POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla lexus

Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h

keskiviikko 28.02.2018 Avainsanat: Koeajo , Lexus , Muilla autoilla ajaminen

Auto ostetaan yleensä kai enemmän järjellä kuin tunteella. Mutta mitä jos ollaan Lexus-kaupoilla ja pistetään peliin enemmän tunnetta ja vähemmän järkeä?

Koeajoin järkevän ostajan valinnan Lexus IS 300h:n viime talvena ja tykkäsin siitä tosi paljon. Sporttinen isoveli Lexus RC 300h on kaikkea sitä, mutta lisänä on upeat muodot ja mahtavat urheilulliset penkit. Eivät niin tärkeitä ominaisuuksia järkevälle ostajalle, mutta tunnetta sitäkin enemmän.

Uskaltaako RC:tä edes ottaa koeajoon, kun vaarana on vakava autokuume?

Talven ensilumi satoi koeajon aikaan, mutta onneksi keli ei ollut liian liukas. Komeat puitteet valokuvaamiselle se kyllä tarjosi!

Ajettavuus

Koeajoin Lexus RC 300h Executiven ensimmäistä kertaa lokakuussa, jolloin mittariin kertyi liki 450 km. Jokin ei kuitenkaan ollut kunnossa, sillä auto yritti välillä ihan suoralla tiellä lähteä omille teilleen.

Luikertelua tapahtui niin 30 kuin 60 km/h nopeudessakin. Vaikutti siltä, että auton leveä raideväli ja 235/45 R 18 kokoiset renkaat eivät vain sovi Suomen uraisille teille. Todella ikävä juttu, mitä en pystyisi sulattamaan, vaikka auto olisi muuten kuinka mahtava.

Palautettuani auton siitä yatkastettiin pyöränkulmat talvirenkaiden vaihdon yhteydessä ja niissä olikin korjattavaa. Kun sitten koeajoin auton tammikuussa uudelleen, oli se ajotuntumaltaan täysin erilainen kuin ekalla kertaa! Vetelystä ei ollut tietoakaan, vaan auto kulki tasan sinne minne ohjasin. Oli todellinen nautinto ajaa sillä! 

18" kesärenkaat näyttivät hyvältä, mutta jättivät ristiriitaiset fiilikset.

Urheilullisesta ulkonäöstä huolimatta RC 300h ei ole sporttitykki, mutta ei sillä kuitenkaan jalkoihin jää. Ilmoitettu kiihtyvyys 0-100 km/h on 8,6 s. Auto kiihtyi niin eleettömästi, että se tuntui melkein lussulta. Vauhtia löytyi kuitenkin riittävästi, kun tajusin polkaista kaasua kickdown-pykälän yli.

Ergonomia

Lexus RC 300h:ssa on vallan erinomaiset istuimet. Sivuttaistukea on reilusti; niin kuin urheilullisessa autossa kuuluukin.

Istuimessa on erilliset sähkösäädöt etu- ja takaosan korkeudelle, joten sen sai muokattua todella hyvin omiin mieltymyksiin sopivaksi. Itse tykkäsin istua kuopassa ja nostaa etureunan kohtuullisen ylös.

Penkin etureunan etäisyyttä ei ole mahdollista säätää. Se ei haitannut minua, mutta mieheni mielestä penkki olisi saanut olla vähän pidempi - joko yleisesti ottaen tai säädettävänä. Tuntuu siltä, että kaikissa japanilaissa autoissa istuimet ovat melko lyhyitä verrattuna saksalaisiin.

Matkustajan istuimessa on muuten samat säädöt kuin kuskilla, mutta ristiseläntuki puuttuu.

Nahalla päällystetyt ovat hienot ja säädöt oivalliset. Pakkasella nahkapenkki on kylmä, mutta peppugrillillä penkki lämpenee nopeasti mukavaksi.

Koeajamieni Lexusten hallintalaitteet ovat olleet muuten hyvin samanlaiset, mutta yllättäen monitoiminäytön ja ajotilan ohjausnupit on sijoitettu RC 300h:iin päinvastaisille paikoille IS 300h:iin verrattuna.

IS 300h:ssa monitoiminäyttöä oli tosi miellyttävä käyttää, koska käsi lepäsi tattia kääntäessä keskikonsolin päällä. RC 300h:ssa ergonomia on kuitenkin aivan hukassa, koska nuppi on kuskin lantion vieressä, mihin käsi ei luonnollisesti taivu. Ajotilan valinta sen sijaan on paraatipaikalla.

Keskikonsolin hallintalaitteet. Kännykän näytöllä näkyy kytkinten asettelu IS 300h:ssa.

Ajotilan valinta onnistuu ergonomisesti, mutta keskinäytön käyttö ei.

Käytännöllisyys

Jos auton ostaa tunteella, lienee valmis tinkimään hieman sen käytännöllisyydestä? Urheiluautomaisuus nimittäin tekee Lexus RC 300h:sta hieman pikkuveljeään IS 300h:ta epäkäytännöllisemmän.

RC:ssä on istumapaikat neljälle, mutta mukavasti siinä matkustaa vain kaksi henkeä.

Kun 180 cm pitkä mieheni istui etupenkilllä, hänen taakseen ei olisi mahtunut istumaan kukaan, sillä etupenkki oli melkein kiinni takapenkissä. Minä 160 cm pituisena istun paljon edempänä, joten penkkini taakse jäi hieman enemmän tilaa ja sainkin sinne mahtumaan kokonaista kassillinen omenoita. Kai sinne jonkun jalatkin siis mahtuisivat...

Mutta hei, tuskin tunnepuolen autonostajaa kaverien kuskaus kiinnostaa! Ei, sillä hän on ostanut auton itseään varten!

Mieheni taakse ei jäänyt turhan paljon tilaa...

Epäkäytännöllisyys jatkuu coupen ovissa. Koska ovia on vain kaksi, ne ovat hillittömän pitkät. Vielä kun niistä puuttuu pykälät eri asentoihin pysähtymistä varten, niin saa olla tosi tarkkana, ettei ovea päästä vahingossa kolhaisemaan viereisessä parkkiruudussa olevaa autoa.

Tunnepuolen autonostajaa ovetkaan tuskin hirveästi haittaavat. Auto on hänen silmäteränsä ja se pysäköidään aina turvallisen etäisyyden päähän muista autoista, jotta kukaan ei vahingossakaan hipaise sitä. Syrjässä ovetkin mahtuu avaamaan levälleen!

Riippumatta siitä, ostaako auton tunteella tai järjellä, Lexuksen käytännöllistä keskuslukitusta ei voi olla rakastamatta. Kun avaimet ovat taskussa, keskuslukitus aukeaa oven kahvaan tarttumalla tai takaluukun nappia painamalla. Oven kahvan ulkopuolen hipaisu puolestaan lukitsee auton uudestaan.

Mutta ei tässä vielä kaikki! Kun autoa lähestyy avaimet taskussa, sen ovenkahvat alkavat jo hehkua kutsuvasti. "Aja mun kanssa!" se tuntuu viestittävän.

Taloudellisuus

On ehkä vähän hassua miettiä taloudellisuutta tällaisen ison coupen kohdalla, koska eihän sitä osteta pihtaamista varten!?

Mutta kun minä olen ratissa, taloudellisuus on aina yksi koeajojen teemoista. Sitäpaitsi taloudellisuus tarkoittaa aina myös pienempää autoveroa.

Koeajossa olleen Lexus RC 300h Executiven autoveroton hinta on 47100 e. Sen ilmoitetut hiilidioksidipäästöt ovat 113 g, mikä tarkoittaa tänä vuonna 15,9 % autoveroa. Euroissa maksettavaa tulee vähän vajaa 7100 e, joskaan en tajua miten siihen päädytään. Autoveron laskeminen on suurta mystiikkaa!

Vertailun vuoksi RC:stä on olemassa myös ärjy viisilitrainen RC F 5.0 versio. (Niille todella tunteella auton ostaville!) Sen lähtöhinta on 84700 e ja CO2-päästöt hurjat 251 g, mikä tarkoittaa 43,4 % autoveroa. Valtio kiittää ostajaa tuesta ja kuittaa reilut 61000 e, mikä on enemmän kuin koeajamani auton kokonaishinta veroineen! 

Minulle CO2-päästöjä tutumpia yksiköitä ovat kulutetut polttoainelitrat satasella. Lexus RC 300h:n ilmoitettu keskikulutus on 4,9 l/100 km, mikä on varsin hyvä 1750 kg painavalle bensakulkineelle.

Omaan autooni ja etenkin Toyota Auris Hybridiin verrattuna kulutus on reiluhko. Täytyy kuitenkin huomioida, että nämä minulle tutut verrokit ovat paljon pienempiä autoja. Leonidas painaa 1263 kg ja sen päästöt ovat 108 g ja kulutus 4,6 l/100 km. Auris Hybrid puolestaan painaa farkkuna vajaa 1400 kg, päästöt ovat 83 g ja kulutus 3,6 l/100 km.

Lexus RC 300h:n keskikulutus kesärenkailla suoritetulla 450 km koeajolla oli ajotietokoneen mukaan 6,2 l/100 km. Bensa maistui sille siis huomattavasti enemmän, kuin mitä valmistaja antoi ymmärtää. Suurin osa matkasta oli maanteitä 70-100 km/h nopeudella, mikä oletettavasti nosti kulutusta.

Nastarenkailla ajoin 120 km, mistä ehkä kolmanneksen lumisia mutkateitä ja kolmanneksen taajamassa. Koeajon keskinopeus oli vain 58 km/h, minkä seurauksena kulutus oli hyvin maltillinen 5,1 l/100 km. Osin pienempään kulutukseen vaikutti varmaan hillitympi rengaskoko, mutta uskoisin, että enimmäkseen hitaampi nopeus.

Eivät ole koon puolesta pöllömmän näköiset nuo tuumaa pienemmät vanteetkaan. Talviselle koeajole auton luovutti minulle näyttelyemäntänä toiminut Esteri Minipossu, joka itsekin kulkee Lexuksella. 

Yhteenveto

Oliko Lexus RC 300h niin ihana, kuin miltä se ennakkoon vaikutti?

Ensimmäisen koeajon päällä oli synkkiä pilviä kummallisen ajotuntuman vuoksi, mutta kulmien säädön ja talvirenkaiden vaihdon jälkeen ajotuntuma oli erinomainen.

Vähän harmittaa, että en päässyt testaamaan autoa enää uudelleen kesärenkailla. Lopullinen käytös siis jäi mysteeriksi, vaikka myyjä vakuuttikin sen olevan nyt kunnossa. Tietysti jos olisin nyt ostamassa autoa, koeajaisin sen uudestaan ja asia selviäisi, mutta tähän blogikirjoitukseen se ei nyt ehdi.

Executive-varustetasoa 7000 euroa kalliimmassa F-Sport-varustetasossa autoon tulee mukautuva jousitus ja 19 tuumaiset renkaat; eteen 235/40 R 19 ja taakse 265/35 R 19. Olisi mielenkiintoista päästä vertailemaan, että miten ne muuttavat ajotuntumaa. 

Vielä viime syksynä turvallisuutta lisääviä varusteita sai autoon lisää sitä mukaa, mitä kalliimman varustetason valitsi. Ihan tuoreessa hinnastossa autoon sen sijaan tulee ihan vakiona Lexus Safety System+ -paketti, joka sisältää Precrash-järjestelmän (= automaattinen hätäjärrutus), adaptiivisen vakionopeussäätimen, kaistavahdin ja liikennemerkkien tunnistuksen.

Kuolleen kulman varoitinta ei saa vielä Executive-varustetasoon, vaan vasta F-Sporttiin 900 e arvoisena lisävarusteena. Se on vähän hassua, ja olisinkin mielelläni nähnyt ominaisuuden ihan vakiovarusteissa.

Vielä viime syksynä RC:een oli mahdollista ostaa lisävarusteena 900 e arvoinen perusnavigaattori, joka olikin koeajoautossa. Seitsemän tuuman multimedianäytön koko on pieni ja grafiikka vanhentunutta, mutta itse navigointisovelluksesta tykkäsin.

Navigaattori näyttää selkeästi, mihin ei pidä kääntyä.

Nyt tuo edullisempi navigaattori on poistunut myynnistä ja tarjolla on enää vain 10,3" näytön ja touchpadin sisältävä Lexus Premium Navigation, joka maksaa hurjat 2500 e (+autovero). Minulla ei ole siitä käyttökokemusta, mutta automyyjän mukaan se on samanlainen kuin uudessa Lexus NX:ssä.

Täytyy sanoa, että Lexus RC 300h olisi varsin kiinnostava auto omistaa. Se on kallis, mutta hieno. Ja hybridi! Kahden aikuisen perhe ei tarvitsisi isoja tiloja, joten listaamani epäkäytännöllisyydet eivät maata kaataisi. Ja tuli muuten taas pakottava tarve saada takavetoinen auto, koska se on niin hauska talvella!

Sivuprofiili on niin upean linjakas, että sitä vain jää tuijottamaan lasittunein katsein.

Keulan ilme on tuima. Ledivalot ovat samalla tavalla vähän turhan irralliset kuin IS 300h:ssakin. 

Upeat muodot jatkuvat perään saakka.

Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?

maanantai 27.02.2017 Avainsanat: Koeajo , Lexus , Muilla autoilla ajaminen

Kyselin taannoin, minkä auton haluaisitte, että koeajaisin blogiini. Vastaukset jakautuivat melko tasaisesti kolmen ehdokkaan; Seat Leonin, Toyota CH-R:n ja Lexus IS 300h:n; välillä, mutta lopulta Lexus sai eniten ääniä. 

Minulla ei ole koskaan ollut erityistä mielikuvaa Lexuksesta muuten, kuin että se on hintava luksus-Toyota. Muita ajatuksia ei oikeastaan ole päässyt syntymään merkin harvinaisuuden vuoksi. Mielenkiintoista olikin nyt päästä testaamaan, olisiko siinä sitä jotain vs. Toyota, jota pidän automerkkinä äärimmäisen tylsänä. Toyotan hybriditekniikka on kuitenkin ihan ylivetoa, joten se yhdistettynä kiinnostavaan autoon voisi jopa herättää ostohaluja. Ei muuta kuin testaamaan!

Lexuksen ideologia

Ihmettelimme tammikuisella vierailullamme OK Autolla, miksi Lexuksia ei ollut sisällä näytillä kuin yksi. Tämä johtuu siitä, että vain oikea Lexus-myymälä saa pitää varsinaisia showroom-autoja. Oikealla Lexus-myymällä pitää olla oma rakennus vain Lexuksia varten. Tällaisia liikkeitä on Suomessa vain yksi, Helsingin Kaivokselassa.

Lexus Jyväskylä on Kaivokselan myyntipiste ja sisällä hallissa ollut auto ei ollutkaan showroom-auto vaan käytetty auto vaihtoautopuolelta. (Edellisen korimallin esittelyauto, mutta silti.) 

Lexuksen ideologiaa on se, että kaikki on tiptop. Miksi tehdä asiat hyvin, kun ne voi tehdä erinomaisesti? Tavoitteena on aina kotoisa fiilis. Tämä näkyy sekä koeajajalla, että Lexuksen huoltopalveluja käyttävällä asiakkaalla.

Jos sovittu koeajo on kesällä, autosta löytyy kylmää juotavaa. Ja nyt kun koeajo oli talvella, oli auto pihalla valmiiksi käynnissä, jotta sisällä on mukavan lämmin.

Huoltoa käyttävän asiakkaan palvelu alkaa jo saapumisesta: pihalle on merkitty asiakkaan nimellä oma parkkiruutu. Huollon ajan asiakas voi nauttia virvokkeita tai tehdä töitä erityisessä Lexus Loungessa. Suomalaiset yleensä lähtevät ennemmin töihin kuin jäävät hengaamaan autoliikkeeseen, mutta tämäkin onnistuu näppärästi, sillä huollon asiakas saa aina käyttöönsä sijaisauton.

Lexus Lounge

Lexus-asiakkaille pyhitetty lounge.

Taustaa

Lexus IS urheilusedanin kolmas sukupolvi tuli myyntiin vuonna 2013, jolloin siitä tuli tarjolle myös hybridiversio (h nimen perässä). Vuoden 2016 lopulla IS koki faceliftin, jonka yhteydessä mm. takajousitus uudistettiin, jotta ajettavuus olisi entistäkin parempi.

Koeajoon saamani Lexus IS 300h oli varustetasoltaan Comfort. Se on varustetasoista alimmainen, mutta ilmeisen riittävä, koska sitä myydään eniten. Lisävarustelistalta autoon oli valittu Lexus Navigation -järjestelmä sekä Business-paketti, joka sisältää avaimettoman käynnistyksen, pysäköintitutkan ja tummentuvan taustapeilin. Hintaa koeajamallani autolla oli reilu 47 000 e.

Ulkonäkö

Pidin Lexuksen ulkonäöstä tosi paljon. Aina kun lähdin sillä kotoa liikenteeseen, katsoin eka, että kuka on pysäköinyt noin hienon auton meidän parkkiruutuun ... eikun hetkinen, sehän on se Lexus! Muotoilussa on sellaista sopiva särmää.

Lexuksen nykyisen malliston tunnusmerkki on ajovaloumpioiden alapuolella sijaitsevat led-päivävalot. Ne ovat mielestäni toisaalta ihan makeat, mutta ovat toisaalta turhan irrallaan.

Takavalojen lediraidoista tykkäsin tosi paljon. Lienevät yhdet kauneimmista takavaloista, mitä olen sedaneissa nähnyt.

Lexuksen maalipinta ansaitsee myös erityismaininnan, sillä se oli jotenkin käsittämättömän hohtava. Omakin autoni on maalattu helmiäismaalilla, mutta Lexuksessa helmiäistä tuntui olevan paljon enemmän. Kaukaa katsottuna auto näyttää vain tavalliselta valkoiselta, mutta lähemmällä tarkastelulla se oikein hohti.

Lexus IS 300 h sivulta

Lexus IS 300h suoraan sivulta. "Urheilusedan" kuvaa autoa hyvin.

Lexus IS 300 h

Lexus IS 300h etuviistosta. Päivävalojen lediviirut ovat turhan irtonaiset ajovaloista.

Lexus IS 300 h takaa

Lexus IS 300h takaviistosta. Takavalot ovat makeat!

Lexus IS 300h:n helmiäismaali

Helmiäismaali läheltä katsottuna. Sormet mukana tuomassa mittakaavaa.

Ajettavuus

Lexus IS 300h oli ajotuntumaltaan vallan mainio. Kyyti oli niin sanoakseni eleettömän mukavaa. Vaikka auto on urheilullinen, ei sen alusta ole liian kova. Kuopat ja hidastetöyssyt ylittyivät sivistyneesti, eikä loivissa töyssyissä tarvinnut jarrutella.

Myös maantiellä IS oli oikein miellyttävä, eikä ajaminen käynyt puuduttamaan pidemmälläkään matkalla. Melutasokaan ei noussut mitenkään pahaksi, vaikka autossa oli alla uudenkarheat nastarenkaat. Uskoisin, että kitkoilla tai kesärenkailla varustettuna auto olisi todella hiljainen. 

Hybridivoimalinjan ansiosta liikkuminen on tasaista ja taloudellista. Vaihtamalla ajotilan ecosta normaalille tai sportille alkaa auto myös kiihtyä, eikä sillä todellakaan jää jalkoihin.

IS oli ensimmäinen takaveto, jota olen ajanut talvella. Ja oli muuten superhauskaa! Liukkaalla kelillä oli makeaa antaa autolle vähän ylimääräistä kaasua risteyksistä kääntymisen loppuvaiheessa, kun se oikaisi niin kätevästi suunnan. Toista se on puskevalla etuvedolla.

Ainut ajamiseen liittyvä harmitus oli kaupungissa ajaessa huono näkyvyys oikealle. IS:n sivupeilit ovat kookkaat ja vaikka niiden ja A-pilarin väliin jää rakoa, peittää oikeanpuoleinen peili silti aika paljon näkyvyyttä ja risteyksissä kääntyessä pitikin vähän kurkkia jalankulkijoita etuikkunasta ja sivuikkunasta. Vasemmalla ongelmaa ei niinkään ollut.

Näkymä Lexus IS 300h:n ohjaamosta

Oikealle kääntyessä jalankulkijoilla on vaara jäädä katveeseen sivupeilin taakse.

Kulutus

Ajoin Lexuksella koeajoviikonloppuna vähän reilut 500 km. Ajo oli maantiepainotteista ja ajotilana eco muutamia vauhdikkaita sport-asetuksella tehtyjä kiihdytyksiä lukuunottamatta. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli tällä matkalla 5,5 l / 100 km. 

Myöhemmin kävin kokeilemassa vielä IS:n suoriutumista vakioksi muodostuneella taloudellisen ajon lenkilläni, joka sisältää sekä kaupunkia että maantietä. Ekalla yrityksellä kulutus oli 4,8 l/100 km ja jälkimmäisellä 5,1 l/100 km. Jälkimmäisellä ei tapahtunut mitään kummia, joten suurempi kulutus selittynee sillä, että olin pihistellyt ensimmäisellä lenkillä akun hieman tyhjiin.

Ei näillä kulutuksilla taloudellisen ajon kilpailuja voiteta, mutta 223-hevosvoimaiselle ja 1700 kg painoiselle autolle tulos on mielestäni todella hyvä!

Mittaamani kulutukset jäivät aika paljon Comfort-mallin ilmoitetusta kulutuksesta 4,2/4,3/4,4 l / 100 km (yhdistetty/kaupunki/maantie). Kulutus olisi todennäköisesti hieman matalampi, jos alla olisi kesärenkaat ja auto olisi sisään ajettu. Nyt auto oli lähes ajamaton, sillä koeajon alkaessa matkamittarissa oli vain 140 km.

Lexuksen ajotietokone oli käytännössä samanlainen kuin Toyotassa. Sammutuksen jälkeinen ajon yhteenveto, joka sisältää myös kulutustiedot, on kuitenkin jätetty pois. Taloudellisen ajon harrastajalle tylsä juttu, mutta tavanomaiselle Lexuksen ostajalle tuskin mikään kynnyskysymys. Autosta kuitenkin näkee tankkausvälin kulutuksen ja lisäksi on yksi kulutusmittari, jonka voi nollata silloin kun huvittaa.

Lexus IS 300 h:ssa on hybrid-logo takapyörän vieressä

Nätti yksityiskohta: hybrid-logo helmassa.

Valot

IS 300h:n kaikki valot ovat ledejä. Autossa on vakiona valoautomatiikka, joka vaihtaa päivävaloilta ajovaloille hyvin innokkaasti, jos ulkona hämärtyy yhtään. Jopa aurinkoisena talvipäivänä auto halusi käyttää ajovaloja heti, kun ajoin vähänkin varjoon.

Lexuksen pitkät valot olivat mielestäni hyvät. Sen sijaan lyhyet valot olivat pimeällä maantiellä onnettomat. Ne kyllä valaisevat hyvin, mutta ovat todella lyhyet ja valo loppuu kuin seinään. Inhottavaa tilanteissa, kun pitää vaihtaa lyhyille vastaantulijan kohtaamista varten tai jonkun perässä ajaessa.

Lexus IS 300 h:n keula

Lexus IS 300h:n kaikki valot on toteutettu ledeillä.

Sisätilat

Jo pikaisella koeistumisella tammikuussa vakuutuin IS:n penkin mukavuudesta, eikä minun tarvinnut pettyä, kun pääsin autolla oikeasti tien päälle. Oikea ajoasento löytyi nopeasti. Jämäkkä ja reilusti sivuttaistuettu istuin piti syleilyssään tiukemmissakin kurveissa ja ajoasennosta sai todella mukavan. Tuntui, kuin olisin yhtä auton kanssa!

Vielä täydellisempi penkki olisi ollut, jos siinä olisi ollut ristiseläntuki, sillä nyt selkänoja oli minulle aavistuksen liian kuppimainen. Ristiseläntuensäädön kyllä saa lisävarusteena, mutta vain nahkapenkkeihin korkeampien varustetasojen yhteydessä, mikä nostaa auton hintaa huomattavasti. Mielestäni sen pitäisi oikeasti olla tämän hintaluokan autossa ehdottomasti vakiona.

Lexuksen myyjä kertoi, että faceliftatussa mallissa IS:n penkkien reisitukea on parannettu entisestään. Minulle se oli aika passeli, mutta 180-senttinen mieheni olisi kaivannut istuinosaan hieman lisää pituutta tai pituuden säätömahdollisuutta.

Lexus IS 300h:n istuimet

Istuimissa on voimakas sivuttaistuki.

Käytettävyys

Lexuksen hyvä käytettävyys alkoi heti ulkoa. Kun avaimet ovat taskussa ja käden asettaa oven kahvalle, keskuslukitus aukeaa. Todella näppärää! Ovien lukitus onnistuu myös avaimiin koskematta; tarvitsee vain hipaista oven kahvassa olevaa syvennystä.

Lexus IS 300h oven kahva

Ovien avaimeton avaus ja lukitus oli näppärää. Lukitusnäppäin näkyy kahvan etureunassa.

Lexuksen kojelauta ei ole maailman harmonisin, koska siinä on niin paljon erilaisia nappeja. Annettakoon tämä kuitenkin anteeksi, sillä fyysiset napit ovat helppoja käyttää.

Lexus on tehnyt valtavirrasta poikkeavan ratkaisun jättämällä autosta pois kosketusnäytön. Näyttö toki löytyy, mutta sitä ohjataan vaihdekepin vieressä olevalla rullavalitsimella. Sen käytettävyys on kosketusnäyttöön verrattuna ylivertainen, koska hallinta tapahtuu näppituntumalla eikä tarvitse katsoa tarkkaan, mihin sormella osoittaa. Riittää, että sivusilmällä katsoo, minne valikossa haluaa ja pyörittelee rullalla oikeaan kohtaan.

Ohjaintatilla oli myös varsin kätevä kirjoittaa osoite navigaattoriin jopa vauhdissa. Ei hankalaa sormella sohimista, vaan kätevää kirjainten valintaa kiekosta, joka oli kuin numerokiekko vanhanaikaisissa puhelimissa. 

Kaikista kalleimmassa varustetasossa ohjaintatti on korvattu Remote Touch -nimisellä ohjaimella, jota on Lexuksen mukaan yhtä helppo käyttää kuin tietokonehiirtä. Sitä moitittiin kuitenkin vaikeakäyttöiseksi mm. Tekniikan Maailmassa, joten parempi vain, että suurimmassa osassa autoja on ohjaintatti.

Lexus IS 300h:n kojelauta

Kuljettajan työympäristö.

Lexuksen vakiovarusteena olevat poppivehkeet toistivat musiikin huomattavasti keskimääräisiä autojen kaiuttimia paremmin. Pieni outous laitteessa kuitenkin tuli vastaan: siinä missä radiosta soitettu musiikki oli vivahteikasta, kuulosti bluetoothilla liitetyn puhelimen musiikki todella lattealta, eikä siihen auttanut edes ekualisaattorin säätäminen. Sitten kun puhelimen liitti autoon USB:n kautta, musiikki soi taas puhtaasti.

Keskikonsolissa vaihdekepin vieressä on muuten täydellinen kolonen kännykälle. Vielä kun USB-liitin sijaitsee keskikyynärnojassa, on puhelimen lataaminen ja mukana kuljettaminen tosi näppärää.

Lexus IS 300h puhelimen latauspaikka

Keskikonsolissa on näppärä kolo puhelimelle. Puhelimen yläpuolella näkyy monitoiminäytön ohjaintatti.

Lämpötilan säätimen kanssa Lexuksen suunnittelijat ovat menneet metsään. Se ei nimittäin ole nappi, vaan viiva, jota pitkin sormea liu’uttamalla lämpötila muuttuu. Säätimen käyttö on täysin tunnotonta ja sitä pyyhkäisemällä ei koskaan tiedä, minkä lämpötilan saa - sen verran nopeasti numerot ruudulla muuttuvat.

Lämpötilaa voi myös säätää täpyttämällä viivan ylä- ja alareunaa, mutta sekään ei ollut kovin varmatoimista, ainakaan hanskat kädessä. Vanha kunnon kiertokytkin olisi toiminut varmemmin.

Lexus IS 300h lämpötilan säädin

Ohjaamon lämpötilan säätö tapahtuu liu'uttamalla sormea kuvassa näkyvää pystyviivaa pitkin.

Yhteenveto

Miten minusta tuntuu, että kaikki koeajoni päättyvät sanoihin, että pidin autosta tosi paljon? Siksi täytyykin pureutua yksityiskohtiin, joista löytyy syitä, olisiko auto ostamisen arvoinen.

Pidin Lexus IS 300h:stakin todella paljon. Ja suurimmaksi osaksi myös sen yksityiskohdista.

Laatuvaikutelmassa ei ollut mitään valittamista. Taloudellisuus, ajettavuus ja muotoilu olivat erinomaisia. Käytettävyyskin pääosin, mutta pisteitä laski outo lämpötilan säätö ja monitoiminäytön valikot. VW-konsernin selkeyteen ja informaatiomäärään tottuneelle Toyotan logiikka ei vain iske.

Miinusta Lexus saa myös hinnoittelusta. Itse haluaisin autoon ehdottomasti ristiseläntuen, joten joutuisin valitsemaan Executive-varustetason, jonka lähtöhinta on 5000 e lähtötasoa, Comfortia, kalliimpi. Vasta tähän tasoon saa 2778 e arvoiset nahkapenkit, jotka sitten sisältävät ristiseläntuen. Periaatteessa maksaisin siitä siis liki 7000 e! D:

Toki Executivessa tulisi muita hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten peruutuskamera ja lämmitettävä ratti.

Myös mukautuva vakionopeussäädin on must have -listallani. Senkin saa vasta Executive-varustetasoon ottamalla autoon Safety System + -paketin. Se ei maksa kuin 760 e ja sisältää lisäksi mm. liikennemerkkien tunnistuksen, risteävän liikenteen havainnoinnin ja kaukovaloautomatiikan.

Lopputuloksena minulle kelpaava Lexus IS 300h maksaisi reilut 54800 e.

Hinnoittelu oli ehkä suurin syy, miksi auto ei herättänyt omistamisen halua, vaikka se olikin muuten mainio. Mutta kun keväällä pääsen koeajamaan sporttisen Lexus RC 300h:n, voi ääni kellossa muuttua. Se ei nimittäin maksaisi haluamillani varusteilla kuin 4000 e enemmän kuin IS...

Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?

maanantai 23.01.2017 Avainsanat: Lexus , Seat , Seat Leon , Toyota

Viikko sitten oli vuoden ensimmäinen iso autonäyttelyviikonloppu ja ensiesittelyssä oli myös uudistettu Seat Leon. Ajattelin alunperin, että koeajan Leonin “sitten joskus”, mutta jotenkin kummasti sunnuntain kävelylenkki suuntautui Jyväskylän Autotarvikkeelle.

Uusi Seat Leon

Nolottaa tunnustaa, mutta en meinannut erottaa uutta Leonia vanhasta! Koko Seat-rivistön takana oli isot Uusi Leon -kyltit ja luulimmekin mieheni kanssa ensin Leon Xperienceä uudeksi Leoniksi. Sitten katsoimme myyjien kopin edessä olevaa Leonia ja vasta Atecan ohitettuamme bongasimme faceliftatun Leonin. Joka oli oikeasti rivin ensimmäinen, me vain tulimme eri vähän hassusta suunnasta paikalle. Noh, tämä vain kertoo, että faceliftin ulkoiset muutokset eivät ole valtaisia (onneksi, sanoo vanhan omistaja), kun tarvitsin uuden ja vanhan rinnakkain, että huomasin uuden erot…

Ulkopuolelta faceliftin erottaa vanhasta hieman muuttuneesta ledien muodosta; nyt ledirivistön alareuna on vähän lyhempi ja jyrkemmässä kulmassa. Lisäksi sumuvaloihin ja peilikoteloihin on tullut mustaa korostusta, joka näyttää vähän virtaviivaisemmalta. 

Sisäpuolella uutta on aiempaa suurempi keskikonsolin näyttö ja kylmän sinisinä hehkuneet ovipaneelien led-nauhat. Ledien värin voi valita useasta vaihtoehdosta, mutta harmikseni vihreä puuttui. Mutta niinpä puuttuu vihreä väri auton ulkopuoleltakin; ei nimittäin ole värikartassa tarjolla enää ihanaa Lima Greeniä.

Luottomyyjämme oli valitettavasti ehtinyt lähteä pois ennen kuin saavuimme liikkeeseen. Sen sijaan toinen myyjä kävi pariinkin otteeseen tiedustelemassa, olisiko meillä kysyttävää autosta tai tarvitsisimmeko apua, kun istuimme autossa ja kävimme läpi medialaitteen valikoita. Tällä kertaa emme, mutta täytyy ehdottomasti koeajaa auto paremmalla ajalla. Nytkin Leon olisi ollut koeajettavissa, mutta siihen oli hieman jonoa ja kyseessä oli vain yksilitrainen malli. Mieluummin ajaisin sisällä esillä olleen hyvin varustellun FR:n. 

Uusi Seat Leon ST (eli farkku). Uuden ja vanhan keulaa voi kätevästi verrata katsomalla tätä kuvaa ja blogin headerissa olevaa Leonidasta. :)

Toyota C-HR

Kun kerran olimme päässeet jo Sorastajantien Autotarvikkeelle, niin mitä jos käytäisiin samoilla vauhdeilla OK Autolla vilkaisemassa Toyota C-HR:ää? Se kiehtoo minua samaan tyyliin kuin Nissan Juke - crossover, joka eroaa massasta! C-HR:ään olisi ollut mahdollista tutustua jo Auto 2016 -messuilla, mutta missasin sen, kun en tungokseen halunnut ja väljempään aikaa en muistanut. Ups.

OK Autolla oli todella paljon porukkaa katselemassa autoja ja suurin osa parveili juuri ensiesittelyssä olleen C-HR:n ympärillä. Olin ajatellut, että se kiinnostaisi enemmän nuorempaa sukupolvea, mutta hiusten väristä päätellen tutustujat olivat lähempänä eläkeikää. Mutta miksipä ei, sillä korkeaan crossoveriin on helppo istua vaikka olisi vähän kankeampikin.

Korkeaa C-HR:ssä oli istuimien lisäksi myös takaluukku. Mieheni avasi luukun eräälle eläkeläispariskunnalle, jotka eivät osanneet avata sitä eikä myyjää ollut lähistöllä. Ja sitten kun luukku oli auki, äitini mittainen rouva ei ylettynyt mitenkään sulkemaan sitä. Itsekin 160-senttisenä yletin siihen vain juuri ja juuri.

Minulla oli suuret odotukset C-HR:stä ja ajatuksena oli ottaa se testiin joku viikonloppu. Kiinnostus valitettavasti vähän lopahti, kun pääsin istumaan sen sisään. Futuristisen näköinen auto oli niin muovisen oloinen, että oksat pois. Erityismiinuksen saavat oviverhoilut, jotka muistuttivat lähinnä matkalaukkujen pyramidikuvioista pintamateriaalia. Eeh... Ulkoa päin se on silti ihan makean näköinen. Kuvaa en vain tullut ottaneeksi, kun oli aika paljon porukkaa auton ympärillä. Ehkäpä sille pitäisi kuitenkin antaa mahdollisuus näyttää, mikä se on autojaan; edes lyhyemmän koeajon muodossa.

Lexus IS 300h

OK Autosta tuli loppuvuodesta Toyotan premium-merkin Lexuksen jälleenmyyjä - viralliselta nimeltään “Lexus Jyväskylä”. Olin ihan unohtanut asian, kun taas mieheni mieleen piirtyi Lexus sillä hetkellä kun ehdotin OK Autolla pistäytymistä. Häntä ei Toyota kiinnosta yhtään, mutta Lexuksen huolisi kyllä koeajoon. Lexuksia olikin OK Autolla pihassa pitkä rivi, mutta sisällä vain suosituin malli Lexus IS 300h.

Ensifiilis IS 300h:n istuimesta oli todella kova - en muista, milloin olisin niin napakkaan penkkiin istunut. Oikean ajoasennon säätämisen jälkeen fiilis muuttui nopeasti pienestä tyytymättömyydestä kehrääväksi tyytyväisyydeksi. Mikä mahtava sivuttaistuki istuimissa olikaan, tuntui kuin sulautuisin yhdeksi auton kanssa! Ja kyseessä oli kuitenkin vain tavallinen sedan, Lexus-malliston toiseksi halvin auto. Päivän kylmätyypätyistä autoista Lexus oli se, jolla on päästävä ehdottomasti koeajolle!

Maltoimme kuitenkin mielemme ja tyydyimme tällä kertaa vain tutustumaan Lexuksen hallintalaitteisiin. Liikkeessä oli sen verran tohinaa päällä, että kukaan ei tullut kysymään, tarvitsisimmeko apua. Yritin kyllä parhaani mukana herättää huomiota: tutkiskelun lopetettuamme painoin starttinapista auton virrat pois, jolloin tuulilasin pyyhkijät yllättäen aktivoituivat ja heittivät pyyhkijään nojanneen käyttöohjekirjan tyylikkäässä kaaressa suoraan auton katolle. Tilanne pääsi yllättämään täysin ja meinasinkin siitä hyvästä tikahtua nauruun! Mutta silti kukaan ei kiinnittänyt meihin huomiota… :D

Miestäni kiinnostaisi eniten - ja maistuisi toki minullekin - Lexus RC 300h coupe, mutta sitä ei liikkeessä ollut. (Olen kyllä amatööri, senkin olisi nimittäin voinut testata Auto 2016 -messuilla...) Muista malleista minua kiinnosti ensisijaisesti Lexus CT 200h, koska se on hatchback. Se näytti kuitenkin perästään vähän liikaa Toyota Aurisilta ja ikkunasta sisään tirkistellessä penkitkin näyttivät pullamaisen pehmeiltä vs. kylmätyyppaamamme IS 300h:n. Näin ollen Lexus IS 300h taitaa olla se Lexus joka lähtee ensimmäisenä koeajolle.

Lexus IS 300h oli ahdettu liikkeessä niin lähelle seinää ja vaihtoautoja, että en saanut sitä mahtumaan edes kokonaan kuvaan!

 ---

Aika on rajallista ja tässä on aika monta autoa koeajettavaksi, joten joku saattaa jäädä väliin. Nyt kysynkin siis sinulta lukijani, mistä sinä haluaisit kuulla kaikkein mieluiten?! 

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!