POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla nishiki reno

Polkupyörien huoltoa

keskiviikko 26.03.2014 Avainsanat: Huolto , Nishiki Hybrid Comp , Nishiki Reno , Polkupyöräily , Renkaat

Talvipyöräni on viime aikoina kenkkuillut. Viime kuussa sen etuvaihtajan vaijeri alkoi rispaantua ja viime viikolla puhkesi takarengas. Vaijerin vaihtoa pitkitin kuukauden jättämällä etuvaihtajan pysyvästi kakkosrattaalle, mutta puhjennut rengas piti paikata vähän nopeammin.
 
Olin ihan siinä uskossa, että reilulla kuviolla varustetut Schwalbe Snow Stud nastarenkaat eivät ihan hevillä puhkeaisi, mutta toisin kävi. Kotipihalla tuntui, että takarengas on hieman tyhjillään ja kun pääsin 20 metrin päähän pyörävarastoon, rengas tyhjenikin jo silmissä kuuluvan pihinän saattelemana. Keskeltä renkaan kuvion kohoumaa löytyi selkeä reikä ja kohouma oli puoliksi haljennut. Reikään ei ollut tarttunut mitään, joten syyllisestä ei voi olla varma. Todennäköisesti kyseessä oli kuitenkin Kauramoottorin tappajasepeliksikin kutsuma hiekoitussepeli.
 

Hurjan näköinen reikä pyörän nastarenkaassa.

Nastarengas irtosi helposti vanteelta ja sisäkumin paikkaus kävi sujuvasti. Jälkeenpäin sain vinkin, että ulkokumin olisi voinut paikata sisäpuolelta, mutta tehdään se sitten jos sisäkumi puhkeaa uudestaan. Yllättäen Huoltopilotissa oltiin laitettu ulkokumi takavanteelle vasten pyörimissuuntaa, joten käänsin sen renkaan paikkauksen jälkeen oikein päin. Kiekon saaminen takaisin takahaarukkaan niin, että jarrut toimivat, oli taas aikamoisen säädön takana, mutta ei siitä sen enempää. Hankala pyörä on hankala.
 
Vaihdevaijerin vaihtaminen meni vähän säädöksi, sillä en saanut vaihdevivun ruuvia auki. Poikkesin sitten Huoltopilotissa pyytämässä apuja ja muutamassa sekunnissa mielestäni pilalle mennyt ristipääruuvi aukesi. Ilmeisesti siihen tarvittiin vai tosi terävä ristipääruuvimeisseli, sillä omani irrotti ruuvista vain metallihippuja. Samalla ostin uuden vaijerin, sillä kotoa löytynyt ei ollutkaan yhteensopiva vaihdevivun kanssa.
 
Illalla meinasin ryhtyä vaijerin vaihtoon, mutta nyt vaijerin etuvaihtajaan kiinnittävä kuusiokoloruuvi ei inahtanutkaan. Suihkin siihen öljyä liukasteeksi ja seuraavana päivänä ruuvi aukesi.
 
Vaijerin saaminen sopivaan kireyteen tuotti seuraavat harmaat hiukset, sillä en saanut pingotettua sitä millään riittävän kireälle. Ajattelin, että vaihtajan pikkuruuveilla se menee oikeaan asentoon, mutta niihin koskeminen oli virheliike. Aina ketju hankasi johonkin. Jossain vaiheessa tajusin, että vaihdevivussa on vaijerin pituussäätö ja kävin pyörittelemään sitä, mutta kun pikkuruuvien säädöt olivat jo pilalla niin eihän se vieläkään asettunut. Tunnin ruuvailun ja poljinten pyörittelyn jälkeen olin valmis luovuttamaan, mutta juuri silloin vaihteet alkoivat kuin ihmeen kaupalla toimia.
 

Olihan siinä vaihdevaijerissa vielä kolme säiettä jäljellä...

Kun olin saanut talvipyörän kuntoon, päätin samoilla vauhdeilla huoltaa myös vähän kesäpyörääni. Suoristin sen ohjaustangon, joka oli ollut alusta saakka vinossa hieman vasemmalle ja napsuttelin pinnoihin jo syksyllä ostamani pinnaheijastin-tikut, molempiin kiekkoihin 16 kpl. Talvipyörässä on samanlaiset heijastimet ja voin sanoa, että kyllä muuten näkyy! Lidl Crivit pinnaheijastimet eivät ole hinnalla pilattuja: 36 kpl paketti maksoi muistaakseni 4,90 e. Samanlaisia heijastimia saa myös muista kaupoista, mutta niitä saa samalla hinnalla paljon vähemmän.
 

Jos löydätte Lidlistä heijastimia, niin älkää jättäkö ostamatta!

Pinnahejastimet pyörävarastossa salamavalolla kuvattuna.

Kävin muuten ostamassa tällä viikolla myös uuden pyörän pumpun. Neljä vuotta sitten Biltemasta ostettu jalkapumppu on toiminut hyvin, mutta vähitellen männän reikä on venynyt niin että sen pumppailut alkaa olla nyt pumpattu. 
 

Pumpun pohjalle on käynyt vähän hassusti?

Ajatuksena oli ostaa tilalle kunnon jalallinen käsillä pumpattava pumppu pyöräliikkeestä. Sattumalta sellaisia tuli myyntiin Lidliin ja koska sieltä ostetut tavarat ovat ennenkin olleet laadukkaita, ostinkin pumpun sieltä. Hintaa oli 8 euroa ja takuuta 3 vuotta. Jos tuo nyt hajoaa, niin ostan sitten seuraavaksi jonkun kalliimman. Hieman minulla oli tekniikkaongelmia osata käyttää uutta pumppua, mutta miehisen avun saattelemana sain sillä ilmaa talvipyörän renkaisiin. En vain ollut uskaltanut painaa pumppua käsillä riittävästi ja sitten katsoin väärää asteikkoa…
 

Uusi ja uljas pumppu. Katsotaan miten kauan se kestää.

Käsien peseminen pyörän huoltamisen jälkeen on ollut aina ihan tuskaa, kunnes autonhuoltokurssilla tutustuin karheaan käsienpuhdistustöhnään. Lika irtosi käsistä sillä niin hyvin, että sitä oli saatava välittömästi kotiinkin. Pienen etsinnän jälkeen löysin Biltemasta tuotteen nimeltä käsienpuhdistusaine, joka oli vastaavaa. Sen käyttöönoton jälkeen pyörän huolto ei ole ollut enää yhtään niin vastenmielistä kuin ennen, koska kädet on saanut puhdistettua helposti. Ainut vika on siinä, etten saa purkkia itse auki, koska kansi on niin jäykkä. Joudun aina pyytämään aviomieheni avaamaan purkin valmiiksi, kun lähden pyörää huoltamaan. :D
 

Rakkaan mieheni piti avata käsienpuhdistustöhnä myös valokuvausta varten. :P

Uudet nastarenkaat polkupyörään

tiistai 19.11.2013 Avainsanat: Nishiki Reno , Polkupyöräily , Renkaat , Talvi

Vaihtaessani keväällä pyörääni kesärenkaita huomasin, että nastarenkaiden sivut olivat todella halkeilleet. Ei kai mikään ihme, sillä olivathan ne olleet jo lähemmäs kymmenen talvea käytössä. Päätin siis hankkia tänä syksynä pyörään uudet nastarenkaat.
 

Tarttis ehkä vaihtaa...

Ostettuani kesällä uuden pyörän jäi vanha pyörä talvikäyttöön, joten vaihdoin siihen nastarenkaat näin ajoissa, jotta voin kelin mukaan ajaa nastoilla tai ilman. Uudet nastarenkaat ostin Huoltopilotista, jonka tehtäväksi annoin myös niiden allelaiton. Vaikka olisin voinut vaihtaa ne itsekin, maksoin mielelläni 22 euroa siitä, että joku muu teki sen puolestani kun liikkeessä kuitenkin kävin. Samalla vaihtoon menivät moneen kertaan paikatut sisäkumit, joista takarenkaan kumi ei enää pitänyt ilmoja kunnolla sisällään vaan tyhjeni hitaasti viikossa.
 
Huoltopilotilla oli tarjota 26 tuuman renkailla varustettuun Nishiki Reno -pyörääni paria nastarengasmallia:
- Suomi Tyres W106 (39,90 e/kpl) (ex. Nokian Hakkapeliitta W106)
- Schwalbe Snow Stud (55 e/kpl)
 
Pitkän pähkäilyn jälkeen valitsin Snow Studit. Myyjän mukaan renkaat ovat hyvin samantasoiset; Snow Studin etuna on vain heijastinnauha renkaan sivussa ja hieman parempi pito lumella isomman kuvion vuoksi. Snow Studeissa nastat ovat renkaan sivuilla, kun taas W106:ssa ne ovat keskemmällä.
 

Suomi Tyres W106 vs. Schwalbe Snow Stud

Edelliset nastarenkaani olivat W106-renkaat. Ei niissä mitään vikaa ollut, mutta halusin testata toisia, koska ajattelin, että ne olisivat mukavammat ajaa, kun renkaan sivuilla olevat nastat eivät varmaan ropisisi niin paljon. Tässä tietysti on vaarana, että pito jäällä ei ole niin hyvä, mutta 10 km ajon perusteella nastat ottavat kyllä heti kiinni kun pyörää kallistaa aavistuksenkin. Lisäksi rengaspaineita voi vähän laskea liukkaalla, jolloin nastat pureutuvat jäähän paremmin.
 

Schwalbe Snow Stud pyörässäni.

Työkaverini oli aivan järkyttynyt, kun kuuli ostamieni nastarenkaiden hinnan. Polkupyörien nastarenkaita saisi kyllä halvemmallakin, mutta ainakin itse haluan satsata sellaisiin, jotka kestävät monta talvea. Epäilin, että pyörähuollossa renkaat saattaisivat maksaa hieman enemmän kuin marketeissa, mutta yllättäen W106 maksoivat Prismassa sentilleen saman verran kuin Huoltopilotissa eli hinnassa ei ollut mitään erikoisliikelisää.
 
Kyselin Huoltopilotin myyjältä halpojen ja kalliiden nastarenkaiden eroista. Halvemmissa renkaissa nastat saattavat olla kevytmetalliseosta, jolloin ne eivät kestä käytössä vaan kuluvat niin, että lopputuloksena renkaat saattavat muuttua nastattomia liukkaammiksi. Myyjä kertoi myös esimerkkinä jonkun asiakkaan, joka oli ostanut syksyllä ensin Biltemasta pyörän nastarenkaat ja tullut sitten vuodenvaihteessa ostamaan heiltä kunnolliset, kun Biltemat eivät kestäneet. Halpisrenkaiden kumiseos saattaa olla samaa kuin kesärenkaissa, joka ei ole niin hyvä talvikäytössä. Kaikki halpisnastarenkaat eivät kuitenkaan ole huonoja, vaan esimerkiksi Continentalin Nordic Spike 120 nastarenkaat ovat kuulemma ihan ok (hinta Minimanissa 27,95 e/kpl; ei ole myynnissä 26-tuumaisina).
 
Etsiessäni tietoja polkupyörän nastarenkaista luulin, että Nokian Renkaat valistaa polkupyörän renkaita edelleenkin, sillä lukeehan vanhoissa W106-renkaissani "Nokian Hakkapeliitta". Kävi kuitenkin ilmi, että Nokian Renkaat on myynyt polkupyöränrengasliiketoimintansa jo vuonna 2004 Suomen Rengastehtaalle. Huoltopilotin myyjän mukaan Nokian nimi katosi polkupyörien renkaista vasta muutama vuosi sitten, joten ei ihme jos se on sekoittanut. Tulee mieleen Valiojäätelö, joka ei ole ollut Valion enää moneen vuoteen. Nykyisin "Nokian Hakkapeliitta" polkupyörien renkaat myydään nimellä "Suomi Tyres", mutta samoista renkaista on kyse.

Vanha pyörä uusilla renkailla valmiina talveen.

Polkupyörän renkaanvaihtopulmia

tiistai 04.06.2013 Avainsanat: Huolto , Nishiki Reno , Polkupyöräily

Vaihdoin polkupyörääni vapunaattona kesärenkaat. Helmikuinen talvirenkaidenvaihto-operaatio kävi niin kätevästi, että vaihdoin kesärenkaat ihan vapaaehtoisesti kun ei ollut muutakaan tekemistä. Se taisikin olla vanha ulkokumi, joka oli niin tiukka että sen kanssa meni aina tappeluksi, kun taas nämä nykyiset sujahtavat melko helposti pois vanteelta/vanteelle.


Kas siinä vaihtuu ulkokumi sellaista tahtia ettei kamerakaan ole pysynyt mukana. :P


Kirjoitin viimeksi, että en saa millään takajarrujen paloihin samaa määrää välikappaleita, vaan vasen puoli vaatii niitä aina enemmän. Käytin pyörän helmikuussa huollossa ja siellä jarruihin oli saatu sama määrä välikappaleita molemmille puolille. Koska paloja ei tarvinnut siirtää, irrotin takapyörän tyhjentämällä siitä ensin ilmat, jolloin jarruja ei tarvinnut purkaa. Kiinnitettyäni takapyörän takaisin toisen puolen jarrupala otti kuitenkin kiinni vanteeseen ja toisella oli väljää. Kun tarkemmin katsoin takapyörän kiinnitystä, huomasin, että viimeisellä mutterin kiristyksellä se nousee hieman ylös takahaarukan kuopasta ja menee siten vinoon. Painoin sitten rengasta tosi kovaa haarukkaa vasten kiristäessäni pulttia ja sitten jarrupalat taas olivat tasan.

Sain pyörän huoltoon Huoltopilottiin talvella alle viikon varoitusajalla ja sain sen myös takaisin päivässä. Huolto maksoi muistaakseni 140 e, josta työn osuus oli noin puolet ja toinen puolikas osia. Pyörään vaihdettiin ainakin takapakka, ketjut, jarrupalat ja vaijerit.

Polkupyöräni kesärenkaiden vaihto sujui siis vaivattomasti, mutta sitten alkoi ongelmat. Lähtiessäni vapun jälkeisenä aamuna töihin, sain huomata eturenkaan tyhjentyneen. Ilmeisesti olin telonut sisäkumin ulkokumia irrottaessa tai kiinnittäessä, sillä pieni reikä oli kumin sisäsivulla vastapäätä venttiiliä eli kohdassa, josta aina aloitetaan ja lopetetaan ulkokumin laittaminen rengasraudoilla.

Tässä pyörä on purettu vasta ekaa kertaa.


Ei muuta kuin paikkaamaan. Muuten hyvä, mutta paikkaliima oli haihtunut taivaan tuuliin. Tuo oli meillä varmaan jo kolmas paikkarasia, jonka liimat ovat hävinneet käytön puutteessa…

Viikonloppuna ostin Intersportista uudenmerkkisen paikkarasian ja paikkasin renkaan. Sunnuntai-iltana kävin tarkistamassa pyörän ennen seuraavaa työpäivää ja huomasin surukseni, että rengas oli jälleen tyhjä! Ei auttanut kuin kaivaa paikkaustarpeet jälleen esiin. Yllättäen reikä oli uuden paikan reunassa eli se ei ilmeisesti ollut kiinnittynyt kunnolla. Kerta se on ensimmäinenkin kun näin käy. Ei muuta kuin paikkaa paikan päälle ja sitten ilma pysyi lopulta renkaassa. Olipahan projekti!

Uudessa paikkarasiassa oli mukana parikin erilaista liitua reiän merkitsemistä varten, mutta ne eivät kumpikaan tarttuneet sisäkumini pintaan. Sen sijaan renkaan karhennukseen tarkoitettu pala oli tässä hiekkapaperia, josta jäi renkaaseen murua. Vanhoissa rasioissa karhennus tehtiin metallisella raastimella, joka oli tehokkaampi eikä siitä irronnut mitään ylimääräistä. Paikatkin olivat paljon ohuempia kuin vanhoissa rasioissa, joten ei jäänyt kovin hyvä kuva tästä vaikka olikin hienon oloinen.

Vanhoja kunnon paikkoja, vanha paikkarasia ja uusi kehnompi paikkarasia.

Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta

keskiviikko 06.02.2013 Avainsanat: Huolto , Jenni , Nishiki Reno , Polkupyöräily , Talvi

Minulla on aikamoinen vihasuhde polkupyöräni renkaiden vaihtoon. Melkein palaa pinna pelkästä asian ajattelemisesta, koska se on niin ärsyttävää puuhaa. Ne eivät irtoa vanteilta ja jarrujen säätäminen renkaiden vaihdon jälkeen se vasta syvältä onkin. Kaiken lisäksi käsistä tulee superlikaiset ja pesemisen jälkeen ne ovat ihan korput. Siksi en millään viitsi vaihtaa renkaita ennen kuin on ihan pakko.

Talvella tämä pakko kulminoituu periaatteeseen, että vaihdan renkaat vasta, kun olen kaatunut pari kertaa. Olen aika mestari selviämään pyörällä kaatumisesta ja usein siinä käykin niin, että pyörä rojahtaa maahan ja minä teen ihmeellisen ninjaloikan ja päädyn jaloilleni maahan. Siksi tämä periaate. Parin rypäisyn jälkeen sitten taivun pilaamaan iltani taistellessani pyörävarastossa renkaiden ja jarrujen kanssa.

Tänä talvena kaaduin pyörällä ekaa kertaa joskus tammikuun alussa, kun eturengas päätti yllättäen lipsahtaa alta eräässä kaarteessa vaikka ajoin sen varovasti. Ninjaloikka ei edes tullut selkärangasta joten päädyin kyljelleni. Alkuviikosta pyörä meinasi lähteä alta vähän tien ylityksen jälkeen oikealle kääntyessäni, mutta sain jalan maahan eikä käynyt kuinkaan mitä nyt pyöräilykaistalla vastaan kävellyt jalankulkija hyppäsi aika tyylikkäästi sivuun.

 
Uskollinen ratsuni Nishiki Reno on palvellut jo vuodesta 1997 saakka.


Viime päivinä on ollut ihan sairaan liukasta viime viikon suojakelien johdosta ja pyörällä on saanut ajaa tosi varovasti, kun kaikkialla on liukasta ja muhkuraista. Teitä on kyllä hiekoitettu, mutta irtosepeli ei estä pyörällä liukastelua mitenkään. Tänään päätin taipua kohtalooni ja vaihtaa nastarenkaat alle. Tyhmä mieheni ei edes suostu auttamaan hommassa, koska hän vihaa pyörääni ehkä vielä vähän enemmän kuin minä ja on luvannut ettei ikinä enää koske siihen... Onneksi sain sentään joululahjaksi lepytyslevyksi nimetyn suklaalevyn tällaisia tiukkoja tilanteita varten ja kaivoinkin sen jo valmiiksi esiin  ennen kuin suuntasin pyörävarastoon.

 
Lepytyslevy.


Mutta ihme ja kumma! Pyörän kesärenkaat irtosivat vanteilta melko kivuttomasti ja nastarenkaatkaan eivät jaksaneet pahemmin taistella vastaan, kun laitoin ne vanteille.

Pyöräni takajarrut ovat tosi vaikeat saada toimimaan, sillä vasenta ja oikeaa puolta ei saa millään tasapainoon keskenään ja saadakseni jarrupalat yhtä etäälle vanteesta vasempaan palaan pitää laitaa enemmän välipaloja kuin oikeaan. En todellakaan tiedä miksi se on sellainen, mutta niiden kanssa pystyy helposti taistelemaan tunnin... Tänään kuitenkin kiersin säätöurakan tyhjentämällä ja täyttämällä renkaan ilmalla vasta kun se vanteineen oli kiinni polkupyörässä, joten nyt ei tarvinnut kuin mitata vaijerille oikea pituus. (Täytettyä rengasta ei siis saa irti polkupyörästä ellei pura jarrupaloja kokonaan irti.)

Lopuksi öljysin vielä ketjut, asensin uuden soittokellon vanhan hajonneen tilalle ja asensin pyörään myös uuden spiraalilukon. Bastan valmistaman lukon kiinnitysmekanismi oli kyllä ihan naurettavan heikko, sillä toinen kiinnikkeistä katkesi kun olin irrottamassa sitä myyntipakkaukssta ja kun olin irrottamassa kiinnikkeitä että saan telineen kiinni pyörään, niin koko kiinnityssysteemi katkesi vaikka yritin varovasti taivuttaa sitä auki... Ostin lukon jo viime keväänä joten myyntipaikkaan siitä on vähän paha reklamoida, mutta jospa valmistajalle voisi. Lukko on kuitenkin ollut lämpimässä koko ajan joten ei pitäisi olla mitään pakkasrasitettakaan. Muovi vain oli selkeästi ihan liian kovaa. Tyydyin sitten vain lukitsemaan spiraalin kiinni pyörän runkoon.

 
Hajonnut pyörän lukon pidike. Ensin meni toinen noista pitkistä jutuista ja sitten katkesi koko pidike.

Aikaa renkaidee vaihtoon ja muuhun säätöön meni vain reilu tunti! En varmaan koskaan ole päässyt näin helpolla! Viimeinenkin pyörähuollon vihattu vaihe käsien puhdistus sujui kivasti, kun käytin Biltemasta sitä varten ostettua karheaa käsienpesuvoidetta. Päihitti meinaan kynsiharjan ja nestesaippuan mennen tullen.

Minun on kyllä vietävä polkupyöräni lähiaikoina huoltoon, sillä siinä on ollut kaikenlaista pientä kremppaa. Takavaihtaja pomppii vähän ikävästi ja renkaita vaihtaessa huomasin etuvaihtajan vaijeri olevan katkeamassa. Jarrupalat pitää uusia eteen ja taakse. Lisäksi takajarrujen länkien pikkuisista säätöruuveista oli kadonnut jengat, kun niitä viimeksi yritin säätää joten nekin voisi olla hyvä uusia vaikka jarrut jostain syystä palautuvat ilmankin. Kaikki ovat hommia jotka pystyisi tekemään itsekin, mutta etenkin vaihteiden sääädön jätän mieluummin liikkeen tehtäväksi. Ja tuleepahan samalla vaihdettua muut kuluneet osat.

Toisaalta tekisi hieman mieli ostaa uusi pyörä, mutta tähän saakka pyöränvaihtoajatukset on aina tyrmännyt se, että uudet pyörät ovat niin masentavan värisiä. Useampi vuosi sitten Nishikillä oli upea sähkönsininen malli, mutta silloin vaihto ei ollut ajankohtainen. Nytkin vaihto kiinnostaisi lähinnä siksi, että uusi voisi olla helpommin huollettava ja kapeammilla renkailla varustettu joten se rullaisi paremmin.

Polkupyörä vuorostaan huoltoon

maanantai 24.01.2011 Avainsanat: Huolto , Nishiki Reno , Polkupyöräily

Mainitsin joskus viime keväänä, että olisi pitänyt viedä polkupyörä huoltoon, mutta myöhästyin, koska kevätsesonki oli juuri alkamassa. Heinäkuussa ajattelin, että ruuhka olisi hellittänyt ja yritin varata Huoltopilottiin aikaa, mutta pyörä olisi joutunut silloinkin olemaan siellä yli viikon eivätkä voineet varata suoraan jotain tiettyä päivää huollolle, joten annoin asian olla. Hoidetaan sitten talvella. En tiedä olisiko muissa polkupyörähuolloissa ollut vähemmän kiirettä, mutta en selvittänyt asiaa, koska Huoltopilotti on ollut vakipaikkani siitä saakka kun sain pyöräni vuonna 1997. Ennen tapasin huollattaa pyörän joka kevät, mutta nykyisillä ajokilometreillä (alle 100 km kuukaudessa, krhm) se ei ole tarpeen.

Pari viikkoa sitten sain lopulta aikaiseksi varata huoltoajan. Nyt sesongin ulkopuolella huollattaminen kävi tosi kätevästi, sillä vuosihuoltoon kuului ilmainen noutopalvelu. Pyörä haettiin työpaikaltani sovittuna aamuna (päivä tosin siirtyi parilla eteenpäin sairastumisen takia) ja iltapäivällä kinusin työkaverilta kyydin Tourulaan hakemaan pyörää. Oih se oli pitkästä aikaa puhdas! Ja toimi muutenkin hyvin pehmeästi ja vaivattomasti.

Pelkäsin että polkupyörään jouduttaisiin vaihtamaan takavanne liian kuluneiden jarrupalojen käytön takia, mutta ei onneksi tarvinnut. Samoin ajattelin että takapakka olisi vaihtokunnossa mutta eipäs ollutkaan. Itse asiassa pyörään ei vaihdettu kuin ihan perusosia eli ketjut, jarrupalat, vaijerit ja olisikohan ollut joitain vaijereiden suojia. Kokonaishinnaksi muodostui 120 e, josta työn osuus oli 84 e ja osat 36 e.

Lisäksi ostin vielä varaosiksi "paremmat" jarrupalat 9 e ja uudet rengasraudat 6 e, koska katkaisin viime keväänä yhden. Olisin halunnut oikeasti metalliset rengasraudat, mutta sellaisia ei ollut myynnissä. Uudet ovat samanlaiset kuin aikaisemmatkin jotka kestivät kyllä monta vuotta. Myös polkupyörähuolto itse käyttää kuulemma samoja rengas"rautoja".

Nyt kelpaa taas ajella.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!