POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla polo junior

POLOinen 10 vuotta!

tiistai 09.01.2018 Avainsanat: Jenni , Leonidas , Pohdiskelu , Polo Junior , Polo Senior

Kylläpä aika rientää! Tänä vuonna tulee nimittäin kuluneeksi kymmenen vuotta siitä, kun perustin autoblogi POLOisen. Varsinainen merkkipäivä on vasta kesäkuussa, mutta mielestäni kymmenen vuoden rajapyykkiä sopii juhlia koko vuoden.

Historian havinaa ja tiukkoja mielipiteitä

Lueskelin viikonloppuna juttuja blogin ensimmäisiltä vuosilta ja hihittelin monta kertaa ääneen. Voi sitä tunteen paloa, mikä niissä on! xD

“Kyllä minä tekisin niin ja näin” ja “Mitä senkin tyypin päässä liikkui??” ja “Tekisi kyllä mieli sanoa suorat sanat!” 

Sitä se oli aloittelevan autoilijan elämä, kun kortti oli ollut taskussa vasta alle vuoden. Nämä mielipiteet ja ajatuksethan ne olivat syynä blogin perustamiselle, kun en viitsinyt enää vaivata miestäni ihan kaikilla sanomisillani.

Hauska oli muuten myös huomata, että Järjen Ääni eli rakas aviomieheni oli mukana blogissa jo ihan alussa. Joulukuisessa kirjoituksessani hän kyseenalaisti ohitukseni, joka meinasi päätyä kaiteeseen. Kymmenen vuotta sitten Järjen Ääni puolestaan kyseenalaisti haluni hankkia Volkswagen Sciroccon, joka oli unelma-autoni monta vuotta.

Täytyy kyllä ihmetellä, miten käsittämättömän paljon juttua mulla riitti jo pelkästään ensimmäisen vuoden aikana! Reissuja, outoja liikennetilanteita, esitelmä Vaajakosken turboliittymästä, kolari, uusien renkaiden hankinta, liukkaan kelin rata kesällä ja talvella, katsastus jne...

Tästä nappisilmäisestä Poloisesta se kaikki lähti. :)

Minä autobloggaajana

Oikeasti ikävöin sitä aikaa, kun oli niin paljon sanottavaa liikenteestä. Mutta kun olin uusi kuski, oli kaikki uutta ja ihmeellistä. Esimerkiksi iskunvaimentimien testaus ensimmäisessä katsastuksessa oli “hämärä heilutustesti”. :D

Nykyisin tuntuu, että pitää tapahtua jotain tosi spesiaalia, että ryhtyisi kirjoittamaan. Oikeasti suurin este tavallisempien tapahtumien kirjoittamiselle on kyllkin aika. En ole aikoihin osannut kirjoittaa tajunnanvirtaa, kun kaikki "pitää" taustoittaa tarkasti ja kirjoittaa kilometrin pituinen juttu. Ja pahuksen monta kertaa unohdun someenkin, ennen kuin juttu on valmis!

Mulla on edelleen jonossa juttuja viime kesältä ja syksyltä, joten tajunnanvirta - sitä ei taideta hetkeen nähdä.

POLOisen Facebook-sivulle näitä lyhempiä tulee sentään välillä kirjoiteltua, kuten meidän lähitietyömaan montuista. Kerran ajoin asfaltin reunan monttuun niin, että auto oikein pomppasi ja piti käydä tarkistamassa pyörien kulmat. Joululomalla tiellä oli puolestaan enemmän kuoppia kuin tasaista ja ajoin sen niin varovaisesti, että taksi paineli ohi...

Tietysti muuttuminen analyyttisemmaksi on osittain ihan luonnollista kasvua. Minä olen vuosien saatossa muuttunut autoilijana ja blogini siinä mukana. Kaikki ei sentään muutu, vaan vanhat tutut aiheet liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen tulevat pyörimään mukana varmasti hamaan tulevaisuuteen! Taloudellisen ajamisenhan olen vienyt ihan uudelle tasolle, kun aloin kilpailla ecorunissa vuonna 2014.

Polo Seniorin päivitys Polo Junioriin vuonna 2011 oli huima tekninen loikka. Automaattivaihteet ja ilmastointi, ai että!

Isoimpia juttuja, mitä mulle on autoblogaajana tämän kymmenen vuoden aikana tapahtunut, ovat ainakin autonhuoltokurssi (kahdesti!), kaksi autonvaihtoa, moottoripyöräkortin ja pyörän hankinta, Mazdan Onnellisten ajokoulu ja tietysti ryhtyminen taloudellisen ajon harrastajaksi.

Vaikka varsinaiseksi koeajoblogiksi en ole POLOista koskaan tarkoittanut, mutta muutamia koeajojuttuja tulee silti vuosittain tehtyä. Makeimmat testaamani autot ovat olleet Tesla Model S, Lotus Evora ja Lotus Elise, Nissan 370z sekä pieni yllättäjä Renault Twizy!

Jos kuuntelisin vain googlettajia, niin minun pitäisi koeajaa koko Toyotan mallisto. Analytiikan mukaan Toyota Auris -aiheiset juttuni ovat nimittäin todella suosittuja, ja niitä luki viime kuussakin liki 30% blogini kävijöistä! Muut jutut saavat vain kävijöiden muruset.

Tulevaisuuden suunnitelmat

Poloisen kymmenvuotisjuhlan kunniaksi minulla ei ole vielä suuria suunnitelmia juttuaiheiden suhteen muuten, kuin että uusi Polo täytyy koeajaa! Sehän julkaistiin jo viime syksynä, mutta minulla on edelleenkin viimevuotisiakin juttuja jonossa, joten en sitä viitsinyt koeajanut syksyllä.

Facebookiin meinasin tehdä säännöllisesti päivittyvän juttusarjan, missä palaan vanhoihin postauksiin. Julkaisen parin viikon välein jonkin vanhan jutun ja mietin, miten nykyisin tekisin samassa tilanteessa ja ovatko ajatukseni kenties muuttuneet ajan saatossa. Tekisikö viekäkin mieli sanoa suorat sanat törttöilijöille?

Minulle saa toki myös ehdottaa aiheita juttuihin! En tosin pysty lupaamaan aikataulua, jolla toiveita toteuttaisin. Minulla on nimittäin edelleen vuosi sitten saamani toive turvavyön käytöstä videona edelleen tekemättä… Mutta ehdottakaa silti. Ehkä jokin aihe on niin kiinnostava, että käyn sen kimppuun saman tien!

Toistaiseksi ei ole mitään suunnitelmia vaihtaa Leonidasta tuoreempaan. Mediasoitin voisi olla modernimpi, mutta muuten auto on vallan mainio.

Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely

keskiviikko 08.07.2015 Avainsanat: Kawasaki ER-5 , Leonidas , Maalipinta , Polo Junior , Puhtaanapito , Yhteistyö

* Yhteistyössä Glosspoint

Auton pinnoitteen valinta voi olla ensikertalaiselle tosi vaikeaa. Koin tämän itse, kun Polo oli uusi ja koitin miettiä, mikä kestopinnoite siihen kannattaisi teettää. Googlella löytyi lukuisia eri nimisiä maalipinnan suojauskäsittelyjä, mutta mistä tietää, mikä niistä olisi paras, kun kaikki lupaavat kiiltoa ja säihkettä. Kaikki liikkeetkin tuntuvat myyvän eri käsittelyjä, että valitse siinä sitten.

Itse päädyin hieman sattumalta autonhoidon erikoisliikkeen Glosspointin asiakkaaksi: ostin Grouponista sarjakortin auton käsinpesuun ja jäin sille tielle. Glosspoint suositteli Poloon CQuartz-nanopinnoitetta ja koska kuulosti ylivertaiselta kilpaileviin tuotteisiin nähden, päätin ottaa sen. Nyt 3,5 vuotta myöhemmin voin sanoa, että CQuartz oli nappivalinta, sillä Polo säilytti kiiltonsa pesusta toiseen todella mahtavasti. Välillä pesu viimeisteltiin lisäkiiltoa tuovalla HydrO2 tai ReLoad -suihkeella, ja sitten ei taas muuta kuin kovaa ajoa.

Viimekesäinen kuva Polosta pari päivää käsinpesun jälkeen. Aina vaan kiiltää!

CQuartziin tykästyneenä laitatin sen viime kesänä moottoripyörääni, minkä seurauksena kymmenvuotias maalipinta näytti tuliterältä. Leonin käsittely CQuartzilla olikin sitten jo itsestään selvää ja veinkin sen Glosspointille alle viikko luovutuksesta. Polon pinnoituksen jälkeen CQuartzia on kehitetty ja Eerik ja Leonidas saivatkin molemmat pintaansa entistäkin paremman CQuartz Finest -pinnoitteen

Moottoripyöräni Kawasaki ER-5 sai myös CQuartz Finest -pinnoituksen.

CQuartz pintaa syvemmältä

Tämän kaiken ihkutuksen jälkeen sopii kysyä, että mitä ihmeainetta se CQuartz oikein on? Mikä siitä tekee paremman kuin muut kestopinnoitteet? Päätin ottaa asiasta selvää, jotta pinnoitevalinnan kanssa painiskelevilla olisi vähän helpompaa. Ja kyllähän asia kiinnosti itseänikin. Samalla tavalla kuin voin juuttua Rengasnuoralle pitkäksi aikaa juttelemaan renkaista, tykkään kysellä Glosspointin Leolta eri pinnoitteista ja niiden ominaisuuksista. Kaikki taustat on vaan hirveän kiinnostavia!

CarPro CQuartz Finest on nanopinnoite, joka sulkee sen kolme mikrometriä paksun lasimaisen kvartsikuoren alle. Pinnoite ei kuitenkaan ole vain kuori, vaan se integroituu osaksi maalipintaa. Pinnoite on superkova, joten se suojaa autoa mikronaarmuilta eikä peseminen himmennä pinnan kiiltoa samalla tavalla kuin käsittelemättömässä autossa.

Perinteisiin vahapohjaisiin pinnoitteisiin verrattuna CQuartzin etu on sen kestävyys. Perinteiset vahapohjaiset pinnoitteet ovat herkkiä erilaisille kemikaaleille eivätkä kestä liuotin- tai alkalipohjaisia pesuaineita, mutta CQuartz on kiinni ja pysyy, vaikka autoa pesisi millä. Sen on testattu kestävän jopa asetonia ja tinneriä, mutta ei niitä kyllä oikeasti kannata käyttää auton puhdistamiseen... Yleisesti ottaen CQuartz helpottaa auton pesua, sillä kun pinta on liukas, lika ei myöskään tartu siihen niin tiukasti. Lintujen tujut jätöksetkään eivät "pala" siihen niin nopeasti kiinni kuin käsittelemättömään maalipintaan.

Itse olen täysin rakastunut CQuartzin kiiltoon sekä kykyyn hylkiä vettä. Ei ole kerta tai kaksi, kun on sateen jälkeen vain pitänyt jäädä ihailemaan ja valokuvaamaan auton katolla helmeileviä vesipisaroita, jotka lähtevät kiitämään, kun niitä vain pikkuisen puhaltaa. Alkuperäiseen CQuartz-pinnoitteeseen jäi vesipisaroiden kuivuessa kalkkirinkulaa, jotka sai pois vain kiillottamalla. Finestiin kalkkikuvioita ei jää niin helposti ja jos jääkin, ne irtoavat CarPron Spotless -pesuaineella. (Sillä saa kuulemma myös kalkkijäämät pois saunan ovesta ja kylpyhuoneen kaakeleista - pitäisi ehkä ostaa itsellekin!)

Tämä sateella kännykällä otettu kuva on ehdottomasti suosikkikuvani CQuartzin kyvystä hylkiä vettä! Ei tarvitse olla kuin pieni kallistus, niin vesi valuu pois.

Sateen jälkeen vesipisarat helmeilevät Leonin katolla.

Täysin autuaaksi CQuartz ei valitettavasti auton omistajaa tee, vaan kyllä silläkin käsiteltyyn autoon tulee naarmuja esimerkiksi lumiharjasta tai ihan pesusta. Se kuitenkin vähentää naarmuuntumista ja säilyttää siten auton pinnan pidempään kiiltävänä. Ja jos auton pintaan on tullut naarmuja, jotka halutaan kiillottaa pois, ne lähtevät pois paljon kevyemmälle kiillotuksella kuin mitä tarvittaisiin, jos pintaa ei olisi käsitelty.

CQuartzista on olemassa monia eri versioita, mikä tuntui minusta tosi sekavalta ennen kuin Leo avasi minulle näitä eroja. CQuartz Finest on lippulaivatuote, jota saa tarjota vain lisensoidut käsittelijät kuten Glosspoint. Kuka tahansa voi sen sijaan käsitellä autonsa alkuperäisellä CQuartzilla tai CQuartz UK:lla, joka on kehitetty erityisesti kylmään ja kosteaan ilmanalaan kuten Brittein saaret. Muita CQuartz-tuotteita ovat vanteille ja maalaamattomille muoviosille tarkoitettu CQuartz DLux sekä nahan ja tekstiilien suojaamiseen tarkoitettu CQuartz Fabric&Leather.

CQuartz-pintakäsittelyn vaiheet

Auton pinnoittamiseen CQuartzilla varataan aina kaksi päivää aikaa, joten en jäänyt katsomaan sen tekemistä samalla tavalla kuin muita Leonille tehtyjä juttuja. Jotain rajaa sentään! :D Pyysin kuitenkin Glosspointia ottamaan kuvia käsittelyn eri vaiheista ja haastattelin heitä auton luovutusvaiheessa, jotta voin kirjoittaa tästäkin operaatiosta blogimerkinnän.

Ennen CQuartz-pinnoitusta auto on saatava täysin puhtaaksi ja pinta mahdollisimman virheettömäksi. Pinnoite on tavallaan lasitus ja sen lasituksen alle auton maalipinta halutaan tietenkin ikuistaa täydellisimmillään.

Auton puhdistus aloitetaan esipesulla, minkä jälkeen siihen levitetään CarPron pH-neutraali Iron X -pesuaine. Se irrottaa pintoihin tarttuneet metallihiukkaset, joita tulee esimerkiksi ilmansaasteista ja jarrupölystä. Lopuksi tehdään vielä varsinainen pesu, jossa autosta irtoaa niin puiden mahla, maantiepiki kuin vanhat vahajäämätkin.

Iron X levitetään auton pintaan.

Uutukaisen Leonin pinnassa ei ollut juurikaan metallihiukkasia, sillä tässä ovat suurimmat valumat mitä Iron X irrotti. Jos pölyä olisi ollut paljon, auto olisi kauttaaltaan purppuranvärisen valuman peitossa.

Pesun jälkeen auto kiillotetaan koneellisesti eli kansankielellä myllytetään, jotta pinta olisi mahdollisimman virheetön ja aine tarttuisi siihen paremmin. Uudelle autolle riittää yleensä hyvin kevyt kiillotus, mutta vanhempia autoja pitää myllyttää kovemmin eikä kaikkia naarmuja ole välttämättä edes järkevää hioa pois. Kiillotuksen jälkeen siitä syntyneet jäämät poistetaan CarPro Eraser -rasvanpoistajalla ja sen jälkeen auto on valmiina vastaanottamaan varsinaisen pinnoitteen.

Maalipinnan kiillotusta epäkeskokoneella. Auto kallistetaan käsittelyä varten, jotta kyljet näkee paremmin - ja onhan tuo työasentonakin mukavampi. 

Auton maalipinnat käsitellään CQuartz Finestilla kahteen kertaan. Aine levitetään pintaan ristikkäisin vedoin pieni alue kerrallaan ja silotellaan kuivumisen jälkeen erikoispehmeällä mikrokuituliinalla. Hypistelin liinaa Glosspointilla ja täytyy sanoa, että se oli niin ihanan pehmeä, että siitä pitäisi ommella halinalleja! Hankalan mallisiin pintoihin, kuten Leonin keulan hunajakennosäleikköön, aine levitetään pensselillä ja kaikista vaikeimpiin paikkoihin kynäruiskulla. Kolmen tunnin kuluttua käsittely toistetaan. Maalaamattomat muoviosat käsitellään Finestin sijaan CQuartz DLux:illa, joka sisältää enemmän kvartsia ja tekee paksumman suojakerroksen.

CQuartz Finestin levitystä Leonin kattoon.

CQuartz DLuxin levitys pensselillä Leonin etusäleikköön.

CQuartz kovettuu lopullisesti viikossa, minä aikana autoa ei saa pestä pesuaineilla. Noin neljän viikon kuluttua käsittelystä Glosspoint suosittelee käyttämään auton tarkastuspesussa, jotta he voivat tsekata, että pinnoite on kovettunut. Pakollista tämä ei kuitenkaan ole. Sen jälkeen pinnoite onkin lähes huoltovapaa - riittää, että pintaan suihkaisee puolivuosittain pesun jälkeen CarPron HydrO2:a. Kätevimmin tämä käy minusta Glosspointilla käsinpesun yhteydessä, mutta ainetta voi ostaa sieltä myös kotiin, jos haluaa hoitaa pesut itse. Takuuta CQuartz Finest -käsittelylle annetaan kaksi vuotta, mutta sen saa pidettyä hyvänä vaikka kuinka pitkään tuolla HydrO2:lla.

Leonin käsittelyssä käytetyt aineet sekalaisessa järjestyksessä vasemmalta oikealle:
CQuartz DLux muoviosien nanopinnoite, Reflect kiillotusaine, Iron X metallijäämien pesuaine, Perl kumin suoja/viimeistelyaine, Eraser kiillotusjäämien poistoaine,  FlyBy Forte ikkunoiden pinnoitusaine (blogaan siitä erikseen!), CQuartz Finest nanopinnoite ja kaiken alla superpehmoinen mikrokuituliina Cquartzin tasoitteluun.

Hinta ja yhteenveto

CQuartz Finest -käsittelyn hinta riippuu sekä auton koosta että maalipinnan kuluneisuudesta. Uuteen autoon se on luonnollisesti edullisinta tehdä, koska autoa ei tarvitse silloin juurikaan kiillottaa. Leonin kokoisen auton CQuartz Finest käsittely maksaa 450 euroa. Käsittely on kallis, sitä ei käy kieltäminen. Sen tekemiseen menee kaikkine vaiheineen aikaa Leonin kokoisessa autoon toistakymmentä tuntia, joten ei ihme että hintaa kertyy. Minusta se kuitenkin kannattaa. Uuden auton kokonaishinnasta se on lopulta aika vähän.

Käytin Leonin Glosspointilla viime viikolla toista kertaa käsittelyn jälkeen käsinpesussa. Auto kiilsi niin, että luulin, että siihen oli jo laitettu HydrO2:a mutta oikeasti se oli vain pesty. Kuulemma joku asiakas oli myös hämmästellyt Leonin kiiltoa ääneen: "Onko tämä todellista?!" Niinpä, se kiilto on vain jotain uskomatonta!

Upea lopputulos! <3

* Olen saanut Leonin pinnoituksen hinnasta alennusta. Kaikki mielipiteet ovat omiani eikä yhteistyö vaikuttanut ostopäätökseen. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.

Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015

torstai 28.05.2015 Avainsanat: Ecorun , Polo , Polo Junior , Seat Leon , Taloudellinen ajo

Osallistuin Pololla huhtikuun puolivälissä Vantaalla järjestettyyn taloudellisen ajon kilpailuun, joka meni vallan mainiosti! Bensasarjassa Polo oli ensimmäinen ei-hybridi, mikä oli minusta todella hieno tulos! Edellä oli kolme Toyota Priusta ja yksi Auris ja sitten Poloinen, jonka sijoitus oli bensasarjan 5/8 ja yleiskilpailun 7/10. Pysyväistavoitteeni olla ei-viimeinen täyttyi kevyesti. Päihitin myös uudella Volkswagen Pololla ajaneen tiimin, mikä oli tosi siistiä, sillä paperilla uusi malli kuluttaa vähemmän kuin omani. 

Ecorunin Polot: vm. 2011 ja vm. 2015 (tuo sininen väri on ihana!)

Käytin kilpailussa aiemmassa blogauksessa mainitsemaani vapaalla rullausta mahdollisimman paljon, sillä suorittamani testaukseni perusteella uskoin, että sillä olisi pientä vaikutusta tulokseen. Rullauksen määrään nähden en ollut alkuunkaan tyytyväinen Polon 4,75 l/100 km kisakulutukseen; etenkin kun vertaa viime kertaiseen kilpailuun, jolloin Polon kulutus oli ihmeelliset 3,973 l/100 km ja sijoitus silti vasta bensaluokan 6/7. Mutta jokainen kisareitti on erilainen ja nyt suurempi kulutus oikeutti parempaan sijoituksen eikä se harmittanut enää yhtään, kun tulokset selvisivät.

Kisan luokkatulokset: Polon sijoitus 5/8 ja mikä siisteintä, paras ei-hybridi!

Muutamaa iltaa ennen kisaa katselin lähtölistaa ja huomasin, että lisäkseni vain yksi auto oli valinnut polttoaineeksi 95E10. Ihmettelin asiaa Twitterissä ja sain kuulla, että 98E5:llä on parempi energiasisältö ja siksi sitä pitäisi kulua vähemmän. Miksei kukaan ollut kertonut aiemmin, että polttoainevalinnalla on mahdollisuus vaikuttaa tuloksiin? Olin tainnut kuulla energiatiheydestä joskus, mutta en ollut osannut yhdistää tietoa kisailuun. Vaihdoin sitten keskustelun perusteella polttoaineeksi 98:n; en tiedä oliko sillä merkitystä, mutta tulipahan käytettyä sekin kortti.

Mulla on ollut tähän mennessä joka kilpailussa eri kartanlukija ja samalla linjalla jatkettiin nytkin. En meinannut löytää kartturia millään, mutta sitten keksin pyytää mukaan Twitteristä tutun autovouhottajan @panttosentero'n, joka olikin heti valmis kokeilemaan jotain uutta.

Poloinen, @POLOinen ja @panttosentero

Meidän yhteistyö toimi hyvin eikä mitään isompia kämmejä tullut. Ainut vika oli, että kummallakaan ei oikein ollut kykyä hahmottaa, milloin on ajettava rajoituksen mukaista nopeutta (käytännössä pätkät joiden nopeusrajoitus 80 km/h tai yli) ja milloin on varaa himmailla. Tai no, tiiminähän olimme hyvin toimiva kun kumpikin oli ihan yhtä ulapalla! :D Ensimmäiselle aikatarkastusasemalle meinasikin tulla kiire, kun olin ajanut kehätien vähän alinopeutta. Ehdimme kuitenkin AT:lle omalla minuutillamme ja niin myös kaikille seuraaville.

Saapuminen AT:lle. Olemme juuri ohittaneet AT:n keltaisen aloitusmerkin. Punainen merkki osoittaa AT-pistettä, edempänä oleva keltainen merkki puolestaan AT-pisteen loppumisen. 

Pätkät pystyi ajamaan aika mukavasti aavistuksen alle nopeusrajoitusten, mutta kahden viimeisen tankkauksen väliselle 30 km matkalle Kehä III:a pitkin oli laitettu jostain syystä niin alhainen keskinopeus, että ajelin sen lähinnä 70 km/h, vaikka rajoitus oli 80/100 km/h. Onneksi kehällä on monta kaistaa, niin matelu ei haitannut muuta liikennettä.

Reitillä pysyimme hienosti. Vain yksi oikealle käännös meni niin viime tinkaan, että jouduin kiertämään liikenteenjakajan vastaantulijoiden puolelta... Onneksi muuta liikennettä ei ollut mailla halmeilla, niin tämä onnistui eikä tarvinnut käydä tekemässä uukkaria missään. Muutenkin reitillä oli mukavan vähän liikennettä, eivätkä muut kuökijat hidastaneet menoa lukuun ottamatta eräitä pyöräilijöitä, jotka jouduin ohittamaan vastaantulijoiden vuoksi turhan läheltä. Olisin totta puhuen näyttänyt itselleni keskaria, jos olisin ollut joku noista pyöräilijöistä!

LänsiAuto Ecorunin reitti.

Teron sekuntiviisarilla varustettu rannekello toimi hyvin kellona, joskin jatkoa varten voisin silti ajatella hankkivani kellon, jonka voisi iskeä kojelautaan niin, että näkisin sen myös itse. Silloin ei tarvitsisi kysellä koko ajan kaverilta, miten paljon aikaa on vielä jäljellä. Samasta syystä reittipisteiden saapumisajat sisältävän lapun voisi myös teipata kojelautaan näkyvilleni.

Olikohan kakkos-AT, jolle saavuimme minuutin etuajassa. Ehdin siinä sopivasti käydä repimässä auton konepellistä irti AL-Sportin tarran, joka oli alkanut lepattaa ajoviimassa. Onneksi niitä jäi vielä jäljelle auton kylkiin kertomaan, että olen AL-Sporttaaja. :)

Olin “dynaamista ajotapaa” suosivaa Teroa tarkempi siitä, ettei nopeusrajoitus ylittyisi alamäissä, sillä sain viime syksyn kisoista tutkatraumat. Ja sitten kun olin juuri sanonut Terolle, että jarrutan, koska nopeus oli kiihtynyt 60 km/h alueella alamäessä 66 km/h:iin, oli mutkan takana on tutka! Teron GPS näytti bongaushetkellä nopeudeksi 69 km/h ja mun 66 km/h - voihan pahus!! Loppukisan masentelin tätä virhettäni, mutta suureksi yllätyksekseni meillä ei ollutkaan lopputuloksissa yhtään virheprosentteja! Sakotuksen raja olikin vasta 5 km/h ylinopeus ja ilmeisesti nopeutemme oli ollut tutkassa juuri sen 65 km/h, jolla selviää vielä ilman sanktiota. Oli mukavaa ettei sakkoa tullut, vaikka sijoitukseemme se ei olisi vaikuttanut, sillä meitä seuraavan autokunnan kulutus oli niin paljon meitä isompi. 

Hyvä alamäki...

... ja sen alla tutkapaikka! :o

Oman jännityksensä kisaan toi satunnaisesti matkan varrelle sijoitetut reittitarkastusasemat, jotka piti merkitä omaan reittikorttiin. Niiden ideana on, ettei voi esim. paikallistuntemuksen perusteella valita taloudellisempaa reittiä, sillä silloin tarkastusaseman merkki jäisi näkemättä. Muuten hyvä, mutta bongasimme matkan varrelta pelkästään vaalimainoksia; tosin niitä sitten sitäkin enemmän. Tero stressasi merkkien löytämisestä minua enemmän, sillä itse keskityin ajoon ja unohdin aina hetken skarppaamisen jälkeen koko asian. Toisaalta olen luonnostani aika haka bongaamaan kaikkea epäolennaista, joten uskoin, että olisin nuo merkitkin nähnyt, jos niitä olisi ollut. Maalissa sitten selvisi, että niitä ei ollutkaan laitettu matkan varrella yhtään! Vähän turhaa stressiä, mutta hyvä ettei mennyt yhtään ohi, sillä merkinnän puuttumisesta olisi tullut 15 % sakkoa.

Järjestelyiltään LänsiAuto Ecorun oli mielestäni oikein onnistunut. Alkutankkaus meinasi aavistuksen viivästyä, mutta muuten aikataulut pitivät hyvin ja tulokset saatiin nopeasti. Reitti tuntui melko haastavalta taloudellisen ajon kannalta, mutta ei siinä muuten mitään valittamista ollut. Hiekkateitä oli riittävän vähän eikä niitä tarvinnut ajaa tuhatta ja sataa. Lähdössä tarjottu aamiainen oli ehkä turhankin luksusta, sillä aamulla liikenteeseen lähtiessä olin kuitenkin syönyt jo aamupalan. Maalissa oli myös tarjolla ruokaa, mikä saisi ehdottomasti kuulua jokaiseen kilpailuun! Kinkkukiusauksen nähdessäni ajattelin tosin ekana kilpakumppaniamme Annaa, joka kertoi viime syksynä, että se on hyvin perinteinen Ecorun-eväs - hän kasvissyöjänä taisi taas joutua tyytymään pelkkään salaattiin...

Maisemaa matkan varrelta.

Polon joustava huoltovälinäyttö näytti muuten kilpailussa todellisen minänsä. Se alkoi huhtikuun alkupuolella huomautella, että viitsisitkö huoltaa lähiaikoina, vaikka perinteisesti aikaperusteisesti seuraavan huollon piti olla vasta heinäkuun alussa. Kilpailuun lähtiessä päiviä oli mittarissa muistaakseni 12, mutta suunnilleen jokaisella aikatarkastuspisteellä huolto siirtyi päivän kauemmas ja kisan lopussa se oli jo 17. Taloudellinen ajo teki selvästi auton tyytyväisemmäksi!

 

 Polon huoltovälinäyttö. Kaksi ekaa kuvaa on kisapäivältä ja viimeinen seuraavalta päivältä. Huolto siirtyi ajallisesti kauemmaksi, vaikka kilometrimäärä huoltoon pieneni. :D 

Polon viimeisestä Ecorunista jäi oikein hyvät fiilikset. Seuraava kilpailu on kahden viikon päästä täällä Jyväskylässä ja silloin Leon pääsee näyttämään kyntensä. Kartturikseni on lähdössä Nelivetoa-blogin Aki, jonka kanssa kävin koeajamassa Jyväskylän Ecorun-testilenkin. Leon meni sen ajotietokoneen mukaan 4,2 l/100 km kulutuksella, kun Pololla sama oli 4,9 l/100 km. Olen erittäin toiveikas, että se Leon kulkisi myös kisassa vähemmällä polttoaineella kuin Polo, mutta sen näemme sitten!

Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?

perjantai 17.04.2015 Avainsanat: Bensan kulutus , Polo Junior , Taloudellinen ajo

Olen miettinyt pitkään voisiko tietyissä tilanteissa  vaihteen vaihtaminen vapaalle saada auton kuluttamaan vähemmän kuin moottorijarrutus. Vapaa vaihdehan ei katkaise polttoaineen syöttöä kuten moottorijarrutus, mutta toisaalta se ei hidasta auton menoa. Esimerkiksi, kun tulen hyvin loivassa ylämäessä liikennevaloihin, vapaa vaihde saa auton vierimään pidemmälle, kun taas moottorijarrutus syö nopeuden turhan nopeasti ja joudun painamaan kaasua pidempään ennen kuin voin päästää auton hidastumaan moottorijarrutuksen varassa. Mutta kumpi oikeasti kuluttaa vähemmän? Miten tämän muka voisi testata? Asia on jäänyt teorian tasolle.

Vapaalla rullauksen puolesta puhuisi se, että joissain uusissa autoissa moottorijarrutus on korvattu vapaavaihteella. Jos autotehtaatkin ovat sitä mieltä, että auto kuluttaa vähemmän vapaalla, niin asiassa täytyy olla perää! Itse asiassa ominaisuus tulee olemaan meidän uudessa Leonissakin. 

Polossa on perinteinen moottorijarrutus, joten nyt kun auto on vielä hetken meillä, päätin lähteä testaamaan näitä kahta tekniikkaa taloudellisen ajon vakiolenkilleni, jolla olen testannut koeajoautojen kulutusta. En muuten ollut ajanut lenkkiä aiemmin Pololla, koska ei sitä vain tule lähdettyä ajelemaan muuten vaan, vaikka ajamisesta pidänkin. Mutta nyt oli todellinen syy. Vaikka onhan se ihan kiva saada tietää kulutus yleensäkin, jotta sitä voi verata muihin autoihin.

Testilenkkini on pituudeltaan 20 km ja se sisältää taajamaa, maantietä, moottoritietä ja kaupunkiajoa. Ajoaika on  noin 26 minuuttia ja keskinopeus 46 km/h. Olen ajanut moottoritien aiemmin pääsääntöisesti 100 km/h nopeusrajoituksen mukaan, mutta nyt ajoin vain 80 km/h (navinopeuksia kaikki), jotta eri testikierroksilla oleva mahdollinen rekkaliikenne ei vaikuta tuloksiin.

Ajoin testilenkin ensin kahdesti pelkkää moottorijarrutusta käyttäen ja sitten vielä kerran vapaata vaihdetta hyödyntäen. Polossa oli alla kitkarenkaat. Pelkkää moottorijarrutusta hyödyntäessä Polon kulutus oli ajotietokoneen mukaan ensimmäisellä kierroksella 4,7 ja toisella 4,8 l/100 km. Kolmannella kierroksella, kun annoin auton vieriä mahdollisimman paljon vapaalla vaihteella, kulutus oli 4,6 l/100 km. Eli eroa vapaalla rullaamisen eduksi oli 0,1-0,2 l / 100 km!

Mielenkiintoista oli myös se, että ennen kaupunkiin palaamista Keljon liikenneympyrässä keskikulutus oli ensimmäisillä kierroksilla 4,9 l/100 km, mutta kolmannella kierroksella vain 4,5 l/100 km. Moottoritien lopussa on loivaa alamäkeä, jossa pääsee tosi pitkälle vapaalla vaihteella ja se on ainakin tainnut vaikuttaa.

Ainakin tämän pienen empiirisen kokeen mukaan vapaalla rullausta kannattaa käyttää. Aion testata sitä myös huomisessa Ecorunissa, katsotaan miten käy!

Volkswagen Winter Drivingschool

torstai 12.02.2015 Avainsanat: Maastoajo , Polo Junior , Rata-ajo , Talvi , Tapahtuma , Volkswagen

Pääsin osallistumaan kuluneella viikolla Volkswagen hyötyautojen talviajokouluun. Olin tapahtumassa myös viime vuonna, mutta silloin talvi ei oikein ollut talvi ja sulan radan takia kouluosuus jäi vähän puoli tiehen. Nyt liukkaan kelin rata oli erinomaisen liukkaassa kunnossa ja päästiin toden teolla harjoittelemaan.

Klo 5.45 lähdimme Nelivetoa-blogin Akin kanssa Pololla kohti Hämeenlinnaa ja Katisten kartanoa. Perillä olimme vähän puoli yhdeksän jälkeen. Heti alkajaisiksi vastaan tulivat Onnellisten ajokoulusta tutut kouluttajat Jiri Kattelus ja Minna Sillankorva. Olipa mukava tavata pitkästä aikaa! Ajopäivään oli kutsuttu mukaan somessa aktiivisia henkilöitä ja oli hauska päästä tapaamaan livenä twittertutut @panttosentero ja @jukkasnurminen sekä Volkkarin Saara Vainio ja Jaana Ehrnrooth.

Päivän alkajaisiksi nautimme aamupalaa ja kuuntelimme tapahtuman järjestäjien ja yhteistyökumppanien terveiset. Sitten päästettiin ääneen koulun ainut ja oikea rehtori Arto Grönroos, joka oli ihan liekeissä opastaessaan meitä aamupäivän kulusta. Esimerkiksi opimme, että ensimmäiseksi kierretään rata vaan jonossa, eikä ole toivottavaa, että kukaan harjoittelee siinä vaiheessa jarrutusta, ettei tapahtuisi 15 Volkswagenin ketjukolaria. Vaikka olisihan se kuulemma komean näköistä. xD Sitten katselimme pujottelun ja väistötehtävän videolta ja leikimme ajavamme samalla autoa ja merkityllä kohdalla kaikki polkaisivat jarrun pohjaan niin, että talo tärähti. :D Rehtorin tyyli oli kyllä mainio ja nostatti suupielet korviin.

Rehtori näyttää miten rattia käännetään. :)

Esittelyn jälkeen lähdimme kohti liukkaan kelin rataa. Se oli sama, missä oltiin viime talvena Onnellisten ajokoulussa. Oli muuten rata vähän kasvanut sitten viime näkemän! Pituutta oli tullut lisää (nyt 480 m), takaviistoon pellolle iso mutkainen ajoreitti ja lisäksi “kahdeksikko” -niminen tosi liukas rata jossa ei kylläkään ajettu kahdeksikkoa vaan oikeastaan kahta kolmosta.

Hyötyautoletka (kuva: Arto Grönroos)

Crafter umpipakettiauto - menoa ja melskettä

Ryhmämme oli niin pieni, että hyötyautolaivastosta riitti jokaiselle oma ajokki. Autot olivat suurimmaksi osaksi Transporter-pakettiautoja, mutta mukana oli myös muutama Amarok, Crafter ja Caddy.

Minä sain alleni Volkkarin suurimman pakettiauton Crafterin. Olin luullut, että ne ovat kaikki kuorma-autoja, koska Moottorilla Crafter on C1-opetuksessa, mutta tämäpä olikin B-kortilla ajettava pakettiauto. Nykyisestä ajokorttilainsäädännöstä johtuen enää 10% Craftereista myydään kuorma-autoina (paino yli 3500 kg) ja kaikki loput ovat pakuja. 

Crafter oli Poloon tottuneelle hillittömän kokoinen auto, mutta hämmästyttävän hyvä ajettava! Jotenkin penkistä tuli nojatuolifiilis ja polkimet olivat juuri sopivassa kulmassa. Tällainen pätkäkin löysi helposti sopivan ajoasennon, vaikka jarrutusharjoituksia varten penkin etäisyyssäätö meinasi hieman loppua kesken.

Crafter tehdään samalle alustalle kuin Mercedes-Benz Sprinter ja sen hallintalaitteet ovat Mersun, joten alkuun piti pyytää pikaopastus niiden käytöstä, kun pyyhkijät sisältävä viiksi “puuttui”. Sieltähän ne sitten löytyi vasenta viikseä pyörittämällä.

Radalla Crafterin koon huomasi hieman huojuvasta menosta ja pujottelutehtävä tuntui vähän hurjalta. Jarrutus ja väistö sen sijaan menivät hyvin, vaikka rehtorin sanoin “siinä on menoa ja melskettä kun tää iso auto tulee”. Pellolla en taas uskaltanut ajaa hirveän kovaa, koska Crafter kolisi ja keikkui aika lailla. Mutta joo, ehkä se ei ole ihan tällaista maastoa varten tehty...

Esteen väistötehtävä Crafterilla, rehtori näyttää kummalle puolelle pitää väistää
(kuvat: Saara Vainio/Volkswagen Suomi)

Amarok pick-up -rakkautta

Kahden kierroksen jälkeen olin kyllästynyt laivaani ja valmis vaihtamaan vähän pienempään. Bongasin sitten jonoon taakseni pysähtyneen Amarokin ja vaihdoin autoja sen kuskin kanssa päikseen. Amarok oli mahtava kuten viimekin vuonna ja omin sen lounaaseen saakka. :D Mietin kyllä jossain välissä, että koeajon kannalta pitäisi varmaan testata esimerkiksi Caddy (koska viime vuonna ajoin radalla vain sen kivalla kilpailijalla Mercedes-Benz Citanilla), mutta en malttanut luopua Amarokistani...

Amarokin ratissa (kuva: Arto Grönroos)

Esteen väistötehtävä oli Amarokilla ihan eri maata kuin Crafterilla. Se meni juuri sinne minne käski ja pystyin kierros kierrokselta kasvattamaan nopeutta. Viimeisellä kerralla aloitin jarrutuksen mittarin mukaan 90 km/h nopeudesta ja silti sain kierrettyä esteen, joka oli 40 m päässä jarrutuspaikasta. Vau, en todellakaan uskonut, että olisin onnistunut siinä!

Onnistunut esteen väistö Amarokilla (kuva: Arto Grönroos)

Ainakin parilla kertaa onnistuin jarruttamaan niin napakasti, että Amarokin hätävilkut menivät päälle. Tämä oli itse asiassa jarrutustehtävän osatavoitekin, koska se kertoo, että jarrutus on ollut todella tehokas. Hihkuin Jirillekin, että tänä talvena ei tullut neitijarrutuksia, joista sain viime talvena noottia... Tosin nyt Jiri ei ollut niitä arvostelemassakaan, mutta rehtori näytti aina sellaisia juhlimisen merkkejä, että jarrutukset taisivat mennä ihan hyvin. Jiri muistutti silti, että jarrutuksessa ei merkkaa voima, vaan nopeus. 

“Kolmosradalla” Jiri kehotti kokeilemaan Amarokia nelivedon jälkeen pelkällä takavedolla. Se teki autosta mielestäni ihan kamalan, kun ei se pysynyt lapasessa ollenkaan kuten nelikolla ja yhden mutkan jälkeen huomasin päätyneeni radalle poikittain. Seuraavalla kierroksella sain neuvoja vastaohjauksesta (ohjataan sinne minne perä on menossa), mutta se vaatisi kyllä vielä paljon harjoittelua.

Offroad potenssiin kymmenen

Lounaan jälkeen pakkauduimme Amarokeihin ja lähdimme metsään harjoittelemaan maastoajoa. Kun aamupäivä oli mennyt autossa yksikseen, niin nyt autot olivatkin ihan täynnä. Hyvä tilaisuus liimautua tiukasti twitter-kaverien seuraan! Saara ei valitettavasti mahtunut meidän autoon mukaan ja lavallekaan ei passannut istua vaikka tarjouduttiin käyttämään kuormaliinoja turvavöinä, joten hänen seurastaan emme päässeet nauttimaan.

Päästyämme metsään “puuhapihalle” (vastine viime talven “isojen poikien hiekkalaatikolle”) autoihin kiinnitettiin lumiketjut etenemiskykyä parantamaan. Ehkä autot olisivat jaksaneet kömpiä esteet ilmankin, mutta oli kuulemma autoille turvallisempaa käyttää ketjuja, kun oli kokemattomia kuskeja ajamassa.

Puuhapihalla esiteltiin ekana rata, jossa oli erilaisia esteitä ylitettäväksi. Yksi Amarok-tiimin kouluttaja ajoi radan läpi toisen selittäessä meille, mitä missäkin tapahtuu ja mitä auton ominaisuuksia mikäkin kohta hyödyntää. Ensimmäisenä oli 30 astetta kallellaan oleva rinteen reuna. Sen jälkeen pari syvää ojaa, joiden yli mennessä kukin rengas oli vuorollaan ilmassa. Viimeisenä ylitettiin jyrkähkö testimäki.

Hieman kalteva alusta ei haittaa Amarokia!

Testinyppylälle nousu...

... ja sieltä lasku.

Esteitä ylitettiin alennusvaihteiden ykkösellä antaen auton ryömiä eteenpäin omaa tahtiaan. Välillä jokin pyörä pyörähti tyhjää, mutta sitten auton sähköaivot raksuttivat, että täytyy antaa voimaa jollekin toiselle pyörälle ja taas mentiin eteenpäin. Siistin näköistä.

Takarengas ilmassa, mutta kolme muuta vetää  nätisti eteenpäin.

Esittelyn jälkeen pääsimme kukin vuorollamme ajamaan kouluttajan hellässä ohjauksessa testiradan esteet ja niiden jälkeen jyrkän ylämäki-alamäkikombon. Ylämäessä testattiin myös tilannetta, jossa auto jää mäkeen ja sieltä on peruutettava pois. Itse sammutin auton siihen, mikä oli kuulema vain hyvä, sillä päästiin testaamaan sekin tilanne, kun pitää sammuksista lähteä peruuttamaan. Se vasta jännää olikin! Ensin painettiin pohjaan kytkin ja jarru ja vaihdettiin pakille. Sen jälkeen irrotettiin molemmista polkimista - auto pysyi paikallaan moottorin varassa - ja sitten käynnistettiin auto. Hämmentävä järjestys! Hetken auto oli paikallaan ja lähti sitten hiljakseen pakittamaan mäkeä alas. Kuskin tehtäväksi jäi vain pitää huolta, että auto kulkee urissa. Ei suotta siistiä!

Kun olimme taas mäen juurella, lähdimme kiipeämään sen päälle uudestaan. Nyt pidettiin vauhti tasaisena ja ryminän ja pomppimisen saattelemana päästiin mäen laelle. Tasainen kaasu oli kaiken A ja O. 

Katso tuulilasikameralla kuvattu video mäkiharjoituksista!

Kun kaikki autosta olivat ajaneet testilenkin, suuntasimme möyrimään kauemmas metsään. Sielläkin ajoimme kukin vuorollamme saman lenkin, josta Amarok suoriutui eleettömän varmasti. Lenkin huippukohta oli ison ja jyrkän, yli 30 asteen, mäen lasku ja nousu. Nousussa panostettiin taas tasaiseen vauhtiin; kiihdytettiin tasaisesti alennusvaihteen kakkosella siten, että ennen jyrkintä kohtaa kaasu oli ihan kokonaan pohjassa. Ja niin sitä mentiin, moottorin huutaessa Amarok kipusi mäen päälle varmoin ottein. 

Hillittömän mäen lasku...

... ja nousu.

Sama hillitön mäki Amarokin takaikkunasta kuvattuna.

Katso videolta, kuinka Amarok laskee ja nousee kuvien mäen!

Yhteenveto

Tämän vuoden talviajokoulu oli ihan superhauska kokemus! Harjoittelu pienellä alle 20 henkilön porukalla oli viimevuotista suurta toimittajalaumaa kivempaa ja liukkaan kelin radalla pääsi ajamaan monta kierrosta, kun autoja riitti kaikille. Oma osuutensa hauskuudesta oli tietty siinäkin, että pääsi tapaamaan twitter-tuttuja.

Maastoajo-osuus oli mielestäni paljon paremmin järjestetty kuin viimeksi, kun nyt esiteltiin ekana erilaiset esteet ja sitten ajettiin ne autokunnittain kouluttajan kanssa. Siinä oli siis selkeä agenda. Viime vuonna kukin sai testailla autoja hiekkalaatikolla vapaasti ja ainoastaan jyrkässä laskussa oli opastaja mäen päällä. Nyt esteet olivat niin isoja, että ei niihin ilman kouluttajaa olisi varmaan ollutkaan asiaa. Kertoihan siitä jo autoihin kiinnitetyt lumiketjutkin.

Päivän päätteeksi kokoonnuimme vielä kahville kartanolle, missä vedettiin yhteen päivän kokemukset ja jaettiin diplomit. Läksiäislahjaksi saimme vielä Defan akkulaturit; ihan mieletöntä! Mun onkin pitänyt hankkia sellainen siitä saakka, kun Polosta meni akku viime talvena mutta en ole saanut aikaiseksi... Mutta nyt ei tartte!

Kiitos Volkswagen Suomi, oli mahtava päivä!

Rehtorilla on koulun komeimman värinen auto, sen kanssa kelpaa poseerata!

Ps. Aki ajoi kotimatkan Pololla ja ajoikin muuten todella taloudellisesti! Kun mä sain kulutukseksi aamulla (yhdellä pysähdyksellä) 5,1 l/100 km, niin Aki veti pohjat 4,8 l/100 km. Vaikka meinasi jossain vaiheessa matkaa kuolla nauruun. :D Oli aika hilpeää menoa, onneksi Jyväskylä ei ollut yhtään kauempana… 

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!