POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla kevytliikenne

Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?

torstai 27.10.2016 Avainsanat: Jyväskylä , Kevytliikenne , Polkupyöräily

Keskisuomalainen uutisoi muutama päivä sitten, että Puistokatu Jyväskylässä muuttuu loka-marraskuun vaihteessa pyöräilijöille yksisuuntaiseksi. Yksisuuntaisuus toteutetaan Kalevankadun ja Rajakadun välisellä noin 750 metrin pituisella osuudella siten, että pyörällä ajetaan samaan suuntaan kuin autolla eli kulkusuuntaan nähden oikeanpuoleisella kevyenliikenteenväylällä.

Keskustasta Taulumäelle pyöräillessä pitää siis käyttää hautausmaan puoleista kevyenliikenteenväylää ja Taulumäeltä keskustaan pyöräillessä Grilli 21:n puoleista väylää. Erillistä pyöräkaistaa ei tule, vaan kevyenliikenteenväylän yksisuuntaisuus ilmaistaan tekstikilvillä.

Uudistuksen ideana on artikkelin mukaan lisätä pyöräilyn sujuvuutta ja turvallisuutta, mutta en ole ihan vakuuttunut asiasta. Ensimmäinen ajatukseni juttua lukiessa oli, että eihän aprillipäivä ole vielä aikoihin. Päivittäin Puistokatua pitkin keskustaan pyöräilevä mieheni puolestaan kommentoi ideaa täysin aivokuolleeksi.

Monenlaisia vaaroja

Olemme molemmat sitä mieltä, että on tyhmää pakottaa pyöräilijät ajamaan keskustaan päin Puistokadun oikean puolen kevyenliikenteenväylää. Se on paljon vaarallisempi kuin hautausmaan puoli, sillä oikealle puolelle jää kolme huonon näkemän kolmioristeystä, monta tonttiliittymää sekä useita kerrostalojen alaovia ja kivijalkaliikkeiden sisäänkäyntejä. Näiden ohi sitten viiletetän helposti 30 km/h nopeudella, sillä katu viettää reippaasti alaspäin. Ei tunnu kovin turvalliselta. Juuri ennen Kalevankadun risteystä on vielä Puistokoulu, jonka kohdalla kevyenliikenteenväylä on hyvin kapea ja siinä liikkuu aamuisin paljon koululaisia. 

Ensimmäinen vaarallisista kolmioristeyksistä. Tässä mieheni meinasi jäädä auton alle. Vasemmalla puolella tietä risteys vie yksisuuntaiselle kadulle, joten sieltä ei voi tulla autoja päälle.

Hautausmaan puoleinen kevyenliikenteenväylä on mielestämme paljon turvallisempi ajaa keskustaan päin. Vaikka vauhtia olisi paljonkin, risteyksiin näkee kohtuullisen hyvin. Porttikongeja ja rappuja matkalla on vähemmän ja lisäksi niihin on parempi näkyvyys. Vain Kankaankadun liittymässä saa olla erityisen tarkkana, sillä sieltä tulevia autoja ei näe kumpareen takaa.

Muutama viikko sitten sankarihautoja remontoitiin ja sen kohdalla kaikki kevyt liikenne oli muutaman viikon ajan pakotettu käyttämään Grilli 21:n puoleista kevyenliikenteenväylää. Mieheni kertoi, että tätä puolta oli oikeasti pelottava ajaa, sillä siinä sai aina pelätä, milloin joku auto tulee kolmion takaa päälle. Yhtenä aamuna näin meinasi käydäkin. Kevyenliikenteenväylä on myös kohtuullisen pimeä, sillä puut varjostavat sitä voimakkaasti. Mieheni tuumikin, että jos tämä yksisuuntaisuus on jäädäkseen, hänen täytyy ehkä siirtyä pyöräilemään töihin toista pidempää reittiä, ettei tarvitse ajaa oikeaa puolta. Kertoo mielestäni aika hyvin, mitä mieltä hän on uudistuksen turvallisuudesta.

Hieman epäkäytännöllisyyttäkin yksisuuntaisiin puoliin liittyy. Jos esimerkiksi tulee Taulumäeltä Puistokadulle ja haluaa jatkaa Tourukadulle kohti Lutakkoa, täytyy muutaman korttelin ajaksi siirtyä ajamaan oikeanpuoleista väylää, jolloin joutuu myös ylittämään tien kahteen kertaan.

Itse ajan harvemmin Puistokatua keskustaan, vaan lähinnä toiseen suuntaan. Siihen suuntaan minulle on yksi ja sama, mitä puolta tiestä käytän. Ylämäkeen vauhti on hiljaisempi, joten risteyksissä ei ehdi tulla samalla tavalla yllätyksiä.

Summa summarum: mielestäni olisi parempi, että Puistokadulla saisi pyöräillä molempiin suuntiin hautausmaanpuoleista kevyenliikenteenväylää.

Keskisuomalaisen uutista ei ole netissä, mutta muutoksesta on tiedote Jyväskylän Pyöräilyseura JYPS ry:n sivuilla. Puistokadun pyöräilyväylien yksisuuntaistaminen on osa Jyväskylän kaupungin pyöräilyn edistämisohjelmaa ja jatkossa yksisuuntaisia väyliä olisi tulossa lisää.

Jatkossa tätä hyvää suoraa ei saa enää ajaa pyörällä alaspäin kohti keskustaa, vaan pitää käyttää oikeanpuoleista väylää, jonka varressa on muun muassa lukuisia ovia.

 

Rullahiihto liikenteessä

maanantai 22.09.2014 Avainsanat: Kevytliikenne , Liikennesäännöt , Maantiellä ajo , Moottoripyöräily , Muiden käyttäytyminen , Omat mokat , Pohdiskelu

Olen kohdannut rullasuksilla hiihtäjän tänä kesänä kahdesti liikenteessä. Kummallakin kerralla tilanteessa oli vaaran tuntua, joten ajattelin pohdiskella asiaa ääneen hieman täällä blogin puolella.
 
Ensimmäinen rullahiihtäjän kohtaaminen tapahtui heinäkuussa, kun moottoripyöräilin Puuppolantietä kaupunkiin 60 km/h alueella. Tiellä ei ole pientareita ja sen reunassa menee kevyenliikenteenväylä. Ehkä kevyenliikenteenväylän halkeamista johtuen rullahiihtäjä oli päättänyt luistella tietä pitkin. Siinä hän luisteli tyytyväisenä vastaan tien oikeaa puolta (hänestä katsottuna vasenta) vieden koko kaistan eikä tehnyt elettäkään väistääkseen. Mitä hittoa!? Onneksi tiellä ei ollut muuta liikennettä, joten pystyin väistämään hänet vastaantulijoiden kaistaa käyttäen. Jos kohtaaminen olisi tapahtunut vain hetkeä myöhemmin, autoja olisi tullut vastaan hänen kohdallaan enkä olisi tiennyt minne väistää, jos hän ei anna tietä.
 
Toinen rullahiihtäjän kohtaaminen oli viime viikolla, kun ajoin moottoripyörällä mutkaista pientareetonta maantietä Isolahdesta kaupunkiin päin 70 km/h alueella. Tällä kertaa saavutin tien oikeassa reunassa kanssani samaan suuntaan luistelevan rullahiihtäjän. Samaan aikaan vastaan oli tulossa auto, mutta ajattelin että pääsisin silti hiihtäjän ohi, koska hän varmaan vetäytyisi tien reunaan nähdessään auton ja kuullessaan moottoripyöräni. Hiihtäjällä ei kuitenkaan ollut silmiä eikä korvia selässään eikä hän tehnyt elettäkään väistääkseen, joten jouduin jarruttamaan moottoripyörän vauhtia reilusti. Tämä oli kyllä totaalinen virhearvio minulta! Olisi pitänyt hidastaa jo paljon kauempaa, kun näin vastaantulevan auton. Heinäkuun tapaus oli selkeästi jo unohtunut.
 

Saavutin oikeassa reunassa luistelevan rullahiihtäjän takaapäin. (Kuva on kaapattu VillaCartouchen YouTube-videosta.)

Kaksi kohtaamista, kaksi konfliktia, kaksi syyllistä. Molemmista tilanteista selvittiin turvallisesti, mutta viimeviikkoisen jälkeen jäin miettimään, miten rullahiihtäjät olisi turvallisinta ohittaa ja kummassa reunassa rullahiihtäjien pitäisi kulkea. Haastavaksi rullahiihtäjien ohittamisen tekee se, että luistelutyylillä etenevä hiihtäjä vie ainakin kapeammilla teillä lähes koko kaistanleveyden.
 
Liikenteessä rullasuksilla hiihtäjät (kuten myös rullaluistelijat, rullalautailijat, potkukelkkailijat, pyörätuolit ja polkupyörän taluttajat) lasketaan jalankulkijoiksi, joiden ensisijainen paikka ajoradalla on sen vasemmassa reunassa. Oikeaa reunaa saa käyttää, jos se on kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa.
 
Koitin miettiä, kumpi reuna on turvallisempi rullahiihtäjälle ja kallistuin aavistuksen vasemmalle. Vasen reuna siksi, että rullahiihtäjä näkee vastaan tulevan auton ja pystyy tällöin väistämään reunaan. (Heinäkuun tapaus oli tällainen, tosin hiihtäjä ei väistänyt.) Jos vasemmassa reunassa hiihtävän takaa tulee ajoneuvoja, ne pääsevät ajamaan ohi rauhassa omaa kaistaansa pitkin. Oikeassa reunassa luisteleva rullahiihtäjä ei sen sijaan näe takaansa tulevia ajoneuvoja eikä osaa välttämättä varoa niitä. (Viime viikon tapaus oli tällainen.) Silloin takaa tulevan auton on väistettävä hiihtäjää ja tarvittaessa myös jarrutettava.
 
Jos molemmilla kaistoilla tulee samaan aikaan auto rullahiihtäjän (tai polkupyörän tai jalankulkijan) kohdalla, niin tilanne on todella inhottava etenkin, jos tiessä ei ole pientareita. Pidän tuplakohtaamistilanteessakin turvallisempana sitä vaihtoehtoa, että hiihtäjä näkee vastaantulijan ja tietää mennä kasempaan eikä niin, että takaa tulija humauttaa yllättäen hiihtäjän ohi hihaa hipoen. Jos vain mahdollista, tuplakohtaamisen välttämiseksi hiihtäjän takaa omaa kaistaansa ajavan auton kannattaa mielestäni hidastaa, jotta hiihtäjän kanssa samalla kaistalla vastaantuleva pystyy vähän väistämään hiihtäjää. Kapeilla teillä kohtaamiset ovat ikäviä, mutta koitetaan selvitä niistä yhteispelillä!

Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä

maanantai 24.10.2011 Avainsanat: Kevytliikenne , Maantiellä ajo , Muiden käyttäytyminen , Navigointi , Ohittaminen , Polo , Polo Junior , Reissut , Renkaat , Tankkaus

Veljeni muutti tänä syksynä opiskelemaan Ylivieskaan, joka minun näkökulmastani sijaitsee huitsin Nevadassa. Teimme mieheni kanssa sinne parin päivän pikavisiitin viikonloppuna.

Vaihtaako vai eikö vaihtaa?

Matkaa edeltävällä viikolla olin kahden vaiheilla, vaihtaisinko Poloon talvirenkaat vai en. Kyttäsin sääennusteita ja meinasin jo lähteä liikenteeseen kesänakeilla, kunnes keskiviikkona lauantain ennuste näyttikin räntäsadetta ja niinpä oli taivuttava talvirenkaisiin.

Olin suunnitellut vaihtavani renkaat itse autonhuoltokurssilla, mutta koska päätös vaihdosta tuli aika äkkiä, vaihdatin ne Jyväskylän Autotarvikkeella Polon huolenpitosopimuksen piikkiin. Tarvikkeella oli vähän kiire, mutta puhelimessa saamani lupauksen mukaan sain auton vähän vajaassa tunnissa takaisin nastat alla ja hyvin pestyt kesärenkaat takakontissa. Kesärenkaat olivat juuri pestyiksi hämmästyttävän kuivat (= toki vähän kosteat, mutta ei yhtään vettä valuvat) vaikka auto oli niin lyhyen aikaa poissa. Autopesulan renkaiden vaihdossa auto on aina ollut päivän ja silti rengaspusseista on en jälkeen voinut välillä valuttaa vettä.

Uutukaiset nastarenkaat (Nokian Hakkapeliitta 7) ropisivat aluksi todella paljon, mutta jo 15 km ajon jälkeen huomasin niiden selkeästi hiljentyneen. Tai niin kuvittelin. Maantiellä renkaat kuulostivat vain siltä kuin olisi ajanut tosi kovilla rengaspaineilla, mutta taajamanopeuksissa ropina on kyllä aikamoinen! Toivottavasti hiljenevät... Rengaspaineet olivat kaikissa renkaissa vaihdon jälkeen 2,6 bar eli ihan ok.

Optimaalisin reitti?

Ennen reissua arvoin, mitä reittiä Jyväskylästä Ylivieskaan kannattaisi ajaa. Googlemaps ehdotti ajamaan Nelostietä kunnes Pihtiputaanjälkeen olisi käännytty Elämäjärventielle (seututie 658) ja ajettu sitä Haapajärvelle saakka, missä olisi jatkettu Ylivieskaan valtatietä 27 pitkin. Matkaa 246 km ja aika-arvio 3:32 h.

Matkaan lähtiessä käskin navigaattorin opastaa meidät Ylivieskaan. Pihtiputaan jälkeen katsoimme puhelimesta Googlemapsia ja totesimme ajaneemme Elämäjärventien risteyksen ohi. Navigaattorin mielestä optimaalisin reitti oli ajaa yksinkertaisesti nelostietä Pyhäjärven tuntumaan saakka, mistä sitten käännyttiin suoraan valtatielle 27.

Paluumatkalla koitin saada navigaattorin ohjaamaan meidät Googlemapsin ehdottamaa reittiä pitkin, mutta se oli itsepintaisesti sitä mieltä, että Pyhäjärven kautta ajaminen olisi sekä optimaalisinta että nopeinta. Niinpä palasimme takaisin samaa reittiä. Pyhäjärven reitti oli 25 km pidempi, mutta matka-aika liki sama, vaikka Googlemaps arvioi ko. reitin ajoajaksi 3:48 h. Unohdin kirjata ylös yhden suunnan ajoajan, mutta koska ajotietokone antoi viikonlopun kokonaisajoajaksi vain hieman vajaa 7 h, ei meillä millään voinut mennä tuohon reittiin liki neljää tuntia.

Ohituskaistoista

Olen ajanut todella vähän pitkiä matkoja yhdessä mieheni kanssa ja nyt huomasinkin, että se on tosi kivaa, kun voi yhdessä keskustella kaikenlaisista liikennetilanteista. Hämmästelimme mm. Äänekosken ja Pihtiputaan välisten ohituskaistojen lyhyyttä: eihän 900 metrissä ehdi millään ohittaa edellä ajavia rekkoja, jos haluaa pitäytyä edes suunnilleen 100 km/h rajoituksen mukaisessa nopeudessa.

Paluumatkalla ollut 600-metrinen ohituskaista oli todellinen pohjanoteeraus. Kun näin pimeällä kyseisen kaistan liikennemerkin kiihdytin edelläni ajaneiden tuntumaan, mutta saavutettuani ne totesin että ei mitään toivoa ajaa ohi, kun kaista loppuu jo 600 m päästä ja annoin nopeuden pudota. Täysin järjetöntä tehdä noin lyhyitä ohituskaistoja, jotka oikein kannustavat ajamaan ylinopeutta.

Mieheni teki ohitukset aina aika reippaasti, koska ei halunnut kökkiä ohituskaistalla kovin pitkään. Pakko oli kyllä yhdessä vaiheessa huomauttaa, että turhaan ajat ylinopeutta, kun kaistaa riittää ohitukseen normaalillakin nopeudella. Olisihan se kiva että ohituskaistoilla saisi ylittää nopeusrajoituksen 10-20 km/h jotta ohitukset olisivat ripeitä, mutta kun ei saa, niin silloin täytyy vain yrittää hillitä itsensä ja ajaa rajoituksen mukaan. Lyhyehköillä ohituskaistoilla oma nopeuteni on yleensä 105-108 km/h luokkaa, että en minäkään ihan täydellinen ole.

Paluumatkalla ohitin eräällä n. 1,5 km pituisella ohituskaistalla yhden rekan ja meinasin ohittaa kauempana edellä ajavan säiliörekankin, mutta kaistaa-on-jäljellä-600-m merkin kohdalla arvelin, että kaista ei enää riitä ohitukseen vauhdillani, joten vaihdoin kaistaa toisen rekan taakse ja annoin nopeuden tippua rekan 80 km/h:iin. Siinä vaiheessa edellä ajanut rekka päätti yllättäen antaa tilaa kaikille ohittajille ja antoi nopeutensa tippua alle 60 km/h:iin. Siinähän sitten himmailin sen takana, kun en enää kehdannut lähteä ohittamaankaan. Tosi monta autoa ajoikin vielä ohi. Tosi kilttiä rekalta antaa ohittajille tilaa, mutta mietin että olisiko hidastamisesta voinut antaa jonkinlaisen merkin tai antaa nopeuden hidastua heti kaistan alussa eikä vasta puolivälin jälkeen?

Ylivieska-city

14 000 asukkaan Ylivieska tuntui aika pieneltä paikalta. Keskustassa ei ollut yhtään liikennevaloja, mutta "sisäänajotiellä" markettien vieressä niitä oli kolmet peräkkäin. Ja niihin jokaisiin piti pysähtyä, vaikka ajoin ihan rajoitusten mukaan. Todellinen punainen aalto normaalin vihreän aallon sijasta. Kotimatkalla ne sentään olivat yhteistyökykyisemmät eikä niihin tarvinnut ihan pysähtyä, kunhan vaan hiljenteli jokaisiin.

Paluumatkalla kaivoin kameran esiin kuvatakseni liikennevalojen punaisen aallon, mutta pääsimmekin pysähtymättä läpi jokaisista.


Yhdellä suojatiellä Ylivieskassa oli kätevä jalankulkijoiden turvallisuutta lisäävä tekijä: kun jalankulkija lähestyi suojatietä, sitä osoittavien liikennemerkkien päällä alkoi vilkkua oranssit varoitusledit. Viime vuonna täällä Jyväskylässä oli vastaava mekanismi Satamakadun ylittävällä vaarallisella suojatiellä sillä erotuksella, että ledit vilkkuivat suojatiemerkkien sinivalkoraitaisissa tolpissa. Jostain syystä tolpat kuitenkin kerättiin pois muutaman viikon jälkeen. Ilmeisesti kyseessä oli vain kokeilu, mutta minun puolestani se olisi saanut jäädäkin, koska välkkyvät tolpat ovat erittäin hyvä heräte.

Kävelijöistä varoittava suojatie. (Jouduin photoshoppaamaan kuvaan välkkeen, koska kamera ei onnistunut sitä tallentamaan.


Halpaa bensaa

Paluumatkalla pysähdyin tankkaamaan Pyhäjärven Vaskikelloilla, koska siellä oli reissun ehdottomasti halvin bensa. Neste Expressillä 95E10 maksoi 1,479 e mikä ei ole varsinaisesti halpaa, mutta viime aikojen hintatasoon nähden ihan edullista. Yleensä on tottunut siihen, että kaikki maanteiden varrella olevat huoltoasemat myyvät toinen toistaan kalliimpaa polttoainetta, joten tämä oli kiva yllätys. Samaan aikaan Jyväskylän halvin 95 maksoin 1,499 e.

Samalla sain laskettua Polon keskikulutuslukeman pelkästä maantieajosta. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus oli 5,6 l / 100 km ja tankkauksesta laskettu 5,7 l / 100 km, jotka molemmat ovat Polon ilmoitettuun 4,4 l /100 km maantiekulutukseen nähden aika korkeita. Luulen kyllä, etten ikinä pääse niihin. Alin Polon keskikulutus mihin olen päässyt on 5,0 l / 100 km, kun ajoin Jyväskylästä Lievestuoreelle ylämäkiin hyytyvän rekan perässä.

Vaskikelloilla oli liikennemerkeistä tehty taideteos, joka näytti pimeällä kameran salamavalossa aika hienolta.


Hurja peräkärrääjä

Jossain vaiheessa paluumatkaa nelostielle oli tulossa jostain risteyksestä pientä peräkärryä vetävä auto. Ajoimme risteyksen ohi emmekä kiinnittäneet asiaan sen enempää huomiota, olimme vain tyytyväisiä ettei tarvinnut jäädä ajamaan peräkärryn taakse.

Ehkä parinkymmenen kilometrin jälkeen joku auto lähti ohittamaan meitä, kun ajelimme erään rekan perässä jonossa reilua 80 km/h. Kappas, sehän oli sama peräkärryn vetäjä. Sen jälkeen saimme jännityksellä seurata, kuinka peräkärryä vetävä auto pikkuhiljaa ohitti edellä ajavat ja myös sen rekan. Ainakin pimeässä terävät kaistanvaihdot näyttivät hurjilta ja oma juttunsahan on vielä se, että peräkärryä ei saa vetää kuin 80 km/h nopeudella. Vaikka mekin ohitimme rekan jossain vaiheessa, katosi tämä vauhdikas peräkärrynvetäjä nopeasti näkyvistä.

Pyöräilyneuvontaa

perjantai 13.05.2011 Avainsanat: Kevytliikenne , Liikennesäännöt , Poliisi , Polkupyöräily

Pyöräillessäni keskiviikkona töihin jouduin poliisin pysäyttämäksi Schaumanin puistotien liikenneympyrän luona. Olin kuulemma ansainnut palkinnon, koska käytin pyöräilykypärää. Myslipatukka oli iloinen yllätys aamuun! Kyseessä oli valtakunnalliseen pyöräilyviikkoon kuuluva aamuinen pyöräilyneuvonta, jonka olivat järjestäneet poliisi, Liikenneturva ja ammattikorkeakoulu.

Pyöräilyneuvontapiste oli suojatien vieressä tien oikealla puolella. Ylitän ko. suojatien joka päivän töihin mennessäni.


Käytin heti tilaisuuden hyväkseni ja kysyin polkupyöräpoliisilta, miten tie kannattaisi ylittää liikenneympyrän jälkeen. Se on nimittäin paikka, jossa otan vielä joku päivä auton kanssa yhteen. Kerroin ensin miten sen menen: käpälä ojoon hyvissä ajoin ennen ympyrää, että aion mennä tien yli. Ja sitten menen päättäväisesti.

Poliisi kommentoi, että teen juuri oikein koska olen etuajo-oikeutettu ja selosti leppoisasti, että autojen on väistettävä kevyttä liikennettä aina ympyrästä poistuessa ja ympyrään tulessa taas on väistettävä koska siinä on kolmio. Tietenkin jos toisella puolella tietä ei olisikaan kevyenliikenteenväylää, ei suojatie olisi pyörätien jatke eikä siinä saa pyöräillä. Mutta tässä tapauksessa ei ole mitään epäselvää, sillä kevyenliikenteenväylä on molemmin puolin tietä eli tien saa ylittää ajamalla. Olin hieman yllättynyt poliisin jutustelusta, sillä odotin edes hieman sen suuntaista kommenttia, että kannattaisi vähän kumminkin varoa. Mutta ei mitään. Toki katson ennen tien ylitystä että väistääkö autot ja jarrutan tarvittaessa, mutta en varta vasten ryhdy autoja väistämään.

Miksi paikka on sitten niin vaikea? Kuten kuvastakin näkyy, liikenneympyrän muoto on sellainen, että sataman suunnasta tulevat autoilijat ajavat käytännössä siitä vain läpi eivätkä välttämättä huomioi, että heidän pitäisi väistää suojatietä ylittävää pyöräilijää. Vastakkaisesta suunnasta ympyrään tulijoilla on selkeämpi väistämisvelvollisuus, mutta ei siinäkään iltapäivisin aina kovin halukkaita olla väistämään (aamulla liikenne on lähinnä ympyrästä pois ja iltapäivällä ympyrään).

Nyt kun lopulta kohtasin jyväskyläläisen poliisin, sain myös tilaisuuden kysyä Kilpisenkadun ajamisesta pyörällä. Kysehän on viime keväänä blogaamastani aiheesta eli siitä, pitääkö Kilpisenkatua ylöspäin ajaa sen vasemmalla puolella olevaa kevyenliikenteenväylää kaksi korttelia ja korttelien välissä käydä ajamassa yksi kortteli kadun oikeassa reunassa, koska siitä kevyenliikenteenväylä puuttuu. Vai voiko koko matkan ajaa kadun oikeassa reunassa, koska tieliikenneasetuksen mukaan lyhyen matkan saa ajaa vaikka toisella puolella katua olisikin kevyenliikenteenväylä. Merkinnän kirjoittamisen jälkeen koitin selvittää "lyhyt matka" termin voimassaoloa enemmänkin. Kysyin asiaa poliisin palautelomakkeella, johon ei tullut mitään vastausta sekä kaupungin kysymyspalstalta, josta saamani vastauksen mukaan aina saisi ajaa kadun oikeassa reunassa jos sillä puolella ei ole kevyenliikenteenväylää (mikä ei ole totta, koska muutenhan asia olisi ollut alkujaan päivänselvä). Liikenneopekaverini kanssa tulimme siihen tulokseen, että yksi kortteli voidaan laskea "lyhyeksi matkaksi".

Poliisi ja Liikenneturvan edustaja olivat molemmat yhtä mieltä siitä, että kaupunkialueella yksi kortteli on selkeästi lyhyt matka ja niinpä on siis täysin laillista pyöräillä Kilpisenkatu ylös saakka kadun oikeaa reunaa ajaen. Hienoa, että asiaan tuli lopulta varmistus!

Poliisi jutteli muutenkin Jyväskylän pyöräilyominaisuuksista, kunnes totesi, että pitää muitakin pyöräilijöitä kohdata. Oli joka tapauksessa kiva tapaaminen.

Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää

perjantai 15.04.2011 Avainsanat: Jenni , Kevytliikenne , Kolarointi , Liikennesäännöt , Pohdiskelu , Polkupyöräily , TV-ohjelmat

Syksyllä tuli suhattua pääkaupunkiseudulla. Ajoin useampaan otteeseen Vihdintiellä, jonka molemmin puolin on mopoille sallittu kevyenliikenteenväylä.

Eräänä lauantai-iltapäivänä olin ajamassa Kehä 1:ltä Vihdintietä Malminkartanoon. Kun saavutin Ruosilantien risteyksen valoista juuri liikkeelle lähteneen autojonon, kiinnitin huomioni kevyenliikenteenväylällä oikealla puolellani ohitseni kovaa vauhtia ajavaan mopoon. Samalla kun mopo lähestyi suojatien vihreitä valoja, oli henkilöauto kääntymässä Vihdintieltä oikealle. Ehdin jo oikeasti säikähtää, että mopo ajaisi suoraan kääntyvän henkilöauton alle, mutta niin se vaan ehti sujahtaa suojatien yli juuri ennen kuin auto ehti siihen.

Päivittelin tapahtumaa kyydissä istuneelle kaverilleni jatkaen matkaa Vihdintietä kohti kilometrin päässä olevaa seuraavaa risteystä, jossa minun piti kääntyä oikealle Malminkartanoon. Lähestyessäni risteystä muistin äskeisen tapahtuman ja tähyilin tavallistakin tarkemmin metsäkaistaleen takana olevalle kevyenliikenteenväylälle, jonka jatkeena olevan suojatien poikki olin kohta ajamassa. Oikealla ei mitään. Vasemmalla ei mitään. Oikealla täyttä vauhtia lähestyvä mopo! Pysähdyin suojatien eteen ja hetkessä mopo suhahti ohitseni.

Erityistä vaaratilannetta ei päässyt syntymään, sillä ehdin hyvin pysähtyä ennen suojatietä. Pysähdys ei ehkä olisi ollut yhtä rauhallinen, jos en olisi nähnyt edellisessä risteyksessä mopoilijan vähältä piti -tilannetta ja tiedostanut sellaisen mahdollisuutta myös omassa käännöksessäni.

Kääntyvän auton on väistettävä aina ...

Tilanne herätti minut ihmettelemään, kuinka kovaa vauhtia mopoilla saatetaan ajaa kevyenliikenteenväylillä. Mopoilu sallitaan yleensä kovavauhtisten teiden varsilla olevilla kevyenliikenteenväylillä. Niiden nopeusrajoitus on aina sama kuin vieressä kulkevalla tiellä. Näin ollen mopolla voi ajaa kevyenliikenteenväylällä käytännössä aina täysiä, koska mopon maksiminopeus on 45 km/h. Viritettyjen mopojen nopeuksista puhumattakaan.

Kääntyvä autoilija joutuu väistämään risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä aina, ellei autoilijalle pala vihreä nuolivalo. Pelkkä peileihin vilkaisu ei riitä, vaan käännyttäessä on aina muistettava tarkistaa päätä kääntämällä viereltä ja takaviistosta joskus kovaakin vauhtia lähestyvät ihmiset. Niin kävelijät, pyöräilijät, rullaluistelijat ... kuin mopotkin. Vaikeaksi mopojen väistämisen tekee tietenkin niiden vauhti. Siinä, missä 25 km/h ajava pyöräilijä lähestyy risteystä 7 m/s vauhdilla, lähestyy 45 km/h ajava mopoilija risteystä 12,5 metriä sekunnissa.

Lähestyessäni risteystä, josta aion kääntyä, tsekkaan jo ennakkoon kanssani saman suuntaisesti kevyenliikenteenväylää kulkevat. Ensin peileistä ja sitten päätä kääntämällä. Kääntyessäni katson kevyen liikenteen vielä uudelleen ennen kuin ajan suojatielle. Laskeskelin, että kahden oikealle katsomisen välissä kuluu aikaa noin 2-3 sekuntia. Kun mopon nopeus kerrotaan tällä, saadaan tulokseksi 25-37,5 metriä. Näin kauas taakse pitäisi siis huomata katsoa ensimmäisellä vilkaisulla, mikäli ei halua saada uuden vilkaisun myötä sydämentykytyksiä, kun auton edestä vilahtaa yllättäen mopo.

... mutta siihen ei kannata luottaa sokeasti

Vuotta ennen ajokortin hankkimista jäin vastaavassa tilanteessa pyörällä auton alle. Ajoin pimeällä alamäkeen Lohikoskentien kevyenliikenteenväylää kohti Vapaaherrantien risteystä, johon oli juuri syttynyt vihreät valot sekä autoille että kevyelle liikenteelle. Risteyksestä oikealle oli kääntymässä punainen auto. Koska auto hidasti vauhtiaan, kuvittelin sen huomanneen minut, enkä jarruttanut suojatietä lähestyessäni. Juuri kun pääsin suojatielle, tajusin että auto ei väistäkään. Ehdin tehdä minimaalisen väistöliikkeen oikealle, kun jo lensin törmäyksen voimasta mahalleni katuun.

Olin täräyttänyt auton matkustajan puoleisen oven etuosaan ja päädyin siitä parin-kolmen metrin päähän tien reunaan. Autoa kuljettanut nainen kertoi, ettei ollut lainkaan huomannut minua ja kysyi, että oliko minulla pyörässä valo. Oli kyllä. Punaisen auton perässä ajanut nainen sen sijaan oli nähnyt koko tilanteen, joten en sentään ihan näkymätön ollut.

Kolhin kolarissa kipeästi polveni, mutta mitään vakavampaa ei onneksi sattunut. Pyörä sen sijaan meni aika solmuun. Kun sitten sain pyörän takaisin huollosta, olin aluksi suorastaan vauhkona risteyksistä ajaessani. Mikä tahansa auto oli potentiaalinen päälle ajaja olivat ne sitten kääntyviä tai kolmion takaa tulevia.

Olin aiemmin ollut pyöräilijänä merkinnän alun mopokuskiin verrattavissa oleva hullu pyöräilijä, joka tiesi kyllä oikeutensa ja luotti siihen, että autoilijat näkevät aina. Kolarointi muutti liikennekäyttäytymistäni pikkuisen varovaisemmaksi. Kuitenkin vasta autokoulussa huomasin oikeasti, että kevyen liikenteen havainnointi autosta ei olekaan niin itsestään selvää, kuin mitä olin pyöräilijänä kuvitellut. Asian tajuaminen oli oikeastaan pienoinen järkytys. Väitän, että jos olisin omistanut ajokortin jo kolarin aikaan, kolaria ei olisi koskaan tapahtunut. Sen verran autolla ajaminen on opettanut. Olen edelleenkin hieman hullu pyöräilijä ja pidän oikeuksistani aika tiukasti kiinni, mutta mukana on aivan erilainen varovaisuus kuin ennen.

Yhteispeliä!

Viimesyksyinen mopotapaus ja oma kolarini nousivat väistämättä mieleeni katsoessani maanantaina Puskuria. TV2:n auto-ohjelmassa on pyörinyt tällä kaudella K75-sarja, jossa jokaisessa jaksossa auton rattiin istutetaan yksi vähintään 75-vuotias kuljettaja ja katsotaan, miten hän selviää yllättävistä tilanteista. Tuoreimmassa jaksossa katsottiin, havaitseeko oikealle kääntymässä oleva kuljettaja samasta suunnasta suojatielle vauhdikkaasti ajavan pyöräilijän. Muuten varsin skarpilta vaikuttanut kuljettaja ei havainnut, vaan kyydissä istunut kouluttaja joutui painamaan jarrua. Nyt kyseessä oli järjestetty tilanne ja pyöräilijä jo valmistautui jo hieman ennakkoon väistämään autoa. Toisin oli edellisessä jaksossa, jossa satunnainen pyöräilijä ajoi rauhassa pahaa aavistamatta vihreillä valoilla suojatielle ja olisi saattanut jäädä auton alle, ellei kouluttaja olisi ollut tilanteen tasalla ja jarruttanut.

Pyöräilijä väistää autoa. Näin tuossa Puskurin järjestämässä tilanteessa niin itseni! Hulluna pyöräilijänä... Onneksi olen nykyisin ottanut vähän opikseni.


Tuoreemman jakson lopussa kouluttaja totesi, että pyöräilijän kannattaa käyttää sellaista nopeutta, että hän pystyy havaitsemaan ja hänet pystytään havaitsemaan ja että liikenne on yhteispeliä. Kaikkien osapuolien on syytä olla varovaisia, eikä sokeasti luottaa oikeuksiinsa. Tämä pätee vähän kaikkeen liikenteessä. Eli mopoilijat ja pyöräilijät: vaikka teillä olisi etuajo-oikeus, pitäkää silti varanne. Ja autoilijat, muistakaa katsoa kunnolla sivuille ennen kuin käännytte.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!