POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla maastoajo

Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar

torstai 24.11.2016 Avainsanat: Honda , Koeajo , Land Rover , Maastoajo , Muilla autoilla ajaminen , Opel , Renault , Subaru , Tapahtuma

Autojen täyteinen viikonloppu takana! Myös toinen messupäivä sujui yhdessä hujauksessa, mutta ehdinpäs käydä koko messualueen läpi. Ainakin suunnilleen. :)

Koeajot

Koeajoin sunnuntaina kuusi hyvin erilaista autoa: BMW i3, Opel Astra, Honda HR-V ja Renault Twizy. Lisäksi kävin kokeilemassa ulkonäyttelyalueella Subarun hätäjarrutusta ja kiipeämässä Land Roverilla metallimäen päälle. Havittelemani Jaguar F-Typen missasin, vaikka suuntasin koeajojonoon heti ovien auettua. Muut olivat nopeampia ja klo 10.07 viimeinenkin koeajoaika oli täytetty minun ja parin edelläni jonottaneen jäädessä nuolemaan näppejään.

Upea Jaguar F-TYPE 5.0 V8 R Coupe AWD

BMW i3

Nyt puhutaan asiaa! Lauantaina testaamani sähköauto Renault Zoe ei juuri tunteita herättänyt, mutta BMW i3 oli eri maata. Sähäkkä sähköauto oli persoonallisen näköinen niin ulkoa kuin sisältäkin ja sillä oli oikeasti makea ajaa!

BMW i3:ssa oli todella voimakas regeneroiva moottorijarrutus. Renault Zoe sentään rullasi hetken, mutta i3 tuntui pysähtyvän melkein heti, kun kaasupolkimen päästi ylös.  En tainut mihinkään risteykseen osata hiljentää niin, ettei auto olisi pysähtynyt liian ajoissa... Moottorijarrutuksessa jarruvalot syttyvät kuulemma aina ja ihan syystä kyllä.

Kulutus koeajolenkillä oli 15,7 kW/100 km, mikä on ilmeisesti kohtuullisen vähän? Olisi ollut kiva verrata Zoeen, mutta siitä on tiedossa vain koko päivän keskikulutus: 18 kW/100 km.

Opel Astra

Minua on jo jonkin aikaa kiinnostanut kokeilla Opel Astraa, etenkin sen jälkeen, kun se valittiin vuoden autoksi Suomessa ja Euroopassa. En ole kuitenkaan saanut raahattua luitani paikalliselle jälleenmyyjälle, joten nyt oli sopiva hetki lopulta tutustua autoon. Jos se olisi kiva, voisi sitä käydä koeajamassa kotosalla vähän pidemmänkin lenkin.

Täytyy sanoa, että Astra ei pettänyt odotuksia. Pidin sen ajotuntumasta todella paljon. Onko se sitten saksalainen jämäkkyys vai mikä? Ainakin istuimet olivat huikean hyvät. Säätöjä on enemmän kuin uskaltaisi toivoa; jopa penkin leveyden pystyi muuttamaan mieleisekseen. Nämä lisävarusteiset istuimet ovatkin kuulemma saaneet Saksassa selän terveyttä edistävän kampanjan sertifikaatin.

Honda HR-V

Hetkellisen päähänpiston johdosta kävin koeajamassa Hondan pientä katumaasturi HR-V:tä. Muistelin, että ystäväni harkitsi kesällä vakavasti sen hankkimista, joten päätin katsoa, mikä se on autojaan.

Pettymyksekseni HR-V ei herättänyt minussa mitään tunteita. Se oli vain henkilön kuljetin. Plussaa siitä, että se rullasi kaasu ylhäällä ihan mielettömän pitkään, ja miinusta siitä, että liikkeelle lähtiessä moottori piti todella kovaa ääntä. Ihan kuin CVT-vaihteisto ei olisi millään halunnut vaihtaa isommalle (vaikka se portaaton onkin).

Siivouskonemies piti huolta, että lattia oli aina puhdas. Taustala myös Honda HR-V.

Renault Twizy

Viikonlopun hassuimman auton tittelin saa ehdottomasti kaksipaikkainen sähköauto Renault Twizy. Se ei ollut tapahtumassa virallisesti koeajettavissa, mutta nähtyäni sen lauantaina liikenteessä kyselin vähän sen perään ja pääsin kuin pääsinkin testaamaan sitä! Oli kyllä hauskaa huristella sillä muun liikenteen seassa ja katsoa, miten se käänsi ihmisten päitä. :) Enempää en tällä erää paljasta, vaan kirjoitan Twizystä lähipäivinä ihan erillisen blogimerkinnän.

Toimintaa ulko-osastoilla

Messuilla oli myös pari toiminnallista autoesittelyä: Subarun ulko-osastolla testattiin törmäyksiä ehkäisevää Eyesight-järjestelmää ja Land Roverilla kiipeilemään huimalla metallisella kukkulalla. 

Suuntasin pihalle aikaisin aamupäivällä, jolloin siellä oli vielä todella hiljaista, osittain varmaan sateisen kelin takia. Mikä iloinen yllätys olikaan, kun bongasin sieltä pari tuttua kaveria Mazdan ja Volkswagenin ajokoulutuksista! Siinä me sitten vaihdettiin kuulumisia ja käytiin vähän ajelemassa. 

Land Rover Urban Adventure Terrapod

Land Roverilla pääsi testaamaan käytännössä samoja maasto-ominaisuuksia kuin mitä olen muutaman kerran kokeillut Volkswagen Amarokilla: alamäkihidastinta ja ristitiipuntaa. Nyt ei oltu luonnon maastossa, vaan esteenä oli asfalttikentälle pystytetty "Urban Adventure Terrapod"; Land Roverin ominaisuuksien esittelyyn varta vasten kehitetty, hydraulisesti kokoontaittuva, metallinen mäkihärveli.

Hurjinta terrapodissa oli ylämäkeen ajaminen. Kun edessä näki vain kaksi metallista ajouraa ja lopulta vain taivaan, toivoi, että auto on todella suorassa, eikä tipahda yli laidan. Mäki tuntui myös sairaan jyrkältä, mutta ei se kuulemma ollut kuin 30 astetta. Amarokiin verrattuna Land Roverissa oli siistiä se, että ajotietokone näytti renkaiden kulloisenkin asennon, joten ei tarvinnut arvailla, ovatko ne suorassa vai eivät.

Jyrkän mäen lisäksi terrapodissa oli kukkulaosuus, jossa testattiin ristiriipuntaa. Autolla ajaessa se ei oikeastaan tuntunut miltään, mutta ulkoa näki hyvin, miten rengaat pyörivät tyhjää ja sitten pysähtyivät, kun maassa olevat renkaat jatkoivat auton kuljettamista. Keskelle kukkulaa pysähtyessä auto jäi kahden renkaan varaan paikalleen, mikä oli myös jännää. Olisi luullut, että se keikahtaa siitä etu- tai takarenkaiden varaan, mutta niin se vain kellui kahden renkaan varassa.

Asiakkaiden puuttuessa yksi tuttu kouluttaja ajeli terrapodia ajan kuluksi näytösluonteisesti ylös ja alas myös takaperin. :D Minulla oli tarkoitus ottaa video siitä, mutta sitten tuli asiakkaita, joten videoni ovat vähän rauhallisempaa ajoa...

Video: Land Rover ja urbaani kukkula

Subaru EyeSight

Subaru Outbackien vakiovarustukseen kuuluva EyeSight-järjestelmä tarkkailee liikennettä kahdella kameralla ja ehkäisee törmäyksiä. Pysähtyneiden autojen lisäksi järjestelmä havaitsee myös jalankulkijat, pyöräilijät ja eläimet. Hirvetkin se huomaa, mutta jos nopeutta on 100 km/h, niin se ei välttämättä pysty estämään törmäystä. Muistaakseni 50 km/h nopeudesta se kuitenkin saa vielä pysäytettyä auton ennen estettä.

EyeSight-järjestelmän Toiminta on kolmivaiheinen: estettä kohti ajaessa auto varoittaa kuljettajaa ensin äänimerkillä, sitten se hidastaa vauhtia ja jos kuljettaja ei vieläkään reagoi, pysäyttää auton. Jos este liikkuu, auto vain hidastaa vauhdin liikenteeseen sopivaksi. Järjestelmää ei kuitenkaan saa käyttää ruuhka-avustimena, joten se kytkeytyy pois päältä kolmen pysäytyksen jälkeen eikä toimi ennen kuin auton käynnistää uudelleen.

Testasimme järjestelmää parilla eri nopeudella ja sitten vielä pyynnöstäni niin, että jarrutin itse siinä vaiheessa, kun auto varoitti esteestä. Tietenkin itse pysähdyin paljon aikaisemmin kuin järjestelmä, mutta myös paljon repivämmin. Selkeästi siis erotti, että EyeSight hidastaa tasaisesti vauhtia ennen täyspysäytystä.

Tutustuminen Opel OnStar -palveluun

Astran koeajolta palatessani tapasin Opelin osastolla PR-päällikkö Johanna Launeen, joka tarjoutui esittelemään minulle Opel OnStaria - Opelin henkilökohtaista avustajaa. Istuimme Opel Mokkaan ja Johanna painoi OnStar-nappia.

"Haluako sä kysyä sieltä jotain?" 

"Ee-en, kysy sä vain."

"OnStar-avustaja hei, kuinka voin auttaa?"

"No Johanna tässä terve, meillä on sellainen juttu, että pitäisi saada tietää mitkä on meidän auton rengaspaineet. Ei olla nyt sellaisessa paikassa, että päästäisiin itse mittaamaan."

"Hetkinen, luen auton diagnostiikasta..."

Ja sitten saimme kuulla kPa tarkkuudella kunkin renkaan paineen. Ja tiedon, että diagnostiikan mukaan autossa on kaikki kunnossa. Seuraavaksi Johanna halusi tietää, missä olemme, ja saimme kuulla tarkan osoitteen. "Tosiaan, mehän taidamme olla täällä messukeskuksessa!" Lopuksi pyysimme vielä ajo-ohjeet lähimmälle ABC:lle, ja avustaja lähetti automme navigaattoriin.

Ilmeeni oli varmaan kuin Hangon keksillä, kun seurasin Johannan ja OnStar -avustajan keskustelua. Ei vitsi, ihan liian siistiä! Voiko tätä oikeasti käyttää näin? Eikö tämä ole vain hätätapauksiin?

Kyllä, sitä voi käyttää juuri näin. OnStarista voi hyvin esimerkiksi pyytää ajo-ohjeet määränpäähän sen sijaan, että koittaisi samalla ohjata autoa ja näpytellä osoitetta navigaattoriin. Puheluun vastaa oikea ihminen omalla kielellä, oli autolla liikenteessä lähes missä päin eurooppaa tahansa.

Jos auto on varastettu, OnStarin kautta voidaan selvittää auton sijainti, ilmoittaa ne poliisille ja estää auton käynnistys uudelleen. Italiassa kuulemma oli tapaus, jossa autovarasta erehtyi pöllimään OnStar-auton ja sai yllätyksekseen vastaan poliisit. 

OnStar toimii tietenkin myös hätätilanteessa. Kolarin jälkeen auto ilmoittaa tapahtuneesta automaattisesti OnStar-palveluun, josta soitetaan autoon ja tehdään tilannekartoitus ja tilataan tarvittaessa pelastuslaitos paikalle.

Johanna totesi esittelyn jälkeen jollekin kollegalleen, että Jenni on nyt aivopesty. Jep, tuli todella puhdasta jälkeä! xD Luin kyllä palvelusta taannoin jonkun lehtiartikkelin, mutta vasta live-esitys vakuutti, miten hieno systeemi on kyseessä. Se on sitten eri asia, omaksuvatko suomalaiset sen käyttöönsä. Koska eihän sitä nyt turhaan viitsi häiritä! 

OnStar on auton ostajalle ensimmäisen vuoden ajan ilmainen, mutta muuttuu sitten maksulliseksi. Vuosi siis aikaa tottua sen käyttöön tai unohtaa kokonaan. Tosin automaattinen hätäpuhelu on sen verran tärkeän tuntuinen ominaisuus, että tuntuisi tyhmältä peruakaan palvelua... Vaikka onhan palvelun vuosimaksu 99,90 euroa taas yksi lisäkulu autoiluun.

Satunnaisia bongauksia

Pääsin tutustumaan messuilla ekaa kertaa Seatin uuteen katumaasturimalliin Atecaan. Siinä on kyllä onnistuneen näköinen auto, tosin mitä muuta voi odottaa kun on Leonille sukua?! Harmi ettei Ateca ihan yltänyt vuoden autoksi 2017, vaan jäi muutaman pisteen päähän kilpailun voittaneesta Volvo S90/V90:stä.

Kirkkaiden värien ystävänä petyin kyllä Atecan oranssiin väriin. Se oli näyttänyt kuvissa niin upealta, mutta ainakin messukeskuksen valaistuksesta siitä tuli mieleen lähinnä porkkanasosekeitto... Oranssi on silti ainut hienompi väri, sillä muuten värimaailma on perusmaasturivärikarttaa eli paljon erilaisia harmaan sävyjä plus yksi vihertävä harmaa, voi plääh. Poissa ovat Leonin ihanan kirkkaat vihreä ja sininen.

Seat Ateca

Skodan osastolla minun piti käydä vähän fiilistelemässä Monte Carlo -varusteltua Skoda Fabiaa. Ajoimme sen farkkuversiolla Tsekissä Skoda Economy Run -taloudellisuusajokilpailussa syyskuussa ja tykkäsin autosta kovin. Silloin en muistanut ottaa kuvaa auton penkeistä mutta nyt on. Komean näköiset ja hyvät istua!

Skoda Fabia Monte Carlo

Kaverini vinkkasi lauantaina, että Nokain Renkaiden osastolta saa vihreitä pysäköintikiekkoja. Ooh, pakko saada vihreä pysäköintikiekko vihreään autoon! Mutta olipas työn takana löytää Nokian Renkaiden osasto. Koitin messualueella bongata vihreää ständiä, mutta ei vain näkynyt, vaikka kuvittelin tietäväni, missä se on. Lopulta kaivoin vielä kerran kartan esiin ja suunnistin sen mukaan ja kappas, siellähän se osasto oli stagen lähellä, mutta tavallaan nurjalla puolella. Yrityksellä oli kyllä iso mainoslakana seinällä, mutta siinä olikin Hakkapeliitta-renkaan 80-vuotiskuva, joten en sitten ollut noteerannut sitä. Enivei, sain pysäköintikiekkoni ja olin onnellinen. :)

Nokian Renkaiden osastolla oli esillä Nokian Kumitehtaan vuonna 1949 hankkima Cadillac 75 Imperial Limousine. Auto myytiin toiselle omistajalle vuonna 1977, jolta se palasi takaisin Nokian Renkaiden omistuksen vuonna 2015.

Useammalla messuosastolla oli tarjolla autoja myös vähän pienemmille kuskeille. Lähi-Tapiolalla oli sähköautorata, Hyundailla radio-ohjattavia ralli-Hyundaita ja Opelilla hauskoja potkuautoja. BMW:n ja Fordin osastoilla sen sijaan oli myynnissä upeita sähköautoja lapsille. 

Sympaattisia pikku-Opeleita, jotka olivat suurimman osan ajasta menossa. Ihan messujen lopulla sain juuri ja juuri napattua kuvan potkuautoparkista, ja sittenkin piti pyytää yhtä lasta odottamaan hetki, että täti saa otettua kuvan. :D

Upea sähköinen Ford Ranger Wildtrak pikkuisille oman tiensä kulkijoille. Ford arpoi tällaisen jokaisena messupäivänä kävijöiden kesken.

Minikokoinen BMW i8 meni kaupaksi jo ensimmäisenä messupäivänä. 

Lapset oli mahdollista jättää koeajojen ajaksi joko lapsiparkkiin tai ottaa kyytiin koeajolle. Tätä varten koeajohallin seinustalla oli vino pino turvaistuimia. Koeajovarausta tehdessä piti vain ilmoittaa, tarvitaanko turvaistuinta. Hienoa, että perheet huomioitiin näin hyvin!

Turvaistuinlasti palaamassa Opelin osastolle.

Yhteenveto messuista

Auto 2016 oli mielestäni oikein onnistunut tapahtuma, eikä tule mieleen oikein mitään valittamisen aihetta. Koeajojärjestelyjen onnistumista ilmeisesti vähän jännitettiin ennakkoon, mutta viiden koeajon perusteella järjestelyissä ei ollut mitään valittamista. Homma toimi sujuvasti ja aikataulussa. Ainoastaan siitä miinusta, että ajattajat eivät tunteneet autojaan, joten niiden teknisistä tiedoista ei voinut keskustella.

Toivottavasti automessut eivät jää ainutkertaiseksi tapahtumaksi. Vuoden välein olisi ehkä liian tiheä tahti, mutta parin vuoden päästä mikä ettei! 

Volkswagen Winter Drivingschool

torstai 12.02.2015 Avainsanat: Maastoajo , Polo Junior , Rata-ajo , Talvi , Tapahtuma , Volkswagen

Pääsin osallistumaan kuluneella viikolla Volkswagen hyötyautojen talviajokouluun. Olin tapahtumassa myös viime vuonna, mutta silloin talvi ei oikein ollut talvi ja sulan radan takia kouluosuus jäi vähän puoli tiehen. Nyt liukkaan kelin rata oli erinomaisen liukkaassa kunnossa ja päästiin toden teolla harjoittelemaan.

Klo 5.45 lähdimme Nelivetoa-blogin Akin kanssa Pololla kohti Hämeenlinnaa ja Katisten kartanoa. Perillä olimme vähän puoli yhdeksän jälkeen. Heti alkajaisiksi vastaan tulivat Onnellisten ajokoulusta tutut kouluttajat Jiri Kattelus ja Minna Sillankorva. Olipa mukava tavata pitkästä aikaa! Ajopäivään oli kutsuttu mukaan somessa aktiivisia henkilöitä ja oli hauska päästä tapaamaan livenä twittertutut @panttosentero ja @jukkasnurminen sekä Volkkarin Saara Vainio ja Jaana Ehrnrooth.

Päivän alkajaisiksi nautimme aamupalaa ja kuuntelimme tapahtuman järjestäjien ja yhteistyökumppanien terveiset. Sitten päästettiin ääneen koulun ainut ja oikea rehtori Arto Grönroos, joka oli ihan liekeissä opastaessaan meitä aamupäivän kulusta. Esimerkiksi opimme, että ensimmäiseksi kierretään rata vaan jonossa, eikä ole toivottavaa, että kukaan harjoittelee siinä vaiheessa jarrutusta, ettei tapahtuisi 15 Volkswagenin ketjukolaria. Vaikka olisihan se kuulemma komean näköistä. xD Sitten katselimme pujottelun ja väistötehtävän videolta ja leikimme ajavamme samalla autoa ja merkityllä kohdalla kaikki polkaisivat jarrun pohjaan niin, että talo tärähti. :D Rehtorin tyyli oli kyllä mainio ja nostatti suupielet korviin.

Rehtori näyttää miten rattia käännetään. :)

Esittelyn jälkeen lähdimme kohti liukkaan kelin rataa. Se oli sama, missä oltiin viime talvena Onnellisten ajokoulussa. Oli muuten rata vähän kasvanut sitten viime näkemän! Pituutta oli tullut lisää (nyt 480 m), takaviistoon pellolle iso mutkainen ajoreitti ja lisäksi “kahdeksikko” -niminen tosi liukas rata jossa ei kylläkään ajettu kahdeksikkoa vaan oikeastaan kahta kolmosta.

Hyötyautoletka (kuva: Arto Grönroos)

Crafter umpipakettiauto - menoa ja melskettä

Ryhmämme oli niin pieni, että hyötyautolaivastosta riitti jokaiselle oma ajokki. Autot olivat suurimmaksi osaksi Transporter-pakettiautoja, mutta mukana oli myös muutama Amarok, Crafter ja Caddy.

Minä sain alleni Volkkarin suurimman pakettiauton Crafterin. Olin luullut, että ne ovat kaikki kuorma-autoja, koska Moottorilla Crafter on C1-opetuksessa, mutta tämäpä olikin B-kortilla ajettava pakettiauto. Nykyisestä ajokorttilainsäädännöstä johtuen enää 10% Craftereista myydään kuorma-autoina (paino yli 3500 kg) ja kaikki loput ovat pakuja. 

Crafter oli Poloon tottuneelle hillittömän kokoinen auto, mutta hämmästyttävän hyvä ajettava! Jotenkin penkistä tuli nojatuolifiilis ja polkimet olivat juuri sopivassa kulmassa. Tällainen pätkäkin löysi helposti sopivan ajoasennon, vaikka jarrutusharjoituksia varten penkin etäisyyssäätö meinasi hieman loppua kesken.

Crafter tehdään samalle alustalle kuin Mercedes-Benz Sprinter ja sen hallintalaitteet ovat Mersun, joten alkuun piti pyytää pikaopastus niiden käytöstä, kun pyyhkijät sisältävä viiksi “puuttui”. Sieltähän ne sitten löytyi vasenta viikseä pyörittämällä.

Radalla Crafterin koon huomasi hieman huojuvasta menosta ja pujottelutehtävä tuntui vähän hurjalta. Jarrutus ja väistö sen sijaan menivät hyvin, vaikka rehtorin sanoin “siinä on menoa ja melskettä kun tää iso auto tulee”. Pellolla en taas uskaltanut ajaa hirveän kovaa, koska Crafter kolisi ja keikkui aika lailla. Mutta joo, ehkä se ei ole ihan tällaista maastoa varten tehty...

Esteen väistötehtävä Crafterilla, rehtori näyttää kummalle puolelle pitää väistää
(kuvat: Saara Vainio/Volkswagen Suomi)

Amarok pick-up -rakkautta

Kahden kierroksen jälkeen olin kyllästynyt laivaani ja valmis vaihtamaan vähän pienempään. Bongasin sitten jonoon taakseni pysähtyneen Amarokin ja vaihdoin autoja sen kuskin kanssa päikseen. Amarok oli mahtava kuten viimekin vuonna ja omin sen lounaaseen saakka. :D Mietin kyllä jossain välissä, että koeajon kannalta pitäisi varmaan testata esimerkiksi Caddy (koska viime vuonna ajoin radalla vain sen kivalla kilpailijalla Mercedes-Benz Citanilla), mutta en malttanut luopua Amarokistani...

Amarokin ratissa (kuva: Arto Grönroos)

Esteen väistötehtävä oli Amarokilla ihan eri maata kuin Crafterilla. Se meni juuri sinne minne käski ja pystyin kierros kierrokselta kasvattamaan nopeutta. Viimeisellä kerralla aloitin jarrutuksen mittarin mukaan 90 km/h nopeudesta ja silti sain kierrettyä esteen, joka oli 40 m päässä jarrutuspaikasta. Vau, en todellakaan uskonut, että olisin onnistunut siinä!

Onnistunut esteen väistö Amarokilla (kuva: Arto Grönroos)

Ainakin parilla kertaa onnistuin jarruttamaan niin napakasti, että Amarokin hätävilkut menivät päälle. Tämä oli itse asiassa jarrutustehtävän osatavoitekin, koska se kertoo, että jarrutus on ollut todella tehokas. Hihkuin Jirillekin, että tänä talvena ei tullut neitijarrutuksia, joista sain viime talvena noottia... Tosin nyt Jiri ei ollut niitä arvostelemassakaan, mutta rehtori näytti aina sellaisia juhlimisen merkkejä, että jarrutukset taisivat mennä ihan hyvin. Jiri muistutti silti, että jarrutuksessa ei merkkaa voima, vaan nopeus. 

“Kolmosradalla” Jiri kehotti kokeilemaan Amarokia nelivedon jälkeen pelkällä takavedolla. Se teki autosta mielestäni ihan kamalan, kun ei se pysynyt lapasessa ollenkaan kuten nelikolla ja yhden mutkan jälkeen huomasin päätyneeni radalle poikittain. Seuraavalla kierroksella sain neuvoja vastaohjauksesta (ohjataan sinne minne perä on menossa), mutta se vaatisi kyllä vielä paljon harjoittelua.

Offroad potenssiin kymmenen

Lounaan jälkeen pakkauduimme Amarokeihin ja lähdimme metsään harjoittelemaan maastoajoa. Kun aamupäivä oli mennyt autossa yksikseen, niin nyt autot olivatkin ihan täynnä. Hyvä tilaisuus liimautua tiukasti twitter-kaverien seuraan! Saara ei valitettavasti mahtunut meidän autoon mukaan ja lavallekaan ei passannut istua vaikka tarjouduttiin käyttämään kuormaliinoja turvavöinä, joten hänen seurastaan emme päässeet nauttimaan.

Päästyämme metsään “puuhapihalle” (vastine viime talven “isojen poikien hiekkalaatikolle”) autoihin kiinnitettiin lumiketjut etenemiskykyä parantamaan. Ehkä autot olisivat jaksaneet kömpiä esteet ilmankin, mutta oli kuulemma autoille turvallisempaa käyttää ketjuja, kun oli kokemattomia kuskeja ajamassa.

Puuhapihalla esiteltiin ekana rata, jossa oli erilaisia esteitä ylitettäväksi. Yksi Amarok-tiimin kouluttaja ajoi radan läpi toisen selittäessä meille, mitä missäkin tapahtuu ja mitä auton ominaisuuksia mikäkin kohta hyödyntää. Ensimmäisenä oli 30 astetta kallellaan oleva rinteen reuna. Sen jälkeen pari syvää ojaa, joiden yli mennessä kukin rengas oli vuorollaan ilmassa. Viimeisenä ylitettiin jyrkähkö testimäki.

Hieman kalteva alusta ei haittaa Amarokia!

Testinyppylälle nousu...

... ja sieltä lasku.

Esteitä ylitettiin alennusvaihteiden ykkösellä antaen auton ryömiä eteenpäin omaa tahtiaan. Välillä jokin pyörä pyörähti tyhjää, mutta sitten auton sähköaivot raksuttivat, että täytyy antaa voimaa jollekin toiselle pyörälle ja taas mentiin eteenpäin. Siistin näköistä.

Takarengas ilmassa, mutta kolme muuta vetää  nätisti eteenpäin.

Esittelyn jälkeen pääsimme kukin vuorollamme ajamaan kouluttajan hellässä ohjauksessa testiradan esteet ja niiden jälkeen jyrkän ylämäki-alamäkikombon. Ylämäessä testattiin myös tilannetta, jossa auto jää mäkeen ja sieltä on peruutettava pois. Itse sammutin auton siihen, mikä oli kuulema vain hyvä, sillä päästiin testaamaan sekin tilanne, kun pitää sammuksista lähteä peruuttamaan. Se vasta jännää olikin! Ensin painettiin pohjaan kytkin ja jarru ja vaihdettiin pakille. Sen jälkeen irrotettiin molemmista polkimista - auto pysyi paikallaan moottorin varassa - ja sitten käynnistettiin auto. Hämmentävä järjestys! Hetken auto oli paikallaan ja lähti sitten hiljakseen pakittamaan mäkeä alas. Kuskin tehtäväksi jäi vain pitää huolta, että auto kulkee urissa. Ei suotta siistiä!

Kun olimme taas mäen juurella, lähdimme kiipeämään sen päälle uudestaan. Nyt pidettiin vauhti tasaisena ja ryminän ja pomppimisen saattelemana päästiin mäen laelle. Tasainen kaasu oli kaiken A ja O. 

Katso tuulilasikameralla kuvattu video mäkiharjoituksista!

Kun kaikki autosta olivat ajaneet testilenkin, suuntasimme möyrimään kauemmas metsään. Sielläkin ajoimme kukin vuorollamme saman lenkin, josta Amarok suoriutui eleettömän varmasti. Lenkin huippukohta oli ison ja jyrkän, yli 30 asteen, mäen lasku ja nousu. Nousussa panostettiin taas tasaiseen vauhtiin; kiihdytettiin tasaisesti alennusvaihteen kakkosella siten, että ennen jyrkintä kohtaa kaasu oli ihan kokonaan pohjassa. Ja niin sitä mentiin, moottorin huutaessa Amarok kipusi mäen päälle varmoin ottein. 

Hillittömän mäen lasku...

... ja nousu.

Sama hillitön mäki Amarokin takaikkunasta kuvattuna.

Katso videolta, kuinka Amarok laskee ja nousee kuvien mäen!

Yhteenveto

Tämän vuoden talviajokoulu oli ihan superhauska kokemus! Harjoittelu pienellä alle 20 henkilön porukalla oli viimevuotista suurta toimittajalaumaa kivempaa ja liukkaan kelin radalla pääsi ajamaan monta kierrosta, kun autoja riitti kaikille. Oma osuutensa hauskuudesta oli tietty siinäkin, että pääsi tapaamaan twitter-tuttuja.

Maastoajo-osuus oli mielestäni paljon paremmin järjestetty kuin viimeksi, kun nyt esiteltiin ekana erilaiset esteet ja sitten ajettiin ne autokunnittain kouluttajan kanssa. Siinä oli siis selkeä agenda. Viime vuonna kukin sai testailla autoja hiekkalaatikolla vapaasti ja ainoastaan jyrkässä laskussa oli opastaja mäen päällä. Nyt esteet olivat niin isoja, että ei niihin ilman kouluttajaa olisi varmaan ollutkaan asiaa. Kertoihan siitä jo autoihin kiinnitetyt lumiketjutkin.

Päivän päätteeksi kokoonnuimme vielä kahville kartanolle, missä vedettiin yhteen päivän kokemukset ja jaettiin diplomit. Läksiäislahjaksi saimme vielä Defan akkulaturit; ihan mieletöntä! Mun onkin pitänyt hankkia sellainen siitä saakka, kun Polosta meni akku viime talvena mutta en ole saanut aikaiseksi... Mutta nyt ei tartte!

Kiitos Volkswagen Suomi, oli mahtava päivä!

Rehtorilla on koulun komeimman värinen auto, sen kanssa kelpaa poseerata!

Ps. Aki ajoi kotimatkan Pololla ja ajoikin muuten todella taloudellisesti! Kun mä sain kulutukseksi aamulla (yhdellä pysähdyksellä) 5,1 l/100 km, niin Aki veti pohjat 4,8 l/100 km. Vaikka meinasi jossain vaiheessa matkaa kuolla nauruun. :D Oli aika hilpeää menoa, onneksi Jyväskylä ei ollut yhtään kauempana… 

Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up

torstai 13.11.2014 Avainsanat: Ford , Koeajo , Maantiellä ajo , Maastoajo , Muilla autoilla ajaminen

4WETOA-blogin Akin Ford Ranger Wildtrak pick-up vaihtui alkusyksystä pitkällisen odottelun jälkeen uunituoreeseen malliin. Nopeamminkin sen olisi saanut, mutta Aki halusi ehdottomasti Super Cab -version, jossa on pitkä lava ja vain yksi penkkirivi. Värinä on upea oranssi, josta Aki kirjoittaa: “Jos Wildtrak ei ole Wildtrak-oranssi, en oikein tiedä, onko se edes Wildtrak.”

 

Aki mietiskelee, millaisiin seikkailuihin Wildtrak hänet seuraavaksi viekään...

Reilu kuukausi takaperin Aki kysäisi, haluaisinko koeajaa Wildtrakin ja vieraskynäillä siitä hänen blogiinsa. No totta kai halusin! :) Tällainen iso pick-up on jotain aivan muuta, kuin mitä koeajoissani on totuttu näkemään.
 
Wildtrak oli toinen pick-up, jolla olen ajanut. Eka oli Amarok, jolla ajeltiin metsässä viime talvena Volkswagen hyötyautojen talviajokoulussa. Ihan vastaavaan maastoon Aki ei mua valitettavasti vienyt Wildtrakillaan, mutta pääsin sentään ajamaan pellolla, mikä sekin oli varsin hauskaa. Aki tosin taisi olla hieman kauhuissaan huomatessaan millainen peltokaahari rauhallisen poloisen kuoren alta paljastuikaan… Minussa oli kuulemma miehekkäitä piirteitä! Olen liikenteessä rauhallinen ja turvallisuudesta huolehtiva kuski, mutta kun tilaa oli, niin mikäs siinä päästellessä. Sama pätee rampeilla kiihdytyksiin. Talla pohjaan ja menoksi, sillä pitäähän autosta nyt testata, miten se kulkee.
 
Aki kutsuu itseään Ford Ranger -mieheksi, mutta puhuu silti aina Wildtrakista, joka on Ford Rangerin parhaiten varusteltu malli. Miellän avolava-auton lähinnä työjuhdaksi, mutta ymmärrän hyvin, että senkin voi haluta kunnon varusteilla. Ei Polossakaan voi vedota siihen, että kauppakassiin riittää perusvarustelu - ainakaan meidän perheessä. Täten voin hyvin uskoa, että Wildtrak on se ainut oikea Ford Ranger Akille. :) Siinä on malliston isoin moottori, isot vanteet, alcantara-verhoilu ja urheilullisia yksityiskohtia. Tehoa löytyy 50 pollea enemmän, kuin muista malleista. Vakiovarusteena on myös tunnelmallinen sisävalaistus, navigointijärjestelmä ja peruutuskamera. Herkkuja!
 
Suuntasimme Wildtrakilla ensimmäiseksi Heinämäentielle, josta olin bongannut täydellisen kuvauksellisen paikan. Upea oranssi auto ja syksyn ruska, mikä sopisikaan paremmin? En muuten ollut ollenkaan tajunnut, miten paljon ko. hiekkatietä ajetaan... Neljän jälkeen ei ollut ihan paras hetki parkeerata autoa vastaantulevien kaistalle poseeraamaan, mutta onnistuin kuitenkin nappaamaan muutamat hyvät kuvat eikä liikennekään hirveästi häiriintynyt.
 

Wildtrak maastoutuu ruskaan.

Olin pyytänyt Akia hoitamaan Wildtrakin ajamisen hiekkatien reunaan, mutta valokuvaussession jälkeen hyppäsin kuskin penkille. Tai oikeastaan kiipesin, sillä Wildtrak oli ihan järkyttävän iso! Keula oli ties miten kaukana edessä ja perä jossain takana. Nopeasti Wildtrakin kokoon kuitenkin tottui, eikä ajaessa enää muistanut, miten iso auto oli alla. Mitä nyt sieltä näki hyvin muun liikenteen yli.
 
Aki oli meinannut ajattaa meidät Jyväskeskuksen parkkihalliin, mutta unohti onneksi. Toisaalta se olisi voinut olla hyvin mielenkiintoista, mutta mietin vaan, että olisiko hän todella uskaltanut antaa minun ajaa sinne. Siinä vaiheessa olisi varmasti taas huomannut ajavansa jättiläisautolla.
 
Pellolla Wildtrak oli kuin kotonaan, vaikka alusta oli sellainen, että jollain Pololla sinne ei olisi uskaltanut harkitakaan menevänsä. Pellolta poistuessa testattiin alennusvaihdetta, mikä aikaansaa fiiliksen siitä, että auto mönkii vaikka minkä yli, vaikka maasto ei kovin haastavaa ollutkaan. Wildtrakin kanssa ilmeni kyllä taas sama juttu kuin Amarokillakin: pick-upin keula on niin jyhkeä, että kuskilla ei ole aavistustakaan, mitä sen edessä/alla on. Pitää siis jo kauempaa tiedostaa mihin on menossa ja valita ajolinja sen mukaan. Ja luottaa paikan tuntevaan apukuskiin. :P
 

Wildtrak luontaisessa ympäristössään.

Wildtrakin konehuoneesta löytyy 3.2-litran turbodieselmoottori, joka pitää miehekästä jyrinää reippaassa kiihdytyksessä. Kiihdytys moottoritielle satasen vauhtiin tuntui yllättävän ripeältä näin isolle autolle ja sitä se onkin: automaatti kiihtyy speksien mukaan 0-100 km/h 10,4 s eli samaa luokkaa kuin monet tavalliset perheautot.
 
Toinen minut yllättänyt asia oli Wildtrakin käsittämättömän hyvä rullaaminen, kun kaasua ei paina. Ajattelin, että niin ison auton vauhti hidastuisi nopeasti, mutta taisikin olla niin, että kun massan saa liikkeelle, niin se sitten kanssa menee ja menee.
 
Jottei menisi pelkäksi kehumiseksi, niin valitettavasti Wildtrakista löytyi epäonnistuneitakin ominaisuuksia. Mittariston keskellä oleva ajotietokone ei ollut kovin informatiivinen ja sen käyttäminen oli hankalaa. Nopeusmittarin alareunassa sijaitseva ajotietokoneen näytön tietoja vaihtava nappi herätti myös ihmetystä. Se on vastaava kuin vanhan Polon trippimittarin nollaustikku ja jotta sitä ylettyy painamaan, on pujotettava käsi ratin puolien välistä. WTF? Ratissa on vakionopeussäätimen ja handsfreen napit, mutta kyllä siihen nyt yksi ajotietokoneen nappi olisi vielä mahtunut.
 
Wildtrakin vakiovarusteiseen navigointijärjestelmään en tajunnut tutustua. Navigoinnin/radion monitoiminäyttö oli halkaisijaltaan vain viisi tuumaa, mikä tuntui surkean pieneltä. Radion sinisävyinen käyttöliittymä näytti siltä, kuin se kuuluisi auton edelliseen sukupolveen. Lisäksi näyttö oli piilotettu hassuun syvennykseen, joten se tuntui aika etäiseltä. Se tosin näytti olevan varsin hyvä paikka säilyttää puhelinta…
 

Wildtrakin ohjaamo. Eikö tuo näyttö ole teistäkin aika pieni?

Peruutuspeiliin integroitu peruutuskameran näyttö oli kätevä ominaisuus. Ei enää vuoronperää kamerakuvan ja peilin vilkuilua, kun ne on samassa paikassa. Kuva on tietysti pieni, mutta ei se haitannut. Tämän kokoisessa autossa peruutuskamera on mielestäni ehdoton varuste. Ainakin itse tunnen oloni paljon varmemmaksi, kun on elektroniikkaa ilmoittamassa takana piilevistä vaaroista.
 

Peruutuskameran näyttö taustapeilissä.

Päättelimme koeajosession työpaikalleni, johon olin jättänyt Polon odottelemaan. Siitä se ajatus sitten lähti vielä viimeiseen valokuvailuun - pitihän nämä kaksi todella erilaista autoa ajaa yhteiskuvaan. Iltahämärässä kuvaan tuli vielä ihan oma tunnelmansa, vaikka tausta olisi voinut olla parempikin. 
 

Poloinen ja Wildtrak - ei todellakaan kuin kaksi marjaa!

Täytyy sanoa, että hirveän hauskaa oli tavata toinen autobloggaaja ja vaihtaa ajamisen lomassa ajatuksia kaikenlaisesta liikenteeseen liittyvästä. Valokuvaaminenkin oli kaksin verroin hauskempaa kaverin kanssa ja kaveria pystyi nakittaa siirtämään autoa hieman eri asentoihin. Tämä on joskus uusittava!
 

Blogaaja kuvasi blogaajan kuvaamassa. :)

Poloinen goes off-road

lauantai 15.03.2014 Avainsanat: Maastoajo , Muilla autoilla ajaminen , Talvi , Tapahtuma , Volkswagen

Vaikka otsikko muuta väittääkin, on Polo pysytellyt ihan yleisillä teillä. Minä sen sijaan pääsin testaamaan Volkswagen Hyötyautojen talviajokoulussa Amarok -pick-upin maastokelpoisuutta. En voinut vastustaa kiusausta käyttä otsikkona lukijani Akin twiittiä “@POLOinen Tuleehan siitä muuten POLOinen goes off-road -tyyppinen teksti? :D” ja hänelle tämä blogaus onkin omistettu. Ilman lukijatoivetta juttu Amarokilla ajosta olisi jäänyt yleiseen merkintään talviajokoulusta, mutta kyllähän siitä riittää asiaa laajemminkin!
 
Talviajokoulussa oli käytössä ainakin kahdeksan Amarokia, jotka piti tietysti maastoajoa varten ajaa ensin maastoon. Innokkaana hyppäsinkin heti pihassa Amarokin rattiin, että ehdin ajaa sillä mahdollisimman paljon ja erilaisilla alustoilla.
 

Valmiina metsälenkille!

Aki kehotti ottamaan kaiken ilon irti varsinkin siitä hetkestä, kun ensimmäisen kerran istun pick-upin ratin taakse. En oikein tiedä, mitä odotin, mutta ainakaan mitään enkelkuoroa taivaasta ei laskeutunut, kun kipusin Amarokin ratin taakse. Pettymys...
 
Amarok oli sisustaltaan, hallintalaitteiltaan ja viimeistelyltään kuin mikä tahansa Volkswagen, mikä ei ole mitenkään huono juttu! Auto ei tuntunut ollenkaan niin isolta kuin se oikeasti oli, paitsi siihen kiivetessä ja siitä poistuessa. Korkea maavara pääsi yllättämään useamman kerran, kun astuin Amarokista ulos ja huomasin jalan hapuilevan tyhjää ja "tipuin" maahan.
 

Tuttua Volkswagenia. Puhaltimen aukot on tosin ihan saman oloiset kuin edellisen korimallin Seat Leonista.

Suurin osa talviajokoulun Amarokeista oli Double Cab -malleja eli niissä oli myös takapenkki, mikä lisäsi henkilöautofiilistä entisestään. Mutta siinä missä henkilöauto loppuu, Double Cabissa oli takapenkkien takana vielä reilu 1,5 metriä lavaa (Single Cabissa 2,2 m).
 
Kun olimme ajaneet Amarokit mäntykankaalla olevalle pienelle hiekkakuopalle, osa porukasta lähti maastolenkille ja osa jäi ajelemaan hiekkakuopalle - tai kuten joku sanoi - isojen poikien hiekkalaatikolle. Itse lähdin ekana maastoon parin miehen kanssa. Kyytiin olin pyytänyt myös Onnellisten ihmisten ajokoulusta tutun Minna Sillankorvan, jonka yritys Ajoakatemia järjestää monenlaista ajovalmennusta mukaan lukien maastoajokoulutusta. Minna perehdyttää myös kaikki Amarokin ostaneet maastoajon saloihin, joten todella hyvä opas oli matkassa!
 
Maastoajelu oli tosi siistiä! Metsässä ajaminen oli lähinnä sellaista mönkimästä kuoppien yli eikä vauhti päätä huimannut. Mutta se oli ihan mahtavaa, miten Amarok vain eteni määrätietoisesti eikä juuttunut mihinkään! Monesti ei tarvinnut painaa edes kaasua, vaan auto pystyi ryömimään itsekseen esteiden yli. Amarok sattui vielä olemaan automaattivaihteinen, niin vaihteistakaan ei tarvinnut huolehtia.
 

Metsälenkillä.

Minna antoi maastolenkillä paljon hyviä vinkkejä ajamiseen, esimerkiksi että ajolinja kannattaa valita jo aiemmin, koska auton keula peittää lähempänä näkyvyyden. Mäkien päälle puolestaan pääsee parhaiten, kun ajaa ylös tasaisella kaasulla, koska silloin auto vetää parhaiten. Hyvä vinkki oli myös se, että liukkaalla kelillä kaltevalla alustalla ajaessa on syytä huomioida, että auto saattaa liukua sivuttain - eli ei kannata mennä liian läheltä puita.
 

Minne isot edellä...

... sinne pienet toiset isot perässä.

Maastolenkillä ainoastaan letkan ensimmäisessä ja viimeisessä autossa oli ohjaaja, mikä oli mielestäni yllättävää. Varmasti siellä oli ihmisiä, jotka olivat ajaneet maastossa ennenkin, mutta tuskin kaikki. Ainakin itse koin, että Minna neuvoilla hommasta sai paljon enemmän irti. Myös toisella kierroksella Minnan kanssa ajaneet Hakkapedia-blogaajat, että oli tosi siistiä kun oli opettaja matkassa. Minnan ohjeilla osasin valita ajolinjat maastossa niin hyvin, ettei tullut yhtään pohjakosketustakaan, vaikka edellä ajaneet olivat kyntäneet maata useammastakin kohdasta.
 

Tämäkin pohjakosketuspaikka vältettiin helposti vasenta reunaa ajaen.

Maastolenkin jälkeen vaihdettiin porukoita ja jäin palloilemaan hiekkakuopalle, jossa hetken valokuvailtuani pyysin oäästä kuskiksi yhteen Amarokiin, jolla pari miestä oli ajamassa. Isojen poikien hiekkalaatikolla ajelu oli vielä siistimpää kuin maastolenkki! Hiekkiksellä oli maastoajelua jyrkemmät mäet, joiden nouseminen ja laskeutuminen aiheutti useita “Whoa!”-huudahduksia. Sanoinko jo, että Amarokin etenemiskyky mäissä ja kuopissa oli tavisautoilijalle jotain ihan uskomatonta?! Eikä autossa ollut alla edes mitään isokuvioisia renkaita, vaan ihan tavalliset talvirenkaat. Pidettiin vaan kaikki "nappulat" (offroad ESP, tasauspyörästön lukko) päällä ja annettiin mennä.
 

Hiekkakuopan reittejä.

Jyrkähkö ylämäki, mutta niin se vaan noustiin.

Hiekkakuoppa mäen päältä katsottuna.

Mäkien laskeutuminen hiekkakuopalla oli erityisen jännittävää, koska siinä piti luottaa auton tekniikkaan. Kun pahin kynnys oli jarrutellen ylitetty, päästettiin irti kaikista polkimista ja annettiin alamäkihidastimen hoitaa auto kunnialla mäkeä alas. Tuntui kyllä ihan järjen vastaiselta antaa auton valua itsekseen mäkeä alas, mutta joka kerta se laskeutui nätisti. Ideana tässä oli se, että tietokone osaa kuljettajaa paremmin valita nopeuden ja kuljettajan tehtäväksi jää pelkkä ohjaaminen. Hullua touhua. Mutta mahtavaa!
 

Hiekkakuopan isoin mäki, ei tosin näytä valokuvattuna yhtään niin isolta.

 

Lähestytään hiekkakuopan isointa mäkeä.

Tässä ollaan mäen reunalla ja auton keula meinaa peittää näkyvyyden. 

Tässä pohja ja perä(!) otti kiinni kaikilla.

Kuvasin Amarokilla ajelut kaverilta lainassa olevalla Contour-actionkameralla, jonka videoista suurin osa merkinnän kuvista onkin kaapattu. Videoita katsoessa naama vääntyy väkisin hymyyn, oli se maastossa ajaminen sen verran hauskaa. Milloin pääsen uudestaan?!

Video: Amarok metsässä ja mäissä

Pääsin talviajokouluun Nokian Renkaiden Hakkapedia-blogiohjelman kautta. Kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!