POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla moottoripyöräily

HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!

sunnuntai 17.09.2017 Avainsanat: Ajovarusteet , Moottoripyöräily

Olin tässä jo jonkun aikaa (lue: pari vuotta) miettinyt, että olisi näppärää olla moottoripyöräkypärä, jossa olisi sisäänrakennettu aurinkovisiiri. Minua nimittäin häikäisee tyyliin aina, vaikka olisi pilvinenkin sää, joten käytän aurinkolaseja lähes aina moottoripyöräillessä.

Aurinkolasit ovat kuitenkin hieman ärsyttävät tunkea kypärän alle, vaikka niissä onkin suorat sangat. Lisäksi ne alkavat aina pidempään ajaessa painaa päätä, koska pehmusteen silmälasiurat eivät ole aivan optimaalisella korkeudella. Sitten jos ajaessa aurinko meneekin kunnolla pilveen, aurinkolasit ovat turhat ja pitää pysähtyä ottamaan ne pois. Mutta mihin laitan ne? Ajotakin taskussa ei oikein ole tilaa kotelolle ja ilmankaan ei viitsisi säilyttää.

Että näin, eiköhän tässä ollut jo riittävästi perusteluja, että saan lähteä kaupoille?

Totta puhuen sovitin aurinkovisiirillistä HJC IS-17 kypärää jo joitakin vuosia sitten moottoripyörämessuilla, mutta ei tullut kauppoja, koska se kiinnitettiin pikalukolla. Olen siinä uskossa, että D-lenkki on ainut oikea tapa kiinnitystapa, jotta se on aina varmasti kireällä. En kyllä tiedä olisiko se muutenkaan ollut ihan hirveän hyvä laadukas, sillä nyt kun katsoin, niin hintaa näyttäisi olevan vain parisataa. Kuulostaa liian halvalta ollakseen kunnollinen...

Tänä kesänä keksin käydä googlettamaan, millaista tarjontaa HJC:llä on nyt aurinkovisiirillisissä kypärissä. Nykyinen kypäräni on HJC R-PHA 10 ja koska olen tykännyt siitä, oli luontevaa lähteä etsimään uuttakin samalta valmistajalta. Mallistosta löytyikin R-PHA 70, joka vaikutti tupla-D-lenkki -kiinnityksen lisäksi kaikin puolin tarpeisiini sopivalta.

Eipä aikaakaan, kun löysin jo itseni Jyväs-Marinelta sovittelemassa kypäriä mukavan myyjän avustuksella. Käytännössä kokeilin kyllä vain tuota R-PHA 70:ä sekä lähinnä verrokiksi jotain halvempaa, mutta se ei istunut päähäni alkuunkaan. R-PHA 70 istui sen sijaan kuin valettu. Koko oli sama XS kuin vanhassakin kypärässäni, mutta se oli tietty vähän jämptimpi, kun ei ollut muotoutunut vielä omaan päähän.

Aurinkovisiiri avattiin ja suljettiin leuan sivulla olevasta liukukytkimestä. Aluksi tuntui vähän vaikealta löytää sitä käsikopelolla, mutta arvelin, että kyllä sen paikan oppii tuntemaan kun muutaman kerran käyttää. Sain myös käydä ulkona testaamassa visiirin tummuutta. Vaikutti olevan ihan okei, joskin olisin kaivannut testiolosuhteisiin kirkkaampaa auringonpaistetta. 

Aurinkovisiiri avataan ja suljetaan alareunan liukusäätimestä.

Sovittelun jälkeen totesin, että tämä on se mitä tulin hakemaan, joten ostetaan pois. Tässä vaiheessa tuli vasta ekaa kertaa kysyttyä hintaakin! Se oli varsin sopuisa 399 e, sillä ovh on 449 e.

Suurin ongelma olikin arpoa, minkä värisen kypärän haluan. Olin valinnut mielessäni jo valko-punaisen Octar MC-1 mallin, mutta mattapintainen harmaan ja mustan kirjava MC-5SF vei lopulta voiton. Onneksi myyjällä ei tuntunut olevan kiirettä, vaan malttoi palvelella minua koko arpomiseni ajan. :)

Octar MC-1 vai Grandal MC-5SF?

Kokemuksia HJC R-PHA 70 -kypärästä

Ensimmäisen ajolenkin jälkeen olin ihan myyty, sillä integroitu aurinkovisiiri on niin kätevä! Ihanaa päästä eroon aurinkolasien kanssa sähläämisestä! Samat tunnelmat ovat jatkuneet koko kesän. Avausmekanismista täytyy tosin antaa hieman miinusta. Se on sinänsä helppo käyttää, mutta joudun edelleen välillä hieman etsiskelemään sitä leuan sivusta. Se voisi siis olla hieman selkeämmin merkitty.

Painoa aurinkovisiiri toi kypärään parisataa grammaa lisää. Vanha painaa 1200 g, kun taas uudella painoa on 1400 g. En kuitenkaan ole kokenut, että uusi kypärä olisi mitenkään erityisen painava päässä. 

Aurinkovisiiri kasvattaa tietysti myös kypärän ulkoista kokoa, koska mekanismi pitää saada mahtumaan pehmusteiden ja kuoren väliin. Kokoeroa on itse asiassa yllättävän paljon, nyt kun näen ne kuvissa omassa päässäni. 

Wow! Vasta tästä kuvaparista muuten tajusin, miten paljon isompi tuo uusi kypärä on! Hyvin huomaa myös, miten pinlock on paljon isompi kuin ennen.

Ostin uuden kypärän saadakseni aurinkovisiirin, mutta iloiseksi yllätyksekseni siinä oli muitakin plussia.

Parasta on, että se on huomattavasti hiljaisempi kuin R-PHA 10. Se ei myöskään vihellä yhtään moottoripyöräni etupleksin ilmavirrassa. Vanha kypäräni tekee sitä, jos istuu tietyllä etäisyydellä pleksistä, mutta tällä uudella voi olla missä asennossa tahansa ja se on hiljaa. En minä tälläkään ilman korvatulppia ajaisi, mutta siinä missä en aiemmin viitsinyt hirveästi ajaa melun takia 100 km/h, niin nyt se menee ihan mukavasti.

Nettiarvosteluissa R-PHA 70:n on sanottu olevan ihan keskitasoinen ääneneristäjä. Minulla ei ole oman kypäräni lisäksi kokemuksia kuin kaverin SHOEI:n kypärästä ja se oli aika samantasoinen melultaan kuin R-PHA 10.

R-PHA 70 vs. R-PHA 10

Jotkut pitävät moottoripyöräkypärän alla aina huppua, mutta itse taivun käyttämään huppua vasta tosi kylmillä keleillä. Muuten vältän, koska se painaa pehmusteita kasaan. En halua, että joutuisin käyttämään huppua kesäkuumallakin! Muistelisin jopa, että joku myyjä olisi joskus sanonut, että kypärän alla ei pitäisi pitää mitään.

Uusi kypärä on kyllä niin jämpti päähän, ettei sen alle tee mieli edes yrittää laittaa mitään. Se tuntuu kuitenkin ajaessa vanhaa viileämmältä. Mietinkin, että pitääkö säilyttää vanha kypärä kylmien kelien ajoja varten. Kypäriä sovitellessa huomaa selkeästi, että vanha on aavistuksen väljempi.  

Uuden kypärän mukana tuli sen alaosaan tarranauhalla kiinnitettävä leukasuoja. Kokeilin sitä kosteassa +10 C kelissä ja sillä olikin hämmästyttävän iso vaikutus. Kypärän sisällä alkoi olla ihan oma ilmastonsa, kun tuuli ei päässytkään enää puhaltamaan alakautta sisään. 

Leukasuoja näyttää mitättömältä, mutta sen vaikutus oli suuri.
(Aurinkovisiirin kytkin näkyy muuten tuossa oikeanpuoleisen emergency-nauhan vieressä.)

Tämä oli samalla todellinen testi visiirin huurtumista estävälle pinlock-kalvolle. Pinlock-kalvon ulkopuoliset alueet menivät nopeasti paksuun huurteeseen, mutta kalvon kohta pysyi puhtaana kirkkaana. Kun sitten piti pysähtyä moniin liikennevaloihin, meinasi kalvokin alkaa vähän huurtua - kypärän sisällä oli todennäköisesti vain liian huono ilmanvaihto. Korjasin tilanteen raottamalla visiiriä aina valoissa. Ajaessa ilma vaihtui sen verran, että kalvo pysyi kirkkaana. Täytyy nyt kuitenkin vielä miettiä, että pidänkö viimasuojan käytössä vai käärinkö vain buff-huivin tiukemmin leukaani saakka, kuten olen tehnyt aiemmin.

Pinlock-kalvo on muuten uudistunut kypärien välillä, sillä se on nyt huomattavasti isompi kuin ennen. Ennen sen alareuna oli vähän ärsyttävällä korkeudella mittariston katselun kannalta, mutta nyt pinlock täyttää lähes koko visiirin, eivätkä sen reunat ole enää näkökentässä.

Kaverini Shoeissa ei ollut kalvoa kun sitä aikoinaan testasin ja siinä visiiri meni kyllä huurteeseen alta aikayksikön, vaikka keli oli paljon lämpimämpi kuin nyt. En ollut sitä ennen edes tajunnut miten hienosti kalvo toimii, kun se oli kypärässäni vakiona.

Pinlock-kalvo täyttää lähes koko visiirin ja todistaa hyödyllisyytensä. Varsin paksu huurre nimittäin tuossa sen vieressä.

 

Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa

lauantai 22.07.2017 Avainsanat: Koeajo , Moottoripyöräily

Kaveri antoi minulle taannoin lainaan Honda PCX 125 -skootterinsa ollen varma, että tykästyisin siihen. Hän oli oikeassa. Parin päivän ajelun jälkeen olin vakuuttunut, että jos tarvitsisin kätevää kaupunkikulkuneuvoa, valinta voisi hyvinkin olla skootteri, sillä niin näppärä sitä oli pyörittää keskustassa.

Tykkäsin Honda PCX125:stä kovasti myös siitä, että se ei ollut moposkootteri, vaan nimensä mukaisesti 125-kuutioinen kevari, joten sillä ei jäänyt autoiijoiden jalkoihin. Ajamiseen tarvitaan vähintään kevytmoottoripyöräkortti A1, jonka voi saada 16-vuotiaana. Auton B-ajokortilla kevariskootterin puikkoihin ei ole asiaa.

Kevytmoottoripyörän teho voi olla maksimissaan 11 kW, mutta Honda PSX:n teho on vain 8,3 kW. Varmaankin siitä johtuen sen maksiminopeuskin on vain 80-90 km/h.

Uutena Honda PCX125 skootteri maksaa 3950 e.

Kaupungissa ajaminen

Ensimmäistä kertaa skootterin penkille istuessani mietin, miten ihmeessä sen saa käännettyä mutkissa, kun siinä istutaan kuin tuolilla eikä jaloista saa tukea samalla tavalla kuin moottoripyörällä ajaessa. Mutta pakko sen on olla helppoa, kun ne ovat niin yleisiä! Omaksuinkin ajamisen ja kääntymisen hyvin nopeasti, kun vain pääsin liikkeelle. Kiersin aluksi muutaman lähikorttelin hakiessani varmuutta kääntymiseen, mutta sitten se oli menoa.

Pysähtelevässä kaupunkiajossa skootteri oli todella kätevä, koska siinä ei tarvinnut vaihtaa vaihteita. Käänsi vain kaasukahvaa ja variaattori huolehti sopivasta välityksestä. Ihan hitaimmissa nopeuksissa, kun esimerkiksi lähestyin moottorijarrutuksella punaisia valoja, tuntui että vaihteisto kytkeytyi kokonaan vapaalle ja pyörä rullasi omalla painollaan viimeiset metrit ennen pysäyttämistä.

Kun Hondalla sitten pysähtyy liikennevaloihin, se sammuu start-stop-automatiikan ansiosta saman tien. Ja kun valot vaihtuvat vihreiksi, se on menoa saman tien, kun kaasukahvaa kääntää. Se käynnistyy niin nopeasti ja lähtee liikkeellekin niin ripeästi, että autot jäävät taakse jos ekana lähtee valoista. Nopeuden kasvaessa yli 50 km/h kiihtyvyys tosin heikkenee huomattavasti. 

Hondan mittaristo on yksinkertainen ja selkeä. Oikeassa reunassa oleva A-kirjain kertoo, että start-stop on aktivoituna.

Pysähdyksissä ollessa skootterissa ei ole päällä mikään vaihde, joten sen siirtäminen on tosi helppoa vaikka istuisi satulassakin. Istuu vaan penkissä ja täpyttää jaloilla siihen suuntaan kuin haluaa. Honda painaa vain 125 kg, joten siksikin se on tosi kevyt siirreltävä. Moottoripyörääni verrattuna oli aika hieno tunne, kun jalat ylettyivät siitä maahan noin vain!

Skootterin pysty ajoasento oli leppoisa kaupungissa ja sen selästä näki hirveän hyvin ympärille. Vielä paremmin kuin moottoripyöräni selästä, vaikka siinäkin ajoasento on melko pysty. Suoraselkäisessä ajoasennossa on kuitenkin se vika, että oma paino on lähes kokonaan takapuolen päällä. Kaikenlaiset töyssyt tuntuivat aika voimakkaasti ahteriin, eikä jaloista pystynyt joustamaan samalla tavalla, kuin moottoripyörän jalkatapeilla.

Skootterin ajoasento on hyvin suoraselkäinen.

Maantiellä ajaminen

Reilu 80 km pitkä koeajolenkkini sisälsi lähinnä pyörimistä kaupungissa, mutta pari kertaa piti mennä myös Rantaväylälle ihan vain koska mä voin. Ajattelin kyllä koko ajan, että mitäköhän autoilijat tuumaavat, kun näkevät skootterin. Toisaalta takana tulijat näkevät moottoripyörän rekisterikilvestä, etten ole liikkeellä millään mopolla. Kaverini sanoi, että autoilijat tuppaavat ajaa hirveän lähellä skootteria, mutta itse en niitä huomannut. 

Pari ohittajaa Rantaväylällä löytyi, mutta nämäkin painoivat ohi ylinopeudella, mm. Vaajakosken moottoritien remontoitavalla osalla, jossa rajoitus oli 60 km/h. Moottoritien 100 km/h nopeusrajoitusalueelle en viitsinyt skootterilla ajaa, koska se ei kulkenut niin lujaa, vaan maksimi oli tosiaan josain 80-90 km/h tuntumassa.

Pitkiä matkoja skootterilla ei viitsisi ajaa 80 km/h, sillä ajoviima on sen verran kova. Lisäksi sen nopeus on melko haastava pitää koko ajan samana, sillä ehtyvistä voimavaroista johtuen nopeus tuppasi hiipumaan heti kun herpaantui.

Hondan bensatankki on vain 6,2 litran vetoinen, mikä kuulostaa äkkisältään vähältä. Kulutus on kuitenkin vain 2 l/100 km, joten yhdellä tankillisella ajelee yli 300 km. Ei huono!  

Ajovarusteet

Saadessani skootterin lainaan mietin, mitä vaatteita käyttäisin sillä ajaessa. Sehän on vain kaupunkikulkine, jollaisilla porukka ajaa yleensä arkivaatteissa. Onko siis turhaa laittaa päälle kaikki moottoripyörän ajovarusteet? Jonkun mielestä voi olla, mutta minä en näe eroa moottoripyörän ja skootterin välillä ja vedin kaikki kamppeet niskaan.

Työkaverini mietti, ettei ehkä itse jaksaisi pukeutua niin suojaavasti ja kysyikin, käyttäisinkö kaikkia varusteita, vaikka skootteri olisi ollut 45 km/h nopeuteen rajoitettu moposkootteri. Kyllä käyttäisin. Pelkät farkut eivät välttämättä suojaa riittävästi asfaltti-ihottumalta, shortseista puhumattakaan. Juuri alkuviikosta Facebookissa jaettiin kuvaa suomalaisesta tytöstä, joka oli kaatunut skootterilla ja hänellä oli ollut päällään vain shortsit. Oli kyllä pahan näköistä jälkeä!

Skootterilla ajaessani mietin myös, miten ihmiset yleensä tarkenevat ajaa sillä tavallisissa vaatteissa. Se oli ihan yhtä kylmä kuin moottoripyöräkin, eikä minulle tullut yhtään kuuma +23 C kelissä t-paidassa, Goretex-housuissa ja nahkatakissa. Illan hieman viiletessä alkoi tulla jo vähän kylmä! Mutta noh, olenkin tällainen vilukissa...

Eihän sitä koskaan mitään satu, mutta jos sattuukin, niin mieluummin olen varustautunut siihen.

Yhteenveto

Parin päivän koeajon perusteella voin todeta, että Honda PSX 125 kevariskootteri on todella mukava kulkuväline kaupunkiin. Kiihtyy ripeästi, vaihteista ei tarvitse välittää, vie vähän parkkitilaa eikä tankatakaan tarvitse kuin aniharvoin. En yhtään ihmettele, että kaverini ajaa sillä töihin aina, kun ei vaan sada.

Skootterin ja moottoripyörän suurin ero tulee mielestäni siinä, että skootteri on omimmillaan siirtymissä kaupungin sisällä, kun taas moottoripyörällä lähdetään ajamaan ajamisen vuoksi.

Kypärä mahtuu kätevästi säilytykseen istuimen alle.

Ps. Vaihdettuani skootterista taas moottoripyörään unohdin yksissä liikennevaloissa, että siinä on vaihteet. Ihmettelin vaan että lähtipä vaivaisesti liikkeelle, että taisi jäädä vaihde kakkoselle. No eikä mitä, minä olin lähtenyt Kawasaki ER-5:lläni liikkeelle kolmosvaihteella. Kohtuullisen vääntävä kone siinä!

 

Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)

keskiviikko 28.06.2017 Avainsanat: Ajoharjoittelu , Jarrut , Moottoripyöräily , Tapahtuma

Kerroin edellisessä kirjoituksessani Motoristi Survival Tour -koulutuksen hidasajoharjoituksista ja siihen liittyvistä jutuista: ajoasennosta, katseen käytöstä ja hallintalaitteiden käytössä. Nyt tarina jatkuu. Tällä kertaa aiheina ovat moottoripyörän jarrutustekniikka ja kaarreajo.

Tehokas jarruttaminen moottoripyörällä

Oikea ajoasento ja katseen käyttö ovat tärkeässä osassa tehokkaassa jarrutuksessa. Pidetään siis jaloilla tukevasti kiinni moottoripyörästä, keskivartalo tiukkana ja kädet rentoina. Näin pyörä pysyy hyvin suorassa linjassa jarrutuksen aikana eikä kuskina painuta jarrutuksen voimasta käsien päälle ja mahdollisesti vahingossa käännetä tankoa.

Sopiva jarrutuksen teho on sellainen, että ollaan vielä juuri pidon rajoissa. Jarrutuksessa etupyörää ei kannata päästä lukkiutumaan, koska jos moottoripyörä on vähänkin epätasapainossa, se saattaa kaatua. Lisäksi lukossa oleva rengas ei jarruta yhtä tehokkaasti kuin pyörivä rengas.

Takarenkaan lukkiutuminen ei ole niin vakavaa, koska sen jarrutusteho on aika pieni (jopa 90 % jarrutustehosta voi olla etupyörällä!) ja on yksi muuttuja vähemmän, kun ei tarvitse jarrutuksen aikana keskittyä sen poljinvoimaan. Jarrutetan siis molemmila jarruilla samaan aikaan ja tehokkaasti, mutta säädellään etujarrulla jarrutuksen tehoa. Ai niin, ja laitetaan mielellään kytkin pohjaan, niin pyörä ei sammu.

Jarrutusdemot

Ennen kuin pääsimme itse jarruttelemaan, toinen kouluttajista demosi meille tehokasta jarrutusta eri nopeuksista. Meidän tehtävämme oli veikata, millä matkalla moottoripyörä pysähtyy, kun nopeus on 60 km/h ja 80 km/h.

Olen arvioinut jarrutusmatkoja monen monta kertaa liukkaan kelin ratapäivissä, mutta nyt kesäkelissä ei ollut aavistustakaan, mihin pyörää pysähtyisi 60 km/h nopeudesta. Oli muuten vain 13 metriä! Jarrutusmatka 80 km/h nopeudesta olikin sitten helpompi arvioida, koska jarrutusmatka tuplaantuu aina, kun nopeus kasvaa neljänneksellä. Nopeudesta 80 km/h jarrutusmatka oli 25 m.

Video: tehokas jarrutus moottoripyörällä 60 km/h ja 80 km/h nopeuksista.

Näissä demoissa mitatuissa matkoissa täytyy tosin huomioida, että nissä mitattiin tosiaan pelkkää jarrutusmatkaa, ei reaktiomatkaa. Kun mukaan lasketaan 17 m reaktiomatka, 60 km/h todellinen pysähtymismatka on 41 m. Reaktiomatka 80 km/h nopeudesta on puolestaan 22 m, joten pysähtymismatka onkin 47 m.

Liikenneturvan sivuilla on muuten hyvä laskuri, jossa voi tutustua moottoripyörän jarrutusmatkoihin erilaisilla keleillä ja alustoilla.

Rami makaa radalla 60 km/h pysähdyksen kohdalla ja moottoripyörä on 80 km/h pysähdyksen kohdalla. Jarrutus on alkanut molemmissa tapauksissa punaisten keilojen kohdalta. 80 km/h:sta jäännösnopeus Ramin kohdalla olisi vielä reilu 60 km/h, joten voisi vähän sattua!

Yksikölliset jarrutusharjoitukset

Jarrutusharjoituksissa emme kerääntyneet ajoittain radan reunaan oppimaan lisää teoriaa kuten hidasajossa. Sen sijaan saimme kouluttajilta yksilöllistä palautetta jokaisen jarrutuksen jälkeen ja neuvoja, mihin asiaan kannattaa kiinnittää seuraavalla kierroksella huomiota. Hidasajoharjoituksen tapaan siis myös jarrutustekniikkaa rakennettiin vaihe vaiheelta paremmaksi, mikä oli minusta oivallinen tapa opetella asioita, kun ei anneta kaikkea tietoa yhtenä pläjäyksenä!

Minulla on ollut tapana vaihtaa vaihde aina pienimmälle samaan aikaan kuin jarrutan, mutta nyt sain kehotuksen luopua siitä. On parempi painaa vain kytkin pohjaan ja keskittyä muuten kunnolliseen jarrutukseen.

Seuraavalla yrityksellä sain palautetta, että takajarrua voisi käyttää napakammin. Pelkäsin, että se menee lukkoon ja siksi olen vähän arastellut sen käyttämistä. Mutta ei se lukkiutuminen kuulemma haittaa mitään, jos ajolinja on vaan suorassa.

Kolmas korjattava asia löytyi käsijarrun käytöstä. Olen tottunut käyttämään jarrua vain kahdella sormella, koska pikkusormeni ei yletä kahvaan ollenkaan. Sitä pitäisi kuitenkin puristaa kaikilla sormilla, jotta saa parhaan mahdollisen puristusvoiman. Kahden sormen tekniikkani lienee lähtöisin siitä, että Eerikin jarrukahva on vääntynyt jonkun edellisen omistajan jäljiltä ja on siten vähän kaukana. En ole antanut sen häiritä, mutta nyt mietin, että kahvan voisi ehkä vaihdattaa uuteen suoraan.

Eerikissä on hieman kiero jarrukahva.

Koko kädellä ja kunnolla jalkajarrulla jarruttaessa moottoripyöräni pysähtyikin jo ihan kohtuullisesti, muistaakseni 16 metriin. Seuraavalla yrityksellä jarrutusmatka lyheni 14,5 metriin, missä ei ollut enää kuin 1,5 m eroa kouluttajamme tulokseen. Ei huono! Liikenneturvan laskurin mukaan jarrutumatka 60 km/h nopeudesta optimaalisella asfaltilla on 14 m, joten tähän voi kyllä olla tyytyväinen.

Tehokkaassa jarrutuksessa paino siirtyy eteen ja etupää painuu kasaan.

Seuraavaksi olisin voinut kokeilla jarruttaa kovemmista vauhdeista, mutta halusin pitää vauhdin samana, jotta näkisin mahdollisen kehityksen jarrutustekniikassa.

Kävi kuitenkin niin, että 14,5 m jäi parhaaksi tuloksekseni. Sen jälkeen tulokset alkoivat heikentyä, milloin minkäkin syyn takia.

Ensin kouluttaja kysäisi, että oliko hänessä ollut jotain outoa, kun katsoin häntä jarrutuksen aikana. Että pitäisi keskittyä täysillä suoritukseen ja katsoa kauas eteenpäin eikä vilkuilla sivuille. En tajunnut edes tehneeni näin!

Seuraavalla kerralla keskityin katsomaan kaukaisuuteen, mutta muuten tulos oli surkea, koska kouluttaja ilmoitti että nyt ei enää jarrutella. Ajoasento oli huono ja mulla oli jäänyt jopa kaasu päälle. Mitään näistä en huomannut, kun keskityin vain kaukaisuuteen. Totta puhuen en muistanut iltapäivän jarrutusharjoituksissa kiinnittää enää mitään huomiota ajoasentoon, kun asia opetettiin ennen ruokataukoa! Hups...

Sain kokeilla vielä kerran, mutta ajoasento oli edelleen huono ja jarutusmatka pitkähkö. Takajarru oli kyllä molemmissa viimeisissä ihan lukossa.

Minusta on hienoa, miten ammattitaitoiset kouluttajat näkevät, milloin oppilaat ovat ajaneet tarpeeksi ja on parempi lopettaa. Oppilaana sitä ei nimittäin tajua, ihmettelin lähinnä, että miksei nyt suju. Kaikilla se vaihe tulee kuulemma varsin samoihin aikoihin. Vertasivat sitä sitten siihen, että ei juoksijakaan pysty vetämään 100 m spurtteja loputtomasti.

Moottoripyörän ohjaustekniikka

Päivän viimeisenä isona aiheena keskityttiin moottoripyörän ohjaustekniikkaan ja vähän sen teoriaan. Miksi pyörä kääntyy kovemmassa vauhdissa paremmin, kun ohjaustankoa kääntää eri suuntaan kuin mihin haluaa mennä?

Tässä on taustalla niin hienoa fysiikkaa, etten edes yritä selittää sitä kattavasti. Tiivistetysti sanottuna käy niin, että kun tankoa työntää (= vastaohjaus / työntöohjaus) eri suuntaan kuin mihin haluaa kääntyä, niin rengas taittuu pois alta ja koska sen reunan ympärysmitta on pienempi kuin keskikohdan, pyörä kääntyykin työnnön suuntaan.

Vastaohjausta voi demota myös laittamalla pöydälle kumoon kartion mallisen juomalasin. Jos sitä lähtee vierittämään pöytää pitkin, se ei mene suoraan, vaan kääntyy pohjan suuntaan, koska pohja on kapeampi.

Rengas kääntyy kallistuksen suuntaan kuten juomalasikin. Testattu käytännössä!

Googletin vastaohjausta ja vastaan tuli oma blogaukseni moottoripyöräkurssista, jolloin olin oppinut ohjauksen vasta teoriassa, mutten ollut päässyt vielä testaamaan käytännössä. Mietin silloin, että toimiiko vastaohjaus samalla tavalla kuin polkupyöränkin kääntäminen kovemmassa vauhdissa. Terveisiä vuoden 2011 Jennille täältä vuodesta 2017, että kyllä se toimii juuri niin!

Teoriapuolen jälkeen saimme tehtäväksi lähteä ajamaan liukaankelinradan ympärille merkittyä rataa ja pitämään hauskaa! Radalle oli aseteltu keiloista portteja ja niistä läpi ajaessa tuli harjoiteltua ohjausta. Ajoin rataa maksimissaan 45 km/h, mutta radan päädyissä piti aina himmata johonkin 30 km/h:iin kun siellä oli tiukemmat käännökset. En uskaltanut taittaa etenkään toiseen niistä pyörää, koska pelkäsin että se liukastuu kyljelleen, vaikka oltiin ihan pitävällä asfaltilla.

Nyt vain saatiin ajaa sitä omaan tahtiin ympäri uudestaan ja uudestaan. Kivaa se kyllä oli, ja hauskapitotehtävä tuli siis suoritettua.

Tänä harjoitus oli kiva, ja kierroksia sai ajaa oikein kunnolla. Olisi silti ollut mukavaa, että kouluttajat olisivat puuttuneet myös ohjaukseen ja antaneet lisävinkkejä. Esimerkiksi tuohon, että ajanko mahdollisesti väärin jyrkemmät mutkat, kun pelkään niissä kaatumista vai onko kyse vain siitä, etten uskalla vastaohjata riittävästi.

Kuvasarjasta näkee hyvin, miten paljon pyörä kallistelee mutkissa. Kuvat ovat MP69:n kouluttajan ottamia, maasta makuulta tuli aika hauska kuvakulma.

Lisää ohjelmaa

Kurssi päättyi ohjausharjoitusten jälkeen, mutta väleissä ja ruokatauollakin harjoittelimme kaikenlaista, kuten ryhmäajoa, ajolinjoja ja pyörän pystyyn nostamista. Palataan niihin jutun kolmannessa osassa, joten kannattaa edelleen pysyä kuulolla! :)

Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)

maanantai 19.06.2017 Avainsanat: Ajoharjoittelu , Moottoripyöräily , Tapahtuma

Ennakoivan ajon koulutus, motoristin ruosteenpoisto, moottoripyöräilyn jatkokurssi ja mitä näitä nyt on. Yhtä kaikki, olin suunnitellut osallistuvani jollekin moottoripyöräilyn kertauskurssille jo useamman vuoden, mutta tapahtumat ovat olleet aina joko liian kaukana tai väärään aikaan.

Tänä keväänä meinasin mennä Moottoripyöräkerho MP69:n järjestämälle kahden päivän Motoristi Survival 1 -kurssille, mutta se oli jo ehditty varata täyteen ennen kun heräsin asiaan. Onnekseni tänä vuonna järjestettiin myös tiiviitä yhden päivän Motoristi Survival Tour kursseja eri paikkakunnilla ja niistä lähin oli täällä Jyväskylässä. Kurssi oli vieläpä ihan sikahalpakin; vain 50 e seitsemän tunnin tiiviistä koulutuksesta! 

Minä moottoripyöräilijänä

Pidän itseäni vielä viidenkin ajokauden ja 15 000 km jälkeen aika surkeana motoristina. Pärjään kyllä moottoripyörän kanssa ja maantiellä ei ole ongelmaa (eikös niin sanota, että vauhti korjaa virheet!?).

Tarkka käsittely hitaissa vauhdeissa sen sijaan on pelottavaa, koska pelkään horjahtavani ja kaatavani pyörän. Pieni horjahtaminen ei haittaisi, jos jalat saisi tukevasti maahan, mutta satulan madalluksen jälkeenkin ulotun maahan vain päkiöillä. Pätkä mikä pätkä.

Risteyksissä kääntyminen kaupunkiajossa ei sentään ole ongelma ja olen myös oppinut katsomaan pysähdyspaikat niin, että en ole millään nyppylällä vaan mieluummin asfaltin urissa. 

Suurin pelkoni liittyykin U-kännöksiin ahtaissa paikoissa, eikä niiden pelkääminen ainakaan auta asiaa. Ai miksi tarvitsee ajaa uukkaria? No huoltoasemien pihassa tai jos ajelen huvikseni jonnekin uuteen paikkaan, niin tie saattaa päättyä. Mutta uukkaripelon takia en liiemmin tutki uusia paikkoja kun en tiedä saanko pyörää käännettyä… Tarvitsen aina kahden kaistan levyisen tien että saan pyörän ajamalla ympäri. Tiedän kyllä perusteet, että pidetään alavartalolla tiukasti kiinni pyörästä ja liikutaan peruskaasulla, kytkimellä ja laahataan jarrua, mutta käytäntö on toista.

Kauden aloituskuva otettuna Nurmi MP:n pihassa. Jalat eivät kasvaneet viime talvenkaan aikana...

Motoristi Survival Tour -päivän teemat

Koulutuksen aiheina olivat ajoasento, jarruttaminen, oikea ohjaustekniikka sekä pyörän käsittely hitaissa nopeuksissa. Asioita opeteltiin vaihe kerrallaan, lisäten aina uusia juttuja äsken opittujen päälle. Kurssin kantavana teemana oli myös itse oivaltaminen. Kouluttajat antoivat yhteisten juttujen lisäksi henkilökohtaisia vinkkejä ja niistä seurasi oivalluksia heti aamusta alkaen!

Oli muuten siistiä, miten erilaisista lähtökohdista kurssin osallistujat olivat. Oli kortin “lahjaksi” saanut, muutaman vuoden tauon jälkeen uuden pyörän hankkinut, pelkät työmatkat ajava, joka vuosi kursseille osallistuva... Kaikkia yhdisti kuitenkin halu oppia paremmaksi kuskiksi.

Yhtä monenlaista kalustoa kuin kurssilaisiakin.

Pohjustusta hitaasti ajamiseen

Päivä aloitettiin hidasajoharjoituksella, jossa piti ajaa mutkaista keiloilla asfalttiin merkittyä rataa. Katsoin sitä aluksi kauhuissani: miten tuota pystyy ajamaan?! Tässä mentiin todellakin heti epämukavuusalueelle, sillä suurin ongelmani moottoripyöräilyssä on juurikin tuo pyörän hallinta hitaissa vauhdeissa. 

Mutta tätä varten kurssille oli tultu. Että päästään harjoittelemaan niitä vaikeita asioita ja sitten ne eivät ehkä ole ihan niin vaikeita enää. 

Parilla ensimmäisellä kierroksella oioin tyylikkäästi osan mutkista, koska en vain saanut käännettyä pyörää niihin. Taisin parkaistakin jossain vaiheessa, että eihän tästä tule mitään, mutta kouluttaja kannusti, että kukin ajaa omalla tasollaan.

Kierrettyämme rataa jonkin aikaa pysäköimme pyörät ja pidimme ensimmäisen palautesession. Mitä havaintoja teimme ja mitä opimme radan kiertämisestä?

Sitten jatkoimme kiertämistä, mutta nyt kouluttajat pysäyttivät meitä välillä yksitellen antoivat vinkkejä, miten homma kävisi helpommin.

Minä sain vinkin, että kun kumartuu pikkaisen lähemmäs tankoa, ohjaaminen helpottuu. Ja voi pojat se oli huikein juttu minkä päivän aikana opin! Miksi se ei koskaan ollut tullut itselle mieleen? Tämän oivalluksen jälkeen radan ajaminen alkoi sujua ihan eri tavalla eikä tarvinnut enää oikoa yhtään.

 

Harjoittelua pujotteluradalla.

Moottoripyörän hidasajo ja ajoasento

Seuraavalla tauolla paneuduimme porukalla tarkemmin ajoasentoon.

Oikea ajoasento moottoripyörän selässä lähtee alavartalon tukemisella pyörään. Jalat kunnolla jalkatapeille ja nilkat ja polvet puristavat pyörää. Lisäksi keskivartalon lihaksista haetaan kunnollinen tuki. Tällä tavalla kuski ja pyörä ovat yhtä, eikä tarvitse hallita kahta erillistä heilujaa.

Pyörän päällä pitäisi olla niin paljon etukenossa, että kun ohjauksen kääntää stoppariin saakka, kummankaan käden ei pitäisi mennä ihan suoraksi saakka.

Kädet ja hartiat olisi myös pyrittävä pitämään ajaessa rentoina ja kyynerpäät lähellä vartaloa. "Keitettyä spagettia", kuten toinen kouluttajistamme kuvasi. Rennoilla käsillä ohjaaminen on helpompaa, hallintalaitteiden käyttö tarkempaa ja tasapainokin on helpompi pitää.

Kukaan ei tietenkään pysty pitämään tällaista hyvin ryhdikästä ajoasentoa koko ajan, mutta ei tarvitsekaan. Ajoasentoa voi muutella ajamisen aikana ja kun tilanne vaatii ja vauhti hidastuu, niin skarpataan tarkempaan asentoon.

Kallistutaan niin paljon eteenpäin, että kyynerpäät ovat koukussa vaikka ohjauksen kääntäisi ääriasentoon. 

Katseen käyttö

Viimeinen juttu oikessa ajoasennossa on katse. Ympäristöä on syytä havainnoida kääntämällä koko päätä eikä vain silmiä, koska vain siten näkee riittävästi ympärille. Myös päätä kääntäessä vartalon asennolla on merkitystä, sillä jos kädet ovat ihan suorat, päätä kääntämällä saattaa herkästi kääntää myös koko pyörää.

Tässä välissä lähdimme taas kiertämään rataa, mutta nyt kouluttajat muuttelivat välillä radan muotoa. Oli siis katsottava koko ajan mihin menee. Mulla oli ilmeisesti havainnointi ihan hallussa, sillä kouluttaja kommentoi radan reunasta, että "Pää kääntyy kuin pöllöllä. Ja niinhän sen pitääkin!"

Seuraavalla tauolla mietimme, miten ajamiseen vaikuttaa, kuinka kauas katsoo. Katselimme kentän etualalle asetettun lippistä, mutta emme nähneet kauempana olevaa juomapulloa. Kun taas katsoimme juomapulloa, havaitsimme myös lippiksen.

... mutta vain sivusilmällä. Kuvittelen aina katsovani kauas, mutta voisi kyllä katsoa vielä paljon kauemmas. Tämä tulee esiin erityisesti jossain mutkissa, missä pitäisi katsoa sinne minne haluaa mennä mutta tuppaan väkisin vilkuilemaan aina lähemmäs, että missä mahtaa ola uria tms, etten vaan aja niihin.

Jos katsot lippistä, huomaatko juomapullon? Entä toisinpäin?

Hidasajo ja hallintalaitteet

Seuraavalla tauolla pohdimme, miten moottoripyörän hallintalaitteita käytetään hyväksi hidasajossa.

Monet moottoripyörät ryömivät autojen tapaan eteenpäin pelkällä kytkimellä ilman kaasua. Hitaasti ajaessa on kuitenkin syytä pitää koko ajan tasainen kaasu, jotta tehoreserviä on tarvittaessa käytössä, jos meinaa esimerkiksi horjahtaa ja pitää korjata se nopeudennostolla. Jos kaasua ei ole, pyörä voi sammua kun kytkimestä päästää äkkiä irti.

Hidasajon toinen elementti on laahata takajarrua kevyesti. Se poistaa voimansiirrosta tulevia välyksiä ja kytkimellä tehdyt pienetkin muutokset vaikuttavat välittömästi.

Voimansiirron välystä demottiin nostamalla pyörä keskijalalle ja likkuttamalla takapyörää. Se liikkuu hieman, vaikka vaihde olisi päällä. Kun painetaan vähän takajarrua, tämä välys poistuu.

Hidasajon kolmas elementti on kytkin. Se onkin hallintalaitteista ainut, jolla nopeutta lopulta säädellään! Kaasu ja jarru ovat vain "staattisesti" mukana, eikä niille tarvitse uhrata ajatusta. Mutta se onkin paljon helpompaa, kuin yrittäisi kaikkia kolmea käyttää vauhdin säätelyyn!

Seuraavaksi tietysti siirryimme harjoittelemaan näitä opittuja asioita pujotteluradallemme. Kouluttajamme vinkkasi pitämään pyörässä sen verran kierroksia, että se juttelee ja kertoo että sillä on kivaa! 

Minun täytyy kyllä harjoitella kaasun käyttöä vielä paljon! Ihan liian usein tulee ajettua liian matalilla kierroksilla ja monesti painettua kytkin kokonaan pohjaan, kun tuntuu että pyörä meinaa muuten liikkua liian kovaa. Kouluttajien ohje kuitenkin oli, että kytkintä ei tarvitsisi laittaa ajaessa pohjaan muuten kuin vaihdetta vaihtaessa. 

Näillä kaikilla ohjeilla ja lukuisilla harjoituskierroksilla hitaasti ajaminen kehittyi joka tapauksessa ihan valtavasti! Nyt kun ne saisi vielä vietyä arkeen, jossa on niitä pelottavia tien reunoja ja kaiteita joita ennen pitää saada käännettyä se pyörä.

Kouluttajan esimerkkisuoritus näytti niin rennolta!

Tehokas jarrutus ja kaarreajo

Seuraavaksi siirryimme päivän seuraaviin aiheisiin: tehokkaaseen jarrutukseen ja kaarreajoon. Niistä saatte lukea seuraavassa blogimerkinnässäni, koska muuten tästä olisi tullut ihan överipitkä.

Yksi vai 50 hevosvoimaa?

lauantai 14.05.2016 Avainsanat: Jenni , Kawasaki ER-5 , Moottoripyöräily , Pohdiskelu

Kuten niin monet tyttölapset, myös minä olin kouluikäisenä innokas hevoshullu. Hevoskirjat luettiin puhki, kaappien ovet tapetoitiin hevosjulisteilla ja siskoni kanssa leikittiin aina hevosta. Kesän kohokohta oli vierailu tädilläni, koska hänellä oli hevonen ja pääsimme sillä joskus ratsastamaankin. Eräänä kesänä olimme siellä muutaman päivän ratsastusleirimeiningillä ja se oli ihan parasta! Muuten en kuitenkaan harrastanut sitä, koska se olisi ollut niin kallista.

Aikuisiällä olen useammankin kerran miettinyt, että mitä jos aloittaisin ratsastuksen nyt kun siihen olisi varaa. Koskaan en kuitenkaan saanut aikaiseksi selvittää, missä olisi hyvä talli. Tiedättehän ryhtymisen vaivan?

Keväällä hyvä ystäväni, jonka lapsi harrasti ratsastusta LaKu Stall -tallilla, oli järjestämässä ratsastuskokeilua itselleen ja kaverilleen ja kysäisi minuakin mukaan. No ilman muuta! Ratsastaminen oli kiehtovaa, mutta vaikeaa. Oli päästävä harjoittelemaan lisää! Ratsastavien lasten äitejä riitti sen verran, että parin kokeilukerran jälkeen tallilla päätettiin perustaa lauantaihin klo 13 aikuisten alkeisryhmä. 

Ajattelin, että kun myyn moottoripyöräni, voin käyttää siitä säästyneet rahat ja ajan ratsastamiseen. Eerikin laskennalliset 50 hevosvoimaa muuttuisivat yhdeksi eläväksi hevosvoimaksi. Muutaman kerran jälkeen kävi kuitenkin se mitä vähän alunperin pelkäsinkin. Aloin tympääntyä siihen, että ratsastus vei ajomatkoineen ja alku- ja loppuvalmisteluineen kolme tuntia lauantai-iltapäivästä. Välillä olisi kiva tehdä jotain muutakin.

Lisäksi hevoset eivät herättäneet enää sellaisia tunteita kuin lapsena. Ovathan ne kivoja ja niitä on kiva silitellä, mutta kun joka tunti oli eri hevosen kanssa, et ehdi oppia mitenkään sen tavoille. Vaikka ne ovat eläimiä, ne silti tuntuivat työkaluilta, jotka pitää vaan huoltaa ennen ja jälkeen tunnin, koska yksittäisen ratsastuskerran aikana hevosen ja ratsastajan välille ei kehity mitään.

Suosikkiheppani Esko, jolla olen päässyt ratsastamaan kahdesti.

Moottoripyöräilyn kanssa minulla on ollut aina se ongelma, etten malta lähteä viikonloppuisin ajamaan pidempää lenkkiä. Ratsastamiseen kuitenkin pystyin käyttämään 3 tuntia koska se oli sovittu meno. Mutta mitä jos sittenkin jättäisin viikottaisen ratsastamisen pois ja ajaisin välillä pitkiä reissuja mp:llä? 

Kuten edellisessä blogimerkinnässä annoin ymmärtää, minulla oli mp-kauden ensimmäisen viikonlopun jälkeen sellainen fiilis, että voisi kyllä ajaa lisää... Eilen jutun lukenut työkaverini tiedusteli, aionko myydä sen kuitenkin vielä. Vastasin, että jos joku siitä nyt sen 2500 e maksaa niin enköhän, mutta tinkimään en ala. "Onko päätetty kanssa?" No joo, kai...

Miten sattuikin, eilen illalla sain ensimmäisen tekstarin, jossa kyseltiin mahdollisuutta päästä katsomaa Eerikiä. Kyselijä oli parinsadan kilsan päästä, joten tuntui, että nyt voisi olla tosi kyseessä. Siitä seurasikin dilemma: haluanko mä oikeasti luopua siitä?

Vielä huhtikuussa olin varma moottoripyörän myymisestä, mutta nyt kauden aloitettuani on tuntunut siltä, että olen innostunut siitä enemmän kuin parina viime vuonna. Pyörittelin ajatusta illan päässäni ja lopulta tulin siihen tulokseen, että ei, en raski myydä. Vaikka aaisin vain vähän, on Eerikistä minulle iloa enemmän pyöränä kuin rahana. Niin poistin myynti-ilmoituksen netistä ja pahoittelin tekstaajalle, että pyörä ei sittenkään ole myytävänä.

Valintani on siis 50 hevosvoimaa.

 Jatkan sittenkin seikkailuja 50-hevosvoimaisella Eerikillä. Eikä se pois sulje sitä, ettenkö voisi satunnaisesti käydä moikkaamassa 1-hevosvoimaisia.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!