POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla ohittaminen

Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi

keskiviikko 29.08.2012 Avainsanat: Maantiellä ajo , Moottoripyöräily , Muiden käyttäytyminen , Ohittaminen , Pohdiskelu

Minulla on aina ollut moottoripyöräilijöistä sellainen mielikuva, että kaikki ajaisivat kovaa ja karistaisivat autot kannoiltaan hujauksessa. Monet sanovat, että moottoripyörällä on helppo menettää ajokortti. Juuri moottoripyöräkortin saaneelta työkaveriltani kyseltiin heti, että kuinka kauan hän meinasi säilyttää korttinsa. Toinen työkaverini kertoi myyneensä pyöränsä osittain siitä syystä pois, että sen kanssa ajokortti ei vain pysynyt taskussa. Kaverini miehellä puolestaan ei hänen omien sanojensa mukaan mahdu samaan kypärään pää ja järki.

Selvästikään mielikuvani kaahaavista motoristeista ei ole täysin tuulesta temmattu. Mutta mistä tämä kaahaaminen sitten kumpuaa? Yritin löytää aiheesta jotain tutkimustuloksia, mutta ei tärpännyt. Uutisia hurjista ylinopeuksista sen sijaan löytyi lukemattomia.

Moottoripyörä kiihtyy autoon verrattuna niin nopeasti, että nopeusrajoitus tulee hyvin nopeasti vastaan. Varmaankin kyse on myös vauhdintunnusta, mikä on moottoripyöräilyssä läsnä ihan eri tavalla kuin autolla ajaessa. Enemmän nopeutta, enemmän vauhdin hurmaa?

Ja sitten vielä se, että pitää kokeilla, miten kovaa pyörällä pääsee. Isänikin minulta, että olenko kokeillut miten kovaa Erkki kulkee, vaikka tietää miten rauhallinen olen muuten liikenteessä. Ja totta tosiaan, olin juuri jollain tyhjällä pitkällä suoralla miettinyt sitä. En kuitenkaan testannut, koska nopeusrajoitusta on noudatettava. Kuitenkin tämän päähäni putkahtaneen ajatuksen myötä jollain tavalla silti ymmärsin tuon kortinmenetysteorian, sillä ei autoillessa olisi tullut edes mieleen että olisipa hyvä paikka kokeilla kuinka kovaa pääsee. Jostain syystä motskari vain houkuttaa testaamaan rajoja enemmän? Vasta kortin saanut työkaverikin oli jo ehtinyt testaamaan, että hänen pyöränsä kulkee ainakin 170 km/h, mutta tuskinpa hänkään on kokeillut, miten kovaa hänen pienellä henkilöautollaan pystyy ajamaan.

Asiaan...

Tämän merkinnän alkuperäinen tarkoitus oli ihmetellä, olenko ainut motoristi joka vetää perässään autoletkoja, mutta ajatus pääsi vähän karkaamaan...

Moottoripyörällä ajaessa en pidä yhtään siitä, että autot liimautuvat perääni. Siinä on vähän samanlainen olo kuin silloin, kun autolla ajaessa rekka ajaa liian lähellä perässä: on epämiellyttävää, kun jokin suurempi huohottaa niskaan.

Olen miettinyt, että onko nopeusrajoituksia noudattava moottoripyöräilijä jotenkin harvinaisuus, joka koetaan tien tukkeeksi? Niskaan huohottamisen lisäksi minusta nimittäin tuntuu, että motskarilla ajaessani minua ohitetaan paljon enemmän kuin Pololla ajaessani.

 
Se perinteisempi tilanne, jossa moottoripyörä ohittaa vauhdikkaasti auton.


En tiedä miten paljon ER-5 mittarivirhe on, mutta sen perusteella mitä olen reittien nopeuksia katsonut jälkeenpäin GPS:stä, luulen ajavani sillä aika lailla rajoitusten mukaista nopeutta tai pikemminkin muutaman kilsan yli, kun nopeusmittarin viisari osoittaa vähän vaille seuraavaa kymmentä. Sen perusteella en usko olevani alinopeutta ajava tien tukko.

Kesällä ajoin kaverini kanssa Uuraisille mutkaista 80 km/h rajoitettua maantietä pitkin. Kaveri ajoi perässäni, joten minun ei tarvinnut stressata niskaan huohottavista autoista - hänen perässään niitä sitten riittikin jonoksi asti. Muutama autoilija ei kuitenkaan kestänyt rajoitusten mukaan ajamista, vaan ohitti meidät; menoa ei hidastanut edes peräkärryn vetäminen, kun ohi oli päästävä.

Eräs päivä puolestaan ajelin Ruokkeentiellä 60 km/h alueella reilua 60 km/h, kun taakseni ilmestyi tosi iso pakettiauto. Eipä riittänyt hänellekään vauhtini, vaan ohituskieltoalueella piti päästä ohitse. Jostain syystä kiire kuitenkin loppui siihen, sillä ohituksen jälkeen auto jatkoi matkaa edelläni vain suunnilleen samaa nopeutta mitä itsekin ajoin. Olipa hyödyllistä?

Aina ei riitä, että henkilöautot ja muut moottoripyöräilijät painelevat ohitseni, sillä eräs päivä moottoritiellä minut ohitti täysperävaunullinen rekka! Se oli jo aika huvittavaa. Totta puhuen moottoritiellä oli hieman ruuhkaa ja jono eteni 100 km/h alueella vain 80 km/h. Olisin voinut itsekin lähteä ohittamaan jonoa, mutta se olisi ollut ruuhkassa ihan turhaa, etenkin kun hetken päästä nopeusrajoitus tippui 80 km/h:iin.

Noh, joka tapauksessa on kivempaa että minut ohitetaan, kuin että perääni liimaudutaan. Jos jollain on niin kiire, niin menköön menojaan.

Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä

maanantai 24.10.2011 Avainsanat: Kevytliikenne , Maantiellä ajo , Muiden käyttäytyminen , Navigointi , Ohittaminen , Polo , Polo Junior , Reissut , Renkaat , Tankkaus

Veljeni muutti tänä syksynä opiskelemaan Ylivieskaan, joka minun näkökulmastani sijaitsee huitsin Nevadassa. Teimme mieheni kanssa sinne parin päivän pikavisiitin viikonloppuna.

Vaihtaako vai eikö vaihtaa?

Matkaa edeltävällä viikolla olin kahden vaiheilla, vaihtaisinko Poloon talvirenkaat vai en. Kyttäsin sääennusteita ja meinasin jo lähteä liikenteeseen kesänakeilla, kunnes keskiviikkona lauantain ennuste näyttikin räntäsadetta ja niinpä oli taivuttava talvirenkaisiin.

Olin suunnitellut vaihtavani renkaat itse autonhuoltokurssilla, mutta koska päätös vaihdosta tuli aika äkkiä, vaihdatin ne Jyväskylän Autotarvikkeella Polon huolenpitosopimuksen piikkiin. Tarvikkeella oli vähän kiire, mutta puhelimessa saamani lupauksen mukaan sain auton vähän vajaassa tunnissa takaisin nastat alla ja hyvin pestyt kesärenkaat takakontissa. Kesärenkaat olivat juuri pestyiksi hämmästyttävän kuivat (= toki vähän kosteat, mutta ei yhtään vettä valuvat) vaikka auto oli niin lyhyen aikaa poissa. Autopesulan renkaiden vaihdossa auto on aina ollut päivän ja silti rengaspusseista on en jälkeen voinut välillä valuttaa vettä.

Uutukaiset nastarenkaat (Nokian Hakkapeliitta 7) ropisivat aluksi todella paljon, mutta jo 15 km ajon jälkeen huomasin niiden selkeästi hiljentyneen. Tai niin kuvittelin. Maantiellä renkaat kuulostivat vain siltä kuin olisi ajanut tosi kovilla rengaspaineilla, mutta taajamanopeuksissa ropina on kyllä aikamoinen! Toivottavasti hiljenevät... Rengaspaineet olivat kaikissa renkaissa vaihdon jälkeen 2,6 bar eli ihan ok.

Optimaalisin reitti?

Ennen reissua arvoin, mitä reittiä Jyväskylästä Ylivieskaan kannattaisi ajaa. Googlemaps ehdotti ajamaan Nelostietä kunnes Pihtiputaanjälkeen olisi käännytty Elämäjärventielle (seututie 658) ja ajettu sitä Haapajärvelle saakka, missä olisi jatkettu Ylivieskaan valtatietä 27 pitkin. Matkaa 246 km ja aika-arvio 3:32 h.

Matkaan lähtiessä käskin navigaattorin opastaa meidät Ylivieskaan. Pihtiputaan jälkeen katsoimme puhelimesta Googlemapsia ja totesimme ajaneemme Elämäjärventien risteyksen ohi. Navigaattorin mielestä optimaalisin reitti oli ajaa yksinkertaisesti nelostietä Pyhäjärven tuntumaan saakka, mistä sitten käännyttiin suoraan valtatielle 27.

Paluumatkalla koitin saada navigaattorin ohjaamaan meidät Googlemapsin ehdottamaa reittiä pitkin, mutta se oli itsepintaisesti sitä mieltä, että Pyhäjärven kautta ajaminen olisi sekä optimaalisinta että nopeinta. Niinpä palasimme takaisin samaa reittiä. Pyhäjärven reitti oli 25 km pidempi, mutta matka-aika liki sama, vaikka Googlemaps arvioi ko. reitin ajoajaksi 3:48 h. Unohdin kirjata ylös yhden suunnan ajoajan, mutta koska ajotietokone antoi viikonlopun kokonaisajoajaksi vain hieman vajaa 7 h, ei meillä millään voinut mennä tuohon reittiin liki neljää tuntia.

Ohituskaistoista

Olen ajanut todella vähän pitkiä matkoja yhdessä mieheni kanssa ja nyt huomasinkin, että se on tosi kivaa, kun voi yhdessä keskustella kaikenlaisista liikennetilanteista. Hämmästelimme mm. Äänekosken ja Pihtiputaan välisten ohituskaistojen lyhyyttä: eihän 900 metrissä ehdi millään ohittaa edellä ajavia rekkoja, jos haluaa pitäytyä edes suunnilleen 100 km/h rajoituksen mukaisessa nopeudessa.

Paluumatkalla ollut 600-metrinen ohituskaista oli todellinen pohjanoteeraus. Kun näin pimeällä kyseisen kaistan liikennemerkin kiihdytin edelläni ajaneiden tuntumaan, mutta saavutettuani ne totesin että ei mitään toivoa ajaa ohi, kun kaista loppuu jo 600 m päästä ja annoin nopeuden pudota. Täysin järjetöntä tehdä noin lyhyitä ohituskaistoja, jotka oikein kannustavat ajamaan ylinopeutta.

Mieheni teki ohitukset aina aika reippaasti, koska ei halunnut kökkiä ohituskaistalla kovin pitkään. Pakko oli kyllä yhdessä vaiheessa huomauttaa, että turhaan ajat ylinopeutta, kun kaistaa riittää ohitukseen normaalillakin nopeudella. Olisihan se kiva että ohituskaistoilla saisi ylittää nopeusrajoituksen 10-20 km/h jotta ohitukset olisivat ripeitä, mutta kun ei saa, niin silloin täytyy vain yrittää hillitä itsensä ja ajaa rajoituksen mukaan. Lyhyehköillä ohituskaistoilla oma nopeuteni on yleensä 105-108 km/h luokkaa, että en minäkään ihan täydellinen ole.

Paluumatkalla ohitin eräällä n. 1,5 km pituisella ohituskaistalla yhden rekan ja meinasin ohittaa kauempana edellä ajavan säiliörekankin, mutta kaistaa-on-jäljellä-600-m merkin kohdalla arvelin, että kaista ei enää riitä ohitukseen vauhdillani, joten vaihdoin kaistaa toisen rekan taakse ja annoin nopeuden tippua rekan 80 km/h:iin. Siinä vaiheessa edellä ajanut rekka päätti yllättäen antaa tilaa kaikille ohittajille ja antoi nopeutensa tippua alle 60 km/h:iin. Siinähän sitten himmailin sen takana, kun en enää kehdannut lähteä ohittamaankaan. Tosi monta autoa ajoikin vielä ohi. Tosi kilttiä rekalta antaa ohittajille tilaa, mutta mietin että olisiko hidastamisesta voinut antaa jonkinlaisen merkin tai antaa nopeuden hidastua heti kaistan alussa eikä vasta puolivälin jälkeen?

Ylivieska-city

14 000 asukkaan Ylivieska tuntui aika pieneltä paikalta. Keskustassa ei ollut yhtään liikennevaloja, mutta "sisäänajotiellä" markettien vieressä niitä oli kolmet peräkkäin. Ja niihin jokaisiin piti pysähtyä, vaikka ajoin ihan rajoitusten mukaan. Todellinen punainen aalto normaalin vihreän aallon sijasta. Kotimatkalla ne sentään olivat yhteistyökykyisemmät eikä niihin tarvinnut ihan pysähtyä, kunhan vaan hiljenteli jokaisiin.

Paluumatkalla kaivoin kameran esiin kuvatakseni liikennevalojen punaisen aallon, mutta pääsimmekin pysähtymättä läpi jokaisista.


Yhdellä suojatiellä Ylivieskassa oli kätevä jalankulkijoiden turvallisuutta lisäävä tekijä: kun jalankulkija lähestyi suojatietä, sitä osoittavien liikennemerkkien päällä alkoi vilkkua oranssit varoitusledit. Viime vuonna täällä Jyväskylässä oli vastaava mekanismi Satamakadun ylittävällä vaarallisella suojatiellä sillä erotuksella, että ledit vilkkuivat suojatiemerkkien sinivalkoraitaisissa tolpissa. Jostain syystä tolpat kuitenkin kerättiin pois muutaman viikon jälkeen. Ilmeisesti kyseessä oli vain kokeilu, mutta minun puolestani se olisi saanut jäädäkin, koska välkkyvät tolpat ovat erittäin hyvä heräte.

Kävelijöistä varoittava suojatie. (Jouduin photoshoppaamaan kuvaan välkkeen, koska kamera ei onnistunut sitä tallentamaan.


Halpaa bensaa

Paluumatkalla pysähdyin tankkaamaan Pyhäjärven Vaskikelloilla, koska siellä oli reissun ehdottomasti halvin bensa. Neste Expressillä 95E10 maksoi 1,479 e mikä ei ole varsinaisesti halpaa, mutta viime aikojen hintatasoon nähden ihan edullista. Yleensä on tottunut siihen, että kaikki maanteiden varrella olevat huoltoasemat myyvät toinen toistaan kalliimpaa polttoainetta, joten tämä oli kiva yllätys. Samaan aikaan Jyväskylän halvin 95 maksoin 1,499 e.

Samalla sain laskettua Polon keskikulutuslukeman pelkästä maantieajosta. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 5,6 l / 100 km ja tankkauksesta laskettu 5,7 l / 100 km, jotka molemmat ovat Polon ilmoitettuun 4,4 l /100 km maantiekulutukseen nähden aika korkeita. Luulen kyllä, etten ikinä pääse niihin. Alin Polon keskikulutus mihin olen päässyt on 5,0 l / 100 km, kun ajoin Jyväskylästä Lievestuoreelle ylämäkiin hyytyvän rekan perässä.

Vaskikelloilla oli liikennemerkeistä tehty taideteos, joka näytti pimeällä kameran salamavalossa aika hienolta.


Hurja peräkärrääjä

Jossain vaiheessa paluumatkaa nelostielle oli tulossa jostain risteyksestä pientä peräkärryä vetävä auto. Ajoimme risteyksen ohi emmekä kiinnittäneet asiaan sen enempää huomiota, olimme vain tyytyväisiä ettei tarvinnut jäädä ajamaan peräkärryn taakse.

Ehkä parinkymmenen kilometrin jälkeen joku auto lähti ohittamaan meitä, kun ajelimme erään rekan perässä jonossa reilua 80 km/h. Kappas, sehän oli sama peräkärryn vetäjä. Sen jälkeen saimme jännityksellä seurata, kuinka peräkärryä vetävä auto pikkuhiljaa ohitti edellä ajavat ja myös sen rekan. Ainakin pimeässä terävät kaistanvaihdot näyttivät hurjilta ja oma juttunsahan on vielä se, että peräkärryä ei saa vetää kuin 80 km/h nopeudella. Vaikka mekin ohitimme rekan jossain vaiheessa, katosi tämä vauhdikas peräkärrynvetäjä nopeasti näkyvistä.

Outo ohituskaista

maanantai 31.05.2010 Avainsanat: Maantiellä ajo , Ohittaminen

Ohituskaista on hieno keksintö. Kun maantiellä on sellaisia tasaisin väliajoin, ei tarvitse kytätä sopivaa ohituspaikkaa eikä tehdä hurjia ohituksia, vaan voi odottaa ohituskaistaa ja ohittaa vasta siellä edellä hitaammin ajavan ajoneuvon rauhassa ja turvallisesti. (No, ainakin yleensä.) Kokemukseni mukaan ohituskaistoilla on yleensä nopeusrajoitus 100 km/h, jolloin satasta ajavat henkilöautot voivat helposti ohittaa maksimissaan 90 km/h ajavat rekat.

Ajaessani pari viikkoa sitten Tampereelta Jyväskylään saavutin yhden rekan. Satasen alueella ajonopeus oli 90 km/h, mutta en antanut rajoitusta hitaamman vauhdin haitata, siellä tiesin että ohituskaistan olevan tuloillaan, joten voisin ohittaa rekan siellä. Ei ollut mikään kiire, joten miksipä en odottelisi. Välillä nopeusrajoitus oli 80 km/h, jolloin rekkaa ei tarvinnut muutenkaan ohittaa.

Jonkin ajan kuluttua ohituskaista ilmaantuikin, mutta hämmästyksekseni kaistan alussa oli nopeusrajoituksena oli sama kuin sitä ennenkin ajettu nopeus eli 80 km/h. Siinä sai heittää hyvästit rekan ohittamisajatukselle. Pitkä jono henkilöautoja paineli kyllä ohitsemme, mutta itse päätin noudattaa rajoitusta, vaikka se tyhmältä tuntuikin. Itse asiassa rekkakin loittoni minusta, kun pitäydyin rajoituksen mukaisessa nopeudessa ja rekka ajoi hieman ylinopeutta.

Mutta ei tässä vielä kaikki. Ohituskaistan päättyessä tien reunassa seisoi uusi nopeusrajoitus, joka olikin nyt 100 km/h! Eli heti ohitusmahdollisuuden loputtua saavutin taas rekan ja jouduin tyytymään sen maksiminopeuteen. Onneksi seuraava ohituskaista oli fiksummin nopeusrajoitettu ja pääsin ohittamaan rekan.

Pääsääntöisesti pyrin uskomaan, että kaikilla nopeusrajoituksilla on oikeasti tarkoituksensa, mutta tässä tapauksessa ei kyllä pystynyt. Mikä järki rajoittaa keskikaistalla varustetulla tiellä nopeus 80 km/h:iin ja keskikaistan loputtu palauttaa se 100 km/h:iin? Nuo kaksi nopeusrajoitusmerkkiä olivat kuitenkin vaihtuvia nopeusrajoituksia, joten olisiko niiden asetuksissa sattunut pieni moka? Nopeusrajoitukset ovat kuitenkin nimensä mukaan rajoituksia, joten niitä on pakko noudattaa. Siksi ei ole hirveän hauskaa jos niiden säätämisessä mokataan.

Pikavisiitti Helsinkiin

torstai 25.03.2010 Avainsanat: Maantiellä ajo , Muiden käyttäytyminen , Ohittaminen , Pimeällä ajo , Polo , Polo Senior , Reissut

Pari viikkoa sitten tapahtui jotain hyvin harvinaista: jouduin/pääsin päivän työreissulle Helsinkiin. Minulle se oli enemmänkin pääsemistä, sillä ei noita työmatkoja ole kovin usein omalle kohdalle osunut. Viimeksi olin reissussa palaverissa Oulussa syksyllä 2007. Mukavaa vaihtelua kyllä normaaliin toimistolla istumiseen.

Kuultuani palaverista mietin, että olisipa kiva päästä ajamaan pitkästä aikaa pidempää matkaa, mutta menemme sinne varmaankin jonkun isommalla autolla. Mainitsin kuitenkin toiveikkaasti, että haluaisin ajaa Hesaan ja niinpä neljän hengen tiimimme ahtautui Poloon. Ahtautuminen on kyllä väärä sana, sillä jälleen kerran takapenkillä istuneet ihmettelivät, kuinka tilava auto Polo onkaan verrattuna siihen miltä se näyttää. Mikään sohva Polon takapenkki ei tosin ole, mutta tilaa on sen verran, että oikeasti lähes kaikki Polon takapenkillä istuneet ovat sitä päivitelleet!

Sotkuinen reissu

Heti alkumatkasta kävi selväksi, että nyt on kurainen reissu tulossa. Ikkunaa joutui pesemään lähes jokaisen vastaantulijan jälkeen ja jo Toivakan kohdalla alkoi tuntua siltä, että on tullut hengitettyä vähän liikaa ikkunanpesunesteen huuruja. Onneksi haju hellitti pidemmän päälle. Joko ilmastointi auttoi tai sitten vain totuin siihen.

Alkumatkasta yritin käyttää pesuainetta niukasti, jotta sitä ei tarvitsisi hengittää niin paljon ja jotta se ei loppuisi kesken. Säästely ei kuitenkaan kannattanut, sillä ikkunaan jäi pyyhkijöistä hirveästi paljon raitoja. Niinpä tulin nopeasti siihen tulokseen, että parempi olla säästelemättä, jos aikoo nähdä ikkunasta uloskin.

Takaikkunan pesimelle oli matkalla paljon käyttöä. Onneksi se toimi niin kuin pitääkin (se ei ole aina ollut erityisen halukas antamaan pesuainetta) ja sain pidettyä takaikkunan läpinäkyvänä. Polon takaikkunanpyyhin on kyllä melko epäkäytännöllinen, sillä yhdellä painalluksella se pyyhkäisee vain kerran ja jää siitä tihkuasentoon. Painallus vielä eteenpäin heittää pesunestettä ikkunaan, mutta ei aktivoi pyyhkijää. Eli kun haluan pestä ikkunan pesuaineella, napsuttelen viikseä edestakaisin, jotta saan pyyhittyä ikkunan saman tien useampaan kertaan.

Ohitusyritys

Menomatkalla jossain Joutsan ja Hartolan välillä saavutin yhden betoniauton, joka eteni reilua 80 km/h nopeutta 100 km/h alueella. Kun Hartolan jälkeen eteen edessä avautui ohituskaista, aloin rauhassa kiihdyttää vauhtia ja siirryin ohituskaistalle. Myös betoniauto tuntui hieman kasvattavan vauhtiaan, joten minäkin painoin vähän lisää kaasua. Autoa lähestyessäni vilkaisin sivusilmällä Ecosta ja huomasin hämmästyksekseni nopeuteni nousseen jo 117 km/h:iin eli aivan liian kovaksi.

Suunnilleen samalla hetkellä betoniauton perästä lensi yllättäen niin paljon kuravettä tuulilasilleni, että menetin näkyvyyden eteenpäin täysin. Sokeutuneena jarrutin voimakkaasti ja tyrkkäsin pyyhkijät päälle. Menin tilanteesta hetkeksi hieman säppiin, joten saatuani näkökyvyn takaisin palasin oikeanpuoleiselle kaistalle päättäen ohittaa betoniauton vasta seuraavalla kiihdytyskaistalla sillä arvelin, että nykyistä ei olisi enää paljon jäljellä. Palattuani betoniauton taakse se hiljensi nopeutensa takaisin noin 90 km/h:iin.

Seuraavan kiihdytyskaistan näkyessä kiihdytin ripeästi vauhtini lähelle 100 km/h kirien betoniauton kiinni. Ohituskaistalle siirryin heti sen alkaessa. Samalla betoniauto kiihdytti vauhtinsa jälleen 100 km/h:iin eikä vauhtini riittänyt enää ohitukseen, joten hetken kiihdytyskaistalla ajon jälkeen palasin takaisin betoniauton taakse. 100 km/h nopeudella ajaminen kelpasi minulle hyvin, sillä ideana oli taittaa matkaa ripeästi sallitulla nopeudella, eikä väkisin mennä ohi. Palattuani betoniauton taakse se kuitenkin pudotti jälleen nopeuttaan ja niin ajoin lopun ohituskaista-alueen sen perässä 86 km/h. Ihan käsittämätöntä toimintaa!

Ennen Heinolaa oli vielä pari ohituskaistapätkää ennen kuin moottoritie alkoi. Niillä en viitsinyt edes yrittää betoniauton ohittamista, vaan tyydyin "köröttelemään" sen takana 90 km/h. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, kuinka joku muu olisi onnistunut betoniauton ohittamisessa, mutta valitettavasti kukaan ei saavuttanut meitä missään vaiheessa.

Kun Heinolassa alkoi moottoritie, pääsin lopulta ohittamaan betoniauton turvallisesti nopeusrajoituksen puitteissa sen jatkaessa kulkuaan 90 km/h nopeudella.

Pimeällä ajaminen

Olen välillä harmitellut sitä, kuinka pääsen harvoin ajamaan oikeasti pimeällä, koska kaikkialla on valaistus tai kaupungin valo heijastuu vähintään pilvistä. Kun sitten paluumatkalla pidetyn tauon jälkeen katulamput loppuivat, iski pimeys päälle toden teolla. Pitkillä valoilla näki melko hyvin, mutta lyhyillä valoilla vastaantulijoita kohdatessa tuntui ettei näe yhtään mihin on ajamassa. Siinä vaiheessa kadutti koko pimeällä ajamisen haikailu!

Märkä tie tuntui syövän tehokkaasti osan pitkien valojen tehosta. Tiestä ja taivaalta ikkunaan tarttuneet vesipisarat aiheuttivat myös sen, että vastaantulijoiden valot häikäisivät paljon kuivaa keliä enemmän. Vastaantulijoita kohdatessa päästin välillä nopeuden tippumaan jopa 60-70 km/h:iin, mikäli häikäistyin pahasti valoista. Pelkät valot eivät olisi olleet niin paha asia kuin se, että ikkunassa olevat vesipisarat heijastivat valoa.

Olin viimeksi ajanut pimeällä (9-tiellä olevaa 400 m pätkää lukuun ottamatta) noin vuosi sitten, joten ei ihme että oli vähän tuntematon tilanne. Alkujärkytyksen jälkeen totuin onneksi tilanteeseen melko nopeasti. En kuitenkaan viitsinyt ajaa satasen alueella hirveästi yli 80 km/h, sillä valoista huolimatta näkyvyys pimeällä ei ole alkuunkaan päivän valon luokkaa. Alhaisempaa nopeutta ajamalla on hieman enemmän pelivaraa toimia, mikäli sattuisi jokin yllättävä tilanne. Hirvikolaria tuolla nopeudella tuskin vältettäisiin, mutta tuhot olisivat edes vähän satasen vauhtia pienemmät.

Kiirettä

Pidettyämme menomatkalla Lahdessa tauon, huomasimme, että myöhästyisimme palaverista jonkin verran. Ajan tavallisesti aina nopeusrajoitusten mukaan, mutta nyt kiireessä ajoin koko matkan Hesaan jatkuvaa viiden kilometrin ylinopeutta, että edes vähän säästyisi aikaa. Joidenkin vauhdikkaampien perässä ajaessa huomasin pari kertaa nopeuden nousseen reiluun 110 km/h:iin, mutta muuten pysyttelin 105 km/h:ssa, jonka ajattelin sopivaksi nopeudeksi ilman, että poliisi voisi siihen puuttua. Jollain levikkeellä poliisi piti ratsiaa, mutta onneksi näitä isompia ylinopeuksia ei tullut juuri tutkan kohdalla.

Oliko ylinopeudesta ja jatkuvasta ohittelusta sitten hyötyä? Econen laski matkasta seuraavanlaista statistiikkaa:

Menomatka
- Kesto: 3:17 h
- Keskinopeus: 81 km/h
- Kulutus: 6,0 l/100km

Paluumatka
- Kesto: 3:24 h
- Keskinopeus: 79 km/h
- Kulutus: 5,7 l/100km

Eipä hirveästi hyödyttänyt. Pimeän paluumatkan hissuttelin ja silti menomatka kesti vain 7 minuuttia pidempään. Kiirehtiminen oli hieman stressaavaa, kun joutui jatkuvasti kyttäämään nopeusmittaria ja ohittelemaan muita. Paluumatkalla ajoin rauhassa motarin oikeaa kaistaa letkan mukana 95-100 km/h nopeudella ilman kyttäämistä ja ohittelua, mikä oli paljon rennompaa.

Turmavälit vs. turvavälit

Hesasta kotiin lähtiessä en voinut olla kiinnittämättä huomiota autojen turvaväleihin - tai kuten mieheni niitä kutsuu - turmaväleihin. Moottoritiellä ajetaan satasta tasaisessa letkassa autojen etäisyyden ollessa toisiinsa vain muutaman autonmitan verran. Etenkin ohituskaistalla ajavien välit olivat todella lyhyitä. Itse köröttelin oikealla kaistalla edellä ajavan takana hyvällä 100 m turvavälillä, johon oli myös helppo päästää moottoritielle rampeista liittyviä. Yllättävänä yksityiskohtana huomasin, että ohituskaistalla oli paljon enemmän liikennettä kuin oikeanpuoleisella kaistalla, jossa sai viiden nurkilla ajaa kaikessa rauhassa.

Tällaisena maalaiskaupunkilaisena vaatii kyllä ihan oman asenteensa siirtyä ajamaan pääkaupunkiseudun liikenteeseen. Esimerkiksi ohituksissa olen tottunut palaamaan omalle kaistalle vasta kun näen ohitetun peruutuspeilistä, mutta sellaisia välejä ei ole tarjolla. Tämä tulee esiin myös liittymisissä ja kaistanvaihdoissa. Pitää pystyä pujahtamaan pienempään.

Minulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, miten autojen tiiviit vs. isot välit moottoriteillä/kehäteillä vaikuttavat ruuhkiin, etenemiskykyyn jne., joten näen turmaväleissä vain vajavaista turvallisuutta. Lyhyet välit eivät mahdollista kunnollista ennakointia, minkä seurauksena jarruvalot vilkkuvat innolla, kun joku hidastaa ja koko jono joutuu hidastamaan. En yhtään ihmettele, miksi noilla väleillä syntyy ketjukolareita.

Menopaluu = työpäivä

Hämmästyin siitä kuinka hyvin jaksoin ajaa saman päivän aikana Helsinkiin ja takaisin, mikä tarkoitti 7 tunnin ajoa eli istuin lähes normaalin työpäivän verran ratin takana. Tauoilla kun istahti syömään alkoi aina väsyttää, mutta tien päälle palatessa piristyi taas kummasti. Jos paluumatkalle olisi päässyt lähtemään vasta pari tuntia myöhemmin niin sitten olisi varmaan pitänyt luovuttaa kuskin paikka pojille, mutta nyt jaksoi ihan hyvin.

Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi

sunnuntai 23.11.2008 Avainsanat: Jyväskylä , Liikennesäännöt , Ohittaminen , Pysäköinti

Tien varressa näkyvä pysäköintikieltomerkki kertoo, että pysäköinti on kielletty seuraavaan risteykseen saakka. Keltaisella neliöllä kehystetty pysäköintikieltomerkki eli pysäköintikieltoaluemerkki sen sijaan tarkoittaa, että siitä eteenpäin pysäköinti on kielletty niin pitkälle, kunnes kieltoalue ilmoitetaan erillisellä merkillä päättyväksi.

Pysäköintikieltoalue on mm. tienpitäjälle kätevä, kun jokaisen risteyksen jälkeen ei tarvitse laittaa erikseen normaalia pysäköintikieltoa. Esimerkiksi Kangasvuoressa pysäköintikieltomerkkejä on niin tiheästi, että parhaimmillaan yhdellä silmäyksellä voi nähdä neljäkin peräkkäistä merkkiä. Aluekieltomerkki ei kuitenkaan toimisi siellä, koska pysäköinti on kielletty ainoastaan Kangasvuorentien varressa, kun taas useiden siitä eroavien sivuteiden varteen saa muistaakseni pysäköidä ihan vapaasti.

Autoilijoilta pysäköintikieltoaluemerkki vaatii valppautta, sillä merkki voi koskea isoakin aluetta. Merkin vaikutusalueella säännöllisesti asioivat luultavasti muistavat noudattaa merkkiä automaattisesti, mutta satunnaisesti alueella käyville huonosta havainnointikyvystä saattaa koitua 40-50 euron pysäköintivirhemaksu, mikäli pysäköinninvalvoja sattuu sopivasti paikalle. Täysin ehdoton pysäköintikieltoaluemerkki ei sentään ole, vaan pysäköinti voidaan sallia sen vaikutusalueella ilmoittamalla siitä asianmukaisin liikennemerkein.

Ainolassa koko Lehtorannantiellä pysäköinti on pysäköintikieltoaluemerkistä johtuen kiellettyä, mutta kesällä tilanne muuttuu, kun pitkälle suoralle tien varteen tuodaan pysäköintipaikkamerkki. Kesällä tien reuna on hyvin suosittu pysäköintipaikka ja harvoin kokonaan tyhjillään. Pysäköipä tien reunassa viime elokuussa yksi ruotsalainen Volvo yli kahden viikon ajan, vaikka paikalla on arkisin voimassa neljän tunnin aikaraja klo 8-18 välillä. Oli hauska seurata kuinka auto siirtyi pikkuhiljaa edemmäs ja edemmäs, kun omistaja piti huolen että neljän tunnin aikaraja ei ylity.

Vielä lokakuussa pysäköinti oli sallittua.


Viime viikon perjantaina pysäköintipaikkamerkki oli haettu pois tien varresta, mutta siitä huolimatta tien varteen oli vielä myöhään lauantai-iltanakin pysäköity 11 autoa. Maanantaina töistä tullessani tien varressa oli enää yksi auto, mutta se olikin sitten saanut muistutuksen pysäköinninvalvojalta. Aivan kaikki autoilijat eivät nähtävästi vielä ole huomanneet pysäköintipaikan katoamista, sillä vaikka maanantain jälkeen tien varteen pysäköinti vähenikin rajusti, on tien varressa kuitenkin joka päivä muutamia autoja. Tänäkin iltana kolme kappaletta. Eiköhän Lappu-Liisa muista heitäkin vielä joku päivä...

Vahingonilo oli paras ilo, kun toissa kesänä bongattiin parikin kertaa upean Ferrarin pyyhkijän alta sallitun pysäköintiajan ylittämisestä johtuva pysäköintivirhemaksu.

Oi muuten aika yllättävää huomata että kun pysäköintipaikkamerkki oli viety pois, oli joku pysäköinyt jo seuraavana päivänä tien varteen n. 20 metriä ennen kohtaa, mistä pysäköintialue alkoi. Arvelisin että tässä tapauksessa auton omistaja on ajanut täällä ensimmäistä kertaa ja katsonut että koska tien varressa on autoja, on pysäköinti selvästi sallittua ja jättänyt omansakin siihen.

Toissa kesänä Lehtorannantiellä oli suoran päässä pysäköintipaikan lopetusmerkki, muttei tänä vuonna. Tämä on mielestäni aika yllättävää, sillä suoran jälkeen tie kääntyy jyrkästi oikealle ja alkaa yläpäästään oikealle kaartava jyrkkä mäki, jonka varrella on useita sisäänajoväyliä pihoihin. Ehkäpä tienpitäjä on ajatellut, että kukaan ei pysäköi siihen kuitenkaan kun tilaakaan ei liiemmin ole ja säästänyt yhden liikennemerkin pystyttämiskustannukset. En muista, näinkö ainuttakaan autoa koko kesänä pysäköitynä mäkeen, joten ehkä lopetusmerkki olisi todella ollut turha. En kuitenkaan pidä ajatuksesta että mäkeen pysäköitäisiin, sillä pysäköityjen autojen takaa olisi hankala havaita vastaantulijoita. Muutaman kerran olen joutunut kiertämään mäkeen pysähtyneen auton ja aina on kyllä joutunut olemaan tosi varovainen, sillä etenkin sisäkaarteeseen pysähtynyt henkilöautoa suurempi kulkuväline peittää näkyvyyden erittäin tehokkaasti.
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!