POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla jyväskyläläistä liikennekulttuuria

Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?

sunnuntai 18.02.2018 Avainsanat: Jyväskylä , Jyväskyläläistä liikennekulttuuria , Liikennesäännöt

Mikä kysymys tämä nyt on? Tietysti pitää! Kotini lähistöllä Jyväskylän Palokassa olevassa risteyksessä tosi monet kuitenkin jättävät käyttämättä, koska he ajavat risteyksessä etuajo-oikeutettuun suuntaan. 

Kyseessä on tietyön ajaksi rakennettu T-risteys, jossa T:n hatusta vasemmalle kääntyvä suunta on merkitty etuajo-oikeutetuksi. Normaaleissa olosuhteissa risteys on myös T-kirjaimen muotoinen, mutta silloin päätie kulkee suoraan.

Seppäläntien ja Heinälammentien risteys tietyön aikaan vs. normaalisti. 

Ilmeisesti autoilijat kuvittelevat, että tiessä on nyt vain väliaikaisesti vasemmalle kääntyvä mutka, jossa ei tarvitse näyttää vilkkua. Kyseessä on kuitenkin selkeä risteys, josta kertoo liikennemerkki ja vielä varoitus muuttuneista liikennejärjestelyistä.

Etuajo-oikeutettua suuntaa osoittava merkki ei muuta sitä tosiasiaa, että kääntyvän auton on aina näytettävä suuntamerkkiä. Ajoi risteystä sitten mihin suuntaan tahansa!

Vilkun käyttämiseen pakottaa lakipykälän lisäksi myös maalaisjärki. Miettikääpä tilanne kolmion takana vuoroaan odottavan silmin!

Häntä vastaan on tulossa auto, joka ei näytä vilkkua vasemmalle. Jatkaako se suoraan, jolloin kolmion takana seisova pääsee risteykseen? Tähän pitäisi pystyä luottamaan, mutta monet autoilijat kääntyvät silti tuosta risteyksestä muina miehinä (ja naisina) vasemmalle etuajo-oikeutettuun suuntaan. Ymmärtääkseni paikassa on tapahtunutkin jonkin verran vaaratilanteita tämän takia.

Vasemmalle kääntyvä taksi ei näyttänyt vilkkua. Kolmion takaa tuleva Peugeot olisi voinut kuvitella, että taksi jatkaa suoraan ja hänellä olisi vapaa pääsy risteykseen. 

Jotkut päätien suunnasta tulevat autoilijat näyttävät vilkkua oikealle, kun ajavat suoraan T:n hattua pitkin. Eihän siinä mihinkään käännytä, eikä ketään tarvitse edes väistää. Kenties autoilijat näyttävätkin suuntamerkkiä vanhasta tottumuksesta. Tai sitten he viestittävät vastaantulijoille, etteivät ole kääntymässä heidän eteensä. 

Sinänsä tämä on ihan ystävällistä, eikä vaaranna mitään. Vaan eipä sitä tarvitsisi, jos kaikki käyttäisivät suuntamerkkiä asianmukaisesti.

Suoraan ajava Honda näytti vilkkua oikealle, jotta kolmion takaa vastaan tuleva auto tietäisi varmasti, että hänellä on vapaa pääsy risteykseen.

Liikenne on yhteispeliä. Jos autoilija kääntyisi vieraalla paikkakunnalla tällaisesta etuajo-oikeutetusta risteyksestä, hän todennäköisesti näyttäisi vilkkua, jolloin kaikki tietäisivät hänen kääntymisaikeensa. Suoraan ajava vain ajaisi suoraan eikä edes miettisi vilkuttamista. Miksi tutussa paikassa tilanne on niin vaikea?

Ps. Toki vilkkua kuuluu käyttää kaikkiin muihinkin suuntiin kääntyessä. Nostin esiin vain tämän eniten muille autoilla vaivaa tuottavan ajosuunnan.

Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin

keskiviikko 08.10.2014 Avainsanat: Joukkoliikenne , Jyväskyläläistä liikennekulttuuria , Kaupunkiajo , Muiden käyttäytyminen

Ensimmäistä vuotta autolla ajaessa raportoin miehelle aika usein erilaisista työmatkalla kohtaamistani liikennetilanteista. Kommentoitavaa riitti niin, että perustin lopulta raportoinnilleni tämän blogin. Vuosien saatossa kirjoitusten aiheet ovat luonnostaan jalostuneet, mutta siitä ei pääse mihinkään, että kaikenlaista suhaajaa sitä liikenteessä näkee. En vain ota tilanteita niin rankasti. Tai no, välillä vaahtoan kyllä Twitterissä… Nyt vanhojen aikojen kunniaksi kuitenkin vähän avautumista luvassa!

Ai meinaat vaihtaa kaistaa MINUN eteeni??

Pääkaupunkiseudulla käydessä on aina mukavaa, miten vilkkua näyttävälle kaistanvaihtajalle annetaan tilaa. Muutenkin pk-seudulla uskaltaa vaihtaa kaistan paljon pienempään rakoon kuin täällä, koska niin liikenne siellä vaan toimii. Kritisoin turmavälejä, mutta kiitän tilanantajia.
 
Toisin on Jyväskylässä. Ihan viikon sisään olen todistanut pariakin tapausta, jossa ajoissa kytketty vilkku ei auttanut mitään.
 
Eka tapaus oli autokoulun auto, joka halusi vaihtaa vasemmalle kaistalle 40 km/h alueella. Auto vilkutti tosi pitkään, mutta vasemmalla kaistalla ajettiin vain tyynesti sen ohi. Kouluauton nopeus oli vähän muuta liikennettä hitaampi, mutta se ei vaikuttaisi kohteliaaseen kuskiin. Auton vilkun näki kuitenkin jo kaukaa, kun itsekin seurasin sitä monen auton päästä.
 
Toinen tapaus oli, kun olin koeajamassa Golf GTE:tä neljän ruuhkassa keskustassa. Vilkku päälle, sopivahkon välin tsekkaus... Helsingissä olisin ajanut siihen rakoon, mutta täällä en uskaltanut (+vieras auto). Pitkään mulla oli vilkku päällä ja kyttäsin sopivaa rakoa, mutta kun ei niin ei.
 
Että näin meillä Jyväskylässä. Täällähän ei tilaa anneta. Kenenkään ei tietenkään tarvitse olla kiltti, mutta mitä haittaakaan siitä on? Liikenne on kuitenkin yhteispeliä.
 
Kolmas tapaus sattui tänä aamuna, kun halusin vaihtaa vasemmalle kaistalle 50 km/h alueella. Näin sivupeilistä viereisellä kaistalla Mersun, mutta se oli niin kaukana, että kaistanvaihto olisi ihan rutiinikamaa. Vilkku päälle, peilin uusintakatselu ja kaistanvaihto ... mutta hetkinen Mersu oli alkanut lähestyä huomattavan kovaa vauhtia minua ja jouduin kiihdyttämään nopeuden melkein 60 km/h, ettei se olisi tullut päälle. Mese ajoi silti ihan kiinni perään ja jätti sellaisen fiiliksen, että hänen kaista, siihenhän ei tulla! Roikkumista ei seurannut kuitenkaan pitkään, sillä heti seuraavan risteyksen jälkeen tiemme erkanivat mesen vaihtaessa oikealla kaistalle ja minun kääntyessä vasemmalle.

Kyllä linja-autot väistää!

Pysäkille pysähtyneet linja-autot ovat minulle varoitusmerkki, koska tieliikennelain mukaan pysäkiltä lähtevää linkkiä on väistettävä aina, kun tien nopeus on enintään 60 km/h. Kyttään linja-auton vilkun vaihtumista vasemmalle, etten vahingossakaan aja eteen. Jotkut linja-autot lähtevät pysäkeiltä nimittäin todella vauhdikkaasti.
 
Tänään kotimatkalla oli taas yksi vihreä linkki pysäkillä. Edelläni ajoi pari autoa, joista toinen parin sekunnin ja toinen 4-5 sekunnin päässä pysäkistä. Linja-auto kytki vilkun vasemmalle, mutta ensimmäinen auto ohitti sen vielä. Noh, ihan ok, koska etäisyyttä ei ollut hirveästi. Mutta mitä tekee toinen auto? Hiljentämisen sijaan kiihdyttää linja-auton ohi! Se varmasti ehti nähdä vilkun, koska väliä oli niin paljon. Ja miksi muuten kiihdyttäisi. Onneksi linja-autokuski ei ollut hätäisimmästä päästä, joten en joutunut todistamaan kylkeenajoa. Ärsytti kyllä linkin puolesta.

Ajojärjestys hukassa

Röyhkeyden vastakohtaa pääsimme todistamaan eräänä päivänä Vapaaherrantien ja Lohikoskentien risteyksessä. Ihan putkeen ei mennyt tosin tämäkään suoritus.
 
Vanhemman herran ohjastama auto saapui risteykseen yksisuuntaiselta tieltä vihreillä ympyrävaloilla; tarkoituksena jatkaa siitä suoraan. Vastaan tuli autoja, jotka halusivat kääntyä omalle vasemmalleen eli heidän kuuluu väistää suoraan ajavia autoja. Mutta mitä tekee herrasmies? Jää seisomaan ihan keskelle risteystä, joten vastaantulevat autot varovaisesti yksi kerrallaan kääntyivät vasemmalle hänen edestään.
 
Seurasimme tätä suoritusta huuli pyöreänä punaisiin valoihin pysähtyneenä. Olisi jännä tietää, mikä ajatusketju tässä on ollut takana. Kohtelias saa olla, mutta näin räikeä liikennesääntöjen vastainen kohteliaisuus ei kyllä toimi.

...

Ei tämä nyt niin kovin rankkaa avautumista tainnut olla. Ennen avauduin paljon enemmän. Olen pehmennyt vuosien varrella, ja hyvä niin. Kaveri kysyi juuri toissapäivänä, että enkö koskaan suutu liikenteessä? No enpä oikeastaan. Toki esimerkiksi vilkun käyttämättömyys ärsyttää, mutta muuten tyydyn vain hämmästelemään ihmisten käytöstä, en niinkään hermostumaan. Paitsi ehkä neljien punaisten liikennevalojen aallosta, mikä sattuu melkein aina työmatkalleni.

 

Jyväskyläläistä liikennekulttuuria tämäkin? Lenkkeilyreitilläni olevan hiekkatien varteen jätettiin kesällä auto, jonka jotkut neropatit käänsivät kyljelleen. Muutamaa viikkoa myöhemmin auto oli taas pyörillään, mutta poltettuna. Relluparka. :(

 

Jos edes joku ottaisi opikseen...

lauantai 10.10.2009 Avainsanat: Jyväskylä , Jyväskyläläistä liikennekulttuuria , Muiden käyttäytyminen , Ruuhka , Törttöily

Kuten jo viime vuonna julkaisemassani merkinnässä kirjoitin, minua todella häiritsi työmatkallani olleen Seppäläntien ja Palanderinkadun risteyksen säännöllinen tukkiminen. Toukokuussa Keskisuomalaisessa oli jokin liikenneaiheinen juttu, johon liittyvässä kolumnissa toimittaja kirjoitti samasta risteyksestä. Hän valitteli, kuinka risteys ei toimi, koska vaikka vihreät valot palavat, joutuu hän jäämään autoineen keskelle risteystä seisomaan ja tukkimaan muiden kulun.

Luettuani kolumnin jotain napsahti päässäni. (Vähän niin kuin tuon edellisen kirjoitukseni audikohu vs. markkinaosuus -uutisoinnin kanssa.) Kuinka yksinkertainen toimittaja voi olla kirjoittaessaan jotain tuollaista? Jos jono ei vedä, risteysalueelle on turha ajaa!

Tuohtuneena päätin kirjoittaa kantani Keskisuomalaisen mielipidepalstalle, jotta edes joku risteyksen tukkija voisi ottaa opikseen. Reilun parin viikon odottelun jälkeen lehti julkaisi kirjoitukseni ja olin tyytyväinen. Sain jopa positiivista palautetta, mikä ilahdutti kovasti.

Liitin kirjoitukseen vanhassa merkinnässä olleita kuviakin, mutta epähuomiossa juuri tärkein kuva jäi lähettämättä. Kuvassa minulle vaihtuu vihreät valot, mutta risteys on täynnä seisovia ja liikkuvia autoja. Nyt lehti joutui julkaisemaan toisen lähettämäni kuvan, mikä sekin on ihan hyvä, mitä nyt lehden kirjoittamassa kuvatekstissä olin muka sitä mieltä, että kääntyvät autot tukkisivat risteyksen, vaikka vika on todellisuudessa suoraan ajavissa. Kuvassa vain näkyy kääntyviä autoja, jotka joutuvat väistämään jumittajia.

Alla mielipidekirjoitus kokonaisuudessaan. Minun piti kylläkin julkaista se jo kesällä, mutta unohdin asian täysin.

---

"Heljä Roikonen kirjoitti (Ksml 22.5.), kuinka hän jää usein jumiin Seppäläntien ja Palanderinkadun risteykseen, vaikka vihreät valot palavat hänelle.

Vihreistä valoista huolimatta risteykseen ei ole pakko ajaa, mikäli se ei vedä. Keskelle risteystä jääminen on typerää, sillä se häiritsee muista suunnista risteykseen ajamista. Vaikka autojono vielä risteystä lähetyttäessä liikkuisikin, niin sen verran arviointikykyä pitäisi olla, että miettii, pääseekö risteyksen läpi ajamaan. Tilanteen arvioiminen ei vaadi kuin pientä hiljentämistä risteystä lähestyessä ja kun tilanne on selvä, voi risteyksen ylittää. Mikäli jono ei tunnu liikkuvan riittävästi, on täysin luvallista jäädä odottamaan risteyksen toiselle puolelle, vaikka vihreät valot vielä palaisivatkin.

Ajan itse päivittäin risteyksen läpi Palanderinkadun suunnasta ja on todella raivostuttavaa joutua viikoittain kiertämään risteyksessä seisovia autoja. Välillä autoja on kulkureitillä niin paljon, että vihreistä valoista huolimatta joutuu jäämään paikoilleen odottamaan seuraavia vihreitä ja toivomaan, että niitä ennen Seppäläntietä ajavat olisivat edellisiä hieman fiksumpia. Itse en jaksa tööttäillä, vaan toivon vain, että tukkijat tajuaisivat mokanneensa.

Kaikenlaista säätöä on tullut nähtyä, kun tien tukoksi jääneet yrittävät selvitä tilanteesta vaihtamalla kaistaa, tiivistämällä jonoa tai jopa peruuttamalla epätoivoisesti takaisin valoihin päin. Miten paljon helpompaa olisikaan ollut olla tunkematta koko risteysalueelle! Etenkin päivittäin samaa reittiä ajavien luulisi oppivan "risteyksen tavoille" ja tietävän, että jono saattaa pysähtyä välillä kokonaan. Ilmeisesti liikenteen ennakointi on kuitenkin monelle liian haastava tehtävä.

Seuraavan kerran kun olet lähestymässä tukkoista risteystä mieti, pääsetkö ylittämään sen omien vihreidesi aikana, vai tuletko jäämään risteysalueelle vielä punaisten vaihduttua. Kukaan tuskin kuolee nälkään, vaikka muut tienkäyttäjät huomioimalla kotimatkaan menisikin pari minuuttia enemmän."

"Seppälänkadun ja Palanderinkadun risteyksessä on usein ruuhkaa, koska kääntyvät autot jäävät keskelle risteystä."

Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen

tiistai 10.03.2009 Avainsanat: Jyväskylä , Jyväskyläläistä liikennekulttuuria , Liikennesäännöt

Viime perjantaina Keskisuomalaisen nettisivulla uutisoitiin kahden auton kolarista Vaajakosken turboliittymässä. Heti uutisen julkaisun jälkeen sen kommenttiboksissa alkoi kiivas väittely siitä, kuinka kyseisessä kiertoliittymässä kuuluu oikeasti ajaa. Osassa kommenteista väitettiin ihan puuta heinää, eikä edes suostuttu myöntämään että oltiin väärässä, kun joku toinen asian oikaisi. Luettuani tarpeeksi eriäviä mielipiteitä totesin, että tästä olisi nyt syytä kirjoittaa kokonainen merkintä.


Kosti kirjoitti helmikuussa Liikenneblogiin merkinnän Vaajakosken liikenneympyrässä ajamisesta. Hän oli selvittänyt asiaa jopa Keski-Suomen Tiepiiriltä, mikä osoittaa mielestäni todellista paneutumista asiaan. Merkinnässä keskityttiin kuitenkin käsittelemään sisäkaistan käyttöä ajettaessa Lahden suunnasta moottoritielle, eikä niinkään ympyrään kokonaisuuteena. Minua vuorostani kiinnostaa koko kokonaisuus ja se, kuinka ympyrässä ajetaan oikeaoppisesti riippumatta siitä, mistä minne ollaan menossa.

Taustatietona kerrottakoon, että olen ajanut Vaajakosken kiertoliittymässä sen uusimisen jälkeen ehkä viidesti, joten käytännön kokemukseni uusista kaistaratkaisuista on hyvin suppea. Sen sijaan olen lukenut tarkkaan Tiehallinnon nettisivuilta löytyneen turboliittymän ajo-ohjeen sekä liikenteen ohjaussuunnitelman, johon on merkitty kaikki ympyrään liittyvät opasteet. Muutaman ajokerran ja teoriatiedon pohjalta olisi ollut typerää kirjoittaa omia mielipiteitä, joten päätin lähteä oikeasti koeajamaan ympyrää. Ajankohdaksi valikoitui sunnuntai-iltapäivä klo 17, jolloin liikenne ei ollut hirveän vilkasta, mutta autoja riitti silti tasaisesti.

Turboliittymä

Ennen testituloksia on kerrattava hieman taustatietoja. Vaajakosken kiertoliittymä on niin sanottu turboliittymä, mikä tarkoittaa sitä, että liikenne ohjataan ympyrään oikeille kaistoille jo ennen siihen siihen ajamista. Koko ympyrässä ajon ajan pysytään samalla kaistalla, jolta myös ympyrästä poistuminen suoritetaan. Näin sisäkaistaltakaan ei tarvitse vaihtaa ulkokaistalle ennen ympyrästä poistumista.

Koska oikean kaistan valinnalla on merkitystä jo ympyrään ajettaessa, on jo ympyrää lähestyttäessä tiedettävä, minne on jatkamassa matkaa ympyrän jälkeen. Tämä on asia, missä ympyrän käytöstä väittelijät menevät helposti harhaan, sillä järjestäen suositellaan ajamaan aina ympyrän ulointa kaistaa, mikäli ei ole varma ajamisestaan. Homma ei kuitenkaan toimi näin, sillä ajettaessa ympyrään mistä suunnasta tahansa, ulkokaista johtaa aina lopulta moottoritielle. Mikäli haluaa jatkaa moottoritien liittymän ohi, on ympyrään tultaessa valittava sisäkaista, joka jatkuu moottoritien liittymän jälkeen ympyrän ainoana kaistana. Tämä johtuu siitä, että ympyrä on kaksikaistainen vain 3/4 matkalta.

Ajaminen turbokiertoliittymässä paikasta A paikkaan B

Koska Tiehallinnon ajo-ohjeessa ei ole merkitty kunnolla ympyrän kaistoja, otin ajo-ohjeiden kirjoittamista varten esitteestä yhden kuvan ja piirsin siihen kaikki kiertoliittymän kaistat ja niiden poistumismahdollisuudet. Olen tarkistanut kuvan moneen kertaan, mutta haluan silti huomauttaa, että se on vain minun näkemykseni ja voi siis poiketa todellisuudesta. Jos huomaat kuvassa virheen, ole ystävällinen ja ilmoita!

Tiehallinnon ohjeen pohjalta muokkaamani kuva Vaajakosken turboliittymän ajolinjoista.


Saapuessasi ympyrään Jyväskylästä moottoritieltä, valitse

  • ympyrän kokonaan ohittava oikea kaista, jos haluat Lahteen
  • vasen kaista eli tällä kohtaa varsinaisen ympyrän ainut kaista, jos haluat Lahteen, Leppävedelle, Vaajakosken keskustaan tai takaisin Jyväskylään vievälle moottoritielle. (Moottoritieltä tultaessa Lahteen kannattaa ajaa aina ympyrän ohittavaa oikeaa kaistaa!)


Saapuessasi ympyrään Lahden suunnasta, valitse

  • oikea kaista eli ulkokaista, jos haluat Leppävedelle, Vaajakosken keskustaan tai Jyväskylään vievälle moottoritielle.
  • vasen kaista eli sisäkaista, jos haluat Jyväskylään vievälle moottoritielle tai takaisin Lahteen. (Tultaessa Lahdesta päin sisäkaista on kielletty kuorma-autoilta ja linja-autoilta, joten näiden on käytettävä aina ympyrän ulointa kaistaa.)


Saapuessasi ympyrään Leppäveden suunnasta, valitse

  • oikea kaista eli ulkokaista, jos haluat Vaajakosken keskustaan tai Jyväskylään vievälle moottoritielle.
  • vasen kaista eli sisäkaista, jos haluat Jyväskylään vievälle moottoritielle, Lahteen tai takaisin Leppävedelle.


Saapuessasi ympyrään Vaajakosken keskustan suunnasta, valitse

  • oikea kaista eli ulkokaista, jos haluat Jyväskylään vievälle moottoritielle.
  • vasen kaista eli sisäkaista, jos haluat Lahteen, Leppävedelle tai takaisin Vaajakosken keskustaan.


Vaajakosken turbokiertoliittymässä ajaminen käytännössä

Ensimmäinen testini kiertoliittymässä oli ajaa moottoritieltä Vaajakosken keskustaan. Tultaessa moottoritieltä tien oikea kaista jatkuu oikealle Lahden suuntaan, kun taas siirtymällä moottoritien lopussa vasemmalle kaistalle pääsee kiertoliittymän reunalle.

Tässä kohtaa ympyrässä on vain yksi kaista, joten ympyrään ajaessa tarvitsi väistää vain yhtä autojonoa. Seuraavan eli Lahdesta tulevan liittymän kohdalla ympyrä muuttuu kaksikaistaiseksi. Toisesta kaistasta ei kuitenkaan tarvinnut välittää, sillä tiemerkintöjä seuraamalla näki selvästi, että valitsemani kaista jatkui ympyrän ulompana kaistana. Jos tiemerkinnät eivät näkyisi, kaistojen lisääntyminen saattaisi olla hieman hämmentävää, mutta toisaalta jatkamalla vain "suoraan" entisellä ajolinjalla sisäkaistalle ei päädy. Näin ainakin teoriassa, mutta käytännöstä on paha mennä sanomaan.

Jatkoin siis matkaa ympyrän ulkokaistalla, ohitin Leppäveden liittymän ja poistuin ympyrästä kolmannesta liittymästä Vaajakosken keskustaan. Ensimmäinen testi ei tuottanut mitään ongelmia.

Liittyminen ympyrään tultaessa moottoritieltä.


Toinen testini oli ajaa Leppävedeltä Lahteen, joten ympyrää lähestyessä oli otettava vasen kaista, joka johti ympyrän sisäkaistalle. Pyrittäessä ympyrän sisäkaistalle, on väistettävä ympyrässä kahdella kaistalla liikkuvia autoja.

Sunnuntai-iltapäivänä ympyrän sisäkaistalle pääsi ajamaan melko vaivatta, mutta voin vain kuvitella, millaista se on silloin, kun Lahden suunnasta pukkaa ympyrään autoja tasaisella tahdilla. Sama juttu lienee pyrittäessä Vaajakosken keskustasta ympyrän sisäkaistalle eli kun halutaan lähteä Lahteen tai Leppävedelle.

Alkuperäinen pelkoni sisäkaistalle pyrkimisessä oli, että en pystyisi havaitsemaan, milloin molemmat kaistat ovat tyhjiä. Ajattelin että autoista ei pystyisi erottamaan, mitä kaistaa ne käyttävät, mutta aika yllättävän helppoa se loppujen lopuksi oli. Kaistat ovat leveämpiä kuin oletin, joten autot eri kaistoilta mainiosti.

Sisäkaistalle ajamisen jälkeen ympyrän kiertäminen tapahtui aivan normaalisti. Moottoritien liittymän jälkeen sisäkaista muuttuikin ympyrän ainoaksi kaistaksi ja mikäli en olisi poistunut ympyrästä Lahden suuntaan, olisin ollut liittymän jälkeen automaattisesti ympyrän ulkokaistalla. Kätevää!

Ympyrään ajaminen Leppäveden suunnasta.


Viimeinen testini ympyrässä oli ajaa Lahdesta moottoritielle ympyrän sisäkaistaa pitkin. Käsittääkseni ympyrä uudistettiin juuri siksi, että Lahdesta moottoritielle pääsee ajamaan sujuvammin, kun kaistoja on käytössä kaksin kappalein.

Päästäkseni ympyrän sisäkaistalle, oli jo ympyrää lähestyttäessä valittava liikenteenjakajan vasen puoli. Siitä ympyrän sisäkaistalle liittyminen tapahtui (muun liikenteen väistämisen jälkeen luonnollisesti!) hyvin automaattisesti, sillä lähestymiskaista on muotoiltu niin, että se ikään kuin heittää auton suoraan sisäkaistalle. Ympyrän muuttuessa liittymän kohdalla kaksikaistaiseksi, sen keskustasta puuttuu pala ja sisäkaista asettuu siihen. Näin sisäkaistalle menijä ajaa lähes suorassa kulmassa ulkokaistan yli.

Sisäkaistalta moottoritielle liittyminen oli yhtä helppoa kuin mistä tahansa kiertoliittymästä poistuminen. Tärkeää on vain muistaa, että poistuttaessa ympyrästä ajetaan suoraan moottoritien vasemmalle kaistalle.

Ympyrän sisäkaistalle ajaminen tultaessa Lahdesta päin.

 

Perävaunua vetävä pakettiauto poistuu ympyrän ulkokaistalta moottoritien oikealle kaistalle.

 

Ympyrän sisäkaistaa ajanut musta auto poistuu moottoritien vasemmalle kaistalle, kun taas sen edellä ollut auto jatkaa vielä ympyrän sisäkaistalla.


Lopuksi

Myös Vaajakosken liikenneympyrän kaistojen yläpuolella on sijoitettu liikennemerkkejä. En kiinnittänyt niihin ajaessani juuri huomiota, sillä oli parempi katsella minne on ajamassa kuin taivaalle. Vasta selaillessani testailun aikana otettuja valokuvia tajusin, että merkit ovat pakollista ajosuuntaa osoittavia määrääviä liikennemerkkejä. Soitto liikenneopettajana työskentelevälle kaverilleni vahvisti arvioni, että ympyrässä olevat pakollisen ajosuunnan määräävät merkit kieltävät kaistanvaihdon ympyrässä. Näin ollen oikean kaistan valitseminen jo ympyrään tullessa on tärkeää, koska tavallisista monikaistaisista kiertoliittymistä poiketen Vaajakosken turbokiertoliittymässä ei siis saa vaihtaa kaistaa.

Ympyrässä ajaessa kaistanvaihto on kielletty kaistojen yläpuolella olevista "pakollinen ajosuunta" -liikennemerkeistä johtuen.


Ajoin testiajoni suhteellisen hiljaisena ajankohtana. En yritäkään ottaa kantaa siihen, miten ympyrään pääsee, vaan vain siihen, miten kaistoja kuuluu käyttää eri suuntiin pyrkiessä. Myöskään en ota kantaa siihen, milloin Lahdesta tullessa kannattaa ajaa sisäkaistalle ja milloin ulkokaistalle. Kukin voi minun puolestani ajaa kuten parhaakseen näkee.

En kokenut turbokiertoliittymän olevan mitenkään vaikea ajettava, vaan se toimi yllättävänkin näppärästi. Se että ympyrään ajetaan suoraan oikeille kaistoille, on mielestäni hyvin kätevää. Tärkeintä on mielestäni tiedostaa minne on menossa ympyrän jälkeen, jotta osaa ryhmittyä oikein jo ennen ympyrää. Ympyrässä ollessa on myöhäistä alkaa arpomaan uusia kulkureittejä, sillä kaistanvaihdon kieltäminen estää loputtoman ympyrässä pyörimisen. Päätä siis ennakkoon minne haluat. Ympyrää ennen on runsaasti opasteita, mutta kun vain lähestyy rauhallisesti, ehtii kyllä katsoa, mitä kaistaa on käytettävä.

Keskisuomalaisessa ja muuallakin olleisiin väittelyihin haluan vain todeta, että ihmisten kannattaisi ottaa ensin selvää asioista ennen kuin käyvät väittämään. Näin vältytään väärän informaation jakamiselta.

Kolareita kerrakseen

lauantai 10.01.2009 Avainsanat: Jyväskylä , Jyväskyläläistä liikennekulttuuria , Kolarointi , Törttöily

Ei riittänyt että Polo otti osumaa maanantaina, vaan tiistaina oli siskoni vuoro joutua kolariin.

Tampereelta Hervannasta takaisin Helsinkiin lähtenyt kolmikko oli ehtinyt ajaa alle kilometrin Hervannan valtaväylää, kun vasemmalta kolmion takaa oli tullut auto täyttä vauhtia suoraan siskoni kaverin auton vasempaan takakulmaan. Auto oli pyörähtänyt iskun voimasta ympäri, mutta henkilövahingoilta kuitenkin vältyttiin. Kolarin jälkeen päälle ajaneen auton kuski oli tullut sanomaan, että hän ajaa autonsa vähän sivumpaan, mutta lähtikin yllättäen karkuun. Siskoni ja kaverinsa eivät valitettavasti tajunneet ottaa muistiin törmääjän rekisterikilven numeroa, joten voi olla tosi hankalaa saada korvaajaa vahingoille. Pöllämystyneen porukan ei auttanut kuin jäädä odottamaan poliisien saapumista paikalle.

Torstaina menin töihin työkaverini kyydillä ja kauhistelin, kuinka ihmiset ajavat todella lähekkäin kahdeksan ruuhkassa. Laukaantielläkin 60 km/h alueella turvavälit olivat kaikkea muuta kuin turvalliset.

Pysähdyttyämme Grafilan valoihin katsoimme, että miksi parin auton päässä melkein risteysalueella sininen paku vaihtaa kaistaa suoraan menevien kaistalta vasemmalle kääntyvien kaistalle, että ei nyt tossa vaiheessa pitäisi enää mitään reittisuunnitelmia muuttaa. Liikennevalot vaihtuivat vihreiksi, mutta paku vain seisoi kahden kaistan välissä. Sitten autosta tuli ulos mies, kävi tarkastamassa autonsa vasemman takakulman, hyppäsi takaisin autoonsa ja ajoi Grafilan viereiselle bussipysäkille. Ajattelin, että auto vain hajosi, mutta ajaessamme itse bussipysäkin ohi, bongasin pakun edestä myös työkaverini autoineen. Sininen paku olikin ajanut hänen peräänsä!

Töissä haastattelin työkaveria ja hänen kyydissään ollutta toista työkaveria. Työkaverin lähstyessä Grafilan risteystä liikennevalot olivat vaihtuneet keltaisiksi. Edessä ollut mersu oli vielä kiihdyttänyt valoista läpi, mutta työkaveri pysähtyi valoihin sillä seurauksella, että sininen pakettiauto ajoi hänen peräänsä. Henkilövahingoilta vältyttiin tälläkin kertaa, sillä paku väisti vasemmalle kahden autojonon väliin ja kolhi työkaverini Bemarista vain vasenta takakulmaa ja vasenta kylkeä.

Kolarin jälkeen kyydissä istunut toinen työkaverini oli soittanut paikalle poliisit. Puhelimessa häneltä oli kysytty, että tarvitaanko paikalle ambulanssia, mutta ei tarvittu. Hetken kuluttua paikalle oli kuitenkin kaartanut ambulanssi. Vihaisena ambulanssikuski oli kysellyt, että miksi heidät oli pyydetty paikalle, kun ei kerran tarvita. Tämän jälkeen ambulanssikuski oli soittanut keskukseen (tjv.) ja perunut poliisin ja paloauton tulon eli kaveri ei saanut paikalle myöskään poliisia selvittelemään tapahtunutta. Asia kuitenkin saatiin sovittua pakukuskin kanssa ilman poliisiakin.

On kyllä käsittämätöntä, että kolaripaikalle lähetettiin poliisin lisäksi paloauto ja ambulanssi, vaikka niitä ei tarvittu. Jossain muualla voitaisiin juuri tarvita yksikköä, joka on joutunut lähtemään liikkeelle turhan takia ja pahimmassa tapauksessa turhan hälytyksen takia voidaan menettää jopa ihmishenkiä. Tässä tilanteessa vika ei ollut kaverissanikaan, sillä hän oli puhelimessa varta vasten tähdentänyt, että henkilövahinkoja ei ole eikä ambulanssia tarvita. Miksi hätäkeskus siis lähetti paikalle koko setin? Lisäksi täytyy myös ihmetellä, miksi ambulanssikuski perui myös poliisin tulon. Ehkä hän totesi että nämä selviävät keskenäänkin... Ei voi tietää.

Kuulemani mukaan Bemarin korjaaminen tulisi maksamaan noin 2000 euroa. Saa nähdä paljonko Polon korjaaminen maksaa, sillä minun ymmärtääkseni se otti enemmän osumaa kuin alla olevassa kuvassa näkyvä Bemari.

Työkaverini Bemarin takapuskurista puuttuu pala.
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!