POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla renkaat

Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä

tiistai 09.05.2017 Avainsanat: Ecorun , Leonidas , Ongelmatilanteet , Pohdiskelu , Reissut , Renkaat , Talvi

Ajatukseni huhtikuun toiseksi viimeisenä viikonloppuna: Oih, kylläpä sääennuste näyttää mukavan lämmintä keliä vappuviikonlopulle! Vaihdanpa autoon kesärenkaat, koska +10 asteessa ei viitsi enää ajaa Helsinkiin ja takaisin kitkarenkailla.

Ajatukseni huhtikuun viimeisenä viikonloppuna: Eeh, ei pitänyt ihan sääennuste paikkaansa! Räntää on maassa jo pari senttiä ja lisää tulee taivaan täydeltä ja pitäisi lähteä ajamaan Helsingistä kotiin Jyväskylään. Että pitikin vaihtaa talvirenkaat pois!

Renkaidenvaihdon ajankohta meni tänä keväänä tosissaan ihan pieleen ja jouduin ensimmäistä kertaa elämässäni jouduin ajamaan kesärenkailla talvikelissä. Suorastaan kahdesti, sillä lunta oli maassa myös keskiviikkoaamuna, mutta onneksi silloin ajettavana oli sentään vain 7 km töihin. Enpä tiennyt, että se on vasta alkusoittoa takatalvelle…

Takatalvi saapuu

Yhdistin #pinghelsinki-reissuun taloudellisen ajon harjoitukset ajamalla Jaakon kanssa lauantaina parin vuoden takaisen kilpailureitin. Jaakko on lupautunut kaikkiin tämän kauden ecorun-kisoihin kartturikseni, mistä olen todellaonnellinen!

Ennen lähtöä Jaakko kyseli, että miten pitkän lenkin haluan ajaa, sillä sääennuste näyttää iltapäiväksi ja illaksi vähän huonoa keliä. Totesin, että ei anneta sen häiritä, vaan ajetaan koko 240 km lenkki kun kerrankin on mahdollisuus harjoitella.

Puolivälin jälkeen taivaalta alkoi tulla räntää, mutta en antanut sen häiritä. Ajettuamme 2/3 reitistä oli kuitenkin pakko alkaa huomioida muuttunut keli, sillä räntä alkoi jäädä maahan ja mutkissa alkoi olla vaara, että auto lähtee luistelemaan. Seuraavalla tauolla autoa oli jo puhdistettava lumesta, sillä etututka ja rekisterikilpi olivat muurautuneet umpeen ja pyhkijät tampanneet tuulilasin reunaan tiiviin kerroksen lunta. Onneksi lumiharja oli vielä mukana!

AT:lla oli pakko siivota tuulilasi, etututka ja valot lumesta.

Saapuessamme maaliin kävi selväksi, että kotimatka Helsingistä Jyväskylään tulisi olemaan pitkä ja jännittävä. Viimeisestä risteyksestä liikkeelle lähtiessä renkaista ei tahtonut löytyä pitoa, sillä lumi oli peittänyt maan. Ei ollutkaan kyse mistään pikkusateesta. Ja lisää tuli taivaan täydeltä.

Päätin silti ajaa Jyväskylään, koska ei huvittanut käydä etsimään yöpaikkaa. Ajattelin, että varovaisesti ajaen selviäisin kotiin, mutta vähän kyllä jännitti. Vaarana oli myös se, että vaikka itse ajaisi tosi varovaisesti, niin muut eivät välttämättä niin tee ja sillä voi olla ikäviä seurauksia.

Tämä näkymä ecorun-reitiltä oli vasta alkusoittoa...

Rauhallisesti moottoritiellä

Moottoritietä Lahteen ajaessa mietin, että onneksi liikenteessä oli muitakin, sillä liikenne piti ajourat sulina. Nopeusrajoitus olisi sallinut ajaa 120 km/h, mutta kuin yhteisellä päätöksellä autojen matkavauhti asettui 80 km/h:iin. Tämä teki etenemisestä kohtuu turvallista, koska ei tarvinnut juuri ohitella tai olla ohitettavana.

Muutamia ohittajiakin moottoritiellä toki oli, mutta onneksi vain muutama. Ikävimpiä olivat ohittajat, jotka palasivat oikealle kaistalle liian ajoissa. Märällä kelillä hätäilijät lähinnä ärsyttävät sotkemalla tuulilasin, mutta nyt kaistanvaihto heitti loskaa päälle niin, että ennen tuulilasin pyyhkimistä siitä ei nähnyt ollenkaan läpi! Kaikki eivät myöskään ajaneet vasemman kaistan urissa, minkä seurauksena koko ohituksen ajan loskaa oikein suihkusi viereiselle kaistalle ja siinä ajavien päälle...

Suurin itseluottamus (ja toivottavasti talvirenkaat) oli eräällä Audi Q7 kuskilla, joka ohitti 83 km/h ajavan jonon peräkärryä vetäen. Ei sillä että peräkärryä muutenkaan saisi vetää noin kovaa, mutta tuossa säässä se vasta vajaata touhua olikin!

Moottoritiellä kaistaa vaihtaneen auton jäljistä näkee hyvin, miten paljon lunta maahan oli kertynyt.

Yhden auton päädyin itsekin ohittamaan. Ajettuani pitkään turvalliselta tuntunutta 80 km/h saavutin jonkun, joka ajoi vain 60 km/h. Ajelin jonkun kilometrin auton perässä miettien, uskaltaisinko lähteä ohittamaan. Suurin vaara oli mielestäni kaistalta toiselle siirtyminen, sillä siinä joutuu ylittämään loskavallin. Lopulta vaihdoin kaistaa hyvin varovaisella ohjausliikkeellä, ohitin auton ja palasin pitkän matkan päästä loivasti takaisin omalle kaistalleni.

Enempää ohituksia en tehnyt, vaan pysyttelin mieluummin turvallisemmilta tuntuvissa ajourissa. Niissäkin pysyminen vaati ajaman kieli keskellä suuta ja jos niistä ajautui vähänkään sivuun, kauhea lentävän loskan kohina alkoi heti kuulua auton pohjasta. Näin tapahtuessa päästin yleensä kaasun ylös, jotta auto ei vain lähde lapasesta. Eco-ajotilaa käyttäen vaihteisto kytkeytyy välittömästi vapaalle, kun kaasusta irrottaa. Mietin, että se on varmaan turvallinen valinta, sillä käsketäänhän sitä painamaan kytkin pohjaan silloinkin, kun auto joutuu vesiliirtoon. 

Olin ajatellut pitä tauon Vierumäen Matkakeitaassa, mutta räntäsade muutti suunnitelmia. Auto oli kevään rapakeleistä niin törkeä likainen, että ei tulisi kuuloonkaan, että tauon jälkeen kävisin harjailemaan siitä lumia pois. Niinpä kurvasinkin tauolle Lahden Kauppakeskus Karismaan, jossa auton sai tauon ajaksi mukavasti parkkihallin suojaan. Auton puskuri oli kerännyt päälleen monen sentin loskakuorrutuksen, joka oli niin tiivis, että se ei inahtanutkaan, kun tökin sitä vähän lumiharjalla rekisterikilven kohdalta...

Kiva lumikuorrutus Leonin puskurissa. Ei ihme, että etututka ei oikein pelittänyt...

Lisää lunta = vähemmän vauhtia

Tauon aikana räntää oli tullut yhä vain lisää ja bongasin matkalta kelin ensimmäisen uhrin: etelään päin ajanut farmariauto oli moottoritien suuntien väliseltä viherkaistaleelta poikittain, mutta onneksi ei näyttänyt käyneen kuinkaan. Samalla kohdalla tien reunassa oli pysähdyksissä rekka ja sen edessä henkilöauto. Mietinkin, että olisiko pysähtynyt rekka tullut yllätyksenä ulos ajaneelle autoilijalle, joka väistäessään toiselle kaistalle olis samoilla vauhdeilla ajautunut ojan puolelle. Muita ulosajoja en matkalta onneksi bongannut.

Heinolan jälkeen siirryin moottoritieltä normaalille maantielle, jolla matkanteko hidastui entisestään. Turvalliselta tuntui ajaa enintään 60-70 km/h. Liikennettä oli selvästi motaria vähemmän, eivätkä ajourat olleet enää yhtä sulat. Onneksi ei sentään ollut pakkasta!

Ohittajia maantiellä ei onneksi ollut kuin muutama, ohituskaistojenkin kohdalla henkilöautojen kuskit olivat fiksuja eikä monikaan lähtenyt riskeeraamaan että joutuisi loskaliirtoon kaistaa vaihtaessa.

Joutsan tienoilla ohi sen sijaan paahtoi Onnibus. Olen ollut saman linjan kyydissä muutaman kerran ja se oli arviolta noin vartin myöhässä aikataulusta. Oli muuten ajanut aika reippaasti keliin nähden!

Vastaantulijan valot näkyivät jo selkeästi, mutta bussi painoi samoilla vauhdeilla ohi sekä takanani ajaneesta autosta että minusta. Toki annoin vauhdin hiljetä, että se pääsee mahdollisimman nopeasti ohi ja takaisin omalle kaistalle. Bussi heitti kyllä selaisen loskamäärän tuulilasille, että sokaistuin täysin ja hyppäsin vaistomaisesti jarrulle. Vasta kotona tajusin, että oli ehkä tosi vaarallista jarruttaa kovasti loskassa, mutta se vain selkäytimestä. Onneksi autossa on ABSit ja ajonvakautus ja takanatulija riittävän kaukana.

Vähän ennen Hartolaa bongasin niin jouluiset kuuset, että piti pysähtyä ottamaan juhlapyhämeemikuva. :D

Taistelu väsymystä vastaan

Joutsan kohdilla alkoi myös vähitellen väsy painaa, sillä olinhan ajanut päivän aikana ensin yli neljä tuntia ecorunharjoitusta ja siinä vaiheessa hissutellut kotia kohti liki kolme ja puoli tuntia (+45 min tauko). Oli siis aika pitää eväs- ja jumppatauko. Voi olla Teboilin työntekijöillä ihmeteltävää, kun satunnainen autoilija tekee askelkyykkyhyppyjä ja muita liikketiä tankkauskatoksessa. Mutta kun ulkopuolella satoi!

Pitkään jumppatuokio ei jaksanut piristää, vaan Toivakan moottoriliikennetiellä sai taas alkaa pinnistellä tarkkaavaisuutta. Se on huono juttu hyvälläkin kelillä, mutta huonolla vielä pahempi, kun pitäisi pysyä tarkkaan omissa ajourissa. Vaajakosken ABC:llä olikin ehdottomasti seuraavan jaloittelutauon aika, vaikka kotiin ei ollut matkaa enää kuin 15 km.

Tauko Vaajakosken ABC:lla. Auto on entistä paksummassa kuorrutuksessa ja yhä vaan pyryttää.

Oma koti kullan kallis

Lopulta viisi ja puoli tuntia lähdön jälkeen olin kotona ja sain laittaa viestiä huolestuneelle perheelle ja kavereille, että hengissä ollaan.

Tulipahan koettua taas jotain uutta autoilun saralla, mutta varsinaisesti en voi suositella. Olin silti positiivisesti yllättynyt, että selvisin reissusta näin hyvin! Auto ei lähtenyt missään vaiheessa liukastelemaan enkä huomannut ajonvakautuksenkaan kaitseneen kulkemistani. Matkaa oli 272 km, varsinaiseen ajamiseen aikaa meni noin 4,5 h ja keskinopeus oli 60 km/h.

Olipahan reissu! Vertailun vuoksi menomatkaan meni vain 2 h 53 min...

Matka sai miettimään, että mitä siitä seuraisi, jos uusi tieliikennelaki poistaisi talvirengaspakon ja näin ollen autoilijat saisi itse päättää, millä renkaila ajavat talvella? Että tällaisessa kelissä jotkut ihan ehdoin tahdoin ajaisi kesärenkailla, koska "Kyllä siinä pärjää, kun ajaa vaan vähän hitaammin. Ei se lumi kuitenkaan pysy pidempään maassa!" En luota siihen, että kaikki autoiijat olisivat riittävän vastuullisia, vaan sitten seuraisi omien kykyjen ulosmittaamista, huonolle tuurilla oman tai jonkun muun hengen kustannuksella.

Mitä ajatuksia tämä reissu herätti teissä? Oletteko joutuneet kesärenkailla vastaaviin olosuhteisiin? Entä millaiset fiilikset teillä on mahdollisesta talvirengaspakon poistumisesta? 

Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia

sunnuntai 26.03.2017 Avainsanat: Jenni , Leonidas , Ongelmatilanteet , Puhtaanapito , Renkaat , Seat , Seat Leon , Volkswagen

Olen ollut tässä kohta neljä viikkoa flunssassa, minkä seurauksena olen ajanut töihin viimeisen kuukauden pelkästään autolla. Se onkin vastapainoa sille, että tammi-helmikuussa Leonidaksen mittariin tuli vain 700 km, kun pyöräilin pääosin eikä ollut mitään reissua minnekään.

Autoilun etu on myös se, että ei ole tarvinnut hermoilla keväisessä loskassa pyöräilystä. Kun tämä tauti jossain vaiheessa hellittää, voinkin vaihtaa suorilta kesäpyörään. Tosin että ensin siihen pitää vaihtaa taakse sisäkumi, kun edellisen presta-venttiili otti ja hajosi syksyllä. Tuntuvat olevan jotenkin heikkoja, sillä tämä on 4 vuoden aikana jo toinen, joka hajosi.

Hmm, otsikoin tämän jutun autoilukuulumisiksi, joten siirrytäänpä niihin...

Aikainen lintu auton pesee

Sain flunssan kylkiäiseksi viikko sitten yskän, josta ei meinaa tulla loppua lainkaan. Perjantaiaamuna heräsin kuudelta loputtomaan yskään ja kun en kerran saanut enää nukuttua, päätin hyödyntää ylimääräisen tunnin käyttämlä auton pikapesussa ennen töihin menoa.

Nyt on kyllä käsillä taas se aika keväästä, kun auto ei pysy puhtaana hetkeäkään eli periaatteessa ei ole mitään järkeä pestä sitä. Leonidas on kuitenkin ollut kiveniskemäillasta saakka niin likainen, että hyvä että on edes ovenkahvaan viitsinyt koskea… Oli siis syytä pestä se likaantumisen uhallakin.

Pesupaikaksi valitsin Palokan ABC:n, jossa harjaton pikapesu maksaa 13,90. Kuten toivoinkin, ei ollut yhtään jonoa kello seitsemän aamulla! Vaihtoehtona olisi ollut 14,20 e hintainen harjaton pesu City Car Washissa Palokanorren toiselle puolella, mutta työkaverini oli sitä mieltä, että ABC:n kone pesee paremmin. Hyvinhän kumpikaan ei pese, mutta pääsee edes suurimmista ravoista eroon. Käsinpesuun auton voi viedä sitten, kun se pysyy edes viikon puhtaana.

Hiljaista oli autopesussa klo 6:58.

... niin, nythän auto ei sitten pysynyt puhtaana edes puolta tuntia. Vaikka keli oli pari astetta pakkasella ja tiet ihan kuivia, auto oli silti töihin päästessä rapapilkkuinen. Mitä ihmettä? Oliko jossain silti lätäköitä joista olin kaahannut yli?

Työkaverini keksi, että Leonin rapakuorrutus on muuten katupölyä. Moottoritiellä oli paikoin oikein pölypilviä, ja pölyhän sitten tarttui auton kosteaan pintaan kuin täit tervaan. Ei tullut mieleenkään tällainen vaihtoehto! En tosin ollut ainut tämän ongelman kanssa, sillä postattuani alla olevan kuvan Instagramiin useampikin kommentoi kokeneensa saman kohtalon.

Ja tässä näemme, mihin kaikiin kohtiin autoa jäi kosteutta pesukoneen jälkeen...

Pakko pysähtyä moottoritien varteen!

Pesun jälkeen suuntasin töihin moottoritietä pitkin. Vajaan kilsan ajettuani jostain renkaasta alkoi kuulua “psiiiiiiif”, joka kuulosti samalta kuin se, kun pyörän rengas tyhjenee. Ulp! Mietin kyllä, että rengaspainevaroittimen pitäisi huomauttaa, mutta mitä jos se vaikka on rikki? En viitsi ottaa riskiä että ajan tyhjentyneellä renkaalla, joten kun ääni ei lakannut, päätin pysähtyä tien sivuun tarkistamaan renkaiden kunnon.

Perässäni ei onneksi ajanut ketään, joten moottoritien varteen oli helppo pysähtyä. Sitten hätävilkut päälle ja rullaus niin kauas tien pientareelle kuin mahdollista. Hetken mietin, että mitäs nyt. Jos joutuisin tilaamaan paikalle hinausauton, se kävisi kuitenkin helposti, sillä olen Autoliiton Plus-jäsen, jolle hinauspalvelut ovat ilmaiset

Moottoritien reunaan pysäköidystä autosta poistuminen vilkkaasti ohikiitävän työmatkaliikenteen aikaan olikin oma temppunsa. Vaikka auton etäisyys ajoradan reunasta oli metrin luokkaa, en silti uskaltanut raottaa auton ovea ennen kuin autojonossa oli hieman pidempi rako. Sitten vain renkaita potkimaan. Iloiseksi yllätyksekseni niissä ei ollutkaan mitään vikaa, joten ääni johtui jostain muusta.

Moottoritielle palaaminen tien reunasta oli paljon hankalampaa kuin pysähtyminen, sillä työmatkaliikenne oli kiihtynyt. Vilkkua vasemmalle en viitsinyt kytkeä ennen kuin autojono katkeaisi, ettei kukaan ala turhaan väistää. Lopulta rako tuli, vilkku päälle ja talla pohjassa kiihdytin muun liikenteen sekaan. Renkaan pihinä muuttui kiihdytyksessä vinkunaksi, joka katkesi nopeasti. Kyseessä olikin siis vain jarrulevyjen väliin juuttunut kivi.

Töissä kerroin aamuisesta seikkailustani ja sain kuulla, että jos rengas tyhjenee ajossa, äänestä ei voi erehtyä -  se verran kova se kuulemma on. Noh, tiedänpähän jatkossa. Minulla ei ole koskaan puhjennut rengas, joten en voinut tietää millainen ääni siitä tulee. Parempi katsoa kuin katua!

Pikaiset tyypit uudesta Volkswagen Golfista

Lauantaina mulla ei ollut semiflunssaisena mitään tekemistä, joten päätin aikani kuluksi lähteä kokeilemaan uutta faceliftattua Golfia. Epäilin kyllä, että  vasta viime viikolla ensiesitelty auto olisi varattu, mutta niitä olikin Jyväskylän Autotarvikkeen pihassa suorastaan kaksin kappalein. Astuessani sisään vastassa oli puolestaan heti kaksi myyjää, joten koeajo järjestyi välittömästi.

Uusi Volkswagen Golf vuosimallia 2017.

Koska olin nukkunut aamupäivän univelkoja pois, oli koeajolle aikaa vain kolmisen varttia. Siinä ehtisi kuitenkin juuri sopivasti ajaa taloudellisen ajon lenkkini! Lenkki oli kuitenkin myös hyvä testi autolle noin yleensä, koska se sisältää kaupunkia ja maantietä paljon eri nopeuksilla.

Kukaan ei varmaan ylläty, kun sanon, että Golf oli hyvä auto ajaa?! Mihinkä sitä hyvää muuttamaan, paitsi entistä parempaan. Fiilispohjalta sanoisin ainakin sisämelun vähentyneen, sillä nastarenkaista huolimatta auto tuntui todella hiljaiselta. Epäilisin sen olevan kesärenkailla jopa hiljaisempi kuin Leon, johon on kuitenkin tehty äänieristys.

Koeajon keskikulutus 4,8 l/100 km, mikä on ihan ok. Kesärenkailla ja automaattivaihteistolla tulos olisi todennäköisesti ollut pari desiä parempi. Ajoin vertailun vuoksi koeajon jälkeen saman lenkin Leonilla ja sillä tulos oli 4,7 l/100 km. Optimiolosuhteissa silläkin olisi varmaan päässyt desin tai pari vähemmällä.

Uudessa Golfissa on paljon uutta ns. tietotekniikkapuolella, kun multimedianäyttö on pistetty uusiksi ja mittaristosta on tullut samalla tavalla digitaalinen kuin alkuvuodesta koeajamassani Audissa. Nyt kaikki hienoudet oli tajuttu ottaa mukaan koeajoautoon toisin kuin 7. korin Golfia testatessani, jolloin auto oli lähes karvalakkimalli.

Ajotietokoneen kulutusnäyttö oli yhtä informatiivinen kuin ennenkin. Muut valmistajat, ottakaa mallia! Paitsi kiiltävästä pinnasta, joka peilaa ärsyttävästi.

Kaikkea tätä olisi kiinnostavaa päästä testaamaan vähän pidemmin, joten sovinkin jo alustavasti viikonlopun mittaisen koeajon lähitulevaisuuteen. Nyt pitäisi enää päättää, otanko koeajoon manuaalivaihteisen hatchbackin vai automaatti-farkun. Farkut ovat laivoja ja manuaalivaihteet oldskool. Voikin olla, että valitsen hatchbackin ihan vain siksi, että se on makean keltainen, kun taas farkku oli tylsän harmaa. Onko tämä aika kliseistä, että nainen valitsee auton värin perusteella? :D Mutta kyllähän värikäs auto näyttää aina paremmalta valokuvissa! 

Rengashotelli ja puuttuvat pultit

keskiviikko 19.10.2016 Avainsanat: Jenni , Leonidas , Renkaat , Talvi

No mutta sehän on taas lokakuu ja talvirengaskeskustelun aika! Vielä parin viikon takaisten ensimmäisten yöpakkasten aikaan päässäni soi vanha virsi: ei niitä renkaita vielä viitsi vaihtaa; ei nämä pakkaset kauan kuitenkaan jatku.

Pari päivää myöhemmin Facebookissa tuli kuitenkin vastaan mainos, jossa sanottiin, että jos käyttää kitkarenkaita, ne kannattaa vaihtaa autoon jo nyt. Hyvä kun sanoitte, minä nimittäin olin ajatellut, että olisi vielä liian korkeat päivälämpötilat.

Googlettelin vähäsen ja selvisi, että talvirenkaat voi vaihtaa alle jo, kun päivälämpötila pysyttelee +5 °C:ssä, mutta ei se oli niin asteen päälle. Renkaiden kuluminen kiihtyy vasta, kun lämpötila on yli +10 °C ja eihän sellaisia lämpöjä ole nähty enää aikoihin. Ei siis muuta kuin tuumasta toimeen ja aikaa varaamaan. Vielä ei ollut ruuhkaakaan!

Seuraavana päivänä hurautin töiden jälkeen Rengasnuoralle. Renkaiden vaihto on kyllä helppoa, kun säilyttää ne liikkeessä! Miten jaksoinkaan roudata renkaat aiemmin kerrostalon häkkivarastosta kuuden oven kautta autoon ja toiset takaisin? Koska olin pihi. Viime syksynä kävin miettimään, että 50 euroa säilytyksestä on lopulta aika pieni raha ja jätin renkaat talvehtimaan liikkeeseen. Ja sillä tiellä ollaan edelleen, vaikka nykyisen rivitaloasunnon varastosta renkaat olisi helppo nostaa autoon.

Yksi pieni mutta rengashotelliin kuitenkin liittyy. Renkaat on helppo vaihtaa, kun ne ovat valmiiksi liikkeessä, mutta tilannetta hieman mutkistaa, jos pultit puuttuvat. Testasin sitä jo keväällä, mutta koska en uskonut kerrasta, jätin pultit nyt syksyllä taas kotiin. Eikä voi puhua unohtamisesta, vaan ei suorastaan tullut pieneen mieleenkään, että ne pitäisi napata varaston hyllyltä kyytiin. Suosittelen olemaan fiksumpi kuin minä, ja ottamaan ne mukaan renkaiden vaihtoon!

Pulttipussi ja joululyhty hengailemassa varaston hyllyllä...

Oletteko muuten koskaan ajatelleet, miksi rengashotellit harvemmin säilyttävät pultteja, vaan antavat ne asiakkaalle säilytykseen? Minä mietin sitä nyt ääneen ja vastaus oli, että vararengas saattaa vaatia eri pultit/mutterit kuin autossa alla olevat renkaat. Näin ollen toinen pulttisarja pitäisi olla aina autossa mukana.

Onneksi autostani ei ole koskaan puhjennut rengas, sillä en tosiaan ole tajunnut koskaan säilyttää pultteja autossa. Tai olivat ne viime kevään renkaanvaihdon ja unohduksen jälkeen, mutta sitten aloimme selvittää auton resonoinnin lähdettä ja tyhjensimme takakontin viimeistä tavaraa myöten. Vararengas sinne palasi, mutta pultit jäivät viettämään kesää varaston hyllylle. Ei sitä vain tule kaikkea ajateltua!

Miten sitten selvisin renkaanvaihdosta, kun pultit olivat kotona? Noh, keväällä kävin nolona hakemassa ne kotoa ja nyt vielä nolompana sain Rengasnuoralta lainaan talvivanteisiin sopivan pulttisarjan.

Tulevaa kesärenkaiden vaihtoa varten tein huhtikuun alkuun kalenterimerkinnän, että muista laittaa pultit autoon! En jätä niitä vielä nyt, sillä Leonin talvivanteet ovat Seatin omat, joten ne käyttävät samoja pultteja kuin vararengas. Kesärenkaat ovat sen sijaan Rialin ja niihin menee oma pulttisarja. Kesärenkaisiin vaihtaessa on siis muistettava jättää talvivanteiden pultit autoon.

Vasemmalla oleva Rialin vanteiden pultti on pidempi kuin oikeanpuoleinen Leonin alkuperäisvanteiden pultti. Lisäksi niiden yläosat ovat huomattavan erilaisesti pyöristetyt. Syytä siis huolehtia, että käyttää oikeita!

 

Kokemuksia Leonin kitkarenkaista

torstai 25.02.2016 Avainsanat: Autokoulu , Ecorun , Leonidas , Rata-ajo , Renkaat , Seat Leon , Talvi , Tapahtuma

Talvi ei ole vielä ihan loppuun saakka käsitelty, mutta ajattelin, että voisin tässä vaiheessa silti jo vähän summata kokemuksia kitkarenkaista. Mulla oli siis viime talvena pari kuukautta testissä Goodyear Ultragrip Ice 2 -kitkarenkaat Polossa ja sen perusteella päädyin hankkimaan kitkat myös Leoniin. Aiemmin olen aina ajanut nastoilla, koska niissä on paras pito ääritilanteissa.

Kitkarenkaat liikenteessä

Alkutalvi oli ihan täydellistä aikaa kitkarenkaille. Lumi ja jää loistivat poissaolollaan, joten mikäs siinä kitkoilla ajellessa. Ne ovat niin ihanan hiljaiset ja rullaavat! Paluu kesärenkaisiin on varmaan shokki, kun äänimaailma muuttuukin meluisammaksi...

Lumien tultua opettelin sanomaan itselleni aina kotoa lähtiessä, että "muista, sulla on kitkat alla". Jossain vaiheessa tämä alkoi unohtua, sillä koskaan ei ollut liukasta. Normaali talvikeli. Vasta kun kotitie muuttui nollakelillä jäätiköksi, piti oikeasti keskittyä. Tiedostaa, että on ne kitkarenkaat alla, mutta toisaalta olisin ajanut varovaisesti nastoillakin. Toki superliukkailla muisti kyllä sen, että näillä renkailla pysähtyy vielä huonommin kuin nastoilla, joten ennakoin tuossa matkalla olevat tasa-arvoiset risteykset vielä entistä tarkemmin. Superliukas kuitenkin loppui aina tuohon päätielle eli kun kilometrin ajoi varovasti, niin sitten alla olikin jo sulaa asfalttia.

Vaikka erityinen kitkarenkaiden alleviivaus itselle liikkeelle lähtiessä jäikin, olen silti muistanut ne varsin hyvin risteyksissä, joissa on pitänyt pysähtyä. Jos risteys näyttää liukkaalta, pyrin hakeutumaan pois urista pitävämmälle alustalle. Välillä on hauska tajuta liikennevaloista lähtiessä, että vireisellä kaistalla nastarengasauto sutii ja itse vaan lähtee tasaisesti liikkeelle, koska on jo ennakkoon valinnut pitävämmän kohdan. Kitkoista ei sutimisen ääntä kuulu, mutta eipä ole autokaan huomauttanut pidon puutteesta.

Sitten taas jos koko risteysalue näyttää liukkaalta ja olen kääntymässä, niin lähden liikkeelle tosi rauhallisesti. Menenetty aika on niin marginaalinen, että sitä ei tarvitse edes ajatella. Mieluummin hidas vauhti kuin luistelu viereisellä kaistalla samaan suuntaan kääntyvän kylkeen. Kotitiellä on myös yksi risteys, jossa luistelin aika usein Pololla, mutta Leonin kitkarenkailla olen opetellut ajamaan sen rauhallisesti ja olen mainiosti pysynyt omalla kaistalla. Kyllähän mä olisin Polollakin voinut ajaa sen rauhallisemmin, mutta siihen oli hauska tulla kovempaa ja hieman antaa auton luistaa, kun muuta liikennettä ei ollut. Tosin nyt kun tarkemmin mietin, niin kotitien nopeusrajoituksen pudotus 40 km/h -> 30 km/h on varmaan myös vaikuttanut asiaan, sillä risteystä lähestyy nyt jo valmiiksi hitaammin.

Kertaalleen kitkat ovat päässeet minut tänä talvena yllättämään. Kadut olivat ihan jäässä ja vettä jään päällä, kun pari viikkoa sitten ajoin Yliopistonkatua alas ja halusin kääntyä vasemmalle Väinönkadulle. Etsin kadun varresta parkkipaikkaa, joten vauhti oli tosi hidas; 40 km/h alueella ehkä 25 km/h. Risteyksen valot olivat punaiset, joten aloitin jarrutuksen jo hyvissä ajoin. Vaan tällä kertaa auto ei tahtonutkaan pysähtyä! Painoin kovaa jarrua, ABSit rutisivat ja auto vain luisui kohti risteystä. Ehdin jo hieman säikähtää, mutta lopulta auto pysähtyi ihan nätisti ennen valoja. Olisiko siinä joku metri jäänyt vielä tilaa eli ihan hyvin. Minulle tällainen lähestyminen oli kuitenkin aivan poikkeuksellinen, koska tulen valoihin aina niin rauhallisesti.

Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla

Viime viikolla osallistuin Autokoulu Moottorin perinteiseen liukkaan kelin ratapäivään Lievestuoreen ajoharjoitteluradalla. Odotin tapahtumaa innolla, sillä nyt alla oli sekä uudet renkaat että uusi auto! Viime vuonnakin minulla oli radalla kitkat, mutta silloin rata oli loskainen eikä kitkojen ja nastojen erot tulleet esiin. Tänä vuonna ilma oli nollassa ja rata sopivan talvisessa kunnossa.

Vertailimme radalla ensiksi jarrutusmatkoja jäällä ja lumella. Leonin jarrutusmatka 60 km/h nopeudesta oli jäällä 50 m ja lumella 40 m. Hakkapeliitta 8 nastarenkailla varustetulla Mazda3:lla ajaneella kaverillani matkat oli 45 ja 40 m. Mitat ja nopeudet eivät ole mitenkään tieteellisen tarkkoja, mutta kyllä ne silti osoittivat, miten lumella kitkan ja nastan ero kutistuu. Tosin kun ajoin samat testit vielä autokoulun vm. 2005 automaatti-Golfilla, jossa oli muutaman talven käytetyt nastat, niin matkat olivat 51 ja 41 m. Että ota tästä nyt selvää...

Lumen vaikutus pitoon tuntui hyvin myös esteen väistössä. Kun radalla ei päivän alussa ollut vielä juurikaan ajettu, sain väistettyä esteen Leonilla hienosti 60 km/h nopeudesta. Iltapäivällä rata oli ehtinyt kiillottua lukuisista jarrutuksista enkä saanut puhdasta suoritusta edes 50 km/h nopeudesta!

Radan paluureitti on on mutkainen ja se tulee aina ajettua hieman reippaan puoleisesti. Siinä huomasi hyvin, miten hyvä ajonvakautus Leonissa on. Pikkaisen luistoa niin jo se jarruttaa. Vertailukohteena oli autokoulun Golf, josta puuttui ajonvakautus. Sillä luisteltiin ihan eri tavalla ja kaarreharjoituksessa se yliohjautui.

Mulle on ollut aina hieman epäselvää, miten luistoa korjaava vastaohjaus pitäisi tehdä. Nyt opin kuitenkin, että ajonvakautuksella varustetulla autolla ei tarvitse ohjata luiston suuntaan, vaan sinne, minne halutaan kulkea. Liian suuri korjaus voi jopa olla haitaksi, kun ajonvakautus pyrkii viemään auton sinne, minne renkaat osoittavat. Ajonvakautuksesta oli itse asiassa hauskasti juttua Iltalehdessä juuri samana viikonloppuna! Tietenkään ajonvakautus ei voi voittaa fysiikan lakeja, mutta jos olet päätynyt vastaantulijan kaistalle niin törmäät sitten ainakin keula edellä, mikä on turvallisempaa kuin kylki edellä.

Kitkarenkaat Ecorun-harjoituksissa

Tällä viikolla harjoittelin Ecoruniin ajamalla vähän pienempiä teitä, mm. Muuramen Isolahdentietä. Se oli paikoitellen melko kamalassa kunnossa; sekoitus lunta, jäätä ja epätasaisuuksia. Tällä tiellä kitkat pääsivät tositestiin ja täytyy sanoa, että olen todella ilahtunut niiden pidosta ja Leonin ajonvakautuksesta. Välillä meinasi olla pieniä luistoja, mutta ajonvakautus korjasi niitä tosi hyvin. Pystyin ajamaan siis hyvin 80 km/h rajoitusnopeutta, eikä himmata tarvinnut kuin tiukempiin mutkiin. Ecorunissa tulee olemaan varmasti vastaavia teitä ja olikin tosi hyvä käydä hakemassa vähän tuntumaa reippaampaan talviajoon.

Isoimmat luistelut Ecoruniin harjoitellessa tuli Säynätsalon suunnalla eräässä liikenneympyrässä, josta ajoin läpi vähän liian kovaa ja Leonidas meinasi poistua ympyrästä aikaisemmin kuin olisi ollut tarve. Joistain ympyröistä näkee, että ovat tosi liukkaita, mutta tämä näytti siltä että sen olisi voinut ajaa reippaammin, kuten Ecorunissa on tapana. Onneksi ajonvakautus ja reipas jarrutus pitivät auton tiellä...

Yhteenveto

Olen positiivisesti yllättynyt, miten hyvin kitkarenkailla on pärjännyt. Pitää vain muistaa ennakoiva ajotapa - tulee minulla aika lailla takaraivosta - ja liukkaalla entistäkin pidemmät turvavälit. Hurjia jäätiköitä ei ole ollut kuin muutaman kerran, mutta muuten keli on suosinut. Tietenkin minun onneni on se, ettei ole tarvinnut lähteä pahimmilla keleillä ajamaan pitkää matkaa, mutta siksi pystyinkin valitsemaan autooni kitkarenkaat.

Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin

lauantai 17.10.2015 Avainsanat: Leonidas , Renkaat , Seat Leon , Talvi

Talvi meinasi yllättää Jennin! Ajoin toissa viikonloppuna moottoripyörällä 150 km lenkin +10 °C kelissä, mutta pari päivää myöhemmin aamulämpötila oli reippaasti pakkasen puolella. Mikäs ihmeen äkkitalvi tämä nyt on? En ollut tajunnut vielä ollenkaan seurailla sääennusteita, joten koko viikolle luvatut pakkasaamut tulivat ihan puun takaa.

Nastat vai kitkat?

Sääennusteet tsekattuani otin yhteyttä Rengasnuoran Jarmoon tilatakseni Leoniin uudet talvirenkaat. Testattuani viime talvena Polossa kitkarenkaita minun teki mieli hankkia sellaiset Leoniinkin, mutta epäröin kuitenkin pitkään valintaani. Se kun vaan on fakta, että ei ole jäällä nastan voittanutta. Suurimman osan talvesta kitkarenkailla pärjää mainosti, mutta entä jos olet liikkeellä sinä kamalimpana jäätikköpäivänä?

Viime talven testijaksolleni osui yksi aamu, jona kotitie oli peilijäässä ja jään päällä vielä vettä. Testasin siinä renkaiden pitoa lukkojarrutuksella jostain 20-25 km/h nopeudesta ja Polo vain luisui ja luisui. Tasa-arvoisesta risteyksestä 50 m päästä tuli vielä auto, mutta onneksi Polo pysähtyi juuri ennen sitä ABSit rutisten. Puuskahdin silloin autossa ääneen, että ei näissä renkaissa ole mitään järkeä! Onneksi jäätikköä oli vain asuinalueen pikkuteillä ja kaikki isommat olivat ihan asfaltilla.

Tuota yhtä päivää lukuun ottamatta kitkarenkailla ajaminen oli oikein mukavaa ja ennen kaikkea hiljaista! Kypsyttelin talvirengasvalintaa alitajuisesti kesän ajan ja nyt kun renkaidenvaihtoaika sitten tuli, minun oikeastaan tarvitsi enää tilata ne. Tulin siihen tulokseen, että pärjään kitkoilla, koska ajotyylini on ennakoiva ja huolehdin turvaväleistä. Minulla ei ole myöskään oikeastaan koskaan pakottavia menoja autolla, joten jos on pääkallokeli, otan alle sitten vaikka nastarenkailla varustetun polkupyörän.

Minkä merkkiset kitkat?

Valitsin Leonin kitkarenkaiksi Goodyear Ultragrip Ice 2 eli samat, joita testasin Polossa viime keväänä. Valinta oli helppo, sillä tykkäsin niistä Polossa.

Asennutin renkaat Leonin alkuperäisille 17" Dynamic 30/2 -vanteille, jotka viisipuolaisina ovat hyvät talvikäyttöön, sillä niistä saa lumen helposti pois. Renkaiden kooksi Jarmo suositteli samaa kuin Leonin kesärenkaissa eli 205/50 R17. Vaihtoehto olisi ollut Leonin vakiokoko 225/45 R17, mutta kapeampi rengas selviää paremmin sohjoliirrosta eikä ole niin uraherkkä. Lisäksi kapea rengas on tietysti myös rullaavampi.

Goodyear UltraGrip Ice 2

Olisin mielelläni ostanut suomalaiset testeissä menestyneet Nokian Hakkapeliitta R2 kitkat, mutta en suoraan sanottuna uskaltanut. Kaverillani on uusimman korimallin Audi A3:ssa R2-kitkat 225/45 R17 -koossa ja hän on haukkunut ne syvimpään maan rakoon. Erinomaisesta autosta tuli niillä kuulemma aivan kamala ajaa! Rengaspaineet ja ohjauskulmatkin on tarkistettu, mutta mikään ei kuulemma auta, vaan auto vetelee urissa aivan järkyttävästi. Naapurillani oli samaa vikaa R2-kitkoilla Golf Variantissa rengaskoossa 205/55 R16. Uraiset päätiet ja tuuli ohjailivat autoa niin paljon, että välillä jopa apukuski huomautti luikertelevasta ajotyylistä. Naapuri kokeili eri rengaspaineita ja säädätti ohjauskulmat, mutta ei saanut niistä riittävää apua ja vaihtoi renkaat lopulta toisiin.

Tekniikan maailman rengastestin mukaan Nokian kitkat ovat jäällä ja lumella ylivertaiset, mutta asfaltilla veltot eikä suuntavakaus ole Goodyearin tasolla. Tämä johtuu rengasliikkeen mukaan siitä, että rengas on niin pehmeä. Kun kumi elää, rengas on pitävämpi, mutta kovalla alustalla se näkyy sitten levottomuutena. Goodyearit tulivat testissä jaetulle toiselle sijalle ja ne saivat kehuja suuntavakaudesta ja asfaltilla ajossa. Käsittelykokeessa jäällä niillä ei kellotettu kovin kummoisia aikoja, mutta rengasta kehuttiin yleisesti rauhalliseksi.

Leon on tehty samalle alustalle kuin Golf ja A3, joten pelkäsin, että Nokianit olisivat olleet minullakin turhan vetelät. Renkaat ovat sen verran arvokas investointi, että niitä ei hirveästi ole varaa lähteä vaihtelemaan huvin vuoksi. Goodyear UltraGrip Ice 2 -renkaat 205/50 R17 -koossa maksoivat Rengasnuoralla asennustöineen 840 euroa, mistä sain hieman alennusta, mutta olivat ne silti arvokkaat. Suoraan sanottuna hämmästyin, miten paljon renkaat oikein maksavat. Mutta ihmekös tuo kun Leonin rengaskoko on kaksi tuumaa isompi kuin Polossa - jälkimmäiseen samat renkaat (koko 185/60 R15) olisivat maksaneet n. 400 e vähemmän.

Olen aina vaihtanut autoon talvirenkaat lokakuussa, mutten koskaan näin ajoissa (10.10.). Muutaman pakkasaamun jälkeen lämpötila palasi plussan puolelle, mutta totesin, että sama se on vaihtaa kitkat alle jo nyt. Eipä tartte jännätä seuraavilla pakkasilla. Tosin uudet nastarenkaatkin olisi kannattanut ottaa käyttöön jo nyt, sillä ne tarvitsevat noin 500 km sisäänajon, jotta nastat asettuvat paikalleen. Tämä kannattaa tehdä ehdottomasti silloin, kun keli on vielä hyvä eikä sitten, kun on oikeasti tulossa talvikelit.

Talvi saa tulla tai olla tulematta, Leonidas on valmis. Itsestäni en ole ihan niin varma...

Leon valmiina talveen. Alkuperäiset Dynamic 30/2 -vanteet ovat ihan kivan näköiset, mutta kesävanteisiin verrattuna tosi tylsät.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!