POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla kawasaki er-5

Yksi vai 50 hevosvoimaa?

lauantai 14.05.2016 Avainsanat: Jenni , Kawasaki ER-5 , Moottoripyöräily , Pohdiskelu

Kuten niin monet tyttölapset, myös minä olin kouluikäisenä innokas hevoshullu. Hevoskirjat luettiin puhki, kaappien ovet tapetoitiin hevosjulisteilla ja siskoni kanssa leikittiin aina hevosta. Kesän kohokohta oli vierailu tädilläni, koska hänellä oli hevonen ja pääsimme sillä joskus ratsastamaankin. Eräänä kesänä olimme siellä muutaman päivän ratsastusleirimeiningillä ja se oli ihan parasta! Muuten en kuitenkaan harrastanut sitä, koska se olisi ollut niin kallista.

Aikuisiällä olen useammankin kerran miettinyt, että mitä jos aloittaisin ratsastuksen nyt kun siihen olisi varaa. Koskaan en kuitenkaan saanut aikaiseksi selvittää, missä olisi hyvä talli. Tiedättehän ryhtymisen vaivan?

Keväällä hyvä ystäväni, jonka lapsi harrasti ratsastusta LaKu Stall -tallilla, oli järjestämässä ratsastuskokeilua itselleen ja kaverilleen ja kysäisi minuakin mukaan. No ilman muuta! Ratsastaminen oli kiehtovaa, mutta vaikeaa. Oli päästävä harjoittelemaan lisää! Ratsastavien lasten äitejä riitti sen verran, että parin kokeilukerran jälkeen tallilla päätettiin perustaa lauantaihin klo 13 aikuisten alkeisryhmä. 

Ajattelin, että kun myyn moottoripyöräni, voin käyttää siitä säästyneet rahat ja ajan ratsastamiseen. Eerikin laskennalliset 50 hevosvoimaa muuttuisivat yhdeksi eläväksi hevosvoimaksi. Muutaman kerran jälkeen kävi kuitenkin se mitä vähän alunperin pelkäsinkin. Aloin tympääntyä siihen, että ratsastus vei ajomatkoineen ja alku- ja loppuvalmisteluineen kolme tuntia lauantai-iltapäivästä. Välillä olisi kiva tehdä jotain muutakin.

Lisäksi hevoset eivät herättäneet enää sellaisia tunteita kuin lapsena. Ovathan ne kivoja ja niitä on kiva silitellä, mutta kun joka tunti oli eri hevosen kanssa, et ehdi oppia mitenkään sen tavoille. Vaikka ne ovat eläimiä, ne silti tuntuivat työkaluilta, jotka pitää vaan huoltaa ennen ja jälkeen tunnin, koska yksittäisen ratsastuskerran aikana hevosen ja ratsastajan välille ei kehity mitään.

Suosikkiheppani Esko, jolla olen päässyt ratsastamaan kahdesti.

Moottoripyöräilyn kanssa minulla on ollut aina se ongelma, etten malta lähteä viikonloppuisin ajamaan pidempää lenkkiä. Ratsastamiseen kuitenkin pystyin käyttämään 3 tuntia koska se oli sovittu meno. Mutta mitä jos sittenkin jättäisin viikottaisen ratsastamisen pois ja ajaisin välillä pitkiä reissuja mp:llä? 

Kuten edellisessä blogimerkinnässä annoin ymmärtää, minulla oli mp-kauden ensimmäisen viikonlopun jälkeen sellainen fiilis, että voisi kyllä ajaa lisää... Eilen jutun lukenut työkaverini tiedusteli, aionko myydä sen kuitenkin vielä. Vastasin, että jos joku siitä nyt sen 2500 e maksaa niin enköhän, mutta tinkimään en ala. "Onko päätetty kanssa?" No joo, kai...

Miten sattuikin, eilen illalla sain ensimmäisen tekstarin, jossa kyseltiin mahdollisuutta päästä katsomaa Eerikiä. Kyselijä oli parinsadan kilsan päästä, joten tuntui, että nyt voisi olla tosi kyseessä. Siitä seurasikin dilemma: haluanko mä oikeasti luopua siitä?

Vielä huhtikuussa olin varma moottoripyörän myymisestä, mutta nyt kauden aloitettuani on tuntunut siltä, että olen innostunut siitä enemmän kuin parina viime vuonna. Pyörittelin ajatusta illan päässäni ja lopulta tulin siihen tulokseen, että ei, en raski myydä. Vaikka aaisin vain vähän, on Eerikistä minulle iloa enemmän pyöränä kuin rahana. Niin poistin myynti-ilmoituksen netistä ja pahoittelin tekstaajalle, että pyörä ei sittenkään ole myytävänä.

Valintani on siis 50 hevosvoimaa.

 Jatkan sittenkin seikkailuja 50-hevosvoimaisella Eerikillä. Eikä se pois sulje sitä, ettenkö voisi satunnaisesti käydä moikkaamassa 1-hevosvoimaisia.

Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!

tiistai 10.05.2016 Avainsanat: Huolto , Kawasaki ER-5 , Moottoripyöräily , Ongelmatilanteet

Viime viikolla ilmat muuttuivat niin kesäisiksi, että iski kauhea kuume päästä ajamaan moottoripyörällä. Ei siis muuta kuin tiistaina viestiä Nurmi MP:lle, että voisivatko herättää Eerikin talviunilta. Kyllähän se onnistui, suorastaan seuraavaksi päiväksi, vaikka tarvetta oli vasta perjantaille. Mutta ajattelivat, että tykkäisin ehkä ajaa sillä jo helatorstaina. No todellakin, mutta harmillisesti en saanut järkättyä kyytiä, joten perjantaille meni.

30 tkm huolto ja vähän muutakin huoltoa

Talven aikana Kawasaki ER-5:lle 30 tkm huolto, joka sisälsi lukuisia tarkistuksia sekä jarrunesteen, öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon. Samalla vaihdettiin myös eturengas ja uusittiin (ilmeisesti) alkuperäiset ketjut, rattaat ja "damper rr hubshock". Tuo viimeinen 50 euron arvoinen osa oli minulle laskua lukiessa ihan hepreaa, mutta huollon Aaro näytti minulle oikein räjäytyskuvan kanssa, että kyseessä on takarattaan ja takapyörän väliin tuleva kumi, joka vaimentaa värähtelyä tms. 

Ennen pyörän luovutusta kävimme vielä läpi huolto-ohjelman tarkastuskohdelistan ja sain kysellä vapaasti kaikista kohdista, mitä ne tarkoittivat. Aaro myös suositteli öljyämään ketjut joka tankkauksen välissä (n. 250 km) ja aina sateen jälkeen. Huolto-ohjelma suositteli öljyämistä 600 km välein, mutta molemmat paikalla olleet työntekijät totesivat sen turhan harvaksi väliksi. Ja mulla taisi venähtää viime kesänä 700 kilsaan... Täytyy jatkossa rasvailla tiheämmin, jotta uudet ketjut varmasti pysyvät hyvänä! Uusi ketju täytyy myös kiristää noin tuhannen kilsan ajon jälkeen. Saa nähdä osaanko tehdä itse vai käynkö poikkeamassa huollossa.

Kawasaki ER-5 huolto-ohjelma.

Kokonaisuudessaan huolto maksoi 485,66 e. Työhön meni aikaa pikkaisen yli 3 tuntia ja se maksoi 183,13 e. Osat ja nesteet kustansivat puolestaan 302,53 e, mistä eturengas (Michelin Pilot Street 110/70 R17) 71,40 e ja ketjut+rattaat+vaimennuskumi puolestaan 163,12 e. Aikaisen talvisäilytyspaikan varaajan etuna huolto ja osat tulivat 15 % alennuksella.

ER-5:n Huolto tuli ketjujen ja renkaan vaihdon takia aika kalliiksi, mutta mitään yllätyksiä siinä ei ilmennyt, vaan Nurmi MP:n syksyllä antama hinta-arvio piti paikkansa muutaman euron tarkkuudella. Laskussa oli vielä erikseen mainittu, että pyörännapaan meni O-rengas ja siinä syy miksi hinta-arvio heitti vajaat kolme euroa.

On miellyttävä asioida liikkeessä, joka on näin tarkka jo arvioissaan eikä jätä asiakkaalle mitään epäselvyyttä, mitä pyörälle on tehty ja mihin rahat oikein menivät. Lisäksi ilmapiiri on miellyttävä ja kaikesta voi kysyä ja tosiaan vastaukset ovat perusteellisia, kuten tuon rataspakan kumin kanssa sain huomata. Aiemmassa paikassa kaikki tuli kyllä tehtyä, mutta siellä palveluun ei kiinitetty tällä tavalla huomiota.

Lasku huollosta. 

Ekat ajelut eivät menneet ihan putkeen...

Illalla lähdin onnellisena liikenteeseen kauniissa kesäsäässä; suunnitelmana oli ajaa Uuraisille, Hirvaskankaalle ja Laukaaseen. Alle kilsan ajettuani pysähdyin risteykseen kääntyäkseni isommalle tielle. Lähtiessäni uudestaan liikkeelle pyörä tuntui jotenkin oudolta. Kokeilin isompaa vaihdetta, mutta pyörä ei silti tuntunut kulkevan kuten pitäisi. Oliko mulla kuitenkin väärä vaihde? Ei olisi ihme jos olisi pyöränkäyttötaidot ruosteessa talven jäljiltä. Koitin vielä uudestaan pienempää vaihdetta, mutta lisäkaasusta huolimatta pyörä ei ottanut kierroksia vaan kulki vähän vaivaisesti. Lopulta se sammui kokonaan ja viimeisillä voimilla rullailin sen tien reunaan. Koitin käynnistää pyörää muutaman kerran, mutta se ei jaksanut käynnistyä edes ryypyn kanssa, vaan kuulosti hyvin vaivaiselta.

Mietin hetken toimintasuunnitelmaa: talutanko pyörän seuraavalle bussipysäkille vai tien yli pienemmän tien reunaan, mistä pääsen tarvittaessa vaikka kotiin? Päädyin ylittämään tien, kun liikennettäkään ei ollut haittaamassa. Talutettuani pyörän risteävän tien reunaan pois risteysalueelta laskin pyörän seisontatuen alas ja laskin pyörän sen varaan, mutta yllättäen pyörä lähtikin kallistumaan minua kohti. Koitin työntää sitä takaisin pystyyn, mutta kallistuskulma oli jo liikaa voimilleni. Yritin vielä kannatella pyörää hetken muutaman sentin maasta ilmassa ja tähyillä apuvoimia, mutta kun ketään ei näkynyt mailla halmeilla, jouduin luovuttamaan ja laskemaan pyörän varovasti kyljelleen. Oli kyllä sellainen olo, että näenkö mä nyt unta?!

Juuri kun olin lähdössä viereiseen taloon pyytämään apua vastaan tuli auto, joka pysähtyikin kun vähän huidoin. Kuski oli huolissaan, että onko minulle käynyt jotain, mutta ei, tarttisin vaan lisävoimia pyörän pystyyn saamiseen. Kuskin ja matkustajan avulla 200-kiloinen pyörä saatiin helposti nostettua takaisin pystyyn ja iloiseksi yllätyksekseni sen maalipintoihin ei jäänyt mitään jälkiä! Vain vasemman peilin taustaan tuli muutama naarmu, mutta niitä siinä oli jo ennestäänkin.

Auton jatkettua matkaa koitin käynnistää pyörää uudestaan ja nythän se olikin ihan yhteistyökykyinen. Tai no, käynnistäessä ryypyllä kierrokset pysyivät tonnin kieppeillä, vaikka ryypyn kanssa ne vasta yleensä nousevat ripeästi yli 3000:een. Hetken päästä kokeilin ottaa ryypyn pois ja pyörä pysyi edelleen käynnissä. Jatkoin siitä sitten kotiin kun pyörä tuntui kulkevan, pyörin lähikortteleissa.

Lopulta uskalsin luottaa pyörään sen verran että päätin ajaa Palokan keskustaan tankkaamaan. Ajattelin, että talvi oli jotenkin pilannut bensan säilöntäaineesta huolimatta ja siksi pyörä kävi niin hassusti. Juuri kun olin saanut pysäköityä pyörän tankille, viereisen auton luona ollut mies tuli sanomaan, että turhaan tulen tankkaamaan. Maksuautomaatti oli syönyt hänen pankkikorttinsa ja hän oli vaimonsa kanssa odottanut huoltomiestä jo puoli tuntia. Pahoittelin tapahtunutta ja koitin lähteä jatkamaan matkaa, mutta tällä starttinappi ei saanut moottoripyörää inahtamaanknaa, vaikka käytin sen välillä virrattomana ja tsekkasin ettei virrat olleet menneet pois hätä-seis-napistakaan.

Mietin, että tulisiko tästä nyt päivä, kun Autoliiton Plus-jäsenyydelle tulisi käyttöä? Saisin vietyä moottoripyöräni hinurin lavalla takaisin huoltoon. Juttelin samalla miehen kanssa moottoripyöristä ja selasin vähän ohjekirjaa josko siellä olisi ohjeita starttaamattomuuteen. Sitten koitin vielä kerran startata pyörää ja sehän käynnistyi niin kuin ei olisi koskaan mitään ongelmia ollutkaan! Sitten en kyllä uskaltanut enää sammuttaa pyörään. Toivotin miehelle onnea pankkikortin takaisin saamisessa ja suuntasin tankkaamaan Seppälään.

Seppälässä sain tankattua pyörän, mutta startatessa se ei taas inahtanutkaan. Siinä vaiheessa tajusin, että olin unohtanut pitää kytkimen pohjassa tai vaihteen vapaalla startatessani pyörää! Tämän siitä saa kun ajaa vain automaattivaihteisella autolla! Mulla oli varmasti sama ajatushäiriö Palokan bensa-asemalla.

Kaikessa säädössä oli tuhraantunut sen verran aikaa, että päätin ajella vähän lyhyemmän lenkin lähiympäristössä. Vähän jännitti vieläkin, että pyörä sammuisi jonnekin tien poskeen, mutta koko loppuillan se toimi kuin mitään ongelmia ei koskaan olisi ollutkaan. :) Semmoinen 70 km kertyi mittariin kun ajelin Muurameen, poikkesin Isolahteen, ajoin samaa tietä takaisin Muurameen ja sieltä vielä Säynätsalon ja Vitapoliksen kautta kotiin. Muutamia syviä monttuja oli kyllä Isolahdentiellä, sai olla tarkkana etenkin vasta-aurinkoon ajaessa ettei osu niihin. 

Eerik Muuramen Vitapoliksessa, taustalla Päijänne ilta-auringossa.

Kawasaki ER-5 myytävänä

Viime kesänä ajot jäivät tosi vähälle, joten toteutin syksyisen suunnitelmani ja laitoin noin kuukausi sitten moottoripyörän myyntiin Nettimotoon. Hinnaksi laitoin 2500 e, mikä on moniin Kawasaki ER-5:iin verrattuna korkeahko, mutta pyörä on toisaalta hyvin varusteltu ja erinomaisessa kunnossa. Juttelin myyntiaikeistani Nurmi MP:n myyjän kanssa ja oli ilahduttavaa kuulla, että hänen mielestään hinta oli ihan ok. Mulla ei ole pakottavaa tarvetta saada pyörää kaupaksi, joten ei ole tarvetta polkea hintaa. 

Yleisesti ottaen kyllä vaikuttaa siltä, että aika heikosti Erkit ovat tänä keväänä vaihtaneet omistajaa ja luulen että Eerik jää minulle. Eikä se kyllä haittaa. Tänä keväänä podin pitkästä aikaa ajokauden aloituskuumetta, joka kasvoi sitä mukaa kuin lämpötilat mittarissa. Tänään joku tuntematon numero oli soittanut minulle ja ensimmäinen ajatus oli, että voi ei, haluaako joku nyt kuitenkin ostaa moottoripyöräni. Mies nauroi minulle, että koita nyt hyvä ihminen päättää mitä teet sen kanssa! :D

Jälkikirjoitus

Laittelin eilen Aarolle viestiä, että onko mitään arviota, miksi Eerik sammui matkalle. Työkaverini ehdotus oli, että se oli vielä vähän talvihorroksessa, mutta mikä oli huollon näkemys?

Vähän nolotti kyllä kertoa, että kippasin pyörän... Mutta en kuulemma ollut ensimmäinen vastaavassa tilanteessa. Sitä kun on vähän tilanne päällä ja keskittyminen herpaantuu, niin on muillakin pyöriä kaatunut. Mä olin onnekas kun Eerik selvisi vaurioitta. :)

Syitä voi olla monia, mutta yksi arvio oli, että jokin oli estänyt polttoaineen syötön. Sitten kun pyörä kävi kyljellään, se jokin syötössä liikahti ja polttoaine pääsi taas liikkumaan. Jos vika toistuu niin täytyy viedä pyörä huoltoon, mutta muuten en jaksa stressata siitä.

Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa

tiistai 11.08.2015 Avainsanat: Huolto , Kawasaki ER-5 , Moottoripyöräily

Eletään vasta elokuun alkua, mutta kävin jo varaamassa moottoripyörälleni Eerikille talvisäilytyspaikan Nurmi MP -nimisestä uudesta moottoripyörä- yms. vapaa-ajan laitteiden liikkeestä. Aikainen lintu nimittäin nappaa madolta 15 % alen talven aikana tehtävistä huolloista, kun varaa talviunet elokuun loppuun mennessä.

Aiemmin huollatin ja talvisäilytin Kawasaki ER-5 -pyörääni Kuvan moottoripalvelussa, mutta sen mentyä viime syksynä konkurssiin siirryin Bikeforumin asiakkaaksi, koska Kawasakin edustus siirtyi heille. Sinänsä ei olisi ollut väliä, minkä liikkeen asiakkaaksi ryhdyn, kun Eerik tarvitsi vain talvisäilytyksen ja öljynvaihtohuollon, mutta oli yksinkertaista viedä se valtuutettuun huoltoon.

Kuvan huollon "autotalliin" verrattuna Bikeforum oli tosi paljon hienompi paikka. Mutta oli heillä kalliimpaakin, sillä talvisäilytys maksoi 215 e, kun Kuvalla se kustansi 200 e. Jättäessäni pyörän sinne jäi hyvä fiilis, ja siitäkin jäi hyvä fiilis, että talvella öljynvaihdon yhteydessä minulle soitettiin ja kysyttiin haluanko vaihtaa jarrukahvan, joka on vääntynyt. Keväällä fiilikset kuitenkin laskivat ensinnäkin siksi, että huhtikuun lopussa minulle soitettiin, että pyörä pitäisi hakea pois ennen kuun vaihdeta, koska varaston vuokrasopimus umpeutuu. Olin ajatellut hakea sen pois vasta pari viikkoa myöhemmin, sillä kuun vaihde oli aikamoista hässäkkää autonvaihdon vuoksi, mutta ei auttanut kuin järjestää haku aikaisempaan. Toinen miinus tuli siitä, että pyörää ei ollut pesty talvea vasten vaan huomasin kotiin päästyäni, että sehän oli yhtä ravassa kuin syksylläkin. Ei tullut mieleen kysyä kuuluuko pesu säilytykseen, sillä minusta sen pitäisi kuulua siihen automaattisesti...

Nyt siirryn ilomielin Nurmi MP:n asiakkaaksi. Liikkeen perustivat viime syksynä Kuvan moottoripalvelun (huollon?) entiset työntekijät, joten sieltä varmasti löytyy asiantuntemusta. Ei sillä, etteikö sitä varmasti löytyisi Bikeforumistakin, mutta sympatiani ovat olleet alusta saakka uuden yrityksen puolella. Minusta oli tosi hienoa, että porukka rohkeni perustaa uuden liikkeen! Olisin mielelläni jättänyt Eerikin heidän hoteisiinsa jo viime talvena, mutta tieto talvisäilytysmahdollisuudesta tuli sen verran myöhään, että olin jo ehtinyt sopia siitä Bikeforumin kanssa.

Moottoripyörän talvisäilytys maksaa Nurmi MP:llä 199 e, mihin sisältyy pyörän perusasioiden tarkastus, polttoaineen lisäaineistus, akun ylläpitolataus ja tietysti myös se pesu. Talven aikana meinasin myös teettää pyörälle noin 200 euroa maksavan 30 tkm huollon, koska se tulee täyteen vajaan tuhannen kilsan päästä. Talvisäilytyksen ennakkovaraajan 15 % alennus huolloista tulee siis käytettyä. :)

Nurmen Jyskän Lidlin takana sijaitsevat tilat olivat hienot, vaikka myyjä antoikin ymmärtää, että ne olivat vielä hieman kesken. Vasta kotona tajusin, että unohdin käydä tsekkaamassa liikkeen Facebookissa mainostaman loungen, jossa voi hengata pyörän huollon ja pelata vaikka flipperiä. Siistiä?!

Samalla kun kävin varaamassa säilytyksen, pyysin tiskin takana ollutta miestä vilkaisemaan Eerikin renkaita. Olin vähän katsellut, että eturenkaassa ei ole enää hirveästi uraa jäljellä, mutta kyllä siellä kuulemma vielä ajaa. Sakkorajamerkintään renkaan keskellä oli vielä hieman matkaa, sivuilla uraa riittävästi ja rengas muuten kaikin puolin ehjä. Luulen, että vaihto tulee ajankohtaiseksi ensi kaudella. Kysyin aiemmin tarjousta uudesta eturenkaasta Nurmelta ja Bikeforumista. Nurmella Michelin Pilot Street maksaisi asennuksineen 100 e, kun taas Bikeforumin tarjoama Pirelli Sport Demon maksaisi 142 e.

Renkaiden kunnon lisäksi ystävällinen mies katsoi samoilla vauhdeilla ketjujen ja jarrujen kunnon, jotka molemmat näyttivät pikavilkaisulla olevan ok. Ihmettelimme myös vääntynyttä jarrukahvaa, sillä pyörässä ei näy viitteitä, että se olisi kaatunut. (Kahva oli eteenpäin mutkalla jos ostaessani pyörän, mutta en ole vaihdattanut sitä, koska se ei vaikuta käyttöön.) Moottoripyörään jää lähes aina jälkiä jos se kaatuu, mutta Eerikin ainoat naarmut ovat pakoputkessa ja nekin tosi pieniä. 

Vaikka olen tässä on nyt huoltoa ja säilytystä sopimassa, niin totta puhuen olen suunnitellut moottoripyörän myyntiä. Vaikka ajaminen onkin kivaa, se on jäänyt niin vähiin viime ja etenkin tällä kaudella, että pyörää ei ole järkevää pitää. Kaikki muut harrastukseni kiilaavat aina edelle... Tämä kausi on kuitenkin jo niin pitkällä, että on hyvin epätodennäköistä, että pyörä menisi enää kaupaksi. Niinpä lieneekin parasta huoltaa se nyt ja myydä heti ensi kauden alkaessa. Huoltoon menee se vajaa parisataa, mutta ainakin itse ostaisin mieluiten huolletun ja kaikin puolin kunnossa olevaksi todetun pyörän.

Mitä mieltä olette? Pitäisikö pyörä yrittää myydä nyt polkuhintaan vai keväällä vähän korkeammalla ja huollettuna? Ei siitä kuitenkaan missään tapauksessa omiaan tule saamaan takaisin.

Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely

keskiviikko 08.07.2015 Avainsanat: Kawasaki ER-5 , Leonidas , Maalipinta , Polo Junior , Puhtaanapito , Yhteistyö

* Yhteistyössä Glosspoint

Auton pinnoitteen valinta voi olla ensikertalaiselle tosi vaikeaa. Koin tämän itse, kun Polo oli uusi ja koitin miettiä, mikä kestopinnoite siihen kannattaisi teettää. Googlella löytyi lukuisia eri nimisiä maalipinnan suojauskäsittelyjä, mutta mistä tietää, mikä niistä olisi paras, kun kaikki lupaavat kiiltoa ja säihkettä. Kaikki liikkeetkin tuntuvat myyvän eri käsittelyjä, että valitse siinä sitten.

Itse päädyin hieman sattumalta autonhoidon erikoisliikkeen Glosspointin asiakkaaksi: ostin Grouponista sarjakortin auton käsinpesuun ja jäin sille tielle. Glosspoint suositteli Poloon CQuartz-nanopinnoitetta ja koska kuulosti ylivertaiselta kilpaileviin tuotteisiin nähden, päätin ottaa sen. Nyt 3,5 vuotta myöhemmin voin sanoa, että CQuartz oli nappivalinta, sillä Polo säilytti kiiltonsa pesusta toiseen todella mahtavasti. Välillä pesu viimeisteltiin lisäkiiltoa tuovalla HydrO2 tai ReLoad -suihkeella, ja sitten ei taas muuta kuin kovaa ajoa.

Viimekesäinen kuva Polosta pari päivää käsinpesun jälkeen. Aina vaan kiiltää!

CQuartziin tykästyneenä laitatin sen viime kesänä moottoripyörääni, minkä seurauksena kymmenvuotias maalipinta näytti tuliterältä. Leonin käsittely CQuartzilla olikin sitten jo itsestään selvää ja veinkin sen Glosspointille alle viikko luovutuksesta. Polon pinnoituksen jälkeen CQuartzia on kehitetty ja Eerik ja Leonidas saivatkin molemmat pintaansa entistäkin paremman CQuartz Finest -pinnoitteen

Moottoripyöräni Kawasaki ER-5 sai myös CQuartz Finest -pinnoituksen.

CQuartz pintaa syvemmältä

Tämän kaiken ihkutuksen jälkeen sopii kysyä, että mitä ihmeainetta se CQuartz oikein on? Mikä siitä tekee paremman kuin muut kestopinnoitteet? Päätin ottaa asiasta selvää, jotta pinnoitevalinnan kanssa painiskelevilla olisi vähän helpompaa. Ja kyllähän asia kiinnosti itseänikin. Samalla tavalla kuin voin juuttua Rengasnuoralle pitkäksi aikaa juttelemaan renkaista, tykkään kysellä Glosspointin Leolta eri pinnoitteista ja niiden ominaisuuksista. Kaikki taustat on vaan hirveän kiinnostavia!

CarPro CQuartz Finest on nanopinnoite, joka sulkee sen kolme mikrometriä paksun lasimaisen kvartsikuoren alle. Pinnoite ei kuitenkaan ole vain kuori, vaan se integroituu osaksi maalipintaa. Pinnoite on superkova, joten se suojaa autoa mikronaarmuilta eikä peseminen himmennä pinnan kiiltoa samalla tavalla kuin käsittelemättömässä autossa.

Perinteisiin vahapohjaisiin pinnoitteisiin verrattuna CQuartzin etu on sen kestävyys. Perinteiset vahapohjaiset pinnoitteet ovat herkkiä erilaisille kemikaaleille eivätkä kestä liuotin- tai alkalipohjaisia pesuaineita, mutta CQuartz on kiinni ja pysyy, vaikka autoa pesisi millä. Sen on testattu kestävän jopa asetonia ja tinneriä, mutta ei niitä kyllä oikeasti kannata käyttää auton puhdistamiseen... Yleisesti ottaen CQuartz helpottaa auton pesua, sillä kun pinta on liukas, lika ei myöskään tartu siihen niin tiukasti. Lintujen tujut jätöksetkään eivät "pala" siihen niin nopeasti kiinni kuin käsittelemättömään maalipintaan.

Itse olen täysin rakastunut CQuartzin kiiltoon sekä kykyyn hylkiä vettä. Ei ole kerta tai kaksi, kun on sateen jälkeen vain pitänyt jäädä ihailemaan ja valokuvaamaan auton katolla helmeileviä vesipisaroita, jotka lähtevät kiitämään, kun niitä vain pikkuisen puhaltaa. Alkuperäiseen CQuartz-pinnoitteeseen jäi vesipisaroiden kuivuessa kalkkirinkulaa, jotka sai pois vain kiillottamalla. Finestiin kalkkikuvioita ei jää niin helposti ja jos jääkin, ne irtoavat CarPron Spotless -pesuaineella. (Sillä saa kuulemma myös kalkkijäämät pois saunan ovesta ja kylpyhuoneen kaakeleista - pitäisi ehkä ostaa itsellekin!)

Tämä sateella kännykällä otettu kuva on ehdottomasti suosikkikuvani CQuartzin kyvystä hylkiä vettä! Ei tarvitse olla kuin pieni kallistus, niin vesi valuu pois.

Sateen jälkeen vesipisarat helmeilevät Leonin katolla.

Täysin autuaaksi CQuartz ei valitettavasti auton omistajaa tee, vaan kyllä silläkin käsiteltyyn autoon tulee naarmuja esimerkiksi lumiharjasta tai ihan pesusta. Se kuitenkin vähentää naarmuuntumista ja säilyttää siten auton pinnan pidempään kiiltävänä. Ja jos auton pintaan on tullut naarmuja, jotka halutaan kiillottaa pois, ne lähtevät pois paljon kevyemmälle kiillotuksella kuin mitä tarvittaisiin, jos pintaa ei olisi käsitelty.

CQuartzista on olemassa monia eri versioita, mikä tuntui minusta tosi sekavalta ennen kuin Leo avasi minulle näitä eroja. CQuartz Finest on lippulaivatuote, jota saa tarjota vain lisensoidut käsittelijät kuten Glosspoint. Kuka tahansa voi sen sijaan käsitellä autonsa alkuperäisellä CQuartzilla tai CQuartz UK:lla, joka on kehitetty erityisesti kylmään ja kosteaan ilmanalaan kuten Brittein saaret. Muita CQuartz-tuotteita ovat vanteille ja maalaamattomille muoviosille tarkoitettu CQuartz DLux sekä nahan ja tekstiilien suojaamiseen tarkoitettu CQuartz Fabric&Leather.

CQuartz-pintakäsittelyn vaiheet

Auton pinnoittamiseen CQuartzilla varataan aina kaksi päivää aikaa, joten en jäänyt katsomaan sen tekemistä samalla tavalla kuin muita Leonille tehtyjä juttuja. Jotain rajaa sentään! :D Pyysin kuitenkin Glosspointia ottamaan kuvia käsittelyn eri vaiheista ja haastattelin heitä auton luovutusvaiheessa, jotta voin kirjoittaa tästäkin operaatiosta blogimerkinnän.

Ennen CQuartz-pinnoitusta auto on saatava täysin puhtaaksi ja pinta mahdollisimman virheettömäksi. Pinnoite on tavallaan lasitus ja sen lasituksen alle auton maalipinta halutaan tietenkin ikuistaa täydellisimmillään.

Auton puhdistus aloitetaan esipesulla, minkä jälkeen siihen levitetään CarPron pH-neutraali Iron X -pesuaine. Se irrottaa pintoihin tarttuneet metallihiukkaset, joita tulee esimerkiksi ilmansaasteista ja jarrupölystä. Lopuksi tehdään vielä varsinainen pesu, jossa autosta irtoaa niin puiden mahla, maantiepiki kuin vanhat vahajäämätkin.

Iron X levitetään auton pintaan.

Uutukaisen Leonin pinnassa ei ollut juurikaan metallihiukkasia, sillä tässä ovat suurimmat valumat mitä Iron X irrotti. Jos pölyä olisi ollut paljon, auto olisi kauttaaltaan purppuranvärisen valuman peitossa.

Pesun jälkeen auto kiillotetaan koneellisesti eli kansankielellä myllytetään, jotta pinta olisi mahdollisimman virheetön ja aine tarttuisi siihen paremmin. Uudelle autolle riittää yleensä hyvin kevyt kiillotus, mutta vanhempia autoja pitää myllyttää kovemmin eikä kaikkia naarmuja ole välttämättä edes järkevää hioa pois. Kiillotuksen jälkeen siitä syntyneet jäämät poistetaan CarPro Eraser -rasvanpoistajalla ja sen jälkeen auto on valmiina vastaanottamaan varsinaisen pinnoitteen.

Maalipinnan kiillotusta epäkeskokoneella. Auto kallistetaan käsittelyä varten, jotta kyljet näkee paremmin - ja onhan tuo työasentonakin mukavampi. 

Auton maalipinnat käsitellään CQuartz Finestilla kahteen kertaan. Aine levitetään pintaan ristikkäisin vedoin pieni alue kerrallaan ja silotellaan kuivumisen jälkeen erikoispehmeällä mikrokuituliinalla. Hypistelin liinaa Glosspointilla ja täytyy sanoa, että se oli niin ihanan pehmeä, että siitä pitäisi ommella halinalleja! Hankalan mallisiin pintoihin, kuten Leonin keulan hunajakennosäleikköön, aine levitetään pensselillä ja kaikista vaikeimpiin paikkoihin kynäruiskulla. Kolmen tunnin kuluttua käsittely toistetaan. Maalaamattomat muoviosat käsitellään Finestin sijaan CQuartz DLux:illa, joka sisältää enemmän kvartsia ja tekee paksumman suojakerroksen.

CQuartz Finestin levitystä Leonin kattoon.

CQuartz DLuxin levitys pensselillä Leonin etusäleikköön.

CQuartz kovettuu lopullisesti viikossa, minä aikana autoa ei saa pestä pesuaineilla. Noin neljän viikon kuluttua käsittelystä Glosspoint suosittelee käyttämään auton tarkastuspesussa, jotta he voivat tsekata, että pinnoite on kovettunut. Pakollista tämä ei kuitenkaan ole. Sen jälkeen pinnoite onkin lähes huoltovapaa - riittää, että pintaan suihkaisee puolivuosittain pesun jälkeen CarPron HydrO2:a. Kätevimmin tämä käy minusta Glosspointilla käsinpesun yhteydessä, mutta ainetta voi ostaa sieltä myös kotiin, jos haluaa hoitaa pesut itse. Takuuta CQuartz Finest -käsittelylle annetaan kaksi vuotta, mutta sen saa pidettyä hyvänä vaikka kuinka pitkään tuolla HydrO2:lla.

Leonin käsittelyssä käytetyt aineet sekalaisessa järjestyksessä vasemmalta oikealle:
CQuartz DLux muoviosien nanopinnoite, Reflect kiillotusaine, Iron X metallijäämien pesuaine, Perl kumin suoja/viimeistelyaine, Eraser kiillotusjäämien poistoaine,  FlyBy Forte ikkunoiden pinnoitusaine (blogaan siitä erikseen!), CQuartz Finest nanopinnoite ja kaiken alla superpehmoinen mikrokuituliina Cquartzin tasoitteluun.

Hinta ja yhteenveto

CQuartz Finest -käsittelyn hinta riippuu sekä auton koosta että maalipinnan kuluneisuudesta. Uuteen autoon se on luonnollisesti edullisinta tehdä, koska autoa ei tarvitse silloin juurikaan kiillottaa. Leonin kokoisen auton CQuartz Finest käsittely maksaa 450 euroa. Käsittely on kallis, sitä ei käy kieltäminen. Sen tekemiseen menee kaikkine vaiheineen aikaa Leonin kokoisessa autoon toistakymmentä tuntia, joten ei ihme että hintaa kertyy. Minusta se kuitenkin kannattaa. Uuden auton kokonaishinnasta se on lopulta aika vähän.

Käytin Leonin Glosspointilla viime viikolla toista kertaa käsittelyn jälkeen käsinpesussa. Auto kiilsi niin, että luulin, että siihen oli jo laitettu HydrO2:a mutta oikeasti se oli vain pesty. Kuulemma joku asiakas oli myös hämmästellyt Leonin kiiltoa ääneen: "Onko tämä todellista?!" Niinpä, se kiilto on vain jotain uskomatonta!

Upea lopputulos! <3

* Olen saanut Leonin pinnoituksen hinnasta alennusta. Kaikki mielipiteet ovat omiani eikä yhteistyö vaikuttanut ostopäätökseen. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.

Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?

keskiviikko 28.01.2015 Avainsanat: #onnellistenajokoulu , Ecorun , Ford , Kawasaki ER-5 , Mazda , Moottoripyöräily , Nissan , Polo , Polo Junior , Taloudellinen ajo , Volkswagen , Yleinen

#onnellistenajokoulu

Poloisen vuosi 2014 sisälsi toimintaa enemmän kuin koskaan! Suurin kiitos siitä menee Mazdalle, jonka järjestämä Onnellisten ihmisten ajokoulu oli ehdottomasti paras juttu, mihin olen blogiurallani päässyt mukaan. Muistelen sitä edelleen lämmöllä. Kampanjan idea oli tehdä kuskeista onnellisempia ja sitä kautta ajamisesta turvallisempaa, rennompaa ja taloudellisempaa. Talven ja kevään aikana #onnellistenajokoulu kokoontui neljästi opettelemaan auton hallintaa liukkaalla kelillä, haastamaan asenteita ja treenaamaan taloudellista ajamista.

#onnellistenajokoulu'laiset radalla. Kuva (c) Akiphoto

#onnellistenajokoulu päättyi taloudellisen ajon kilpailu Ecoruniin. Valitettavasti homma vähän lässähti tässä kohtaa, sillä mukaan lähti vain muutama tyyppi eivätkä edes keulahahmot Anna Perho ja Aki Linnanahde osallistuneer. Opettajamme Minna kuitenkin nappasi Niklaksen kanssa palkintosijan, joten kampanja sai arvoisensa lopun.

Minusta #onnellistenajokoulu’n ideologia oli mahtava ja näkisin, että sille voisi olla tilausta ihan yleisestikin. Tietenkin se oli nyt myös Mazdan markkinointitempaus, mutta ainakin omasta mielestäni uusi ja rohkea sellainen ja heijasteli selkeästi Mazdan mainostamaa tapaa tehdä asiat eri tavalla.

Ecorun

Talidellisen ajon kilpailuihin osallistuminen oli toinen viime vuoden huippujuttu. Ilman #onnellistenajokoulu’a en olisi varmaan koskaan rohjennut niihin touhuihin lähteä, vaikka joskus olinkin niistä lukenut ja vähän haikaillutkin että se voisi olla siistiä. Nyt kun ekalla kertaa mukana oli taustataho, oli osallistumiskynnys matala.

Mazdalla ajaminen Ecorunissa meni penkin alle, mutta hauskaa oli silti ja kipinä jäi kytemään. Syksyllä lähdin kokeilemaan kisailua uudestaan, autona tällä kertaa tuttu ja turvallinen Polo. Ja sitten vielä uudestaan! Syksyn kisoissa voitin itseni ja oli ihan mahtavaa, vaikka sijoitukset eivät vielä päätä huimanneetkaan. Tänä vuonna pihistely tulee varmasti jatkumaan, ja onpa yksi kisa muuten ihan täällä Jyväskylässäkin!

Polo valmiina ensimmäiseen Ecoruniinsa.

Ajoharjoittelua

Helmi-maaliskuussa tuli harjoiteltua liukkaalla kelillä ajamista oikein urakalla. Ekana oli #onnellistenajokoulu’n rata, sitten perinteinen autokoulun liukkaan kelin ratapäivä ja maaliskuun alussa olin vielä Nokian Renkaiden Hakkapedia-blogaajien kanssa VW hyötyajoneuvojen talviajokoulussa (jossa tosin liukkaus oli epätalven vuoksi melkein muisto vain). Talviajokoulussa pääsin myös kokeilemaan maastossa ajamista Volkswagen Amarokilla, mikä oli tosi siistiä!

Amarok-maastoajelu Volkswagen hyötyajoneuvojen talviajokoulussa.

Koeajoja

Vuoden aikana ehdin koeajaa muutaman kiinnostavan auton, joista ykkösenä tietysti faceliftattu uusi Polo. Se oli ihana, mutta rahakirstun vartijan mukaan meille ei tule enää kolmatta Poloa. Olen itsekin siihen vähän järkitasolla kallistunut, lähinnä koska kokoluokkaa isompi auto olisi hiljaisempi. Kiikarissa on ollut Seat Leon, jonka koeajoin viime vuoden aikana parinakin eri mallina ja lisäksi sellainen oli vuokralla yhden viikonlopun. Syksyllä ajoin myös pari kertaa kaverin Seat Leon Cupralla, joka oli varsin tykki peli!

Tykki ja tykki :P

Keväällä minulla oli lainassa #onnellistenajokoulu’n tiimoilta ensin kolmen ja sitten vielä viikon ajan uusi Mazda3, joka herätti ristiriitaisia tunteita. Ulkonäköön ja ajotietokoneen ominaisuuksiin ihastuin, mutta melutasoon ja automaatin suorituskykyyn vihastuin. 

Syyskuussa pääsin kokeilemaan 4WETOA-blogin Akin Ford Ranger Wildtrak -pickuppia. Oli vähän muuta, mihin olen tottunut! Oli hauska käydä ajelemassa toisen liikenneblogaajan kanssa; ainakaan puheenaiheet eivät loppuneet kesken.

Lokakuun alussa koeajoin myös pikaisesti lataushybridi Golf GTE:n ja taisin vähän rakastua. Blogimerkintä GTE:stä on roikkunut luonnoksissa kuukausikaupalla, enkä enää tiedä, julkaisenko sitä ollenkaan ennen kuin testaan auton uudestaan. Luottomyyjäni kanssa oli vähän puhetta, että lainaisin sen Autotarvikkeelta viikonlopuksi kuten Polon viime keväänä.

Luottomyyjääni liittyen koin loppusyksystä myös järkytyksen, kun kuulin, että hänet ja monta muuta Autotarvikkeen myyjää oli irtisanottu. Vaikka emme ostaneet Mikalta kuin yhden auton, tuli hän kuitenkin tutuksi, kun kävin häntä silloin tällöin moikkaamassa asioidessani muuten Autotarvikkeella. Että kuka mulle nyt myy seuraavan Volkkarin?

Marraskuussa käännyinkin sitten Autopalen puoleen. Lainasin heiltä viikonlopun koeajoon Nissan Pulsarin, joka oli minusta yksi vuoden kiinnostavimmista autouutuuksista. Tykkäsinkin siitä tosi paljon, mutta automaattivaihteinen versio on niin suorituskyvytön, että se ei oikein houkuttele.

Moottoripyöräilyä

Eerik jäi viime kesänä aika vähälle ajolle. Kuten aiempinakin vuosina, koin elokuussa valaistumisen, että ei hitto, kausihan on kohta paketissa ja aloin vasta sitten panostaa ajamiseen. Kahvanlämmittimet olivat muuten paras tuunaus, mitä olen pyörään tehnyt! Kädet kylmettyvät syksyllä edelleen, mutta eivät enää syväjäädy.

Ajokauden lopulla minulla oli pari viikkoa lainassa kaverini moottoripyörä Kawasaki ER-6N, mutta ajoin sillä vain parisataa kilsaa, koska oli jo aika kylmät ilmat. Se oli ketterän ja vakaan tuntuinen ajettava, mutta ilmanvastus oli turhan suuri. Parin lenkin jälkeen pyörän akku yllättäen kuoli eikä tekohengityskään auttanut. Vaihdoin siihen sitten Eerikin akun (ER-5 ja ER-6 käyttävät samaa) ja ajoin sillä vielä pari lenkkiä ennen palauttamista kaverin luokse talviteloille. Kaveri ostaa siihen vasta keväällä uuden akun, niin ei tarvitse talvella huolehtia ylläpitolatauksesta.

Kawasaki ER-6N

Muuta

Polo ei arvostanut tammikuussa Mazda3:lla ajamistani ja kuoletti kostoksi akkunsa. Toisen kuoleman jälkeen akku meni vaihtoon. Kesällä Polo täytti kolme vuotta, minkä kunniaksi se pääsi katsastukseen ja öljynvaihto/jarruneste/ilmastointilaitehuoltoon. Autosta kuulunut hassu naputuskin saatiin ratkaistua huollon yhteydessä vaahtomuovilla.

Syksyllä kyllästyin Autotarvikkeen ökyhintaiseen renkaidenvaihtoon, vaikka hinta veloitetaankin huolenpitosopimuksesta. Niinpä päätin vaihdattaa renkaat jossain muualla. Innostuin siinä yhteydessä selvittämään kaikkien jyväskyläläisten auto- ja rengasliikkeiden hinnat, koska joku muukin oli varmaan kiinnostunut asiasta.

Autoiluvuoden kruunasi haastattelu Keskisuomalaisen Leidit Liikenteessä -palstalla. Jutusta tuli vielä tosi kiva; selitin ummet ja lammet, mutta niin vain toimittaja sai poimittua sieltä ne tärkeimmät kohdat.

Vuosi 2015

Tammikuun blogi oli varsin hiljainen, mikä johtui taustalla suoritetuista muuttopuuhista. Nyt muutto on suoritettu ja voin keskittyä taas siihen tärkeimpään, eli blogaamiseen. Tiedossa on ainakin lisää Seat Leonin testailua, U-käännöksiä, pari liukkaan kelin tapahtumaa ja tietysti pihistelyä Ecorunissa. Pysykää kuulolla!

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!