POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla lainsäädäntö

Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt

tiistai 10.01.2017 Avainsanat: Lainsäädäntö , Verotus

Yksi eilisen mielenkiintoisimmista jutuista oli Semelin toteuttaman, Soneran testikäytössä olleen Matkalainen -palvelun autojen mustien laatikoiden tietovuoto ja siitä liikkeelle lähtenyt uutisointi. Tapaus oli poikkeuksellinen, sillä se kosketti minua niin autoilijana, autoblogaajana kuin ammatillisestikin ohjelmistosuunnittelijana.

Kaikki alkoi siitä, kun Janne Paalijärvi kertoi blogissaan, kuinka hän oli päässyt melko helposti katsomaan autojen sijaintidataa. Tietojen ei pitäisi olla kenenkään ulkopuolisen nähtävissä, vaan vähintään sisäänkirjautumisen takana, mutta sivu oli löytynyt ilmeisen yksinkertaisella Google-haulla ja parilla valinnalla oli päässyt tutkimaan, missä yksittäinen auto on liikkunut.

Kirjoitus lähti nopeasti leviämään ja siitä uutisoivat monet eri verkkomediat. Eikä suotta! Asia on nyt erittäin ajankohtainen, sillä Liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee liikenneinfran yhtiöittämistä ja autoilun verojen korvaamista teiden käyttömaksuilla. Käyttöä voitaisiin seurata juurikin tällaisilla OBD-väylään kytkettävillä “mustilla laatikoilla”, jotka raportoivat järjestelmään auton sijainnin.

Autojen seuranta ja koko tiemaksusysteemi on saanut paljon vastustusta osakseen. Autoliiton joulukuussa teettämän tutkimuksen mukaan 69% autoilijoista vastusti paikannukseen perustuvia maksuja. Tutkimus tehtiin jo ennen kuin aiheesta alettiin uutisoida enemmän.

Tietoturvaongelmien paljastaminen juuri nyt on hyvin ajoitettu. Asia on nyt kuuma, joten paljastuksella saataneen lisää vastustajia hankkeelle. Onko se ollut tarkoituskin? Toisaalta ihmisten on myös saatava tietää mahdollisista uhista, koska se koskettaa meitä kaikki autoilijoita, mikäli autojen seurantaan perustuvat maksut todella toteutuvat.

Musta laatikko testissä Polossa.

Käytännössä itse paikannuslaitteesta ei ole löytynyt tietoturva-aukkoa, vaikka joistain uutisista onkin saattanut saada sellaisen käsityksen. Laitteessa on SIM-kortti ja se välittää tiedot auton sijainnista palvelimelle GSM-verkon yli. Varsinainen vika olikin siinä, että seurantalaitteiden ylläpitoon tarkoitettu liittymä oli jostain käsittämättömästä syystä avoinna julkiseen internetiin ilman mitään autentikointia! Tarvitsi vain tietää oikea osoite ja arvata auton kuusinumeroinen koodi.

Minua mietityttää se, miten asia tuli julkisuuteen. Ilmoitettiinko järjestelmässä olevasta reiästä ensin palveluntarjoajale eli Semelille, vai seikkailtiinko järjestelmässä ensin mielin määrin? Ehdottomastihan se pitäisi ekana ilmoittaa ja vasta asian korjaamisen jälkeen kirjoittaa juttu, mutta näin ehkä tapahtuu vain täydellisessä maailmassa. Iltasanomien haastattelussa Paalijärvi kertoi, että kyseisen sivun osoite oli pyörinyt somessa jo tyyliin viikon ajan ja Googlekin oli indeksoinut sen. Löysinkin netistä jo muutama päivä aiemmin julkaistuja keskusteluja aiheeseen liittyen. Sunnuntai-iltana Semel sulki sivun kuultuaan sen avoimuudesta Twitteristä, mutta luulisi että asia olisi tullut tietoon vähän nopeammin.

Maanantai-iltapäivällä Tivissä julkaistussa jutussa Semelin toimitusjohtaja Börje Nummelin myönsi, että kyseessä oli ihan heidän mokansa, sillä järjestelmä jäi vahingossa auki julkiseen verkkoon. Lisäksi sijaintitietojen ei olisi edes pitänyt näkyä siellä. Tupla-hups!

Nummelin ei kuitenkaan pitänyt ongelmaa kovin suurena, sillä järjestelmässä ei ollut mukana henkilötietoja, vaan pelkkiä sijaintitietoja, vaikka niistä voikin päätellä henkilön kotiosoitteen. Nummelinin mielestä kännykät ovcat paljon suurempi uhka, sillä niiden kautta voi vaikka salakuunnella käyttäjiä. Siihen nähden heidän järjestelmänsä on kuulemma superturvallinen, sillä siitä näkee vain, missä käyttäjä on käynyt... Käsittämätöntä vähättelyä!

Jos teiden yhtiöittäminen ja autojen seuranta todella toteutuvat, Semel on yksi vaihtoehto seurantajärjestelmän toimittajaksi. Tällainen julkisuus ja tietoturvaan suhtautuminen ei hirveästi luo luotoa siihen, että meidän autoilijoiden henkilökohtainen data olisi hyvässä tallessa.

Itse en todellakaan kannata liikenneverkon yhtiöittämistä enkä autoverojen muuttamista seurantaan perustuviksi tienkäyttömaksuiksi. Etenkään Bernerin esittämällä aikataululla, että homma olisi käytössä jo ensi vuoden alusta! Siinä on vielä aivan liian monta epäselvää asiaa. Tässä Autoliiton tiedotteessa niitä esitellään hyvin. Auton käytöstä maksetaan jo kätevästi polttoaineen mukana, joskin on totta, että sähköautojen verotus ei tällä tavalla toimi, sillä sähköä ei voi korvamerkitä. Mutta voisiko ajomäärät katsoa vaikka katsastuksen yhteydessä matkamittarista?

Sumuvalopelle ilman sumuvaloja

sunnuntai 20.05.2012 Avainsanat: Lainsäädäntö , Polo , Polo Junior , Valot , Volkswagen

Jokin aika sitten julkaisemassani merkinnässä kerroin, kuinka liikenteessä näkyy yhä enemmän autoja, joiden takapää on pimeänä. Polo kuuluu tähän samaan joukkoon. Tokihan takavalot palavat, kun autossa on ajovalot päällä, mutta päivävalot eli huomiovalot päällä ajaessa takavalot ovat pimeinä.

Miksi sitten näin? Asia liittyy EU-säädökseen, jonka mukaan takavalojen ei kuulu palaa huomiovalojen kanssa. Suomessa Trafi kuitenkin sallii autojen takavalojen palamisen huomiovalojen kanssa liikenneturvallisuussyistä. Osa autojen maahantuojista luovuttaa autot takavalot päällä ja osa ei. Voitte arvata kumpaan ryhmään Volkswagen kuuluu... Takavalojen palamattomuus ei siis ole vain Polojen ominaisuus, vaan kaikki Suomessa uutena myytävät Volkkarit toimivat näin.

Käyttäessäni Poloa talvella Jyväskylän Autotarvikkeella takuuhuollossa kysäisin, olisiko mahdollista koodata takavalot palamaan huomiovalojen kanssa. En ollut kovin vakuuttunut, että se onnistuisi, sillä oli lukenut netistä, että monet autoliikkeet ovat kieltäytyneet koodaamasta valoja palamaan EU-säädökseen vedoten. Yllättäen huoltoneuvoja totesi, että onnistuuhan se. Hän oli vielä sattumalta samana päivänä selvittänyt takavalojen palamisen luvallisuudenkin katsastuskonttorilta, kun joku muu asiakas oli asiasta kysellyt.

Poloon koodattiin takavalot palamaan huomiovalojen kanssa ja olin tyytyväinen. Lopultakin valaistu perä!

Iloni jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi, sillä päviävalojen ja takavalojen kanssa Polossa paloi nyt myös etuparkkivalot. Tämä yhdistelmä ei näytä oikein fiksulta, koska Polon huomiovalot ja parkit ovat eri umpioissa. Tulee vähän sumarifiilis. Siis tiedättehän tyypit, jotka pitävät päällä sumuvaloja ja parkkeja säästääkseen ajovaloja tai näyttääkseen muuten vain muka tyylikkäiltä...

Otin sitten uudelleen yhteyttä samaan huoltoneuvojaan ja kysyin parkkien palamisesta. Takavaloja oli kuulemma koodattu palamaan joillekin asiakkaille, mutta kukaan ei ollut koskaan reklamoinut parkkivalojen palamisesta. Liikkeellä ei ollut tietoa, miten takavalot saisi palamaan huomiovalojen kanssa ilman parkkeja, mutta huoltoneuvoja lupasi yrittää löytää sopivan koodauksen kokeilemalla. Varoitti kuitenkin, ettei voi taata toimivaa ratkaisua.

Polo majaili Autotarvikkeella pari päivää, kun huoltoneuvoja koitti saada valoja toimimaan haluamallani tavalla. Ensin Volkswagenin virallisella ohjelmalla ja seuraavana päivänä vielä epävirallisella VCDS-ohjelmallaan. Tuntui, että Polon valoista tuli hänelle oikein henkilökohtainen missio! :)

Yritys oli ihailtavan kova, mutta siitä huolimatta Polo ei taipunut. Volkswagen on yksinkertaisesti päättänyt, että pelkkiä takavaloja ei ole mahdollista laittaa palamaan huomiovalojen kanssa ja sillä sipuli. Elikkä ainut mahdollisuus saada päivävalot+takavalot -kombo toimimaan ilman parkkeja olisi ottaa autosta parkkipolttimot kokonaan pois, mutta se ei oikein tunnu hyvältä idealta...

Ajovalot päällä.

 

Huomiovalot eli päivävalot päällä, lisänä ne pahuksen parkkivalot. Oikeasti päivävalojen pitäisi siis palaa yksinään, mutta ilman parkkeja ei olisi takavalojakaan.
 
Sumuvalot ja parkkivalot päällä. Huomaa, kuinka erilainen valokuvio sumareilla on ylemmän päivävaloihin verrattuna.


Pahoittelen kuvien talvisuutta... Ne on otettu helmikuussa -20 asteen pakkasessa koodauksen jälkeen. Kaikissa kuvissa on hieman ylimääräistä hehkua johtuen ilmassa olevasta pakokaasusta. En viitsinyt tuossa pakkasessa sammuttaa autoa kuvien oton ajaksi, kun olin kuitenkin lähdössä liikenteeseen.

 

LED-päivävaloilla varustettuja Poloja ei tietääkseni ole lainkaan mahdollista koodata siten, että takavalot palaisivat päivävalojen kanssa. Jos laittaa takavalot palamaan, ledit himmenevät parkkivaloiksi. Asiaa on selvitetty nettifoorumilla aika paljon ja eräs ledeillä varustetun GTI Polon omistaja kävi jopa kopioimassa VCDS:llä meidän Poloisen koodauksen testatakseen sitä omassaan, mutta eipä toiminut.

Täytyy toivoa että Volkswagen tulee toisiin aatoksiin ja mahdollistaa takavalot huomiovalojen kanssa jossain vaiheessa Suomen mallin mukaan. Siihen saakka pitäydyn päivävaloineni sumari-lookissa, koska haluan pitää takavalot palamassa. Jos joku vastaantuleva kotipoliisi välkyttelee minulle pitkiä valoja ojentaakseen sumuvalopelleä, niin välkytän takaisin. Tietenkin voin ajaa Pololla normaalit ajovalot päällä, jolloin takavalotkin ovat päällä, mutta mieluummin käytän valoisaan aikaan noita päivävaloja kun ne kerran on sitä varten olemassa.

Päivävalot ja pimeiden perien ongelma

sunnuntai 22.04.2012 Avainsanat: Lainsäädäntö , Valot

Uusissa autoissa ovat viime vuosina yleistyneet nopeasti erilliset huomiovalot eli päivävalot. Viime vuoden heinäkuusta lähtien ne ovat olleet pakolliset kaikissa uusissa autoissa koko Eurooppaa koskevan ECE-säädöksen nojalla.


Nimensä mukaisesti päivävalot on tarkoitettu käytettäväksi päivällä valoisaan aikaan ja niiden idea tehdä autosta helpommin huomioitava. Normaalien lähivalojen tarkoitus on ennen kaikkea tien valaiseminen ja onkin tarkkaa, että ne on suunnattu siten, että vastaantulijat eivät häikäisty. Tästä syystä ne eivät toisaalta erotu valoisaan aikaa kovin hyvin. Päiväajovalot sen sijaan on suunniteltu niin, että ne edesauttavat auton havaitsemista kirkkaalla kelillä. Lähivalojen kulma on pikkaisen alaspäin suuntautunut, kun taas päivävalot osoittavat jopa 10 astetta ylöspäin.

Lähivalojen ja päivä- eli huomiovalojen valokeilojen suunnat eroavat aika paljon toisistaan.


Sen lisäksi, että päivävalot parantavat auton näkyvyyttä, ne myös vähentävät auton polttoaineen kulutusta koska niiden polttaminen kuluttaa lähivaloja vähemmän energiaa. Maksimaalisen energiansäästön ja siten pienempien päästöjen saamiseksi säädös lisäksi määrää, että päivävalojen kanssa auton takavalojen ei kuulu palaa lainkaan. Suomessa Trafi eli Liikenteen turvallisuusvirasto on kuitenkin sallinut takavalojen palamisen myös päivävalojen kanssa liikenneturvallisuussyistä.

Minun mielestäni autoissa pitäisi palaa takavalot myös päivävalojen kanssa. Auton takaosan pitää olla valaistu, jotta siitä hahmottaa auton olevan ajossa. Aurinkoisena päivänä takavaloja ei välttämättä edes huomaa auton perästä, mutta aina valoisa keli ei ole sama asia kuin selkeä keli ja silloin takavalot tulevat tarpeeseen. Talvella auringonpaisteisellakin kelillä lumi voi pöllytä niin, että auton takaosa muurautuu umpeen ja auton erottaminen ympäristöstä heikkenee. Tokihan se lumi voi peittää takavalotkin, mutta on ainakin vähän parempi mahdollisuus havaita auto, kun takavalot ovat päällä.

Viime helmikuussa pääkaupunkiseudulla sattuneessa kolarisumassa oli osallisena useita autoja, joilla oli ajettu lumipyryssä perä pimeänä eli päivävalot päällä. Lumisateessa kuljettajan pitäisi itse laittaa autoon ajovalot päälle, mutta etenkin valoautomatiikalla varustetuissa autoissa kuljettaja ei sitä välttämättä tajua. Sankassa lumipyryssä pitäisi tietysti  laittaa myös takasumuvalo päälle, mutta olisi nyt edes ne takavalot. Ja nehän olisivat automaattisesti, ellei EU-direktiivissä olisi haluttu säästää polttoainetta viimeiseen pisaraan saakka.

Takavalojen käytölle valoisaan aikaa löytyy myös vastustajia, jotka perustelevat väitettään mm. sillä, että ihmisen pitää pystyä havaitsemaan auto vaikka takapää olisikin pimeänä. No, se vähän riippuu... Sen sijaan ihan hyvä perustelu valoisan ajan takavalottomuuteen on se, että pimeään perään syttyvät jarruvalot on helpompi huomata.  Olen katsellut ikkunasta työpaikan pihasta lähteviä autoja ja tuo on pakko kyllä myöntää.

Tiedotusvälineiden mukaan poliisi on havahtunut pimeiden perien ongelmaan tänä talvena, kun uusia päivävaloilla varustettuja autoja on tullut liikenteeseen yhä enemmän. Osa maahantuojista luovuttaa autot niin, että takavalot palavat päivävalojen kanssa ja osa ei. Saapa nähdä tuleeko Trafilta tämän talven ongelmien perusteella vielä uusia ohjeita takavaloihin liittyen, vai mennäänkö vain jatkossa näin eli yritetään muistaa laittaa valot päälle tarvittaessa eikä luoteta liikaa automatiikkaan, jos sitä autosta löytyy.

Edit 20.5.2012: Tässä vielä joitain merkinnän kirjoittamiseen käyttämiäni lähteitä:
- Trafi: Uusiin ajoneuvoihin tulossa enemmän valaisimia
Trafi: Valot ja renkaat kuntoon pimeälle ja liukkaalle
- Tuulilasi: EU-huomiovalot vaara liikenneturvallisuudelle

Talvi väistyy

keskiviikko 08.04.2009 Avainsanat: Lainsäädäntö , Polo , Polo Senior , Renkaat , Talvi , Unelmointi

Kevät rupeaa olemaan siinä vaiheessa, että kesärenkaiden vaihto alkaa olla ajankohtaista. Kesärenkaiden vaihtoaika on melko liikkuva käsite, sillä renkaiden vaihtoajan määrää pääsiäinen, joka puolestaan on joka vuosi hieman eri aikaan. Olen luullut, että nastarenkaita saa käyttää vain pääsiäiseen saakka, mutta nyt kun lähdin asiaa selvittämään, huomasin, että niitä saakin käyttää viikon pidempään eli pääsiäistä seuraavaan maanantaihin saakka. Vaihtoehtoisesti nastarenkaita saa käyttää maaliskuun loppuun saakka, jos se on pääsiäisen jälkeistä maanantaita myöhemmin. Lisäksi nastarenkaita saa käyttää pidempäänkin, mikäli keliolosuhteet niin vaativat.

Minulla ei ole minkäänlaista mielikuvaa siitä, milloin viime keväänä vaihdatin autoon kesärenkaat. Joskus... Viime vuonna vaihdatin ne vielä työpaikkani sopimuspaikassa, joka haki auton työpaikalta, vaihtoi renkaat ja palautti auton takaisin 20 + 3 eurolla. Sopimuspaikassa oli ehdottomasti se etu, että pesivät renkaat samaan hintaan ja antoivat niiden lisäksi vähän kuivua ennen auton palauttamista. Pestyt renkaat kun on paljon mukavampi tunkea varastoon kuin likaiset. Vuoden vaihteessa sopimuspaikka kuitenkin lopetti autonhakupalvelun (ja korotti samalla pesuhintoja), joten nyt täytynee etsiä joku toinen paikka joka vaihtaa ja pesee renkaat ja sijaitsee jossain matkan varrella.

Täytyypä katsella jos vaikka ensi viikolla vaihdattaisi renkaat. Vielä eilen aamulla töihin ajellessani tuntui muutamassa paikassa hieman liukkaalta, mutta jospa yöpakkaset nyt pikku hiljaa väistyisivät niin voisi vaihtaa. Kesärenkaani ovatkin lähes uudet, sillä hankin ne vasta viime kesän lopulla. Olen myös suunnitellut, että hankkisin kesärenkaisiin hienot vanteet, mutta 14-tuumaisten vanteiden valikoima on aika heikko. Kyllähän niitä muutamia löytyy, mutta kun haluaisin niihin kromia... Joten mennään nyt ainakin vielä kevät viime syksynä hankkimillani Bilteman kromisilla koristekapseleilla.

Talvea odotellessa

sunnuntai 09.11.2008 Avainsanat: Lainsäädäntö , Liikenneturvallisuus , Muiden käyttäytyminen , Pohdiskelu , Polo Senior , Renkaat , Talvi

Viime lauantaina koitti marraskuun ensimmäinen päivä, mikä tarkoittaa sitä, että autoissa saa alkaa taas käyttää nastarenkaita. Tämä on kuitenkin vain ohjeellinen sääntö, sillä toki nastarenkaita saa käyttää muulloinkin, mikäli keliolosuhteet niin vaativat.

Viime viikon lopulla aamut alkoivat olla liukkaita, joten vaihdatin Poloon nastarenkaat maanantaina. Renkaiden vaihtamista itse emme edes harkinneet, kun kerran joku muukin voi tehdä sen edullisesti. Työpaikkani sopimuspaikassa renkaiden vaihto maksaa 20 euroa, mikä on ihan sopiva hinta siitä, ettei tarvitse sotkea käsiä ja menettää hermojaan. Pyörittelee vain renkaat takakonttiin ja seuraavana päivänä toiset varastoon. On myös tosi näppärää, kun sopimuspaikka hakee kolmen euron lisämaksua vastaan auton työpaikalta renkaiden vaihtoa varten. Jättää vain rahat ja avaimet toimistopalveluun, niin iltapäivällä autossa on alla nastarenkaat ja pestyt kesärenkaat löytyvät takakontista.

Vaikka päivisin lämpötila pysyttelee plussan puolella, takaavat yöpakkaset sen, että tiet ovat aamuisin paikoitellen varsin liukkaista. Tämän oli huomannut kiitettävän moni, sillä viime viikonloppuna ulkoillessa monessa pihassa näytti olevan meneillään renkaiden vaihto tai renkaiden takakonttiin siirtäminen. Päivittäin kuokkalasta keskustaan kävelevä mieheni arvioikin, että jos viime viikon maanantaina 1/10 autoilijasta oli nastarenkaat alla, niin tämän viikon maanantaina suhde oli pyörähtänyt niin, että enää 1/5 autoilijoista ajoi kesärenkailla.

Töissä olen huomannut, että aina löytyy myös ihmisiä, jotka jääräpäisesti pitävät kesärenkaat alla niin pitkään kuin mahdollista. Perusteena vaihtamattomuudelle on se, että pakkaset eivät kumminkaan kestä kovin pitkään, vaan pian on taas sulaa ja nastat kuluttavat asfalttia. Eräskin työkaverini vakuuttelee, että kunhan vain ajaa varovasti, niin hyvin voi pitää kesärenkaat alla.

Minä en kyllä tajua, miksi pitää leikkiä turvallisuudellaan, kun jossain vaiheessa renkaat on joka tapauksessa vaihdettava. Onhan teiden kulumisen ajatteleminen tietysti jaloa, mutta sille ei hirveästi mahda mitään. Keskellä talveakin voi olla useamman viikon nollakelit, jolloin nastat hiovat samalla tavalla sulaa tienpintaa. Kitkarenkaita käyttämällä voi tietysti säästää asfalttia, mutta toisaalta niiden pito jäällä ei ole lähellekään nastarenkaiden veroinen. Onneksi nastarenkaatkin ovat kehittyneet vuosien saatossa ja Hesari tietääkin kertoa, että viimeisen 15 vuoden aikana niiden kuluttavuus on pienentynyt 75 prosenttia, mikä on varsin hyvä uutinen.

Kuinkahan paljon viivyttelijöitä on kaikista autoilijoista? Hekin joutuvat taipumaan viimeistään kuukauden päästä, kun joulukuun ensimmäisenä päivänä astuu voimaan talvirenkaiden käyttöpakko. Mietin aluksi, että mikä järki on erotella milloin saa ja milloin pitää käyttää talvirenkaita, mutta jos käyttöä ei erikseen kiellettäisi, niin jotkut sankarit varmaan ajaisivat nastarenkailla kesälläkin. (Kaikkiin kieltokaan ei tunnu purevan, sillä viime kesänä ohitseni ajoi joku nastarenkailla, kun ropina vain kuului...) Jos puolestaan talvirenkaiden käyttöön ei erikseen pakotettaisi, niin varmaan jotkut teiden ritarit™ ajelisivat kesärenkailla ympäri vuoden.

Liikenneturvan sivuilta löytyi mainio talvirenkaiden käyttöaikaa kuvaava piirros. Piti napata se tännekin, sillä tuota havainnollisempaa kuvaa aiheesta on vaikea löytää. Alunperin kuvan linkkasi Kosti, joten kiitokset vaan siihen suuntaan. Talvirenkaita on siis pakko käyttää ajalla 1.12-28.2. Lisäksi nastarenkaita saa käyttää 1.11. alkaen aina pääsiäisen jälkeiseen maanantaihin saakka ja näidenkin aikojen ulkopuolella, mikäli keli niin vaatii. Etenkin jos pääsiäinen sattuu olemaan aikaisin, ei sen jälkeen ole välttämättä vielä mitään asiaa liikenteeseen ilman talvirenkaita.

Liikenneturvan havainnollinen piirros talvirenkaiden käyttöajoista.


Keskisuomalainen uutisoi tällä viikolla, kuinka kaksi autoa oli ajanut Muuramentiellä ojaan samassa mutkassa. Olin varma että autoissa olisi ollut kesärenkaat alla, mutta jutun lopussa kerrotiin, että molempiin oli jo vaihdettu talvirenkaat. Tämä on hyvä muistutus siitä, että vaikka autossa kuinka olisi talvirenkaat, eivät tee ajamisesta samanlaista kuin kesäkeleillä, vaan aina on myös muistettava huomioida keliolosuhteet. Ainakin omaan ajamiseeni tämän jutun lukeminen toi vielä hieman lisää varovaisuutta, vaikka en mutkissa ole ennenkään hirveästi kaahaillut.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!