POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla mazda

Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta

lauantai 19.11.2016 Avainsanat: Hybridiautot , Koeajo , Mazda , Muilla autoilla ajaminen , Sähköauto , Tapahtuma , Vuokraus

Helsingissä järjestetään tänä viikonloppuna 18.-20.11. Auto 2016 messut, joka on Suomen suurin autotapahtuma koskaan. Mukana ovat lähes kaikki Suomessa myytävät automerkit ja koeajettava on noin 150 autoa.

Päätin jo aikaa sitten viettää messuilla koko viikonlopun, sillä olisihan se autoblogaajan paratiisi! Vähän ennen messuja kävi epäilyttämään, riittääkö siellä sittenkään tekemistä kahdeksi päiväksi, mutta se oli kyllä turha huoli! Lauantaina tapasin muutaman tutun ja juutuin parin firman osastolle niin pitkiksi ajoiksi, etten ehtinyt käydä hallin tarjonnasta läpi kuin murto-osan...

Messujen väenpaljoutta oli mukava tarkkailla portaista. Hyvin oli porukkaa, muttei liian ruuhkaksi asti kuitenkaan.

Koeajot

Auto 2016 tapahtumassa ostajan oli helppo vertailla eri automalleja, sillä niitä pääsi koeajamaan peräjälkeen. Koeajo varattiin automerkkien pisteiltä ja sitten vain omalla vuorolla jonottelualueelle odottamaan noutajaa. Koeajoja pystyi siis varailemaan pitkin päivää - jos kalenteri ei ollut vielä täynnä. Suosituimpien mallien koeajokalenterit täyttyivät nimittäin hetkessä. Koeajoille lähdettiin mukavasti sisätiloista, joten edes takkia ei tarvinnut hakea narikasta.

Autojen koeajoalueella melko hiljainen hetki, suurin osa autoista liikenteessä.

Itse pyrin testaamaan messuilla vähän erikoisempia autoja, joita ei ole tarjolla kotipaikkakunnalla. Etenkin hybridit kiinnostivat. Aiemmin hybridejä on tarjonnut lähinnä Toyota, mutta nyt tuntuu, että niitä on tulossa yhä enemmän ja enemmän ja halusinkin päästä tutustumaan kilpaileviin merkkeihin. Niinpä ensimmäiseksi koeajokiksi valikoitui täyshybridi Hyundai IONIQ.

Reilun kahdeksan kilometrin mittainen koeajolenkki oli kuitenkin niin lyhyt, että minulle ei jäänyt IONIQista mieleen juuri muuta kuin se, että moottoritien poistumisrampin kaarteessa meinasin tippua penkiltä. No en tietenkään oikeasti, mutta pömpeän istuimen sivuttaistuki oli niin olematon, että luisuin penkin reunaan. Hybriditekniikasta en oikein osaa sanoa mitään, sillä en ehtinyt keskittyä siihen tutustumiseen enkä osannut nollata kulutusmittareita ennen ajoon lähtöä. Odotin, että autossa mukana ollut edustaja kertoisi auton tekniikasta, mutta he olivat talkoolaisia, jotka eivät tienneet autoista mitään. Eli tekniikkaan tutustuminen piti hoitaa Hyundain osastolla.

Toisena autona koeajoin täyssähköisen Renault Zoe R240, joka oli todella suosittu ja sainkin koeajon vasta myöhään iltapäivällä. Mutta eipä tuo menoa haitannut. Zoen koeajajista minä olin kyllä täysi poikkeus, sillä ajattajan mukana kaikki edelliset olivat sähköautoilijoita ja tiesivät Zoestakin ennakkoon tyyliin kaiken. Minä taas olin avoimin mielin tapahtumassa seikkaileva blogaaja, joka valitsi auton testiin vain siksi, että se oli sähköinen.

Punkero-Zoen koeajolle lähdössä. :) Autossa oli sähköautoksi outo rengaskoko, sillä 205/45 R17 on  melko korkea vierinvastus.

Pelkkiä ummikoita Zoen koeajolla ei kuitenkaan ollut tälläkään kertaa, sillä pyysin kyytiini hetki ennen koeajoa messuille saapuneen Sähköautoileva motoristi blogia kirjoittavan Markon, joka on todellinen sähköautoasiantuntija. Marko tutustui auton valikoihin ja etsi kulutusnäytöt. Hetkellistä ei löydetty, mutta Zoen pidemmän ajan kulutus näytti kuulemma selkeästi suuremmalta kuin hänen Nissan Leafinsa kulutus. Koeajon jälkeen kyselin Renaultin osastolla hetkellisen kulutuksen perään ja se olikin ratin takana olevassa näytössä, mutta ratin nappeja en tajunnut ajaessa räplätä.

Renault Zoen kulutus koeajopäivän aikana.

Sekä Hyundailta että Renaultilta sai koeajolahjaksi sveitsiläisellä suklaalla täytetyn joulukalenterin. Ihanan makea yllätys!

Suklaajoulukalentereita, nam!

Tiesittekö muuten, että Volkswagenilta saa hienon kuplavolkkarisuklaakalenterin, jos tilaa 50 eurolla tavaroita VW:n nettikaupasta. Olen tässä harmitellut, että en saa hienoa kalenteria kun mulla on koko vaatekerta jo VW Motorsporttia eikä siten riittävästi tilattavaa kaupasta, mutta nämä kilpailevat merkit nyt hieman lievittävät tuskaa. :D

Terveisiä Mazdan osastolta

Mazdan osastolta löytyi tuttuja naamoja ja jäinkin juttelemaan sinne pidemmäksi aikaa. Mazdan maajohtaja Markku Riekkola kertoi, että oli todella tyytyväinen tapahtumaan. Autot olivat pääosassa, eikä millekään osastolle ollut lähdetty rakentamaan pilvilinnoja. Markku kommentoi, että tapahtuma on kuin jättikokoinen autojen pop up -myymälä, jossa ihmiset uskaltavat myös tutkia ja kokeilla autoja katselemisen sijaan. 

Mazdalla oli esillä koko mallisto mukaan lukien kovakattoinen Mazda MX-5 RF, joita ei ole kuin kolme kappaletta koko euroopassa. Sunnuntai-iltana tämä prototyyppi jatkaa jo matkaansa seuraavaan näyttelyyn, joten oli ihan ymmärrettävää, että autoa sai vain katsoa, muttei koskea.

Koeajoin Mazda MX-5:n viime syksynä ja se on kyllä ihan mahtava auto, vaikka harmaa prototyyppi yrittikin esittää tylsempää kuin onkaan. Olin muuten kuvitellut, että RF:n katto on aina kiinteästi kiinni, mutta eipäs ollutkaan, ei nyt eikä ennen. Mutta siinä missä rättikattoisen version katto lasketaan alas käsin, kovakattoisessa se tapahtui nappia painamalla. Ja ai että se menikin tyylikkäästi alas (ja ylös). Sulavasti kuin virtaava vesi!

Video: Näin nätisti Mazda MX-5 RF:n katto nousee ylös.

Jakamistalous kiinnostaa

Iltapäivällä juutuin pitkäksi aikaa autojen vertaisvuokrauspalvelu ShareIt Blox Carin ständille. Tutustuin yritykseen alkuvuodesta blogiyhteistyön ja Teslan vuokrauksen merkeissä. Sen jälkeen palvelu on laajentunut huomattavasti, ja nyt autojen vertaisvuokraus on mahdollista myös yrityksille ja autoliikkeille. Minusta tämä laajentaminen on tosi hyvä idea, ja mietinkin, miksei sitä ole keksitty jo kauan sitten. Miten oiva tapa se onkaan pienentää myös yritysten autojen kuluja, jos ne eivät ole jatkuvasti käytössä!

Shareitin esittelijöiden silmät oikein loistivat, kun he kertoivat menestystarinoista ja laajentuvasta asiakaskunnasta. Kesän jälkeen asiakkaita on alkanut tulla huomattavasti lisää ja nyt palvelussa on yli sata autoa ja 1500 käyttäjää. Ihmiset ovat todella alkaneet kiinnostua autojen jakamisesta ja nyt tarvitaan vain lisää tietoisuutta asiasta. 

ShareItin Rafael kertoi myös oman autonsa vuokraamisesta. Hänellä on muutaman tonnin arvoinen Volkswagen Golf, jolla riittää vientiä. Auton vuokrahinta on halpa - vain viisi euroa tunnilta tai 28 euroa päivässä, mutta siinä on kuitenkin ilmastointi ja mallinsa vuoksi se kelpaa isompienkin tavaroiden kuljettamiseen. Tavaroiden kuljetushan on juuri sellaista satunnaista auton tarvetta. Rafael oli laskenut, että vuoden alusta alkaen Golf on vuokralla keskimäärin viisi kertaa kuussa ja kesällä se oli vuokralla muutaman kerran viikonkin putkeen. Nyt hän haaveilee vähän uudemmasta autosta, mutta miettii, että jättäisi silti myös Golfin itselleen, koska se on niin suosittu vuokra-auto.

Rafael edustamassa.

Sunnuntaina jatkuu

Huomenna sunnuntaina suuntaan messuille heti kymmeneksi. Tarkoituksena on päästä lenkille messujen hienoimmalla koeajettavalla autolla, Jaguar F-TYPE 5.0 V8 R Coupe AWD:llä, mutta se on niin suosittu, että se on varattava heti ovien avauduttua. Sen perään pitää mennä varaamaan koeajoon BMW:n hauskan näköinen sähköauto i3. Ja sitten on testattava Land Roveria metallista kootulla ulkoradalla, jossa voi kokeilla auton etenemiskykyä jyrkässä ylämäessä ja ristiriipunnassa. Eikä pidä unohtaa autoblogaajien miittiä klo 12! Eli kyllä tekemistä riittää! 

Jos muuten olet tulossa messuille ja olet vielä vailla lippua, minulta löytyy yksi ylimääräinen. Pistä viestiä jos tarvitset! :)

Hauskaa joulua!

keskiviikko 23.12.2015 Avainsanat: Auton hankkiminen , Leonidas , Mazda , Nissan , Seat , Taloudellinen ajo , Volkswagen , Yleinen

Ensimmäinen vuosi Autotien blogaajana alkaa olla täynnä. Tämä on ollut hyvä ja tapahtumientäyteinen vuosi. Teemana olivat hyvin vahvasti autonvaihto ja taloudellinen ajaminen; jälkimmäinen sekä arjessa että Ecorun-kilpailuissa. Koeajoja tuli tehtyä tosi vähän, sillä kun hankki itselleen täydellisen oman auton, ei tehnyt enää mieli testailla muuta. Paitsi Mazda MX-5, joka oli jotain mahtavaa! Mazda oli mukana tässä vuodessa enemmänkin kun vierailin onnellisten ajokoulussa ja sen vaikutuksesta päädyin myös kokeilemaan autoslalomia, joka oli tosi hauskaa. Loppuvuoden kohokohta oli puolestaan Nissanin turvallisuuspäivä, jossa ajoimme mm. ikkunat teipatulla Leafilla.

Juttua olisi riittänyt enemmän kuin olen ehtinyt kirjoittaa! Mutta tämähän tarkoittaa vain sitä, että teillä tulee olemaan luettavaa myös ensi vuonna! 

Kuvan joulukuusta koristavat Volkswagen-piparit, jotka leivoin jo viime vuoden jouluntoivotusta varten, mutta unohdin julkaista. :D Silloin ei ollut aavistustakaan, että olisimme parin kuukauden päästä tilanneet uuden auton! Vaikka merkki vaihtui Seatiin, VW kuitenkin on ja pysyy. Sitäpaitsi Leonidashan on vain espanjalainen Volkkari. :)

Hauskaa joulua kaikille lukijoilleni ja tavataan taas ensi vuonna!

Koeajossa superhauska Mazda MX-5

maanantai 02.11.2015 Avainsanat: Koeajo , Mazda , Muilla autoilla ajaminen

Lokakuinen aamu kello kahdeksan, lämpötila viisi astetta ja vettä sataa. Mitä tekee Jenni? No lähtee testaamaan avoautoa!

Mazda MX-5 kiertue vieraili viikko sitten Jyväskylässä ja olihan se legendaarinen roadster pakko päästä testaamaan. Onnellisten ajokoulun myötä Mazda lunasti oman paikkansa sydämessäni ja seuraan mielelläni, mitä merkillä on tarjolla. Tykkään myös Mazdan tavanomaiset ratkaisut haastavasta "defy convention" -ideologiasta hirveän paljon!

Mazda MX-5, jenkkiläisittäin Miata, on maailman eniten myyty kaksipaikkainen avourheiluauto. Iloisen hymyilevästä autosta julkaistiin vuosi sitten uusi, neljäs sukupolvi, jonka ulkonäkö noudattelee nyt Mazdan Kodo-muotoilukieltä. En alussa oikein lämmennyt auton ulkonäölle, sillä olisin kaivannut keulaan ja ajovaloihin samaa tiukkaa ilmettä kuin muissa nyky-Mazdoissa. Siinä on varmaan haluttu säilyttää sukunäkö edellisiin malleihin, eikä keulaa ole siksi uudistettu niin voimakkaasti. Nyt kun olen nähnyt auton livenä ja katsellut näitä ottamiani kuvia on pakko sanoa, että on se aika makea ilmestys. Vaikka etuvalot ovatkin edelleen vähän hassut.

MX-5 on säilyttänyt hymynsä, joskin se on nyt ehkä hieman aiempaa ilkikurisempi. :)

Ensimmäinen MX-5 saapui Suomeen syyskuussa ja lehdistön testien jälkeen auto lähti kiertämään jälleenmyyjäliikkeitä. Vaikka autoja on Suomessa vain yksi, sitä ei lukittu kiertueella showroomeihin vaan sillä pääsi myös ajamaan. Hieno homma!

Itse sovin koeajon jo hyvissä ajoin etukäteen ja ehdinkin kiertää autolla aamutuimaan mukavan lenkin Mazdan edustajan kanssa. Olisin voinut ajaa yksinkin, mutta tällaisen erikoismallin koeajosta sai mielestäni paljon enemmän irti, kun mukana on auton tunteva henkilö. Pystyi keskustelemaan auton ominaisuuksista ja ajamisesta. En muuten koskaan ollut ajanut millään tämän tyyppiselläkään autolla.

Suuntasin Jyväskylän keskustasta ensin Muurameen ja sieltä Isolahteen, jossa on mukavaa mutkatietä. Olen ajanut siellä monesti moottoripyörällä ja täytyy sanoa, että se oli myös täydellinen reittivalinta tällaiselle urheiluautolle! Vauhti meinasi karata mutkatiellä jatkuvasti hieman ylinopeuden puolelle, kun auto oli vain niin kiva ajaa! Matalan painopisteen ansiosta auto tuntui oikein imeytyvän tiehen ja kaarteisiin ajaminen oli todella nautinnollista.

Paperilla MX-5 ei ole mikään supertehokas auto ja tässä tehokkaammassa kaksilitraisessa mallissakin heppoja on vain 160, mikä on vain kymmenen enemmän kuin Leonidaksessa. MX-5 on kuitenkin todella kevyt; paino noin tuhat kiloa; minä seurauksena pikkuiset hepat riittävät vetämään autoa vallan mainiosti. Tai oikeastaan työntämään, sillä MX-5 on takavetoinen.

Sivuprofiilia.

Vääntöä kaksilitraisesta vaparikoneesta löytyi mukavasti. 50 km/h rajoitusalueella auto suositteli toistuvasti käyttämään kutosvaihdetta ja vaikka kierrokset olivat tällöin matalat, auto jaksoi silti lähteä yllättävän hyvin kiihtymään. Urheilullisempaa meno oli tietenkin, kun ajoi pykälää pienemmällä vaihteella.

Tiesin, että MX-5 on pieni auto, mutta parkkipaikan autorivistössä sen koko pääsi silti yllättämään. Se oli NIIN pieni! 1,7 metriä leveä, 3,9 metriä pitkä ja 1,2 m korkea. Toisaalta kaksipaikkaisen roadsterin ei tarvitse yhtään isompi ollakaan. MX-5:n penkit ovat todella matalalla ja siksi autoon istuessa tuntui ekana siltä, kuin olisi lattialle istunut. Kaipasin tottumuksesta hieman korkeampaa istuinta, mutta penkissä ei ollut korkeussäätöä. Istuimen etureunan korkeutta sen sijaan pystyi säätämään ja sitä muuttamalla ajoasennosta saikin tosi mukavan. Autolla ajaessa sen koko unohtui täysin ja kun astuin lopulta ulos autosta, hämmästyin uudestaan, miten pieni se oli. :D

Hallintalaitteet ovat tuttua Mazda-laatua. Vaihdekeppi oli kätevällä etäisyydellä, mutta navigointijärjestelmän kiertokytkin jäi minulla hieman liian taakse, kun penkki oli niin edessä. 

Palattuamme Jyväskylään heitin vielä lenkin Vaajakosken moottoritiellä. Hauskan ajettavuuden lisäksi pieni auto oli myös todella ketterä. Tein uukkarin Sulunperän rampin ja Vaajakoskentien risteyksestä takaisin moottoritielle ja auto kääntyi ympäri todella näppärästi.

Koska aamulla satoi, koeajo piti tietysti suorittaa katto ylhäällä. Sateen tauottua pääsin kuitenkin kokeilemaan autoa muutaman kilsan matkalla myös katto alhaalla ja siinä oli kyllä tunnelmaa! Ilman lämpötila oli +5 °C, mutta sisällä avonaisessa ohjaamossa oli silti oikein lämmin. Mun piti oikein varmistua ilman lämpötilasta nostamalla käsi tuulilasia korkeammalle ja kyllä siellä aika vilpoinen tuuli oli. Ohjaamossa sen sijaan oli oma lämmin mikroilmastonsa.

Ajoin myös todistetusti katto alhaalla!

Vaikka MX-5 on urheiluauto, sen polttoaineen kulutus ei ole järin suuri. Valmistajan ilmoittama yhdistetty kulutus on 6,9 l/100 km ja maantiekulutus 5,5 l/100 km. Ajamani vajaan 60 km mittaisen lenkin keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 5,9 l/100 km, mikä on mielestäni todella hyvä! En edes yrittänyt viedä pihistelyä äärimmilleen, vaan keskityin nauttimaan ajamisesta. En ole maailman taloudellisin kuski manuaalivaihteisella autolla ja lisäksi tein monta ns. turhaa kiihdytystä, kun halusin vaan kokeilla miten auto kulkee. Voisinkin kuvitella, että pienellä yrittämisellä luvattu maantiekulutus olisi helppo saavuttaa ja ajaminen olisi silti hauskaa.

Mazdan mukaan MX-5:n filosofiana on, että auto olisi yhtä kuljettajansa kanssa ja että sillä olisi hauska ajaa. Allekirjoitan tämän täysin, sillä fiilis MX-5 ratin takana oli mahtava! Kun koeajon jälkeen pääsin töihin, oli naamani koko aamupäivän kuin Hangon keksillä. Pitäisiköhän vaihtaa moottoripyörä käytettyyn Miataan...? :P

Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin

torstai 10.09.2015 Avainsanat: Mazda , Muiden käyttäytyminen , Reissut

Käytiin työporukalla Helsingissä, mutta poikkeuksellisesti en ollutkaan kuski. En edes tarjoutunut, sillä paluu oli tiedossa puolen yön jälkeen. Tunnen itseni sen verran hyvin, että tiedän, etten olisi pysynyt hereillä koko matkaa. Sen sijaan istun nyt paluumatkalla työkaverin auton takapenkillä ja blogaan.

Alun perin en ajatellut, että tästä reissusta syntyisi mitään blogattavaa, vaan istuisin vaan kyydissä (ja tylsistyisin koska unohdin matkalukemiset kotiin). Twiittasin kuitenkin matkan varrelta sen verran paljon, että Aki kysyi, että kai blogaan reissusta. No miksipä ei! Samalla paluumatkakin kuluu rattoisammin.

Hartolan kieppeillä ajoimme alamäkeen 80 km/h, kun näimme, että vastaan oli tulossa puoliksi pientareella ajava hidas traktori. Samalla traktoria lähti ohittamaan auto, joten työkaverini joutui jarruttamaan vauhdin johonkin 50 km/h, jotta ohittaja ehtii palata omalle kaistalleen. Mutta tilanne ei ollut vielä ohi: ohittajan perässä ylämäkeen traktoria lähti ohittamaan rekka ja sen jälkeen vielä toinenkin!

Lopputuloksena meitä oli sitten rinnakkain kolme: puoliksi pientareella traktori, keskellä kaistoja rekka ja melkein pientareella me. En käsitä, millä isomman oikeudella rekat lähtivät ohittamaan, kun vastaan oli tulossa auto. Ehkä ne ajattelivat, että kyllä tuosta mahtuu, kun traktori antoi tilaa. Jälkimmäinen ei varmaan edes nähnyt meitä ekan rekan takaa, koska meidätkin se yllätti, että ekan takaa tuli vielä toinen. Onneksi pientareella oli sen verran tilaa, että oli varaa väistää, mutta kyllä tilanne silti hieman kuumottava oli.

Moottoritiellä Lahden ja Helsingin välillä saavutimme auton, jonka takapuskuri lepatti jotenkin kummallisesti. Ohittaessa autoa näimme sen tarkemmin: muovinen takapuskuri oli irronnut sivulta kiinnikkeistään ja heilui 120 km/h vauhdissa melko villisti. Mahtoikohan kuski ollut huomannut sitä? Tai ehkä vain luotti siihen, että se pysyy mukana, koska sen varmaan näki sivupeilistä? Toivottavasti pysyi, sillä ei olisi kiva jos 120 km/h vauhdissa vastaan tulisi irtonainen puskuri...

Tämä asia nyt ei ole mitään uutta, mutta kulkupelinämme ollut Mazda3 ei ole äänieristyksellä pilattu. Minusta melu on puuduttavaa ja myös auton omistava työkaverini manaili sitä, että Mazdan äänieristys ja suomalaiset tiet eivät sovi yhteen. Nelostien vasta päällystetyillä osilla olikin sitten kuin taivaassa olisi ollut, kun auto muuttui niin hiljaiseksi.

Meitä oli reissussa täysi autollinen porukka, joten oli luontevaa, että minä pienimpänä istuin keskipaikalle. Se oli aika pömpeä tapaus, mutta kyllä siinä matkusti, mitä nyt paluumatkalla meinasi vähän kankku puutua. Voi tosin johtua eilisestä pepputreenistäkin… Mazdan keskipaikalla reisitukea ei ollut kuin nimeksi, mutta mieluummin minä siinä istun kuin 5-sarjan Bemarissa, jonka takapenkillä olin kesällä muutaman kilometrin matkan. Siinä jalkani eivät ylettäneet lattialle ja istuin oli lisäksi liian pitkä reisilleni, joten asento ei ollut kovin miellyttävä.

Määränpäämme Helsingissä oli Eteläranta, jonne suunnistimme Unioninkatua katua pitkin. Tuomiokirkon kohdilla oli jonkin verran ruuhkaa ja jouduimme hidastelemaan. Juuri kun kaverini oli saanut taas autoon taas enemmän vauhtia, Yliopistonkadulta kolmion takaa meinasi tulla päälle Mini. Onneksi kaveri ehti reagoida ja Minikin pysähtyi tultuaan osittain kaistallemme, joten ei päästy oikomaan peltiä. Kuskilla oli kännykkä korvalla, liekö vaikuttanut keskittymiseen? Ei meidän edellä kuitenkaan niin paljon tilaa ollut, että siihen noin vain kolmion takaa olisi ehtinyt kurvata.

Viimeinen raportoitava tilanne tapahtui, kun olimme jo jalkautuneet ja odottelimme Etelärannan liikennevaloissa tien ylitysvuoroa. Kun autojono pysähtyi seuraavien liikennevalojen vuoksi, jonon viimeinen auto pysähtyi kohdallamme puoliksi suojatielle. Ei tässä mitään tavatonta, mutta heti pysähdyttyään auton kuski syventyi kirjoittamaan tekstaria (tms.) ja vilkuili silloin tällöin eteensä. Kun autojono sitten lähti liikkeelle, kuski oli edelleen nenä kiinni puhelimessa ja huomasi jonon lähteneen liikkeelle vasta, kun eteen oli tullut usean auton mittainen rako. Hups... Ei tässä mitään vaaratilannetta syntynyt, mutta jospa kirjoitettaisiin ne viestit periaatteesta muulloin kuin liikenteessä.

Öiseltä paluumatkalta ei ole muuta raportoitavaa, kuin että Neste Tuuliruusun vessat eivät vakuuttaneet paitsi sijainnillaan kupumaisen rakennuksen katonrajassa. Naisten vessassa oli kolme koppia, joista ekan ovesta puuttui lukko, toisessa ei ollut palaakaan paperia ja vasta kolmannessa passasi käydä huojentumassa. Käsipyyhepaperi oli myös loppu, mutta kuivain löytyi.

Suosin ABC-asemia pysähdyspaikkoina, koska niissä on hyvät ja siistit vessat. Tuolla Nesteellä oli kyllä siisteyden tarkastuslista eli yritystä oli, mutta kaikki oli vain päässyt loppumaan klo 19 eli 3,5 h aiemmin tehdyn tarkastuksen jälkeen. Aina ei voi voittaa.

Yhteenveto 

Paluumatka meni sujuvasti blogia kirjoittaessa, mitä nyt työkaverin läppärin näppäimistö ei ihan ollut mieleeni. Sellainen sopiva raukeus oli päällä heti lähdöstä klo 22 alkaen, joten hyvä etten ollut kuski. Reissupostaus ei vaadi samanlaista skarppiutta kuin ajaminen.

Onnellista autoslalomia

keskiviikko 19.08.2015 Avainsanat: #onnellistenajokoulu , Mazda , Rata-ajo , Tapahtuma

Pääsin viime viikolla viettämään päivän Mazdan #onnellistenajokoulun kanssa Ahveniston moottoriradalla. Ohjelmassa meillä oli autoslalom eli pujottelua autolla, tässä tapauksessa uudella Mazda2:lla ja CX-3:lla. Päivä sisälsi menoa ja meininkiä, hysteeristä naurua (ehkä vähän kauhuakin) sekä itsensä ylittämistä! Oli superkivaa!

Ratapäivän aamu oli varattu Akin tiimille, josta oli kuitenkin lähtenyt mukaan vain puolet. Vähän tyhmää, kun on näin hieno tilaisuus tarjolla ja se jätetään käyttämättä! Noh, kun kerran paikkoja oli vapaana, mukaan oli kutsuttu myös Autovouhotuksen alla blogaavat Mikko ja Piia. Ja minähän kutsuin itse itseni paikalle jo aikoja sitten, joten puolet porukasta olikin sitten autoblogaajia. :D Iltapäivällä oli Annan tiimin vuoro ajaa ja jäimme seuraamaan Mikon kanssa vielä sitäkin, vaikka ajovuoroja ei isomman ryhmäkoon vuoksi hirveästi enää ollutkaan tarjolla.

Blogaajat yhteiskuvassa. Oli hauska tavata kollegoita!

Autoslalomissa oli tietenkin myös onnellisuuteen tähtäävä juoni; Onnellisten ajokoulussa kun kerran oltiin. Viime vuonna olimme liukkaan kelin radalla, mikä ei ole ollenkaan huono tapa harjoitella auton käsittelyä; hyvin perinteinen vain. Autoslalomin etu oli siinä, että aremmatkin kuskit pääsivät ja rohkaistuivat irrottelemaan. Kun kilpailuvietti innosti ajamaan rataa uudestaan ja uudestaan, itseluottamus kasvoi ja tuli ihan vahingossa opittua auton hallintaa.

Miten ajaa, että radan pääsee nopeiten läpi? Miten väistää keskelle kulkuväylää kyhätty este kätevimmin? Ja mikä olisikaan parempi paikka kokeilla omia ja auton rajoja kuin moottorirata? Tämä oli taas kiva esimerkki siitä, miten Mazda haluaa tehdä asiat vähemmän perinteisesti!

Jiri lähettämässä punaista Mazda2:a radalle, sininen odottaa jo kuumeisesti vuoroaan.

Ahveniston pää- ja varikkosuorat yhdistävä autoslalomrata kierrettiin omalla ajovuorolla aina kahdesti. Matkan varrella oli lukemattomia pujoteltavia keiloja sekä portteja, joista piti ajaa läpi. Olipa matkan varrella myös kohta, jossa keilat oli aseteltu ihan samaan tapaan kuin liukkaan kelin radalla hirven väistöä harjoiteltaessa. Reitti oli tarkoitus ajaa mahdollisimman nopeasti, mutta ihan överiksi hommaa ei kuitenkaan voinut pistää, sillä rata piti tietysti pyrkiä suorittamaan puhtaasti. Kaadetuista tai väärältä puolelta kierretyistä keiloista kun ropisi miinussekunteja.

Aamupäivällä oli tiukka kisa parhaasta kuskista ja sen voitti Piia ajalla 2:29; sekunnin erolla Akiin. Iltapäivällä Annan tiimin Joni oli ihan omaa luokkaansa ajaen ensin huippuajan 2:24 ja paransi sen sitten vielä 2:20:een. Ihan mieletöntä!

Hannu pujottelemassa. Esteet piti väistää aina kaadetun keilan osoittamalta puolelta.

Omat fiilikset

Minusta oli ihan hirveän siistiä ja hauskaa päästä ajamaan radalle autoslalomia! Ajoin radan yhteensä kuudesti ja olisin halunnut ajaa radan vielä useamman kerran. Kisailumielessä tuo ei nimittäin riittänyt vielä mihinkään, vaan parempia aikoja varten olisin tarvinnut paljon lisää toistoa, jotta olisin oppinut optimoimaan ajolinjojani. Ajaminen oli kyllä joka kierroksella yhtä kuumottavaa puuhaa ja siihen oli keskityttävä ihan täysillä. Kun pääsin maaliin kädet tärisivät aina ihan hirveästi. Taisi vähän adrenaliini virrata?!

Alussa rata kierrettiin kouluttajien kyydissä ja vaikka nopeudet eivät olleet vielä ihan hirveän huimia, alkoi tulla huono olo. Kaksi kierrosta kerrallaan omaakin ajoa oli kyllä ihan sopiva matka, sillä matkapahoinvointi meinasi siinäkin jo hieman uhitella. Onneksi emme kiertäneet koko Ahveniston rataa, sillä pääni ei olisi kestänyt sitä, kuten tuli testattua pari vuotta sitten Nissanin kanssa...

Piia lähti kyytiin, vielä hymyilyttää molempia. Mikko kuvaa.

Autoa ajaessa itseään sai koko ajan tukea vasemmalla jalalla lepuutustukeen ja oikealla jalkatilan oikeaan reunaan, jotta pysyi penkissä. Mikko tuntui heittelehtivän oikein penkissä, kun istui kyydissäni yhden lenkin verran kuvailemassa. Ihmeen hyviä kuvia mies kyllä menoon nähden sai otettua! :D Itse en  olisi pystynyt lähteä vastaavaan kyytiin, joten Minnan pyytäessä loppupäivästä kyytiin jouduin kohteliaasti kieltäytymään, vaikka olisin mielelläni lähtenyt.

Tiukka mutka ja ratinpyöritys menossa, mutta siitä huolimatta Mikko onnistui sommittelemaan kuvaan täydellisesti keskelle takaikkunaa hyppyrimäen. :D 

Niin, siitä ajamisesta... Yhdellä kierroksella kyllä missasin yhden esteen, kun niitä ilmestyi yllättäen eteeni kaksi kappaletta niin, etten millään ehtinyt kiertää molempia, vaan piti valita vain toinen. Varikkosuoran yläpään kaarteessa (ajoimme rataa vastapäivään) pujoteltavat esteet tihenivät tihenemistään ja se oli vaikea paikka, jossa liian kovaa ajaminen lähti aina kertautumaan ja kerran jouduin pysähtymään melkein kokonaan kun auto ei enää taittunutkaan käännökseen. Sainkin kommenttia, että taisi olla katse liian lähelle auton eteen ja siksi este pääsi yllättämään. Kenties? Alkubriiffauksessa kehotettiin katsomaan koko ajan riittävän kauas, jotta tietää mitä on tulossa. Tässä on yhteys myös normaaliin liikenteeseen; ei kadullakaan voi tuijottaa vain auton eteen, vaan on oltava selvillä myös siitä, mihin on menossa.

Varikkosuoralla esteet olivat vielä harvakseltaan, kunnes kaarretta lähestyessä törpöt tihenivät ja tihenivät ja olisi pitänyt tajuta vähän hiljentää vauhtia. Yleensä ei tajunnut. :D (Kuva: Mikko Kilkki)

Gulfin mutkaan laitettu este onnistui kiertää ainakin omasta mielestäni monta kertaa hyvin, vaikka siitä yleisesti kommentoitiin, ettei saa pussittaa autoa siinä. Sen jälkeen tuli radan pisin suora, jossa jopa ehti vilkaista nopeusmittaria: parhaimmillaan se hipoi 90 km/h. Sitten jo tiukka jarrutus kahden törpön pujotteluun ja sitten taas hanaa hirvenväistökohtaan. Aamupäivällä ajoin sen aina tosi kovasti hidastaen, koska riviin asetetut keilat olivat niin selkeä este. Saatuani kommenttia liiasta hidastamisesta ja nähtyäni paikan radan varressa olevasta tornista kokeilin ajaa sen iltapäivällä kovempaa ja sain hämmästyä, miten helposti se meni vauhdikkaamminkin. Paras kierrosaikani 2:35 syntyi kuitenkin jo aamupäivän viimeisellä kierroksella, sillä vaikka iltapäivällä väistö meni nopeammin, mokasin molemmilla lenkeillä jotain muuta.

Liukkaankelinradalla harjoitellaan yleensä hirven väistöä, nyt vastaavasti asetellut portit olivat osa autoslalomrataa.

Automaattiin tottuneena en oikein tykännyt ajatuksesta, että ajetaan manuaalivaihteisilla autoilla, koska vaihteet ovat yksi keskittymisen kohde lisää muutenkin hektisessä menossa. Parilla ekalla kierroksella käytin Mazda2:n pari kertaa kolmosella, mutta sitten tulin siihen tulokseen, että koko reitin voi ajaa hyvin kakkosella. Kiihdytys 80 km/h vauhtiinkin meni kakkosella kätevästi; pieni ja ketterä Mazda2 kiihtyi ripeästi eikä moottori kuitenkaan käynyt huutamaan, että vaihda jo hyvä ihminen isommalle. 

Gulfin mutkan jälkeen talla pohjaan, tässä nopeutta näyttää olevan jo liki 80 km/h. (Kuva: Mikko Kilkki)

Vähän olisi houkuttanut testata radalla Leoniakin. Meinasin kysyä lopussa, että saisinko ajaa sillä kierroksen, mutta en sitten malttanut, kun Mazda2 kävi tutuksi. Samasta syystä en malttanut kokeilla edes isompaa CX-3:a, sillä halusin vain ajaa paremmin ja paremmin Mazda2:lla.

Yhteenveto

Autoslalom oli mielestäni erinomainen aihe Onnellisten ajokouluun. Liikenteessä ei ole liiemmin mahdollisuuksia kokeilla täysjarrutuksia ja tehdä sellaisia väistöjä, että renkaat ulvovat. Ei sillä että se olisi itsetarkoitus, mutta kuitenkin...

On myös ihan eri asia harjoitella ääritilanteita ohjatusti liukkaan kelin radalla radalla kesäkelissä. Tässä ääritilanteita tuli sarjatulella ja ekan testikierroksen jälkeen vauhditkin oli aika hyviä. Miinusta vain siitä, että ei varsinaisesti opetettu miten ajaa, vaan kaiken sai itse kokeilla. Mutta kokeilua oli sitten senkin edestä! Radalla nekin henkilöt, jotka olivat ensimmäisellä kyytikierroksella ihan kauhuissaan ja ilmoittivat, että "minä en ainakaan mene tuonne", ajoivat lopussa ihan innoissaan. Valmiiksi rohkeat kuskit puolestaan pääsivät kerrankin irrottelemaan turvallisesti. 

Uskallan sanoa, että Onnellisten ajokoulu onnistui taas tavoitteessaan tehdä onnellisia kuskeja! Porukka oli ihan innoissaan radalla ja varmaan kaikki lähtivät sieltä pois suupielet korvissa. :D

Maija ja Jaana radalla; keilat lentelevät, mutta hauskaa on!

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!