POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla polo

Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa

torstai 22.10.2015 Avainsanat: Leonidas , Polo , Tapahtuma , Volkswagen

Ensimmäiset muistoni MM-ralleista ovat peruskouluajalta 90-luvulta, jolloin kilpailu kulki vielä Suurajojen nimellä ja järjestettiin elokuun puolella. Kotipaikkakuntani Lievestuore sijaitsee lähellä Ruuhimäkeä ja pojat lintsasivat koulusta päästäkseen katsomaan ralleja. Monena vuonna ralliautot myös ajoivat taajaman läpi ja pysähtyivätkin siihen. Jonain vuonna seuratessamme huoltoa joku mekaanikko pyysi, että voisimmeko me lapset etsiä heille pari lautaa. Lähdimme tohkeissamme niitä etsimään, mutta emme löytäneet. Mikä pettymys sitten olikaan, kun palatessamme auto olikin jo lähtenyt pois.

Aikuisena rallit eivät kiinnostaneet ja Jyväskylän Ainolanrannassa asuessamme bongailimmekin rallien aikaan enemmän helikoptereita kuin autoja. Kunnes ... tadaa, alkoi kuulua huhuja että Volkswagen aikoo lähteä MM-sarjaan ja vielä Pololla! Service Parkia pidemmälle en kuitenkaan lähtenyt, sillä minua kiinnosti enemmän Volkkarin oheistoiminta ja ralli-Polojen näkeminen läheltä kuin autojen seuraaminen erikoiskokeilla.

Ääni muuttui kellossa, kun näin viime vuoden kisan jälkeen Suomen Volkswagenin Facebook-sivulla kuvia erikoiskokeelta, jonka varrella kymmenet Volkkarin liput liehuivat. Olisipa hienoa päästä mukaan kannustamaan tuohon porukkaan! Vähän ennen tämän vuoden ralleja kysäisinkin maahantuojalta, että olisiko VW-fanin blogaajan mahdollista päästä mukaan. Olihan se, eikä mennyt kuin päivä, kun posti jo kiikutti minulle rallipassin ja kutsun Volkswagenin vieraaksi Jukojärven erikoiskokeelle. 

Jäätyminen Harjulla

Koska minulla oli nyt kätösissäni - tai pikemminkin kaulassani - kaikille erikoiskokeille oikeuttava rallipassi, niin pitihän sitä hyödyntää. Lyöttäydyinkin torstaina mukaan työkaverini seurueeseen Jyväskylän keskustassa ajettavalle Harjun erikoiskokeelle. Katselupaikaksi pojat olivat valinneet ek:n loppupuolella olevaan hidastetöyssyyn rakennetun shikaanin, johon autot ensin hidastavat ja siten taas kaasu pohjaan ja kohti maalia. Paikalta näki myös hieman autoja, kun ne ajoivat Harjun rinnettä alas.

Suuntasimme Harjulle jo pari tuntia ennen ek:n alkua varmistaaksemme hyvät paikat. Hieman turhankin aikaisessa, sillä ainakaan tuolla alueella ei ollut vielä mitään yleisöryntäystä ja viiden maissa iski kunnon kaatosade, jota pidimme erään koivun ja sateenvarjojen alla. Työkaverini ehti kastua läpimäräksi kaivaessaan repustaan sadetakkia! Itse pysyin kuivana, mutta kun myöhemmin kaivoin repusta hupparin lämmikkeeksi, totesin sen osittain kastuneen, kun vesi oli valunut sateenvarjosta repun päälle. Niinpä ennen kuin ek:lla ehti ajaa ainuttakaan autoa, olin jo ehtinyt jäätyä totaalisesti ja loppusulaminen tapahtuikin vasta kotona kuumassa suihkussa.

Koitimme olla hieman sateen suojassa puun alla. Viereen muodostui kunnon joki...

Harjun ek ajettiin torstaina niin, että ensin liikenteeseen lähtivät alempien luokkien autot ja 1,5 h myöhemmin WRC-autot. Tässä lienee ideana, että katsojat eivät kaikkoa heti kärkinimien ajettua. Minusta oli kyllä ihan kiva katsoa ensin noita hitaampia autoja ja nähdä sitten pikkuhiljaa yhä kovempaa ja kovempaa ajoa. WRC-autojen kanssa kilpaa ajoi myös tv-kuvauskopteri, joka lensi niin matalalla, että sen ilmavirta varisti moneen otteeseen puista vettä katsojien päälle.

Joku ekoista autoista radalla.

Katselupaikkamme shikaanin jälkeen oli ihan jees, mutta varmaan parempiakin olisi voinut olla. Jossain vaiheessa enne WRC-autoja kävin kävelemässä (lue: sulattelemassa itseäni) Harjun alueella ja yksi kiinnostava katselupaikka olisi esimerkiksi ollut maalin paikkeilla. Harjun laellakin kävin, mutta siellä autot vai hujahtivat ohi, eikä varsinaista teknistä ajamista nähnyt. 

WRC-autojen ajettua lähdimme valumaan vähitellen kohti Service Parkia. Paluumatkalla bongasimme kivan katselupaikan, jossa autot ajavat harju alamäen jälkeen asfaltilta hiekalle. Siinä mutkassa oli menoa ja meininkiä.

Tämä olisi ollut hyvä katselupaikka!

Yhteenveto elämäni ensimmäisestä erikoiskokeesta: ihan siistiä, mutta hirveästi odottelua ja kylymä! Ensi kerralle siis mukaan penkki ja lisää vaatteita. Kaupunkierikoiskokeesta kylä tykkäsin, kun sitä varten ei tarvinnut ajaa mihinkään korpeen vaan käveli vain paikalle.

Perjantain huolto

Perjantain ralliohjelmana oli päättänyt seurata Volkkarien iltahuollon. Menin Paviljongin Service Parkiin tuntia ennen huollon alkua, jolloin paikalla oli vielä ihan hiljaista ja pääsin erinomaiselle katselupaikalle aidan viereen Latvalan pilttuun eteen. Ajoitukseni oli täydellinen, sillä ei tarvinnut kuitenkaan odottaa kuin kymmenisen minuuttia, niin porukkaa alkoi valua paikalle. :)

Ogier ja Latvala tekivät hienot sisääntulot pilttuisiinsa ja oli siistiä autot ihan eturivistä. Keskeyttämään joutuneen Mikkelsenin pilttuu oli suljettu tarkkaan pressulla. Olisi ollut kiinnostavaa nähdä, mitä siellä tehtiin, sillä kovasti sieltä kuului kaikenlaisia askartelun ääniä.

Latvala saapuu huoltoon.

Minulle the juttu oli Latvalan auton huolto, vaikka yhtä hyvinhän olisin voinut seurata myös Ogierin huoltoa. Valitsemastani paikasta se vain näkyi vähän huonosti. Latvalan huoltoa sai odottaa hetken jos toisenkin, sillä Ogierin auto huollettiin ekana. Ja sitten kun Latvalan auton kimppuun käytiin, tärkeämmät rallivieraat kansoittivat ihan pilttuun edustan eikä tavallisten katsojien aidan takaa tahtonut nähdä mitään. Onneksi eivät olleet siinä koko aikaa, mutta loppujen lopuksi huollosta ei silti ottanut selvää. Tai sitten sometin liikaa... Kovasti miehet puuhasivat auton ympärillä ja minua huvitti, kun yksi vielä makasi auton alla, niin toinen jo moppasi lattiaa vierestä! :)

Oli kyllä aikamoinen tohina auton ympärillä huollossa. :)

Uusi pohjapanssari autoon. Viimeisessä kuvassa jo moppaillaan ja auton takana taitaa olla itse JML.

Kaiken kaikkiaan seisoin aidan vieressä kolme tuntia, mikä kuulostaa aika paljolta, mutta meni nopsaan. Koko illan seisoskelu kyllä kannatti, sillä huollon alkaessa Latvala tuli jakamaan nimmareita ja nyt mulla onkin työpaikan Volkswagen-seinällä Polo WRC:n kuva Jari-Matin nimmarilla varustettuna!

Ai niin, @volkswagensuomi instagram-kuvista voi muuten bongata jonkun hyvin keskittyneen punapään (1, 2). 

Nimmareita faneille.

Rallimuistot seinällä. :)

Jukojärven erikoiskoe

Kellon soidessa kuudelta lauantaiaamuna mietin onko tässä mitään järkeä: suunnata nyt koko päiväksi pellolle katsomaan kun autot kiitävät ohi. :D Ei muuta kuin Leonidaksen nokka kohti Keuruuta ja asiaa selvittämään.

Leonidas parkkiin pellolle. (Kuva otettu erikoiskokeiden välissä.)

Katsomon sisäänkäynti. (Kuva otettu erikoiskokeiden välissä.)

Rally the Worldin mainoskuvan mukaan elämä ennen ja jälkeen rallien on pelkkää odottelua. Jukojärvellä ei tarvinnut aamulla juurikaan odotella ja sain silti oivallisen paikan ihan aidan vierestä, josta tiukan vasemmalle kääntyvän mutkan ajamista oli kiva seurata lähietäisyydeltä. Autot hidastivat mutkaan kunnolla ja painoivat taas katsomon kohdalla kaasun pohjaan.

Lauantain ajojärjestyksessä Ogier ja Latvala olivat ihan alussa. Juontajamme kuulutti, että JM tulee kolmantena ja liputimme innoissamme … Citroenille. Voi ei, mihin oli Latvala jäänyt?! Onneksi sitten selvisi, että JM tuleekin vasta neljäntenä. Juontaja pahoitteli väärää tietoa ja pyysi, ettei häntä kivitettäisi siitä hyvästä - vain pehmeillä pullilla olisi saanut heittää. :D Noo, hyvää harjoitusta siinä saatiin ja seuraavana liput liehuivat ja torvet soivat Latvalalle, joka hujahti vauhdikkaasti ohi. Täytyy sanoa, että juontajamme oli mainio ja juttua riitti niin, että viereisellä Jarkko Nikaran VIP-alueella mietittiin varmaan, että hiljeneekö tuo koskaan. Mutta liputettiin me juontajan kehotuksesta Jarkko Nikarallekin! :D

Latvala selvittää mutkan tyylikkäästi. Ja minä tajusin, että tarvitse kameraani zoom-objektiivin...

Sinänsä on kyllä harmi, että WRC-autot ajavat ekana, sillä Volkswagen-fanit näkevät tallinsa autot heti ensimmäisenä ja sen jälkeen ei ole mitään jännitettävää. Tykkäsin enemmän torstain Harjun EK:n tavasta, jossa aloitettiin hitaammista ja edettiin yhä lähemmäs huippua. Molemmilla erikoiskokeilla viimeisinä ajoivat vetomiehet, joiden ajamista mutkaan oli itse asiassa varsin mielenkiintoista seurata, kun taso oli hyvin vaihtelevaa. Joku vetomies jopa kääntyi mutkassa väärään suuntaan ja ajoi siitä sitten vauhdikkaan uukkarin.

Volkswagen-katsomo oli muuten siitä hauska, että siellä olisi ollut melkein poikkeava jos oli päällä jotain muuta kuin VW-vaatteita. Fanituotepisteestä saatujen lippisten lisäksi takkeja, huppareita ja t-paitoja näkyi runsaasti. Itse harrastin torstain erikoiskokeesta viisastuneena kolmikerros-Volkkari-pukeutumista; t-paita, huppari ja takki; enkä tällä kertaa jäätynyt. Tosin siinä vaiheessa kun porukka alkoi olla pelkissä t-paidoissa, mä tarkenin juuri ottaa takin pois päältä. Tuli elävästi mieleen vaellusripari vuodelta 2000, jolloin olin koko ajan jäässä ja pukeutuneena suunnilleen kaikkiin mukana kantamiini vaatteisiin!

Aamun kärkiryhmien ajettua koittikin jo lounasaika. Ruuat olivat maistuvat ja annoksen kruunasi huippuhyvä loimulohi. Jälkkärikahvina tarjottiin ehtaa Jari-Mattia, jonka tosin skippasin, kun en ole kahvia koskaan oppinut juomaan. Mutta kahvila oli tosi hieno ja sen jättimäiset suklaakeksit namia.

JM-Coffee. Passion for rallying and coffee.

Viimeistenkin vetomiesten ajettua Jukojärvi 1 hiljeni ja monet Volkkarifanit lähtivät pois. Minä olin päättänyt katsoa molemmat EK:t, kun olin kerran paikan päälle tullut. Aikaa tappaakseni kävin hakemassa autosta läppärin ja aloitin tämän blogimerkinnän kirjoittamisen, tosin julkaisuajasta voitte päätellä, että runosuoni ei oikein sykkinyt. Myöhemmin pöytääni istahti pari miestä, jotka tulivat Volkkarikatsomoon vasta Jukojärvi 2 varten. Heidän kanssaan sekä aika että juttu lensivät.

Parikymmentä minuuttia ennen Jukojärvi 2 alkua taivas alkoi synketä uhkaavasti juuri ennen EK:n alkua vettä alkoi tulla kaatamalla. Suuri osa katsojista vetäytyi telttakatokseen, mutta kovimpia faneja edes kaatosade ei karkottanut parhaimmilta katsomopaikoilta aidan vierestä. Ei myöskään minua, vaan istuin sateenvarjon alla kuin tatti ja puristin tiukasti reppuani, jotta läppäri ei vain kastuisi. Kannustamisemme palkittiin: kun Latvala ajoi Volkswagen-katsomon ohi, hän ehti vielä kelistä ja vauhdista huolimatta vilkuttaa meille. Tai ehkä Se oli Miika, mutta kummiskin. :)

Sateenvarjomeri ja tiivis tunnelma katoksissa.

Näkymät sateenvarjon alta. Nolla-auto kiertämässä reittiä.

Tärkeimpien luokkien ajettua ajattelin lähteä kotiin, mutta niin olivat ajatelleet monet muutkin ja peltoparkista poistuminen oli ruuhkautunut. Pelto oli muuttunut sateen seurauksena mutavelliksi, johon etenkin asuntoautot jäivät kiinni. Monet henkilöautotkin tarvitsivat työntöapua, kun taas nelivedot ylittivät mutaesteen kadehdittavan helposti. Niinpä palasin suosiolla katsomaan erikoiskoetta.

Kiitos kun kävit! Paitsi että en lähtenytkään. (Kuva otettu erikoiskokeiden välissä.)

EK:n päätyttyä autoja oli jonottamassa pois pellolta ihan valtavasti ja joitain autoja taidettiin vetää sieltä irti traktorillakin. Osa porukasta oli ihan raivona ja pois ajamisessa ei ollut mitään logiikkaa, kun kaikki vain yrittivät tunkea samaan aikaan pois ja muutama mies (en tiedä olivatko järjestäjiä) koittivat edes vähän ohjata liikennettä. Käsitin että parin sadan metrin mittaisella poistumistiellä tapahtui peräänajokin, kun sinne piti ottaa vauhtia ja joku toinen oli tainnut jäädä sinne kiinni. Sivukorvalla kuulin manausta, kuinka järjestäjät keräävät vain rahat mutta poispääsemiseen ei liikene mitään apuja.

Aargh, mikä lieju!

Minä en jaksanut jonottaa pois, vaan istuin suosiolla autoon lukemaan kirjaa. Välillä kävin katsomassa tilannetta ja lopulta lähes 1,5 h ihan ekaa lähtöyritystäni myöhemmin pääsin starttaamaan. Suurin pelkoni oli, että Leonidas jää kiinni ja sitä joudutaan työntämään, jolloin se saattaisi naarmuuntua... Onneksi siihen mennessä poistumistielle oli keksitty pitävämpi reitti ja pääsin ajamaan turvallisesti pois, vaikkakin tiellä aikamoiset urat olikin. Olipahan kokemus!

Latvala voitti!

Sunnuntaina olisi ollut hauska mennä Paviljongille katsomaan Latvalan kruunaamista Suomen MM-rallin mestariksi, mutta sinne olisi pitänyt lähteä niin ajoissa etten ehtinyt. Tyydyin siis fiilistelemään ralliradiota kuunnellen ja uutissivuja lueskellen.

Yhteenveto

Tuliko volkkarifanista rallifani? No ei sen enempää kuin ennenkään. On siistiä kun rallisirkus tulee kaupunkiin, koska Volkswagen on mukana, mutta koko viikonlopun mittaiseen erikoiskokeiden kiertorupeamaan en usko lähteväni jatkossakaan. Vaikka ihan hauskaa olikin ja ajamista oli kiva seurata, niin en siltä näe itseäni kiirehtimässä erikoiskokeelta toiselle. Tai oikeasstaan se kyllä riippuu ihan seurasta! Yksinään ei, kaverien kanssa - miksipä ei. Ja vaikka en ralleja muuten aktiivisesti seuraakaan, niin esim. ralliradio oli kovaa kamaa sen jälkeen kun oli itse päässyt katsomaan menoa paikan päälle. 

Kiitokset Volkswagenille elämyksellisestä ralliviikonlopusta!

 

Volkswagen Demo Tour 2015

sunnuntai 11.10.2015 Avainsanat: Demo Tour , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Polo , Scirocco , Volkswagen

Viime vuonna taukoa pitänyt Volkswagenin erikoisempia malleja esittelevä Demo Tour -kiertue on taas lähtenyt tien päälle. Aiemmista vuosista poiketen sen suunta on tänä vuonna pohjoisesta etelään ja niinpä Jyväskylä oli vuorossa jo nyt lokakuun alussa. Tätä olinkin toivonut! Oli kivaa, kun tehokkaita autoja pääsi testaamaan vielä kesärenkailla. 

Aiemmin Demo Tour oli minulle jokasyksyinen unelma-autoni Volkswagen Sciroccon testaushetki, mutta valitettavasti sitä ei enää nykyisin tuoda Suomeen. Sen ihanuuskin on tosin vähän väljähtänyt; vuonna 2008 esitelty ja 2014 kevyesti faceliftattu auto kaipaisi ehdottomasti oikeaa uutta versiota ja päivitystä MQB-alustaan.

Harkitsin, että skippaisin koko kiertueen, koska siellä ei ollut hirveästi minua kiinnostavia malleja. Päätin kuitenkin lähteä lauantain ratoksi kokeilemaan Polo GTI:tä ja tulipa sitten testattua paria muutakin autoa. Mukaan minulle lähti yksi Demo Tourin esittelijöistä, mikä oli kivaa, kun sai samalla keskusteltua autoista.

Golf Alltrack, Polo GTI ja Golf GTE

Volkswagen Polo GTI 1,8 TSI 141 kW (192 hv) DSG

Siitä olikin viisi kuukautta, kun olin viimeksi ajanut Pololla! Se oli varmaan kutistunut, kun tuntui nyt niin kovin pieneltä... Ei liian pieneltä, mutta esimerkiksi huomasi miten pienessä autossa rengasmelu oli paljon kovempi kuin omassa. Ja istuin oli kovin lyhyt, vaikka aiemmin Polon valtti oli juuri minulle sopivassa istuimessa ja Leonin kanssa meni suorastaan jonkin aikaa ennen kuin totuin sen istuimeen.

Koon ei kuitenkaan pidä antaa hämätä: kulkupuoli Polo GTI:ssä oli enemmän kuin kunnossa. Konehuoneeseen mahdutetut 192 hevosta olivat erittäin halukkaita kulkemaan ja vielä kun ajotilaksi valitsi sportin, auto suorastaan lensi. Motarille kiihdyttäessä 100 km/h tuli vastaan ihan liian nopeasti ja tuntui siltä, että oikeastaan vasta satasta hätyytellessä auto heräsi kunnolla eloon. Ihan kuin se olisi löytänyt jostain vielä lisää voimavaroja. Sääli että niitä ei pystynyt tätä enempää testaamaan. Edellisellä kiertuepaikkakunnalla Ylivieskassa Demo Tourin autoja oli voinut ajaa myös lentokentällä ja oli siellä päästelty yli kahtasataa. Eipä olisi ollut suotta siistiä päästä testaamaan!

Polossa minut pääsi yllättämään jarrujen tehokkuus. Muutamin liikennevaloihin tuli jarrutettua niin, että auto melkein niiasi, kun jarrut ottivat niin herkästi kiinni. Esittelijä arveli, että tämä johtuu autojen uutuudesta, mutta en minä Leonista muista vastaavaa huomanneeni. Kaikissa koeajoautoissa oli kuitenkin yhtä napakasti kiinni ottavat jarrut. Kun sitten koeajojen jälkeen palasin oman auton rattiin, tuntui että sen jarruista ei ole mihinkään, kun auto ei pysähtynytkään hipaisusta. Fiilis oli sama kuin edellisenä päivänä, jolloin vaihdoin levyjarrullisen kesäpyöräni vannejarrulliseen talvipyörään: eihän tämä meinaa pysähtyä millään!

Volkswagen Touareg 3,0 V6 TDI 193 kW (262 hv) BlueMotion Technology 4MOTION Terrain Tech Tiptronicautomaatti

Pikkuisen Polon jälkeen halusin kokeilla jotain aivan muuta ja valitsin koeajoon Touareg-katumaasturin. Johan oli autolla näköä ja kokoa! Korkeasta autosta näki mahtavasti ulos ja esimerkiksi ohittamani Tiguan näytti yhtäkkiä tosi pieneltä autolta, kun sitä korkeuksistani katselin. Touaregin kyyti oli eleettömän arvokasta, mutta hiljaa hyrräävä moottori antoi silti ymmärtää, että voimaa on tarvittaessa vaikka mihin. Hienot tunne! 

Touaregilla suuntasin Vaajakoskelle Hupeliin, jossa on yksi suosikkivalokuvauspaikkani. Yllätyksekseni Hupelintie oli saneerauksen vuoksi poikki ja käytössä kiertotie. Se ei haitannut, sillä kiertotiellä oli jyrkähköä ylämäkeä ja hiekkapintaa, mikä sopi auton luonteeseen paremmin kuin hyvin. Valokuvaaminen tosin jäi, sillä valitsemaani reittiä ei päässyt haluamaani paikkaan vaan ajoin umpikujaan. Tie oli poikki ja tilalla valtava monttu. Ei auttanut muu kuin kääntää auto ympäri, mutta tämäkin oli koeajon kannalta oikein hyvä juttu: sain testattua tositilanteessa superhienoa Area View -ympäristöntarkkailujärjestelmää, joka näytti auton lintuperspektiivistä. Samaan aikaan ruudulla näki peruutuskamerasta auton taustan ja apuviivat siitä, mihin auto päätyy nykyisellä ratin kääntymiskulmalla.

Ympäristäntarkkailujärjestelmän kuvaa. (Kuva on tosin Passatista Autotarvikkeen pihaan pysäköinnin jälkeen.)

Yksi hieno ominaisuus Touaregissa oli kuolleen kulman varoitin eli Side Assist. Ominaisuutenahan tämä on tuttu jo vaikka Mazda3:sta, mutta siinä missä Mazdan varoitus on pieni kuvake peilin reunassa, Touaregissa peilikotelon kylkeen sivuun syttyy niin iso oranssi led-valo, että jos sitä ei huomaa niin ei mitään.

Täytyy muuten tunnustaa, että tajusin vasta viime keväänä, että auton mallinimi on Touareg eikä Touraeg. Jälkimmäinen istui niin paljon paremmin suomalaisen suuhun! Nimi lausutaan "tuareg" ja se on suora lainaus Saharan alkuasukkaiden tuaregien nimestä.

Volkswagen Passat Highline 2,0 TDI Biturbo 176 kW 4MOTION DSG

Viimeisenä autona halusin testata vielä Passattia, jossa on digitaalinen mittaristo Active Info Display. Mittaristossa on perinteisten nopeus- ja kierroslukumittarin sijaan yksi iso korkearesoluutioinen näyttö, johon voi valita näkyviin sellaiset asiat mitä haluaa. Normaalit pyöreät nopeus- ja kierroslukumittarit ovat aina reunoissa, mutta näiden keskelle sai valittua esimerkiksi tietoa kulutuksesta tai navigoinnista. Näiden välissä sitten näkyi karttaa tai tietoa auton tilasta tai muuta. Kartta on siinä mielettömän kätevässä paikassa, kun katsetta ei tarvitse kohdistaa sivulle vaan vain alas sinne, minne muutoinkin autolla ajaessa katselee.

Huomasin Passatillakeskustan liikennevaloissa pysähdellessä, että automaattivaihteisten Volkkarien start-stop-järjestelmä on uudistunut. Siinä missä Leon käynnistyy kun jalan nostaa jarrulta, Touareg ja Passat (en muista oliko Polossa) käynnistyivät vasta kun painoi kaasua. Voi olla tottumiskysymys, mutta nyt ainakin tuntui, että lähdöt autoilla olivat paljon hitaampia koska silloin kun halusi päästä liikkeelle, auto vasta starttasi.

Mittariston lisäksi Passat ei herättänyt minussa mitään ihmeempiä tunteita. Siis kyllähän autosta huomasi, että se oli tosi premiumia ja sillä varmasti mielellään ajelisi. Mutta mittaristo oli kyllä hieno, toivottavasti sellaisia on tarjolla enemmän sitten kun meille tulee seuraava auto!

Yhteenveto 

Tämän vuoden Demo Tourista jäi todella hyvä fiilis. Aiempina vuosina koeajot ovat olleet pieniä pyrähdyksiä, mutta nyt autoa ehti testata enemmän kuin vain Vaajakosken ympyrään ja takaisin. Useamman kerran varmistelin esittelijältä, että onhan nyt jos kierrän vielä tuolta. Ja sopiiko että käydään kuvaamassa Touaregia vähän kauempana. Passatin palauttamisen jälkeen olin tyytyväinen päivän saldoon, mutta esittelijä silti varmisteli, että olisiko vielä ollut joku malli, mitä olisin halunnut kokeilla. Oli kyllä oikein mukava tapa viettää lauantaipäivää. :)

Demo Tour kiertää Suomea vielä joulukuun alkuun saakka, joten käy ihmeessä testaamassa vaikka et autonostoaikeissa olisikaan! 

Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015

torstai 28.05.2015 Avainsanat: Ecorun , Polo , Polo Junior , Seat Leon , Taloudellinen ajo

Osallistuin Pololla huhtikuun puolivälissä Vantaalla järjestettyyn taloudellisen ajon kilpailuun, joka meni vallan mainiosti! Bensasarjassa Polo oli ensimmäinen ei-hybridi, mikä oli minusta todella hieno tulos! Edellä oli kolme Toyota Priusta ja yksi Auris ja sitten Poloinen, jonka sijoitus oli bensasarjan 5/8 ja yleiskilpailun 7/10. Pysyväistavoitteeni olla ei-viimeinen täyttyi kevyesti. Päihitin myös uudella Volkswagen Pololla ajaneen tiimin, mikä oli tosi siistiä, sillä paperilla uusi malli kuluttaa vähemmän kuin omani. 

Ecorunin Polot: vm. 2011 ja vm. 2015 (tuo sininen väri on ihana!)

Käytin kilpailussa aiemmassa blogauksessa mainitsemaani vapaalla rullausta mahdollisimman paljon, sillä suorittamani testaukseni perusteella uskoin, että sillä olisi pientä vaikutusta tulokseen. Rullauksen määrään nähden en ollut alkuunkaan tyytyväinen Polon 4,75 l/100 km kisakulutukseen; etenkin kun vertaa viime kertaiseen kilpailuun, jolloin Polon kulutus oli ihmeelliset 3,973 l/100 km ja sijoitus silti vasta bensaluokan 6/7. Mutta jokainen kisareitti on erilainen ja nyt suurempi kulutus oikeutti parempaan sijoituksen eikä se harmittanut enää yhtään, kun tulokset selvisivät.

Kisan luokkatulokset: Polon sijoitus 5/8 ja mikä siisteintä, paras ei-hybridi!

Muutamaa iltaa ennen kisaa katselin lähtölistaa ja huomasin, että lisäkseni vain yksi auto oli valinnut polttoaineeksi 95E10. Ihmettelin asiaa Twitterissä ja sain kuulla, että 98E5:llä on parempi energiasisältö ja siksi sitä pitäisi kulua vähemmän. Miksei kukaan ollut kertonut aiemmin, että polttoainevalinnalla on mahdollisuus vaikuttaa tuloksiin? Olin tainnut kuulla energiatiheydestä joskus, mutta en ollut osannut yhdistää tietoa kisailuun. Vaihdoin sitten keskustelun perusteella polttoaineeksi 98:n; en tiedä oliko sillä merkitystä, mutta tulipahan käytettyä sekin kortti.

Mulla on ollut tähän mennessä joka kilpailussa eri kartanlukija ja samalla linjalla jatkettiin nytkin. En meinannut löytää kartturia millään, mutta sitten keksin pyytää mukaan Twitteristä tutun autovouhottajan @panttosentero'n, joka olikin heti valmis kokeilemaan jotain uutta.

Poloinen, @POLOinen ja @panttosentero

Meidän yhteistyö toimi hyvin eikä mitään isompia kämmejä tullut. Ainut vika oli, että kummallakaan ei oikein ollut kykyä hahmottaa, milloin on ajettava rajoituksen mukaista nopeutta (käytännössä pätkät joiden nopeusrajoitus 80 km/h tai yli) ja milloin on varaa himmailla. Tai no, tiiminähän olimme hyvin toimiva kun kumpikin oli ihan yhtä ulapalla! :D Ensimmäiselle aikatarkastusasemalle meinasikin tulla kiire, kun olin ajanut kehätien vähän alinopeutta. Ehdimme kuitenkin AT:lle omalla minuutillamme ja niin myös kaikille seuraaville.

Saapuminen AT:lle. Olemme juuri ohittaneet AT:n keltaisen aloitusmerkin. Punainen merkki osoittaa AT-pistettä, edempänä oleva keltainen merkki puolestaan AT-pisteen loppumisen. 

Pätkät pystyi ajamaan aika mukavasti aavistuksen alle nopeusrajoitusten, mutta kahden viimeisen tankkauksen väliselle 30 km matkalle Kehä III:a pitkin oli laitettu jostain syystä niin alhainen keskinopeus, että ajelin sen lähinnä 70 km/h, vaikka rajoitus oli 80/100 km/h. Onneksi kehällä on monta kaistaa, niin matelu ei haitannut muuta liikennettä.

Reitillä pysyimme hienosti. Vain yksi oikealle käännös meni niin viime tinkaan, että jouduin kiertämään liikenteenjakajan vastaantulijoiden puolelta... Onneksi muuta liikennettä ei ollut mailla halmeilla, niin tämä onnistui eikä tarvinnut käydä tekemässä uukkaria missään. Muutenkin reitillä oli mukavan vähän liikennettä, eivätkä muut kuökijat hidastaneet menoa lukuun ottamatta eräitä pyöräilijöitä, jotka jouduin ohittamaan vastaantulijoiden vuoksi turhan läheltä. Olisin totta puhuen näyttänyt itselleni keskaria, jos olisin ollut joku noista pyöräilijöistä!

LänsiAuto Ecorunin reitti.

Teron sekuntiviisarilla varustettu rannekello toimi hyvin kellona, joskin jatkoa varten voisin silti ajatella hankkivani kellon, jonka voisi iskeä kojelautaan niin, että näkisin sen myös itse. Silloin ei tarvitsisi kysellä koko ajan kaverilta, miten paljon aikaa on vielä jäljellä. Samasta syystä reittipisteiden saapumisajat sisältävän lapun voisi myös teipata kojelautaan näkyvilleni.

Olikohan kakkos-AT, jolle saavuimme minuutin etuajassa. Ehdin siinä sopivasti käydä repimässä auton konepellistä irti AL-Sportin tarran, joka oli alkanut lepattaa ajoviimassa. Onneksi niitä jäi vielä jäljelle auton kylkiin kertomaan, että olen AL-Sporttaaja. :)

Olin “dynaamista ajotapaa” suosivaa Teroa tarkempi siitä, ettei nopeusrajoitus ylittyisi alamäissä, sillä sain viime syksyn kisoista tutkatraumat. Ja sitten kun olin juuri sanonut Terolle, että jarrutan, koska nopeus oli kiihtynyt 60 km/h alueella alamäessä 66 km/h:iin, oli mutkan takana on tutka! Teron GPS näytti bongaushetkellä nopeudeksi 69 km/h ja mun 66 km/h - voihan pahus!! Loppukisan masentelin tätä virhettäni, mutta suureksi yllätyksekseni meillä ei ollutkaan lopputuloksissa yhtään virheprosentteja! Sakotuksen raja olikin vasta 5 km/h ylinopeus ja ilmeisesti nopeutemme oli ollut tutkassa juuri sen 65 km/h, jolla selviää vielä ilman sanktiota. Oli mukavaa ettei sakkoa tullut, vaikka sijoitukseemme se ei olisi vaikuttanut, sillä meitä seuraavan autokunnan kulutus oli niin paljon meitä isompi. 

Hyvä alamäki...

... ja sen alla tutkapaikka! :o

Oman jännityksensä kisaan toi satunnaisesti matkan varrelle sijoitetut reittitarkastusasemat, jotka piti merkitä omaan reittikorttiin. Niiden ideana on, ettei voi esim. paikallistuntemuksen perusteella valita taloudellisempaa reittiä, sillä silloin tarkastusaseman merkki jäisi näkemättä. Muuten hyvä, mutta bongasimme matkan varrelta pelkästään vaalimainoksia; tosin niitä sitten sitäkin enemmän. Tero stressasi merkkien löytämisestä minua enemmän, sillä itse keskityin ajoon ja unohdin aina hetken skarppaamisen jälkeen koko asian. Toisaalta olen luonnostani aika haka bongaamaan kaikkea epäolennaista, joten uskoin, että olisin nuo merkitkin nähnyt, jos niitä olisi ollut. Maalissa sitten selvisi, että niitä ei ollutkaan laitettu matkan varrella yhtään! Vähän turhaa stressiä, mutta hyvä ettei mennyt yhtään ohi, sillä merkinnän puuttumisesta olisi tullut 15 % sakkoa.

Järjestelyiltään LänsiAuto Ecorun oli mielestäni oikein onnistunut. Alkutankkaus meinasi aavistuksen viivästyä, mutta muuten aikataulut pitivät hyvin ja tulokset saatiin nopeasti. Reitti tuntui melko haastavalta taloudellisen ajon kannalta, mutta ei siinä muuten mitään valittamista ollut. Hiekkateitä oli riittävän vähän eikä niitä tarvinnut ajaa tuhatta ja sataa. Lähdössä tarjottu aamiainen oli ehkä turhankin luksusta, sillä aamulla liikenteeseen lähtiessä olin kuitenkin syönyt jo aamupalan. Maalissa oli myös tarjolla ruokaa, mikä saisi ehdottomasti kuulua jokaiseen kilpailuun! Kinkkukiusauksen nähdessäni ajattelin tosin ekana kilpakumppaniamme Annaa, joka kertoi viime syksynä, että se on hyvin perinteinen Ecorun-eväs - hän kasvissyöjänä taisi taas joutua tyytymään pelkkään salaattiin...

Maisemaa matkan varrelta.

Polon joustava huoltovälinäyttö näytti muuten kilpailussa todellisen minänsä. Se alkoi huhtikuun alkupuolella huomautella, että viitsisitkö huoltaa lähiaikoina, vaikka perinteisesti aikaperusteisesti seuraavan huollon piti olla vasta heinäkuun alussa. Kilpailuun lähtiessä päiviä oli mittarissa muistaakseni 12, mutta suunnilleen jokaisella aikatarkastuspisteellä huolto siirtyi päivän kauemmas ja kisan lopussa se oli jo 17. Taloudellinen ajo teki selvästi auton tyytyväisemmäksi!

 

 Polon huoltovälinäyttö. Kaksi ekaa kuvaa on kisapäivältä ja viimeinen seuraavalta päivältä. Huolto siirtyi ajallisesti kauemmaksi, vaikka kilometrimäärä huoltoon pieneni. :D 

Polon viimeisestä Ecorunista jäi oikein hyvät fiilikset. Seuraava kilpailu on kahden viikon päästä täällä Jyväskylässä ja silloin Leon pääsee näyttämään kyntensä. Kartturikseni on lähdössä Nelivetoa-blogin Aki, jonka kanssa kävin koeajamassa Jyväskylän Ecorun-testilenkin. Leon meni sen ajotietokoneen mukaan 4,2 l/100 km kulutuksella, kun Pololla sama oli 4,9 l/100 km. Olen erittäin toiveikas, että se Leon kulkisi myös kisassa vähemmällä polttoaineella kuin Polo, mutta sen näemme sitten!

Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin

keskiviikko 04.02.2015 Avainsanat: Driveco , Maantiellä ajo , Polo , Polo Junior , Renkaat , Talvi , Yhteistyö

Olen aina ollut nastarengasihmisiä, koska ne ovat yksinkertaisesti turvallisin valinta Suomen talveen. Kitkarenkaat ovat kuitenkin alkaneet viime talvina vähän kiinnostaa, sillä rauhallisella ja ennakoivalla ajotyylilläni minun pitäisi pärjätä niillä ihan hyvin. Renkaat ovat kuitenkin sen verran arvokkaita, että niitä ei voi ihan noin vain kokeeksi lähde vaihtamaan. Viime talvena olisin saanut valita Poloon Hakkapedia-blogaajana Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaat, mutta vedin varman päälle ja valitsin Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat*.

Jokin aika sitten Rengasnuoran Jarmo kysäisi, olisinko kiinnostunut testaamaan kitkarenkaita. No ehdottomasti! Saisin testata kitkoja ilman sitoumuksia sen aikaa kun huvittaa ja palata sitten takaisin omiin nastoihin. Testirenkaiksi sain valita joko Nokian Hakkapeliitta R2 tai Goodyear UltraGrip Ice 2, jotka molemmat ovat testimenestyjiä. Merkillä ei ollut minulle juuri väliä, joten päädyin Jarmon ehdottamaan Goodyeariin*, joka voitti viime talvena TM:n kitkarengasvertailun.

Jotta pystyisin mahdollisimman hyvin vertaamaan nasta- ja kitkarenkaiden eroa, kävin ajamassa juuri ennen renkaiden vaihtoa reilun 60 km lenkin. Pienen keskustapyörähdyksen jälkeen suuntasin Ronsuntaipaleentietä Muuramen Isolahteen, joka on moottoripyöräilystä tuttu pätkä, mutta jossa en ole koskaan talvella ajanut. Tie oli urainen, jäinen ja mutkainen eli aivan täydellinen rengastestaukseen. Jossain mutkissa auto luisti aavistuksen sivusuunnassa ja kertaalleen isommassa mutkassa ajonvakautus puuttui peliin kuuluvan rutinan saattelemana. Isolahden jälkeen kävin kipuamassa Riihivuoren laelle ja sitten vanhaa Jyväskyläntietä takaisin kaupunkiin. Lopuksi kokeilin pari mäkilähtöä Tikassa erittäin jyrkässä lumipintaisessa ylämäessä. 

Reilu 60 km pitkä renkaiden testauslenkkini

Lenkin jälkeen kävin Rengasnuoralla vaihdattamassa nastat kitkoihin ja ei muuta kuin takaisin baanalle. Tietenkin nyt vähän varovaisemmin ja entistä ennakoivammin, koska kitkojen pito ei ole nastarenkaiden luokkaa. Jarmo myös muistutti, että kitkat eivät varoita millään tavalla liukkaasta. Siinä missä nastat tavallaan varoittavat liukkaasta äänellään, kitkat ovat täysin äänettömät. Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi kitkoja tältä kannalta!

Ensimmäinen ihana havainto kitkoista oli tietenkin hiljaisuus. Tuntui, kuin auto olisi vetäissyt jalkaansa villasukat ja tassutteli niillä eteenpäin äänettömästi kuin kissa.

Goodyear UltraGrip Ice 2

Ajoin kitkarenkailla lähtöä ja loppua lukuun ottamatta saman testilenkin kuin nastoillakin. Puolentoista tunnin ajon jälkeen fiilis oli hämmentynyt: näinkö helppoa tämä on? Olin odottanut, että auto tahtoisi luistella mutkaisella ja jäisellä tiellä ekaa lenkkiä enemmän, mutta takapuoleni ei huomannut luistoa kuin pari kertaa aavistuksen verran. Taisin kyllä tulla mutkiin vähän rauhallisemmin kuin nastarenkailla, mutta muuten ajelin Drivecon* perusteella aika samaa nopeutta kuin ekallakin lenkillä. Koko reissun keskinopeus oli vain kaksi kilometriä ekaa lenkkiä pienempi.

 

Testilenkki nastarenkailla ja kitkarenkailla ajettuna.

Riihivuoren laelle ajoin tietoisesti ekaa kertaa varovaisemmin, koska mäen päälle vievä tie on mutkainen ja jännästi reunoihin kallellaan. Ylämäessä jossain vasemmalle kaartavassa mutkassa tuli silti pieni säikähdys, kun auto meinasi puskea suoraan oikean reunan penkkaa kohden. Pieni jarrutus kuitenkin auttoi ja pääsin taas oikealle ajolinjalle. 

Mäkilähdöt onnistuivat kitkoilla varsin hyvin. Hieman jäisessä kirjaston mäessä Polo lähti siitä liikkeelle täysin ongelmitta eikä luistoneston merkkivalo välähtänytkään. Lumisessa tosi jyrkässä ylämäessä ensimmäinen liikkeelle lähtö meni myös hyvin, mutta parilla seuraavalla renkaat vähän sutivat tyhjää vaikka annoin kaasua tosi varovasti. Auto ei silti valunut yhtään taaksepäin, vaan pienen nuljumisen jälkeen se lähti kipuamaan mäkeen varmoin ottein.

Täytyy muuten todeta, että Polon mäkilähtöavustin on erinomainen varuste. Sen avulla auto pysyy paikallaan vielä hetken sen jälkeen, kun jalan on nostanut jarrulta. Ehtii hätäilemättä siirtää jalan jarrulta kaasulle ilman pelkoa siitä, että auto lähtee valumaan.

Muutaman päivän testaamisen jälkeen on sanottava, että kitkarenkaat ovat hämmästyttävän helpot ajettavat. Haluaisin sanoa “huolettomat”, mutta väitän, että siinä vaiheessa, kun kitkarenkaista lakkaa huolehtimista, ollaan menossa metsään. Huonolla tuurilla muutenkin kuin kielikuvana. Pitää tiedostaa, että alla on kitkat ja muistaa huolehtia ennakointi ja turvavälit sen mukaiseksi. 

Olen ajanut tämän viikon autolla töihin ja joka kerta vasta ekassa käännöksessä muistanut, että ainiin, Polossa on kitkarenkaat ja sitten olen huomioinut ne loppumatkan (ja nauttinut hiljaisuudesta). Kaikki on mennyt tähän saakka hyvin, mutta testirupeama on vasta alussa. Maanantaina suuntana on Hämeenlinna ja renkaat pääsevät pidemmälle maantielenkille. Helmikuun lopussa puolestaan perinteinen autokoulun ratapäivä, jota odotan nyt erittäin mielenkiinnolla, kun on erilaiset renkaat alla. Pääsee oikeasti kokemaan, miltä kitkat tuntuu kun ollaan pidon rajamailla ja miten jarrutusmatkat eroavat nastarenkaisista autoista.

* Olen saanut Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat Nokian Renkailta, koska olen Hakkapedia-rengastestaaja. Goodyear UltraGrip Ice 2 -kitkarenkaat ovat testissä Rengasnuoralta. Driveco-ajotavanseurantalaite Falckilta on käytössäni toistaiseksi. Kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.

Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?

keskiviikko 28.01.2015 Avainsanat: #onnellistenajokoulu , Ecorun , Ford , Kawasaki ER-5 , Mazda , Moottoripyöräily , Nissan , Polo , Polo Junior , Taloudellinen ajo , Volkswagen , Yleinen

#onnellistenajokoulu

Poloisen vuosi 2014 sisälsi toimintaa enemmän kuin koskaan! Suurin kiitos siitä menee Mazdalle, jonka järjestämä Onnellisten ihmisten ajokoulu oli ehdottomasti paras juttu, mihin olen blogiurallani päässyt mukaan. Muistelen sitä edelleen lämmöllä. Kampanjan idea oli tehdä kuskeista onnellisempia ja sitä kautta ajamisesta turvallisempaa, rennompaa ja taloudellisempaa. Talven ja kevään aikana #onnellistenajokoulu kokoontui neljästi opettelemaan auton hallintaa liukkaalla kelillä, haastamaan asenteita ja treenaamaan taloudellista ajamista.

#onnellistenajokoulu'laiset radalla. Kuva (c) Akiphoto

#onnellistenajokoulu päättyi taloudellisen ajon kilpailu Ecoruniin. Valitettavasti homma vähän lässähti tässä kohtaa, sillä mukaan lähti vain muutama tyyppi eivätkä edes keulahahmot Anna Perho ja Aki Linnanahde osallistuneer. Opettajamme Minna kuitenkin nappasi Niklaksen kanssa palkintosijan, joten kampanja sai arvoisensa lopun.

Minusta #onnellistenajokoulu’n ideologia oli mahtava ja näkisin, että sille voisi olla tilausta ihan yleisestikin. Tietenkin se oli nyt myös Mazdan markkinointitempaus, mutta ainakin omasta mielestäni uusi ja rohkea sellainen ja heijasteli selkeästi Mazdan mainostamaa tapaa tehdä asiat eri tavalla.

Ecorun

Talidellisen ajon kilpailuihin osallistuminen oli toinen viime vuoden huippujuttu. Ilman #onnellistenajokoulu’a en olisi varmaan koskaan rohjennut niihin touhuihin lähteä, vaikka joskus olinkin niistä lukenut ja vähän haikaillutkin että se voisi olla siistiä. Nyt kun ekalla kertaa mukana oli taustataho, oli osallistumiskynnys matala.

Mazdalla ajaminen Ecorunissa meni penkin alle, mutta hauskaa oli silti ja kipinä jäi kytemään. Syksyllä lähdin kokeilemaan kisailua uudestaan, autona tällä kertaa tuttu ja turvallinen Polo. Ja sitten vielä uudestaan! Syksyn kisoissa voitin itseni ja oli ihan mahtavaa, vaikka sijoitukset eivät vielä päätä huimanneetkaan. Tänä vuonna pihistely tulee varmasti jatkumaan, ja onpa yksi kisa muuten ihan täällä Jyväskylässäkin!

Polo valmiina ensimmäiseen Ecoruniinsa.

Ajoharjoittelua

Helmi-maaliskuussa tuli harjoiteltua liukkaalla kelillä ajamista oikein urakalla. Ekana oli #onnellistenajokoulu’n rata, sitten perinteinen autokoulun liukkaan kelin ratapäivä ja maaliskuun alussa olin vielä Nokian Renkaiden Hakkapedia-blogaajien kanssa VW hyötyajoneuvojen talviajokoulussa (jossa tosin liukkaus oli epätalven vuoksi melkein muisto vain). Talviajokoulussa pääsin myös kokeilemaan maastossa ajamista Volkswagen Amarokilla, mikä oli tosi siistiä!

Amarok-maastoajelu Volkswagen hyötyajoneuvojen talviajokoulussa.

Koeajoja

Vuoden aikana ehdin koeajaa muutaman kiinnostavan auton, joista ykkösenä tietysti faceliftattu uusi Polo. Se oli ihana, mutta rahakirstun vartijan mukaan meille ei tule enää kolmatta Poloa. Olen itsekin siihen vähän järkitasolla kallistunut, lähinnä koska kokoluokkaa isompi auto olisi hiljaisempi. Kiikarissa on ollut Seat Leon, jonka koeajoin viime vuoden aikana parinakin eri mallina ja lisäksi sellainen oli vuokralla yhden viikonlopun. Syksyllä ajoin myös pari kertaa kaverin Seat Leon Cupralla, joka oli varsin tykki peli!

Tykki ja tykki :P

Keväällä minulla oli lainassa #onnellistenajokoulu’n tiimoilta ensin kolmen ja sitten vielä viikon ajan uusi Mazda3, joka herätti ristiriitaisia tunteita. Ulkonäköön ja ajotietokoneen ominaisuuksiin ihastuin, mutta melutasoon ja automaatin suorituskykyyn vihastuin. 

Syyskuussa pääsin kokeilemaan 4WETOA-blogin Akin Ford Ranger Wildtrak -pickuppia. Oli vähän muuta, mihin olen tottunut! Oli hauska käydä ajelemassa toisen liikenneblogaajan kanssa; ainakaan puheenaiheet eivät loppuneet kesken.

Lokakuun alussa koeajoin myös pikaisesti lataushybridi Golf GTE:n ja taisin vähän rakastua. Blogimerkintä GTE:stä on roikkunut luonnoksissa kuukausikaupalla, enkä enää tiedä, julkaisenko sitä ollenkaan ennen kuin testaan auton uudestaan. Luottomyyjäni kanssa oli vähän puhetta, että lainaisin sen Autotarvikkeelta viikonlopuksi kuten Polon viime keväänä.

Luottomyyjääni liittyen koin loppusyksystä myös järkytyksen, kun kuulin, että hänet ja monta muuta Autotarvikkeen myyjää oli irtisanottu. Vaikka emme ostaneet Mikalta kuin yhden auton, tuli hän kuitenkin tutuksi, kun kävin häntä silloin tällöin moikkaamassa asioidessani muuten Autotarvikkeella. Että kuka mulle nyt myy seuraavan Volkkarin?

Marraskuussa käännyinkin sitten Autopalen puoleen. Lainasin heiltä viikonlopun koeajoon Nissan Pulsarin, joka oli minusta yksi vuoden kiinnostavimmista autouutuuksista. Tykkäsinkin siitä tosi paljon, mutta automaattivaihteinen versio on niin suorituskyvytön, että se ei oikein houkuttele.

Moottoripyöräilyä

Eerik jäi viime kesänä aika vähälle ajolle. Kuten aiempinakin vuosina, koin elokuussa valaistumisen, että ei hitto, kausihan on kohta paketissa ja aloin vasta sitten panostaa ajamiseen. Kahvanlämmittimet olivat muuten paras tuunaus, mitä olen pyörään tehnyt! Kädet kylmettyvät syksyllä edelleen, mutta eivät enää syväjäädy.

Ajokauden lopulla minulla oli pari viikkoa lainassa kaverini moottoripyörä Kawasaki ER-6N, mutta ajoin sillä vain parisataa kilsaa, koska oli jo aika kylmät ilmat. Se oli ketterän ja vakaan tuntuinen ajettava, mutta ilmanvastus oli turhan suuri. Parin lenkin jälkeen pyörän akku yllättäen kuoli eikä tekohengityskään auttanut. Vaihdoin siihen sitten Eerikin akun (ER-5 ja ER-6 käyttävät samaa) ja ajoin sillä vielä pari lenkkiä ennen palauttamista kaverin luokse talviteloille. Kaveri ostaa siihen vasta keväällä uuden akun, niin ei tarvitse talvella huolehtia ylläpitolatauksesta.

Kawasaki ER-6N

Muuta

Polo ei arvostanut tammikuussa Mazda3:lla ajamistani ja kuoletti kostoksi akkunsa. Toisen kuoleman jälkeen akku meni vaihtoon. Kesällä Polo täytti kolme vuotta, minkä kunniaksi se pääsi katsastukseen ja öljynvaihto/jarruneste/ilmastointilaitehuoltoon. Autosta kuulunut hassu naputuskin saatiin ratkaistua huollon yhteydessä vaahtomuovilla.

Syksyllä kyllästyin Autotarvikkeen ökyhintaiseen renkaidenvaihtoon, vaikka hinta veloitetaankin huolenpitosopimuksesta. Niinpä päätin vaihdattaa renkaat jossain muualla. Innostuin siinä yhteydessä selvittämään kaikkien jyväskyläläisten auto- ja rengasliikkeiden hinnat, koska joku muukin oli varmaan kiinnostunut asiasta.

Autoiluvuoden kruunasi haastattelu Keskisuomalaisen Leidit Liikenteessä -palstalla. Jutusta tuli vielä tosi kiva; selitin ummet ja lammet, mutta niin vain toimittaja sai poimittua sieltä ne tärkeimmät kohdat.

Vuosi 2015

Tammikuun blogi oli varsin hiljainen, mikä johtui taustalla suoritetuista muuttopuuhista. Nyt muutto on suoritettu ja voin keskittyä taas siihen tärkeimpään, eli blogaamiseen. Tiedossa on ainakin lisää Seat Leonin testailua, U-käännöksiä, pari liukkaan kelin tapahtumaa ja tietysti pihistelyä Ecorunissa. Pysykää kuulolla!

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!