POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla liikennesäännöt

Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?

sunnuntai 18.02.2018 Avainsanat: Jyväskylä , Jyväskyläläistä liikennekulttuuria , Liikennesäännöt

Mikä kysymys tämä nyt on? Tietysti pitää! Kotini lähistöllä Jyväskylän Palokassa olevassa risteyksessä tosi monet kuitenkin jättävät käyttämättä, koska he ajavat risteyksessä etuajo-oikeutettuun suuntaan. 

Kyseessä on tietyön ajaksi rakennettu T-risteys, jossa T:n hatusta vasemmalle kääntyvä suunta on merkitty etuajo-oikeutetuksi. Normaaleissa olosuhteissa risteys on myös T-kirjaimen muotoinen, mutta silloin päätie kulkee suoraan.

Seppäläntien ja Heinälammentien risteys tietyön aikaan vs. normaalisti. 

Ilmeisesti autoilijat kuvittelevat, että tiessä on nyt vain väliaikaisesti vasemmalle kääntyvä mutka, jossa ei tarvitse näyttää vilkkua. Kyseessä on kuitenkin selkeä risteys, josta kertoo liikennemerkki ja vielä varoitus muuttuneista liikennejärjestelyistä.

Etuajo-oikeutettua suuntaa osoittava merkki ei muuta sitä tosiasiaa, että kääntyvän auton on aina näytettävä suuntamerkkiä. Ajoi risteystä sitten mihin suuntaan tahansa!

Vilkun käyttämiseen pakottaa lakipykälän lisäksi myös maalaisjärki. Miettikääpä tilanne kolmion takana vuoroaan odottavan silmin!

Häntä vastaan on tulossa auto, joka ei näytä vilkkua vasemmalle. Jatkaako se suoraan, jolloin kolmion takana seisova pääsee risteykseen? Tähän pitäisi pystyä luottamaan, mutta monet autoilijat kääntyvät silti tuosta risteyksestä muina miehinä (ja naisina) vasemmalle etuajo-oikeutettuun suuntaan. Ymmärtääkseni paikassa on tapahtunutkin jonkin verran vaaratilanteita tämän takia.

Vasemmalle kääntyvä taksi ei näyttänyt vilkkua. Kolmion takaa tuleva Peugeot olisi voinut kuvitella, että taksi jatkaa suoraan ja hänellä olisi vapaa pääsy risteykseen. 

Jotkut päätien suunnasta tulevat autoilijat näyttävät vilkkua oikealle, kun ajavat suoraan T:n hattua pitkin. Eihän siinä mihinkään käännytä, eikä ketään tarvitse edes väistää. Kenties autoilijat näyttävätkin suuntamerkkiä vanhasta tottumuksesta. Tai sitten he viestittävät vastaantulijoille, etteivät ole kääntymässä heidän eteensä. 

Sinänsä tämä on ihan ystävällistä, eikä vaaranna mitään. Vaan eipä sitä tarvitsisi, jos kaikki käyttäisivät suuntamerkkiä asianmukaisesti.

Suoraan ajava Honda näytti vilkkua oikealle, jotta kolmion takaa vastaan tuleva auto tietäisi varmasti, että hänellä on vapaa pääsy risteykseen.

Liikenne on yhteispeliä. Jos autoilija kääntyisi vieraalla paikkakunnalla tällaisesta etuajo-oikeutetusta risteyksestä, hän todennäköisesti näyttäisi vilkkua, jolloin kaikki tietäisivät hänen kääntymisaikeensa. Suoraan ajava vain ajaisi suoraan eikä edes miettisi vilkuttamista. Miksi tutussa paikassa tilanne on niin vaikea?

Ps. Toki vilkkua kuuluu käyttää kaikkiin muihinkin suuntiin kääntyessä. Nostin esiin vain tämän eniten muille autoilla vaivaa tuottavan ajosuunnan.

Milloin U-käännös on kielletty?

maanantai 18.04.2016 Avainsanat: Liikennesäännöt

Meillä oli työkaverini kanssa taannoin erimielisyyttä siitä, onko U-käännös sallittu, jos vasemmalle kääntyminen on kielletty. Mielestäni ei ollut, kaverin mielestä oli. Asia oli selvitettävä!

Minulle on jäänyt mieleen jo lukioajoilta tilanne, jossa oltiin tultu porukalla autolla kaupunkiin opintomessuille. Olimme ajaneet oikean paikan ohi ja jossain risteyksessä kuskina toiminut luokkakaveri teki uukkarin kommentoiden, että "uukkari on sallittu, jossei se oo kielletty". Tarkoittaako se sitä, että U-käännös on kiellettävä aina omalla liikennemerkillään (334), kuten työkaverini väitti? Ei tarkoita.

Tieliikenneasetus sanoo vasemmalle kääntyminen kielletty -merkistä (332) yksiselitteisesti, että "Merkillä kielletään vasemmalle kääntyminen ja U-käännös risteyksessä tai liittymässä, jollei lisäkilvellä ole osoitettu muuta vaikutusaluetta." Tämä on mielestäni hyvin loogista, koska sisältäähän uukkari aina vasemmalle kääntymisen.

On myös muita tilanteita, joissa U-käännös on kielletty:

Ajokaistat erottavaa sulkuviivaa ei saa ylittää, joten sen kohdalla ei voi myöskään tehdä uukkaria. (Katkeamaton keltainen tai valkoinen viiva ajoradan pinnassa.)

Moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä ei saa kääntää autoa eikä siten missään nimessä myöskään tehdä uukkaria edes eri suuntaan vievät ajoradat yhdistävillä poikittaisteillä. Useasti poikittaistiet on varmuuden vuoksi vielä merkitty vasemmalle kääntyminen kielletty -merkillä.

Tunnelissa, joka on osoitettu liikennemerkillä (565), ei saa tehdä uukkaria.

Pakollista ajosuuntaa osoittavat määräysmerkit kertovat minne saa ajaa, joten ne myös estävät U-käännöksen. (Pyöreä merkki, jossa valkoinen nuoli sinisellä pohjalla 411-415.) Mutta saako U-käännöksen tehdä, jos pakollinen kääntyminen onkin vasemmalle? Tämä aiheutti minulle hieman päänvaivaa ja käännyinkin asiassa Facebookin Liikenneopetus-ryhmän ammattilaisten puoleen. Pari eriävää mielipidettä oli, mutta ehdoton enemmistö painotti, että ainoastaan nuolen suuntaan saa ajaa. Eli pakollinen kääntyminen vasemmalle eisalli U-käännöstä.

Yhteenvetona voitaneen todeta, että U-käännös on sallittu aina, kun sitä ei ole erikseen kielletty. Kielto voi olla omalla liikennemerkillään tai jokin muu liikennemerkki sisältää kiellon. Suurin osa kielletyistä tilanteista on ihan maalaisjärjellä pääteltäviä.

Harkitessa U-käännöstä on syytä aina huomioida, että sen tekee turvallisessa paikassa, jossa on riittävästi näkyvyyttä molempiin suuntiin. Navigaattorit saattavat käskeä tekemään U-käännöksen missä tahansa riippumatta siitä, onko se sallittua tai turvallista. Kaarteet ja mäet ovat pahoja paikkoja ja esimerkiksi maantiellä on tapahtunut useampia onnettomuuksia, kun uukkarin tekijä on ajanut vastaan tulijan eteen. Mielestäni maantiellä onkin parempi käydä kääntämässä auto jollain sivutiellä ja sen risteyksestä sitten kääntyä päätielle takaisin tulosuuntaan. Kaupungissa puolestaan on usein helpompaa ajaa korttelin ympäri kuin tehdä uukkari jossain vilkkaassa risteyksessä.

Pysäköinti Jyväskylän satamassa

lauantai 30.01.2016 Avainsanat: Jyväskylä , Liikennesäännöt , Pysäköinti

Viime viikonloppuna oli hyvä keli, joka houkutteli porukkaa luistelemaan ja hiihtämään Jyväsjärvelle sankoin joukoin. Autot pysäköitiin luistinradan kupeeseen sataman kärkeen minne nyt saatiin mahtumaan. Tämä kostautui: lopputuloksena aika moni joutui maksamaan luistelureissustaan 60 e pysäköintivirhemaksun.

Ihmiset olivat tietysti närkästyneitä pysäköinninvalvojien toiminnasta. Monet ottivat asian tiimoilta yhteyttä Keskisuomalaiseen, joka julkaisikin aiheesta jutun sunnuntai-iltana. Ihmisten mielestä pysäköinninvalvojilla pitäisi kuulemma olla vähän pelisilmää, milloin sakottaa. Ollaan on hyvällä mielellä nauttimassa talvisäästä ja siitä saa palkkioksi virhemaksun. Vaikka ei oltu edes kenenkään tiellä! Sitä paitsi satamankärjen pysäköintipaikat on merkitty hyvin epämääräisesti eikä siellä ole selkeää kieltomerkkiä.

Viikolla Keskisuomalainen julkaisi vielä kaksi juttua lisää sataman pysäköinnistä. Ensimmäisessä annettiin ymmärtää, että koko satamankärjessä pysäköinti on kielletty, mutta toisessa korjattiin, että siellä saa kyllä pysäköidä merkityillä paikoilla. 

Kävin eilen luistelemassa Jyväsjärvellä ja päätin siinä sivussa suorittaa hieman tutkivaa journalismia: onko pysäköintipaikat oikeasti ilmoitettu niin vaikeasti, kuin mitä lehdessä haastatellut ihmiset antoivat ymmärtää?

Ajoin Leonidaksen satamaan neljän tunnin kiekkopaikalle, nappasin luistimet mukaani ja kävelin viereiselle helikopterien laskeutumispaikkanakin toimineelle kentälle. Heti kentän sisääntuloväylän reunassa oli pysäköintialueen merkki ja sen alla lisäkilpi "Pysäköinti sallittu vain merkityille paikoille". Eli vaikka missasin sataman sisääntuloväylällä olleen pysäköintikieltoaluemerkin, niin tämä kyllä muistuttaa, että autoa ei saa jättää mihin tahansa.

Satamassa on voimassa aluepysäköintikielto.

Sataman kärjessä muistutetaan vielä erikseen, että pysäköinti on sallittu vain merkityillä paikoilla.

Mihin auton sitten saa pysäköidä? Noh, ensinnäkin ihan alueen reunaan saa pysäköidä vain matkailuautoilla. Sen jälkeen kentälle on merkitty on kolme kaistaletta, mihin auton saa jättää pysäköintikiekon kanssa neljäksi tunniksi. Kunkin kaistaleen molemmissa päissä on P-merkki, autojen pysäköintiasennon kertova kilpi ja lisäkilvet, jotka kertovat, että pysäköidä saa 4 h kiekolla tai vapaasti asukaspysäköintilupa B:llä. Matkailuautoparkin jälkeiseen kohtaan saa laittaa vain yhden rivin autoja, mutta sitä seuraaviin kohtiin autoja saa pysäköidä kahteen riviin.

Pysäköinti sataman kärjessä. Pysäköintikieltoalue on voimassa koko sataman alueella, mutta erikseen merkityillä paikoilla saa pysäköidä.

Helikopterikentän lisäksi ilmaista tilaa on sataman sisääntulon vasemmalla puolella (2 h kiekolla) ja ennen kenttää (4 h kiekolla, mutta vain talvisin, koska paikat on kesällä varattu sataman työntekijöille). Jos kaikki merkityt ilmaiset paikat ovat loppu, ei auta kuin viedä auto esimerkiksi sataman sisääntuloväylän oikealle puolella olevalle maksulliselle paikalle tai Paviljongin pysäköintialueelle/halliin.

Pensasaidalla reunustetulla alueella saa pysäköidä talviaikaan 4 h kiekolla.

Satamakadun kupeessa olevalla parkkipaikalla saa pysäköidä 2 h kiekolla. Sataman sisääntuloväylän oikealla puolella (kuvassa taka-alalla) oleva parkkialue on sen sijaan maksullinen.

Mihin autoa sitten ei saa pysäköidä? Ei mihinkään muualle, sillä sataman alueella vallitsee aluepysäköintikielto. Jos auto on vaikka P-merkin etupuolella, se on pysäköity väärin. Tai jos auto on ihan sataman kärjessä kotakahvilan vieressä, missä on kyllä ihan kivasti tilaa, niin se on silti pysäköity väärin. 

Tähän ei saa pysäköidä, koska satamassa vallitsee aluepysäköintikielto.

Pyörittyäni eilen satamassa ja tänään vielä uudestaan kameran kanssa tulin siihen tulokseen, että pysäköintipaikat on merkitty niin selkeästi, että jos niitä ei tajua, niin sietääkin saada virhemaksun. Ainut bongaamani epäselvyys oli se, että ekan pysäköintikaistaleen toisesta päästä puuttui aluepysäköinnin salliva lisäkilpi, vaikka toisessa päässä se olikin.

Keskisuomalaisessa joku kommentoi, että "Ymmärrän, että he (=parkkipirkot) tekivät vain työtään, mutta nyt kohde on kyllä väärä." Mikä sitten olisi oikea kohde? Säännöt ovat samat kaikille eikä niitä voi muuttaa päivästä riippuen, vaikka kuinka olisi hieno keli, hyvä fiilis ja auto täynnä luistelemaan haluavia lapsia. Ei poliisikaan taida hyväksyä punaisia päin ajamista sillä verukkeella, että oli kiire tai vähän muuta liikennettä?!

En ollut todistamassa viime viikon pysäköintihärdelliä, mutta täytyy sanoa että tänään homma oli aika hyvin hanskassa. Vapaan parkipaikan etsijöitä pyöri sataman kärjessä tasaiseen tahtiin, mutta vain muutama auto oli erehdytty jättämään kielletylle alueelle. Parille miehelle vinkkasinkin, että ei muuten kantsi jättää siihen... Jotkut oppivat kantapään kautta, mutta ehkä se meni perille.

Rullahiihto liikenteessä

maanantai 22.09.2014 Avainsanat: Kevytliikenne , Liikennesäännöt , Maantiellä ajo , Moottoripyöräily , Muiden käyttäytyminen , Omat mokat , Pohdiskelu

Olen kohdannut rullasuksilla hiihtäjän tänä kesänä kahdesti liikenteessä. Kummallakin kerralla tilanteessa oli vaaran tuntua, joten ajattelin pohdiskella asiaa ääneen hieman täällä blogin puolella.
 
Ensimmäinen rullahiihtäjän kohtaaminen tapahtui heinäkuussa, kun moottoripyöräilin Puuppolantietä kaupunkiin 60 km/h alueella. Tiellä ei ole pientareita ja sen reunassa menee kevyenliikenteenväylä. Ehkä kevyenliikenteenväylän halkeamista johtuen rullahiihtäjä oli päättänyt luistella tietä pitkin. Siinä hän luisteli tyytyväisenä vastaan tien oikeaa puolta (hänestä katsottuna vasenta) vieden koko kaistan eikä tehnyt elettäkään väistääkseen. Mitä hittoa!? Onneksi tiellä ei ollut muuta liikennettä, joten pystyin väistämään hänet vastaantulijoiden kaistaa käyttäen. Jos kohtaaminen olisi tapahtunut vain hetkeä myöhemmin, autoja olisi tullut vastaan hänen kohdallaan enkä olisi tiennyt minne väistää, jos hän ei anna tietä.
 
Toinen rullahiihtäjän kohtaaminen oli viime viikolla, kun ajoin moottoripyörällä mutkaista pientareetonta maantietä Isolahdesta kaupunkiin päin 70 km/h alueella. Tällä kertaa saavutin tien oikeassa reunassa kanssani samaan suuntaan luistelevan rullahiihtäjän. Samaan aikaan vastaan oli tulossa auto, mutta ajattelin että pääsisin silti hiihtäjän ohi, koska hän varmaan vetäytyisi tien reunaan nähdessään auton ja kuullessaan moottoripyöräni. Hiihtäjällä ei kuitenkaan ollut silmiä eikä korvia selässään eikä hän tehnyt elettäkään väistääkseen, joten jouduin jarruttamaan moottoripyörän vauhtia reilusti. Tämä oli kyllä totaalinen virhearvio minulta! Olisi pitänyt hidastaa jo paljon kauempaa, kun näin vastaantulevan auton. Heinäkuun tapaus oli selkeästi jo unohtunut.
 

Saavutin oikeassa reunassa luistelevan rullahiihtäjän takaapäin. (Kuva on kaapattu VillaCartouchen YouTube-videosta.)

Kaksi kohtaamista, kaksi konfliktia, kaksi syyllistä. Molemmista tilanteista selvittiin turvallisesti, mutta viimeviikkoisen jälkeen jäin miettimään, miten rullahiihtäjät olisi turvallisinta ohittaa ja kummassa reunassa rullahiihtäjien pitäisi kulkea. Haastavaksi rullahiihtäjien ohittamisen tekee se, että luistelutyylillä etenevä hiihtäjä vie ainakin kapeammilla teillä lähes koko kaistanleveyden.
 
Liikenteessä rullasuksilla hiihtäjät (kuten myös rullaluistelijat, rullalautailijat, potkukelkkailijat, pyörätuolit ja polkupyörän taluttajat) lasketaan jalankulkijoiksi, joiden ensisijainen paikka ajoradalla on sen vasemmassa reunassa. Oikeaa reunaa saa käyttää, jos se on kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa.
 
Koitin miettiä, kumpi reuna on turvallisempi rullahiihtäjälle ja kallistuin aavistuksen vasemmalle. Vasen reuna siksi, että rullahiihtäjä näkee vastaan tulevan auton ja pystyy tällöin väistämään reunaan. (Heinäkuun tapaus oli tällainen, tosin hiihtäjä ei väistänyt.) Jos vasemmassa reunassa hiihtävän takaa tulee ajoneuvoja, ne pääsevät ajamaan ohi rauhassa omaa kaistaansa pitkin. Oikeassa reunassa luisteleva rullahiihtäjä ei sen sijaan näe takaansa tulevia ajoneuvoja eikä osaa välttämättä varoa niitä. (Viime viikon tapaus oli tällainen.) Silloin takaa tulevan auton on väistettävä hiihtäjää ja tarvittaessa myös jarrutettava.
 
Jos molemmilla kaistoilla tulee samaan aikaan auto rullahiihtäjän (tai polkupyörän tai jalankulkijan) kohdalla, niin tilanne on todella inhottava etenkin, jos tiessä ei ole pientareita. Pidän tuplakohtaamistilanteessakin turvallisempana sitä vaihtoehtoa, että hiihtäjä näkee vastaantulijan ja tietää mennä kasempaan eikä niin, että takaa tulija humauttaa yllättäen hiihtäjän ohi hihaa hipoen. Jos vain mahdollista, tuplakohtaamisen välttämiseksi hiihtäjän takaa omaa kaistaansa ajavan auton kannattaa mielestäni hidastaa, jotta hiihtäjän kanssa samalla kaistalla vastaantuleva pystyy vähän väistämään hiihtäjää. Kapeilla teillä kohtaamiset ovat ikäviä, mutta koitetaan selvitä niistä yhteispelillä!

Onko tämä nyt niin hämmentävää?

torstai 15.09.2011 Avainsanat: Liikennesäännöt , Pohdiskelu , Pysäköinti

Iltasanomat uutisoi tänään Helsingistä löytyneestä pysäköintikieltomerkistä otsikolla "Osaatko lukea tätä hämmentävää liikennemerkkiä - voiko sitä vaikeammin enää ilmaista". Lukija oli lähettänyt lehdelle oheisen liikennemerkkikuvan (rajasin sitä hieman), jossa on ensin pysäköinti kielletty -merkki, sitten lisäkilvessä aikaväli 0-24 ja sen alla vielä lisäkilpi, jossa on teksti "Muuna aikana" sekä pysäköintikiekon käyttövelvollisuudesta kertova merkki. Lukija ihmetteli, että miten merkissä voidaan sallia kiekkopysäköinti "muuna aikana", kun pysäköinti kerran on kielletty kellon ympäri.

Lukija on mennyt lisäkilven kanssa samaan helppoon, mihin tunnustan itsekin joskus sortuneeni. Pysäköintikieltomerkin 372 alla mustilla kirjaimilla merkitty aikaväli tarkoittaa pelkkiä arkipäiviä, joten "muu aika" käsittää lauantait ja pyhät. Mikäli pysäköinti haluttaisiin kieltää lauantaisin ja pyhinä, aikaväli ilmoitettaisiin lisäksi mustalla sulkeissa sekä punaisella. Eli aina voimassa oleva pysäköintikielto merkittäisiin seuraavasti:

0-24 = arkipäivät (merkki 851)
(0-24) = lauantait (merkki 852)
0-24 = pyhät (merkki 853)


... jolloin pysäköintikieltomerkin alla ei oikeasti tarvita mitään voimassaoloaikaa ilmaisevia merkkejä, koska yksinään ollessaan merkki kieltää pysäköinnin aina!

Lehti ihmettelee otsikossaan, että voiko asiaa enää ilmaista vaikeammin. Minusta tekstillinen lisäkilpi tekee merkistä juuri helposti luettavan. Vaihtoehtoisestihan sen voisi kertoa latomalla voimassaoloajan alle kasan lisäkilpiä. Tämä menee nyt pikkaisen mutuna, mutta mielestäni se, että lauantaisin ja pyhinä saa pysäköidä kiekon kanssa tunnin, voitaisiin ilmaista laittamalla kiellon voimassaoloajan 0-24 alle pysäköintikiekon käyttövelvollisuudesta kertova merkki 856a ja sen alle kiekon voimassaoloaika merkeillä 852 ja 853. (Kaikki liikennemerkit löytyvät tieliikenneasetuksesta, mutta yksittäisiin ei valitettavasti pysty suoraan linkkaamaan.)

Varsinainen syy siihen, miksi innostuin blogaamaan tästä uutisesta oli kuitenkin sen aiheuttama runsas keskustelu. Suurin osa kommentoijista tuntui ymmärtävän merkin ja hämmästeli, että mitä vaikeaa siinä muka oli. Niinpä. Mutta sitten yllättävän moni ehdotti, että voimassaoloajan nollan edestä olisi tipahtanut pois numero "1" tai "2", jolloin merkki olisi ilmeisesti ollut heidän mielestään loogisempi kun muuta aikaa olisi ollut voimassaoloajan ulkopuolella. Ei, ei ole tippunut, koska numerot ovat nykyisellään keskellä lisäkilpeä.

Jonkin verran ihmiset myös ehdottivat, että eikö merkissä voisi lukea "muuna aikana" -tekstin tilalla selkeällä suomenkielellä (ja ruotsin-) "viikonloppuisin". Tai että pysäköinti arkisin merkittäisiin "MA-PE". Sinänsä hyviä ehdotuksia, mutta niitä ei voi lain mukaan toteuttaa. Yllä linkkaamassani tieliikenneasetuksessa nimittäin todetaan, että tekstillisiä lisäkilpiä voidaan käyttää vain silloin, kun liikennettä ei voida ohjata asetuksessa määritellyin merkein. Ja tämä muuten pisti miettimään, että joko A) valokuvan tekstillisen lisäkilven korvaava ehdotukseni väärä tai sitten B) liikennemerkissä on käytetty turhaan tekstillistä lisäkilpeä, kun se kerran voitaisiin ilmaista virallisilla lisäkilvillä. Noh, mene ja tiedä, en ole erityisen perillä lakikäppyröistä.

Liikennemerkkikeskustelussa huomioni kiinnittyi erityisesti erääseen kommenttiin, jossa siteerattiin tieliikenneasetusta pysäköintikieltomerkistä:

"Merkillä kielletään ajoneuvon pysäköinti tien sillä puolella, jolle merkki on asetettu. Merkin vaikutusalue on sama kuin merkin 371. Merkin yhteydessä voidaan sallittu pysäköintiaika ilmaista lisäkilvellä.
"

Jokin aika sitten joku anonyymi kommentoi varhaisia seikkailujani Helsingissä samalla tieliikenneasetuksen katkelmalla. En ymmärtänyt mitä anonyymi ajoi kommentillaan takaa, kunnes keskusteluketjusta vastaani tuli tulkinta tuosta asetuksesta. Lukemalla pelkkää pysäköintikieltomerkin selitystä voi saada käsityksen, että merkin alapuolisessa lisäkilvessä oleva aikaväli kertoisi suoraan, milloin merkki ei ole voimassa. Asia ei kuitenkaan ole näin, sillä aikaväliä esittävä merkki kertoo yksiselitteisesti yläpuolisen merkin voimassaoloajan. Asia on helppo ymmärtää, kun muistaa, että samaa voimassaoloaikamerkkiä voidaan käyttää muidenkin kuin vain pysäköintikieltomerkin yhteydessä. Vai mitä sanoisitte, jos esimerkiksi linja-autokaistasta ilmoittavan ohjemerkin alla näkyisi, milloin bussikaista ei ole pelkkien bussien käytössä? Nopeasti ajateltuna autoilijan näkökulmasta siinä tietty voisi olla ideaakin...

Lopuksi vielä kuva, jonka otin viime marraskuussa Helsingissä Lönnrotinkadun ja Annankadun risteyksessä lauantai-iltana klo 21.20.
A) Onko kadun vasemmassa reunassa oleva valkoinen henkilöauto pysäköity oikein?
B) Onko kadun oikeassa reunassa oleva kummallisen ruskea henkilöauto pysäköity oikein?

Vahvistin voimassaoloaikoja Photarilla, mutta kannattaa vielä klikata kuva isommaksi, jotta merkeistä saa jotain selvää.
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!