POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla muiden käyttäytyminen

Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin

torstai 10.09.2015 Avainsanat: Mazda , Muiden käyttäytyminen , Reissut

Käytiin työporukalla Helsingissä, mutta poikkeuksellisesti en ollutkaan kuski. En edes tarjoutunut, sillä paluu oli tiedossa puolen yön jälkeen. Tunnen itseni sen verran hyvin, että tiedän, etten olisi pysynyt hereillä koko matkaa. Sen sijaan istun nyt paluumatkalla työkaverin auton takapenkillä ja blogaan.

Alun perin en ajatellut, että tästä reissusta syntyisi mitään blogattavaa, vaan istuisin vaan kyydissä (ja tylsistyisin koska unohdin matkalukemiset kotiin). Twiittasin kuitenkin matkan varrelta sen verran paljon, että Aki kysyi, että kai blogaan reissusta. No miksipä ei! Samalla paluumatkakin kuluu rattoisammin.

Hartolan kieppeillä ajoimme alamäkeen 80 km/h, kun näimme, että vastaan oli tulossa puoliksi pientareella ajava hidas traktori. Samalla traktoria lähti ohittamaan auto, joten työkaverini joutui jarruttamaan vauhdin johonkin 50 km/h, jotta ohittaja ehtii palata omalle kaistalleen. Mutta tilanne ei ollut vielä ohi: ohittajan perässä ylämäkeen traktoria lähti ohittamaan rekka ja sen jälkeen vielä toinenkin!

Lopputuloksena meitä oli sitten rinnakkain kolme: puoliksi pientareella traktori, keskellä kaistoja rekka ja melkein pientareella me. En käsitä, millä isomman oikeudella rekat lähtivät ohittamaan, kun vastaan oli tulossa auto. Ehkä ne ajattelivat, että kyllä tuosta mahtuu, kun traktori antoi tilaa. Jälkimmäinen ei varmaan edes nähnyt meitä ekan rekan takaa, koska meidätkin se yllätti, että ekan takaa tuli vielä toinen. Onneksi pientareella oli sen verran tilaa, että oli varaa väistää, mutta kyllä tilanne silti hieman kuumottava oli.

Moottoritiellä Lahden ja Helsingin välillä saavutimme auton, jonka takapuskuri lepatti jotenkin kummallisesti. Ohittaessa autoa näimme sen tarkemmin: muovinen takapuskuri oli irronnut sivulta kiinnikkeistään ja heilui 120 km/h vauhdissa melko villisti. Mahtoikohan kuski ollut huomannut sitä? Tai ehkä vain luotti siihen, että se pysyy mukana, koska sen varmaan näki sivupeilistä? Toivottavasti pysyi, sillä ei olisi kiva jos 120 km/h vauhdissa vastaan tulisi irtonainen puskuri...

Tämä asia nyt ei ole mitään uutta, mutta kulkupelinämme ollut Mazda3 ei ole äänieristyksellä pilattu. Minusta melu on puuduttavaa ja myös auton omistava työkaverini manaili sitä, että Mazdan äänieristys ja suomalaiset tiet eivät sovi yhteen. Nelostien vasta päällystetyillä osilla olikin sitten kuin taivaassa olisi ollut, kun auto muuttui niin hiljaiseksi.

Meitä oli reissussa täysi autollinen porukka, joten oli luontevaa, että minä pienimpänä istuin keskipaikalle. Se oli aika pömpeä tapaus, mutta kyllä siinä matkusti, mitä nyt paluumatkalla meinasi vähän kankku puutua. Voi tosin johtua eilisestä pepputreenistäkin… Mazdan keskipaikalla reisitukea ei ollut kuin nimeksi, mutta mieluummin minä siinä istun kuin 5-sarjan Bemarissa, jonka takapenkillä olin kesällä muutaman kilometrin matkan. Siinä jalkani eivät ylettäneet lattialle ja istuin oli lisäksi liian pitkä reisilleni, joten asento ei ollut kovin miellyttävä.

Määränpäämme Helsingissä oli Eteläranta, jonne suunnistimme Unioninkatua katua pitkin. Tuomiokirkon kohdilla oli jonkin verran ruuhkaa ja jouduimme hidastelemaan. Juuri kun kaverini oli saanut taas autoon taas enemmän vauhtia, Yliopistonkadulta kolmion takaa meinasi tulla päälle Mini. Onneksi kaveri ehti reagoida ja Minikin pysähtyi tultuaan osittain kaistallemme, joten ei päästy oikomaan peltiä. Kuskilla oli kännykkä korvalla, liekö vaikuttanut keskittymiseen? Ei meidän edellä kuitenkaan niin paljon tilaa ollut, että siihen noin vain kolmion takaa olisi ehtinyt kurvata.

Viimeinen raportoitava tilanne tapahtui, kun olimme jo jalkautuneet ja odottelimme Etelärannan liikennevaloissa tien ylitysvuoroa. Kun autojono pysähtyi seuraavien liikennevalojen vuoksi, jonon viimeinen auto pysähtyi kohdallamme puoliksi suojatielle. Ei tässä mitään tavatonta, mutta heti pysähdyttyään auton kuski syventyi kirjoittamaan tekstaria (tms.) ja vilkuili silloin tällöin eteensä. Kun autojono sitten lähti liikkeelle, kuski oli edelleen nenä kiinni puhelimessa ja huomasi jonon lähteneen liikkeelle vasta, kun eteen oli tullut usean auton mittainen rako. Hups... Ei tässä mitään vaaratilannetta syntynyt, mutta jospa kirjoitettaisiin ne viestit periaatteesta muulloin kuin liikenteessä.

Öiseltä paluumatkalta ei ole muuta raportoitavaa, kuin että Neste Tuuliruusun vessat eivät vakuuttaneet paitsi sijainnillaan kupumaisen rakennuksen katonrajassa. Naisten vessassa oli kolme koppia, joista ekan ovesta puuttui lukko, toisessa ei ollut palaakaan paperia ja vasta kolmannessa passasi käydä huojentumassa. Käsipyyhepaperi oli myös loppu, mutta kuivain löytyi.

Suosin ABC-asemia pysähdyspaikkoina, koska niissä on hyvät ja siistit vessat. Tuolla Nesteellä oli kyllä siisteyden tarkastuslista eli yritystä oli, mutta kaikki oli vain päässyt loppumaan klo 19 eli 3,5 h aiemmin tehdyn tarkastuksen jälkeen. Aina ei voi voittaa.

Yhteenveto 

Paluumatka meni sujuvasti blogia kirjoittaessa, mitä nyt työkaverin läppärin näppäimistö ei ihan ollut mieleeni. Sellainen sopiva raukeus oli päällä heti lähdöstä klo 22 alkaen, joten hyvä etten ollut kuski. Reissupostaus ei vaadi samanlaista skarppiutta kuin ajaminen.

Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin

keskiviikko 08.10.2014 Avainsanat: Joukkoliikenne , Jyväskyläläistä liikennekulttuuria , Kaupunkiajo , Muiden käyttäytyminen

Ensimmäistä vuotta autolla ajaessa raportoin miehelle aika usein erilaisista työmatkalla kohtaamistani liikennetilanteista. Kommentoitavaa riitti niin, että perustin lopulta raportoinnilleni tämän blogin. Vuosien saatossa kirjoitusten aiheet ovat luonnostaan jalostuneet, mutta siitä ei pääse mihinkään, että kaikenlaista suhaajaa sitä liikenteessä näkee. En vain ota tilanteita niin rankasti. Tai no, välillä vaahtoan kyllä Twitterissä… Nyt vanhojen aikojen kunniaksi kuitenkin vähän avautumista luvassa!

Ai meinaat vaihtaa kaistaa MINUN eteeni??

Pääkaupunkiseudulla käydessä on aina mukavaa, miten vilkkua näyttävälle kaistanvaihtajalle annetaan tilaa. Muutenkin pk-seudulla uskaltaa vaihtaa kaistan paljon pienempään rakoon kuin täällä, koska niin liikenne siellä vaan toimii. Kritisoin turmavälejä, mutta kiitän tilanantajia.
 
Toisin on Jyväskylässä. Ihan viikon sisään olen todistanut pariakin tapausta, jossa ajoissa kytketty vilkku ei auttanut mitään.
 
Eka tapaus oli autokoulun auto, joka halusi vaihtaa vasemmalle kaistalle 40 km/h alueella. Auto vilkutti tosi pitkään, mutta vasemmalla kaistalla ajettiin vain tyynesti sen ohi. Kouluauton nopeus oli vähän muuta liikennettä hitaampi, mutta se ei vaikuttaisi kohteliaaseen kuskiin. Auton vilkun näki kuitenkin jo kaukaa, kun itsekin seurasin sitä monen auton päästä.
 
Toinen tapaus oli, kun olin koeajamassa Golf GTE:tä neljän ruuhkassa keskustassa. Vilkku päälle, sopivahkon välin tsekkaus... Helsingissä olisin ajanut siihen rakoon, mutta täällä en uskaltanut (+vieras auto). Pitkään mulla oli vilkku päällä ja kyttäsin sopivaa rakoa, mutta kun ei niin ei.
 
Että näin meillä Jyväskylässä. Täällähän ei tilaa anneta. Kenenkään ei tietenkään tarvitse olla kiltti, mutta mitä haittaakaan siitä on? Liikenne on kuitenkin yhteispeliä.
 
Kolmas tapaus sattui tänä aamuna, kun halusin vaihtaa vasemmalle kaistalle 50 km/h alueella. Näin sivupeilistä viereisellä kaistalla Mersun, mutta se oli niin kaukana, että kaistanvaihto olisi ihan rutiinikamaa. Vilkku päälle, peilin uusintakatselu ja kaistanvaihto ... mutta hetkinen Mersu oli alkanut lähestyä huomattavan kovaa vauhtia minua ja jouduin kiihdyttämään nopeuden melkein 60 km/h, ettei se olisi tullut päälle. Mese ajoi silti ihan kiinni perään ja jätti sellaisen fiiliksen, että hänen kaista, siihenhän ei tulla! Roikkumista ei seurannut kuitenkaan pitkään, sillä heti seuraavan risteyksen jälkeen tiemme erkanivat mesen vaihtaessa oikealla kaistalle ja minun kääntyessä vasemmalle.

Kyllä linja-autot väistää!

Pysäkille pysähtyneet linja-autot ovat minulle varoitusmerkki, koska tieliikennelain mukaan pysäkiltä lähtevää linkkiä on väistettävä aina, kun tien nopeus on enintään 60 km/h. Kyttään linja-auton vilkun vaihtumista vasemmalle, etten vahingossakaan aja eteen. Jotkut linja-autot lähtevät pysäkeiltä nimittäin todella vauhdikkaasti.
 
Tänään kotimatkalla oli taas yksi vihreä linkki pysäkillä. Edelläni ajoi pari autoa, joista toinen parin sekunnin ja toinen 4-5 sekunnin päässä pysäkistä. Linja-auto kytki vilkun vasemmalle, mutta ensimmäinen auto ohitti sen vielä. Noh, ihan ok, koska etäisyyttä ei ollut hirveästi. Mutta mitä tekee toinen auto? Hiljentämisen sijaan kiihdyttää linja-auton ohi! Se varmasti ehti nähdä vilkun, koska väliä oli niin paljon. Ja miksi muuten kiihdyttäisi. Onneksi linja-autokuski ei ollut hätäisimmästä päästä, joten en joutunut todistamaan kylkeenajoa. Ärsytti kyllä linkin puolesta.

Ajojärjestys hukassa

Röyhkeyden vastakohtaa pääsimme todistamaan eräänä päivänä Vapaaherrantien ja Lohikoskentien risteyksessä. Ihan putkeen ei mennyt tosin tämäkään suoritus.
 
Vanhemman herran ohjastama auto saapui risteykseen yksisuuntaiselta tieltä vihreillä ympyrävaloilla; tarkoituksena jatkaa siitä suoraan. Vastaan tuli autoja, jotka halusivat kääntyä omalle vasemmalleen eli heidän kuuluu väistää suoraan ajavia autoja. Mutta mitä tekee herrasmies? Jää seisomaan ihan keskelle risteystä, joten vastaantulevat autot varovaisesti yksi kerrallaan kääntyivät vasemmalle hänen edestään.
 
Seurasimme tätä suoritusta huuli pyöreänä punaisiin valoihin pysähtyneenä. Olisi jännä tietää, mikä ajatusketju tässä on ollut takana. Kohtelias saa olla, mutta näin räikeä liikennesääntöjen vastainen kohteliaisuus ei kyllä toimi.

...

Ei tämä nyt niin kovin rankkaa avautumista tainnut olla. Ennen avauduin paljon enemmän. Olen pehmennyt vuosien varrella, ja hyvä niin. Kaveri kysyi juuri toissapäivänä, että enkö koskaan suutu liikenteessä? No enpä oikeastaan. Toki esimerkiksi vilkun käyttämättömyys ärsyttää, mutta muuten tyydyn vain hämmästelemään ihmisten käytöstä, en niinkään hermostumaan. Paitsi ehkä neljien punaisten liikennevalojen aallosta, mikä sattuu melkein aina työmatkalleni.

 

Jyväskyläläistä liikennekulttuuria tämäkin? Lenkkeilyreitilläni olevan hiekkatien varteen jätettiin kesällä auto, jonka jotkut neropatit käänsivät kyljelleen. Muutamaa viikkoa myöhemmin auto oli taas pyörillään, mutta poltettuna. Relluparka. :(

 

Rullahiihto liikenteessä

maanantai 22.09.2014 Avainsanat: Kevytliikenne , Liikennesäännöt , Maantiellä ajo , Moottoripyöräily , Muiden käyttäytyminen , Omat mokat , Pohdiskelu

Olen kohdannut rullasuksilla hiihtäjän tänä kesänä kahdesti liikenteessä. Kummallakin kerralla tilanteessa oli vaaran tuntua, joten ajattelin pohdiskella asiaa ääneen hieman täällä blogin puolella.
 
Ensimmäinen rullahiihtäjän kohtaaminen tapahtui heinäkuussa, kun moottoripyöräilin Puuppolantietä kaupunkiin 60 km/h alueella. Tiellä ei ole pientareita ja sen reunassa menee kevyenliikenteenväylä. Ehkä kevyenliikenteenväylän halkeamista johtuen rullahiihtäjä oli päättänyt luistella tietä pitkin. Siinä hän luisteli tyytyväisenä vastaan tien oikeaa puolta (hänestä katsottuna vasenta) vieden koko kaistan eikä tehnyt elettäkään väistääkseen. Mitä hittoa!? Onneksi tiellä ei ollut muuta liikennettä, joten pystyin väistämään hänet vastaantulijoiden kaistaa käyttäen. Jos kohtaaminen olisi tapahtunut vain hetkeä myöhemmin, autoja olisi tullut vastaan hänen kohdallaan enkä olisi tiennyt minne väistää, jos hän ei anna tietä.
 
Toinen rullahiihtäjän kohtaaminen oli viime viikolla, kun ajoin moottoripyörällä mutkaista pientareetonta maantietä Isolahdesta kaupunkiin päin 70 km/h alueella. Tällä kertaa saavutin tien oikeassa reunassa kanssani samaan suuntaan luistelevan rullahiihtäjän. Samaan aikaan vastaan oli tulossa auto, mutta ajattelin että pääsisin silti hiihtäjän ohi, koska hän varmaan vetäytyisi tien reunaan nähdessään auton ja kuullessaan moottoripyöräni. Hiihtäjällä ei kuitenkaan ollut silmiä eikä korvia selässään eikä hän tehnyt elettäkään väistääkseen, joten jouduin jarruttamaan moottoripyörän vauhtia reilusti. Tämä oli kyllä totaalinen virhearvio minulta! Olisi pitänyt hidastaa jo paljon kauempaa, kun näin vastaantulevan auton. Heinäkuun tapaus oli selkeästi jo unohtunut.
 

Saavutin oikeassa reunassa luistelevan rullahiihtäjän takaapäin. (Kuva on kaapattu VillaCartouchen YouTube-videosta.)

Kaksi kohtaamista, kaksi konfliktia, kaksi syyllistä. Molemmista tilanteista selvittiin turvallisesti, mutta viimeviikkoisen jälkeen jäin miettimään, miten rullahiihtäjät olisi turvallisinta ohittaa ja kummassa reunassa rullahiihtäjien pitäisi kulkea. Haastavaksi rullahiihtäjien ohittamisen tekee se, että luistelutyylillä etenevä hiihtäjä vie ainakin kapeammilla teillä lähes koko kaistanleveyden.
 
Liikenteessä rullasuksilla hiihtäjät (kuten myös rullaluistelijat, rullalautailijat, potkukelkkailijat, pyörätuolit ja polkupyörän taluttajat) lasketaan jalankulkijoiksi, joiden ensisijainen paikka ajoradalla on sen vasemmassa reunassa. Oikeaa reunaa saa käyttää, jos se on kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa.
 
Koitin miettiä, kumpi reuna on turvallisempi rullahiihtäjälle ja kallistuin aavistuksen vasemmalle. Vasen reuna siksi, että rullahiihtäjä näkee vastaan tulevan auton ja pystyy tällöin väistämään reunaan. (Heinäkuun tapaus oli tällainen, tosin hiihtäjä ei väistänyt.) Jos vasemmassa reunassa hiihtävän takaa tulee ajoneuvoja, ne pääsevät ajamaan ohi rauhassa omaa kaistaansa pitkin. Oikeassa reunassa luisteleva rullahiihtäjä ei sen sijaan näe takaansa tulevia ajoneuvoja eikä osaa välttämättä varoa niitä. (Viime viikon tapaus oli tällainen.) Silloin takaa tulevan auton on väistettävä hiihtäjää ja tarvittaessa myös jarrutettava.
 
Jos molemmilla kaistoilla tulee samaan aikaan auto rullahiihtäjän (tai polkupyörän tai jalankulkijan) kohdalla, niin tilanne on todella inhottava etenkin, jos tiessä ei ole pientareita. Pidän tuplakohtaamistilanteessakin turvallisempana sitä vaihtoehtoa, että hiihtäjä näkee vastaantulijan ja tietää mennä kasempaan eikä niin, että takaa tulija humauttaa yllättäen hiihtäjän ohi hihaa hipoen. Jos vain mahdollista, tuplakohtaamisen välttämiseksi hiihtäjän takaa omaa kaistaansa ajavan auton kannattaa mielestäni hidastaa, jotta hiihtäjän kanssa samalla kaistalla vastaantuleva pystyy vähän väistämään hiihtäjää. Kapeilla teillä kohtaamiset ovat ikäviä, mutta koitetaan selvitä niistä yhteispelillä!

Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä

keskiviikko 16.07.2014 Avainsanat: Driveco , Muiden käyttäytyminen , Reissut

Pitkästä aikaa reissupostausta! Vietin viime viikonlopun Kuopion Musiikkikeskuksella Animeconissa tiiviisti myyntipöydän takana, missä figuurit, mukit, paidat, avaimenperät ja julisteet vaihtoivat kovasti omistajaa.

Menomatka

Kuopioon lähdin lauantaiaamuna klo 7. Keli oli upea ja matkan varrella olevat lukuisat järvet peilityyniä! Aijai, kyllä Suomen maisemissa silmä lepää. Sen mitä autolla ajamiselta ehtii katsella…
 
Menomatkalla juutuin jonkun hitaan kuskin perään. Satasen alueella nopeus vaihteli 80-90 km/h välillä ja jokaisen nopeusvalvontatolpan kohdalla piti silti varmuuden vuoksi jarruttaa. Parhaimmillaan 78 km/h:iin. En antanut sen kuitenkaan stressata, vaan sovitin nopeuteni edellä ajavan vauhtiin ja pidin reilua turvaväliä, jolloin kiireisemmät pystyivät tarvittaessa ohittamaan ensin minut, palaamaan omalle kaistalle ja sitten edellä ajavan. Omaan makuuni sopivia ohituspaikkoja ei hirveästi ollut näkemäesteiden ja vastaantulijoiden vuoksi. Ei mulla ollut niin kiire, että ottaisin riskejä. Yksi hyvä pitkä ohitussuora olisi ollut, mutta yllätys, yllätys, edellä ajava nosti siinä nopeutensa sataseen. Joten en sitten siinäkään ohittanut, koska en viitsi hirveällä ylinopeudella ohittaa. 
 
Outoa tuossa edellä olevassa autossa oli se, että kuskin kohdalla näkyi koko ajan kovasti kääntyilevä pää. Mietin, että puuhasiko kuski jotain ylimääräistä ajaessaan, mutta ei. Päästyäni moottoritielle ohitin auton saman tien ja totesin, että se keskelle kuikuileva pää olikin takapenkillä. Taisikin varsinainen kuski istua siellä?
 
Välillä aina tulee mietittyä, että miksi ihmiset ajavat niin omaan tahtiinsa. Osasyynä voisi pitää navigaattoreita. Omani ainakin näytti tuolle välille muutamassa kohtaa väärää nopeutta ja yhden pätkän kotimatkalla ajelinkin vahingossa 80 km/h, kun en huomannut nopeuden muuttumista ja navikin näytti väärin. Mutta tuo hidastelija ajeli kyllä muutamankin satasen lätkän ohi, joten ei liene siitäkään kysymys. Vaihtoehtoisesti hidastelija saattaa säästää bensaa, mutta silloin nopeutta ei kyllä pidä nostaa ohituspaikan tullen vaan ennemminkin antaa tilaa. Oli miten oli, helpointa on mukautua muiden vauhtiin eikä ottaa turhaa stressiä. 80 km/h:kin on vielä ihan hyvä matkavauhti ja bensaa säästyy.

Yöpyminen ja evästelyä

Kaveri oli varannut huoneen Koivurannasta, joka sijaitsee järven rannalla Kurkimäessä noin 15 min ajomatkan päässä Kuopiosta. Ilmastoidussa huoneessa nukuin pahviseinistä huolimatta varmaan parhaat unet pariin viikkoon, kun ei ollut liian kuuma. :)
 

Koivurannan maisemat auringonlaskun aikaan.

Koivuranta oli muuten hyvä, mutta aamiaisbuffet puuttui. Niinpä suuntasin sunnuntaina aamupalalle matkan varrella sijaitsevalle Pitkäjärven ABC:lle. Kuuluisa(?) ABC-laatu hieman epäilytti, mutta 7,90 e maksanut aamupala noutopöydästä oli ihan positiivinen yllätys. Ei nyt hotellitasoa, mutta ainakin leipä ja karjalanpiirakat olivat hyviä ja niillä jaksoi pitkälle päivään.
 
Viime vuodesta oppineena en lähtenyt ajamaan kotiin conin jälkeisenä iltana, vaan vasta hyvin nukutun yön jälkeen. Vaikka conin myyntipöytäsali sulkeutui viideltä, sieltä ei todellakaan pääse vielä hetkeen lähtemään. Sitten alkaa purkaminen ja pakkaaminen, toiselta nimeltään tetris. Miten saada parhaiten mahtumaan tavarat ensin laatikoihin ja sitten pakettiautoon? Olimme valmiita kahdeksalta, minkä jälkeen laahustimme vielä keskustaan syömään. Bowld1ner oli ihan jees, mutta ei mielestäni yhtä hyvä kuin Diner Jyväskylässä.

Kotimatka

Maanantaina harkitsin ABC-aamiaisen uusimista, mutta nukuin niin pitkään, että totesin tarjoilun varmaankin jo päättyneen. Päätin syödä aamupalan matkan varrella Rautalammilla sijaitsevalla Tiinan Tuvalla, jonka palvelua ja tilauksesta tehtyjä sämpylöitä on netissä kehuttu. 70-luvulla perustettu Tiinan Tupa sijaitsee hienolla paikalla jörven äärellä ja on täysi vastakohta megaketjuille. Paikan idyllisyyteen tosin tekivät ikävän loven kertakäyttöastiat. Täällä jos missä perinteiset posliinikupit olisivat kuuluneet asiaan! Aamupalaksi päädyin ottamaan kalakukkoa, mikä oli todella herkullinen valinta. Jälkiruuaksi löysin vielä metsämansikoita rantaan vievien portaiden juuresta.
 

Kalakukkoaamiainen, nam!

Aamiaisen lähdin ajelemaan kohti kotia pysähdellen muutamilla geokätköillä. Tiinan Tuvalta löytyi eka, sitten seuraava vähän takaisin Kuopioon päin Janoinen Karhu -nimisen kahvilan pihasta. Oli muuten hauska aiheeseen sopiva purkki siellä. :) Hetken mielijohteesta ostin kahvilasta mukaan pari munkkia, koska Aki suositteli niitä Twitterissä. Oli valtavia ja hyviä, voin minäkin suositella!
 
Kuudennen kätkön kohdalla GPS:stäni loppui paristot ja paikalle pysähtynyt perhe istui nollapisteelle syömään, joten päätin että nyt on hyvä aika ajaa kotiin. Leppälahdessa iski miehekäs kaatosade, joka jatkui vielä kaupungissakin. Moottoritiellä ajettiin jonossa 80 km/h ja allekin, tosin muutama kiireisempi painoi ohi. Seurasin hitaasti minua ohittaneen auton epätoivoisen näköistä etenemistä; vesi lensi keulasta ja sivuista niin, että tuli vene mieleen. Muutenkin vesi lensi paikoitellen todella korkeassa kaaressa. Onneksi vesiliirrolta kuitenkin säästyttiin.
 
Kotona mieheni jo nälkäisenä odotti. Hän oli miettinyt, että jos käy syömään, tulen kotiin sillä sekunnilla. Mies oli miettinyt, että mistä saisi tietää missä menen, kun en autolla ajaessa kuitenkaan vastaa puhelimeen. Sitten hän oli keksinyt ovelasti katsoa Drivecon* online-liittymästä, missä päin olen menossa. Ehkä noin puolen kilometrin päässä! :D Oli kyllä hieno idea, en olisi ehkä itse keksinyt.
 
Drivecosta tuli mieleen, että Polon ajotietokoneen näyttämä kulutus menomatkalla oli 5,0 ja paluumatkalla ennen geokätköilypysähtelyä saakka 4,9 l/100 km. Aika jees! Drivecon kulutusseuranta ei ole parantunut joulukuisesta blogauksestani, vaan se näyttää edelleen kolmisen desiä alakanttiin. Korjaantukohan se koskaan...
 
* Olen saanut Think&Drive palveluun liittyvän Driveco-ajotavanseurantalaitteen Falckilta testiin. Kaikki mielipiteet ovat omiani.

Kohti onnellisempaa ajokulttuuria

keskiviikko 12.02.2014 Avainsanat: #onnellistenajokoulu , Jenni , Mazda , Muiden käyttäytyminen , Pohdiskelu , Video

Viime viikolla pidettiin Mazdan Onnellisten ihmisten ajokoulun toinen oppitunti, jonka teemana oli peruskysymykset “Mistä liikenneturvallisuus syntyy?” ja “Miten voidaan muuttaa ajokulttuuria?”. Kyseessä oli teoriakerta, mutta odotin sitä rataakin enemmän, koska nyt tulisi varmasti jotain uutta! Vaikka radalla tulikin uutta asiaa, niin silti itse harjoitukset olivat tuttua huttua. Teoriatunteja varten porukka oli varustautunut läppärein, mutta eipä niitä tarvittu, sillä päivän ohjelmassa ei ollut alkuunkaan kuivaa luennointia.
 
Oppitunnin vierailevina tähtinä olivat kaksi improvisaatioteatterilaista, jotka tunnin aluksi esittivät meille autolla ajamista erilaisten tunteiden vallassa. Iloinen, jännittynyt, pelokas, poissaoleva… Oli ihan mahtava esitys ja loistava pohja päivälle!

Video: Improvisaatioteatteri esittää, miten tunnetilat vaikuttavat ajamiseen

Ratapäivän yhteenveto

Esityksen jälkeen palasimme vielä edelliseen ajokertaan. Kaikki saivat kertoa, mitä ajatuksia se herätti ja vaikuttiko se omaan ajamiseen. Ihmiset olivat tykänneet tosi paljon ja olivat vaikuttuneita erityisesti jarrutusmatkoista. Nopeus kun voi kaupunkialueella nousta huomaamatta 40 -> 50 km/h ja jo näin pienellä muutoksella jarrutusmatka tuplaantuu.
 
Jotkut puolestaan olisivat halunneet ajaa kovemmin ja hurjemmin - kun kerran oltiin radalla niin miksei sitten menty äärirajoille saakka. Itsekin kyllä tykkään siitä, että kokeillaan auton rajoja. Nyt meillä ei olisi kyllä riittänyt rata kovempiin vauhteihin, sillä 600 m meinasi nytkin jo loppua kesken…

Liikenteen arkkityypit

Menneiden muistelun jälkeen opettajamme Jiri luennoi pikkuisen teoriaa liikenneturvallisuuteen vaikuttavista asioista ja mietittiin, mitkä kaikki asiat siihen vaikuttavat.
 
Ihmiset edustavat liikenteessä viittä erilaista tyyppiä:
 
  • kaahari
  • äärivarovainen
  • nautiskelija
  • maltillinen
  • kurinpitäjä

Näistä tyypeistä meidän piti valita, mitä edustamme. Hirveän vaikeaa oli valita yksi! Eniten olen mielestäni maltillinen, mutta myös nautiskelija. Välillä yllyn kurinpitäjäksikin, kun joku ei näytä vilkkua liikenneympyrästä poistuessa ja puhisen autossa kuinka jarrutin turhaan ja ajon taloudellisuus kärsi.

 
Välillä harrastimme hieman liikuntaa. Luentotilana toimineen Kansallisteatterin lämpiön lattiaan oli merkitty teipillä katuja, joille pääsimme "ajamaan". Kaikki risteykset olivat tietysti tasa-arvoisia, ettei liian helppoa olisi. Miten liikennetilanteet pystyivätkin muuttumaan niin vaikeiksi, kun siirryttiin leikkimään autoilua? Oikealta tulevien väistäminen meni vielä hyvin, mutta sitten kun porukka alkoi kääntyillä risteyksessä, niin tuli varmaan aika monta virhettä… Kolareilta kuitenkin vältyttiin! Sen sijaan meinasin nauraa itseni tärviölle, sen verran hassua se pöytien kiertely oli! :D

Tasa-arvoinen risteys naurattaa kaikkia. (Kuva: Akifoto)

“Ajelun” perusteella saimme tehtäväksemme arvioida muiden ajokoululaisten kuljettajatyypit. En tiedä näkyikö siinä touhussa oikeat liikenneminämme, mutta tiesimmehän niistä jo jotain ajoharjoitteluradan perusteella. Myös Jiri oli määritellyt meidät eri kategorioihin; porukasta löytyi kaikkia muita paitsi kurinpitäjiä. Siisteintä oli se, kun Jiri piti minua maltillisena, sillä se jos mikä kohotti itsetuntoa!

Liikenteen arkkityypit (Kuva: Akifoto)

Yhteispeli liikenteessä

Liikenteen yhteispeliä demottiin useammallakin leikillä. Kiersimme huonetta jonossa “autoillamme” ja pyrimme pitämään koko ajan saman välin edellä kulkevaan. Se onnistui ryhmältä hyvin, vaikka Annalle sattuikin rengasrikko korkkarin kanssa. xD
 
Lisää yhteispeliä harrastettiin, kun taputimme piirissä käsiä toisillemme. Otetaan katsekontakti kaveriin, taputetaan kädet yhteen ja kaveri lyö kädet samaan tahtiin yhteen kanssani. Jos hätäilee, kaverilla ei ole mahdollisuutta ehtiä mukaan!

Aki lähettää taputusta eteenpäin, minä seuraan tarkkana vierestä. (Kuva: Akifoto)

Samalla tavalla liikenteessäkin pitäisi pyrkiä antamaan muille tienkäyttäjille merkkejä, mitä ollaan tekemässä. Näytetään vilkkua ajoissa, vaihdetaan kaistaa ajoissa jne. Ennakointia on toki myös se, että seurataan koko ajan, mitä ympärillä tapahtuu. Ja jos tulee virhe, ei jäädä liikaa märehtimään sitä, vaan jatketaan elämää. Liikenteessä tulee keskimäärin 120 havainnoitavaa asiaa ja 300 liikennetapahtumaa kilometrin matkalla, joten on luonnollista, että jokin jää huomaamatta.
 
 
Tunnistan itsestäni tuon virheiden märehtijän. Minusta virheitä kantsii kyllä aina vähän tuumata, koska niistä voi oppia ja tajuta, miten tekisin paremmin ensi kerralla. Esimerkiksi koitin parhaani mukaan ottaa opiksi ajokoulun lehdistötilaisuuden jälkeisestä läheltä piti -tilanteesta.
 
Liikenteessä on turha käyttää energiaa siihen, että saisi muut toimimaan haluamallaan tavalla, koska viestin saaminen perille peltihevosesta toiseen ei oikein onnistu. Niinpä onkin parempi keskittyä omiin päätöksiin. Tätä  harjoiteltiin ensin niin, että ehdoteltiin parille mitä tahansa, ja pari tyrmäsi ehdotuksen täysin ja ehdotti jotain muuta. Parin minuutin väännön jälkeen todettiin, että homma ei etene mihinkään. Toisessa versiossa kaverin ehdotus hyväksyttiin aina ja lisättiin siihen jotain. Johan homma eteni! Ja jälleen tämä sama voidaan johtaa liikenteeseen, kun joustetaan esimerkiksi antamalla tilaa kiihdytyskaistalla.
 
Entäs sitten kun joku muu törttöilee? Ei anneta sen häiritä, vaan suhtaudutaan positiivisesti! Jos joku nyt kiilasi eteeni, niin mitä sitten, turha sen on antaa pilata minun päivääni. Monesti katsotaan myös, minkäs näköinen kuski meidät nyt tuolleen ohitti, mutta mitä väliä sillä oikeasti on? Näytetään sille ennemmin peukkua! Jälleen ollaan siinä pisteessä, että otetaan vastaan asiat niin kuin ne tulee. :)

Arkkityypit liikenteessä

Liikenteen arkkityyppeihin palasimme vielä pienten improvisaatiointien kautta, kun keksimme tunteita herättäviä liikennetilanteita ja iskimme arkkityypin niihin. Itse vältin improilun sujuvasti, mutta muutama muu pääsi kokeilemaan, miltä tuntuu olla jokin muu kuin oma arkkityyppi ja sitä oli kyllä hauska katsoa.
 
Jokaisen impron perään mietimme, miten tilanteista selviäisi mukavimmin. Esimerkiksi jos joku ahdistelee perässä, niin annetaan sille tilaa mennä ohi. Väistetään vaikka jonnekin tai otetaan pidempää väliä edellä ajavaan, jolloin kaahari painelee ohi. Jossain kolaritilanteessa taas ei ole mitään hyötyä räyhätä, vaan hoidetaan homma asiallisesti ja elämä jatkuu.

Aki pitää kuria liikenneympyrässä. (Kuva: Akifoto)

Suomalaiset on sellaisia, että pidetään omista oikeuksista kiinni viimeiseen saakka. Parempi on, jos on pokkaa päästää joku ohi ja antaa tilaa. Kesäviikonloppujen ruuhkajonotkin on niin pitkiä, että sellaisissa on aivan turha lähteä ohittamaan.

Lupaus

Päivän viimeisenä tehtävänä oli keksiä jokin asia, jonka lupaa parantaa omassa liikennekäyttäytymisessä. Lupauksista olisi ollut kiva keskustella, mutta ne kirjoitettiin vain ylös ja jätettiin hautumaan omaan päähän. Ehkä juttelemme seuraavalla tapaamiskerralla?
 
Omaa kehityskohdettani ei tarvinnut kauan miettiä. Olin aamulla lähtenyt liikenteeseen turhan myöhään, minkä seurauksena oli vähän kiire ajaa Helsinkiin (tai niin ainakin kuvittelin) ja posottelin menemään puolet matkasta muutaman kilsan ylinopeudella. Niin kuin siitä olisi mitään hyötyä! No okei, oli pakko laskea, että 270 km matkalla 80 vs. 84 km/h nopeudella säästää hurjat 10 min.
 
Jossain vaiheessa matkaa kävin miettimään, että tässä ei nyt ole mitään järkeä, että olen menossa opiskelemaan asennetta liikenteessä ja ajelen silti näin. Niinpä tiputin auton nopeuden navigaattorin mukaiseen rajoitusnopeuteen ja olin tyytyväinen. Ja olin perillä ihan ajoissa! Kun sitten iltapäivällä kysyttiin, missä haluan parantaa itseäni, niin tämä oli ihan selkeä juttu.
 
Lähden riittävän ajoissa
En aja parin kilsan ylinopeutta, koska siitä ei ole juurikaan hyötyä

Yhteenveto

Tapahtuman esittely näin tekstimuodossa eivät ehkä kerro riittävästi, miten antoisa päivä olikaan! Tykkäsin hirveän paljon siitä ajatusmallista, että otetaan asiat vastaan siten kuin ne tulee ja pyritään olemaan onnellisempia ratissa.
 
Olen luonteeltani asioiden jauhaja, mutta yritän kehittää itseäni rennompaan suuntaan. Koulutus antoi siihen eväitä. Esimerkiksi neuvo tilan antamisesta kaahaajalle oli tuttu, mutta nyt se saatiin tuotua esiin niin positiivisesti, että sitä oikein haluaa tehdä. Mahtavaa!
 
Tähän loppuun on todettava, että olen äärettömän onnekas, että pääsin mukaan Onnellisten ihmisten ajokouluun. Se että tuntipankkini töissä on punaisella on pieni hinta näistä kokemuksista ja elämyksistä. Ja tämä ei sitten ollut maksettu mainos! :D

Edit: Tässä vielä Mazdan julkaisema huippuhauska video tapahtumasta
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!