POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla maalipinta

Kauhea naarmu auton maalipinnassa!

sunnuntai 12.03.2017 Avainsanat: Kolhut , Leonidas , Maalipinta

Se oli yksi helmikuinen aamu, kun töihin tullessa ei ollutkaan enää ihan pimeää. Ottaessani lämmitysjohtoa takapenkillä katseeni pysähtyi Leonin oikeaan C-pilariin: siihen oli ilmestynyt pitkä musta naarmu! Aargh! Lisäksi sen läheltä löytyi tarkemmalla tutkiskelulla muita hieman himmeämpi naarmuja. 

Vaikutti siltä, että joku on huitaissut autoa repulla tai muulla esineellä oikein kunnolla. Mutta milloin?

Olin varma, ettei sitä ollut, kun olin viimeksi nähnyt auton valoisalla edellisenä viikonloppuna. Työkavereista kukaan ei tunnustanut osuneensa siihen ja kotipihalla naapuri pysäköi autonsa aina mahdollisimman kauas omastani, joten ei se voinut hänkään olla. Lapsi taas ei ylettäisi noin korkealle. Naarmun aiheuttaja jäi siis mysteeriksi.

Kuinkahan kallis homma naarmun korjaus sitten olisi? Pienen naarmun pystyy kiillottamaan pois, mutta pohjamaaliin ulottuvan saa korjattua vain maalaamalla.

Leonin naarmu oli väriltään musta ja tuntui selkeästi kynnellä, joten arvelin sen menneen pohjamaaliin saakka. Tämä tarkoittaisi kallista maalausta, sillä uudelleen maalattu kohta vaatii huolellisen häivytyksen suurelle alalle. Onneksi kaskovakuutuksessani on sekä ilkivaltaturva että pysäköintiturva, joten naarmun korjaamisen pitäisi maksaa minulle enintään 200 e omavastuuosuuden.

Pitkä naarmu Leonin C-pilarissa

Naarmu oli liki 30 cm pitkä ja koostui kahdesta osasta. Pienemmät naarmut eivät kuvassa näy.

Naarmun korjaus

Töiden jälkeen kävin näyttämässä autoa luottofiksarillani Glosspointilla. Siellä onnekseni selvisi, että naarmu oli pelkästään lakassa ja musta väri olikin vain likaa. Niin ollen korjaukseksi riittäisi pelkkä hiominen, mihin varasinkin oitis ajan.

Hiominen eli arkikielessä myllytys tarkoittaa lakan poistamista naarmun alueelta kiillotuskoneella niin, että naarmusta tulee lähes huomaamaton. Kun naarmu on tuore, sen reunat ovat terävät ja se erottuu maalipinnasta erityisen hyvin. Kiillottaessa naarmun reunat pyöristyvät, jolloin se sulautuu ympäristöönsä paremmin. Työssä on oltava tarkkana, sillä jos lakan hioo puhki, saakin kääntyä seuraavaksi automaalaamon puoleen. 

Oli jännittävää nähdä, miten hyvin naarmu on saatu häivytettyä. Olisinko tyytyväinen työn tulokseen? Korjausta sopiessa Glosspointilla nimittäin arveltiin, että naarmun saa häivytettyä niin, että naapuri ei näe sitä, mutta minä huomaan.

Todella hyvin naarmu oli häivytetty. Kyllä sen vielä näkee, kun auto on kirkkaassa valossa ja katsoo sopivasta kulmasta, mutta pilvisellä säällä sitä saa sen sijaan toden teolla etsiä.

Korjattu naarmu

Korjattu naarmu erottuu kirkkaassa valossa, mutta kamera ei sitä saanut kiinni.

Korjattu naarmu

Myöhemmin sain naarmun tarttumaan kameraankin, kun sihtasin kattovalojen heijastuksen tarkasti oikealle kohdalle.

Kiillotettuun kohtaan oli tietysti tehty CQuartz Finest -pinnoite uusiksi (koska vanha lähti pois), joten jälleen kerran auto oikein hohti.

Olen tyytyväinen 150 euroa maksaneeseen korjaukseen. Vakuutusyhtiön puoleenkaan ei tarvinnut kääntyä, kun hinta ei ollut tuota suurempi. 

Sen pituinen sen naarmun tarina. Joku kommentoi minulle, että auto on ulkona säilytettävä käyttöesine, että siihen tulee naarmuja ja se on elämää. Mutta ei minulle! Mitään en kuitenkaan oikein voi tehdä toisin, että välttäisin tällaiset jatkossa, sillä jo nyt pyrin pysäköimään auton aina kauas muista. Täytyy siis vain toivoa, ettei tapaus toistu.

Seat Leon Leonidas parkkihallissa

Joillekin auto on käyttöesine, joillekin vähän enemmän... :)

Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely

keskiviikko 08.07.2015 Avainsanat: Kawasaki ER-5 , Leonidas , Maalipinta , Polo Junior , Puhtaanapito , Yhteistyö

* Yhteistyössä Glosspoint

Auton pinnoitteen valinta voi olla ensikertalaiselle tosi vaikeaa. Koin tämän itse, kun Polo oli uusi ja koitin miettiä, mikä kestopinnoite siihen kannattaisi teettää. Googlella löytyi lukuisia eri nimisiä maalipinnan suojauskäsittelyjä, mutta mistä tietää, mikä niistä olisi paras, kun kaikki lupaavat kiiltoa ja säihkettä. Kaikki liikkeetkin tuntuvat myyvän eri käsittelyjä, että valitse siinä sitten.

Itse päädyin hieman sattumalta autonhoidon erikoisliikkeen Glosspointin asiakkaaksi: ostin Grouponista sarjakortin auton käsinpesuun ja jäin sille tielle. Glosspoint suositteli Poloon CQuartz-nanopinnoitetta ja koska kuulosti ylivertaiselta kilpaileviin tuotteisiin nähden, päätin ottaa sen. Nyt 3,5 vuotta myöhemmin voin sanoa, että CQuartz oli nappivalinta, sillä Polo säilytti kiiltonsa pesusta toiseen todella mahtavasti. Välillä pesu viimeisteltiin lisäkiiltoa tuovalla HydrO2 tai ReLoad -suihkeella, ja sitten ei taas muuta kuin kovaa ajoa.

Viimekesäinen kuva Polosta pari päivää käsinpesun jälkeen. Aina vaan kiiltää!

CQuartziin tykästyneenä laitatin sen viime kesänä moottoripyörääni, minkä seurauksena kymmenvuotias maalipinta näytti tuliterältä. Leonin käsittely CQuartzilla olikin sitten jo itsestään selvää ja veinkin sen Glosspointille alle viikko luovutuksesta. Polon pinnoituksen jälkeen CQuartzia on kehitetty ja Eerik ja Leonidas saivatkin molemmat pintaansa entistäkin paremman CQuartz Finest -pinnoitteen

Moottoripyöräni Kawasaki ER-5 sai myös CQuartz Finest -pinnoituksen.

CQuartz pintaa syvemmältä

Tämän kaiken ihkutuksen jälkeen sopii kysyä, että mitä ihmeainetta se CQuartz oikein on? Mikä siitä tekee paremman kuin muut kestopinnoitteet? Päätin ottaa asiasta selvää, jotta pinnoitevalinnan kanssa painiskelevilla olisi vähän helpompaa. Ja kyllähän asia kiinnosti itseänikin. Samalla tavalla kuin voin juuttua Rengasnuoralle pitkäksi aikaa juttelemaan renkaista, tykkään kysellä Glosspointin Leolta eri pinnoitteista ja niiden ominaisuuksista. Kaikki taustat on vaan hirveän kiinnostavia!

CarPro CQuartz Finest on nanopinnoite, joka sulkee sen kolme mikrometriä paksun lasimaisen kvartsikuoren alle. Pinnoite ei kuitenkaan ole vain kuori, vaan se integroituu osaksi maalipintaa. Pinnoite on superkova, joten se suojaa autoa mikronaarmuilta eikä peseminen himmennä pinnan kiiltoa samalla tavalla kuin käsittelemättömässä autossa.

Perinteisiin vahapohjaisiin pinnoitteisiin verrattuna CQuartzin etu on sen kestävyys. Perinteiset vahapohjaiset pinnoitteet ovat herkkiä erilaisille kemikaaleille eivätkä kestä liuotin- tai alkalipohjaisia pesuaineita, mutta CQuartz on kiinni ja pysyy, vaikka autoa pesisi millä. Sen on testattu kestävän jopa asetonia ja tinneriä, mutta ei niitä kyllä oikeasti kannata käyttää auton puhdistamiseen... Yleisesti ottaen CQuartz helpottaa auton pesua, sillä kun pinta on liukas, lika ei myöskään tartu siihen niin tiukasti. Lintujen tujut jätöksetkään eivät "pala" siihen niin nopeasti kiinni kuin käsittelemättömään maalipintaan.

Itse olen täysin rakastunut CQuartzin kiiltoon sekä kykyyn hylkiä vettä. Ei ole kerta tai kaksi, kun on sateen jälkeen vain pitänyt jäädä ihailemaan ja valokuvaamaan auton katolla helmeileviä vesipisaroita, jotka lähtevät kiitämään, kun niitä vain pikkuisen puhaltaa. Alkuperäiseen CQuartz-pinnoitteeseen jäi vesipisaroiden kuivuessa kalkkirinkulaa, jotka sai pois vain kiillottamalla. Finestiin kalkkikuvioita ei jää niin helposti ja jos jääkin, ne irtoavat CarPron Spotless -pesuaineella. (Sillä saa kuulemma myös kalkkijäämät pois saunan ovesta ja kylpyhuoneen kaakeleista - pitäisi ehkä ostaa itsellekin!)

Tämä sateella kännykällä otettu kuva on ehdottomasti suosikkikuvani CQuartzin kyvystä hylkiä vettä! Ei tarvitse olla kuin pieni kallistus, niin vesi valuu pois.

Sateen jälkeen vesipisarat helmeilevät Leonin katolla.

Täysin autuaaksi CQuartz ei valitettavasti auton omistajaa tee, vaan kyllä silläkin käsiteltyyn autoon tulee naarmuja esimerkiksi lumiharjasta tai ihan pesusta. Se kuitenkin vähentää naarmuuntumista ja säilyttää siten auton pinnan pidempään kiiltävänä. Ja jos auton pintaan on tullut naarmuja, jotka halutaan kiillottaa pois, ne lähtevät pois paljon kevyemmälle kiillotuksella kuin mitä tarvittaisiin, jos pintaa ei olisi käsitelty.

CQuartzista on olemassa monia eri versioita, mikä tuntui minusta tosi sekavalta ennen kuin Leo avasi minulle näitä eroja. CQuartz Finest on lippulaivatuote, jota saa tarjota vain lisensoidut käsittelijät kuten Glosspoint. Kuka tahansa voi sen sijaan käsitellä autonsa alkuperäisellä CQuartzilla tai CQuartz UK:lla, joka on kehitetty erityisesti kylmään ja kosteaan ilmanalaan kuten Brittein saaret. Muita CQuartz-tuotteita ovat vanteille ja maalaamattomille muoviosille tarkoitettu CQuartz DLux sekä nahan ja tekstiilien suojaamiseen tarkoitettu CQuartz Fabric&Leather.

CQuartz-pintakäsittelyn vaiheet

Auton pinnoittamiseen CQuartzilla varataan aina kaksi päivää aikaa, joten en jäänyt katsomaan sen tekemistä samalla tavalla kuin muita Leonille tehtyjä juttuja. Jotain rajaa sentään! :D Pyysin kuitenkin Glosspointia ottamaan kuvia käsittelyn eri vaiheista ja haastattelin heitä auton luovutusvaiheessa, jotta voin kirjoittaa tästäkin operaatiosta blogimerkinnän.

Ennen CQuartz-pinnoitusta auto on saatava täysin puhtaaksi ja pinta mahdollisimman virheettömäksi. Pinnoite on tavallaan lasitus ja sen lasituksen alle auton maalipinta halutaan tietenkin ikuistaa täydellisimmillään.

Auton puhdistus aloitetaan esipesulla, minkä jälkeen siihen levitetään CarPron pH-neutraali Iron X -pesuaine. Se irrottaa pintoihin tarttuneet metallihiukkaset, joita tulee esimerkiksi ilmansaasteista ja jarrupölystä. Lopuksi tehdään vielä varsinainen pesu, jossa autosta irtoaa niin puiden mahla, maantiepiki kuin vanhat vahajäämätkin.

Iron X levitetään auton pintaan.

Uutukaisen Leonin pinnassa ei ollut juurikaan metallihiukkasia, sillä tässä ovat suurimmat valumat mitä Iron X irrotti. Jos pölyä olisi ollut paljon, auto olisi kauttaaltaan purppuranvärisen valuman peitossa.

Pesun jälkeen auto kiillotetaan koneellisesti eli kansankielellä myllytetään, jotta pinta olisi mahdollisimman virheetön ja aine tarttuisi siihen paremmin. Uudelle autolle riittää yleensä hyvin kevyt kiillotus, mutta vanhempia autoja pitää myllyttää kovemmin eikä kaikkia naarmuja ole välttämättä edes järkevää hioa pois. Kiillotuksen jälkeen siitä syntyneet jäämät poistetaan CarPro Eraser -rasvanpoistajalla ja sen jälkeen auto on valmiina vastaanottamaan varsinaisen pinnoitteen.

Maalipinnan kiillotusta epäkeskokoneella. Auto kallistetaan käsittelyä varten, jotta kyljet näkee paremmin - ja onhan tuo työasentonakin mukavampi. 

Auton maalipinnat käsitellään CQuartz Finestilla kahteen kertaan. Aine levitetään pintaan ristikkäisin vedoin pieni alue kerrallaan ja silotellaan kuivumisen jälkeen erikoispehmeällä mikrokuituliinalla. Hypistelin liinaa Glosspointilla ja täytyy sanoa, että se oli niin ihanan pehmeä, että siitä pitäisi ommella halinalleja! Hankalan mallisiin pintoihin, kuten Leonin keulan hunajakennosäleikköön, aine levitetään pensselillä ja kaikista vaikeimpiin paikkoihin kynäruiskulla. Kolmen tunnin kuluttua käsittely toistetaan. Maalaamattomat muoviosat käsitellään Finestin sijaan CQuartz DLux:illa, joka sisältää enemmän kvartsia ja tekee paksumman suojakerroksen.

CQuartz Finestin levitystä Leonin kattoon.

CQuartz DLuxin levitys pensselillä Leonin etusäleikköön.

CQuartz kovettuu lopullisesti viikossa, minä aikana autoa ei saa pestä pesuaineilla. Noin neljän viikon kuluttua käsittelystä Glosspoint suosittelee käyttämään auton tarkastuspesussa, jotta he voivat tsekata, että pinnoite on kovettunut. Pakollista tämä ei kuitenkaan ole. Sen jälkeen pinnoite onkin lähes huoltovapaa - riittää, että pintaan suihkaisee puolivuosittain pesun jälkeen CarPron HydrO2:a. Kätevimmin tämä käy minusta Glosspointilla käsinpesun yhteydessä, mutta ainetta voi ostaa sieltä myös kotiin, jos haluaa hoitaa pesut itse. Takuuta CQuartz Finest -käsittelylle annetaan kaksi vuotta, mutta sen saa pidettyä hyvänä vaikka kuinka pitkään tuolla HydrO2:lla.

Leonin käsittelyssä käytetyt aineet sekalaisessa järjestyksessä vasemmalta oikealle:
CQuartz DLux muoviosien nanopinnoite, Reflect kiillotusaine, Iron X metallijäämien pesuaine, Perl kumin suoja/viimeistelyaine, Eraser kiillotusjäämien poistoaine,  FlyBy Forte ikkunoiden pinnoitusaine (blogaan siitä erikseen!), CQuartz Finest nanopinnoite ja kaiken alla superpehmoinen mikrokuituliina Cquartzin tasoitteluun.

Hinta ja yhteenveto

CQuartz Finest -käsittelyn hinta riippuu sekä auton koosta että maalipinnan kuluneisuudesta. Uuteen autoon se on luonnollisesti edullisinta tehdä, koska autoa ei tarvitse silloin juurikaan kiillottaa. Leonin kokoisen auton CQuartz Finest käsittely maksaa 450 euroa. Käsittely on kallis, sitä ei käy kieltäminen. Sen tekemiseen menee kaikkine vaiheineen aikaa Leonin kokoisessa autoon toistakymmentä tuntia, joten ei ihme että hintaa kertyy. Minusta se kuitenkin kannattaa. Uuden auton kokonaishinnasta se on lopulta aika vähän.

Käytin Leonin Glosspointilla viime viikolla toista kertaa käsittelyn jälkeen käsinpesussa. Auto kiilsi niin, että luulin, että siihen oli jo laitettu HydrO2:a mutta oikeasti se oli vain pesty. Kuulemma joku asiakas oli myös hämmästellyt Leonin kiiltoa ääneen: "Onko tämä todellista?!" Niinpä, se kiilto on vain jotain uskomatonta!

Upea lopputulos! <3

* Olen saanut Leonin pinnoituksen hinnasta alennusta. Kaikki mielipiteet ovat omiani eikä yhteistyö vaikuttanut ostopäätökseen. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.

Puhdas auto - pahempi mieli?

tiistai 17.09.2013 Avainsanat: Jenni , Kolhut , Maalipinta , Muiden käyttäytyminen , Polo Junior , Puhtaanapito

Polon parin viikon takainen harjaton pesu ei oikein tuottanut toivottua tulosta, joten kärräsin sen vaihteeksi Glosspointille käsinpesuun. En tiedä oletteko kaikki jo ihan kyllästyneitä juttuihini puhtaasta autosta, mutta en malta olla hehkuttamatta kun Polo vain näyttää niin hyvältä kiiltävän puhtaana!
 
Totta puhuen Polon saavutettua nyt jo kahden vuoden ikä siitä huolehtiminen on arkipäiväistynyt, enkä pese enkä puunaa sitä enää yhtään niin paljon kuin uutena. Pitäisi kyllä tehdä useammin, koska tulee aina niin hyvä mieli kun näkee sen helmiäismustan maalipinnan oikein loistamassa puhtauttaan.

 

Hieman erilainen kiilto kuin edellisen pesun jälkeen!
 
Jokaisessa käsinpesukerrassa piilee jännitysmomentti: onko autosta löytynyt naarmuja tai muita jälkiä. "Mulla on ikävää kerrottavaa sun autosta" ovat sanat, joita en todellakaan haluaisi kuulla. Puhdas auto voi otsikon mukaisesti todellakin tuottaa pahemman mielen. Näin kävi viimeksi toissa keväänä, kun naapuri oli aukonut autonsa ovea Poloa vasten. Nyt oli toinen kerta kun sain kuulla nämä sanat. Tällä kertaa ei ollut jälkiä ovessa, vaan takakontissa. Ja todella outoja jälkiä olivatkin! Aivan kuin joku olisi osunut siihen monta kertaa, sillä kyseessä ei ollut yksittäinen naarmu, vaan useampi edestakainen hankauma. Jälkiä oli kaiken lisäksi koko takaluukun leveydeltä.
 
Leo kertoi luulleensa aluksi, että takaluukussa on vain jotain tiukkaa likaa ja oli koittanut pestä jälkiä pois toisellakin pesuaineella. Vasta autoa kuivatessaan hän oli tajunnut, että nämähän ovat hankaumajälkiä maalipinnassa! En käsitä, milloin Polo olisi ollut niin lähellä toista autoa, että sen takana ei olisi mahtunut esimerkiksi nostelemaan tavaroita toisen auton kyytiin.
 
Hallin katon heijastumista huolimatta Polon takaluukusta erottaa selkeästi monensuuntaista hankaumaa.
 
Sinänsä hätä ei ole tämän näköinen, koska jäljet saa kyllä pois. Mutta on se nyt ihme kun ihmiset eivät voi sen vertaa katsoa, että eivät osu muiden autoihin! Toisaalta keväällä sain henkilökohtaisesti todistaa, kun joku pysäköi rautakaupan pihassa kalliilla autolla viereeni ja avasi oven suoraan Polon kylkeen. Pomppasin autosta salamana valittamaan kuskille, joka oli vähän ihmeissään, että mitä mä nyt oikein vaahtoan. Että autossa on leveät ovet ja that's it. "Väkisin niillä osuu, ei sun autoon mitään jälkeä jäänyt." Herra on hyvä ja pysäköi autonsa muualle, jos ei osaa olla kolhimatta muiden autoja. Jälkeä ei onneksi jäänyt, mutta kyllä mulla siinä syke vähän nousi, kun itse teosta sain kiinni välinpitämättömän kansalaisen.

 

Näiden tuoreiden jälkien poistamiseksi takaluukku pitäisi hioa ja tehdä siihen sen jälkeen uusiksi cquartz-käsittely. Hinta-arvio oli 60-70 e eli ei mikään paha lovi lompakkoon, mutta kyllä se silti vähän nyppii. Jälkiä ei välttämättä huomaa ellei tarkkaan katso, joten en ole ihan varma viitsinkö korjauttaa niitä. Mutta toisaalta tietoisuus niistä kyllä lisää tuskaisuutta…
 
Peilikuva Jennin tyyliin. Tästä sitä ei erota, mutta yläreunan pokkaus on myös täynnä hankaumaa.

Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään

perjantai 11.05.2012 Avainsanat: Kolhut , Maalipinta , Muiden käyttäytyminen , Polo Junior , Puhtaanapito , Pysäköinti

Pesin Poloa viime talvena siellä sun täällä; pari kertaa matkakeskuksen Autopesulassa Citydeal-kupongilla sekä pari kertaa harjattomassa pesukoneessa. Nyt kun rapakeleistä päästiin ja auto ehkä pysyisi hetken puhtaanakin, päätin viedä Polon Glosspointille kunnon käsinpesuun, jonka yhteydessä myös CQuartz-pinnoite saisi hoitoainekäsittelyn.
 
 
Pesin Polon viimeksi huhtikuun alun lumimyrskyä edeltävänä iltana, sillä ajatus kuraisen auton kaivamisesta lumihangesta ei houkuttanut. Lunta tulikin sitten niin, että antenni näkyi lumen alta juuri ja juuri.


Hakiessani autoa pois Glosspointin Leo kysyi, että olinko tietoinen, että Polon apukuskin ovessa on 5 cm pitkiä pystysuuntaisia naarmuja. "Voi per*****, en tiennyt!!!" Pahin pelkoni toteutui, joku oli naarmuttanut minun Poloani! ;___;

Yllättäen en kuitenkaan päässyt näkemään naarmuja. Ne olivat kuulemma olleet sen verran ikävän näköisiä, että ne oli päätetty siivota pois: naarmut oli pesun jälkeen hiottu pois maalipinnasta, minkä jälkeen hiotulle alueelle oli tehty uusi CQuartz-käsittely. Tämä kaikki samaan käsinpesun hintaan. Glosspoint loisti viime kerrallakin ystävällisellä palvelullaan ja nyt oli taas niin mielettömän hyvää palvelua, että sanattomaksi vetää! Lopputulos oli kuin mitään vikaa ei koskaan olisi ollutkaan. Vain kameralla otettu kuva oli todisteena naarmuista.

 
 
Glosspointin ottama kuva Polon matkustajan ovesta löytyneistä ilkeistä naarmuista. ;(
 
 
"Pesun" jälkeen ovesta ei löytynyt naarmun naarmua, mutta sen sijaan siitä pystyi peilaamaan itseään. 
 
Hienosti kiiltää!


Mistä naarmut sitten olivat peräisin? No tietenkin siitä, että joku toisen omaisuutta kunnioittamaton idiootti on avannut auton oven meidän autoa vasten istuessaan autoon tai astuessaan autosta pois, jolloin avoin ovi on hangannut Poloisen ovea vasten. Jälkiä oli useampi pienellä alueella, mistä johtuen Leo arveli, että naarmuttaja löytyisi ihan meidän kotipihasta viereisestä ruudusta. Taparikollinen siis! >_<'

Mutta millä todistan että naapuri on jäljet aiheuttanut? Pitäisikö vain kysyä? Tunnustaisiko? Vai liimaanko Polon ikkunaan lapun, jossa lukee, että "Älä koske autooni, myöskään ovella!" Jos nyt kesän tulleen alan taas pysäköidä auton takaperin ruutuun ja naarmuja alkaa löytyä vasemmasta takaovesta, mysteeri voidaan katsoa selvitetyksi ja naapuri ottaa puhutteluun.

Noh. Todisteiden saamista ei tarvinnut kauan odottaa. Polo ehti olla parkissa kokonaiset kolme päivää, kunnes tänään huomasin apukuskin oven kahvassa uuden 3-4 mm pituisen valkoisen kohdan, josta puuttuu maali. Aaaaaaaaaarrghh!!! Olen käynyt tsekkaamassa Polon oven pesun jälkeen joka päivä, ja voin vannoa että tuota jälkeä ei ollut siinä aiempina päivinä.

Uudet jäljet ovenkahvassa. (Muut pilkut kuvassa ovat sadepisaroita.)


Ihan oikeasti, mikä ihmisiä vaivaa??? Ei kosketa toisten autoihin oli ne uusia tai vanhoja! Jos ovi meinaa osua viereiseen autoon, niin pidetään siitä kiinni niin ettei osu. Tänään naapuri oli ajanut autonsa ruutunsa vasempaan reunaan, vaikka tilaa olisi ollut keskelle ruutua pysäköintiinkin. Mutta vaikka autojen välissä ei ollut hirveästi tilaa, meidän autoon pääsi silti helposti niin että ovi oli avattuna ensimmäiseen loveen. Syytä olisi siis myös naapurin päästä nelioviseen autoonsa ilman meidän auton kolhimista.

Kyllä pitäisi tähän viereen mahtua pysäköimään!


Olin illalla niin vihainen, että mistään ei meinannut tulla mitään! Kello oli sen verran paljon että hillitsin itseni, mutta huomeniltana lähdetään soittamaan naapurin ovikelloa ja selvittämään asiaa.

Merkinnän alussa mainitsemani Autopesula oli entisen Polon aikaan vakipaikkani, kun halusin autolle käsinpesun. Tänä keväänä pesutulos ei kuitenkaan enää vakuuttanut, joten päätin viimeisimmän siellä käynnin jälkeen, että Glosspoint tulee olemaan uusi vakiopaikkani. Uusin käyntini vain vahvisti tätä ajatusta. Ne miehet kun tuntuvat hoitavan ainakin Poloa kuin omaa silmäteräänsä.

Polon suojauskäsittely

torstai 01.12.2011 Avainsanat: Kolhut , Maalipinta , Polo , Polo Junior , Puhtaanapito

Ostin keväällä Citydealista kahden kerran autonpesupassin autojen pintakäsittelyyn erikoistuneeseen Glosspoint-nimiseen yritykseen. Syksyllä havahduin huomaamaan, että pesut olivat edelleen käyttämättä ja lahjakortti umpeutuisi marraskuun lopussa. Yrityksen sijainti Seppälän markettien välimaastossa tuntui töihin siirtymisen kannalta vähän hankalalta, joten en ollut saanut aikaiseksi pesettää autoa.

Pesu

Lopulta sain kärrättyä Polon pesuun. Löysin yrityksen vasta pienen haahuilun jälkeen, sillä mainoskylttiä ei ollut koolla pilattu. Kyydin töihin pummin työkaveriltani, mutta liikkeellä kuulin että heiltäkin olisi voinut saada kyydin.

Iltapäivällä kävin hakemassa Polon kotiin. Odotin saavani takaisin märän auton, koska vettä satoi urakalla, mutta se olikin jätetty halliin sateen suojaan. Kilttiä. Säälitti ajaa auto suoraan sateeseen, mutta näinpähän sen edes puhtaana.

Suojakäsittely

Hakiessani Poloa pois toinen liikkeen miehistä kyseli, että onko auto uusi ja onko siihen tehty mitään maalipinnan suojakäsittelyä. Kerroin, että ostaessamme Poloa siihen laitettiin jokin "hyvä vaha", minkä automyyjä tinki meille kaupan päälle. Glosspointin miehen mukaan Polossa ei näkynyt mitään vahaa olevan tai jos oli, niin ei se ainakaan enää hyvä ollut, selittäen miten veden pitäisi helmeillä vahatun auton pinnalla. Olin vähän ihmeissäni, sillä olin käsittänyt että kyseessä olisi ollut joku puolen vuoden vaha tms. Kuka viilasi mua linssiin?

Noh, sain sitten tarjouksen CQuartz-pintakäsittelystä, joka vaikutti olevan Glosspointin lippulaivatuote. Olin suunnitellut teettäväni Poloon joka tapauksessa jonkin suojakäsittelyn, joten kuuntelin mielelläni, mistä oli kyse. Kyselin myös muista yrityksen tarjoamista pintakäsittelyistä ja sainkin niistä hyvät selitykset, mutta niitä ei suositeltu tekniikoiden vanhentumisesta tai muista syistä johtuen. Jokin aine lähti väärällä pesulla pois ja joku ei puolestaan toiminut mustan maalipinnan kanssa.

CQuartzin nanohiukkaset muodostaisivat auton maalipinnan päälle kiiltävän ja erittäin kovan suojakalvon, joka hylkisi kaikennäköistä likaa ja UV-säteitä sekä vähentäisi naarmuuntumista.

Vahautin vanhaa Poloa puolivuosittain, mikä maksoi noin satasen kerrallaan. Siihen verrattuna 350 euron hintainen CQuartz-käsittely ei ollut pahan hintainen, joten päädyimme ottamaan sen. Hillittömän kallista CQuartz on aineena, sillä millilitra sitä maksaa noin 2 euroa. Kun perinteisissä pintakäsittelyissä materiaalikulut ovat 20 euron luokkaa, niin tässä ne ovat kuulemma toista sataa.

Täytyy sanoa, että pinnoitustekniikoita on hirveän vaikea vertailla! Eri liikkeillä on eri tuotteet ja kaikki tuntuvat hoitavan homman kotiin. CQuartzista ei löytynyt netistä juuri suomenkielisiä keskusteluja, sen verran uusi aine kyseessä. Ei siis auttanut kuin luottaa ammattilaisen suositukseen. (Olen sitä mieltä, että mies jolla on macci työkoneena ei voi olla läpeensä paha... :D)

Vein Polon tiistaiaamuna Glosspointille ja kävin hakemassa sen pois keskiviikkona. Kylläpä se kiilsi upeasti! Käsittely tehtiin auton kaikille pinnoille ikkunoita ja vanteita myöten. Samalla käsiteltiin myös kesävanteet.

Sanoisin, että on aika mieletön kiilto! <3


Jotta CQuartzille saa kahden vuoden takuun, auto täytyy pesettää kahden vuoden aikana Glosspointilla kolmesti, jotta pinnoitteelle voidaan tehdä hoitokäsittely. Pesu käsittelyineen maksaa 25 e, joten siitä ei paljon lisäkuluja tule, kun autoa on joka tapauksessa pestävä.

Eka kolhu rakkaudessa

Pari viikkoa sitten avasin Polon takaluukun tikkaiden alla (seisoin niiden alla enkä huomannut niiden olemassaoloa...), minkä seurauksena luukku osui tikkaiden alareunaan ja maalipintaan tuli niistä pieni kiveniskun tapainen jälki. Oli pimeää joten en nähnyt jälkeä, mutta tunsin sen kynnellä. Kun yritin etsiä jälkeä valoisalla, sitä ei enää näkynyt ravalla kuorrutetussa perässä. Siinähän sitten mietimme, että miten sen saa paikattua ennen pinnoitusta, kun auto ei pysy puhtaana hetkeäkään eikä valoakaan ole juuri tarjolla.

Kaverini ehdotuksesta kysyin Glosspointilta, josko he voisivat maalata kolhun umpeen pintakäsittelyn yhteydessä. Nolona selitin, kuinka autossa on pieni jälki maalipinnassa, mutta että en edes tiedä millainen kun en ole nähnyt sitä... Glosspointin yrittäjä kuunteli ongelmani ja iloiseksi yllätyksekseni lupasi ilman muuta ja vieläpä ilman lisäkustannuksia maalata kolhun umpeen, kun vain tuon mukanani paikkamaalin.

Hakiessani autoa odotin jännityksellä, millainen jälki takaluukusta oli paljastunut. Ehdin jo huolestua, kun mies sanoi että "Sun täytyy mennä käymään Autotarvikkeella...", mutta kyse olikin siitä, että Jyväskylän Autotarvike oli myynyt minulle hopeisen paikkamaalin. En ollut katsonut pakettia tarkemmin väriä ostaessani, sillä se myytiin minulle Polon rekisterinumeron perusteella. Ehkä rekisterinumero oli kuultu väärin tai jotain.

Glosspointilla ei ollut kuitenkaan mennyt sormi suuhun, vaan he olivat sekoituttaneet oikean värisen maalin JS-Värillä ja maalanneet kolhun sitten umpeen. Paikkamaali ei häivyttänyt 2-3 mm kokoista kolhua (ja pientä painaumaa) täysin, mutta ihan riittävän hyvin kuitenkin. Samalla miehet olivat laittaneet tipan paikkamaalia myös vasemmasta takalokasuojasta bongaamaansa kiveniskemään.

Nyt mulla on sitten 10 e maksanut desilitra mustaa paikkamaalia (pienempää määrää ei voi kuulemma sekoittaa). 8 e maksaneen 9+9 ml setin hopeista maalia ja lakkaa kävin palauttamassa Autotarvikkeelle. Pieni ero ehkä litrahinnoissa... Jos oikeasti tarvitsee käydä kiveniskuja paikkailemaan, täytyy paikkamaalin kaveriksi käydä ostamassa vielä lakka, koska Glosspoint oli käyttänyt mattapintaisen paikkamaalin päälle omaa lakkaansa.

Maalia pilttipurkissa, mitä ihmettä? Kyljessä on tarkka resepti maaliin käytetyistä aineksista, siitä vain sekoittelemaan. :p


Vielä teippiä pintaan

Pintakäsittelytarjouksen yhteydessä sain tarjouksen takaluukun edustan ja ajovaloumpioiden suojaamisesta teippaamalla. Teippaamisen ideana on suojata umpioita kiveniskuilta ja jopa mahdollisilta halkeamilta, kun taas takaluukun edustan suojaaminen on itsestään selvää, sillä sitä on helppo naarmuttaa nostamalla sen päälle vahingossa jotain tavaraa. Siihen oli jo jostain ilmaantunut pieni naarmu, vaikka kumpikaan meistä ei muista siihen millään osuneensa.

Umpioiden teippaaminen vähän epäilytti, sillä pelkäsin että teippi vähentää valojen tehoa. Ei sen kuulemma pitäisi, joten pohdinnan jälkeen päädyimme teippaamaan nekin.

Samalla pyysin teippaamaan takaovien kynnykset. Etuovien kynnyksiin sain suojateipit jo aiemmin Autotarvikkeelta, kun reklamoin heille kynnyksessä jo uutena olleesta naarmusta. Autotarvikkeen teipit ovat kyllä aika huonot verrattuna tähän Glosspointin käyttämään ohueen ja venyvään teippiin, jolla oli suojattu koko kynnys 5 cm leveän suikaleen sijasta. Voi olla että vaihdankin ne joskus parempiin. Ajovalojen teippaus maksoi 40 e, oviaukkojen teippaus 40 e ja takaluukun edustan teippaus 30 e. Kallista teippiä.

Autotarvikkeen teippi oli turhan lyhyt ja peitti vain oviaukon ylemmän kynnyksen. En tosin tajunnut edes olevan parempaa enne kuin eilen näin Glosspointin tekemät teippaukset (joista en tajunnut ottaa kuvaa....)


Yhteenveto

Tämä kirjoitus taisi kuulostaa aikamoiselta mainospuheelta, mutta en voi muuta kuin kehua saamaani palvelua, koska se oli sanalla sanottuna loistavaa.

Toivotaan että pintakäsittely lunastaa lupauksensa. Ei sekään nyt ihan jumalten tuote taida olla, vaikka niin kuvittelin. Kyselin miten pinnan saa pidettyä parhaimmassa kunnossa ja sain kuulla, että autoa ei kannata viedä ihan mihin tahansa harjapesuun ja lumetkin kannattaisi lakaista auton päältä niin, ettei harjaa ihan maaliin saakka, sillä lumiharja naarmuttaa, lumi naarmuttaa ja lumen ja auton välissä oleva hiekka naarmuttaa.

 
Ehkä ei vain pitäisi katsoa pintaa ihan niin läheltä, niin ei tarvitsisi huolehtia. Hiusnaarmuilta kun ei voi välttyä nimittäin millään. Sen huomasi jo autonhuoltokurssin kirkkaissa valoissa.
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!