POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla ongelmatilanteet

Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!

perjantai 09.06.2017 Avainsanat: Ongelmatilanteet , Puhtaanapito

Päätin tuossa eräs ilta huuhtaista auton nopeasti harjattomassa pikapesussa. Pysäköin auton Palokan City Car Wash -pesulan eteen, kävin ostamassa pesun ja palasin autolle. Palautin pankkikortin lompakkoon takapenkille ja kaivoin kameran repusta, jotta voisin ottaa kuvan pesukoneesta. Istuin autoon ja meinasin ajaa halliin, mutta enpäs ajanutkaan, sillä hallin ovet sulkeutuivat nenäni edestä!

Ajoin toiveikkaasti lähemmäs ovia, jos ne aukeaisivat, mutta mitään ei tapahtunut. Peruutin ja ajoin taas ovien eteen, mutta ei vieläkään reaktiota. En nähnyt seinässä edes puhelinnumeroa, johon soittaa (toim. huom. se muuten olisi lukenut maksuautomaatissa), joten päätin tympääntyneenä ajaa pesuun viereiselle Palokan ABC:lle, jossa olen viime aikoina käynyt. Paitsi että ABC:n pesukone oli rikki ja suljettu. En olisikaan halunnut pestä autoa!

Jäin autoineni pesulan ulkopuolelle...

Reklamaatio

Mitä tekisi tässä vaiheessa nykyajan kuluttaja? Vaahtoaisi tietysti someen!

Minä tyydyin valittamaan asiasta vain kotona, mistä mies tätä juttua kirjoittaessani kyllä huomautti, että aika paljon vaahtoa oli siihen nähden että kyse oli vain harjattomasta pesusta. Ai niinkös se olikin? :’D Olin jo unohtanut sen tunteen, koska siitä eteenpäin asiat menivät hienosti.

Vaahtoamisen sijaan kirjoitin siis City Car Washille asiallisen reklamaation, jossa pyysin tilalle uutta pesua, koska en tuota ostamaani pystynyt käyttämään. Esitin myös toiveen, että mikäli ovet ovat auki vain tietyn ajan, siitä olisi hyvä kertoa asiakkaille vaikkapa maksupäätteellä. 

Heti seuraavana arkiaamuna sain vastauksen, jossa pahoiteltiin tapahtunutta.

Hyvitykseksi sain koodin pesulan tasokkaimpaan pesuun, vaikka olin itse ostanut ihan sen perustasoisimman. Jouduin kuitenkin hieman nolona laittamaan takaisin viestiä, että voisinko kuitenkin saada peruspesun luksuspesun sijaan. Luksuspesu sisältää nimittäin kuumavahan, jollaista en halua laittaa Leonin CQuartz Finest -pinnoitteen päälle. Ei se siitä pilalle mene, mutta ei siitä hyötyäkään ole.

Viime vuonna tuli testattua se ihan käytännössä, kun pesin auton ABC Mikkelässä harjattomassa pesussa, joka yllättäen sisälsikin vahan. En ostohetkellä tajunnut koko asiaa, koska se oli aseman ainut harjaton pesu ja olen tottunut siihen, että ne ovat aina peruspesuja. Asia tulikin ilmi vasta seuraavalla käsinpesukerralla, kun ihmettelivät Glosspointilla, että mitä ihmettä olen tehnyt Leonille, kun se kyljet ovat täynnä valumajälkiä, jotka eivät irronneet normaaleilla pesuaineilla. Hetki piti kelata ennen kuin tajusin, että se yksi harjaton pesu muuten taisi sisältää vahan! Pesun päätteeksi ruiskutettu kuumavaha ei ollut levinnyt tasaisesti, vaan jämähtänyt niille sijoilleen.

Nolosteluni oli turhaa ja sain koodin peruspesuun. Eikä luksuspesua tarvinnut palauttaa, vaan voin antaa sen jollekin kaverille. Tai jollekin teistä lukijoistani - lukekaapa juttu loppuun, sillä lopussa seuraa arvonta!

Pikapesu on kätevä, kun ei ehdi käsinpesuun mutta haluaa saada autosta pahimmat ravat pois.

Mahtavaa asiakaspalvelua

Antamani palautteeni vuoksi pesulan huoltomies kävi selvittämässä pesuhallin ovien sulkeutumisajan. Se oli ollut reilusti alle puoli minuuttia, joten ei ihme, että missasin pesun, kun en ajanut sinne saman tien kun olin maksanut. 

Tapahtuneen jälkeen ovien sulkeutumisaika nostettiin minuuttiin, missä ajassa sisään pitäisi ehtiä hyvin. Pidempään ovia ei voi pitää auki, koska muuten  tulee ongelmia talvella. Ovet eivät kuitenkaan koskaan sulkeudu  niin että väliin jäisi, sillä valokennot tunnistavat auton.

Viestittelyn makuun päästyäni päätin laittaa City Car Washille ehdotuksen uudesta sarjalipusta.

Olin  jo aiemmin miettinyt, että olisi kätevää, jos heidän verkkokaupastaan olisi mahdollista ostaa sarjalippuja peruspesuun eikä vain vahan sisältäviin erikoispesuihin. Yrityksessä pidettiin ehdotuksestani ja sarjalippu lisättiin verkkokauppaan saman tien. Ja vielä todella edulliseen hintaan, sillä kolmen peruspesua saa 30 eurolla, kun normaalisti yksi pesu maksaa 14,20 e. Tämä oli kyllä todellista asiakaspalvelua!

Kolmas asia, mistä annoin palautetta oli pesujen nimet. Kirjoitan tässäkin tekstissä iloisesti sekaisin pikapesusta ja peruspesusta, vaikka tarkoitan niillä samaa asiaa: auton nopeaa peruspesua ilman vahaa. City Car Washin Jyväskylän autopesulan pesujen nimet menevät kuitenkin niin, että “peruspesu” on se kaikista yksinkertaisin, kun taas “pikapesu” sisältää myös kuumavahan. 

Noh, nimiä ei sentään vaihdettu samoilla vauhdeilla, mutta sain silti kiitosta tästäkin palautteesta ja myönsivät, että nimiä tosiaan voisi selkeyttää.

Kommentoi ja voita luksuspesu!

Miten sinä peset autoasi? Onko valintasi käsinpesu vai konepesu? Harjoilla vai ilman?

Jätä kommentti alle ja voit voittaa autollesi Harjaton Kiiltopesu LUX -pesun, jonka sain* ensin hyvityksenä. Pesuohjelma sisältää vaahdon, 2x painepesun, alusta- ja rengashuuhtelun, huuhtelun, kuivauksen ja kiiltovahan.

Pesukoodi käy vain Jyväskylän City Car Wash -autopesulaan, joten mainitsethan kommentissasi, jos haluat osallistua arvontaan. Suoritan arvonnan kesäkuun lopussa. :)

* Jutun taustalla ei ole mitään yhteistyökuviota. Minulle jäi saamastani asiakaspalvelusta vaan niin hyvä mieli, että halusin ehdottomasti kertoa siitä blogissanikin. Blogaamisessa on parasta, kun saa vilpittömästi kehua jotain! :)

Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä

tiistai 09.05.2017 Avainsanat: Ecorun , Leonidas , Ongelmatilanteet , Pohdiskelu , Reissut , Renkaat , Talvi

Ajatukseni huhtikuun toiseksi viimeisenä viikonloppuna: Oih, kylläpä sääennuste näyttää mukavan lämmintä keliä vappuviikonlopulle! Vaihdanpa autoon kesärenkaat, koska +10 asteessa ei viitsi enää ajaa Helsinkiin ja takaisin kitkarenkailla.

Ajatukseni huhtikuun viimeisenä viikonloppuna: Eeh, ei pitänyt ihan sääennuste paikkaansa! Räntää on maassa jo pari senttiä ja lisää tulee taivaan täydeltä ja pitäisi lähteä ajamaan Helsingistä kotiin Jyväskylään. Että pitikin vaihtaa talvirenkaat pois!

Renkaidenvaihdon ajankohta meni tänä keväänä tosissaan ihan pieleen ja jouduin ensimmäistä kertaa elämässäni jouduin ajamaan kesärenkailla talvikelissä. Suorastaan kahdesti, sillä lunta oli maassa myös keskiviikkoaamuna, mutta onneksi silloin ajettavana oli sentään vain 7 km töihin. Enpä tiennyt, että se on vasta alkusoittoa takatalvelle…

Takatalvi saapuu

Yhdistin #pinghelsinki-reissuun taloudellisen ajon harjoitukset ajamalla Jaakon kanssa lauantaina parin vuoden takaisen kilpailureitin. Jaakko on lupautunut kaikkiin tämän kauden ecorun-kisoihin kartturikseni, mistä olen todellaonnellinen!

Ennen lähtöä Jaakko kyseli, että miten pitkän lenkin haluan ajaa, sillä sääennuste näyttää iltapäiväksi ja illaksi vähän huonoa keliä. Totesin, että ei anneta sen häiritä, vaan ajetaan koko 240 km lenkki kun kerrankin on mahdollisuus harjoitella.

Puolivälin jälkeen taivaalta alkoi tulla räntää, mutta en antanut sen häiritä. Ajettuamme 2/3 reitistä oli kuitenkin pakko alkaa huomioida muuttunut keli, sillä räntä alkoi jäädä maahan ja mutkissa alkoi olla vaara, että auto lähtee luistelemaan. Seuraavalla tauolla autoa oli jo puhdistettava lumesta, sillä etututka ja rekisterikilpi olivat muurautuneet umpeen ja pyhkijät tampanneet tuulilasin reunaan tiiviin kerroksen lunta. Onneksi lumiharja oli vielä mukana!

AT:lla oli pakko siivota tuulilasi, etututka ja valot lumesta.

Saapuessamme maaliin kävi selväksi, että kotimatka Helsingistä Jyväskylään tulisi olemaan pitkä ja jännittävä. Viimeisestä risteyksestä liikkeelle lähtiessä renkaista ei tahtonut löytyä pitoa, sillä lumi oli peittänyt maan. Ei ollutkaan kyse mistään pikkusateesta. Ja lisää tuli taivaan täydeltä.

Päätin silti ajaa Jyväskylään, koska ei huvittanut käydä etsimään yöpaikkaa. Ajattelin, että varovaisesti ajaen selviäisin kotiin, mutta vähän kyllä jännitti. Vaarana oli myös se, että vaikka itse ajaisi tosi varovaisesti, niin muut eivät välttämättä niin tee ja sillä voi olla ikäviä seurauksia.

Tämä näkymä ecorun-reitiltä oli vasta alkusoittoa...

Rauhallisesti moottoritiellä

Moottoritietä Lahteen ajaessa mietin, että onneksi liikenteessä oli muitakin, sillä liikenne piti ajourat sulina. Nopeusrajoitus olisi sallinut ajaa 120 km/h, mutta kuin yhteisellä päätöksellä autojen matkavauhti asettui 80 km/h:iin. Tämä teki etenemisestä kohtuu turvallista, koska ei tarvinnut juuri ohitella tai olla ohitettavana.

Muutamia ohittajiakin moottoritiellä toki oli, mutta onneksi vain muutama. Ikävimpiä olivat ohittajat, jotka palasivat oikealle kaistalle liian ajoissa. Märällä kelillä hätäilijät lähinnä ärsyttävät sotkemalla tuulilasin, mutta nyt kaistanvaihto heitti loskaa päälle niin, että ennen tuulilasin pyyhkimistä siitä ei nähnyt ollenkaan läpi! Kaikki eivät myöskään ajaneet vasemman kaistan urissa, minkä seurauksena koko ohituksen ajan loskaa oikein suihkusi viereiselle kaistalle ja siinä ajavien päälle...

Suurin itseluottamus (ja toivottavasti talvirenkaat) oli eräällä Audi Q7 kuskilla, joka ohitti 83 km/h ajavan jonon peräkärryä vetäen. Ei sillä että peräkärryä muutenkaan saisi vetää noin kovaa, mutta tuossa säässä se vasta vajaata touhua olikin!

Moottoritiellä kaistaa vaihtaneen auton jäljistä näkee hyvin, miten paljon lunta maahan oli kertynyt.

Yhden auton päädyin itsekin ohittamaan. Ajettuani pitkään turvalliselta tuntunutta 80 km/h saavutin jonkun, joka ajoi vain 60 km/h. Ajelin jonkun kilometrin auton perässä miettien, uskaltaisinko lähteä ohittamaan. Suurin vaara oli mielestäni kaistalta toiselle siirtyminen, sillä siinä joutuu ylittämään loskavallin. Lopulta vaihdoin kaistaa hyvin varovaisella ohjausliikkeellä, ohitin auton ja palasin pitkän matkan päästä loivasti takaisin omalle kaistalleni.

Enempää ohituksia en tehnyt, vaan pysyttelin mieluummin turvallisemmilta tuntuvissa ajourissa. Niissäkin pysyminen vaati ajaman kieli keskellä suuta ja jos niistä ajautui vähänkään sivuun, kauhea lentävän loskan kohina alkoi heti kuulua auton pohjasta. Näin tapahtuessa päästin yleensä kaasun ylös, jotta auto ei vain lähde lapasesta. Eco-ajotilaa käyttäen vaihteisto kytkeytyy välittömästi vapaalle, kun kaasusta irrottaa. Mietin, että se on varmaan turvallinen valinta, sillä käsketäänhän sitä painamaan kytkin pohjaan silloinkin, kun auto joutuu vesiliirtoon. 

Olin ajatellut pitä tauon Vierumäen Matkakeitaassa, mutta räntäsade muutti suunnitelmia. Auto oli kevään rapakeleistä niin törkeä likainen, että ei tulisi kuuloonkaan, että tauon jälkeen kävisin harjailemaan siitä lumia pois. Niinpä kurvasinkin tauolle Lahden Kauppakeskus Karismaan, jossa auton sai tauon ajaksi mukavasti parkkihallin suojaan. Auton puskuri oli kerännyt päälleen monen sentin loskakuorrutuksen, joka oli niin tiivis, että se ei inahtanutkaan, kun tökin sitä vähän lumiharjalla rekisterikilven kohdalta...

Kiva lumikuorrutus Leonin puskurissa. Ei ihme, että etututka ei oikein pelittänyt...

Lisää lunta = vähemmän vauhtia

Tauon aikana räntää oli tullut yhä vain lisää ja bongasin matkalta kelin ensimmäisen uhrin: etelään päin ajanut farmariauto oli moottoritien suuntien väliseltä viherkaistaleelta poikittain, mutta onneksi ei näyttänyt käyneen kuinkaan. Samalla kohdalla tien reunassa oli pysähdyksissä rekka ja sen edessä henkilöauto. Mietinkin, että olisiko pysähtynyt rekka tullut yllätyksenä ulos ajaneelle autoilijalle, joka väistäessään toiselle kaistalle olis samoilla vauhdeilla ajautunut ojan puolelle. Muita ulosajoja en matkalta onneksi bongannut.

Heinolan jälkeen siirryin moottoritieltä normaalille maantielle, jolla matkanteko hidastui entisestään. Turvalliselta tuntui ajaa enintään 60-70 km/h. Liikennettä oli selvästi motaria vähemmän, eivätkä ajourat olleet enää yhtä sulat. Onneksi ei sentään ollut pakkasta!

Ohittajia maantiellä ei onneksi ollut kuin muutama, ohituskaistojenkin kohdalla henkilöautojen kuskit olivat fiksuja eikä monikaan lähtenyt riskeeraamaan että joutuisi loskaliirtoon kaistaa vaihtaessa.

Joutsan tienoilla ohi sen sijaan paahtoi Onnibus. Olen ollut saman linjan kyydissä muutaman kerran ja se oli arviolta noin vartin myöhässä aikataulusta. Oli muuten ajanut aika reippaasti keliin nähden!

Vastaantulijan valot näkyivät jo selkeästi, mutta bussi painoi samoilla vauhdeilla ohi sekä takanani ajaneesta autosta että minusta. Toki annoin vauhdin hiljetä, että se pääsee mahdollisimman nopeasti ohi ja takaisin omalle kaistalle. Bussi heitti kyllä selaisen loskamäärän tuulilasille, että sokaistuin täysin ja hyppäsin vaistomaisesti jarrulle. Vasta kotona tajusin, että oli ehkä tosi vaarallista jarruttaa kovasti loskassa, mutta se vain selkäytimestä. Onneksi autossa on ABSit ja ajonvakautus ja takanatulija riittävän kaukana.

Vähän ennen Hartolaa bongasin niin jouluiset kuuset, että piti pysähtyä ottamaan juhlapyhämeemikuva. :D

Taistelu väsymystä vastaan

Joutsan kohdilla alkoi myös vähitellen väsy painaa, sillä olinhan ajanut päivän aikana ensin yli neljä tuntia ecorunharjoitusta ja siinä vaiheessa hissutellut kotia kohti liki kolme ja puoli tuntia (+45 min tauko). Oli siis aika pitää eväs- ja jumppatauko. Voi olla Teboilin työntekijöillä ihmeteltävää, kun satunnainen autoilija tekee askelkyykkyhyppyjä ja muita liikketiä tankkauskatoksessa. Mutta kun ulkopuolella satoi!

Pitkään jumppatuokio ei jaksanut piristää, vaan Toivakan moottoriliikennetiellä sai taas alkaa pinnistellä tarkkaavaisuutta. Se on huono juttu hyvälläkin kelillä, mutta huonolla vielä pahempi, kun pitäisi pysyä tarkkaan omissa ajourissa. Vaajakosken ABC:llä olikin ehdottomasti seuraavan jaloittelutauon aika, vaikka kotiin ei ollut matkaa enää kuin 15 km.

Tauko Vaajakosken ABC:lla. Auto on entistä paksummassa kuorrutuksessa ja yhä vaan pyryttää.

Oma koti kullan kallis

Lopulta viisi ja puoli tuntia lähdön jälkeen olin kotona ja sain laittaa viestiä huolestuneelle perheelle ja kavereille, että hengissä ollaan.

Tulipahan koettua taas jotain uutta autoilun saralla, mutta varsinaisesti en voi suositella. Olin silti positiivisesti yllättynyt, että selvisin reissusta näin hyvin! Auto ei lähtenyt missään vaiheessa liukastelemaan enkä huomannut ajonvakautuksenkaan kaitseneen kulkemistani. Matkaa oli 272 km, varsinaiseen ajamiseen aikaa meni noin 4,5 h ja keskinopeus oli 60 km/h.

Olipahan reissu! Vertailun vuoksi menomatkaan meni vain 2 h 53 min...

Matka sai miettimään, että mitä siitä seuraisi, jos uusi tieliikennelaki poistaisi talvirengaspakon ja näin ollen autoilijat saisi itse päättää, millä renkaila ajavat talvella? Että tällaisessa kelissä jotkut ihan ehdoin tahdoin ajaisi kesärenkailla, koska "Kyllä siinä pärjää, kun ajaa vaan vähän hitaammin. Ei se lumi kuitenkaan pysy pidempään maassa!" En luota siihen, että kaikki autoiijat olisivat riittävän vastuullisia, vaan sitten seuraisi omien kykyjen ulosmittaamista, huonolle tuurilla oman tai jonkun muun hengen kustannuksella.

Mitä ajatuksia tämä reissu herätti teissä? Oletteko joutuneet kesärenkailla vastaaviin olosuhteisiin? Entä millaiset fiilikset teillä on mahdollisesta talvirengaspakon poistumisesta? 

Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia

sunnuntai 26.03.2017 Avainsanat: Jenni , Leonidas , Ongelmatilanteet , Puhtaanapito , Renkaat , Seat , Seat Leon , Volkswagen

Olen ollut tässä kohta neljä viikkoa flunssassa, minkä seurauksena olen ajanut töihin viimeisen kuukauden pelkästään autolla. Se onkin vastapainoa sille, että tammi-helmikuussa Leonidaksen mittariin tuli vain 700 km, kun pyöräilin pääosin eikä ollut mitään reissua minnekään.

Autoilun etu on myös se, että ei ole tarvinnut hermoilla keväisessä loskassa pyöräilystä. Kun tämä tauti jossain vaiheessa hellittää, voinkin vaihtaa suorilta kesäpyörään. Tosin että ensin siihen pitää vaihtaa taakse sisäkumi, kun edellisen presta-venttiili otti ja hajosi syksyllä. Tuntuvat olevan jotenkin heikkoja, sillä tämä on 4 vuoden aikana jo toinen, joka hajosi.

Hmm, otsikoin tämän jutun autoilukuulumisiksi, joten siirrytäänpä niihin...

Aikainen lintu auton pesee

Sain flunssan kylkiäiseksi viikko sitten yskän, josta ei meinaa tulla loppua lainkaan. Perjantaiaamuna heräsin kuudelta loputtomaan yskään ja kun en kerran saanut enää nukuttua, päätin hyödyntää ylimääräisen tunnin käyttämlä auton pikapesussa ennen töihin menoa.

Nyt on kyllä käsillä taas se aika keväästä, kun auto ei pysy puhtaana hetkeäkään eli periaatteessa ei ole mitään järkeä pestä sitä. Leonidas on kuitenkin ollut kiveniskemäillasta saakka niin likainen, että hyvä että on edes ovenkahvaan viitsinyt koskea… Oli siis syytä pestä se likaantumisen uhallakin.

Pesupaikaksi valitsin Palokan ABC:n, jossa harjaton pikapesu maksaa 13,90. Kuten toivoinkin, ei ollut yhtään jonoa kello seitsemän aamulla! Vaihtoehtona olisi ollut 14,20 e hintainen harjaton pesu City Car Washissa Palokanorren toiselle puolella, mutta työkaverini oli sitä mieltä, että ABC:n kone pesee paremmin. Hyvinhän kumpikaan ei pese, mutta pääsee edes suurimmista ravoista eroon. Käsinpesuun auton voi viedä sitten, kun se pysyy edes viikon puhtaana.

Hiljaista oli autopesussa klo 6:58.

... niin, nythän auto ei sitten pysynyt puhtaana edes puolta tuntia. Vaikka keli oli pari astetta pakkasella ja tiet ihan kuivia, auto oli silti töihin päästessä rapapilkkuinen. Mitä ihmettä? Oliko jossain silti lätäköitä joista olin kaahannut yli?

Työkaverini keksi, että Leonin rapakuorrutus on muuten katupölyä. Moottoritiellä oli paikoin oikein pölypilviä, ja pölyhän sitten tarttui auton kosteaan pintaan kuin täit tervaan. Ei tullut mieleenkään tällainen vaihtoehto! En tosin ollut ainut tämän ongelman kanssa, sillä postattuani alla olevan kuvan Instagramiin useampikin kommentoi kokeneensa saman kohtalon.

Ja tässä näemme, mihin kaikiin kohtiin autoa jäi kosteutta pesukoneen jälkeen...

Pakko pysähtyä moottoritien varteen!

Pesun jälkeen suuntasin töihin moottoritietä pitkin. Vajaan kilsan ajettuani jostain renkaasta alkoi kuulua “psiiiiiiif”, joka kuulosti samalta kuin se, kun pyörän rengas tyhjenee. Ulp! Mietin kyllä, että rengaspainevaroittimen pitäisi huomauttaa, mutta mitä jos se vaikka on rikki? En viitsi ottaa riskiä että ajan tyhjentyneellä renkaalla, joten kun ääni ei lakannut, päätin pysähtyä tien sivuun tarkistamaan renkaiden kunnon.

Perässäni ei onneksi ajanut ketään, joten moottoritien varteen oli helppo pysähtyä. Sitten hätävilkut päälle ja rullaus niin kauas tien pientareelle kuin mahdollista. Hetken mietin, että mitäs nyt. Jos joutuisin tilaamaan paikalle hinausauton, se kävisi kuitenkin helposti, sillä olen Autoliiton Plus-jäsen, jolle hinauspalvelut ovat ilmaiset

Moottoritien reunaan pysäköidystä autosta poistuminen vilkkaasti ohikiitävän työmatkaliikenteen aikaan olikin oma temppunsa. Vaikka auton etäisyys ajoradan reunasta oli metrin luokkaa, en silti uskaltanut raottaa auton ovea ennen kuin autojonossa oli hieman pidempi rako. Sitten vain renkaita potkimaan. Iloiseksi yllätyksekseni niissä ei ollutkaan mitään vikaa, joten ääni johtui jostain muusta.

Moottoritielle palaaminen tien reunasta oli paljon hankalampaa kuin pysähtyminen, sillä työmatkaliikenne oli kiihtynyt. Vilkkua vasemmalle en viitsinyt kytkeä ennen kuin autojono katkeaisi, ettei kukaan ala turhaan väistää. Lopulta rako tuli, vilkku päälle ja talla pohjassa kiihdytin muun liikenteen sekaan. Renkaan pihinä muuttui kiihdytyksessä vinkunaksi, joka katkesi nopeasti. Kyseessä olikin siis vain jarrulevyjen väliin juuttunut kivi.

Töissä kerroin aamuisesta seikkailustani ja sain kuulla, että jos rengas tyhjenee ajossa, äänestä ei voi erehtyä -  se verran kova se kuulemma on. Noh, tiedänpähän jatkossa. Minulla ei ole koskaan puhjennut rengas, joten en voinut tietää millainen ääni siitä tulee. Parempi katsoa kuin katua!

Pikaiset tyypit uudesta Volkswagen Golfista

Lauantaina mulla ei ollut semiflunssaisena mitään tekemistä, joten päätin aikani kuluksi lähteä kokeilemaan uutta faceliftattua Golfia. Epäilin kyllä, että  vasta viime viikolla ensiesitelty auto olisi varattu, mutta niitä olikin Jyväskylän Autotarvikkeen pihassa suorastaan kaksin kappalein. Astuessani sisään vastassa oli puolestaan heti kaksi myyjää, joten koeajo järjestyi välittömästi.

Uusi Volkswagen Golf vuosimallia 2017.

Koska olin nukkunut aamupäivän univelkoja pois, oli koeajolle aikaa vain kolmisen varttia. Siinä ehtisi kuitenkin juuri sopivasti ajaa taloudellisen ajon lenkkini! Lenkki oli kuitenkin myös hyvä testi autolle noin yleensä, koska se sisältää kaupunkia ja maantietä paljon eri nopeuksilla.

Kukaan ei varmaan ylläty, kun sanon, että Golf oli hyvä auto ajaa?! Mihinkä sitä hyvää muuttamaan, paitsi entistä parempaan. Fiilispohjalta sanoisin ainakin sisämelun vähentyneen, sillä nastarenkaista huolimatta auto tuntui todella hiljaiselta. Epäilisin sen olevan kesärenkailla jopa hiljaisempi kuin Leon, johon on kuitenkin tehty äänieristys.

Koeajon keskikulutus 4,8 l/100 km, mikä on ihan ok. Kesärenkailla ja automaattivaihteistolla tulos olisi todennäköisesti ollut pari desiä parempi. Ajoin vertailun vuoksi koeajon jälkeen saman lenkin Leonilla ja sillä tulos oli 4,7 l/100 km. Optimiolosuhteissa silläkin olisi varmaan päässyt desin tai pari vähemmällä.

Uudessa Golfissa on paljon uutta ns. tietotekniikkapuolella, kun multimedianäyttö on pistetty uusiksi ja mittaristosta on tullut samalla tavalla digitaalinen kuin alkuvuodesta koeajamassani Audissa. Nyt kaikki hienoudet oli tajuttu ottaa mukaan koeajoautoon toisin kuin 7. korin Golfia testatessani, jolloin auto oli lähes karvalakkimalli.

Ajotietokoneen kulutusnäyttö oli yhtä informatiivinen kuin ennenkin. Muut valmistajat, ottakaa mallia! Paitsi kiiltävästä pinnasta, joka peilaa ärsyttävästi.

Kaikkea tätä olisi kiinnostavaa päästä testaamaan vähän pidemmin, joten sovinkin jo alustavasti viikonlopun mittaisen koeajon lähitulevaisuuteen. Nyt pitäisi enää päättää, otanko koeajoon manuaalivaihteisen hatchbackin vai automaatti-farkun. Farkut ovat laivoja ja manuaalivaihteet oldskool. Voikin olla, että valitsen hatchbackin ihan vain siksi, että se on makean keltainen, kun taas farkku oli tylsän harmaa. Onko tämä aika kliseistä, että nainen valitsee auton värin perusteella? :D Mutta kyllähän värikäs auto näyttää aina paremmalta valokuvissa! 

Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!

tiistai 10.05.2016 Avainsanat: Huolto , Kawasaki ER-5 , Moottoripyöräily , Ongelmatilanteet

Viime viikolla ilmat muuttuivat niin kesäisiksi, että iski kauhea kuume päästä ajamaan moottoripyörällä. Ei siis muuta kuin tiistaina viestiä Nurmi MP:lle, että voisivatko herättää Eerikin talviunilta. Kyllähän se onnistui, suorastaan seuraavaksi päiväksi, vaikka tarvetta oli vasta perjantaille. Mutta ajattelivat, että tykkäisin ehkä ajaa sillä jo helatorstaina. No todellakin, mutta harmillisesti en saanut järkättyä kyytiä, joten perjantaille meni.

30 tkm huolto ja vähän muutakin huoltoa

Talven aikana Kawasaki ER-5:lle 30 tkm huolto, joka sisälsi lukuisia tarkistuksia sekä jarrunesteen, öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon. Samalla vaihdettiin myös eturengas ja uusittiin (ilmeisesti) alkuperäiset ketjut, rattaat ja "damper rr hubshock". Tuo viimeinen 50 euron arvoinen osa oli minulle laskua lukiessa ihan hepreaa, mutta huollon Aaro näytti minulle oikein räjäytyskuvan kanssa, että kyseessä on takarattaan ja takapyörän väliin tuleva kumi, joka vaimentaa värähtelyä tms. 

Ennen pyörän luovutusta kävimme vielä läpi huolto-ohjelman tarkastuskohdelistan ja sain kysellä vapaasti kaikista kohdista, mitä ne tarkoittivat. Aaro myös suositteli öljyämään ketjut joka tankkauksen välissä (n. 250 km) ja aina sateen jälkeen. Huolto-ohjelma suositteli öljyämistä 600 km välein, mutta molemmat paikalla olleet työntekijät totesivat sen turhan harvaksi väliksi. Ja mulla taisi venähtää viime kesänä 700 kilsaan... Täytyy jatkossa rasvailla tiheämmin, jotta uudet ketjut varmasti pysyvät hyvänä! Uusi ketju täytyy myös kiristää noin tuhannen kilsan ajon jälkeen. Saa nähdä osaanko tehdä itse vai käynkö poikkeamassa huollossa.

Kawasaki ER-5 huolto-ohjelma.

Kokonaisuudessaan huolto maksoi 485,66 e. Työhön meni aikaa pikkaisen yli 3 tuntia ja se maksoi 183,13 e. Osat ja nesteet kustansivat puolestaan 302,53 e, mistä eturengas (Michelin Pilot Street 110/70 R17) 71,40 e ja ketjut+rattaat+vaimennuskumi puolestaan 163,12 e. Aikaisen talvisäilytyspaikan varaajan etuna huolto ja osat tulivat 15 % alennuksella.

ER-5:n Huolto tuli ketjujen ja renkaan vaihdon takia aika kalliiksi, mutta mitään yllätyksiä siinä ei ilmennyt, vaan Nurmi MP:n syksyllä antama hinta-arvio piti paikkansa muutaman euron tarkkuudella. Laskussa oli vielä erikseen mainittu, että pyörännapaan meni O-rengas ja siinä syy miksi hinta-arvio heitti vajaat kolme euroa.

On miellyttävä asioida liikkeessä, joka on näin tarkka jo arvioissaan eikä jätä asiakkaalle mitään epäselvyyttä, mitä pyörälle on tehty ja mihin rahat oikein menivät. Lisäksi ilmapiiri on miellyttävä ja kaikesta voi kysyä ja tosiaan vastaukset ovat perusteellisia, kuten tuon rataspakan kumin kanssa sain huomata. Aiemmassa paikassa kaikki tuli kyllä tehtyä, mutta siellä palveluun ei kiinitetty tällä tavalla huomiota.

Lasku huollosta. 

Ekat ajelut eivät menneet ihan putkeen...

Illalla lähdin onnellisena liikenteeseen kauniissa kesäsäässä; suunnitelmana oli ajaa Uuraisille, Hirvaskankaalle ja Laukaaseen. Alle kilsan ajettuani pysähdyin risteykseen kääntyäkseni isommalle tielle. Lähtiessäni uudestaan liikkeelle pyörä tuntui jotenkin oudolta. Kokeilin isompaa vaihdetta, mutta pyörä ei silti tuntunut kulkevan kuten pitäisi. Oliko mulla kuitenkin väärä vaihde? Ei olisi ihme jos olisi pyöränkäyttötaidot ruosteessa talven jäljiltä. Koitin vielä uudestaan pienempää vaihdetta, mutta lisäkaasusta huolimatta pyörä ei ottanut kierroksia vaan kulki vähän vaivaisesti. Lopulta se sammui kokonaan ja viimeisillä voimilla rullailin sen tien reunaan. Koitin käynnistää pyörää muutaman kerran, mutta se ei jaksanut käynnistyä edes ryypyn kanssa, vaan kuulosti hyvin vaivaiselta.

Mietin hetken toimintasuunnitelmaa: talutanko pyörän seuraavalle bussipysäkille vai tien yli pienemmän tien reunaan, mistä pääsen tarvittaessa vaikka kotiin? Päädyin ylittämään tien, kun liikennettäkään ei ollut haittaamassa. Talutettuani pyörän risteävän tien reunaan pois risteysalueelta laskin pyörän seisontatuen alas ja laskin pyörän sen varaan, mutta yllättäen pyörä lähtikin kallistumaan minua kohti. Koitin työntää sitä takaisin pystyyn, mutta kallistuskulma oli jo liikaa voimilleni. Yritin vielä kannatella pyörää hetken muutaman sentin maasta ilmassa ja tähyillä apuvoimia, mutta kun ketään ei näkynyt mailla halmeilla, jouduin luovuttamaan ja laskemaan pyörän varovasti kyljelleen. Oli kyllä sellainen olo, että näenkö mä nyt unta?!

Juuri kun olin lähdössä viereiseen taloon pyytämään apua vastaan tuli auto, joka pysähtyikin kun vähän huidoin. Kuski oli huolissaan, että onko minulle käynyt jotain, mutta ei, tarttisin vaan lisävoimia pyörän pystyyn saamiseen. Kuskin ja matkustajan avulla 200-kiloinen pyörä saatiin helposti nostettua takaisin pystyyn ja iloiseksi yllätyksekseni sen maalipintoihin ei jäänyt mitään jälkiä! Vain vasemman peilin taustaan tuli muutama naarmu, mutta niitä siinä oli jo ennestäänkin.

Auton jatkettua matkaa koitin käynnistää pyörää uudestaan ja nythän se olikin ihan yhteistyökykyinen. Tai no, käynnistäessä ryypyllä kierrokset pysyivät tonnin kieppeillä, vaikka ryypyn kanssa ne vasta yleensä nousevat ripeästi yli 3000:een. Hetken päästä kokeilin ottaa ryypyn pois ja pyörä pysyi edelleen käynnissä. Jatkoin siitä sitten kotiin kun pyörä tuntui kulkevan, pyörin lähikortteleissa.

Lopulta uskalsin luottaa pyörään sen verran että päätin ajaa Palokan keskustaan tankkaamaan. Ajattelin, että talvi oli jotenkin pilannut bensan säilöntäaineesta huolimatta ja siksi pyörä kävi niin hassusti. Juuri kun olin saanut pysäköityä pyörän tankille, viereisen auton luona ollut mies tuli sanomaan, että turhaan tulen tankkaamaan. Maksuautomaatti oli syönyt hänen pankkikorttinsa ja hän oli vaimonsa kanssa odottanut huoltomiestä jo puoli tuntia. Pahoittelin tapahtunutta ja koitin lähteä jatkamaan matkaa, mutta tällä starttinappi ei saanut moottoripyörää inahtamaanknaa, vaikka käytin sen välillä virrattomana ja tsekkasin ettei virrat olleet menneet pois hätä-seis-napistakaan.

Mietin, että tulisiko tästä nyt päivä, kun Autoliiton Plus-jäsenyydelle tulisi käyttöä? Saisin vietyä moottoripyöräni hinurin lavalla takaisin huoltoon. Juttelin samalla miehen kanssa moottoripyöristä ja selasin vähän ohjekirjaa josko siellä olisi ohjeita starttaamattomuuteen. Sitten koitin vielä kerran startata pyörää ja sehän käynnistyi niin kuin ei olisi koskaan mitään ongelmia ollutkaan! Sitten en kyllä uskaltanut enää sammuttaa pyörään. Toivotin miehelle onnea pankkikortin takaisin saamisessa ja suuntasin tankkaamaan Seppälään.

Seppälässä sain tankattua pyörän, mutta startatessa se ei taas inahtanutkaan. Siinä vaiheessa tajusin, että olin unohtanut pitää kytkimen pohjassa tai vaihteen vapaalla startatessani pyörää! Tämän siitä saa kun ajaa vain automaattivaihteisella autolla! Mulla oli varmasti sama ajatushäiriö Palokan bensa-asemalla.

Kaikessa säädössä oli tuhraantunut sen verran aikaa, että päätin ajella vähän lyhyemmän lenkin lähiympäristössä. Vähän jännitti vieläkin, että pyörä sammuisi jonnekin tien poskeen, mutta koko loppuillan se toimi kuin mitään ongelmia ei koskaan olisi ollutkaan. :) Semmoinen 70 km kertyi mittariin kun ajelin Muurameen, poikkesin Isolahteen, ajoin samaa tietä takaisin Muurameen ja sieltä vielä Säynätsalon ja Vitapoliksen kautta kotiin. Muutamia syviä monttuja oli kyllä Isolahdentiellä, sai olla tarkkana etenkin vasta-aurinkoon ajaessa ettei osu niihin. 

Eerik Muuramen Vitapoliksessa, taustalla Päijänne ilta-auringossa.

Kawasaki ER-5 myytävänä

Viime kesänä ajot jäivät tosi vähälle, joten toteutin syksyisen suunnitelmani ja laitoin noin kuukausi sitten moottoripyörän myyntiin Nettimotoon. Hinnaksi laitoin 2500 e, mikä on moniin Kawasaki ER-5:iin verrattuna korkeahko, mutta pyörä on toisaalta hyvin varusteltu ja erinomaisessa kunnossa. Juttelin myyntiaikeistani Nurmi MP:n myyjän kanssa ja oli ilahduttavaa kuulla, että hänen mielestään hinta oli ihan ok. Mulla ei ole pakottavaa tarvetta saada pyörää kaupaksi, joten ei ole tarvetta polkea hintaa. 

Yleisesti ottaen kyllä vaikuttaa siltä, että aika heikosti Erkit ovat tänä keväänä vaihtaneet omistajaa ja luulen että Eerik jää minulle. Eikä se kyllä haittaa. Tänä keväänä podin pitkästä aikaa ajokauden aloituskuumetta, joka kasvoi sitä mukaa kuin lämpötilat mittarissa. Tänään joku tuntematon numero oli soittanut minulle ja ensimmäinen ajatus oli, että voi ei, haluaako joku nyt kuitenkin ostaa moottoripyöräni. Mies nauroi minulle, että koita nyt hyvä ihminen päättää mitä teet sen kanssa! :D

Jälkikirjoitus

Laittelin eilen Aarolle viestiä, että onko mitään arviota, miksi Eerik sammui matkalle. Työkaverini ehdotus oli, että se oli vielä vähän talvihorroksessa, mutta mikä oli huollon näkemys?

Vähän nolotti kyllä kertoa, että kippasin pyörän... Mutta en kuulemma ollut ensimmäinen vastaavassa tilanteessa. Sitä kun on vähän tilanne päällä ja keskittyminen herpaantuu, niin on muillakin pyöriä kaatunut. Mä olin onnekas kun Eerik selvisi vaurioitta. :)

Syitä voi olla monia, mutta yksi arvio oli, että jokin oli estänyt polttoaineen syötön. Sitten kun pyörä kävi kyljellään, se jokin syötössä liikahti ja polttoaine pääsi taas liikkumaan. Jos vika toistuu niin täytyy viedä pyörä huoltoon, mutta muuten en jaksa stressata siitä.

Ja sitten kuolo korjasi Polon akun

sunnuntai 30.03.2014 Avainsanat: Huolto , Ongelmatilanteet , Polo , Polo Junior , Talvi , Volkswagen

Tammikuisessa blogimerkinnässäni kerroin, kuinka Polon akusta loppui virta kovilla pakkasilla sen oltua pari viikkoa ajamatta. Ilmeisesti Polo oli loukkaantunut, kun ajelin vain laina-Mazda3:lla. Hinaus-Team kävi sitten herättämässä Polon henkiin Volkswagenin Liikkumisturvan piikkiin ja pääsin taas liikkeelle ja ajoin akun täyteen.
 
Kun minun puolentoista viikon päästä piti seuraavan kerran lähteä Pololla liikenteeseen, olin kaukaa viisas: menin jo paria päivää aiemmin kokeilemaan, onko Polo vielä kaverini. Tarkoituksena oli myös ajaa pieni lepyttelylenkki, että akussa varmasti riittää virtaa. Kuinkas sitten kävikään? Akku oli tyhjentynyt niin totaalisesti, että auto ei näyttänyt enää mitään elonmerkkejä! Viimeksi vielä ovet aukesivat ja valot syttyivät, mutta nyt auto oli ihan totaalisesti kuollut.
 

Siinä paha missä mainitaan.

Seuraavana päivänä selvittelin, miten Polo saataisiin takaisin elävien kirjoihin. Akkulaturi olisi auttanut, mutta minulla ei sellaista ollut, sillä kuten ironisesti edellisen merkinnän kommenteissa totesin, tuskin hankin sellaista ennen kuin Polo jättää seuraavan kerran pihaan… Se tapahtui aika paljon aiemmin kuin olisin arvannut!
 
Soittelin sitten Autotarvikkeelle ja kysyin, mitä kannattaisi tehdä. Huoltoneuvoja kehotti tuomaan auton heille, koska akun vaihtaminen uuteen menisi huolenpitosopimuksen piikkiin. Polon käynnistyksessä Volkswagen Liikkumisturva ei kuitenkaan tullut enää kysymykseen, koska se tarjoaa vain yhden avunantotapahtuman per huoltoväli. Olisi pitänyt viedä auto huoltoon heti ensimmäisen akun loppumisen jälkeen.
 
Entä korvaisiko Polon vakuutus hinauksen/apuvirran antamisen? Yllättäen If-vakuutusyhtiö ei voinut kertoa sitä minulle, koska Polon vakuutus on mieheni nimissä! Perheemme vakuutukset ovat yhteisen sopimuksen alla, mutta sillä ei ollut merkitystä, vaan vakuutusneuvoja pyysi miestäni soittamaan heille ja kysymään. Mitä jos mies olisi ollut vaikka työmatkalla jossain huitsin Nevadassa eikä olisi voinut soittaa? Noh, nyt pystyi soittamaan ja selvisi, että vakuutus korvaa hinauksen ja antaa sijaisautonkin PAITSI jos vian syynä on akun hyytyminen pakkasessa.
 
Koska Liikkumisturva ja vakuutus olivat pois suljettuja vaihtoehtoja, kysyin apua kaveriltani, joka auttoi käynnistämään edellisenkin Polon. Apuvirran antaminen uusille autoille ei ole välttämättä terveellistä (niin antavan kuin ottavankaan auton näkökulmasta), mutta kaverilla oli akkuboosteri, jolla autolle saa virtaa turvallisesti. Itse asiassa hinausmiehellä taisi olla ihan vastaava laite. Se kiinni Poloon, virrat päälle ja johan käynnistyi!
 

Akkubuusterilla saa herätettyä auton akun turvallisesti henkiin.

Saatuani Polon käyntiin ajoin sen suoraan Autotarvikkeelle ja pyysin laittamaan kuntoon. Sovittiin, että tarkistavat akun ja vaihtavat sen uuteen, jos se on rikki. Noh, akku oli kuollut niin totaalisesti, että akkutesteri ei ollut suostunut mittaamaan sitä ollenkaan. Hyvä niin, sillä nyt kun akku piti vaihtaa uuteen, siihen pystyy taas luottamaan 100%. Jos vanha olisi jäänyt, olisi jäänyt myös jatkuva epävarmuus, että milloin se taas tyhjenee.
 
Akun testaus, uusi 61 Ah akku ja vaihto menivät tosiaan Polon huolenpitosopimuksen piikkiin. Kustannuksia niistä kertyi yhteensä 212 e, mistä alkuperäistarvikeakun osuus oli melko suolainen 163 e. Tarvikeakku olisi maksanut satasen. Huolto ei kysynyt, kumman haluan, mutta olisin kyllä valinnut tuon alkuperäisosan. Haluan mennä alkuperäistarvikkeilla ainakin niin kauan kuin tuo huolenpitosoppari on autossa, vaikka suoraanhan ne ovat minun rahojani, jotka sitä hyödyntäessä kuluvat. Tämä on vähän tämmöinen tunnejuttu.
 
Uuden akun myötä Polo on käyttäytynyt taas niin kuin kunnon auton kuuluu. (Tosin luovuinhan mä samoihin aikoihin myös Mazda3:sta...) Akkulaturia en ole jaksanut hankkia edelleenkään, luotto on kova että nyt taas kestää.

Edit 9.7.2014: Pyysin Autotarvikkeelta yhteenvetoa huolenpitosopimuksen laskuista blogausta varten. Siinä samalla ilmeni, että akun uusiminen oli mennyt suurimmaksi osaksi liikkeen "goodwill" piikkiin eikä huolenpitosopimuksesta veloitettu kuin 48 e (vaikka kustannus oli 212 e). Nähtävästi siitä syystä, että auto on melko uusi ja vähän ajettu, joten ei pitäisi akun kuolla. Olipa iloinen yllätys! =)
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!