POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla pysäköinti

Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys

torstai 12.10.2017 Avainsanat: Koeajo , Lotus , Muilla autoilla ajaminen , Pysäköinti

Näin lokakuun pimenevinä iltoina on tullut haikaltua mennyttä kesää. Miten siitä voi olla jo kolme kuukautta? Yksi heinäkuun kohokohta oli Lotuksen malliston pienimmän ja söpöimmän mallin Lotus Elise Sportin koeajo.

Elise on tehty täysin erilaisista lähtökohdista kuin Lotus Evora, jonka koeajoin viime vuonna (kahdesti). Evora on sporttinen tykki, mutta samalla käyttöautoksi sopiva. Elise sen sijaan on urheiluauto, joka ei yritä piilotella sitä pehmeiden penkkien ja multimediakeskuksen taakse. Sillä ajetaan fiilistellen. Vähän kuin moottoripyörä!

Pienessäkin on pippuria

Lotus Elisessä on 136 hv 1,6 l moottori, joka ollut käytössä myös Toyota Auriksessa. Kuulostaa aika kesyltä, mutta ei pidä antaa numeroiden hämätä! Elise painaa alle 900 kg, joten pikkuinenkin moottori riittää kiihdyttämään sen 0-100 km/h 6,5 sekunnissa.

Ripeää kiihdytystä varten tarvitsee vain muistaa, että kyseessä on kierroskone. Olin ajanut taloudellista ajoa edellisen päivän ja meinasin pitää tottumuksesta Elisenkin kierrokset aluksi 1900 rpm kieppeillä. Sillä kun lähti kiihdyttämään esim. 60 -> 80 km/h, niin meinasi aika käydä pitkäksi. Kun sitten vaihtoi pienemmälle vaihteelle, niin johan alkoi kulkea!

Myös pienille kuljettajille

Olin lukenut jostain, että Eliseen joutuu pujottautumaan sisään. Täytyy sanoa, että kerrankin 160 cm lyhyydestäni oli hyötyä! Olihan Eliseen istahtaminen erilaista kuin normiautoon, mutta ei mitenkään vaikeaa. Takapuoli kynnykselle, siitä pudottautuminen penkille ja lopuksi jalat sisään. Ja jos katto oli auki, sisään meno oli suorastaan helppoa. 

Elisen istuin oli urheilullinen kuppi-istuin, josta oli karsittu pois turhat pehmusteet. Istuimen ainut säätömahdollisuus oli puolestaan etäisyys polkimiin. Matkustajalla ei ollut sitäkään, koska mihin sitä tarvitsisi, kun ei ole polkimia… Oli kyllä hämmästyttävää, miten hyvän ajoasennon penkistä sai! Kova penkki ei tuntunut yhtään liian kovalta ja muotoilu oli ainakin minun varrelleni juuri sopiva ristiselkää myöten.

Elisessä istui myös pidempään ilman, että jalat osoittivat minkäänlaista puutumisen merkkejä. Tajusin sen oikeastaan vasta siinä vaiheesa, kun lähdin ajamaan kotiin omalla autollani. Leonin tuolimaisempi istuin on kyllä mukava, mutta siinä joutuu välillä oikomaan kaasujalkaa. Elisessä ei tarvitse, koska siinä jalat ovat lähes suorat ja ajoasento on rento; jopa aavistuksen makaava.

Pelkäsin vähän, että miten yletän Elisessä polkimille, koska Evorassa jouduin jatkuvasti kurottelemaan. Mutta ei hätää. Pikkuinen Elise on suunniteltu myös pikkuisille kuljettajille. Penkin etummaisessa asennossa sain jalat juuri täydelliselle etäisyydelle polkimista.

Elisen istuimet ovat ehkä pelkistetyt, mutta silti todella mukavat istua pitkälläkin matkalla.

Pienille teille!

Mihin sitten ajaa Elisellä, kun lähtöpisteenä on Vantaa ja aikaa kuusi tuntia? Urheiluauto olisi ehdottomasti vietävä mutkaisille teille ja kukapa niistä tietäisi paremmin kuin motoristit. Pistin googlehakuun etelä-Suomen parhaat moottoripyöräreitit ja löysinkin erinomaisen. (Valitettavasti en löytänyt siihen enää linkkiä.)

Pääpiirteissään reitti oli Vantaa - Kirkkoummi - Inkoo - Raasepori - Fiskars - Sammatti - Siuntio - Lapinkylä - Vantaa. Alussa oli turhan pitkä pätkä tylsää 51-tietä, mutta Inkoosta alkaen pääsin kunno mutkateille. 

Ajaessani viime vuonna Evoralla ensimmäisiä mutkateitä, en uskaltanut ajaa tiukkoihin mutkiin kovaa, vaan jarruttelin vauhtia. Ihan turhaan! Siitä oppineena painoin Elisellä menemään ihan kunnolla. Lotukset nimittäin kulkevat kuin kiskoilla ja kääntyvät ihan minne haluaa, kun vaan kääntää rattia. Noh, toki joitain jyrkkiä mutkia, joissa oli huono näkyvyys, piti ajaa vähän rauhallisemmin, mutta pääosin painoin menemään sydämeni kyllyydestä. Oli ihan parasta!

Elisen alusta on kova kuin kivireki, joten kaikki alustan epätasaisuudet tuntuvat. Jotkut tiet olivat niin huonossa kunnossa, että niillä ajaminen sai vaan vatsamakkarat pomppimaan. Mutta eikös joskus ole ollut kuntoilulaitteita, joissa hytkytetään makkarat pois vyötäröltä? Minulla on nyt ihan uusi resepti siihe: aja urheiluautolla huonolla asfaltilla, niin saat saman tuloksen ja paljon hauskemmin!

Myös hiekkatiellä ajo tuli vahingossa testattua, ja täytyy sanoa, että sinne Eliseä ei ole kyllä suunniteltu. Siinä missä Leon ylittää katuun syvennetyt huomioraidat lähinnä olan kohautuksella, Elise jysähteli niistä yli. Voitte sitten kuvitella, miltä tuntui, kun hiekkatie oli mennyt yhdeksi pyykkilaudaksi. Pelkkää jytinää! Sattumoisin ajoin sitten aika hitaasti siitä...

Pikkuisen harjoitusta vaatii katon avaaminen

Kun varasin Elisen koeajoon, tiesin vain, että se on pieni ja söpö urheiluauto. Mutta hei, se on myös avoauto!

Rullasimme katon pois ekalla kuvaustauolla ja kun siitä sitten lähti jatkamaan matkaa, oli hymy korvissa. Avoautossa vain on sitä tunnelmaa. Ihan eri tunnelmaa kuin samassa autossa katon kanssa!

Harmillisesti muutaman kilsan ajon jälkeen päivän ainut sadekuuro päätti iskeä ja tuli kiire laittaa autoon katto takaisin. Se ei käykään yhtään niin näppärästi kuin Mazda MX-5:ssä, jossa vapautetaan yksi salpa ja vedetään katto esiin. Ei, Elisessä kaivetaan katto takakontista, kiinnitetään tuulilasin ja takaosan väliin katon keskituet ja rullataan sitten katto niiden päälle. Lopuksi pitää vielä kiinnittää katto reunoistaan autoon, mikä vaatii vähän sorminäppäryyttä. 

Katon kasaamiseen meni ensikertalaiselta ehkä viisi minuuttia, minä aikana sadekin ehti lakata...

Lotus Elisen ohjaamo on hyvin pelkistetty. Katon kiinnityskolot näkyvät tuulilasin yläreunassa. 

Mahtuu pieneen tilaan

Vaikka Elisellä olisi voinut ajaa koko päivän putkeen, vatsa oli eri mieltä. Sitä varten olin suunnitelut reitile lounastauon Fiskarsille.

Parkkipaikkaa etsiessäni jouduin tekemään mäkilähdön kolmion takaa jyrkästä ylämäestä. Se ei ihan menyt nappiin, vaan auto lähti valumaan taaksepäin. Sellaista se on, kun on pullamössösukupolvea, joka ajaa normaalisti automaattivaihteisella autolla ja käyttää mäkilähtöavustinta. Nooh, kaverini päätti olla elävä mäkilähtöavustajani ja pääsin mieheikkäillä kierroksilla liikkeelle, kun hän avitti käsijarrulla. Että jos auto ei muuten kääntänyt päitä, niin nyt ainakin! Muutoin Elise oli äänien puolesta hyvin hillitty. Kyseessä kun ei ole mikään turboahdettu ihme, vaan siinä on normaalin perheauton moottori.

Sopiva parkkipaikka löytyi jonkun matkan päästä ja päätin peruuttaa yksittäiseen vapaaseen ruutuun. Se näytti kyllä niin kapealta, etten olisi siihen välttämättä omalla autolla edes yrittänyt, tai ainakin autosta olisi saanut pujotella itsensä pois. Elise mahtui ruutuun ihan sikahyvin; pitkät ovetkin mahtui avaamaan reilusti. Ihan unelma-auto se ei kyllä ollut peruutella sinä parkkiksella, koska kun ohjaustehostusta ei ole, niin rattia saa kääntää olan takaa.

Palatessamme parkkikselle lounaan jälkeen ihmettelin, että missäs se auto onkaan, kun sitä ei näy missään. Siellähän se oli piilossa "valtavan" Peugeot 207 takana…

Että kyllä, Lotus Elise on aika pieni auto. Sillä ei ole korkeutta kuin 112 cm - testasimme sitä työpaikan sähköpöydällä etukäteen eikä todellakaan ollut paljon. Pituutta on 3,83 m ja leveyttä 1,72 m.

Pikkuisen lisää ajoaikaa

Olen haaveillut pidempään, että saisin joskus kuvata jonkun auton kauniin keltaista rypsipeltoa vasten. Meillä Keski-Suomessa niitä on vähemmän, mutta etelä-Suomessa käydessäni ihailen aina niiden keltaista loistoa. Päätinkin, että Elise pitää saada kuvattua jossain rystipellon edustalla! Paluumatkalla, kun oli jo vähän kiire, se täydellinen rypsipelto sitten löytyikin. Aurinko pysyi piilossa, mutta väriä riitti silti!

Tässä vaiheessa olisi pitänyt kyllä ottaa autosta vielä kerran katto pois, mutta aikataulu ei antanut myöden. Olin jo soittanut myyjälle lounaalta, että saisinko millään pitää autoa puoli tuntia alkuperäistä aikataulua pidempään, etten joutuisi ajamaan takaisin isoa ja tylsää maantietä pitkin. Myyjä onneksi heltyi ja niin sain ajaa paluumatkankin mahtavia mutkateitä.

Tosi pieni yhteenveto

Oli mahtavaa päästä koeajamaan Lotus Elise Sport! Aika sen kanssa kului kuin siivillä. Lotuksen ei tarvitse olla räyheä Evora, että sillä on kiva ajaa.

Jos taskusta löytyisi ylimääräiset 59105 e, niin sen voisi sijoittaa vaikka Eliseen. Itse kukin voi päättää onko se paljon rahaa vai ei. Minusta tuntuu, että tällaisesta - minun mielestäni - täydellisestä urheiluautosta se ei ole ihan hirveän paljon. 

Koskaan en ole kaahannut - tai ainakaan näitä jälkiä jättänyt!

Pysäköinti Jyväskylän satamassa

lauantai 30.01.2016 Avainsanat: Jyväskylä , Liikennesäännöt , Pysäköinti

Viime viikonloppuna oli hyvä keli, joka houkutteli porukkaa luistelemaan ja hiihtämään Jyväsjärvelle sankoin joukoin. Autot pysäköitiin luistinradan kupeeseen sataman kärkeen minne nyt saatiin mahtumaan. Tämä kostautui: lopputuloksena aika moni joutui maksamaan luistelureissustaan 60 e pysäköintivirhemaksun.

Ihmiset olivat tietysti närkästyneitä pysäköinninvalvojien toiminnasta. Monet ottivat asian tiimoilta yhteyttä Keskisuomalaiseen, joka julkaisikin aiheesta jutun sunnuntai-iltana. Ihmisten mielestä pysäköinninvalvojilla pitäisi kuulemma olla vähän pelisilmää, milloin sakottaa. Ollaan on hyvällä mielellä nauttimassa talvisäästä ja siitä saa palkkioksi virhemaksun. Vaikka ei oltu edes kenenkään tiellä! Sitä paitsi satamankärjen pysäköintipaikat on merkitty hyvin epämääräisesti eikä siellä ole selkeää kieltomerkkiä.

Viikolla Keskisuomalainen julkaisi vielä kaksi juttua lisää sataman pysäköinnistä. Ensimmäisessä annettiin ymmärtää, että koko satamankärjessä pysäköinti on kielletty, mutta toisessa korjattiin, että siellä saa kyllä pysäköidä merkityillä paikoilla. 

Kävin eilen luistelemassa Jyväsjärvellä ja päätin siinä sivussa suorittaa hieman tutkivaa journalismia: onko pysäköintipaikat oikeasti ilmoitettu niin vaikeasti, kuin mitä lehdessä haastatellut ihmiset antoivat ymmärtää?

Ajoin Leonidaksen satamaan neljän tunnin kiekkopaikalle, nappasin luistimet mukaani ja kävelin viereiselle helikopterien laskeutumispaikkanakin toimineelle kentälle. Heti kentän sisääntuloväylän reunassa oli pysäköintialueen merkki ja sen alla lisäkilpi "Pysäköinti sallittu vain merkityille paikoille". Eli vaikka missasin sataman sisääntuloväylällä olleen pysäköintikieltoaluemerkin, niin tämä kyllä muistuttaa, että autoa ei saa jättää mihin tahansa.

Satamassa on voimassa aluepysäköintikielto.

Sataman kärjessä muistutetaan vielä erikseen, että pysäköinti on sallittu vain merkityillä paikoilla.

Mihin auton sitten saa pysäköidä? Noh, ensinnäkin ihan alueen reunaan saa pysäköidä vain matkailuautoilla. Sen jälkeen kentälle on merkitty on kolme kaistaletta, mihin auton saa jättää pysäköintikiekon kanssa neljäksi tunniksi. Kunkin kaistaleen molemmissa päissä on P-merkki, autojen pysäköintiasennon kertova kilpi ja lisäkilvet, jotka kertovat, että pysäköidä saa 4 h kiekolla tai vapaasti asukaspysäköintilupa B:llä. Matkailuautoparkin jälkeiseen kohtaan saa laittaa vain yhden rivin autoja, mutta sitä seuraaviin kohtiin autoja saa pysäköidä kahteen riviin.

Pysäköinti sataman kärjessä. Pysäköintikieltoalue on voimassa koko sataman alueella, mutta erikseen merkityillä paikoilla saa pysäköidä.

Helikopterikentän lisäksi ilmaista tilaa on sataman sisääntulon vasemmalla puolella (2 h kiekolla) ja ennen kenttää (4 h kiekolla, mutta vain talvisin, koska paikat on kesällä varattu sataman työntekijöille). Jos kaikki merkityt ilmaiset paikat ovat loppu, ei auta kuin viedä auto esimerkiksi sataman sisääntuloväylän oikealle puolella olevalle maksulliselle paikalle tai Paviljongin pysäköintialueelle/halliin.

Pensasaidalla reunustetulla alueella saa pysäköidä talviaikaan 4 h kiekolla.

Satamakadun kupeessa olevalla parkkipaikalla saa pysäköidä 2 h kiekolla. Sataman sisääntuloväylän oikealla puolella (kuvassa taka-alalla) oleva parkkialue on sen sijaan maksullinen.

Mihin autoa sitten ei saa pysäköidä? Ei mihinkään muualle, sillä sataman alueella vallitsee aluepysäköintikielto. Jos auto on vaikka P-merkin etupuolella, se on pysäköity väärin. Tai jos auto on ihan sataman kärjessä kotakahvilan vieressä, missä on kyllä ihan kivasti tilaa, niin se on silti pysäköity väärin. 

Tähän ei saa pysäköidä, koska satamassa vallitsee aluepysäköintikielto.

Pyörittyäni eilen satamassa ja tänään vielä uudestaan kameran kanssa tulin siihen tulokseen, että pysäköintipaikat on merkitty niin selkeästi, että jos niitä ei tajua, niin sietääkin saada virhemaksun. Ainut bongaamani epäselvyys oli se, että ekan pysäköintikaistaleen toisesta päästä puuttui aluepysäköinnin salliva lisäkilpi, vaikka toisessa päässä se olikin.

Keskisuomalaisessa joku kommentoi, että "Ymmärrän, että he (=parkkipirkot) tekivät vain työtään, mutta nyt kohde on kyllä väärä." Mikä sitten olisi oikea kohde? Säännöt ovat samat kaikille eikä niitä voi muuttaa päivästä riippuen, vaikka kuinka olisi hieno keli, hyvä fiilis ja auto täynnä luistelemaan haluavia lapsia. Ei poliisikaan taida hyväksyä punaisia päin ajamista sillä verukkeella, että oli kiire tai vähän muuta liikennettä?!

En ollut todistamassa viime viikon pysäköintihärdelliä, mutta täytyy sanoa että tänään homma oli aika hyvin hanskassa. Vapaan parkipaikan etsijöitä pyöri sataman kärjessä tasaiseen tahtiin, mutta vain muutama auto oli erehdytty jättämään kielletylle alueelle. Parille miehelle vinkkasinkin, että ei muuten kantsi jättää siihen... Jotkut oppivat kantapään kautta, mutta ehkä se meni perille.

Se oli hyvä vanne

maanantai 17.09.2012 Avainsanat: Omat mokat , Polo Junior , Pysäköinti , Renkaat

Kävin kesälomalla hakemassa miestäni kaupungilta tarkoituksenani pysähtyä tietokoneliikkeen eteen tyhjään kadunvarsiparkkiin. Nopeutta oli jäljellä varmaan vielä jotain 15-20 km/h kun tunsin auton tömähtävän johonkin. Häh, osuiko puskuri kadun reunaan? No ei onneksi puskuri, mutta oikea eturengas vanteineen oli osunut oikein huolella katukiveykseen. Polon vanteet kun vielä ulkonevat renkaasta, niin rumaa jälkeähän siitä syntyi. Vauhtia oli sen verran, että vanne oikein viisti katukiveystä.

Ei näytä kuvassa ihan niin pahalta kuin livenä...


Ei siinä auttanut kuin sadatella, kolhittu mikä kolhittu. En ole viisivuotisen autoiluhistoriani aikana ajanut kertaakaan tällä lailla kadun reunaa vasten. Nolo juttu! En edes tajua miten ajoin auton niin lähelle reunakiveystä, kun yleensä tapanani on ajaa turhankin lähellä keskiviivaa kun en hahmota missä auton oikea kulma menee.

Edellisen Polon pölykapseli olisi varmaan ollut ihan säpäleinä, mutta se olisi sentään ollut halpa korjattava. Alumiinivanteen kanssa piti vain niellä tappio, koska en raski kolhusta sentään uutta ostaa. Sitä vähän mietin, että mahtoivatko auton ohjauskulmat ottaa nokkiinsa tömäyksestä. Fiksu kaveri kai kävisi tarkistuttamassa ne, mutta minä tyydyin toteamaan että auto kulkee edelleen prikulleen suoraan joten kai se on ok. Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä voisi kyllä kysäistä jos vain muistan.

Tein liian läheistä tuttavuutta tämän kadun reunan kanssa.

Yhden pysäköintiruudun ongelma

tiistai 07.08.2012 Avainsanat: Kawasaki ER-5 , Polo Junior , Pysäköinti

Moottoripyörää hankkiessa mietitytti, että miten sen pysäköinti onnistuu samaan parkkiruutuun auton kanssa. Olisiko tilaa riittävästi? Ajattelin, että olisi parasta pysäköidä motskari keskijalan varaan poikittain parkkiruutuun auton ja pensasaidan väliin, jotta se veisi mahdollisimman vähän tilaa eikä olisi alttiina ilkivallalle. Myyjä peruutteli pyörän parkkiin kuten halusin, mutta oli aika työlään näköistä saada se käännettyä suoraan kapeassa ruudussa. Ei hyvä ratkaisu siis. Lisäksi minulla ei ole voimaa/taitoa/tekniikkaa nostaa pyörää keskijalalle, joten se on pakko pysäköidä sivujalan varaan.


Kaverini sitten keksi, että voisin pysäköidä Eerikin osittain pensasaidan sisään, jolloin pyörä voi olla ruudussa vinossa ja Polo mahtuu silti sen perään. Se olikin toimiva ratkaisu, sillä pyörän pystyy ajamaan suoraan puskaan ilman ylimääräistä säätämistä. Puskasta poistuminen täytyy tosin tehdä huolella, että saan peruutettua Eerikin kynnyksen yli asfaltille ja samalla varoa ettei mene pitkäksi naapurin auton kylkeen. Aluksi 200 kilon peruuttaminen tuntui työläältä, mutta nopeasti siihenkin tuli varmuutta.

 
 


Kun säätiedotus lupaa poutaa, on Eerik enemmän ajossa kuin Polo ja silloin pensasparkki on epäkäytännöllinen. Niinpä Eerikin yleisimmäksi pysäköintitavaksi päätyikin Polon perään pysäköinti. Pyörä on välillä hieman parkkiruudun ulkopuolella, mutta ajattelin, että ehkä se ei haittaa naapureita liikaa. Täytyy vain toivoa, että pihassa leikkivät lapset eivät keksi koskea siihen. Toistaiseksi se on kai saanut olla rauhassa.


On näppärää, että ollaan satuttu valitsemaan niin pieni auto, että se ei täytä yksinään koko parkkiruutua. Moottoripyörän pysäköinnistä ei siten tullut mitään ongelmaa. Kaksi kulkinetta samassa parkkiruudussa ei kuitenkaan aina ole erityisen kätevää, jos sattuu tarvitsemaan sitä taempana olevaa yksilöä. Yleensä se menee niin, että autolla kauppaan lähtiessä Eerik on pitänyt taluttaa pois ruudusta, ajaa Polo pois ruudusta ja taluttaa Eerik takaisin ruutuun. Takaisin tullessa sama juttu, ellen ole taluttanut Eerikkiä lähtiessä pensaaseen.

Ei järjestely kovin työlästä ole, mutta tietenkin siitä on lisävaivaa. Eerikin ollessa pensaassa olen kyllä oppinut tuntemaan Polon keulan mitat aiempaa paremmin, kun se on pitänyt ajaa mahdollisimman lähelle moottoripyörää, etten hirveästi leveile parkkiruudun ulkopuolelle. Peruuttamalla pysäköinti on kyllä ollut helppoa pysäköintitutkan ansiosta.

Joskus kesällä naapurin eläkkeellä oleva pariskunta tuli vastaan rappukäytävässä ja pysähtyi juttelemaan ja kehumaan moottoripyörääni. Eräänä lomapäivänä olin lähdössä vaihteeksi ajelemaan Eerikillä, kun tämä naapurin pariskunta pysäytti minut rappukäytävässä. He tarjosivat, että minä voisin pysäköidä moottoripyöräni heidän autokatospaikkaansa, ettei sen tarvitsisi olla sateessa. Naapurit olivat myyneet oman autonsa jossain vaiheessa pois, mutta eivät tahdo katospaikasta kuitenkaan luopua joten se on tyhjillään. Mitään korvausta he eivät halunneet ruudun käytöstä, soittelisivat sitten vaan ovikelloa jos sitä jossain vaiheessa tarvitsisivat. Ihan mahtava tarjous naapureilta ja tietenkin otin paikan onnellisena vastaan! Nyt Eerik on aina sateensuojassa ja Pololla on helppo lähteä ajamaan milloin haluaa. Parhautta!

Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...

lauantai 12.05.2012 Avainsanat: Muiden käyttäytyminen , Omat mokat , Polo Junior , Pysäköinti

Eilen aamulla ennen töihin lähtöä menin kuvaamaan Polon ovenkahvaan ilmestyneen jäljen, kun en sitä tuohtuneena edellisiltana muistanut ennen kuin oli pimeää. Yöllä oli satanut vettä, joten kuivasin kahvan ja lähiseudun mikrokuituliinalla. Samalla huomasin oven kahvasta vielä yhden jäljen. Okei se ei ollut kuin pari miliä halkaisijaltaan ja siis lähes huomaamaton, mutta jälki kumminkin.
 
Kun pääsin illalla töistä kotiin, mieheni olikin jo käynyt sanomassa asiasta naapurille, joka oli hämmästyneenä pyydellyt anteeksi ja selittänyt, kuinka heidän pitää pysäköidä auto ruudun meidänpuoleiseen reunaan, että saavat lastenistuimen pois toisen puolen ovesta. Tänään auto olikin jo keskellä ruutua.

Äsken satuin katsomaan ohimennen iPhotoon auki jäänyttä ovenpeilauskuvaa edellisestä merkinnästä ja huomasin siinä kiillossa virheen. Ja toden totta, kahvassa olevat jäljet ovat jo siinä aiemmassa kuvassa ja tuskin ovat siis tulleet tällä viikolla. Ihmettelen kyllä, miten en niitä aiemmin huomannut, sillä voitte uskoa, että olen tuijottanut uusien naarmujen pelossa kylkeä joka päivä aika tarkkaan. Oikeanpuoleisen takaoven kahvassa on kuitenkin saman kokoinen jälki ja sen huomasin jo silloin kun kävin auton läpi pesun jälkeen. (Ihan supertarkkaan katsomalla pystyy muuten löytämään ovesta myös korjatut kohdat, mutta ei kukaan autoa niin läheltä sentään katso.)

Valokuva ei petä.
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!