POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla navigointi

Poloa ulkoiluttamassa

sunnuntai 05.02.2012 Avainsanat: Jarrut , Maantiellä ajo , Navigointi , Polo , Polo Junior , Talvi

Ajelin Pololla tammikuussa vähemmän kuin koskaan. Pelkistä kauppareissuista ja salilla käymisistä ei kertynyt ajoa kuin pari sataa kilometriä, mutta käynnistyksiä sitten senkin edestä. Lyhyet ajomatkat ja useat käynnistykset eivät tee hyvää akun varaukselle, joten pikkuhiljaa alkoi tuntua siltä, että Poloa pitäisi ulkoiluttaa kerralla enemmän, että saisin akun taas täyteen.

Eilen oli sen verran vilpoinen keli (-26 C), että päätin että nyt on hyvä aika lähteä lenkille. Miestäkään ei tarvinnut hirveästi houkutella mukaan, kun lenkillä olisi katto pään päällä. Ei muuta kuin toppavaatetta niskaan ja ulos ja sisään autoon. Puolentoista tunnin lämmityksen jäljiltä Polo käynnistyi tyytyväisenä.

Olin katsellut kotona Google Mapsista kivan näköisen Päijännettä sivuavan Muuratsaloa vastapäätä kulkevan Haukanmaanväylä-nimisen tien, mitä halusin ajaa. Bookmarkkasin reitin puhelimen Google Maps karttasovellukseen ja otin vielä navigaattorin mukaan verrokiksi, mutta siihen en reittiä laittanut.



Kivan näköinen pikkutie jonka halusin ajaa.


Haukanmaanväylälle päästäkseni piti ajaa ensin vanhalle nelostielle Kanavuoren ABC:ltä. En muistanutkaan miten kapea ja mutkainen tie se on! Nyt kun on ajanut reilun vuoden vain uutta nelostietä Kanavuoresta Toivakkaan, on vaikea uskoa että tuo vanha on vielä vähän aikaa sitten ollut valtatie...

Haukanmaanväylä oli mukava tie ajaa. Hyvin aurattu tasainen ja pääosin lumipintainen tie. Leveäkin. Kun pitää siirtyä paikasta A paikkaan B, suosin suoria ja nopeita väyliä, mutta muuten vain ajellessa tuollaiset pikkutiet ovat ihania. Ihana pikkutie kuitenkin päättyi 12 km ajon jälkeen. Ensin tuli kyltti "yleinen tie päättyy" ja hetken päästä kun olisi pitänyt kääntyä vasemmalle (kuvan reitillä näkyvä pallura), nökötti tien varressa ajo kielletty -merkki. Pöh. Ei auttanut kuin kääntyä takaisin.

Navigaattorin mukaan ko. tietä mihin olisin kääntynyt ei ollut edes olemassa. Ei tuohon navigaattoriinkaan tosin täysin voi luottaa, sillä se ei esimerkiksi edelleenkään tunne nelostien uutta linjausta, vaikka olen päivittänyt siihen tuoreimmat Q4/2011 kartat. Uutta nelostietä ajaessani navi näyttää että ajan keskellä ei mitään ja ehdottelee tekemään U-käännöksiä tai kääntymään seuraavasta risteyksestä vanhalle linjaukselle.

Päästyämme takaisin vanhalle nelostielle jatkoin matkaa Toivakkaan alkuperäisen suunnitelman mukaan ja sieltä taas mukavan pientä tietä pitkin Leppälahteen ysitielle. Ysitie olikin sitten tylsä valtaväylä ja sitä pitkin suuntasin takaisin kotiin. Lyhyeltä tuntuneeseen reissuun meni liki kaksi tuntia ja matkaakin kertyi pikkuisen vajaa 100 km. Keskinopeus 50 km/h ja keskikulutus 6,2 l/100 km. En osaa sanoa mikä kulutus olisi ollut lämpimämmällä kelillä, mutta kyllä tässä selvästi oli pakkaslisää.

Eräällä foorumilla lupasin kuulostella Poloa, että kuuluuko siinä mitään ylimääräisiä natinoita ajaessa. Eipä kuulunut. Todella hiljainen auto pakkasellakin, vaikka silloin minusta on ihan normaalia että auto vähän natisee. Sen sijaan oikeasta etujarrusta kuului ikävää korkeaäänistä kirskuntaa sen jälkeen, kun olin pysähtynyt hetkeksi umpikujaan ja lähtenyt uudelleen liikkeelle. Ääni kuului ensin jarruttaessa ja sitten se jatkui puolisen minuuttia vielä ajaessakin. Olisiko jarrulevyn välissä ollut jäätä joka olisi syntynyt tien pinnasta pikkuisen nousseesta lumesta? Tämä toistui vielä uudelleen jarruttaessa, mutta sen jälkeen ei onneksi enää.

Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä

maanantai 24.10.2011 Avainsanat: Kevytliikenne , Maantiellä ajo , Muiden käyttäytyminen , Navigointi , Ohittaminen , Polo , Polo Junior , Reissut , Renkaat , Tankkaus

Veljeni muutti tänä syksynä opiskelemaan Ylivieskaan, joka minun näkökulmastani sijaitsee huitsin Nevadassa. Teimme mieheni kanssa sinne parin päivän pikavisiitin viikonloppuna.

Vaihtaako vai eikö vaihtaa?

Matkaa edeltävällä viikolla olin kahden vaiheilla, vaihtaisinko Poloon talvirenkaat vai en. Kyttäsin sääennusteita ja meinasin jo lähteä liikenteeseen kesänakeilla, kunnes keskiviikkona lauantain ennuste näyttikin räntäsadetta ja niinpä oli taivuttava talvirenkaisiin.

Olin suunnitellut vaihtavani renkaat itse autonhuoltokurssilla, mutta koska päätös vaihdosta tuli aika äkkiä, vaihdatin ne Jyväskylän Autotarvikkeella Polon huolenpitosopimuksen piikkiin. Tarvikkeella oli vähän kiire, mutta puhelimessa saamani lupauksen mukaan sain auton vähän vajaassa tunnissa takaisin nastat alla ja hyvin pestyt kesärenkaat takakontissa. Kesärenkaat olivat juuri pestyiksi hämmästyttävän kuivat (= toki vähän kosteat, mutta ei yhtään vettä valuvat) vaikka auto oli niin lyhyen aikaa poissa. Autopesulan renkaiden vaihdossa auto on aina ollut päivän ja silti rengaspusseista on en jälkeen voinut välillä valuttaa vettä.

Uutukaiset nastarenkaat (Nokian Hakkapeliitta 7) ropisivat aluksi todella paljon, mutta jo 15 km ajon jälkeen huomasin niiden selkeästi hiljentyneen. Tai niin kuvittelin. Maantiellä renkaat kuulostivat vain siltä kuin olisi ajanut tosi kovilla rengaspaineilla, mutta taajamanopeuksissa ropina on kyllä aikamoinen! Toivottavasti hiljenevät... Rengaspaineet olivat kaikissa renkaissa vaihdon jälkeen 2,6 bar eli ihan ok.

Optimaalisin reitti?

Ennen reissua arvoin, mitä reittiä Jyväskylästä Ylivieskaan kannattaisi ajaa. Googlemaps ehdotti ajamaan Nelostietä kunnes Pihtiputaanjälkeen olisi käännytty Elämäjärventielle (seututie 658) ja ajettu sitä Haapajärvelle saakka, missä olisi jatkettu Ylivieskaan valtatietä 27 pitkin. Matkaa 246 km ja aika-arvio 3:32 h.

Matkaan lähtiessä käskin navigaattorin opastaa meidät Ylivieskaan. Pihtiputaan jälkeen katsoimme puhelimesta Googlemapsia ja totesimme ajaneemme Elämäjärventien risteyksen ohi. Navigaattorin mielestä optimaalisin reitti oli ajaa yksinkertaisesti nelostietä Pyhäjärven tuntumaan saakka, mistä sitten käännyttiin suoraan valtatielle 27.

Paluumatkalla koitin saada navigaattorin ohjaamaan meidät Googlemapsin ehdottamaa reittiä pitkin, mutta se oli itsepintaisesti sitä mieltä, että Pyhäjärven kautta ajaminen olisi sekä optimaalisinta että nopeinta. Niinpä palasimme takaisin samaa reittiä. Pyhäjärven reitti oli 25 km pidempi, mutta matka-aika liki sama, vaikka Googlemaps arvioi ko. reitin ajoajaksi 3:48 h. Unohdin kirjata ylös yhden suunnan ajoajan, mutta koska ajotietokone antoi viikonlopun kokonaisajoajaksi vain hieman vajaa 7 h, ei meillä millään voinut mennä tuohon reittiin liki neljää tuntia.

Ohituskaistoista

Olen ajanut todella vähän pitkiä matkoja yhdessä mieheni kanssa ja nyt huomasinkin, että se on tosi kivaa, kun voi yhdessä keskustella kaikenlaisista liikennetilanteista. Hämmästelimme mm. Äänekosken ja Pihtiputaan välisten ohituskaistojen lyhyyttä: eihän 900 metrissä ehdi millään ohittaa edellä ajavia rekkoja, jos haluaa pitäytyä edes suunnilleen 100 km/h rajoituksen mukaisessa nopeudessa.

Paluumatkalla ollut 600-metrinen ohituskaista oli todellinen pohjanoteeraus. Kun näin pimeällä kyseisen kaistan liikennemerkin kiihdytin edelläni ajaneiden tuntumaan, mutta saavutettuani ne totesin että ei mitään toivoa ajaa ohi, kun kaista loppuu jo 600 m päästä ja annoin nopeuden pudota. Täysin järjetöntä tehdä noin lyhyitä ohituskaistoja, jotka oikein kannustavat ajamaan ylinopeutta.

Mieheni teki ohitukset aina aika reippaasti, koska ei halunnut kökkiä ohituskaistalla kovin pitkään. Pakko oli kyllä yhdessä vaiheessa huomauttaa, että turhaan ajat ylinopeutta, kun kaistaa riittää ohitukseen normaalillakin nopeudella. Olisihan se kiva että ohituskaistoilla saisi ylittää nopeusrajoituksen 10-20 km/h jotta ohitukset olisivat ripeitä, mutta kun ei saa, niin silloin täytyy vain yrittää hillitä itsensä ja ajaa rajoituksen mukaan. Lyhyehköillä ohituskaistoilla oma nopeuteni on yleensä 105-108 km/h luokkaa, että en minäkään ihan täydellinen ole.

Paluumatkalla ohitin eräällä n. 1,5 km pituisella ohituskaistalla yhden rekan ja meinasin ohittaa kauempana edellä ajavan säiliörekankin, mutta kaistaa-on-jäljellä-600-m merkin kohdalla arvelin, että kaista ei enää riitä ohitukseen vauhdillani, joten vaihdoin kaistaa toisen rekan taakse ja annoin nopeuden tippua rekan 80 km/h:iin. Siinä vaiheessa edellä ajanut rekka päätti yllättäen antaa tilaa kaikille ohittajille ja antoi nopeutensa tippua alle 60 km/h:iin. Siinähän sitten himmailin sen takana, kun en enää kehdannut lähteä ohittamaankaan. Tosi monta autoa ajoikin vielä ohi. Tosi kilttiä rekalta antaa ohittajille tilaa, mutta mietin että olisiko hidastamisesta voinut antaa jonkinlaisen merkin tai antaa nopeuden hidastua heti kaistan alussa eikä vasta puolivälin jälkeen?

Ylivieska-city

14 000 asukkaan Ylivieska tuntui aika pieneltä paikalta. Keskustassa ei ollut yhtään liikennevaloja, mutta "sisäänajotiellä" markettien vieressä niitä oli kolmet peräkkäin. Ja niihin jokaisiin piti pysähtyä, vaikka ajoin ihan rajoitusten mukaan. Todellinen punainen aalto normaalin vihreän aallon sijasta. Kotimatkalla ne sentään olivat yhteistyökykyisemmät eikä niihin tarvinnut ihan pysähtyä, kunhan vaan hiljenteli jokaisiin.

Paluumatkalla kaivoin kameran esiin kuvatakseni liikennevalojen punaisen aallon, mutta pääsimmekin pysähtymättä läpi jokaisista.


Yhdellä suojatiellä Ylivieskassa oli kätevä jalankulkijoiden turvallisuutta lisäävä tekijä: kun jalankulkija lähestyi suojatietä, sitä osoittavien liikennemerkkien päällä alkoi vilkkua oranssit varoitusledit. Viime vuonna täällä Jyväskylässä oli vastaava mekanismi Satamakadun ylittävällä vaarallisella suojatiellä sillä erotuksella, että ledit vilkkuivat suojatiemerkkien sinivalkoraitaisissa tolpissa. Jostain syystä tolpat kuitenkin kerättiin pois muutaman viikon jälkeen. Ilmeisesti kyseessä oli vain kokeilu, mutta minun puolestani se olisi saanut jäädäkin, koska välkkyvät tolpat ovat erittäin hyvä heräte.

Kävelijöistä varoittava suojatie. (Jouduin photoshoppaamaan kuvaan välkkeen, koska kamera ei onnistunut sitä tallentamaan.


Halpaa bensaa

Paluumatkalla pysähdyin tankkaamaan Pyhäjärven Vaskikelloilla, koska siellä oli reissun ehdottomasti halvin bensa. Neste Expressillä 95E10 maksoi 1,479 e mikä ei ole varsinaisesti halpaa, mutta viime aikojen hintatasoon nähden ihan edullista. Yleensä on tottunut siihen, että kaikki maanteiden varrella olevat huoltoasemat myyvät toinen toistaan kalliimpaa polttoainetta, joten tämä oli kiva yllätys. Samaan aikaan Jyväskylän halvin 95 maksoin 1,499 e.

Samalla sain laskettua Polon keskikulutuslukeman pelkästä maantieajosta. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 5,6 l / 100 km ja tankkauksesta laskettu 5,7 l / 100 km, jotka molemmat ovat Polon ilmoitettuun 4,4 l /100 km maantiekulutukseen nähden aika korkeita. Luulen kyllä, etten ikinä pääse niihin. Alin Polon keskikulutus mihin olen päässyt on 5,0 l / 100 km, kun ajoin Jyväskylästä Lievestuoreelle ylämäkiin hyytyvän rekan perässä.

Vaskikelloilla oli liikennemerkeistä tehty taideteos, joka näytti pimeällä kameran salamavalossa aika hienolta.


Hurja peräkärrääjä

Jossain vaiheessa paluumatkaa nelostielle oli tulossa jostain risteyksestä pientä peräkärryä vetävä auto. Ajoimme risteyksen ohi emmekä kiinnittäneet asiaan sen enempää huomiota, olimme vain tyytyväisiä ettei tarvinnut jäädä ajamaan peräkärryn taakse.

Ehkä parinkymmenen kilometrin jälkeen joku auto lähti ohittamaan meitä, kun ajelimme erään rekan perässä jonossa reilua 80 km/h. Kappas, sehän oli sama peräkärryn vetäjä. Sen jälkeen saimme jännityksellä seurata, kuinka peräkärryä vetävä auto pikkuhiljaa ohitti edellä ajavat ja myös sen rekan. Ainakin pimeässä terävät kaistanvaihdot näyttivät hurjilta ja oma juttunsahan on vielä se, että peräkärryä ei saa vetää kuin 80 km/h nopeudella. Vaikka mekin ohitimme rekan jossain vaiheessa, katosi tämä vauhdikas peräkärrynvetäjä nopeasti näkyvistä.

Kootut seikkailut Helsingissä

lauantai 05.09.2009 Avainsanat: Kaupunkiajo , Liikennesäännöt , Maantiellä ajo , Navigointi , Omat mokat , Pysäköinti , Reissut

Lupasin jo alkukesästä Desuconissa, että lähtisin mukaan myyjäksi Helsingissä heinäkuun puolivälissä pidettävään Animeconiin. Lupasin myös toimia porukan kuskina Helsingin keskustassa. Aiemmin ajatus autolla ajamisesta Hesan keskustassa on lähinnä kammoksuttanut, mutta nyt ajattelin ottaa sen haasteena. Kaupungin keskustahan se on siinä missä mikä tahansa muukin. Paitsi että liikennettä tosin on enemmän, kaistoja on enemmän, liikennemerkkejä on enemmän ja kaduilla autojen seassa kulkee raitiovaunuja. Nämä tekijät yhdistettyinä pakottavat olemaan tarkkana, tai muuten jotain jää huomaamatta. Mutta kuinka sitten kävikään?

Alkusekoilut

Majapaikkamme Helsingissä sijaitsi Punavuoressa, jonne meinasin alun perin kiertää länsi-Helsingin kautta, ettei tarvitsisi heti ensimmäisenä ajaa ihan keskustaan. Päädyin kuitenkin noudattamaan navigaattorin neuvoja ja ajoin nelostietä ihan loppuun (alkuun?) saakka, kunnes tupsahdin kaupunkiin. Ensimmäinen haaste tuli heti vastaan, kun Kustaa Vaasan tieltä / Hämeentieltä oli kuorittu pois asfalttia ja siinä sivussa kaistamerkinnät. Olen huono hahmottamaan kaistojen sijainteja kadulla ilman maalauksia, joten meinasin olla aluksi vähän hukassa. Selvisin (kai) kuitenkin törttöilemättä.

Keskustaa lähestyessä tein tyhmän virheen ja ajoin päin punaisia. Vasta risteykseen ajettuani havaitsin, että liikennevalot olivat vaihtuneet keltaisiksi ja vaihtuivat melkein saman tien punaisiksi. Olisi pitänyt olla tarkkaavaisempi, mutta jotenkin tuli vain soljuttua muun liikennevirran mukana eteenpäin. Liikenne todellakin soljui ympärilläni, sillä ihan rinnallani viereisellä kaistalla joku muukin ajoi päin punaisia.

Rautatieaseman jälkeen navigaattori olisi halunnut, että käännytään vasemmalle Mannerheimintielle. En voinut kuitenkaan noudattaa ohjetta, sillä kaistamaalausten perusteella ajaminen oli sallittu vain suoraan ja oikealle. Jatkettuani suoraan navi arpoi uuden reitin ja hetken päästä pääsimmekin jo perille Pursimiehenkadulle pysäköintiruutua etsimään.

Kaivokadun ja Mannerheimintien risteyksestä ei vasemmalle käännytä.


Pysäköintiharjoituksia

Jo ennen Helsinkiin lähtöä tiesin, että tulisin tarvitsemaan reissulla taskuun pysäköinnin jaloa taitoa. Taskuparkit eivät ole kuitenkaan koskaan olleet mikään vahvuuteni, sillä pysäköin hyvin harvoin kadunvarteen. Niinpä reissua edeltävänä päivänä ajoin Jyväskylän keskustaan etsimään taskuja ja harjoittelemaan niihin pysäköintiä.

Harjoittelu ei mennyt hukkaan, sillä vapaita pysäköintipaikkoja ei ollut liikaa ja kaikki mitä oli olivat järjestäen taskuja. Vaikka etsin harjoitellessani tarkoituksella pieniä taskuja, olivat Helsingin taskut vielä pienempiä. Sen seurauksena pysäköin ensimmäisillä kerroilla aina liian lähelle kadun reunakivetystä. Vasta kun huomasin toimia tasan tarkkaan autokoulun taskuparkkiohjeen mukaan enkä ajanut yhtäkään vaihetta liian pitkälle, aloin osua ruutuun sopivasti. Kapeissa raoissa peruuttamisessa auttoi kivasti jos kadun varressa oli näyteikkuna, josta pystyi näkemään, kuinka paljon tilaa auton takana oli.

Vaikka itse sanonkin, opin mielestäni viikonlopun aikana aika hyväksi taskupysäköijäksi. Itse asiassa pieneen rakoon pysäköinti on paljon selkeämpää kuin isoon, sillä isoon pysäköidessä oppimani peruutussäännöt eivät toimi täysin, vaan auto jää yleensä liian kauas kadun reunasta.

Ensimmäisellä taskuparkkiyrityksellä sain Polon renkaat suunnilleen takertumaan katukiveyksen reunaan, ...

 

... kun taas toisella yrittämällä ajoin suoraan kiveyksen päälle. Sittemmin homma alkoi onneksi onnistua.



Navigaattori hukassa

Ennen kotimatkalle lähtöä vein erään kaverin juna-asemalle ja hain toisen kaverin jostain päin itä-Helsingistä ja sitten häntä piti vielä käyttää Pakilassa. Tähän pyörimiseen sain kulumaan aikaa käsittämättömät 1½ tuntia. Jos navigaattorini osaisi jälkeenpäin piirtää ajamani reitin, olisi se varmaan aikamoista pyörimistä. Sen verran tuli säädettyä.

Reitti Punavuoresta rautatieasemalle ei ole kovin monimutkainen, mutta päätin kuitenkin antaa navigaattorin johdattaa, sillä suuntavaistoni on sanalla sanoen surkea. Koko matkalla piti olla vain pari käännöstä, mutta kas vain navigaattori oli jälleen kanssani eri mieltä siitä, minne saa kääntyä. Parin käännöksen jälkeen juutuin Stockmannin lähelle tasa-arvoiseen risteykseen odottelemaan, että jatkuva autovirta oikealta lakkaisi.

Kun lopulta pääsin kääntymään, valitsin oikeanpuoleisen kaistan koska olin kääntymässä muutaman korttelin päästä oikealle. Sitten edelläni ajanut tavara-auto pysähtyi ja ajattelin sen vain seisovan valoissa, kunnes huomasin että viereiset kaistat vetävät, mutta se millä itse seisoin, ei. Ilman mitään vilkun näyttämistä auto oli pysähtynyt kadun reunaan ilmeisesti purkamaan tavaroita, minkä seurauksena jouduin hetken arpomaan, ennen kuin pääsin vaihtamaan kaistaa ja ohittamaan auton. Onneksi joku ystävällinen vasemmalla kaistalla antoi tietä ja lopulta (jokaisiin Mannerheimintien valoihin pysähtymisen jälkeen) ehdin rautatieasemalle ajoissa.

Katselin navigaattorin lokista matkan tietoja ja täytyy sanoa että tein varmaan jonkinlaisen ennätyksen... Sain nimittäin kulutettua 1,85 km matkaan yli 16 minuuttia keskinopeuden ollessa 6,7 km/h! Siinä olisi kävellen oltu melkein nopeammin perillä!

Itä-Helsingissä pyöriessä tuli vastaan vielä useita kohtia, joissa navi olisi halunnut kääntyä vasemmalle, mutta se oli kielletty. Kävin mm. ajamassa yhden korttelin ympäri vain huomatakseni, että vasemmalle kääntymisen lisäksi myös suoraan risteyksen yli ajaminen oli kielletty. Enhän mä sitä tajunnut kun vain navia seurasin. Tämän jälkeen tulin siihen tulokseen, että navigaattoriin ei todellakaan voi luottaa vaan aloin itse etsiä risteystä, josta voisin päästä kääntymään ympäri ja palaamaan siihen risteykseen, josta alunperin piti kääntyä vasurille. Loppujen lopuksi pääsin jonkun korttelin kiertämällä palaamaan. Olipahan työlästä.

On se ilmoja pidellyt

Kotiin olin siis päättänyt lähteä vasta maanantaina, jotta ei tarvinnut ajaa illalla väsyneenä. Kelin kannalta se ei kuitenkaan ollut paras ratkaisu. Ilmeisesti pilvet olivat pidätelleet sadetta koko coniviikonlopun ajan, sillä maanantaina vettä satoi taivaan täydeltä. Vielä aamupäivällä kaupungissa pyöriessäni sade oli normaalia, mutta keskipäivää lähestyttäessä vettä alkoi tulla vain kovempaa ja kovempaa.

Vettä satoi niin rankasti, että edellä ajavat autot näkyivät pelkkinä tummina laikkuina keskellä harmautta ohittajien kadotessa tasaiseen harmauteen. Pyyhkijät sai pitää täydellä nopeudella (olen aina ihmetellyt mitä iloa maksiminopeudesta on) ja ikkuna oli silti koko ajan täynnä vettä. Autojen sumuvaloille tulikin kerrankin todellista käyttöä, sillä kirkkaana loistavan takasumuvalon ansiosta edellä ajavan auton saattoi hahmottaa vähän paremmin vesimassan takaa.

Joku ohittaa jonkun toisen ja katoaa harmauteen. Arvioisin etäisyyteni edellä ajavaan autoon olevan reilu 100 m.


Kaatosateessa näkyvyys moottoritiellä oli niin huono, että 120 km/h nopeudella ajaminen ei tullut kuuloonkaan, vaan sateen voimakkuudesta riippuen ajonopeudet vaihtelivat 80 ja 110 km/h välillä. Suurimman osan ajasta tyydyin ajamaan jonon mukana, mutta muutaman auton ohitin, kun tuntui, että sade ei juuri sillä hetkellä vaatinut ajamaan 80 km/h. Tarkkana kuitenkin piti olla ohitusten kanssa, jottei auto vain lähtisi vesiliirtoon.Tai en mä tiedä voiko sitä varsinaisesti välttää mitenkään, mutta silmä kovana tarkkailin ohituskaistan pinnasta veden määrää ja sen perusteella arvioin käytettävän nopeuden.

Sumuvalot päällä ja nopeutta 80 km/h. Joku ohittaa vauhdikkaasti.


Arvotaan liikennemerkki ja nippu lisäkilpiä

Kirjoitin jo huhtikuussa pysäköintikieltomerkillä varustettujen pysäköintipaikkojen loogisuudesta. Helsingissä merkit pääsivät taas yllättämään ja arvoinkin hotellin luona hetken, ennen kuin olin varma, että sain pysäköidä kadun varteen ilman vaaraa sanktiosta. Aikarajan sisäpuolella pysäköinti on selkeää. Hämäävää onkin se, että aikarajan ulkopuolella pysäköinti on vapaata pysäköintikieltomerkistä huolimatta. Jos pysäköintikieltomerkkiin ei olisi liitetty lisäkilpiä, olisi pysäköintikielto luonnollisesti ehdoton. Miksi on edes keksitty sallia pysäköinti pysäköintikieltomerkin vaikutusalueella, kun se voidaan sallia ihan omalla merkilläänkin?


Parin korttelin päästä toisistaan bongaamani merkkiyhdistelmät kertovat molemmat, että pysäköinti on maksullista arkena klo 9-19. Muulloin voi pysäköidä vapaasti.


Alla olevassa kuvassa näkyvä "moottoriajoneuvolla ajo kielletty" -merkki vaikutti ensi näkemältä tosi hämäävältä, sillä kadulla näytti ajavan autoja ihan normaalisti. Tarkemmin katsottuna kuitenkin huomasin, että autoja tulee vain vastaan. Käytännössä katu on siis autoille yksisuuntainen, mutta katua ei voida merkitä yksisuuntaiseksi, koska raitiovaunut ajavat kadulla molempiin suuntiin ja noudattavat samoja liikennemerkkejä kuin autotkin. Pelkkä autolla ajaminen saadaan kiellettyä kieltämällä moottoriajoneuvot, sillä raitiovaunu ei kuulu niihin.

Moottoriajoneuvoille yksisuuntainen katu (ja kaverini kädet) jossain keskustan ja Punavuoren välissä.


Alla olevasta liikennemerkkiyhdistelmästä oli pakko ottaa kuva ihan sen monimutkaisuuden vuoksi. Jotain tällaista ajoin takaa, kun mietin että Helsingissä liikennemerkitkin ovat monimutkaisempia kuin täällä "maalla". Onneksi näin monimutkaisia ei tullut vastaan enempää. Tuota merkkihirvitystä nimittäin saa hetken tavata, ennen kuin voi varmistua, saako pysäköidä vai ei!

Analysoin yhdistelmän merkitykseksi seuraavaa:

  • 30 km/h nopeusrajoitusalue
  • pysähtyminen kielletty arkena klo 15-18
  • pysäköinti kielletty arkena klo 7-15
  • pysäköinti sallittua maksua vastaan lauantaisin klo 9-18, maksimiaika 1 h
  • muina aikoina pysäköinti sallittua
    - arkena klo 0-7 ja 18-24
    - lauantaisin klo 0-9 ja 18-24
    - sunnuntaisin klo 0-24

Oletteko samaa mieltä?

Kuinka sitten kävikään?

Vaikka Helsinkiin saapuessani vähän jänskättikin, sujui ajaminen siellä ihan riittävän mallikkaasti. Paljon oli huomioitavaa, mutta kyllä siitä selvisi kun rauhallisesti ajeli. Totuttelun jälkeen keskustassa ajaminen oli ihan kiehtovaa ja olisin mieluusti pyörinyt siellä enemmänkin. Maanantaiaamun kiire juna-asemalle hieman stressasi; sama sekoilu ilman kiirettä olisi ollut vain yksi seikkailu enemmän.

Taskupysäköinnitkin luonnistuivat muutaman kerran jälkeen tosi kivasti. Sen taidon tosin jo hukkasin, sillä joku viikko sitten taskuparkki tien vasempaan reunaan ei meinannut luonnistua alkuunkaan... Saattoi tietty johtua myös vasemmasta reunasta, sillä Hesassa pysäköin joka kerta oikeaan reunaan.

Suurin ongelma oli navigaattorini, joka ehdotti hämmästyttävän monta kertaa kääntymään suuntaan, jonne kääntyminen kielletty oli osoitettu liikennemerkillä. Kun kaupunkia ei tunne pätkänkään vertaa, toivoisi, että navi tietäisi myös tällaiset asiat. Aluksi luulin, että kyseessä oli vain navigaattorin karttaversiosta puuttuva tieto, mutta koska tilanne toistui sen verran monta kertaa, täytyi liikennemerkkien tietämättömyys olla navin ominaisuus. Se siis tietää vain katujen ajosuunnat ja kaistat, mutta ei sitä, että jonnekin kääntyminen on kielletty. Olisikohan navi ohjannut myös ylempänä kuvaamalleni toiseen suuntaan moottoriajoneuvoilta kielletylle kadulle...

Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä

torstai 16.07.2009 Avainsanat: Maantiellä ajo , Navigointi , Omat mokat , Reissut

Tämän merkinnän julkaiseminen on kyllä jäänyt roikkumaan ihan liian pitkäksi aikaa... No, joka tapauksessa, kesäkuun alussa Poloilin Lahteen Desuconiin. Kyytini oli tällä kertaa jopa niin suosittu, että kaikki halukkaat eivät mahtuneet mukaan. Osasyynä varmaankin oli se, että Lahteen ei pääse junalla mitenkään järkevästi, vaan matkalla joutuu vaihtamaan useampaan otteeseen.

Alkuvalmistelut

Ennen reissua piti käydä täyttämässä renkaat. Normaalisti Polon renkaissa käyttämäni paine on 2.2/2.0 bar (edessä/takana), mutta isommalla lastilla suositeltu rengaspaine on 2.4/2.8 bar.

Normaalien rengaspaineiden tarkistukseen Prisman pihan kannettava paineilmasäiliö riittää yleensä mainiosti, mutta tällä kertaa tarvisemiini paineisiin yksi tankillinen ei riittänyt alkuunkaan. Jouduinkin täyttämään tankin kahdesti uudelleen, ennen kuin sain kaikki renkaat riittävän täyteen.

Menomatka

Nelostie Jyväskylän ja Heinolan välillä on ollut korjauksessa jo pidempään. Hyvä että korjaavat, sillä mm. väli Vaajakoskelta Toivakkaan on niin kapea ja mutkainen, että hankala kuvitella tien olevan yksi Suomen pääväylistä. Korjauksen vuoksi matkalla oli useampi kohtia, joissa nopeusrajoitus oli 50 km/h normaalin 80/100 km/h sijasta.

Hiljakseen ajelu ei minua mitenkään haitannut, mutta se haittasi, että eräällä 50 km/h remonttialueella joku kaukoliikenteen bussi liimautui kiinni perääni. Ei ollut hirveän turvallinen olo, kun takanani ajava bussi roikkui alle 10 metrin päässä! Mitä jos olisinkin joutunut yllättäen jarruttamaan? Remonttialueella se ei olisi mielestäni edes mitenkään tavatonta, sillä asfaltissa voi esimerkiksi olla kynnys, josta ei halua ajaa kovaa yli. Siinä olisi Poloinen jäänyt kakkoseksi, jos bussi olisi jyrännyt perään.

Menomatkalla pidimme pienen tauon Heinolan Tähtihovissa, jonka pihassa suoritin erittäin onnistuneen ruutuun peruutuksen. Hyvä minä!

Kun lähdimme jatkamaan matkaa, en meinannut löytää mitään kylttiä, mikä neuvoisi ajamaan pihasta pois. Löytyihän se paluutie moottoritielle sitten pienen rekkojen pysäköintialueen kautta ajetun mutkan kautta. Hirveän lyhyeltä tuntui kiihdytyskaista, sillä minulla ei ollut mitään mahiksia saada Poloa kiihtymään 120 km/h nopeuteen ennen moottoritielle liittymistä. Jossain satasen nopeudessa sitten liityin; onneksi muuta liikennettä ei ollut paljon niin onnistui ongelmitta.

Tyhmäilyä navigaattorin kanssa

Lahteen päästyämme seurasin navigaattorin ohjeita löytääkseni Sibeliustalon, kun bongasin kadun varresta opasteita sinne ja siirryin ajamaan niiden mukaan. Käännyttyäni jostain risteyksestä opasteiden mukaan oikealle kaverini huomautti, että ajoin juuri aivan eri suuntaan, kuin minne navigaattori neuvoi.

Sen seurauksena minulla meni pasmat ihan sekaisin ja vaihdoin kolmikaistaisen kadun oikeaan reunaan kiertääkseni korttelin ja päästäkseni takaisin navigaattorin neuvomalle reitille. Juuri kun olin päässyt oikeanpuoleisimmalle kaistalle, havaitsin kadun varressa Sibeliustalon opasteen, joka osoitti kääntymään vasemmalle. Ja Polo oli oikealla kaistalla.

Kaistanvaihto kahden kaistan yli ei olisi enää onnistunut, joten päädyin jatkamaan suoraan, kunnes pitkältä tuntuneen ajan päästä sain tilaisuuden tehdä U-käännöksen yhdessä valoristeyksessä ja pääsin ajamaan takaisin tulosuuntaan. Siinä vaiheessa navigaattori päätti olla reitistä samaa mieltä kuin Sibeliustalon opasteet ja löysimme perille. Olisinpa vain alun alkaen päättänyt seurata joko navigaattoria tai opasteita, niin ei olisi tullut sählättyä ylimääräisiä.

Niin, löysimme siis perille Sibeliustalolle. Parkkipaikka oli kyllä siinä vastapäätä, mutta en ihan heti tajunnut, mistä sinne ajetaan sisään. Ajoinkin sitten sen ohi ja toiselle sivulle ennen kuin tajusin, mistä sisäänajo tapahtuu. Aika keskeneräiseltä pysäköintialue kyllä tuntui, sillä se oli paikoitellen rajattu punakeltaisella huomionauhalla ja tosi pikkuiset liikennemerkit olivat kiinni betoniporsaissa.

Parkkipaikan sisäänajo on kuvassa näkyvien kahden puun välissä. Pysäköintialueesta kertova liikennemerkki sen sijaan majailee sisäänajosta monen metrin päässä oikealla.

Myös parkkikselta päin katsottuna sisään/ulosajo oli melko huomaamaton, sillä kolmio on tosi pieni ja kaikki puiden välit olivat saman kokoisia.


Seuraavana päivänä sekoilin jälleen navigaattorin kanssa ajamalla tavalliseen tapaani harhaan ohjeista huolimatta. Olin aamulla ajanut jonkun kadunpätkän, jolla navi neuvoi kääntymään loivasti vasemmalle. Kuitenkin pysyttiin koko ajan samalla kadulla. Iltapäivällä palatessamme samaa reittiä navigaattori kehotti jälleen kääntymään loivasti. Aamusta oppineena käännyin loivasti, mutta kas kummaa tällä kertaa loiva käännös tarkoittikin oikeasti kääntymistä risteyksestä eikä kaartavan kadun seuraamista ja niinpä ajoin harhaan.

Alan kyllä jo tottua siihen, että joka reissulla ajan vähintään kerran harhaan noudattaessani navigaattorin ohjeita. Yleensä harhailut liittyvät siihen, etten osaa arvioida etäisyyksiä ja niinpä ryhmityn risteyksissä kääntymistä varten herkästi liian aikaisin tai myöhään. Kun tajuan virheeni, on yleensä liian myöhäistä tehdä mitään, mutta iltasella Lahdessa rikoin tietoisesti liikennesääntöjä.

Erääseen risteykseen tullessani tajusin, että siinä olisi pitänyt kääntyä vasemmalle, mutta olin ryhmittynyt viereiselle suoraan menevien kaistalle. Vilkkukin oli jo näyttämässä vasemmalle, mutta kaistanvaihto ei enää onnistunut, koska rinnalleni oli tullut toinen auto. Valojen vaihduttua vihreiksi ja toisen auton mentyä tarkastin että reitti oli selkeä ja käännyin sääntöjen vastaisesti suoraan menevien kaistalta vasemmalle, koska seuraava kääntymismahdollisuus oli kaukana. Hyihyi.

Paluumatka

Sunnuntai-iltana conin päättymisen jälkeen kävimme vielä syömässä Lahden keskustassa, josta vapaan pysäköintipaikan löytäminen oli yllättävän vaikeaa. Asiaa ei tietty auttanut yhtään se, että kaupunki oli uppo-outo ja piti yrittää pyöriä edes vähän lähellä ruokapaikkaamme. Siinä seikkaillessamme bongasin liikennemerkkiyhdistelmän, jolla kääntyminen valoristeyksestä vasemmalle oli kielletty, mutta lisäkilvellä se sallittiin kuitenkin takseille.

Jyväskylässä samanlainen yhdistelmä kieltää kääntymisen Vapaudenkadun bussipysäkkipätkälle, mutta Lahdessa näytti siltä, että pätkällä voi ajaa normaalisti kunhan ei tule tästä suunnasta. Mutta mistäpä minä tiedän...

Yyh, ruokapaikkamme olisi ollut juuri tuolla suunnassa...


Paluumatkalle lähdimme yhdeksän jälkeen illalla. Ja aurinko paistoi ihan totaalisesti silmään! Ei meinannut oikeasti nähdä eteensä, mutta onneksi aurinko sitten jäi puiden taakse piiloon eikä tarvinnut pitää kättä kasvojen edessä kovin pitkän aikaa. Vasta-aurinkoon ajaessa on kyllä pakko pitää pienempää vauhtia ihan oman turvallisuuden vuoksi. Myöhään illasta hirvet ovat aktiivisia ja tienpenkkoja saa niiden vuoksi skannailla. Näimmekin yhden hirven, mutta onneksi se jolkotteli hirviaidan toisella puolella.

Onneksi aurinko jäi aika nopeasti puiden taakse, niin ei tarvinnut siristellä silmiä koko ajan. Kännykkäkameran kuvanlaatu ei valitettavasti välitä upeita taivaan värejä kuvaruudulle saakka, mutta komean näköistä oli.

Taas Tampereella

maanantai 27.04.2009 Avainsanat: Kaupunkiajo , Liikennesäännöt , Maantiellä ajo , Navigointi , Pysäköinti , Reissut

Ajelin huhtikuun alussa jo toista kertaa tänä keväänä Tampereelle, koska olin lupautunut anime- ja mangaoheistuotteiden myyjäksi Tampere Kuplii -tapahtumaan. Ajokeli oli helmikuista reissua huomattavasti parempi, joten matka sujui oikein mukavasti.

Jossain vaiheessa matkaa bongasin tien varresta ohituskieltomerkin, jonka alla oli kolme riviä tekstiä sisältävä lisäkilpi. Bongasin merkin myös viime kerralla Tampereelle ajaessani, mutta silloin en saanut lisäkilven tekstistä selvää. Tällä kertaa tiesin terästäytyä heti merkin havaitessani ja ehdin juuri ja lukea, että ohituskielto ei koske merkin jälkeen alkaneella kiihdytyskaistalla ajavien autojen ohittamista.

En osaa ottaa kantaa siihen, onko lisäkilpi pakollinen esittämässäni paikassa. Yritin asiaa hieman selvitellä, mutta varmaa tietoa ei oikein löytynyt. Tai no, varmaa tietoa oli toki siitä, että ohituskieltomerkin vaikutusalueella saa ohittaa ainoastaan kaksipyöräisen tai ryhmittymisalueelle ryhmittyneen auton. Mutta koskeeko tämä sitten myös samaan suuntaan menevien kaistojen keskinäistä ohittamista, kun kukin pysyy omalla kaistallaan?

Joka tapauksessa kun paikalla kerran lisäkilpi on, niin sen laatijan olisi kannattanut ottaa huomioon kohdalla vallitseva nopeusrajoitus, sillä nykyisellään kilven tekstistä ei ehdi ohi ajaessa saada selvää ellei ole todella tarkkanäköinen.

Pysäköinnin ihmeellisyyksiä

Koska Tampere Kuplii -tapahtuma pidettiin ihan keskustassa Finlaysonin alueella ja yöpymispaikkammekin oli vastapäätä Tamperetaloa, jouduin väkisin ajamaan keskustassa. Vielä viime reissua käsittelevässä merkinnässä taisin manata, että en tykkää yhtään Tampereen keskustassa ajamisesta. Tällä reissulla tulin kuitenkin siihen tulokseen, että ajaminen tuntemattomalla seudulla oli kivaa ja ennen kaikkea mielenkiintoista, sillä kaupungin liikennejärjestelyt ovat erilaisia ja isompia kuin Jyväskylässä. Vähän haastetta siis. Oli myös hauska huomata, että pikku hiljaa aloin tunnistaa tiettyjä paikkoja keskustassa, vaikka ilman navigaattoria olisinkin ollut ihan hukassa.

Illalla lähtiessämme P-Plevnasta eksyin lahjakkaasti ko. parkkihallin sisällä. Kiersin yhden ylimääräisen lenkin hallin sisällä ennen kuin huomasin kääntyä yhdessä kohdassa jyrkästi vasemmalle päästäkseni hallin alempaan kerrokseen. Päästyämme lopulta parkkitalosta ulos Finlaysoninkadulle navigaattorini ohjasi meidät Itäisellekadulle ja siitä Satakunnankadulle. Itäisenkadun läpi ei kuitenkaan voinut ajaa, joten jouduin peruuttamaan takaisin. Mitä lie navigaattori ajatellut, sillä katu näytti kovasti siltä, ettei sen läpi ole voinut ajaa vuosikausiin.

Päivällisen nautimme viime reissun tapaan Pizzeria Napolissa, jonka listalla on hulppeat sata erilaista pizzaa. Viimeksi pysäköinti pizzerian lähistölle oli aikamoista säätöä, mutta tällä kertaa kadun varressa oli tyhjempää ja sain auton helposti parkkiin.

Sen sijaan Tamperetaloa vastapäätä olleen yöpaikkamme lähistöltä pysäköintipaikkaa saikin etsiä hieman pidempään. Lähikortteleita kiertämällä paikka löytyi, joskin jouduimme hetken miettimään, koskiko kuvassa näkyvä pysäköintikielto meitä vai ei. Jälkeenpäin katsottuna merkkiyhdistelmä on ihan looginen, mutta autosta käsin se näytti aikamoiselta hässäkältä.

Itse käsitin merkin seuraavasti:
- Pysäköinti on kielletty arkena klo 8-18, mutta pysäköintikiekkoa käyttämällä saa pysäköidä tunnin ajan.
- Muina aikoina pysäköinti on sallittu.
- Pysäköintitunnuksella "B" varustetut autot saavat pysäköidä rajoituksetta.
- Parillisen viikon torstaisin klo 8-12 kadun on oltava tyhjä kaikista pysäköidyistä autoista.

Minusta olisi paljon loogisempaa sallia pysäköinti P-merkillä kuin kieltää se ja ladella alle poikkeuksia. Ymmärtääkseni tämä yhdistelmä olisi voitu toteuttaa myös P-merkillä sekä samoilla lisäkilvillä kuin nyt; ne olisivat vain P:n tapaan sinitaustaiset. Viesti olisi joka tapauksessa sama "kyllä, tähän saa pysäköidä tietyin rajoituksin", mutta nopeammin ymmärrettävissä.

Lieneekö kilvissä sitten jokin vivahde-ero jota en käsitä? Mietin myös, että miten merkittäisiin, jos haluttaisiin sallia pysäköinti tasan arkena klo 8-18, mutta kieltää se kokonaan muina aikoina? Onnistuisiko ilman tekstillistä lisäkilpeä?

Paluumatka

Paluumatkalle sain kyytiini vasta viikkoa aiemmin kortin saaneen kaverini, jonka kanssa liikenne- ja autokouluasioista jutellessa matka sujui erittäin rattoisasti.

Koska olimme menossa porukalla syömään Jyväskylässä, meinasimme ajaa Jyväskylää vähän tuntevan kaverin kanssa matkan peräkkäin. Muutaman kymmenen kilometrin ja useiden ohittajien jälkeen kuitenkin kyllästyin köröttelemään pakettiauton perässä 90 km/h nopeudella ja ohituskaistan tullen kiiruhdin ohi. Jyväskylässä olimme ehkä noin 5-10 minuuttia kaveria ennen, joten hirveän isoa hyötyä kovemmasta nopeudestamme ei ollut.

Jämsän kieppeillä saavutimme suola-auton, jonka perässä saimmekin ajaa jonkin aikaa. Suola-auton varoitusvilkkujen toiminta vähän hämäsi, sillä yhdessä vaiheessa se laittoi varoitusvilkkujen lisäksi päälle vasemman kääntymisvilkun, minkä voisi tulkita vaikka kehotukseksi ohittaa. Sitä se ei kuitenkaan voinut olla, sillä kyseisellä alueella oli sekä ohituskielto että vastaantulijoita. Missään vaiheessa suola-auto ei lopettanut vasemmalle vilkuttamista, joten tarkoitusperä jäi kyllä hämärän peittoon. Ehkä se olikin vain yksi varoitusvilkku muiden joukossa...

Lopulta sopivan suoran tullen pääsin ohittamaan suola-auton, jonka perässä suola vain pöllysi. Ohituksen jälkeen piti pestä etuikkuna, joka sai ohituksen aikana aika hyvän suolakuorrutukseen. Pyyhkijät rahisivat siihen tyyliin, että voin vain kuvitella, mikä määrä suolaa päätyi ohittaessa Polon kylkiin. Ajaessani suola-auton perässä pidin jonkin verran etäisyyttä, jottei ihan pahimmassa suolapilvessä tarvinnut ajaa.

Jo reissua ennen Polo oli sellaisessa likakuorrutuksessa, että oksat pois. Ennen matkaa ei kuitenkaan kannattanut pestä Poloa, joten lupasin viedä sen pesuun heti alkuviikosta vaikka sataisi vettä. Veden sijaan alkuviikosta satoi kuitenkin räntää, joten enpäs pessytkään. Loppuviikosta keli onneksi parani ja sain autosta lopulta puhtaan.

Polon perästä huomaa, että kaverini eivät selvästikään osanneet peräluukkua sotkematta sormiaan. Se onkin taitolaji. Toisaalta kuvan ottamisen jälkeen perään oli ilmestynyt tyylikäs piirros, joten se siitä sormien sotkemisesta.
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!