POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla liikenneturvallisuus

Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!

perjantai 29.12.2017 Avainsanat: Jenni , Kolarointi , Liikenneturvallisuus , Pohdiskelu , Talvi

Kiireellä on ihmeellinen vaikutus. Vaikka olen normaaleissa oloissa rauhallinen ja harkitseva kuski, kiireessä nämä hyveet välillä unohtuvat. Päähän ei mahdu muuta kuin ajatus, että on pakko päästä äkkiä perille. Pari viikkoa sitten meinasin päätyä siitä hyvästä kaiteeseen.

Olin luvannut olla kotona vastaanottamassa vieraita klo 18 ja olin siitä pari minuuttia myöhässä. Taivaalta satoi räntää ja moottoritiellä oli paikoitellen nuoskalunta ja loskaa. Päätin silti lähteä toisen auton vanavedessä ohittamaan edellä ajanutta peräkärrynvetäjää. En jaksanut kökkiä sen perässä, kun pitäisi olla jo perillä. 

Viereisellä penkillä istunut järjen ääni eli rakas mieheni huomautti, että ei ole mitään hyötyä ohittaa kolmen kilometrin motaripätkällä, mutta minä jääräpäisesti sivuutin järjen äänen ja lähdin ohittamaan. Ajattelin, että homma on ihan hallussa, kun ohitan rauhallisesti ja järki kädessä.

Ohituskaistalla nopeuteni oli 95 km/h pintaan, mutta loivassa kaarteessa oikealle annoin nopeuden aavistuksen tippua, sillä siinä oli vähän paksummin lunta.

Ihan kaarteen lopussa auto alkoi yllättäen heittelehtiä. Ehdin ajatella, että nyt kolisee. Jarrutin hieman, ohjasin luiston suuntaan ja pyrin ylipäätään pitämään auton suorassa. Sitten renkaat nappasivatkin kiinni paljaasta asfaltista ja auto oli taas hallinnassani.

Koko tilanne kesti vain muutaman sekunnin, minkä jälkeen suoritin ohituksen loppuun ja ajoin hieman säikähtäneenä kotiin. 

Kyllä minua nolotti! En kehdannut oikein puhuakaan aiheesta kun nolotti nin paljon. Asiaa sivuten laskeskelimme kuitenkin säästettyjä sekunteja. Kolmen kilometrin matkaan menee 27 sekuntia enemmän, jos ajaa satasen sijasta 80 km/h. 

Tilanne tallentui autoni koejalautakameraan. Videolla se ei näytä yhtään niin pahalta kuin tuntui, koska auton perä heitti, ja kamera on kiinni tuulilasissa. Videon perusteella näyttäisi siltä, että auto lähti lapasesta, koska ajoin/ajauduin pois paljaalla asfaltilla olleesta urasta suoraan paksuun loskavalliin.

Viikkoa myöhemmin ajoin jälleen samanlaisessa kelissä, mutta sillä kertaa ei ollut kiire mihinkään. Moottoritien ohituskaistalla oli jälleen loskaa, mutta ei tehnyt mieli yhtään kokeilla onnea siinä. Ei suorastaan tullut edes mieleen. 

Tämän jälkeen pystyin puhumaankin edellisen viikon tapahtumasta. Uusi kerta samanlaisessa kelissä sai minut nimittäin viimeistään tajuamaan, miten idiootti olin ollut edellisellä kerralla!

En pysty jälkeenpäin käsittämään, miten kiireellä voi oikeasti olla niin rankasti järjenjuoksua sumentava vaikutus. Miten se saa uskomaan, että ei tässä mitään voi tapahtua, kun kiireettömänä samassa tilanteessa näkee riskit eikä todellakaan ajaisi samalla tavalla? 

Tästä on nyt otettu opiksi ja voin viisaampana aloitella uutta vuotta. Onko teillä käynyt vastaavaa?

Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan

torstai 26.11.2015 Avainsanat: Liikenneturvallisuus , Nissan , Tapahtuma

Autoissa on nykyään vaikka minkälaisia hienoja ominaisuuksia, jotka edistävät liikenneturvallisuutta ja helpottavat elämää. Tavallinen tallaaja ei kuitenkaan välttämättä tajua niiden hyötyä, jos ei pääse testaamaan niitä. "Kyllä sitä on aina ennenkin pärjätty pelkällä ratilla ja polkimilla!" Myös lisävarusteiden hinta karsii ostajia.

Itse olen elävä esimerkki siitä, miten kokeileminen luo tarpeen. Esimerkiksi adaptiivinen vakionopeussäädin oli mielestäni melko turha ja kallis varuste, mutta testattuani sitä kerran se oli ihan pakko saada omaankin autoon. Puhumattakaan automaattivaihteistosta, joka oli minusta alunperin vain "ihan ok", mutta kun sen makuun kerran pääsi, olin täysin myyty ja muuta ei enää tule.

Nissan järjesti viime viikolla naistoimittajille tapahtuman, jossa pääsimme tutustumaan autojen uusimpiin teknologioihin. Päivää pohjustettiin esittelemällä tekniikoita teoriassa, minkä jälkeen hurautettiin läheiselle hiekkakentälle testaamaan niitä käytännössä.

En ikinä pysäköisi näin kapeaan väliin...

Nissan Around View Monitor -kamerajärjestelmää testattiin pysäköimällä Qashqai rakoon, joka oli vain reilu 80 cm autoa pidempi. Tuntui aivan mahdottomalta ajatukselta saada auto ruuvattua siihen etenkin, kun hahmotan auton kulmat tosi huonosti.

Siinä vaiheessa taskuparkkeerausta, kun oli aika kääntää renkaat vasemmalle ja lähteä suoristamaan autoa ruutuun, oli sellainen fiilis, että keula kyllä kolisee etummaisen auton perään. AVM:n lintuperspektiivikamera kuitenkin kertoi, että ei olla vielä lähelläkään ja niin onnistuin pysäköimään auton minikokoiseen ruutuun. Ihan suoraan se ei kerrasta mennyt, mutta nyt ei ollut kyse siitä, kuka pysäköi kauneimmin vaan näyttää vaan miten tekniikka voi auttaa.

Leonin pysäköintitutka on tosi hyvä, kun se tietää etäisyyden sekä eteen että taakse, mutta tämä kamerajärjestelmä oli vielä paljon parempi. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat piippausta ja sen kanssa välttää myös auton vanteiden kolhimisen katukiveyksiin. (Been there, done that...) Ilmakuvan vieressä AVM näyttää kamerakuvaa auton perästä (tai edestä jos ajaa eteenpäin), joten myös puskurien lähellä olevat objektit näkee tosi hyvin.

Jenni: "Tää auto ei voi yksinkertaisesti mahtua tähän!"

Qashqai: "Mahtuu mahtuu, katso vaikka!"

Jenni: "Kiitos tuhannesti, en olisi kyllä uskaltanut ilman apua tähän parkkeerata. Vaikka olisihan tässä kentällä ollut tilavampiakin paikkoja."

Katso äiti, ilman käsiä!

Jos tuntuu siltä, että omat ratinkääntötaidot eivät riitä täydellisen taskuparkin tekemiseen, voi avuksi ottaa älykkään pysäköintiavustimen. Napsauttamalla sen päälle ja ajamalla kadunvartta eteenpäin auto ilmoittaa, kun se on löytänyt sopivan parkkipaikan. Mittaa ruudulla ei tarvitse olla kuin 80 cm autoa enemmän. Auto hoitaa ratin kääntämisen, itse ei tarvitse kuin valita näytön ohjeen mukaan ajo- tai peruutusvaihde ja painaa kaasua.

Pysäköintiavustin suorittaa taskuparkin aivan kuten autokoulussa on opetettu. Kun peruuttaessa taustapeilistä näkyi kokonaan takana olevan auton keula, kommentoin Nissanin edustajalle, että nyt pitäisi kääntää renkaat suoraan - ja samalla hetkellä ratti jo alkoikin pyöriä kohti keskiasentoa.

Ihan täydelliseen taskuparkkiin auto ei yllätyksekseni pystynyt, vaan se jätti ainakin kanssani ajaneella toimittajalla auton ruutuun ihan vinoon. Itselläni pysäköinnistä jäi puolestaan viimeinen eteenpäin suoristus pois, sillä avustus kytkeytyi pois päältä, kun vaihdoin vaihteen vahingossa vapaalle.

Kysyin jälkeenpäin tarkennusta pysäköintiavustimen toiminnasta ja Nissanin kouluttajan mukaan auto kyllä menee suoraan ruutuun jos alkulinjaus on suorassa. Jos ei seuraa näytön ohjeita tai tarttuu rattiin, niin sitten avustin menee pois päältä. Luulen, että me ei vaan ihan hanskattu avustimen käyttöä. Olisi pitänyt olla tuo kouluttaja kyydissä neuvomassa sen käyttöä, niin ei olisi jäänyt väärä kuva sen toiminnasta.

Olin muuten miettinyt pitkään, että automaattista pysäköintiä olisi hauska kokeilla joskus. Nyt kokeilin! Kun toiminnon oli kytkenyt päälle oli parempi istua käsien päällä, ettei tullut itse koskettua rattiin. Oli hassu tunne, kun auto pyöritti sitä itse kovalla vauhdilla!

Qashqai etsii sopivaa parkkiruutua oletuksena oikealta, mutta puolen voi vaihtaa vilkulla.

Todella pimeää touhua

Todelliseen tulikokeeseen AVM pääsi rastilla, joka suoritettiin ikkunat mustiksi teipatulla Leafilla. Tästä rastista oli jo vähän vinkkiä tapahtumakutsussa ja odotinkin sitä päivältä eniten - enkä joutunut pettymään. Oli tosi mielenkiintoista ajaa autoa, kun ympäristön näki vain auton kamerajärjestelmän kautta. 

Oransseilla törpöillä merkityn reitin seuraaminen oli yllättävän helppoa AVM:n lintuperspektiivikuvaa ja etukameran kuvaa katsomalla. Vain  törppöjen etäisyyttä toisistaan oli välillä vähän vaikea hahmottaa, sillä kamerassa ei ole kovin korkea resoluutio. Pari kertaa jouduinkin hieman peruuttamaan, sillä olin ajanut epähuomiossa liian lähelle törppöä eikä auto olisi mahtunut kääntymään takaisin reitille.

Eteneminen oli lähinnä ryömimistä, mutta vauhti ei ollutkaan nyt pääasia vaan selviytyminen radasta. Sitä paitsi kamerat sammuvat, jos nopeutta on yli 10 km/h. Parin kierroksen jälkeen pakitettiin vielä ruutuun ja sekin meni tosi näppärästi. Oli kyllä siistiä! 

Luulen, että nämä ikkunoiden tummennukset eivät menisi läpi katsastuksesta...

Niistä ei nimittäin todellakaan nähnyt läpi!  

Noo, onneksi katsastusmies ei ole näkemässä. Kuka tarvitsee ikkunoita, kun autossa on kamerat?

Ja näin sitä mennään. Tyyli ennen kaikkea!

Auto on kuljettajan kuudes aisti

Pysäköimisen lisäksi AVM valvoo ruudusta pakittaessa auton takaosaa. Jos järjestelmä havaitsee liikkuvia kohteita valvomallaan alueella, se varoittaa kuljettajaa äänimerkillä. Auto näkee siis kulman taakse ennen kuin kuljettaja.

Liikkuvien kohteiden tunnistusta varten meillä oli testijalankulkija, joka käveli ison pakettiauton takaa kulkureitillemme. Monesta yrityksestä huolimatta hän ei jäänyt auton alle. :) Tähän tosin tarvittiin myös kuljettajan refleksejä, sillä auto vain varoittaa liikkuvasta kohteesta, mutta ei jarruta.

Aina tuo sama mies kävelemässä kulkureitille!

Pysytäänpä omalla kaistalla

Joskus jos puuhaa autossa jotain ylimääräistä, saattaa ajautua huomaamatta pois omalta kaistalta. Tätä varten on kehitetty kaistavahti, joka antaa äänimerkin, jos kaistaviivan ylittää ilman vilkkua (jolloin se on tarkoituksellista). Ajolinjaa se ei kuitenkaan korjaa, vaan vahtii vain. Tämä on kyllä minun makuuni mukavampi malli, sillä testatessani Leonin kaistavahtia toissa kesänä koin sen hieman ärsyttäväksi, että auto korjaili ajolinjaa itsekseen.

Pysytäänpä edelleenkin siellä omalla kaistalla!

Omalla kaistalla on syytä pysyä myös silloin, jos toinen auto on tulossa takaa ohi. Kuolleen kulman varoitusjärjestelmä sytyttää auton A-pilariin oranssin valon, kun takaa on lähestymässä toinen auto. Jos tällaisessa tilanteessa kytkee vilkun päälle, auto lisäksi huutaa, että "älä nyt hullu vaihda kaistaa, kun ajat muuten suoraan jonkun päälle!" No okei, huuto on oikeasti vain äänimerkki, mutta ajatusmalli on kuitenkin tämä.

Kaistavahtia ja kuolleen kulman varoitinta testasimme pienellä Itäväylälle suuntautuneella lenkillä. Seilasimme kanssa-autoilijoiden riemuksi kaistalta toiselle ilman vilkkua ja kyllähän se auto siitä aina vähän älähti. Tosin itsellä vilkun käyttö tulee niin selkäytimestä, että testi meinasi mennä lähinnä ajeluksi.

Kuolleen kulman varoitin toimi hyvin, mutta mielestäni merkkivalo oli turhan himmeä. Ja vaikka kaistaa vaihtaessa aina katsonkin olan yli, niin ominaisuus on silti mielestäni hyvä, sillä jokainen tekee joskus havaintovirheen ja silloin auto saattaa estää kolarin.

Yhteenveto

Turvallisuusvarusteiden esittelytapahtuma oli mielenkiintoinen ja oli tosi kivaa päästä mukaan. Päivästä jäi käteen hauskoja muistoja ja se synnytti myös uusia tarpeita. Seuraavaan autoon olisi nimittäin ehdottomasti saatava lintuperspektiivikamera!

Kuolleen kulman tarkkailija ja liikkuvien objektien huomiointi olisivat myös poikaa. Niin ja liikennemerkkien tunnistus, mitä tulis testattua Itäväylällä ajaessa ihan huomaamatta. Aina välillä unohtaa mikä onkaan rajoitus ja sitten koittaa päätellä perässäroikkujista, että onko niillä vain kiire vai ajanko alinopeutta... Navi kyllä näyttää rajoitukset, mutta se ei aina ole oikeassa. Leoniinkin itse asiassa saa tätä nykyä tunnistuksen, mutta vielä keväällä autoa tilatessa sitä ei ollut. Ei voi mitään.

Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu

keskiviikko 23.09.2015 Avainsanat: Autokoulu , Liikenneturvallisuus , Opetuslupa

Suomessa on mahdollista hankkia ajokortti kahdella tapaa: autokoulu tai opetuslupa. Molemmissa on hyvät puolensa: autokoulujen liikenneopettajat ovat kokeneita ja opetus laadukasta, kun taas opetusluvan etuna ovat edullinen hinta ja suuret ajomäärät.

Opetuslupaopetukseen liittyvä lainsäädäntö on muuttunut viime vuosina tiuhaan tahtiin: välistä opettajan ja oppilaan piti käydä autokoulussa yhteisopetustunneilla, mutta vuoden 2014 alusta ne poistettiin. Nykyisin oppilaan ei myöskään tarvitse enää olla opettajan lähisukulainen, vaan opetusluvalla voi opettaa kolme perheen ulkopuolista oppilasta kolmen vuoden aikana.

Viime viikolla ajokorttimarkkinoita sekoittamaan julkaistiin uusi palvelu #Ratti.fi, jonka ideana on yhdistää opetusluvan haltijat ja ajokorttia haluavat ihmiset. Ajokorttien Uber siis. Oppilas maksaa palvelulle 499 e ja se etsii listoiltaan sopivan opetuslupaopettajan, joka saa oppilaasta 429 e korvausta. Kuulostaa helpolta ja halvalta.

Näen opetuslupabisneksessä kuitenkin yhden perustavanlaatuisen ongelman. Tavallisesti opetuslupaoppilaalle kertyy ajokokemusta perheen tavallisten asiointiajojen ohessa moninkertainen määrä autokouluun verrattuna, mikä on mielestäni opetusluvan paras juttu. Ratti.fi:n kautta tehdyissä opetussopimuksissa ajo-opetusta annetaan kuitenkin vain pakolliset 18 tuntia. Kyseinen tuntimäärä ei tahdo riittää kaikkien asioiden omaksumiseen autokoulussakaan, joten miten opetuslupaopettaja pystyisi opettamaan asiat tehokkaammin?

Mikäli ajokoe ei mene läpi 18 ajotunnin jälkeen, on opetuslupaopettaja velvollinen antamaan oppilaalle lisäopetusta maksimissaan neljä tuntia. Tämän jälkeen oppilas voi hankkia lisäopetusta omalla kustannuksellaan esimerkiksi autokoulusta. Uskoisin kyllä, että lisätunnit järjestyvät siltä tutuksi käyneeltä opettajalta. Siitä seuraa opetuslupabisneksen toinen mahdollinen ongelma: hoitaako opettaja verovelvoitteet oppilaalta saamistaan rahoista vai päätyvätkö ne taskuun pimeänä? Opettajan on kyllä ymmärtääkseni hoidettava verokuviot itse myös Ratti.fi:ltä saamastaan palkkiosta, koska opettaja ei ole työsuhteessa palveluun.

Itse puollan ajokortin hankinnassa autokoulua, sillä sieltä voi luottaa saavansa laadukasta ja ammattitaitoista opetusta. En toki kiellä, etteikö opetusluvalla voi saada ihan yhtä hyvät valmiudet tien päälle. Eihän opetuslupajärjestelmää olisi, jos tavisten kykyyn opettaa ei uskottaisi. Mutta esimerkiksi kun foorumeita lukee, porukka kertoo kuinka teoriaopetukset on merkitty opetuslomakkeeseen, vaikka oppikirjaa on tuskin avattu. Autokoulussa kaikki asiat tulee varmasti käytyä läpi ja monelta kantilta. Toki on mahdollista tehdä vaikka niin, että hankkii osan opetuksesta, esim. teoriat ja liukkaan kelin harjoittelun, autokoulusta ja opettaa muuten opetusluvalla.

Ratti.fi madaltaa varmasti kynnystä hankkia kortti opetusluvalla, kun opettajaa ei tarvitse löytää omasta lähipiiristä. Toivon kuitenkin, että ihmiset miettisivät muutakin kuin rahaa. Ajokortin hankkiminen autokoulussa on arvokasta, mutta sieltä saa varmasti laadukasta opetusta. Jos tuttu ihminen opettaa, silloinkin tietää suunnilleen mitä saa. Mutta miten on tuntemattoman kanssa?  Ratti.fi:n opetuslupaopettajille tehdään poliisin taustatarkistus, mutta se ei kerro asenteista tai kyvystä opettaa. Entä ehtiikö kaiken oppia 18 tunnissa? Ratti.fi lupaa nettisivuillaan ajo-opetukselle tyytyväisyystakuun, mutta käyttöehdoissa siitä ei mainita sanallakaan. Varsinainen ajo-opetussopimus on kuitenkin oppilaan ja opettajan välinen eikä Ratti.fi ole siinä mukana. 

Käyttöehtoja lukiessani muuten huomasin sellaisen hassun jutun, että ajo-opetuspäiviä per oppilas saa olla enintään 12 kpl, mikä tarkoittaa, että puolet tunneista on pidettävä tuplatunteina. Ajamaan opettelu vaatii kuitenkin sen verran paljon keskittymistä, että muistan ainakin itse olleeni helposti yhden tunnin jälkeen jo aika väsynyt. Niin paljon sisäistettävä lyhyessä ajassa. Mutta mitä sitten, jos opettaja opettaisikin vaikka 13:na päivänä? Potkut Ratti.fi:stä? Onko se  niin justiinsa?

Voisi tietysti ajatella, että Ratti.fi:hin kirjautuvat opetuslupaopettajiksi vain sellaiset, jotka ovat liikkeellä harrastusmielessä ja haluavat tehdä hyviä kuskeja. Bisnemielessä touhu ei kannata, sillä yhdestä oppilaasta saatava 429 euroa on aika vähän käytettyihin tunteihin nähden ja meneehän osa tuosta summasta vielä bensoihinkin. Ratti.fi on laskenut tuntipalkan olevan 8,64 e, millä ei hirveästi juhlita. Sittenhän tuo ei kannata alkuunkaan jos autoon pitää vielä asentaa opetuspolkimet ja katsastaa se. Ratti.fi:n oletuksena taitaa kuitenkin olla, että opetuslupa on hankittu jo perheenjäsenen opetusta varten, jolloin autoon ja opettajan opetuslupaan liittyviä kuluja ei enää tule.

Autokouluala on luonnollisesti käärmeissään uudesta pelurista ja huolissaan harmaan talouden lisääntymisestä. Ratti.fi aikoo puolestaan valittaa kilpailuvirastoon opetusluvan kolmen oppilaan rajasta, koska se suojelee yrityksen mukaan autokouluja... Saapa nähdä, mitä tästä vielä seuraa. Autokoulun pyörittäminen on luvanvaraista liiketoimintaa ja liikenneopettajan pätevyys monen näytön takana, joten siinä mielessä opetuslupien muuttaminen bisnekseksi on aikamoinen oikopolku ja siksi hieman epäilyttävää. Itselleni yksi asia on kuitenkin yli muiden: liikenneturvallisuus. Sen pitää säilyä nyt ja tulevaisuudessa ajo-opetuksen kirkkaimpana tähtenä. 

Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö

maanantai 15.09.2014 Avainsanat: Liikenneturvallisuus , Polo , Polo Junior , Sumu , Valot , Volkswagen

Reilu viikko sitten ajoin aamulla Lahdesta Vantaalle. Siellä täällä oli pieniä sumulaikkuja, mutta ne eivät vaikuttaneet matkantekoon. Järvenpään paikkeilla moottoritien peitti kuitenkin sellainen sumu, että näkyvyys tipahti todella onnettomaksi! Pahimmillaan arvioisin tien kadonneen sumuverhoon jo sadan metrin päässä.
 
Kun näkyvyys oli noin huono, en voinut kuvitellakaan ajavani 120 km/h nopeudella. Jos edessä olisi tapahtunut jotain, en olisi ehtinyt reagoida siihen millään. Tiputinkin nopeuden suosiolla 80 km/h:iin.
 
Jälkeenpäin laskin, että 120 km/h ajaessa eteenpäin näki n. 3 sekunnin ajon verran (auto liikkuu 33 m/s) ja 80 km/h (22 m/s) ajaessa n. 4 sekunnin päähän. Eli nopeuden vähentäminen neljänneksellä ei antanut lisää reaktioaikaa kuin sekunnin. On muuten tosi vähän...
 

Moottoritien sumua pahimmillaan.

Hernerokkasumussa sytytin myös Polon takasumuvalon. Mielestäni hyvä sääntö takasumuvalon käyttämiselle on, että jos ei meinaa nähdä taustapeilistä takana tulijan ajovaloja, niin silloin sitä tarvitaan. Eikä tämä koske vain sumua, vaan samaa logiikkaa olen käyttänyt myös pöllyävän lumen ja kaatosateen kanssa. Jos joku tulee niin lähelle, että sen alkaakin nähdä selkeästi, sammutan valon, etten häikäise turhaan.
 
Siinä missä itse käytin takasumuvaloa, tuli samalla hetkellä vastaan myös autoja pelkillä päivävaloilla varustettuna ja perä pimeänä! Voivoivoi… Takasumari ei ollut yhtään liikaa, mutta kun olisi edes ne takavalot!
 
Viime päivinä on monessa paikkaa muistutettu ja muistutan nyt minäkin, että kytkekää tarvittaessa ajovalot päälle käsin, sillä valoautomatiikka ei välttämättä tajua sumua eikä siten sytytä autoon ajovaloja. Suurimmassa osassa uusia autoja takavalot eivät pala päivävalojen kanssa, joten tämä on oikeasti ongelma!
 
Torstaina töihin moottoripyöräillessäni aamusumu oli viikonloppuakin sakeampi, mutta niin vain ihmiset ajoivat päivävaloilla - ehkä jopa enemmän kuin moottoritiellä. Kaupungissa nopeudet ovat toki pienempiä, mutta näkyvyyden ollessa vain muutamia kymmeniä metrejä valot ovat todella tarpeen.
 

Kuva on Vantaalta, mutta torstaiaamuna Jyväskylässäkin näytti tältä. Näkyvyys aivan olematon! Kuva (c) Timo Sinisalo. Sain luvan käyttää sitä blogissani, kun en tajunnut itse kaupunkisumua kuvata.

Auton etusumuvaloille en ole vielä hirveästi keksinyt käyttöä, sillä valoisalla ne eivät halkaise sumuverhoa ja pimeällä sumussakaan ne eivät valaise kovin pitkälle. 
 
Jotkut käyttävät etusumuvaloja muka nähdäkseen paremmin, mutta itse en ole kokenut niitä kovin hyödyllisiksi, koska niiden valo ei ulotu juuri mihinkään. Siksihän niitä ei pimeällä pitäisikään käyttää tien valaisuun. Etusumuvalojen suurimpana hyötynä pidänkin sitä, että samealla myös vastaantulijat havaitsevat minut paremmin.

 

Ainakin Volkkareissa sumuvalot on kytketty niin, että yksi kytkimen napsautus sytyttää etupuolen ja toinen lisäksi takapuolen. Tämä on mielestäni vähän huono ratkaisu. Lumipöllyssä voi herkästi tarvita takasumaria, mutta lumipöllyn ollessa vain auton takana etusumarit ovat turhat ja häikäisevät vastaantulijoita. Pitäisi olla kytkin molemmille.
 
Suosittelen kaikille oman auton valoihin tutustumista, jotta niitä osaa käyttää kelissä kuin kelissä. Tiesittekö muuten, että takasumuvalo on pakollinen kaikissa vuoden 1992 jälkeen rekisteröidyissä autoissa? Eli aika todennäköisesti se löytyy sinunkin autostasi. :)
 

Tällaista sumuverhoa kelpaa ihastella,  kaunista on eikä haittaa ajamista.

Ps. Tiedän kyllä, että autoillessa pitäisi vain ajaa eikä ottaa kuvia. Etenkin tässä sumussa, joka vaati jo nopeuden laskuakin. Pidin kuitenkin parin kuvan ottamisen riskiä riittävän pienenä. Se vei vähemmän huomiota kuin artistin vaihto soittimessa, koska kamera oli ratin päällä ja katse koko ajan tiessä. Ehkä selittelyn makua, mutta tähän ratkaisuun kuitenkin päädyin.

Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset

perjantai 07.08.2009 Avainsanat: Econen , Liikennesäännöt , Liikenneturvallisuus , Muiden käyttäytyminen , Pohdiskelu

Viime viikolla mm. Helsingin Sanomat uutisoi siitä, kuinka poliisi kiristää syksyllä ylinopeusvalvontaa ja sen rajoja. Kun nykyisin sakotusraja on ollut 15 km tietämillä (en löytänyt faktaa, mutta tässä käsityksessä olen ollut), niin jatkossa poliisi voi puuttua jo muutaman kilometrin ylinopeuteen ja 7 km ylityksestä napsahtaa rikesakko.

Uutinen on herättänyt runsaasti keskustelua. Ihmiset tuntuvat olevan niin tottuneita ajamaan nykyisen sakkorajan sallimaa ylinopeutta, että tiukempaa valvontaa ei hevillä sulateta. Sehän tarkoittaisi, että on alettava ajaa hitaammin! Se lienee muutoksen tarkoituksenakin. Voidaan kysyä, mitä ideaa on nopeusrajoituksilla, joiden niiden ylittämisestä ei saa sanktiota ennen kuin ylittää ne reilusti.


Aiheen ympärillä vellovassa keskustelussa lähinnä valitetaan valvonnan mukanaan tuomista epäkohdista. Tässä muutamia toistuvasti esitettyjä argumentteja:

Valvonnan kiristämisen vuoksi nopeusrajoituksia pitäisi nostaa

Vaatimus perustuu siihen, että ihmiset eivät halua muuttaa ajotottumuksiaan. Jos on aina ajettu 80 km/h alueella 90 km/h, niin valvonnan tiukentaminen vaatisi ajamaan hitaampaa ja sehän ei käy laatuun. Niinpä moni esitti, että nopeusrajoitus nostettaisiin kymmenellä kilometrillä 80 km/h -> 90 km/h, jolloin voisi ajaa valvonnan kiristymisestä huolimatta samaa nopeutta kuin ennenkin.

Ehkä tämä toimisi hetken, mutta en millään pysty uskomaan, että ihmiset voisivat pitäytyä rajoituksessa, vaan vähitellen alettaisiin vaatia jälleen korkeampia nopeusrajoituksia. Poliisin työryhmän tavoitteena on kuitenkin laskea keskinopeuksia, joten nopeusrajoitusten nostaminen tuskin auttaisi siinä asiassa.

Ei ole mahdollista ajaa tasan nopeusrajoituksen määräämää nopeutta

Väitteestä paistaa läpi se, että nopeusrajoituksen ei ymmärretä olevan suurin sallittu nopeus, vaan sitä pidetään pakollisena ajonopeutena. Autolla ajaessa nopeus ei koskaan pysy vakiona, vaan se yleensä hieman heittelee esimerkiksi maastonmuotojen mukaan. Jos siis ajaa koko ajan sallittua maksiminopeutta, saattaa auto helposti kiihtyä ylinopeuteen esimerkiksi alamäessä.

Tässä väitteessä on se hassu juttu, että siinä ei huomioida lainkaan auton mittarivirhettä. Autojen mittarithan näyttävät yleensä hieman yläkanttiin. Jos ihmiset katsoisivat nopeuden aina mittarin mukaan, ei nopeuden vaihtelusta johtuvia nopeusrajoituksen ylityksiä luultavasti tulisi niin paljon.

Ei voi tietää mitä nopeutta ajaa, koska missään ei voi tarkistaa nopeusmittarin todellista näyttämää

Väittämä perustuu jälleen siihen, että on vain pakko ajaa koko ajan niin kovaa kuin luvallista. Koska auton mittari näyttää alakanttiin, arvioidaan heittämä ja ajetaan sen verran mittarin näyttämän yli. Arvio ei kuitenkaan ole koskaan tarkka. Jos vain ajaisi mittarin mukaan niin ei olisi mitään ongelmia. Nopeusmittari ei näytä koskaan liikaa, joten sen mukaan ajamalla ei myöskään syyllisty ylinopeuteen. Sitä paitsi jos pitää ajaa mittarin näyttämää kovempaa, voi nopeuden tarkistaa navigaattorista, jotka ovat aika lailla yleistyneet viime vuosina.

Kaikkiin autoihin pitäisi saada vakionopeussäätimet, jotta rajoituksia pystyy noudattamaan

Yllättävän moni keskustelija oli sitä mieltä, että koska pienestäkin ylinopeudesta sakotetaan jatkossa, pitäisi kaikkiin autoihin saada vakionopeussäädin. Sillä eliminoitaisiin inhimillinen tekijä eli kuljettaja, joka ei aina pysty pitämään yllä täsmälleen samaa nopeutta.

Joku tosin valitti, että vakionopeussäädinkään ei takaa aina tasaista nopeutta, sillä ajettaessa ylämäkeen nopeus saattaa mäen laella hetkeksi nousta säädettyä arvoa suuremmaksi. Mutta onko vakionopeussäädinkin pakko asettaa tasan rajoituksen mukaiseen maksiminopeuteen?

Jälleen olisi helpointa ajaa mittarin näyttämää nopeutta.

Nopeusmittarin jatkuva tuijotus heikentää liikenneturvallisuutta

Erittäin usein esille tullut väite. Autoa ajaessa ei muka ehdi enää seurata liikennettä, koska sakkojen pelossa on koko ajan tuijotettava nopeusmittaria. Mittaria ei ole ennenkään tuijotettu koko ajan, joten miksi pitäisi nytkään? Ajamalla mittarin näyttämää nopeutta eikä mittarivirheen rajoilla, pieni nopeuden heittelehtiminen ei haittaa mitään.

Jotkut vetoavat siihen, että auton mittari ei ole riittävän tarkka näyttämään ajettua nopeutta. Mikään nopeusmittari ei ole niin epätarkka, ettei se näyttäisi tasakymmeniä, mitä nopeusrajoituksetkin ovat.

Varovasti ajavien määrä lisääntyy ja vaaralliset ohitukset lisääntyvät

Ennen nopeusvalvonta oli löysempää, mutta nyt kun sitä tehostetaan, varmasti useampi autoilija alkaa noudattaa rajoituksia. Aina on kuitenkin myös niitä, jotka eivät malta ajaa rajoitusten mukaan. Kun he sitten saavuttavat hitaammin ajavia, on ohi päästävä. Rajoituksia noudattavia autoilijoita on kuitenkin turha syyllistää vaarallisten ohitusten lisääntymisestä, sillä ohittajat niitä riskejä ottavat, eivätkä normaalisti ajavat.

Ennen kuin kaahaajat syyttävät sääntöjä noudattavia ihmisiä vaaratilanteiden lisäämisestä, olisi ehkä syytä tarkistaa omaa ajotapaa. Onko pakko olla niin kiire, että hitaammasta on heti päästä ohi?

---


Hyvin monet väitteet perustuvat siihen, että ihmiset ajavat vähintään nopeusrajoituksen mukaisesti, eikä enintään. Mittarivirheen verran "ylinopeutta" ajaminen tuntuu olevan liikenteessä enemmän tapa kuin poikkeus ja mittarin mukaan ajavat luokitellaan alinopeutta ajaviksi.

Autokoulussa opettajani sanoi kerran jotain tyyliin, että "et voi mitään sua ohittaville, koska sun on ajettava nopeusrajoituksen mukaan". Niin varmasti kaikille opetetaan, mutta viimeistään ympäristön paine (kun kaikki muutkin...) pakottaa ajamaan kovempaa. Ehkä tätä liian kovaa ajamisen oravanpyörää päästään nyt purkamaan, kun nopeusrajoituksia aletaan valvoa kunnolla. Ehkä todella muutaman vuoden kuluttua keskinopeudet olisivat hieman tippuneet.

Nopeuden tiputtaminen on kuitenkin pitkällinen prosessi, sillä totuttuja toimintatapoja on vaikea muuttaa. Kun ihminen on koko ikänsä ajanut tietyllä tapaa, on vaikea asennoitua uudelleen. Nopeuden tiputtaminen tulee olemaan itsellenikin harjoitusta vaativa asia. Herkästi tulee paine ajaa se 5 km ylinopeutta, jotta pysyn mukana muun liikenteen tahdissa. Kun tähän on tottunut, tulee helposti ajettu pikkasen yli vaikka ei olisi edes muuta liikennettä paineistamassa ja toisaalta oman auton mittaria hiljempaa ajavista ajattelee, että miksiköhän tuo ajaa noin hitaasti.

Viime aikoina olen pyrkinyt pitämään nopeuteni pari kilsaa todellisen nopeuden alapuolella testatakseni muiden suhtautumista nopeuteeni. (Asennutin Poloon keväällä Econen-kulutusmittarin, joka näyttää todellista nopeutta.) Ajaessani moottoritiellä rajoituksen mukaisesti olen huomannut, että 90% autoista ohittaa minut. Ajaessani puolestaan tavallisella maantiellä kehitän perääni pikku hiljaa jonon, josta kiireisimmät ohittavat välillä vähän turhan ahtaista väleistä. En halua silti pitää itseäni "varovasti ajavana" ja "vaarallisten ohitusten aiheuttajana", kun kerran ajan rajoitusten mukaisesti!

Muutoksen pitää lähteä meistä kaikista jotta nopeuksien tiputtamisessa onnistuttaisiin. Poliisin muistamiset toivottavasti nopeuttavat tätä prosessia.

Ps. En ottanut tässä merkinnässä mitään kantaan nopeusrajoituksiin ja ylinopeuksiin ohitustilanteissa. Niistä olisi kyllä jotain sanottavaa, mutta jääköön toiseen kertaan, jos joskus saisin aiheesta jotain raapaistua. Jos.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!