POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla polkupyöräily

Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?

maanantai 04.12.2017 Avainsanat: Polkupyöräily , Valot

Olen nähnyt tänä syksynä polkupyöristä niin monen värisiä lamppuja, että alkaa olla useampikin värisuora koossa! On ollut punaisia edessä ja valkoisia takana sekä lisäksi vihreitä ja yksi oranssikin valo. Aiempina vuosina bongaamani sininen vielä uupuu, mutta eiköhän sekin tule vastaan ennemmin tai myöhemmin…

Polkupyörä on ajoneuvo ja sen valaisimet ovat saman väriset kuin autoissakin.

Hämärässä ja pimeällä ajaessa polkupyörässä pitää olla eteenpäin osoittava valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä lamppu. Taaksepäin saa osoittaa punainen valo, mutta se ei ole pakollinen.

Väärän värinen valo antaa väärän viestin kulkusuunnasta!

Punainen etuvalo on ehdottomasti yleisin näistä väärin käytetyistä valoista. Punainen on yksiselitteisesti tarkoitettu osoittamaan peräpäätä ja kertomaan muille tienkäyttäjille, että tämä ajoneuvo liikkuu katsojasta poispäin. 

Mietipä tilanne, että ajat punainen etuvalo loistaen kohti risteyksessä olevaa pyörätien jatketta. Samaa tietä vastaan on on tulossa auto, joka haluaa kääntyä suojatien yli. Autoilija katsoo, että olet juuri ylittänyt suojatien, koska näkee punaisen valosi. Hän tarkistaa kuolleen kulman ja ajaa samalla suoraan eteesi!

Entä sitten sitten valkoinen takavalo? Mietipä, että olet taas ajamassa kohti pyörätien jatketta. Tällä kertaa auto ajaa samansuuntaisesti kanssasi. Jo ajoissa ennen kääntymistä autoilja havaitsee sinut, mutta luulee, että olet jo ylittänyt risteyksen, koska hän näkee valkoisen valon. Autoilija päättelee, ettei risteyksessä ole ketään väistettäväksi, ei tarkista enää kuollutta kulmaa ja kääntyy taas suoraan eteesi. 

Molemmissa tilanteissa kääntyvän autoilijan pitää väistää, mutta hän ei välttämättä tajua, että pyöräilijä tuleekin suoraan alle. Huonosti valaistuissa risteyksissä ja märällä kelillä tilanne vain kärjistyy.

Väärän väriset valot eivät aiheuta vaaratilanteita vain autojen kanssa. Myös toisena pyöräilijänä - kokemuksella - on ikävä tajuta illan pimeydessä, että edessä ole punainen valo tuleekin vauhdilla kohti.

Uudet määräykset sallivat suuntavilkut ja otsalamput

Trafi julkaisi vuonna 2016 uuden määräyksen, joka kevensi polkupyörien valosääntöjä.

Polkupyörässä saa olla useita lamppuja eikä niille ole määritelty minimi- eikä maksimikorkeutta. Niitä ei ole myöskään pakko kiinnittää pyörään, vaan ne voi kiinnittää pyöräilijään itseensä eli esimerkiksi otsalamppu on sallittu.

Polkupyörässä saa myös käyttää keltaisia tai ruskeankeltaisia suuntavilkkuja sekä muita saman värisiä sivuille osoittavia valoja.

Vilkkuvaa pyöränvaloa ei kielletä missään, mutta monissa haastatteluissa Trafin ja poliisin edustajat suosittelevat käyttämään ennemmin kiinteää valoa. Välkkeestä on hankala hahmottaa pyörän nopeutta ja liikkumissuuntaa. Lisäksi se voi lisäksi aiheuttaa joillekin pahoinvointia. 

Näy ja tule nähdyksi, mutta älä häikäise!

Olen huomannut, että työmatkapyöräilijät käyttävät ihan kiitettävästi valoja ja myös punaisia takalamppuja näkee paljon. Koululaisilla olisi sen sijaan petrattavaa, sillä pimeitä ja heijastimettomia nuoria tulee vastaan päivittäin.

Pyörän etukorissa oleva kassi kannattaa laittaa niin, ettei se peitä lamppua.

Otsalamppua en käyttäisi ainoana valaisimena. Valon pitäisi näyttää pyörän kulkusuuntaan, mutta valokeila poukkoilee sinne tänne pyöräilijän tarkkaillessa ympäristöään. Sillä voi myös osoittaa suoraan silmään muita kulkijoita.

Vilkkuvat pyöränlamput ovat mielestäni ärsyttäviä. Ne ovat välillä niin häiritseviä stroboja, että pitää katsoa kokonaan pois, kun sellainen tulee vastaan.

On kyllä myönnettävä, että strobovilkun huomaa staattista valoa paremmin paikoissa, joissa on paljon valomainoksia ja autoja. Toisaalta kunnollinen kirkas lamppu näkyy myös kauas, eikä pyöräilijä kuitenkaan mikään hälytysajoneuvo ole.

Joissain pyörissä olen nähnyt jopa auton suuntavilkkua hitaammin välkkyvän valon. Se ei ole hyvä, koska se voi olla pimeänä juuri silloin, kun sinne suuntaan vilkaisee.

Paras pyörän lamppu valaisee tietä ja osoittaa pyörän kulkusuunnan, mutta ei häikäise vastaantulijoita. Kannattaa joskus pysäköidä polkupyörä ja kävellä jonkun matkan päähän katsomaan, miltä se näyttää pimeässä! Värivalot on parempi jättää joulukuuseen ja koirille.

Millaisia kokemuksia teillä on pyörien valoista? Onko värisuora jo koossa? Välkyllä vai ilman?

Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?

torstai 27.10.2016 Avainsanat: Jyväskylä , Kevytliikenne , Polkupyöräily

Keskisuomalainen uutisoi muutama päivä sitten, että Puistokatu Jyväskylässä muuttuu loka-marraskuun vaihteessa pyöräilijöille yksisuuntaiseksi. Yksisuuntaisuus toteutetaan Kalevankadun ja Rajakadun välisellä noin 750 metrin pituisella osuudella siten, että pyörällä ajetaan samaan suuntaan kuin autolla eli kulkusuuntaan nähden oikeanpuoleisella kevyenliikenteenväylällä.

Keskustasta Taulumäelle pyöräillessä pitää siis käyttää hautausmaan puoleista kevyenliikenteenväylää ja Taulumäeltä keskustaan pyöräillessä Grilli 21:n puoleista väylää. Erillistä pyöräkaistaa ei tule, vaan kevyenliikenteenväylän yksisuuntaisuus ilmaistaan tekstikilvillä.

Uudistuksen ideana on artikkelin mukaan lisätä pyöräilyn sujuvuutta ja turvallisuutta, mutta en ole ihan vakuuttunut asiasta. Ensimmäinen ajatukseni juttua lukiessa oli, että eihän aprillipäivä ole vielä aikoihin. Päivittäin Puistokatua pitkin keskustaan pyöräilevä mieheni puolestaan kommentoi ideaa täysin aivokuolleeksi.

Monenlaisia vaaroja

Olemme molemmat sitä mieltä, että on tyhmää pakottaa pyöräilijät ajamaan keskustaan päin Puistokadun oikean puolen kevyenliikenteenväylää. Se on paljon vaarallisempi kuin hautausmaan puoli, sillä oikealle puolelle jää kolme huonon näkemän kolmioristeystä, monta tonttiliittymää sekä useita kerrostalojen alaovia ja kivijalkaliikkeiden sisäänkäyntejä. Näiden ohi sitten viiletetän helposti 30 km/h nopeudella, sillä katu viettää reippaasti alaspäin. Ei tunnu kovin turvalliselta. Juuri ennen Kalevankadun risteystä on vielä Puistokoulu, jonka kohdalla kevyenliikenteenväylä on hyvin kapea ja siinä liikkuu aamuisin paljon koululaisia. 

Ensimmäinen vaarallisista kolmioristeyksistä. Tässä mieheni meinasi jäädä auton alle. Vasemmalla puolella tietä risteys vie yksisuuntaiselle kadulle, joten sieltä ei voi tulla autoja päälle.

Hautausmaan puoleinen kevyenliikenteenväylä on mielestämme paljon turvallisempi ajaa keskustaan päin. Vaikka vauhtia olisi paljonkin, risteyksiin näkee kohtuullisen hyvin. Porttikongeja ja rappuja matkalla on vähemmän ja lisäksi niihin on parempi näkyvyys. Vain Kankaankadun liittymässä saa olla erityisen tarkkana, sillä sieltä tulevia autoja ei näe kumpareen takaa.

Muutama viikko sitten sankarihautoja remontoitiin ja sen kohdalla kaikki kevyt liikenne oli muutaman viikon ajan pakotettu käyttämään Grilli 21:n puoleista kevyenliikenteenväylää. Mieheni kertoi, että tätä puolta oli oikeasti pelottava ajaa, sillä siinä sai aina pelätä, milloin joku auto tulee kolmion takaa päälle. Yhtenä aamuna näin meinasi käydäkin. Kevyenliikenteenväylä on myös kohtuullisen pimeä, sillä puut varjostavat sitä voimakkaasti. Mieheni tuumikin, että jos tämä yksisuuntaisuus on jäädäkseen, hänen täytyy ehkä siirtyä pyöräilemään töihin toista pidempää reittiä, ettei tarvitse ajaa oikeaa puolta. Kertoo mielestäni aika hyvin, mitä mieltä hän on uudistuksen turvallisuudesta.

Hieman epäkäytännöllisyyttäkin yksisuuntaisiin puoliin liittyy. Jos esimerkiksi tulee Taulumäeltä Puistokadulle ja haluaa jatkaa Tourukadulle kohti Lutakkoa, täytyy muutaman korttelin ajaksi siirtyä ajamaan oikeanpuoleista väylää, jolloin joutuu myös ylittämään tien kahteen kertaan.

Itse ajan harvemmin Puistokatua keskustaan, vaan lähinnä toiseen suuntaan. Siihen suuntaan minulle on yksi ja sama, mitä puolta tiestä käytän. Ylämäkeen vauhti on hiljaisempi, joten risteyksissä ei ehdi tulla samalla tavalla yllätyksiä.

Summa summarum: mielestäni olisi parempi, että Puistokadulla saisi pyöräillä molempiin suuntiin hautausmaanpuoleista kevyenliikenteenväylää.

Keskisuomalaisen uutista ei ole netissä, mutta muutoksesta on tiedote Jyväskylän Pyöräilyseura JYPS ry:n sivuilla. Puistokadun pyöräilyväylien yksisuuntaistaminen on osa Jyväskylän kaupungin pyöräilyn edistämisohjelmaa ja jatkossa yksisuuntaisia väyliä olisi tulossa lisää.

Jatkossa tätä hyvää suoraa ei saa enää ajaa pyörällä alaspäin kohti keskustaa, vaan pitää käyttää oikeanpuoleista väylää, jonka varressa on muun muassa lukuisia ovia.

 

Polkupyörien huoltoa

keskiviikko 26.03.2014 Avainsanat: Huolto , Nishiki Hybrid Comp , Nishiki Reno , Polkupyöräily , Renkaat

Talvipyöräni on viime aikoina kenkkuillut. Viime kuussa sen etuvaihtajan vaijeri alkoi rispaantua ja viime viikolla puhkesi takarengas. Vaijerin vaihtoa pitkitin kuukauden jättämällä etuvaihtajan pysyvästi kakkosrattaalle, mutta puhjennut rengas piti paikata vähän nopeammin.
 
Olin ihan siinä uskossa, että reilulla kuviolla varustetut Schwalbe Snow Stud nastarenkaat eivät ihan hevillä puhkeaisi, mutta toisin kävi. Kotipihalla tuntui, että takarengas on hieman tyhjillään ja kun pääsin 20 metrin päähän pyörävarastoon, rengas tyhjenikin jo silmissä kuuluvan pihinän saattelemana. Keskeltä renkaan kuvion kohoumaa löytyi selkeä reikä ja kohouma oli puoliksi haljennut. Reikään ei ollut tarttunut mitään, joten syyllisestä ei voi olla varma. Todennäköisesti kyseessä oli kuitenkin Kauramoottorin tappajasepeliksikin kutsuma hiekoitussepeli.
 

Hurjan näköinen reikä pyörän nastarenkaassa.

Nastarengas irtosi helposti vanteelta ja sisäkumin paikkaus kävi sujuvasti. Jälkeenpäin sain vinkin, että ulkokumin olisi voinut paikata sisäpuolelta, mutta tehdään se sitten jos sisäkumi puhkeaa uudestaan. Yllättäen Huoltopilotissa oltiin laitettu ulkokumi takavanteelle vasten pyörimissuuntaa, joten käänsin sen renkaan paikkauksen jälkeen oikein päin. Kiekon saaminen takaisin takahaarukkaan niin, että jarrut toimivat, oli taas aikamoisen säädön takana, mutta ei siitä sen enempää. Hankala pyörä on hankala.
 
Vaihdevaijerin vaihtaminen meni vähän säädöksi, sillä en saanut vaihdevivun ruuvia auki. Poikkesin sitten Huoltopilotissa pyytämässä apuja ja muutamassa sekunnissa mielestäni pilalle mennyt ristipääruuvi aukesi. Ilmeisesti siihen tarvittiin vai tosi terävä ristipääruuvimeisseli, sillä omani irrotti ruuvista vain metallihippuja. Samalla ostin uuden vaijerin, sillä kotoa löytynyt ei ollutkaan yhteensopiva vaihdevivun kanssa.
 
Illalla meinasin ryhtyä vaijerin vaihtoon, mutta nyt vaijerin etuvaihtajaan kiinnittävä kuusiokoloruuvi ei inahtanutkaan. Suihkin siihen öljyä liukasteeksi ja seuraavana päivänä ruuvi aukesi.
 
Vaijerin saaminen sopivaan kireyteen tuotti seuraavat harmaat hiukset, sillä en saanut pingotettua sitä millään riittävän kireälle. Ajattelin, että vaihtajan pikkuruuveilla se menee oikeaan asentoon, mutta niihin koskeminen oli virheliike. Aina ketju hankasi johonkin. Jossain vaiheessa tajusin, että vaihdevivussa on vaijerin pituussäätö ja kävin pyörittelemään sitä, mutta kun pikkuruuvien säädöt olivat jo pilalla niin eihän se vieläkään asettunut. Tunnin ruuvailun ja poljinten pyörittelyn jälkeen olin valmis luovuttamaan, mutta juuri silloin vaihteet alkoivat kuin ihmeen kaupalla toimia.
 

Olihan siinä vaihdevaijerissa vielä kolme säiettä jäljellä...

Kun olin saanut talvipyörän kuntoon, päätin samoilla vauhdeilla huoltaa myös vähän kesäpyörääni. Suoristin sen ohjaustangon, joka oli ollut alusta saakka vinossa hieman vasemmalle ja napsuttelin pinnoihin jo syksyllä ostamani pinnaheijastin-tikut, molempiin kiekkoihin 16 kpl. Talvipyörässä on samanlaiset heijastimet ja voin sanoa, että kyllä muuten näkyy! Lidl Crivit pinnaheijastimet eivät ole hinnalla pilattuja: 36 kpl paketti maksoi muistaakseni 4,90 e. Samanlaisia heijastimia saa myös muista kaupoista, mutta niitä saa samalla hinnalla paljon vähemmän.
 

Jos löydätte Lidlistä heijastimia, niin älkää jättäkö ostamatta!

Pinnahejastimet pyörävarastossa salamavalolla kuvattuna.

Kävin muuten ostamassa tällä viikolla myös uuden pyörän pumpun. Neljä vuotta sitten Biltemasta ostettu jalkapumppu on toiminut hyvin, mutta vähitellen männän reikä on venynyt niin että sen pumppailut alkaa olla nyt pumpattu. 
 

Pumpun pohjalle on käynyt vähän hassusti?

Ajatuksena oli ostaa tilalle kunnon jalallinen käsillä pumpattava pumppu pyöräliikkeestä. Sattumalta sellaisia tuli myyntiin Lidliin ja koska sieltä ostetut tavarat ovat ennenkin olleet laadukkaita, ostinkin pumpun sieltä. Hintaa oli 8 euroa ja takuuta 3 vuotta. Jos tuo nyt hajoaa, niin ostan sitten seuraavaksi jonkun kalliimman. Hieman minulla oli tekniikkaongelmia osata käyttää uutta pumppua, mutta miehisen avun saattelemana sain sillä ilmaa talvipyörän renkaisiin. En vain ollut uskaltanut painaa pumppua käsillä riittävästi ja sitten katsoin väärää asteikkoa…
 

Uusi ja uljas pumppu. Katsotaan miten kauan se kestää.

Käsien peseminen pyörän huoltamisen jälkeen on ollut aina ihan tuskaa, kunnes autonhuoltokurssilla tutustuin karheaan käsienpuhdistustöhnään. Lika irtosi käsistä sillä niin hyvin, että sitä oli saatava välittömästi kotiinkin. Pienen etsinnän jälkeen löysin Biltemasta tuotteen nimeltä käsienpuhdistusaine, joka oli vastaavaa. Sen käyttöönoton jälkeen pyörän huolto ei ole ollut enää yhtään niin vastenmielistä kuin ennen, koska kädet on saanut puhdistettua helposti. Ainut vika on siinä, etten saa purkkia itse auki, koska kansi on niin jäykkä. Joudun aina pyytämään aviomieheni avaamaan purkin valmiiksi, kun lähden pyörää huoltamaan. :D
 

Rakkaan mieheni piti avata käsienpuhdistustöhnä myös valokuvausta varten. :P

Uudet nastarenkaat polkupyörään

tiistai 19.11.2013 Avainsanat: Nishiki Reno , Polkupyöräily , Renkaat , Talvi

Vaihtaessani keväällä pyörääni kesärenkaita huomasin, että nastarenkaiden sivut olivat todella halkeilleet. Ei kai mikään ihme, sillä olivathan ne olleet jo lähemmäs kymmenen talvea käytössä. Päätin siis hankkia tänä syksynä pyörään uudet nastarenkaat.
 

Tarttis ehkä vaihtaa...

Ostettuani kesällä uuden pyörän jäi vanha pyörä talvikäyttöön, joten vaihdoin siihen nastarenkaat näin ajoissa, jotta voin kelin mukaan ajaa nastoilla tai ilman. Uudet nastarenkaat ostin Huoltopilotista, jonka tehtäväksi annoin myös niiden allelaiton. Vaikka olisin voinut vaihtaa ne itsekin, maksoin mielelläni 22 euroa siitä, että joku muu teki sen puolestani kun liikkeessä kuitenkin kävin. Samalla vaihtoon menivät moneen kertaan paikatut sisäkumit, joista takarenkaan kumi ei enää pitänyt ilmoja kunnolla sisällään vaan tyhjeni hitaasti viikossa.
 
Huoltopilotilla oli tarjota 26 tuuman renkailla varustettuun Nishiki Reno -pyörääni paria nastarengasmallia:
- Suomi Tyres W106 (39,90 e/kpl) (ex. Nokian Hakkapeliitta W106)
- Schwalbe Snow Stud (55 e/kpl)
 
Pitkän pähkäilyn jälkeen valitsin Snow Studit. Myyjän mukaan renkaat ovat hyvin samantasoiset; Snow Studin etuna on vain heijastinnauha renkaan sivussa ja hieman parempi pito lumella isomman kuvion vuoksi. Snow Studeissa nastat ovat renkaan sivuilla, kun taas W106:ssa ne ovat keskemmällä.
 

Suomi Tyres W106 vs. Schwalbe Snow Stud

Edelliset nastarenkaani olivat W106-renkaat. Ei niissä mitään vikaa ollut, mutta halusin testata toisia, koska ajattelin, että ne olisivat mukavammat ajaa, kun renkaan sivuilla olevat nastat eivät varmaan ropisisi niin paljon. Tässä tietysti on vaarana, että pito jäällä ei ole niin hyvä, mutta 10 km ajon perusteella nastat ottavat kyllä heti kiinni kun pyörää kallistaa aavistuksenkin. Lisäksi rengaspaineita voi vähän laskea liukkaalla, jolloin nastat pureutuvat jäähän paremmin.
 

Schwalbe Snow Stud pyörässäni.

Työkaverini oli aivan järkyttynyt, kun kuuli ostamieni nastarenkaiden hinnan. Polkupyörien nastarenkaita saisi kyllä halvemmallakin, mutta ainakin itse haluan satsata sellaisiin, jotka kestävät monta talvea. Epäilin, että pyörähuollossa renkaat saattaisivat maksaa hieman enemmän kuin marketeissa, mutta yllättäen W106 maksoivat Prismassa sentilleen saman verran kuin Huoltopilotissa eli hinnassa ei ollut mitään erikoisliikelisää.
 
Kyselin Huoltopilotin myyjältä halpojen ja kalliiden nastarenkaiden eroista. Halvemmissa renkaissa nastat saattavat olla kevytmetalliseosta, jolloin ne eivät kestä käytössä vaan kuluvat niin, että lopputuloksena renkaat saattavat muuttua nastattomia liukkaammiksi. Myyjä kertoi myös esimerkkinä jonkun asiakkaan, joka oli ostanut syksyllä ensin Biltemasta pyörän nastarenkaat ja tullut sitten vuodenvaihteessa ostamaan heiltä kunnolliset, kun Biltemat eivät kestäneet. Halpisrenkaiden kumiseos saattaa olla samaa kuin kesärenkaissa, joka ei ole niin hyvä talvikäytössä. Kaikki halpisnastarenkaat eivät kuitenkaan ole huonoja, vaan esimerkiksi Continentalin Nordic Spike 120 nastarenkaat ovat kuulemma ihan ok (hinta Minimanissa 27,95 e/kpl; ei ole myynnissä 26-tuumaisina).
 
Etsiessäni tietoja polkupyörän nastarenkaista luulin, että Nokian Renkaat valistaa polkupyörän renkaita edelleenkin, sillä lukeehan vanhoissa W106-renkaissani "Nokian Hakkapeliitta". Kävi kuitenkin ilmi, että Nokian Renkaat on myynyt polkupyöränrengasliiketoimintansa jo vuonna 2004 Suomen Rengastehtaalle. Huoltopilotin myyjän mukaan Nokian nimi katosi polkupyörien renkaista vasta muutama vuosi sitten, joten ei ihme jos se on sekoittanut. Tulee mieleen Valiojäätelö, joka ei ole ollut Valion enää moneen vuoteen. Nykyisin "Nokian Hakkapeliitta" polkupyörien renkaat myydään nimellä "Suomi Tyres", mutta samoista renkaista on kyse.

Vanha pyörä uusilla renkailla valmiina talveen.

Ongelmalliset vaihteet

maanantai 07.10.2013 Avainsanat: Huolto , Nishiki Hybrid Comp , Ongelmatilanteet , Polkupyöräily

Ostin kesällä uuden polkupyörän, Nishiki Hybrid Comp SLD:n, jonka esittelin jo aiemmassa postauksessa. Sen vaihteiden kuntoon saaminen on ollut sellainen projekti, että päätin eriyttää vaihdetarinat kokonaan omaan merkintäänsä…

Ensimmäiset kilometrit

Lähdetäänpä liikkeelle ihan pyörän luovutuksesta Asema-aukion Intersportista. Maksettuani pyörän siirryimme ulos testaamaan sitä ja säätämään satulan oikeaan korkeuteen. Ajelin uudenkarhealla pyörällä ympäri asema-aukiota ja huomasin jo siinä, että osalla vaihteista ketju osuu etuvaihtajaan. Myyjä sanoi, että ei ketjua pidäkään käyttää vaihteiden ääriasennoissa. En kyllä käyttänytkään. Päätin testata vaihteet paremmin kun pääsisin vauhtiin. Lähdettiin siitä sitten kotiin, minä pyörällä ja mieheni kävellen, joten siinä ei hirveästi voinut testailla.

Miten vaihteiden pitäisi toimia

Kun pääsin ajamaan pyörällä vauhdikkaammin, huomasin saman tien, että ketju todella osuu vaihtajaan myös sellaisilla vaihteilla, millä sen ei pitäisi. Hybrid Comp SLD:ssä on 24 vaihdetta; 3 ratasta edessä ja 8 takana. Mielestäni jokaisella eturattaalla pitäisi pystyä käyttämään neljää takaratasta, jotta välityssuhteen vaihtaminen onnistuu mahdollisimman pienillä muutoksilla. Olen tottunut vanhalla 21-vaihteisella pyörälläni vaihtamaan vaihteita niin, että kun siirryn edestä 2->3 rattaalle, siirrän takaa 6->5 rattaalle, jolloin välitys muuttuu vain hieman raskaammaksi. Hybrid Compissa ketjun siirto eturattaalta 2->3 muuttaa välityssuhdetta kerralla niin paljon, että siihen olisi ehdottomasti pitänyt saada vaihteet toimimaan samalla tavalla.
 
Edestä 1. ratas toimi ok, mutta 2. rattaalla pystyin käyttämään vaihteita vain 5. takarattaaseen saakka (oletukseni 3-6). 3. eturattaalla pystyin sitä vastoin käyttämään vain 7. ja 8. takaratasta (oletukseni 5-8) eli 6. takaratas oli täysin poissa pelistä! Käytännössä pyörällä pystyi siis ajamaan max. 26 km/h ja seuraava käyttökelpoinen vaihde vaati nopeutta yli 35 km/h.
 
Ei siis muuta kuin reklamoimaan. Asema-aukion Intersportin pyörähuollosta vastaava myyjä oli säätänyt vaihteet vain pukissa eikä ollut koeajanut pyörää. Niinpä hän ei ollut huomannut ketjun osumista vaihtajaan, sillä se ilmeni vasta, kun kampien pyörittämisessä oli vastusta. Kerroin huomanneeni, että eturatas oli silmämääräisesti katsottuna hieman kiero, mutta myyjän mukaan se on normaalia. Myyjä sai kuitenkin säädettyä vaihteet kuntoon niin, että ne toimivat juuri kuten toivoinkin: 2. eturattaalla pystyy käyttämään vaihteita 6. takarattaaseen saakka ja 3. eturattaalla pystyy käyttämään takarattaita 5-8. Hyvä homma!

Ensihuolto ja ongelmien paluu

Ajettuani pyörällä noin 300 km vein sen ensihuoltoon ostopaikkaansa Asema-aukion Intersportiin. Ennen huoltoa pyörän ketjut olivat olivat rutisseet sekä edestä että takaa, mutta huollon jälkeen se oli aivan äänetön.
 
Suurin ongelma ensihuollon jälkeen olivat kuitenkin - yllätys, yllätys - vaihteet. Myyjä oli onnistunut säätämään ne niin, että ne toimivat huollon jälkeen tasan yhtä huonosti kuin silloin, kun hän luovutti pyörän minulle ekaa kertaa. Tässä vaiheessa minulta alkoi palaa käämi. Miten vaikeaa yksien vaihteiden säätö voi olla?!
 
Ei auttanut kuin reklamoida taas. Myyjän yritettyä säätää vaihteita puoli tuntia hän ilmoitti, että niitä ei ole mahdollista saada toimimaan kuten haluan, koska eturatas on 3 mm kiero ja ketju osuu siksi aina jossain vaiheessa vaihtajaan. Tässä on kuitenkin se outo juttu, että kierous on ollut rattaassa alusta saakka ja silti myyjä sai vaihteet ekalla kerralla kuntoon. Myyjän mukaan pyörällä on myös ajettu, joten siksi on jotain eroa syntynyt. Tämä ei silti selitä sitä, miten vaihteet toimivat täydellisesti ennen kuin vein pyörän huoltoon!
 
Pyysin sitten säätämään vaihteet niin, että 8. takaratas jää pois pelistä, jotta ylempänä kuvaamani tapa käyttää vaihteita onnistuisi muuten. Ilmoitin, että vien pyörän säädettäväksi johonkin oikeaan pyörähuoltoon ja lähdin masentuneena pois Intersportista hieman ramman pyöräni kanssa. Kotimatkalla huomasin, että vaihteet toimivat nyt vielä entistäkin huonommin ja pitivät ajaessa tasaista rutinaa, mikä vain lisäsi kiukkuani.

Toiseen huoltoon

Koska vaihteiden toimintakuntoon saaminen vaikutti ylivoimaiselta tehtävältä Intersportin pyörähuollolle, otin ennen huoltoon vientiä yhteyttä Nishikiin ja kysyin, miten vaihteiden pitäisi toimia ja onko 3 mm heitto eturattaassa normaalia. Heitto oli kuulemma normaalia, mutta niin myös vaatimukseni vaihteiden toiminnan suhteen. 
 
Seuraavaksi suuntasin pyöräni kanssa Huoltopilottiin, joka on Nishikin paikallinen yhteistyökumppani. Ensimmäisellä kerralla kävin vähän ennakkotiedustelemassa ja kertomassa ongelman taustaa ja toisella kertaa kävin aamulla viemässä pyörän sinne säädettäväksi. 
 
Töiden jälkeen hain pyörän ja olin vähän epäileväinen, että noinkohan mahtoi tulla kuntoon. Huoli oli kuitenkin turha, sillä vaihteet toimivat kuin unelma! Lisäksi vaihteista tuli huollossa täysin äänettömät.
 
Toimivien vaihteiden lisäksi Huoltopilotti yllätti erittäin positiivisesti huollon hinnalla. Jättäessäni pyörää huoltoon sanoin, että ei ole väliä, mitä maksaa, kunhan saatte vaihteet kuntoon. Yllättäen Huoltopilotti ei edes veloittanut säädöstä mitään! Parhautta! Ajelinkin sieltä sitten kotiin hymyillen varmaan koko matkan kuin Hangon keksi. :)
 

Pahamaineinen etuvaihtaja toimii lopultakin niin kuin pitää.

Yhteenveto

Nyt pyöräni toimii täydellisesti ja olen tyytyväinen. Harmittaa, että Asema-aukion Intersportin polkupyörähuolto ei ollut hyvä. Kuultuani pyörää ostaessa sen olemassaolosta ajattelin, että huollatankin pyöräni jatkossa siellä, koska siellä ei ole ruuhkaa ja se on ihan keskustassa. Valitettavasti en voi sitä kokemuksieni perusteella suositella enkä tule käyttämään sitä jatkossa.
 
Kun viimeisimmällä huoltokerralla yritin selittää myyjälle, miten haluan välityssuhteen muuttuvan kerralla mahdollisimman vähän (selitetty ylempänä tässä postauksessa), hän sanoi, ettei tiedä välityksistä mitään. Häh, olet pyörähuoltaja etkä sen vertaa tiedä?! Mielestäni ei vaadi jokaisen mallin yksityiskohtaista tuntemista että hiffaa, mitä tarkoitin. Nishikin edustajakin sanoi, että sinähän osaat käyttää vaihteita tehokkaasti, kun kerroin hänelle asiasta.
 
Sen lisäksi, että Intersportin myyjä/pyörähuoltaja ei osannut säätää vaihteita, ei palvelukaan vakuuttanut. Hirveän mukava se myyjä oli niin kauan kuin pyörää olin hankkimassa, mutta kauppojen teon jälkeen tuntui, että palvelu i enää hirveästi kiinnostanut.
 
Kun noita reklamointikäyntejä alkoi tulla toistuvasti, alkoi tuntua siltä, että jouduin anteeksi pyytelemään, kun olin taas häiritsemässä. Reklamointi vaati nimittäin yleensä useamman käynnin ennen kuin homma onnistui, koska myyjä ei ollut aina työvuorossa tai sitten ei vain sillä hetkellä onnistunut. Luonnollista sinänsä, koska pyörähuolto on vain urheiluliikkeen sivubisnes. Myyjä ei ollut varsinaisesti epäystävällinen, mutta sellaiset asiakaspalveluun liittyvät sanat kuin "valitettavasti" ja "olen pahoillani" eivät kuuluneet sanavarastoon ja vastaukset olivat töksäytteleviä. Havaitsin samantyylisen käytöksen myös paria muuta polkupyöristä kyselevää asiakasta kohtaan, kun viimeisellä huoltokerralla odottelin pyörääni valmistuvaksi.
 
Täytyy tähän väliin kyllä huomauttaa, että Intersportin toisesta pyörämyyjästä jäi hyvät fiilikset. Hän tuntui olevan aidosti pahoillaan ja ihmeissään, kun vaihteita ei vain saatu kuntoon. Mutta ei hänen auttanut kuin levitellä käsiään, kun huoltajamyyjä sanoi, että kaikki on kokeiltu.

Huoltopilottia voinkin sitten suositella lämpimästi. Kunpa olisin tajunnut viedä pyörän sinne jo ensihuoltoon… Vanhaa pyörää olen huollattanut aina Huoltopilotissa ja työn jälki on ollut  hyvää. Noh, jatkossa ainakin tiedän missä käyn. Intersport oli vähän kuin syrjähyppy ja nyt tiedän, että ruoho ei ole vihreämpää aidan toisella puolella.
 

Syksystä huolimatta ruoho Huoltopilotin luona oli vihreää.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!