POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla poliisi

Näin poliisin, mokasinkohan?

keskiviikko 07.03.2012 Avainsanat: Jenni , Omat mokat , Pohdiskelu , Poliisi , Polo Junior , Reissut

Viime viikonloppuna suuntasin siskoni kanssa veljeni luokse Ylivieskaan. Hilpeä pullantäyteinen viikonloppu oli se. Ja pääsinpäs taas ajamaan Pololla pitkää matkaa. Viimeksi annoin navin päättää reitin, mutta tällä kertaa päätin että ajetaan Elämäjärventietä pitkin. Se oli ihan mukava ja rauhallinen reitti, paitsi tien reunoissa oli hieman polanteita, joihin osuminen pelotti vähän kun rekkoja tuli vastaan.

Paluumatkalla nelostiellä poliisi aiheutti minulle ylimääräisiä sydämentykytyksiä. Eräällä vastakkaisen suunnan linja-autopysäkillä oli pysähtyneenä jokin auto, joka lähempää katsottuna paljastui poliisiautoksi. Kun olin ajanut siitä ohi, havaitsin taustapeilistä että poliisiauto näytti suuntavilkkua ja teki uukkarin ja lähti ajamaan perääni. Säikähdin oikeasti, että nyt tulee sanktiota, sillä ohitushetkellä nopeuteni oli ollut mittarin mukaan noin 91 km/h ja rajoitus 80 km/h. Ajoin siinä sitten joitakin kilometrejä poliisi turvavälin päässä takanani ja koitin parhaani mukaan esittää tosi tunnollista kuljettajaa pyrkien pitämään nopeuden navista katsottuna tasaisena 80 km/h tai vähän alle. Vilkuilin taustapeiliä ja odotin koko ajan että missä vaiheessa poliisi päättäisi pysäyttää minut.

Tosi tunnillinen olinkin ... unohdin jänskätyksissäni sammuttaa pitkät valotkin eräällä valaistulla pätkällä. Sattuuhan sitä joskus itse kullekin, mutta nyt tuolla valaistulla pätkällä tuli joku vastaan ja lisäksi notkelmassa olleella vastakkaisen suunnan linja-autopysäkillä oli parkissa pari poliisiautoa lisää sekä muutama henkilöauto. Että semmoinen häikäisevän esimerkillinen ajosuoritus.

Lisäpoliisit ohitettuani tie muuttui jälleen valaisemattomaksi. Hetken kuluttua näin poliisin puna-sinisten pysäytysvalojen vilkahtavan taustapeilissäni. Eikä! Ei niin. Valot näkyivät niin kaukana, etten uskonut niiden olevan tarkoitettu minulle, vaikka mielestäni ne näkyivät selvästi minun kaistallani. Ajattelin, että jos joku minut haluaa pysäyttää, niin ajakoon lähemmäksi. Mutta ei ajanut. En sitten tiedä mikä auto pysäytettiin, sillä minun perässäni ei ajanut muita ja vastaantulijoitakaan ei ollut valaistun pätkän jälkeen. Valot näkyivät taustapeilissä kokonaisuudessaan parin sekunnin ajan ja katosivat sitten mäen harjan taakse. Sen jälkeen poliiseja ei näkynyt koko matkalla.

Tilanteen jälkeen katsoin navigaattorista, mikä nopeuteni todellisuudessa oli, kun mittari näytti 91 km/h. No eihän se ollut kuin 83 km/h! Olisihan minun pitänyt muistaa että Polon mittarivirhe on noin iso. Normaalisti maantiellä seuraan nopeutta pääasiallisesti navigaattorista. Tällä kertaa se ei kuitenkaan pysynyt kiinni ikkunassa, joten jouduin laittamaan sen keskikonsolin alla olevaan lokeroon, josta sitä pystyi välillä vähän vilkuilemaan. Mittarivirhe on kyllä ärsyttävä asia, kun saa maantielläkin aina ajaa melkein kympin ylimääräistä, jos haluaa ajaa rajoituksen mukaan. Vanhan Polon Econen oli kyllä kiva kun siitä pystyi katsomaan todellisen nopeuden...

Mutta takaisin poliisiasiaan. On poliisin läsnäololla vaan jännä vaikutus. Nyt olin erityisen täpinöissäni koska tiesin ajaneeni jonkin verran ylinopeutta, mutta vaikka tietäisikin ajaneensa ihan nätisti, tutkan ohittaminen maantiellä tai poliisin "liimautuminen" perään aiheuttaa silti herkästi hetkellisen stressitason nousun. Mutta hyvä vaan että valvovat ja saisivat valvoa enemmänkin.

En ole siis koskaan joutunut autolla ajaessani pysähtymään edes puhallusratsiaan. Sen sijaan moottorikelkalla olen pysähtynyt puhallusratsiaan reilu kymmenen vuotta sitten. Tilanne meni vähän nolosti: moottorikelkkareitin varrella joku kirkkaan siniseen pukeutunut kelkkailija heilautti kättään ja minä vain heilautin takaisin, koska luulin että tyyppi vain moikkasi. Kyydissä istunut kelkan omistanut kaverini sitten huomautti, että se muuten on poliisi, että pysähdypäs. Noloa!

Moottorikelkkapoliisi ei kysynyt ajokorttia, eikä minulla olisi ollut sitä näyttääkään. Olimme kyllä yrittäneet selvittää, saako ajaa moottorikelkalla ilman auton ajokorttia ja tulleet siihen tulokseen, että ei tarvitse jos vain on syntynyt ennen tiettyä vuotta kuten mopolla ajonkin kanssa. Kaverini poliisituttukaan ei osannut silloin antaa muuta vastausta. Nykyisin tuntuu ihan hassulta että asia on ollut meille silloin epäselvä, koska nyt on selkeää, että virallisella moottorikelkkareitillä ajoon tarvitaan vähintään T-luokan ajokortti eli traktorikortti.

Pyöräilyneuvontaa

perjantai 13.05.2011 Avainsanat: Kevytliikenne , Liikennesäännöt , Poliisi , Polkupyöräily

Pyöräillessäni keskiviikkona töihin jouduin poliisin pysäyttämäksi Schaumanin puistotien liikenneympyrän luona. Olin kuulemma ansainnut palkinnon, koska käytin pyöräilykypärää. Myslipatukka oli iloinen yllätys aamuun! Kyseessä oli valtakunnalliseen pyöräilyviikkoon kuuluva aamuinen pyöräilyneuvonta, jonka olivat järjestäneet poliisi, Liikenneturva ja ammattikorkeakoulu.

Pyöräilyneuvontapiste oli suojatien vieressä tien oikealla puolella. Ylitän ko. suojatien joka päivän töihin mennessäni.


Käytin heti tilaisuuden hyväkseni ja kysyin polkupyöräpoliisilta, miten tie kannattaisi ylittää liikenneympyrän jälkeen. Se on nimittäin paikka, jossa otan vielä joku päivä auton kanssa yhteen. Kerroin ensin miten sen menen: käpälä ojoon hyvissä ajoin ennen ympyrää, että aion mennä tien yli. Ja sitten menen päättäväisesti.

Poliisi kommentoi, että teen juuri oikein koska olen etuajo-oikeutettu ja selosti leppoisasti, että autojen on väistettävä kevyttä liikennettä aina ympyrästä poistuessa ja ympyrään tulessa taas on väistettävä koska siinä on kolmio. Tietenkin jos toisella puolella tietä ei olisikaan kevyenliikenteenväylää, ei suojatie olisi pyörätien jatke eikä siinä saa pyöräillä. Mutta tässä tapauksessa ei ole mitään epäselvää, sillä kevyenliikenteenväylä on molemmin puolin tietä eli tien saa ylittää ajamalla. Olin hieman yllättynyt poliisin jutustelusta, sillä odotin edes hieman sen suuntaista kommenttia, että kannattaisi vähän kumminkin varoa. Mutta ei mitään. Toki katson ennen tien ylitystä että väistääkö autot ja jarrutan tarvittaessa, mutta en varta vasten ryhdy autoja väistämään.

Miksi paikka on sitten niin vaikea? Kuten kuvastakin näkyy, liikenneympyrän muoto on sellainen, että sataman suunnasta tulevat autoilijat ajavat käytännössä siitä vain läpi eivätkä välttämättä huomioi, että heidän pitäisi väistää suojatietä ylittävää pyöräilijää. Vastakkaisesta suunnasta ympyrään tulijoilla on selkeämpi väistämisvelvollisuus, mutta ei siinäkään iltapäivisin aina kovin halukkaita olla väistämään (aamulla liikenne on lähinnä ympyrästä pois ja iltapäivällä ympyrään).

Nyt kun lopulta kohtasin jyväskyläläisen poliisin, sain myös tilaisuuden kysyä Kilpisenkadun ajamisesta pyörällä. Kysehän on viime keväänä blogaamastani aiheesta eli siitä, pitääkö Kilpisenkatua ylöspäin ajaa sen vasemmalla puolella olevaa kevyenliikenteenväylää kaksi korttelia ja korttelien välissä käydä ajamassa yksi kortteli kadun oikeassa reunassa, koska siitä kevyenliikenteenväylä puuttuu. Vai voiko koko matkan ajaa kadun oikeassa reunassa, koska tieliikenneasetuksen mukaan lyhyen matkan saa ajaa vaikka toisella puolella katua olisikin kevyenliikenteenväylä. Merkinnän kirjoittamisen jälkeen koitin selvittää "lyhyt matka" termin voimassaoloa enemmänkin. Kysyin asiaa poliisin palautelomakkeella, johon ei tullut mitään vastausta sekä kaupungin kysymyspalstalta, josta saamani vastauksen mukaan aina saisi ajaa kadun oikeassa reunassa jos sillä puolella ei ole kevyenliikenteenväylää (mikä ei ole totta, koska muutenhan asia olisi ollut alkujaan päivänselvä). Liikenneopekaverini kanssa tulimme siihen tulokseen, että yksi kortteli voidaan laskea "lyhyeksi matkaksi".

Poliisi ja Liikenneturvan edustaja olivat molemmat yhtä mieltä siitä, että kaupunkialueella yksi kortteli on selkeästi lyhyt matka ja niinpä on siis täysin laillista pyöräillä Kilpisenkatu ylös saakka kadun oikeaa reunaa ajaen. Hienoa, että asiaan tuli lopulta varmistus!

Poliisi jutteli muutenkin Jyväskylän pyöräilyominaisuuksista, kunnes totesi, että pitää muitakin pyöräilijöitä kohdata. Oli joka tapauksessa kiva tapaaminen.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!