POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla nissan

Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa

maanantai 04.01.2016 Avainsanat: Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Nissan

Menin marraskuussa Helsinkiin Nissanin turvallisuusteknologiatapahtumaan Onnibussilla, mutta kotiin palasin vähän tykimmällä pelillä: Nissan Juke Nismo RS:llä! Tapahtumakutsun yhteydessä Nissanin edustaja kysäisi, että kiinnostaisiko koeajaa se ja minähän olin heti valmis. Edellinen Juke Nismo oli siisti, joten mielelläni otin testiin tämän faceliftatun version.

Kotimatkan fiiliksiä

Sain auton alleni tapahtumapaikalta Teurastamolta, josta suuntasin parin kilsan päähän kaverini luokse Vallilaan. Nissanin edustaja näytti minulle, miten saan Spotifyn soimaan autossa ja sitten vaan menoksi. Paitsi että en keksinyt, mistä saan säädettyä Juken sivupeilejä... :o Päivällä ajetussa Qashqaissa säätönuppi oli ovessa, mutta ei Jukessa. Sisävalon kanssakaan nuppi ei tullut vastaan, vaan löysin säätimen vasta puhelimen taskulampun avulla varjoisasta paikasta kojelaudan vasemmasta alanurkasta.

Peilien säätönappi on piilossa ratin katveessa.

Täytyy sanoa, että oli aika jännää navigoida pimeässä ja sateisessa Helsingissä tuntemattomalla autolla. On ihan eri asia ajella kaupunkia huvikseen ristiin rastiin, mutta kun pitäisi mennä kantakaupungissa paikkaan X, jota ei voi edes asettaa täsmällisesti navigaattoriin, niin voin kertoa että tulee aikamoinen soppa kun minä olen kuskina. Navigointitaitoni kun ovat sitä luokkaa, että tipun kartalta kun kävelen Tennispalatsin päästä päähän. Ja tämä on tositarina! :D Sitten vielä kun navigaattori ei näyttänyt kovin hanakasti katujen nimiä, niin oli hieman haasteita löytää kaverin neuvomaan paikkaan. Nooh, ei minun tarvinnut kiertää kortteli kuin kaksi ja puoli kertaa ympäri ennen kuin löysin perille. :P

Kotimatkalla kahvikuppiavustin eli kuljettajan vireystilan valvonta -toiminto olisi päässyt tositestiin, mutta harmillisesti ominaisuutta ei ollut Jukessa. Nissanin edustaja tuumi, että auto on niin hauska ajaa, että siinä ei yksinkertaisesti voi väsyä! :) Kyllä, Juke Nismo RS on hauska auto, mutta nelostie on niin tylsä ajettava, että edes Juke ei pystynyt pelastamaan tilannetta. Jo puoli kymmenen maissa eli reilun tunnin ajon jälkeen aloin olla valmista kauraa nukkumaan. En vain yksinkertaisesti ole niitä ihmisiä, jotka voivat ajaa autolla yötä myöten etenkään, kun on ollut aikainen herätys ja aktiivinen päivä.

Hartolassa oli ihan pakko pitää tauko, kun silmät eivät enää meinanneet pysyä auki ja reaktioaika oli varmaan tippunut puoleen. Suunnittelin ottavani vartin unet Juken takapenkillä, jonka ihanan pehmoiselle alcantarapinnalle olisi kelvannut kellahtaa. Hillomunkin ja Fenix-juoman jälkeen olo oli kuitenkin sen verran uudestisyntynyt, että jätin (päivä)unet väliin. Koko loppumatka sujui ällistyttävän pirteissä fiiliksissä; harvoin nautittuna kofeiini näyttää toimivan hyvin.

Pitäisi kyllä melkein käydä hakemassa esim. Qashqai koeajoon Helsingistä ihan vain siksi, että voisin testata miten kuljettajan vireystilan valvonta toimii. Sen verran varmasti minua aina käy unettamaan ratissa, että olisin täydellinen koekaniini!

Koeajofiiliksiä viikonlopulta

Jyväskylässä pyörin Jukella lähinnä marketeissa jouluvaloja metsästämässä. Parkkipaikoilla AVM eli Around View Monitor -kamerajärjestelmä oli ihan mahtava! Nissanin testipäivässä totesin sen käteväksi, mutta kun pääsin käyttämään lukuisia kertoja tositilanteessa niin olin kyllä täysin myyty. Huomasin  peruuttavani välillä ruutuun jopa kokonaan kamerakuvan perusteella, kun siitä näki kokonaisuuden ja parkkiruudun viivat niin hyvin.

Vaikka Leonin pysäköintitutka onkin hyvä, niin kyllä se jää vahvasti kakkoseksi, kun vaihtoehtona lisänäköaisti. Mutta mutta - jos kamera on saanut rapaa silmäänsä, ei sillä tietenkään näe mitään. Parasta olisikin jos autossa olisi molemmat. Koeajamassani Jukessa peruutustutkaa ei ollut, mutta se on kuulemma mahdollista hankkia lisävarusteena.

Auton peruutus ruutuun takakameran ja AVM-järjestelmän avulla. Paksu keltainen viiva näyttää, mihin auto kääntyy ratin nykyisellä asennolla. 

Viikonloppuna satoi ainakin kymmenen sentin ensilumi ja ajattelin, että nytpä pääsen testaamaan nelivetoa, kun sellainen edellisessä testaamassani Juke Nismossa oli. Pettymyksekseni sitä ei kuitenkaan ollut tässä yksilössä, sillä sen saa ainoastaan automaattivaihteiseen malliin ja tämä oli manuaali. Hyvitykseksi manuaalivaihteisessa mallissa oli nelikkoa syvempi takakontti. Nelivetoja tuntevammat varmaan osaavat kertoa, miksi näin, koska minulla ei ole mitään havaintoa.

Juken takakontti on kuulemma kasvanut edelliseen malliin nähden. Ainakin tämä manuaalivaihteisin kontti on syvempi kuin nelivedossa.

Kaksivetoisuudesta huolimatta Juke ei ollut moksiskaan lumesta ja se ylitti hämmästyttävän helposti pihaliittymäämme auratun pienehkön lumivallin. En testannut ylittää Leonidaksella samaa vallia, mutta vähintäänkin se olisi ottanut pohjakosketuksen lumesta. Juke vain meni määrätietoisesti yli, mistä mielestäni huomasi, että kyseessä oli vähän normiautoa korkeampi crossover.

Juke Nismo RS:ssä oli pari muutakin ominaisuutta, jotka tekivät siitä mukavan talviauton. Ajan autolla yleensä aina hanskat kädessä, jos ulkona on alle viisi astetta lämmintä, sillä en tykkää pitää kiinni viileästä ratista paljain käsin. Juke Nismo RS:n ratti on kuitenkin päällystetty samalla ihanalla alcantaralla kuin istuimetkin, mikä saa ratin tuntumaan lämpöiseltä käsiä vasten. Minäkin pystyin luopumaan hanskoistani, kun auto oli hieman lämmennyt! Silittelin välillä ajaessani rattia ihan vain siksi, että ratti oli niin pehmoisen tuntuinen.

Juken ohjaamo. Talviajettavuus olisi täydellinen, jos myös vaihdekepin nuppi olisi alcantarapäällysteinen.

Urheilulliset istuimet ja ovien kyynärnojatkin ovat pehmoista alcantaraa.

Jos keli sitten onkin niin kylmä, että ei tarkene ajaa paljain käsin, niin ei huolta: Juken monitoiminäyttö toimii myös hanskat kädessä! Lisäksi näytön painikkeet ovat sen verran isoja, että niihin on helppo osua. Tässä on asia, josta Volkswagen-konsernin suunnittelijat saisivat todella ottaa mallia. Leonin monitoiminäyttö ei toimi hanskoilla ja lisäksi painikkeet ovat niin pieniä ja lähekkäin, että oikeaan kohtaan on välillä vaikea osua ajaessa. Tähän voisi tietysti kommentoida, että eihän Espanjassa tarvitse ajaa hanskat kädessä, mutta kun saksalaisessa Golfissa on ihan sama näyttö...

Vaikka Juken navigaattoria voikin käyttää hanskat kädessä, ei se muuten ole kovin hyvä. Leonin naviin ja vaikka Google Mapsiin verrattuna se oli aivan liian epätarkka, sillä se näytti aika vähän katujen nimiä vähänkin kauemmas zoomatessa se näytti enää vain pääkadut. Siitä oli siis vaikea saada kokonaiskuvaa kaupungin kaduista ja se oli osasyy siihen, miksi Helsingissä ajelu meni vähän sompailuksi.

Jyväskylän keskustassa on Juken navigaattorin mielestä aika vähän katuja. Toki lisää katuja tulee esiin tarkemmalla zoomilla, mutta niiden pitäisi näkyä jo aikaisemmin.

Tältä Jyväskylän keskustan pitää näyttää 500 m zoomaustasolla! Verrokkikuva Leonin navigaattorista.

Jukessa oli myös Nissanin turvallisuuspäivässä testaamamme kuolleen kulman varoitin ja kaistavahti, jotka eivät 350 km ajon perusteella toimineet ihan täydellisesti. Ensinnäkin kuolleen kulman varoitin oli vähän turhankin virkaintoinen tapaus: se varoitti välillä vastaantulijoista, kaiteista ja parhaimmillaan pelkästä ilmasta. Ehkä jälkimmäisessä kyseessä olivat näkymättömät autot? Ei voi tietää. Joka tapauksessa kuolleen kulman varoittimen toiminta oli hyvin epämääräistä, vaikka se ei yhtään takaa lähestyvää autoa missannutkaan.

Kuolleen kulman varoittimen huomiovalo.

Kaistavahtia testailin kotimatkalla Helsingistä useampaan otteeseen, mutta en oikein päässyt perille siitä, milloin se varoittaa. Ainakin tuntuu, että kaistaviiva pitää olla ylitetty selkeästi, ennen kuin auto huomauttaa asiasta, vaikka viivan ylittäisi hyvinkin loivassa kulmassa.

Tästä asiasta olen valittanut joka kerta, kun olen koeajanut Juken, mutta valitan taas: isot peilit ja paksu A-pilari muodostavat aikamoisen näkemäesteen. Toisin kuin viimeksi, en tällä kertaa meinannut ajaa niiden takia kenenkään päälle, mutta kyllä niiden takaa sai vähän kurkistella risteyksissä. Ja kuten seuraavasta kuvasta näkyy, autotkin meinaavat jäädä katveeseen. Kuvat on otettu ihan todellisesta tilanteesta, kun seisoin risteyksessä ja odotin omaa vuoroani liittyä päätielle.

Peilit ja A-pilarit muodostavat näkemäesteen.

Pitkä miinus Jukelle tulee myös aataminaikaisesta ajotietokoneesta, joka oli siis sama kuin edellisessä mallissa. Pieni nestekidenäyttö nopeus- ja kierroslukumittarien välissä tuntui vain niin vanhentuneelta; etenkin kun olimme juuri testanneet mm. uutta Qashqaita, jonka mittaristossa oli näyttö liikennemerkkien tunnistuksineen. Eipä ollut nestekidenäytössä sellaista.

Juken mittarien välissä oleva ajotietokone on aika kehno.

Yleisesti ottaen tuntui siltä, että Juke ei olisi muuttunut edellisestä mallista juurikaan, mutta onhan siihen tullut mm. LED-valot, isompi tavaratila ja edellä kuvaamani Safety Shield -teknologiat.

Etuvalot ovat nyt hieman bumerangin muotoiset ja mielestäni tosi paljon paremman näköiset kuin edellisen pelkät viirut. Tiesittekö muuten, että niiden muoto on tarkkaan aerodynaamiseksi mietitty? Opin tämän vuosi sitten, kun kävimme paikallisella jälleenmyyjällä koeajamassa Pulsaria ja siellä oli Nissanin esittelijä paikalla.

Juken päivävalot eli huomiovalot.

Juken ajovalot. Bumerangin muotoiset viirut konepellillä ovat parkit.

Juken takavalot palavat vain ajovalojen kanssa. 

Joku kyseli multa Twitterissä Juken kulutuslukemia. Helsinki - Jyväskylä väliltä kellotin 6,7 l/100 km. Sekalaisessa kaupunkiajossa kulutus oli puolestaan vähän vajaata yhdeksää litraa. Se on tuolle innokkaasti murahtelevalle 160 kW/218 hv moottorille mielestäni ihan kohtuullinen. Murahtelulla meinaan sitä, että tyhjäkäynnilläkin autoon sisään kuuli, että nyt ei ole ihan tavallinen kulkine alla! :D Valmistajan lupaukset kulutuksesta ovat maantie 6,1 l/100 km, yhdistetty 7,2 l/100 km ja kaupunki 9,5 l/100 km.

Yhteenveto

Juke Nismo RS oli ennen kaikkea hauska auto ajaa ja se eroaa mukavasti massasta. Penkit ja pehmoinen ratti olivat huiput. Ajotietokone on kuitenkin todella ajastaan jäänyt ja auto kaipaisi kipeästi uudistusta sille puolelle. Myös navigaattorin käytettävyys on heikko suurpiirteisten karttojen vuoksi.

Ai niin, ihmettelittekö muuten kirjoituksen otsikkoa? Kun näin pitkästä aikaa Juken, minulle tuli siitä ekana mieleen möhköfantti, sillä onhan se muotoilultaan aikamoinen punkero. Kulkupuoli ei kuitenkaan ole möhköfanttia nähnytkään. Juke Nismo RS:ssä kun painaa pikkuisenkin kaasua, niin hymyilyttää oikein, miten halukkaasti se olisi heti valmis menemään vähän vauhdikkaammin. Tero sitten totesikin, että siinä on sellaista terrierimäisyyttä. Ja niin otsikko oli keksitty! :)

Hauskaa joulua!

keskiviikko 23.12.2015 Avainsanat: Auton hankkiminen , Leonidas , Mazda , Nissan , Seat , Taloudellinen ajo , Volkswagen , Yleinen

Ensimmäinen vuosi Autotien blogaajana alkaa olla täynnä. Tämä on ollut hyvä ja tapahtumientäyteinen vuosi. Teemana olivat hyvin vahvasti autonvaihto ja taloudellinen ajaminen; jälkimmäinen sekä arjessa että Ecorun-kilpailuissa. Koeajoja tuli tehtyä tosi vähän, sillä kun hankki itselleen täydellisen oman auton, ei tehnyt enää mieli testailla muuta. Paitsi Mazda MX-5, joka oli jotain mahtavaa! Mazda oli mukana tässä vuodessa enemmänkin kun vierailin onnellisten ajokoulussa ja sen vaikutuksesta päädyin myös kokeilemaan autoslalomia, joka oli tosi hauskaa. Loppuvuoden kohokohta oli puolestaan Nissanin turvallisuuspäivä, jossa ajoimme mm. ikkunat teipatulla Leafilla.

Juttua olisi riittänyt enemmän kuin olen ehtinyt kirjoittaa! Mutta tämähän tarkoittaa vain sitä, että teillä tulee olemaan luettavaa myös ensi vuonna! 

Kuvan joulukuusta koristavat Volkswagen-piparit, jotka leivoin jo viime vuoden jouluntoivotusta varten, mutta unohdin julkaista. :D Silloin ei ollut aavistustakaan, että olisimme parin kuukauden päästä tilanneet uuden auton! Vaikka merkki vaihtui Seatiin, VW kuitenkin on ja pysyy. Sitäpaitsi Leonidashan on vain espanjalainen Volkkari. :)

Hauskaa joulua kaikille lukijoilleni ja tavataan taas ensi vuonna!

Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan

torstai 26.11.2015 Avainsanat: Liikenneturvallisuus , Nissan , Tapahtuma

Autoissa on nykyään vaikka minkälaisia hienoja ominaisuuksia, jotka edistävät liikenneturvallisuutta ja helpottavat elämää. Tavallinen tallaaja ei kuitenkaan välttämättä tajua niiden hyötyä, jos ei pääse testaamaan niitä. "Kyllä sitä on aina ennenkin pärjätty pelkällä ratilla ja polkimilla!" Myös lisävarusteiden hinta karsii ostajia.

Itse olen elävä esimerkki siitä, miten kokeileminen luo tarpeen. Esimerkiksi adaptiivinen vakionopeussäädin oli mielestäni melko turha ja kallis varuste, mutta testattuani sitä kerran se oli ihan pakko saada omaankin autoon. Puhumattakaan automaattivaihteistosta, joka oli minusta alunperin vain "ihan ok", mutta kun sen makuun kerran pääsi, olin täysin myyty ja muuta ei enää tule.

Nissan järjesti viime viikolla naistoimittajille tapahtuman, jossa pääsimme tutustumaan autojen uusimpiin teknologioihin. Päivää pohjustettiin esittelemällä tekniikoita teoriassa, minkä jälkeen hurautettiin läheiselle hiekkakentälle testaamaan niitä käytännössä.

En ikinä pysäköisi näin kapeaan väliin...

Nissan Around View Monitor -kamerajärjestelmää testattiin pysäköimällä Qashqai rakoon, joka oli vain reilu 80 cm autoa pidempi. Tuntui aivan mahdottomalta ajatukselta saada auto ruuvattua siihen etenkin, kun hahmotan auton kulmat tosi huonosti.

Siinä vaiheessa taskuparkkeerausta, kun oli aika kääntää renkaat vasemmalle ja lähteä suoristamaan autoa ruutuun, oli sellainen fiilis, että keula kyllä kolisee etummaisen auton perään. AVM:n lintuperspektiivikamera kuitenkin kertoi, että ei olla vielä lähelläkään ja niin onnistuin pysäköimään auton minikokoiseen ruutuun. Ihan suoraan se ei kerrasta mennyt, mutta nyt ei ollut kyse siitä, kuka pysäköi kauneimmin vaan näyttää vaan miten tekniikka voi auttaa.

Leonin pysäköintitutka on tosi hyvä, kun se tietää etäisyyden sekä eteen että taakse, mutta tämä kamerajärjestelmä oli vielä paljon parempi. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat piippausta ja sen kanssa välttää myös auton vanteiden kolhimisen katukiveyksiin. (Been there, done that...) Ilmakuvan vieressä AVM näyttää kamerakuvaa auton perästä (tai edestä jos ajaa eteenpäin), joten myös puskurien lähellä olevat objektit näkee tosi hyvin.

Jenni: "Tää auto ei voi yksinkertaisesti mahtua tähän!"

Qashqai: "Mahtuu mahtuu, katso vaikka!"

Jenni: "Kiitos tuhannesti, en olisi kyllä uskaltanut ilman apua tähän parkkeerata. Vaikka olisihan tässä kentällä ollut tilavampiakin paikkoja."

Katso äiti, ilman käsiä!

Jos tuntuu siltä, että omat ratinkääntötaidot eivät riitä täydellisen taskuparkin tekemiseen, voi avuksi ottaa älykkään pysäköintiavustimen. Napsauttamalla sen päälle ja ajamalla kadunvartta eteenpäin auto ilmoittaa, kun se on löytänyt sopivan parkkipaikan. Mittaa ruudulla ei tarvitse olla kuin 80 cm autoa enemmän. Auto hoitaa ratin kääntämisen, itse ei tarvitse kuin valita näytön ohjeen mukaan ajo- tai peruutusvaihde ja painaa kaasua.

Pysäköintiavustin suorittaa taskuparkin aivan kuten autokoulussa on opetettu. Kun peruuttaessa taustapeilistä näkyi kokonaan takana olevan auton keula, kommentoin Nissanin edustajalle, että nyt pitäisi kääntää renkaat suoraan - ja samalla hetkellä ratti jo alkoikin pyöriä kohti keskiasentoa.

Ihan täydelliseen taskuparkkiin auto ei yllätyksekseni pystynyt, vaan se jätti ainakin kanssani ajaneella toimittajalla auton ruutuun ihan vinoon. Itselläni pysäköinnistä jäi puolestaan viimeinen eteenpäin suoristus pois, sillä avustus kytkeytyi pois päältä, kun vaihdoin vaihteen vahingossa vapaalle.

Kysyin jälkeenpäin tarkennusta pysäköintiavustimen toiminnasta ja Nissanin kouluttajan mukaan auto kyllä menee suoraan ruutuun jos alkulinjaus on suorassa. Jos ei seuraa näytön ohjeita tai tarttuu rattiin, niin sitten avustin menee pois päältä. Luulen, että me ei vaan ihan hanskattu avustimen käyttöä. Olisi pitänyt olla tuo kouluttaja kyydissä neuvomassa sen käyttöä, niin ei olisi jäänyt väärä kuva sen toiminnasta.

Olin muuten miettinyt pitkään, että automaattista pysäköintiä olisi hauska kokeilla joskus. Nyt kokeilin! Kun toiminnon oli kytkenyt päälle oli parempi istua käsien päällä, ettei tullut itse koskettua rattiin. Oli hassu tunne, kun auto pyöritti sitä itse kovalla vauhdilla!

Qashqai etsii sopivaa parkkiruutua oletuksena oikealta, mutta puolen voi vaihtaa vilkulla.

Todella pimeää touhua

Todelliseen tulikokeeseen AVM pääsi rastilla, joka suoritettiin ikkunat mustiksi teipatulla Leafilla. Tästä rastista oli jo vähän vinkkiä tapahtumakutsussa ja odotinkin sitä päivältä eniten - enkä joutunut pettymään. Oli tosi mielenkiintoista ajaa autoa, kun ympäristön näki vain auton kamerajärjestelmän kautta. 

Oransseilla törpöillä merkityn reitin seuraaminen oli yllättävän helppoa AVM:n lintuperspektiivikuvaa ja etukameran kuvaa katsomalla. Vain  törppöjen etäisyyttä toisistaan oli välillä vähän vaikea hahmottaa, sillä kamerassa ei ole kovin korkea resoluutio. Pari kertaa jouduinkin hieman peruuttamaan, sillä olin ajanut epähuomiossa liian lähelle törppöä eikä auto olisi mahtunut kääntymään takaisin reitille.

Eteneminen oli lähinnä ryömimistä, mutta vauhti ei ollutkaan nyt pääasia vaan selviytyminen radasta. Sitä paitsi kamerat sammuvat, jos nopeutta on yli 10 km/h. Parin kierroksen jälkeen pakitettiin vielä ruutuun ja sekin meni tosi näppärästi. Oli kyllä siistiä! 

Luulen, että nämä ikkunoiden tummennukset eivät menisi läpi katsastuksesta...

Niistä ei nimittäin todellakaan nähnyt läpi!  

Noo, onneksi katsastusmies ei ole näkemässä. Kuka tarvitsee ikkunoita, kun autossa on kamerat?

Ja näin sitä mennään. Tyyli ennen kaikkea!

Auto on kuljettajan kuudes aisti

Pysäköimisen lisäksi AVM valvoo ruudusta pakittaessa auton takaosaa. Jos järjestelmä havaitsee liikkuvia kohteita valvomallaan alueella, se varoittaa kuljettajaa äänimerkillä. Auto näkee siis kulman taakse ennen kuin kuljettaja.

Liikkuvien kohteiden tunnistusta varten meillä oli testijalankulkija, joka käveli ison pakettiauton takaa kulkureitillemme. Monesta yrityksestä huolimatta hän ei jäänyt auton alle. :) Tähän tosin tarvittiin myös kuljettajan refleksejä, sillä auto vain varoittaa liikkuvasta kohteesta, mutta ei jarruta.

Aina tuo sama mies kävelemässä kulkureitille!

Pysytäänpä omalla kaistalla

Joskus jos puuhaa autossa jotain ylimääräistä, saattaa ajautua huomaamatta pois omalta kaistalta. Tätä varten on kehitetty kaistavahti, joka antaa äänimerkin, jos kaistaviivan ylittää ilman vilkkua (jolloin se on tarkoituksellista). Ajolinjaa se ei kuitenkaan korjaa, vaan vahtii vain. Tämä on kyllä minun makuuni mukavampi malli, sillä testatessani Leonin kaistavahtia toissa kesänä koin sen hieman ärsyttäväksi, että auto korjaili ajolinjaa itsekseen.

Pysytäänpä edelleenkin siellä omalla kaistalla!

Omalla kaistalla on syytä pysyä myös silloin, jos toinen auto on tulossa takaa ohi. Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä sytyttää auton A-pilariin oranssin valon, kun takaa on lähestymässä toinen auto. Jos tällaisessa tilanteessa kytkee vilkun päälle, auto lisäksi huutaa, että "älä nyt hullu vaihda kaistaa, kun ajat muuten suoraan jonkun päälle!" No okei, huuto on oikeasti vain äänimerkki, mutta ajatusmalli on kuitenkin tämä.

Kaistavahtia ja kuolleen kulman varoitinta testasimme pienellä Itäväylälle suuntautuneella lenkillä. Seilasimme kanssa-autoilijoiden riemuksi kaistalta toiselle ilman vilkkua ja kyllähän se auto siitä aina vähän älähti. Tosin itsellä vilkun käyttö tulee niin selkäytimestä, että testi meinasi mennä lähinnä ajeluksi.

Kuolleen kulman varoitin toimi hyvin, mutta mielestäni merkkivalo oli turhan himmeä. Ja vaikka kaistaa vaihtaessa aina katsonkin olan yli, niin ominaisuus on silti mielestäni hyvä, sillä jokainen tekee joskus havaintovirheen ja silloin auto saattaa estää kolarin.

Yhteenveto

Turvallisuusvarusteiden esittelytapahtuma oli mielenkiintoinen ja oli tosi kivaa päästä mukaan. Päivästä jäi käteen hauskoja muistoja ja se synnytti myös uusia tarpeita. Seuraavaan autoon olisi nimittäin ehdottomasti saatava lintuperspektiivikamera!

Kuolleen kulman tarkkailija ja liikkuvien objektien huomiointi olisivat myös poikaa. Niin ja liikennemerkkien tunnistus, mitä tulis testattua Itäväylällä ajaessa ihan huomaamatta. Aina välillä unohtaa mikä onkaan rajoitus ja sitten koittaa päätellä perässäroikkujista, että onko niillä vain kiire vai ajanko alinopeutta... Navi kyllä näyttää rajoitukset, mutta se ei aina ole oikeassa. Leoniinkin itse asiassa saa tätä nykyä tunnistuksen, mutta vielä keväällä autoa tilatessa sitä ei ollut. Ei voi mitään.

Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?

keskiviikko 28.01.2015 Avainsanat: #onnellistenajokoulu , Ecorun , Ford , Kawasaki ER-5 , Mazda , Moottoripyöräily , Nissan , Polo , Polo Junior , Taloudellinen ajo , Volkswagen , Yleinen

#onnellistenajokoulu

Poloisen vuosi 2014 sisälsi toimintaa enemmän kuin koskaan! Suurin kiitos siitä menee Mazdalle, jonka järjestämä Onnellisten ihmisten ajokoulu oli ehdottomasti paras juttu, mihin olen blogiurallani päässyt mukaan. Muistelen sitä edelleen lämmöllä. Kampanjan idea oli tehdä kuskeista onnellisempia ja sitä kautta ajamisesta turvallisempaa, rennompaa ja taloudellisempaa. Talven ja kevään aikana #onnellistenajokoulu kokoontui neljästi opettelemaan auton hallintaa liukkaalla kelillä, haastamaan asenteita ja treenaamaan taloudellista ajamista.

#onnellistenajokoulu'laiset radalla. Kuva (c) Akiphoto

#onnellistenajokoulu päättyi taloudellisen ajon kilpailu Ecoruniin. Valitettavasti homma vähän lässähti tässä kohtaa, sillä mukaan lähti vain muutama tyyppi eivätkä edes keulahahmot Anna Perho ja Aki Linnanahde osallistuneer. Opettajamme Minna kuitenkin nappasi Niklaksen kanssa palkintosijan, joten kampanja sai arvoisensa lopun.

Minusta #onnellistenajokoulu’n ideologia oli mahtava ja näkisin, että sille voisi olla tilausta ihan yleisestikin. Tietenkin se oli nyt myös Mazdan markkinointitempaus, mutta ainakin omasta mielestäni uusi ja rohkea sellainen ja heijasteli selkeästi Mazdan mainostamaa tapaa tehdä asiat eri tavalla.

Ecorun

Talidellisen ajon kilpailuihin osallistuminen oli toinen viime vuoden huippujuttu. Ilman #onnellistenajokoulu’a en olisi varmaan koskaan rohjennut niihin touhuihin lähteä, vaikka joskus olinkin niistä lukenut ja vähän haikaillutkin että se voisi olla siistiä. Nyt kun ekalla kertaa mukana oli taustataho, oli osallistumiskynnys matala.

Mazdalla ajaminen Ecorunissa meni penkin alle, mutta hauskaa oli silti ja kipinä jäi kytemään. Syksyllä lähdin kokeilemaan kisailua uudestaan, autona tällä kertaa tuttu ja turvallinen Polo. Ja sitten vielä uudestaan! Syksyn kisoissa voitin itseni ja oli ihan mahtavaa, vaikka sijoitukset eivät vielä päätä huimanneetkaan. Tänä vuonna pihistely tulee varmasti jatkumaan, ja onpa yksi kisa muuten ihan täällä Jyväskylässäkin!

Polo valmiina ensimmäiseen Ecoruniinsa.

Ajoharjoittelua

Helmi-maaliskuussa tuli harjoiteltua liukkaalla kelillä ajamista oikein urakalla. Ekana oli #onnellistenajokoulu’n rata, sitten perinteinen autokoulun liukkaan kelin ratapäivä ja maaliskuun alussa olin vielä Nokian Renkaiden Hakkapedia-blogaajien kanssa VW hyötyajoneuvojen talviajokoulussa (jossa tosin liukkaus oli epätalven vuoksi melkein muisto vain). Talviajokoulussa pääsin myös kokeilemaan maastossa ajamista Volkswagen Amarokilla, mikä oli tosi siistiä!

Amarok-maastoajelu Volkswagen hyötyajoneuvojen talviajokoulussa.

Koeajoja

Vuoden aikana ehdin koeajaa muutaman kiinnostavan auton, joista ykkösenä tietysti faceliftattu uusi Polo. Se oli ihana, mutta rahakirstun vartijan mukaan meille ei tule enää kolmatta Poloa. Olen itsekin siihen vähän järkitasolla kallistunut, lähinnä koska kokoluokkaa isompi auto olisi hiljaisempi. Kiikarissa on ollut Seat Leon, jonka koeajoin viime vuoden aikana parinakin eri mallina ja lisäksi sellainen oli vuokralla yhden viikonlopun. Syksyllä ajoin myös pari kertaa kaverin Seat Leon Cupralla, joka oli varsin tykki peli!

Tykki ja tykki :P

Keväällä minulla oli lainassa #onnellistenajokoulu’n tiimoilta ensin kolmen ja sitten vielä viikon ajan uusi Mazda3, joka herätti ristiriitaisia tunteita. Ulkonäköön ja ajotietokoneen ominaisuuksiin ihastuin, mutta melutasoon ja automaatin suorituskykyyn vihastuin. 

Syyskuussa pääsin kokeilemaan 4WETOA-blogin Akin Ford Ranger Wildtrak -pickuppia. Oli vähän muuta, mihin olen tottunut! Oli hauska käydä ajelemassa toisen liikenneblogaajan kanssa; ainakaan puheenaiheet eivät loppuneet kesken.

Lokakuun alussa koeajoin myös pikaisesti lataushybridi Golf GTE:n ja taisin vähän rakastua. Blogimerkintä GTE:stä on roikkunut luonnoksissa kuukausikaupalla, enkä enää tiedä, julkaisenko sitä ollenkaan ennen kuin testaan auton uudestaan. Luottomyyjäni kanssa oli vähän puhetta, että lainaisin sen Autotarvikkeelta viikonlopuksi kuten Polon viime keväänä.

Luottomyyjääni liittyen koin loppusyksystä myös järkytyksen, kun kuulin, että hänet ja monta muuta Autotarvikkeen myyjää oli irtisanottu. Vaikka emme ostaneet Mikalta kuin yhden auton, tuli hän kuitenkin tutuksi, kun kävin häntä silloin tällöin moikkaamassa asioidessani muuten Autotarvikkeella. Että kuka mulle nyt myy seuraavan Volkkarin?

Marraskuussa käännyinkin sitten Autopalen puoleen. Lainasin heiltä viikonlopun koeajoon Nissan Pulsarin, joka oli minusta yksi vuoden kiinnostavimmista autouutuuksista. Tykkäsinkin siitä tosi paljon, mutta automaattivaihteinen versio on niin suorituskyvytön, että se ei oikein houkuttele.

Moottoripyöräilyä

Eerik jäi viime kesänä aika vähälle ajolle. Kuten aiempinakin vuosina, koin elokuussa valaistumisen, että ei hitto, kausihan on kohta paketissa ja aloin vasta sitten panostaa ajamiseen. Kahvanlämmittimet olivat muuten paras tuunaus, mitä olen pyörään tehnyt! Kädet kylmettyvät syksyllä edelleen, mutta eivät enää syväjäädy.

Ajokauden lopulla minulla oli pari viikkoa lainassa kaverini moottoripyörä Kawasaki ER-6N, mutta ajoin sillä vain parisataa kilsaa, koska oli jo aika kylmät ilmat. Se oli ketterän ja vakaan tuntuinen ajettava, mutta ilmanvastus oli turhan suuri. Parin lenkin jälkeen pyörän akku yllättäen kuoli eikä tekohengityskään auttanut. Vaihdoin siihen sitten Eerikin akun (ER-5 ja ER-6 käyttävät samaa) ja ajoin sillä vielä pari lenkkiä ennen palauttamista kaverin luokse talviteloille. Kaveri ostaa siihen vasta keväällä uuden akun, niin ei tarvitse talvella huolehtia ylläpitolatauksesta.

Kawasaki ER-6N

Muuta

Polo ei arvostanut tammikuussa Mazda3:lla ajamistani ja kuoletti kostoksi akkunsa. Toisen kuoleman jälkeen akku meni vaihtoon. Kesällä Polo täytti kolme vuotta, minkä kunniaksi se pääsi katsastukseen ja öljynvaihto/jarruneste/ilmastointilaitehuoltoon. Autosta kuulunut hassu naputuskin saatiin ratkaistua huollon yhteydessä vaahtomuovilla.

Syksyllä kyllästyin Autotarvikkeen ökyhintaiseen renkaidenvaihtoon, vaikka hinta veloitetaankin huolenpitosopimuksesta. Niinpä päätin vaihdattaa renkaat jossain muualla. Innostuin siinä yhteydessä selvittämään kaikkien jyväskyläläisten auto- ja rengasliikkeiden hinnat, koska joku muukin oli varmaan kiinnostunut asiasta.

Autoiluvuoden kruunasi haastattelu Keskisuomalaisen Leidit Liikenteessä -palstalla. Jutusta tuli vielä tosi kiva; selitin ummet ja lammet, mutta niin vain toimittaja sai poimittua sieltä ne tärkeimmät kohdat.

Vuosi 2015

Tammikuun blogi oli varsin hiljainen, mikä johtui taustalla suoritetuista muuttopuuhista. Nyt muutto on suoritettu ja voin keskittyä taas siihen tärkeimpään, eli blogaamiseen. Tiedossa on ainakin lisää Seat Leonin testailua, U-käännöksiä, pari liukkaan kelin tapahtumaa ja tietysti pihistelyä Ecorunissa. Pysykää kuulolla!

Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne

maanantai 15.12.2014 Avainsanat: Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Nissan

Nissan julkaisi tänä syksynä täysin uuden automallin Pulsarin, joka paikkaa mallistossa vuosia olleen Golfin kokoisen aukon. Vaikka Volkkarifani olenkin, Pulsar on mielestäni yksi syksyn kiinnostavimmista autouutuuksista C-segmentissä. Edustaahan se autona juuri sitä kokoa ja näköä, mitä olemme suunnitelleet seuraavaksi autoksemme.

 
Kävimme tutustumassa Pulsariin heti ensiesittelypäivänä Autopalella. Vaikka koeajo oli silloin alle tunnin mittainen, jäi autosta erittäin hyvä maku suuhun. Kunnon testiin Pulsar pääsi marraskuun puolivälissä, kun sain sen lainaan viikonlopun yli blogikirjoitusta varten.
 
Pidempi koeajo vahvisti ensifiiliksiä: Pulsar on laadukkaan oloinen auto, joka on miellyttävä ja vakaa ajettava.

Kuljettajan työtila.

Nissan on kuulemma sanonut, että Pulsarin kilpailijoita ovat Toyota Auris, Hyundai i30 ja Kia c'eed eikä se edes yritä kilpailla kokoluokan the (vai das?) autoa Volkswagen Golfia vastaan. Minä en näe syytä, miksei se voisi houkutella myös Golfin ostajia. Ei se ihan niin premium ole, mutta pidän sitä kuitenkin kilpakumppaneita tasokkaampana. Tämä mielipide pohjautuu tosin vain fiilikseen, sillä olen noista kilpailijoista ajanut vain Auriksen.

Ulkonäkö

Pulsarin ulkonäkö on “ihan ok”. Se ei herätä suuria riemunkiljahduksia, mutta ei myöskään inhoreaktiota. Keula noudattelee Nissanin malliston uutta ilmettä, mutta valitettavasti ilmeen suurin tekijä “LED Signature” -huomiovalot eivät ole autossa vakiona vasta kuin Business 360- ja Tekna-varustetasossa. Koeajoauto oli keskimmäisellä Acenta-varustelulla, mutta siinä ei ollut ledejä, vaikka ne lisävarusteena siihen saisikin.
 
Jostain syystä minulle tulee mieleen Pulsarin perästä Toyota Auris, vaikka eivät ne nyt niin saman näköiset ole. Sitäpaitsi siinä missä en voi sietää Auriksen perää, Pulsarin perä näyttää mukavalta.

 
Värikartta on varsin tavanomainen, mutta syvän sininen, aavistuksen violettiin taittava, Azure on todella upea väri. Jos Pulsarin ostaisin, värivalintani olisi ehdottomasti Azure.

Pulsarin väri Azure on aavistuksen lämpimämpi kuin taustalla pilkottavien Qashqai- ja Juke-mallien Ink Blue. Molemmat värit ovat joka tapauksessa upeita.

Matkustusmukavuus

Yksi suurimmista riemunaiheista Pulsarilla ajaessa on hiljaisuus. Rengasmelun kuuluu sisään todella vähän, vaikka koeajoauton alla oli nastarenkaat. Sanonpahan vaan, että ihan missä tahansa tämän kokoluokan autossa ei voi ajaa maantiellä nastarenkailla ja nauttia samalla Lindsey Stirlingin viulumusiikista! Omasta mielestäni Pulsarin äänentoisto oli hyvä, mutta mieheni mielestä melko tavanomainen. Olen itse melko puukorva, joten tästä voinee päätellä, että auton meluttomuus sai äänentoistonkin kuulostamaan paremmalta, kun musiikkia ei tarvinnut huudattaa.
 
Pulsarin kuljettajan istuimella ei tarvinnut juuri kiehnätä sopivan ajoasennon löytämiseksi. Istuin oli tosi mukava ja pehmeä ja selälle löytyi sopivasti tukea, vaikka erillistä ristiseläntukea penkissä ei ollutkaan. Istuimen sivuttaistuki oli kuitenkin varsin onneton, minkä huomasi erityisesti jyrkästi kaartavaa moottoritien liittymiskaistaa ajaessa. Omassa Polossa olisin siinä tilanteessa pysynyt aika lailla keskellä penkkiä, mutta Pulsarissa tuntui siltä, että hyvä ettei ikkunaa vasten painautunut...

Pulsarissa on mukavan pehmeät istuimet, mutta sivuttaistukea saisi olla enemmän.

Kuljettajan penkistä löytyi korkeussäätö, mutta apukuskille sitä ei Pulsarissa saa edes rahalla. Ihan sama juttu oli Mazda3:ssa. Voi miksi? Minun apukuskini ei arvosta.
 
Apukuskilta tuli kiitosta ovien kyynärnojista, jotka olivat riittävän leveät, miellyttävästi pehmustetut ja oikealla korkeudella. Myös säilytyslokerona toimiva keskikyynärnoja oli toteutettu näppärästi; sen vankan tuntuista kantta pystyi liu’uttamaan pitkittäissuunnassa ja näin hakemaan sille itseä miellyttävän kohdan.

Ovien kyynärnojat ovat pehmeät ja leveät ja sopivalla korkeudella.

Tilat

Nissanin mukaan Pulsarissa on kokoluokan suurin jalkatila takamatkustajille. Takapenkillä todellakin eletään herroiksi tilan suhteen: kun kuskin penkki oli minun asetuksillani ja istuin sen taakse, pystyin melkein nostamaan jalkani suoraksi sen selkänojaa vasten!

Takapenkin matkustusmukavuus saa jalkatilan osalta arvosanana kymmenen, mutta istuimet vain kuusi. Ne ovat kovat ja tasaiset kuin saunan lauteet. Myyjän mukaan Pulsar on suunniteltu kuskin ympärille, mutta jos takatilaan on satsattu, niin miksei sitä ole viety loppuun saakka tekemällä istuimista mukavat? Tilojen puolestahan Pulsar kävisi vaikka taksiksi!

160 cm henkilö istuu eritäin tilavasti 180 cm henkilön takana.

Pulsarin takakontti on reilun kokoinen, mutta melko syvä. Takakonttiin voi ostaa lisävarusteena koko kontin täyttävän säilytyslaatikon, joka on käytännössä sama asia kuin Polon välipohja. Laatikkoon voi viskata autossa vakiona pyörivät rojut, kuten ea-laukun, ja lastata normaalit matkatavarat sitten laatikon kannen päälle. Pieni kauneusvirhe laatikossa oli: kun takapenkin kaataa, laatikko nousee vähän ilmaan. Sen voi painaa takaisin paikalleen, mutta täydellisesti suunniteltu laatikko ei sitä vaatisi. Voi toki olla, että kyseessä oli vain näytillä olleen yksilön vika.
 
Myyjä arveli, että laatikoita tulee menemään kaupaksi tosi paljon, mitä en yhtään ihmettelisi. Sen verran näppärä lisävaruste kyseessä. Ovh 271 e tosin tekee siitä kohtuullisen arvokkaan, kun vertaa siihen, että osassa autoista välipohja on ihan vakiovaruste.

Välipohjalaatikko.

Ovien äänimaailma

Kuten Keskisuomalaisen jutussakin kirjotettiin, minulle auton laatufiilis syntyy ovien sulkeutumisäänestä. Miten Pulsar suoriutui ovien sulkemisesta, oliko ääni “tumps” vai “rämps”? No laadukas tumpsahdushan niistä kuului. Etuovet sulkeutuivat myös tosi kevyesti. Takaovet vaativat vähän enemmän voimaa/vauhtia sulkemiseen, tai muuten ne eivät lukitu kunnolla.
 
Takakontin sulkeutuminen ansaitsee erityismaininnan: sen sulkemiseen ei tarvitse käyttää voimaa ja lisäksi viimeiset 30 cm se sulkeutuu ja lukittuu ihan omalla painollaan. Tämä jos mikä luo laadun fiilistä. 

Suorituskyky, moottori ja kulutus

Auton tärkeimmät vaatimukset perheessämme ovat automaattivaihteisto, pieni kulutus, hyvä suorituskyky ja miellyttävät sisätilat. Sisätilat tuli käytyä jo läpi, mutta miten Pulsar suoriutuu muista vaatimuksista?
 
Koeajamani Nissan Pulsar oli varustettu 1,2-litraisella bensaturbokoneella, josta irtoaa tehoa 85 kW/115 hv. Auton kiihtyvyys on melko tavanomaiselta kuulostava 10,7 sekuntia, mutta se tuntui silti ihan ripeältä ja moottoritielle kiihdytys kävi vaivatta. 
 
Automaattivaihteinen versio ei oikein suorituskyvyllä loista, sillä kiihdytys nollasta sataan vie peräti 12,7 sekuntia. Meidän oma automaattivaihteinen Polo kiihtyy 9,7 sekunnissa, joten Nissanilla olisi vielä parantamisen varaa automaatin suorituskyvyssä. Nyt automaatin suorituskykyä syö varmaan sekin, että sen maksimivääntö on vain 165 Nm, kun manuaalissa se on 190 Nm.
 
Manuaalivaihteisen Pulsarin ilmoitettu kulutus l/100 km on 6,3 (kaupunki), 4,3 (maantie), 5,0 (yhdistetty). Automaatti kuluttaa vain desin enemmän, mikä on ihan hyvä suoritus.
 
Ajoin Pulsarilla testiksi autokoulun 20 km pituisen taloudellisen ajon lenkin, joka sisältää niin maantie- kuin kaupunkiajoakin. Sen kulutus oli 5,0 l/100 km, mikä on ihan ok talvirenkailla. Vertailun vuoksi uusi Volkswagen Polo 1,2 TSI söi siinä 4,7 l/100 km ja Audi A3 1,4 TFSI 4,9 l/100 km.
 
Viikonlopun aikana Pulsar nieli noin 200 kilometriä. Nollasin ajotietokoneen vahingossa ajojen välissä, joten viikonlopun keskikulutus muodostuu kahdesta osasta. Ekat 50 km oli maantiepainotteista ja keskikulutus  4,9 l/100 km. Sen jälkeisen sekalaisen 150 km ajon jälkeen kulutus oli puolestaan 5,7 l/100 km. Ihan ok, mutta olisin toivonut sen kykenevän vähän vähempään. 
 
Tällaista pihistelijää ajatellen Pulsarin ajotietokoneessa on hauskoja toimintoja. Auto näyttää jokaisen ajon jälkeen keskikulutuksen ja vertaa sitä alimpaan ajettuun kulutukseen.

Ajoin koeajoautoon pienimmän kulutuksen ennätyksen 4,9 l/100 km.

Lisäksi medianäytöltä voi seurata ajon ekologisuuarvoa, joka muodostuu kolmesta osa-alueesta: kiihdytys, ajo ja jarrutus. Runsaasta moottorijarrutuksen käytöstä sai eniten pisteitä jarrutusosioon, mutta ajon ja kiihdytyksen pisteytystä en ihan täysin hiffannut. Hauska ominaisuus silti.

Ajon ekologinen arvo.

Pulsarin ajotietokone näyttää ajon kokonaiskeskikulutuksen numerona, mutta hetkellisen arvon vain palkkina. Tämä tuntui aluksi typerän epätarkalta, mutta Nissanin edustajan todettua, että eihän hetkellinen kulutus koskaan voi olla 100% tarkka, tulin siihen tulokseen että palkki on oikeastaan aika kiva. Siitä näkee kuitenkin selkeästi sen, ajetaanko hetkellisesti yli vai alle koko ajon keskikulutuksen.

Hetkellinen kulutus vs. koko ajon keskikulutus

Yhteenveto

Lyhyestä virsi kaunis: pidin Pulsarista todella paljon!
 
Pitkä versio: nautin kovasti Pulsarilla ajamisesta. Kävin muistin virkistykseksi viime viikonloppuna kokeilemassa sitä vielä kerran, ja pidin siitä vaan edelleen tosi paljon. Pulsar on laadukkaan tuntuinen ja ihanan hiljainen! Penkit ovat miellyttävät, mutta sivuttaistukea saisi olla enemmän.
 
Pulsarin ulkonäkö ei vetoa minuun niin paljon kuin vaikka Golfin tai Leonin. Se on vaan jotenkin niin tavallinen. Komeasta sinisestä väristä täytyy kuitenkin antaa plussaa.
 
Voisiko Pulsar sitten olla vaihtoehto meidän tulevaksi autoksi? Asia on vähän kiikun kaakun. Pieni moottori jaksaa kuljettaa autoa mukavasti, mutta me haluamme automaatin ja se on speksien perusteella ihan liian vaisu. Jälleen kerran. Tosi monet autot jäävät valintalistaltamme pois automaatin heikon suorituskyvyn vuoksi!

 

Ensi vuonna Pulsarista tulee tehokkaampi 1,6-litrainen versio, jonka teho voisi riittää meille. Eniten kiinnostaisi Pulsar Nismo, joka tosin on esitelty vasta konseptiautona. Mutta olen varma, että se tulee ajastaan markkinoille! Se tarjoaisi sekä kaipaamaamme suorituskykyä että urheilullisemmat istuimet.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!