POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla pimeällä ajo

Pohdiskellen Pohjanmaalle

tiistai 28.01.2014 Avainsanat: Maantiellä ajo , Mazda , Muiden käyttäytyminen , Muilla autoilla ajaminen , Pimeällä ajo , Reissut , Valot

Toissa viikonloppuna ajelimme pitkästä aikaa Ylivieskaan veljeäni moikkaamaan. Kulkupeliksi valikoitui Onnellisten ihmisten ajokoulusta kuukaudeksi käyttöön saamani Mazda3, sillä pitäähän siitä ottaa kaikki ilo irti kun se kerran minulla on.
 
Pimeällä matkatessamme meitä pohditutti Mazda3:n ksenonvalojen kantama. Lähivalot valaisevat auton etualan ja sivut aivan törkeän hyvin, mutta kaukovalot eivät mielestäni ulotu erityisen kauas. Tosin voi olla, että etualan kirkkaus vain saa tuntemaan, että valoteho kauemmas on heikko. Tulee siis sama efekti jos käyttää pimeällä sumareita eli auton etuala on niin valaistu, että silmä ei erota kauempaa pimeästä objekteja. (Testasin sumaritkin, niiden antamaa lisävaloa ei meinannut erottaa lähivaloista!)
 
Kaukovaloissa eniten ihmetystä herätti se, miten vastantulijat niihin reagoivat. Tai siis oikeastaan eivät reagoineet. Heijastintolppien perusteella pystyin sammuttamaan pitkät vasta 100 m ennen kohtaamista eli todella lähellä. Jos sammuttaisin Polon kaukovalot yhtä myöhään, vastaantulijat laittaisivat kehiin armottoman valoshow’n! Nyt taisin saada koko 500 km matkan aikana vain parit väläytykset, jotka tosin annettiin ainakin pari sataa metriä ennen kohtaamista eli silloin kyseessä oli tavallista herkkäsilmäisemmät kuskit. Muutaman kerran unohdin vaihtaa lyhyille kokonaan, eikä vastaantulijat silti häiriintyneet. Mazda3:n kaukovalot ovat siis joko A) heikot tai B) häikäisemättömästi suunnattu tai C) pohjoisessa keski-Suomessa ja Pohjanmaalla ei vähästä häikäistytä.
 
Pohjanmaalla autojen valot tuntuivat olevan tyyliä “kaikki tai ei mitään”. Tosi monilla vastaantulijoilla oli tehokkaat lisävalot ja sitten oli monia autoja, joiden toinen lähivalo oli palanut. Luulisi että talvella valot tulisi aika nopeasti korjattua, mutta ei näköjään. 

 

 Tarkoitus oli kuvata kaunista peltomaisemaa, mutta kuvat Masasta onnistuivat paremmin. =)

Valojen lisäksi kiinnitin matkalla huomiota autojen nopeuksiin. Mazda3:lla ajonopeuteni oli 5-9 km/h yli mittarin näyttämän, mutta silti tosi monet autot paahtoivat meistä ohi. Jonkin aikaa ohitusrallia seurattuani piti kaivaa kännykästä esiin GPS-sovellus ja tarkistaa, miten iso mittarivirhe Mazda3:ssa oikein on. Ei se ollut kuin tavanomaiset 5-6 km/h eli ajoin ennemminkin pari kilsaa yli kuin alle rajoituksen. Menomatkalla 80 km/h alueella ohi meni pari peräkärrynvetäjää ja paluumatkalla 80 km/h rajoitetulla ohituskaistalla ohitsemme paineli jopa Itellan rekka! :D Tulin siihen tulokseen, että tuolla suunnalla talvinopeisrajoitukset ovat nähtävästi lähinnä suuntaa antavat, sillä sen verran huonosti niitä noudatettiin.
 
Menomatkalla bongasin Viitasaarelta halpaa bensaa; 1,579 e/l 95E10. Päätin että paluumatkalla pitää tankata siellä. Ylivieskan Kärkkäinen pääsi kuitenkin yllättämään bensan hinnalla niin, että piti melkein kerätä leukaluuta lattialta, ja mies huomautti, että keskityhän siihen ajamiseen. Mutta hei, 1,530 e/l ei ihan joka päivä näe! Tankkasin siis Masan siellä ennen kotiin lähtöä.
 

Komella kelillä jopa huoltoasema on kuvauksellinen. Ainakin jos sieltä saa halpaa bensaa!

Ylivieskaan ajaessamme olemme aina ihastelleet Nivalan paloaseman valaistusta. Se on semmoinen maamerkki oikein, jota muistellaan, että siellä on se hieno paloasema. Paluumatkalla päätin muistelun sijaan pysähtyä valokuvaamaan sen, joten tuumasta toimeen. Pakkasta oli -20 °C, mutta mitä pienistä, ainakin kuski virkistyi, kun juoksi ympäriinsä! Tosin 30 km matkalla ei nyt hirveästi vielä ehtinyt väsähtää… Valokuvissa asema ei kyllä näytä niin hienolta kuin ohi ajaessa, mutta onpahan nyt joka tapauksessa ikuistettu. Löysin myös aseman takapuolelta aulasta hirveän hienon vanhan paloauton!
 

Nivalan vuonna 2010 valmistunut paloasema.

Hieno vanha paloauto vm. 1952!

Lopuksi kevennys. Mistä tietää, että ollaan Pohjanmaalla? Paraatipaikalla Ylivieskan Prismassa oli hyllyllinen Farming Simulator -pelejä. Täällä Jyväskylässä ne eivät taida olla ihan niin suosittuja. :D
 

Koeajossa Seat Leon FR

sunnuntai 12.01.2014 Avainsanat: Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Pimeällä ajo , Seat , Äänentoisto

Kävimme kesällä koeajamassa uutta Seat Leonia, josta tykkäsimme niin paljon, että se on tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona, kun mietitään perheemme mahdollista seuraavaa autoa. Jos ostaisimme Leonin, siinä pitäisi ehdottomasti olla 1.4-litrainen moottori ja automaattivaihteisto - kombinaatio jota ei vielä ole tuotannossa, mutta keväällä pitäisi tulla.
 
Varustetasoksi olemme kaavailleet urheilullista FR:ää, jota pääsimme testaamaan perjantaina, kun kaupunkiin tuli käymään Seat Leon 2.0 TDI 184 FR viikonloppunäyttelyä varten. Nimessä oleva 184 tarkoittaa heppoja, mikä on tehona 134 kW eli kyseessä oli taas ihanan sähäkkä auto!
 
 

 Myös punainen pukee Leonia.

Hieno pysäköintitutka näytti miten auto vie tilaa renkaiden kääntökulma huomioiden.

Koeajoaikaa meillä oli reilu tunti, joten iltapäiväruuhkan sijaan suuntasin pimeälle maantielle kokeilemaan Leonin kaukovaloja.
 
Leon oli varustettu LED packilla, mikä tarkoittaa sitä, että samat led-ajovalot toimivat sekä lähi- että kaukovaloina. Aika ovela systeemi! Vaihtaessa kaukovaloille ehtii juuri nähdä, kuinka valokeila kääntyy ylöspäin. Kaukovaloväläytyksessä valokeila vain käväisee ylhäällä ja palaa takaisin. Valot sisältävät myös highway-toiminnon eli valojen etäisyys säätyy automaattisesti vauhdin mukaan.
 
Minusta Leonin pitkät valot eivät tuntuneet hirveän tehokkailta, mutta testeissä niitä on kuulemma kehuttu ihan hyviksi. Ehkäpä valojen tutustu poikkeva valkoinen väri sai tuntemaan, että ne eivät valaisisi. Lisäksi lunta tuli vastaan vaakatasossa, joten keliolosuhteet eivät olleet ihan parhaat mahdolliset testaamiseen. Oli muuten eka kerta kun olen koeajolla päässyt käyttämään pitkiä valoja. =)
 
Entäs se FR-varustetaso? Se tuo Leoniin urheilullisuutta sinne tänne, mm. jäykemmän jousituksen, isommat vanteet, monitoimiohjauspyörän, tummennetut lasit jne. FR:n tärkein ominaisuus meille on kuitenkin urheilulliset etuistuimet ja juurikin niitä varten halusimme koeajaa FR:ää. Emme pettyneet. Penkit olivat mukavat ja tukevat ja niistä löytyi myös ristiselän tuen säätö. Leonin tavallisetkaan penkit eivät tosin ole huonot (vaan suorastaan yllättävän tukevat), mutta FR:ssä etuistuimet olivat vielä vähän paremmin sivuttaistuettu.
 

Kuva penkeistä unohtui näköjään ottaa. Tässä hyvitykseksi FR-ratti.

Mieheni suureksi riemuksi Leonissa oli SEAT Sound System -audiopaketti, joka sisältää 10 kaiutinta ja subwooferin. Oli muuten ilo kuunnella musiikkia sillä setillä! Subbari oli nerokkaasti kätketty takakonttiin välipohjan alle täysikokoisen vararenkaan keskelle. Aika siistiä, etenkin kun nykyautoissa ei aina ole vararengasta muutenkaan.
 

Subwoofer ja 18" vararengas sulassa sovussa takakontin välipohjan alla.

Seatin vaihteisto oli manuaalinen, mikä sai taas miettimään, että miksi ihmiset viitsivät ostaa manuaaleja, kun automaatti on niin paljon kätevämpi! Eihän se kepin hämmennys tietenkään niin vaikeaa ole, mutta automaatti on aina automaatti. :) Automaatilla ei esimerkiksi vahingossa ajele kilometritolkulla 80 km/h nelosvaihteella, kuten allekirjoittanut. :P Auto oli vaan niin hiljainen, etten huomannut mitään, vaikka ajotietokonekin suosittelee käytettävää vaihdetta!
 
Tykkään Seatissa tosi paljon siitä, että autoihin on tarjolla oikeasti erilaisia värejä. Käytännössä "tosi paljon" on perinteisten mustan, valkoisen, punaisen ja muutaman harmaan lisäksi vihreä ja pari kirkasta sinistä. Toinen sininen, "Alor Blue", olisi aivan upea, mutta se maksaa yli 1,5 kertaa enemmän kuin muut metallivärit. Myyjä ei osannut sanoa, että miksi. Mieheni ei ole valmis maksamaan siitä, mutta onneksi minulle kelpaisi vihreäkin! Sekin olisi jotain, mitä ei ihan joka päivä tule vastaan!
 

Seatin värikartta (kaikki mallit, ei vain Leon). Alor Blue on käsittääkseni vasemmassa reunassa toinen ylhäältä.

Lisää näkyvyyttä

lauantai 06.10.2012 Avainsanat: Ajovarusteet , Moottoripyöräily , Pimeällä ajo

Vaikka en millään haluaisi, niin kai se on vaan uskottava, että syksy on tullut ja moottoripyöräilykausi vetelee viimeisiään. Vielä en kuitenkaan suostu ajamaan Eerikkiä talliin, vaan koitan nauttia ajamisesta niin pitkään kuin vain tarkenen. Suurin ongelma on juuri kylmyys, sillä kun lämpötila laskee alle kymmenen asteen niin kylmä tahtoo tulla vaikka kuinka sulloisi vaatetta ajopuvun alle.

Toinen ikävä juttu syksyssä on pimeys, joka päivä päivältä laskeutuu aiemmin. Iltojen hämärtyessä on alkanut epäilyttää, että havaitsevatko autot minua moottoripyörän selästä kovin hyvin. Pyörä on punainen ja onhan siinä toki valot, mutta itse kuljettaja on mustaakin mustempi. Kuka on keksinyt että moottoripyöräkamppeet ovat pääasiallisesti mustia? Lisäksi ajopuvussani olevat heijastimet ovat naurettavan huonot. Hartioilla on kyllä harmaat heijastavaa materiaalia olevat alueet, mutta yllättäen ne loistavat todella huonosti salamalla otetussa valokuvassa, kun vertaa kapeisiin lahkeiden heijastimiin.


Omaa näkyvyyttä saa onneksi parannettua helposti heijastinliivillä. Valitettavasti tavalliset heijastinliivit ovat ilmeisesti tarkoitettu käytettäväksi lähinnä hätätilanteissa, sillä ne ovat sellaisia telttoja, että pienimpäänkin kokoon mahtuu melkein kaksi ihmistä sisään. Prismasta löysin joskus juoksijoille suunnitellun mallin, mutta 40 e oli siitä mielestäni turhan suolainen hinta. Ajattelinkin, että voisin pienentää ompelukoneella perusheijastinliivistä ajotakin päälle istuvan version, niin pääsisin halvemmalla.

Viime viikonloppuna bongasin kuitenkin sattumalta Halpahallista heijastinliivin, joka oli lopulta kunnollinen! Siinä oli helmassa ja hihansuissa kuminauhaviimeistelyt, siisti kaulus ja edessä vetoketjul. Hintaa liivillä oli huimat 9,90 e joten se lähti välittömästi mukaan. Vähän jännäsin, mahtuisiko XS-kokoinen liivi harteikkaan motskaritakin päälle, mutta istui siihen kuin valettu! Heti oli turvallisempi olo tien päällä, kun oli vähän näkyvämmin pukeutunut.


Heijastinliivi on hyvä lisä hämärällä, mutta totta puhuen ei olisi pöllömpää käyttää sitä muulloinkin, sillä tuo neonkeltainen väri lisää varmasti näkyvyyttä. Jollain motoristilla näin kesällä neonkeltaisen kypärän ja takin, ja ne muuten oikeasti iski silmään!

Autokoulussa ihmettelin, että miksi emme käytä ajotunneilla heijastinliivejä, vaikka muiden autokoulujen moottoripyöräoppilaat niitä näyttivät käyttävän. Opettaja vastasi jotain sen suuntaista, että heillä ei haluta näkyä liikenteessä erityisesti autokoululaisina vaan motoristeina. Minusta se oli huono perustelu, sillä ei se ole tyhmä motoristi joka haluaa näkyä ja autokoulunhan pitäisi juuri olla turvallisuuden puolestapuhuja. Opetetaanhan siellä käyttämään kunnollisia ajovarusteitakin. Mutta ehkä heijastinliivi ei ole riittävän katu-uskottava kaikissa piireissä, tiedä sitten... Ei niitä kuitenkaan tien päällä ihan hirveästi näy. Omaani käytän nyt ainakin loppuajokauden, keskikesällä ehkä harkitsen uudelleen.

Pikavisiitti Helsinkiin

torstai 25.03.2010 Avainsanat: Maantiellä ajo , Muiden käyttäytyminen , Ohittaminen , Pimeällä ajo , Polo , Polo Senior , Reissut

Pari viikkoa sitten tapahtui jotain hyvin harvinaista: jouduin/pääsin päivän työreissulle Helsinkiin. Minulle se oli enemmänkin pääsemistä, sillä ei noita työmatkoja ole kovin usein omalle kohdalle osunut. Viimeksi olin reissussa palaverissa Oulussa syksyllä 2007. Mukavaa vaihtelua kyllä normaaliin toimistolla istumiseen.

Kuultuani palaverista mietin, että olisipa kiva päästä ajamaan pitkästä aikaa pidempää matkaa, mutta menemme sinne varmaankin jonkun isommalla autolla. Mainitsin kuitenkin toiveikkaasti, että haluaisin ajaa Hesaan ja niinpä neljän hengen tiimimme ahtautui Poloon. Ahtautuminen on kyllä väärä sana, sillä jälleen kerran takapenkillä istuneet ihmettelivät, kuinka tilava auto Polo onkaan verrattuna siihen miltä se näyttää. Mikään sohva Polon takapenkki ei tosin ole, mutta tilaa on sen verran, että oikeasti lähes kaikki Polon takapenkillä istuneet ovat sitä päivitelleet!

Sotkuinen reissu

Heti alkumatkasta kävi selväksi, että nyt on kurainen reissu tulossa. Ikkunaa joutui pesemään lähes jokaisen vastaantulijan jälkeen ja jo Toivakan kohdalla alkoi tuntua siltä, että on tullut hengitettyä vähän liikaa ikkunanpesunesteen huuruja. Onneksi haju hellitti pidemmän päälle. Joko ilmastointi auttoi tai sitten vain totuin siihen.

Alkumatkasta yritin käyttää pesuainetta niukasti, jotta sitä ei tarvitsisi hengittää niin paljon ja jotta se ei loppuisi kesken. Säästely ei kuitenkaan kannattanut, sillä ikkunaan jäi pyyhkijöistä hirveästi paljon raitoja. Niinpä tulin nopeasti siihen tulokseen, että parempi olla säästelemättä, jos aikoo nähdä ikkunasta uloskin.

Takaikkunan pesimelle oli matkalla paljon käyttöä. Onneksi se toimi niin kuin pitääkin (se ei ole aina ollut erityisen halukas antamaan pesuainetta) ja sain pidettyä takaikkunan läpinäkyvänä. Polon takaikkunanpyyhin on kyllä melko epäkäytännöllinen, sillä yhdellä painalluksella se pyyhkäisee vain kerran ja jää siitä tihkuasentoon. Painallus vielä eteenpäin heittää pesunestettä ikkunaan, mutta ei aktivoi pyyhkijää. Eli kun haluan pestä ikkunan pesuaineella, napsuttelen viikseä edestakaisin, jotta saan pyyhittyä ikkunan saman tien useampaan kertaan.

Ohitusyritys

Menomatkalla jossain Joutsan ja Hartolan välillä saavutin yhden betoniauton, joka eteni reilua 80 km/h nopeutta 100 km/h alueella. Kun Hartolan jälkeen eteen edessä avautui ohituskaista, aloin rauhassa kiihdyttää vauhtia ja siirryin ohituskaistalle. Myös betoniauto tuntui hieman kasvattavan vauhtiaan, joten minäkin painoin vähän lisää kaasua. Autoa lähestyessäni vilkaisin sivusilmällä Ecosta ja huomasin hämmästyksekseni nopeuteni nousseen jo 117 km/h:iin eli aivan liian kovaksi.

Suunnilleen samalla hetkellä betoniauton perästä lensi yllättäen niin paljon kuravettä tuulilasilleni, että menetin näkyvyyden eteenpäin täysin. Sokeutuneena jarrutin voimakkaasti ja tyrkkäsin pyyhkijät päälle. Menin tilanteesta hetkeksi hieman säppiin, joten saatuani näkökyvyn takaisin palasin oikeanpuoleiselle kaistalle päättäen ohittaa betoniauton vasta seuraavalla kiihdytyskaistalla sillä arvelin, että nykyistä ei olisi enää paljon jäljellä. Palattuani betoniauton taakse se hiljensi nopeutensa takaisin noin 90 km/h:iin.

Seuraavan kiihdytyskaistan näkyessä kiihdytin ripeästi vauhtini lähelle 100 km/h kirien betoniauton kiinni. Ohituskaistalle siirryin heti sen alkaessa. Samalla betoniauto kiihdytti vauhtinsa jälleen 100 km/h:iin eikä vauhtini riittänyt enää ohitukseen, joten hetken kiihdytyskaistalla ajon jälkeen palasin takaisin betoniauton taakse. 100 km/h nopeudella ajaminen kelpasi minulle hyvin, sillä ideana oli taittaa matkaa ripeästi sallitulla nopeudella, eikä väkisin mennä ohi. Palattuani betoniauton taakse se kuitenkin pudotti jälleen nopeuttaan ja niin ajoin lopun ohituskaista-alueen sen perässä 86 km/h. Ihan käsittämätöntä toimintaa!

Ennen Heinolaa oli vielä pari ohituskaistapätkää ennen kuin moottoritie alkoi. Niillä en viitsinyt edes yrittää betoniauton ohittamista, vaan tyydyin "köröttelemään" sen takana 90 km/h. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, kuinka joku muu olisi onnistunut betoniauton ohittamisessa, mutta valitettavasti kukaan ei saavuttanut meitä missään vaiheessa.

Kun Heinolassa alkoi moottoritie, pääsin lopulta ohittamaan betoniauton turvallisesti nopeusrajoituksen puitteissa sen jatkaessa kulkuaan 90 km/h nopeudella.

Pimeällä ajaminen

Olen välillä harmitellut sitä, kuinka pääsen harvoin ajamaan oikeasti pimeällä, koska kaikkialla on valaistus tai kaupungin valo heijastuu vähintään pilvistä. Kun sitten paluumatkalla pidetyn tauon jälkeen katulamput loppuivat, iski pimeys päälle toden teolla. Pitkillä valoilla näki melko hyvin, mutta lyhyillä valoilla vastaantulijoita kohdatessa tuntui ettei näe yhtään mihin on ajamassa. Siinä vaiheessa kadutti koko pimeällä ajamisen haikailu!

Märkä tie tuntui syövän tehokkaasti osan pitkien valojen tehosta. Tiestä ja taivaalta ikkunaan tarttuneet vesipisarat aiheuttivat myös sen, että vastaantulijoiden valot häikäisivät paljon kuivaa keliä enemmän. Vastaantulijoita kohdatessa päästin välillä nopeuden tippumaan jopa 60-70 km/h:iin, mikäli häikäistyin pahasti valoista. Pelkät valot eivät olisi olleet niin paha asia kuin se, että ikkunassa olevat vesipisarat heijastivat valoa.

Olin viimeksi ajanut pimeällä (9-tiellä olevaa 400 m pätkää lukuun ottamatta) noin vuosi sitten, joten ei ihme että oli vähän tuntematon tilanne. Alkujärkytyksen jälkeen totuin onneksi tilanteeseen melko nopeasti. En kuitenkaan viitsinyt ajaa satasen alueella hirveästi yli 80 km/h, sillä valoista huolimatta näkyvyys pimeällä ei ole alkuunkaan päivän valon luokkaa. Alhaisempaa nopeutta ajamalla on hieman enemmän pelivaraa toimia, mikäli sattuisi jokin yllättävä tilanne. Hirvikolaria tuolla nopeudella tuskin vältettäisiin, mutta tuhot olisivat edes vähän satasen vauhtia pienemmät.

Kiirettä

Pidettyämme menomatkalla Lahdessa tauon, huomasimme, että myöhästyisimme palaverista jonkin verran. Ajan tavallisesti aina nopeusrajoitusten mukaan, mutta nyt kiireessä ajoin koko matkan Hesaan jatkuvaa viiden kilometrin ylinopeutta, että edes vähän säästyisi aikaa. Joidenkin vauhdikkaampien perässä ajaessa huomasin pari kertaa nopeuden nousseen reiluun 110 km/h:iin, mutta muuten pysyttelin 105 km/h:ssa, jonka ajattelin sopivaksi nopeudeksi ilman, että poliisi voisi siihen puuttua. Jollain levikkeellä poliisi piti ratsiaa, mutta onneksi näitä isompia ylinopeuksia ei tullut juuri tutkan kohdalla.

Oliko ylinopeudesta ja jatkuvasta ohittelusta sitten hyötyä? Econen laski matkasta seuraavanlaista statistiikkaa:

Menomatka
- Kesto: 3:17 h
- Keskinopeus: 81 km/h
- Kulutus: 6,0 l/100km

Paluumatka
- Kesto: 3:24 h
- Keskinopeus: 79 km/h
- Kulutus: 5,7 l/100km

Eipä hirveästi hyödyttänyt. Pimeän paluumatkan hissuttelin ja silti menomatka kesti vain 7 minuuttia pidempään. Kiirehtiminen oli hieman stressaavaa, kun joutui jatkuvasti kyttäämään nopeusmittaria ja ohittelemaan muita. Paluumatkalla ajoin rauhassa motarin oikeaa kaistaa letkan mukana 95-100 km/h nopeudella ilman kyttäämistä ja ohittelua, mikä oli paljon rennompaa.

Turmavälit vs. turvavälit

Hesasta kotiin lähtiessä en voinut olla kiinnittämättä huomiota autojen turvaväleihin - tai kuten mieheni niitä kutsuu - turmaväleihin. Moottoritiellä ajetaan satasta tasaisessa letkassa autojen etäisyyden ollessa toisiinsa vain muutaman autonmitan verran. Etenkin ohituskaistalla ajavien välit olivat todella lyhyitä. Itse köröttelin oikealla kaistalla edellä ajavan takana hyvällä 100 m turvavälillä, johon oli myös helppo päästää moottoritielle rampeista liittyviä. Yllättävänä yksityiskohtana huomasin, että ohituskaistalla oli paljon enemmän liikennettä kuin oikeanpuoleisella kaistalla, jossa sai viiden nurkilla ajaa kaikessa rauhassa.

Tällaisena maalaiskaupunkilaisena vaatii kyllä ihan oman asenteensa siirtyä ajamaan pääkaupunkiseudun liikenteeseen. Esimerkiksi ohituksissa olen tottunut palaamaan omalle kaistalle vasta kun näen ohitetun peruutuspeilistä, mutta sellaisia välejä ei ole tarjolla. Tämä tulee esiin myös liittymisissä ja kaistanvaihdoissa. Pitää pystyä pujahtamaan pienempään.

Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, miten autojen tiiviit vs. isot välit moottoriteillä/kehäteillä vaikuttavat ruuhkiin, etenemiskykyyn jne., joten näen turmaväleissä vain vajavaista turvallisuutta. Lyhyet välit eivät mahdollista kunnollista ennakointia, minkä seurauksena jarruvalot vilkkuvat innolla, kun joku hidastaa ja koko jono joutuu hidastamaan. En yhtään ihmettele, miksi noilla väleillä syntyy ketjukolareita.

Menopaluu = työpäivä

Hämmästyin siitä kuinka hyvin jaksoin ajaa saman päivän aikana Helsinkiin ja takaisin, mikä tarkoitti 7 tunnin ajoa eli istuin lähes normaalin työpäivän verran ratin takana. Tauoilla kun istahti syömään alkoi aina väsyttää, mutta tien päälle palatessa piristyi taas kummasti. Jos paluumatkalle olisi päässyt lähtemään vasta pari tuntia myöhemmin niin sitten olisi varmaan pitänyt luovuttaa kuskin paikka pojille, mutta nyt jaksoi ihan hyvin.

Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?

sunnuntai 13.12.2009 Avainsanat: Autokoulu , Pimeällä ajo

Yksi autokoulun osa-alue on pimeällä ajamisen opetteleminen. Jos tutkinnon suorittaa joulu-helmikuussa, on pimeänajo suoritettava ennen sitä. Muuten riittää, että pimeänajon suorittaa ennen kakkosvaihetta.

Itse suoritin pimeänajon toissa syksynä kuukausi kortin saamisen jälkeen. Ajoimme jollekin ajoharjoitteluradan takana olevalle pikkuiselle hiekkatielle, missä oli totaalisen pimeää ja hyvä suorittaa näytöt. Näyttöihin kuului muun muassa valojen käyttö ohituksissa, heijastimellisen ja heijastimettoman jalankulkijan havainnointi lyhyillä ja pitkillä valoilla sekä auton pysäköinti pimeällä tielle. Heijastimettoman esteen väistämistä kukin sai kokeilla käytännössä, mutta muuten näytöt menivät niin, että opettajat näyttivät ja me oppilaat katsoimme joko autossa istuen tai tien reunassa seisten. Näyttöjen jälkeen ajettiin vielä parikymmentä minuuttia pimeällä maantiellä ja toivottiin vastaantulijoita, jotta voitaisiin harjoitella pitkien ja lyhyiden valojen käyttöä käytännön kohtaamistilanteissa.

Viime viikolla pääsin kokeilemaan pimeänajon kurssin suorittamista simulaattorilla, jolla suoritin täsmälleen saman harjoitusohjelman kuin kuka tahansa pimeänajon kurssin suorittaja.

Simulaattorilla suoritettava pimeänajon kurssi oli jaettu muistaakseni seitsemään osaan, joista viimeistä lukuun ottamatta kukin oli jaettu vielä erikseen esittely-, näyttö- ja harjoitteluvaiheeseen. Kurssin ensimmäisessä osassa opetettiin simulaattorin täysin oikeaa autoa vastaavien hallintalaitteiden käyttö, minkä jälkeen siirryttiin käsittelemään pimeällä ajamisen eri aihealueita: valojen vaihtelua, jalankulkijoiden näkymistä, ohittamista, ohitetuksi tulemista ja pimeälle tielle pysäköintiä. Viimeinen osa oli kymmenminuuttinen "ajokoe", jossa pääsi soveltamaan käytännössä kaikkia aiemmissa osissa opittuja asioita.

Täytyy sanoa, että odotin simulaattorilta hieman enemmän. Vaikka puitteet olikin tehty mahdollisimman aidon auton oloisiksi, ei itse ajamisen tuntua ollut tavoitettu riittävän hyvin. Ennen kaikkea vikana oli takapuolituntuman täydellinen puuttuminen. Etenkin kiihdyttäessä nopeus ja vaihteiden vaihtamishetket piti valita ihan vain nopeus- ja kierroslukumittareita seuraamalla, sillä simulaattorin kolmella näytöllä pyörivästä kuvasta en nopeutta saanut hahmotettua.

Yleisestikin simulaattorilla ajaessa minun oli todella vaikea pysyä sen asettamassa tavoitenopeudessa, sillä se olisi vaatinut jatkuvaa nopeusmittarin tuijottamista. Niinpä saatoin välillä körötellä tyytyväisenä alinopeutta ja välillä simulaattori taas joutui huomauttamaan liian suuresta nopeudesta. Aluksi tuntuikin siltä että koko vehkeestä ei ole mihinkään, mutta sitten muutaman osa-alueen läpikäymisen jälkeen huomasin yllätyksekseni eläytyväni hommaan niin hyvin, että muistin mm. aina katsoa takaviistoon kaistaa vaihtaessa, vaikka siellä ei mitään ollutkaan.

Vauhdin tunteen puuttumisen lisäksi simulaattorilla ajamista rasitti täydellinen etäisyyksien arviointikyvyn puute. Esimerkiksi kun tehtävänä oli ohittaa edellä ajava auto, oli vaikea tietää, missä vaiheessa on niin lähellä edellä ajavaa, että pitää vaihtaa lyhyille valoille tai aloittaa itse ohittaminen. Tai kun auto piti pysäyttää nähdessään jalankulkijan ja simulaattori ilmoitti että etäisyyttä oli reagointihetkellä 200 m, niin etäisyyteen ei saanut minkäänlaista tarttumapintaa. Ajatteli vain, että ahaa, tuo pikseli ruudulla on siis olevinaan 200 m päässä. Samoin kohtaustilanteissa en tahtonut hahmottaa vastaantulijan etäisyyttä millään, vaan vaihdoin vain lyhyille aina, kun vastaantulija oli tietyllä kohdalla ruutua.

Myös simulaattorin ratti toimi aika ajoin melko hämäävästi. Ratissa oli vastuksen tunnetta oikean auton malliin, mutta pari kertaa tavoitenopeuden saavutettuani ratin tuntuma hävisi kokonaan. Itse auton käytöksessä en huomannut mitään outoa, vaan pelkkä ratti muuttui löysäksi käyttää ja sitä joutui puristamaan vähän enemmän, jotta ohjattavuus säilyi. Luulin oikeasti että laitteessa on jotain vikaa. Kysyttyäni asiaa sain kuitenkin kuulla, että ratin löystymisen ideana oli simuloida liukkautta. Eipä olisi kyllä tullut ekana mieleen! Kun minusta noissa tilanteissa simulaattorin keliolosuhteet eivät näyttäneet alkuunkaan liukkailta...

Toki simulaattorilla suoritetussa pimeänajon opetuksessa oli hyviäkin puolia perinteiseen tapaan verrattuna. Oli esimerkiksi hyvä päästä itse vaihtelemaan valoja näytössä, jossa opetettiin miten valoja käytetään kun auto joudutaan pysäköimään pimeälle tielle. Itse tekeminen jää muistiin paljon paremmin kuin se, että opettaja näyttää ja itse tyytyy katselemaan.

Simulaattorin ehdoton etu on myös siinä, että sillä voidaan luoda kaikille yhtäläiset harjoitusolosuhteet muuhun liikenteeseen liittyen. Perinteisessä pimeänajossa valojen vaihtamista pääsee testaamaan käytännössä vain, jos vastaan tulee auto. Nyt sai itse olla useaan kertaan sekä ohitettavana että ohittajana, jolloin jäi hyvin mieleen, kuinka ohitustapahtuma pimeällä hoidetaan kunnialla. Simulaattori opasti hyvin selkeästi missä vaiheessa vaihtaa pitkät tai lyhyet valot ja huomautti heti, mikäli valot vaihtoi liian aikaisin tai myöhään. Vastaantulijoiden kanssa ongelmaksi tosin muodostui jo ylempänä mainitsemani simulaattorin näkymän ulosanti eli en hahmottanut millään missä vaiheessa pitkät valot oikeasti kohtasivat.

Pimeänajon opetus simulaattorilla on mielestäni konseptina erittäin hyvä, mutta sen tekninen toteutus ei ole vielä tarpeeksi korkealla tasolla toimiakseen ainoana pimeänajon opetusmetodina. Simulaattorin käyttö ei ole riittävän luontevaa, vaan sitoo liikaa huomiota. Lähinnä ongelma on kuitenkin simulaattorin graafisessa ulosannissa ja sen luomassa ajamisen illuusiossa. Nykyaikaisiin peleihin verrattuna grafiikka ei ole mitään huippuluokkaa ja kun äänimaailmakaan ei tue kuvaa kovin hyvin, muodostuu nopeuden ja etäisyyksien arviointi ongelmaksi.

Simulaattorin suurin etu on sen mahdollistama saman asian toistaminen, mihin ei ole ikinä mahdollista päästä samalla tasolla kuin harjoiteltaessa tien päällä. Myös riippumattomuus vuodenajasta on hieno juttu. Pimeän voi käydä silloin kun huvittaa, eikä tarvitse seistä ulkona pakkasessa.

Paras tapa opettaa pimeänajo olisi mielestäni yhdistää simulaattori ja oikea ajaminen. Ensin opeteltaisiin asiat simulaattorilla ja sen jälkeen käytäisiin vielä oikeasti tien päällä. Tämä olisi kuitenkin oppilaalle aika kallis ratkaisu. Nyt jokaisen on itse päätettävä, mitä asioita pimeänajon kurssissa arvostaa ja valita kurssitapa sillä perusteella.

---

Ajoin pari päivää sitten autolla lyhyen matkan pimeällä tiellä, missä puolen kilsan matkalla joku tuli vastaan ja joku toinen ohitti minut. Ohitustilanteen hanskasin simulaattorin opeilla mielestäni oikein mallikkaasti. Oli hyvä, että tilannetta oli päässyt harjoittelemaan sen sijaan, että olisi vain katsonut kuinka kouluauto matelee toisen ohi. Kun ohittaja sitten loittoni edelleen, aloin miettiä asiaa, jota en koskaan aiemminkaan ole oppinut. Missä vaiheessa voin vaihtaa takaisin pitkille valoille, etten häikäisisi edellä ajavaa? En muista, että simulaattori olisi ottanut asiaan kantaa eikä perinteisen pimeän kurssistakaan ole muistikuvaa...

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!