POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla jyväskylä

Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?

sunnuntai 18.02.2018 Avainsanat: Jyväskylä , Jyväskyläläistä liikennekulttuuria , Liikennesäännöt

Mikä kysymys tämä nyt on? Tietysti pitää! Kotini lähistöllä Jyväskylän Palokassa olevassa risteyksessä tosi monet kuitenkin jättävät käyttämättä, koska he ajavat risteyksessä etuajo-oikeutettuun suuntaan. 

Kyseessä on tietyön ajaksi rakennettu T-risteys, jossa T:n hatusta vasemmalle kääntyvä suunta on merkitty etuajo-oikeutetuksi. Normaaleissa olosuhteissa risteys on myös T-kirjaimen muotoinen, mutta silloin päätie kulkee suoraan.

Seppäläntien ja Heinälammentien risteys tietyön aikaan vs. normaalisti. 

Ilmeisesti autoilijat kuvittelevat, että tiessä on nyt vain väliaikaisesti vasemmalle kääntyvä mutka, jossa ei tarvitse näyttää vilkkua. Kyseessä on kuitenkin selkeä risteys, josta kertoo liikennemerkki ja vielä varoitus muuttuneista liikennejärjestelyistä.

Etuajo-oikeutettua suuntaa osoittava merkki ei muuta sitä tosiasiaa, että kääntyvän auton on aina näytettävä suuntamerkkiä. Ajoi risteystä sitten mihin suuntaan tahansa!

Vilkun käyttämiseen pakottaa lakipykälän lisäksi myös maalaisjärki. Miettikääpä tilanne kolmion takana vuoroaan odottavan silmin!

Häntä vastaan on tulossa auto, joka ei näytä vilkkua vasemmalle. Jatkaako se suoraan, jolloin kolmion takana seisova pääsee risteykseen? Tähän pitäisi pystyä luottamaan, mutta monet autoilijat kääntyvät silti tuosta risteyksestä muina miehinä (ja naisina) vasemmalle etuajo-oikeutettuun suuntaan. Ymmärtääkseni paikassa on tapahtunutkin jonkin verran vaaratilanteita tämän takia.

Vasemmalle kääntyvä taksi ei näyttänyt vilkkua. Kolmion takaa tuleva Peugeot olisi voinut kuvitella, että taksi jatkaa suoraan ja hänellä olisi vapaa pääsy risteykseen. 

Jotkut päätien suunnasta tulevat autoilijat näyttävät vilkkua oikealle, kun ajavat suoraan T:n hattua pitkin. Eihän siinä mihinkään käännytä, eikä ketään tarvitse edes väistää. Kenties autoilijat näyttävätkin suuntamerkkiä vanhasta tottumuksesta. Tai sitten he viestittävät vastaantulijoille, etteivät ole kääntymässä heidän eteensä. 

Sinänsä tämä on ihan ystävällistä, eikä vaaranna mitään. Vaan eipä sitä tarvitsisi, jos kaikki käyttäisivät suuntamerkkiä asianmukaisesti.

Suoraan ajava Honda näytti vilkkua oikealle, jotta kolmion takaa vastaan tuleva auto tietäisi varmasti, että hänellä on vapaa pääsy risteykseen.

Liikenne on yhteispeliä. Jos autoilija kääntyisi vieraalla paikkakunnalla tällaisesta etuajo-oikeutetusta risteyksestä, hän todennäköisesti näyttäisi vilkkua, jolloin kaikki tietäisivät hänen kääntymisaikeensa. Suoraan ajava vain ajaisi suoraan eikä edes miettisi vilkuttamista. Miksi tutussa paikassa tilanne on niin vaikea?

Ps. Toki vilkkua kuuluu käyttää kaikkiin muihinkin suuntiin kääntyessä. Nostin esiin vain tämän eniten muille autoilla vaivaa tuottavan ajosuunnan.

Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?

torstai 27.10.2016 Avainsanat: Jyväskylä , Kevytliikenne , Polkupyöräily

Keskisuomalainen uutisoi muutama päivä sitten, että Puistokatu Jyväskylässä muuttuu loka-marraskuun vaihteessa pyöräilijöille yksisuuntaiseksi. Yksisuuntaisuus toteutetaan Kalevankadun ja Rajakadun välisellä noin 750 metrin pituisella osuudella siten, että pyörällä ajetaan samaan suuntaan kuin autolla eli kulkusuuntaan nähden oikeanpuoleisella kevyenliikenteenväylällä.

Keskustasta Taulumäelle pyöräillessä pitää siis käyttää hautausmaan puoleista kevyenliikenteenväylää ja Taulumäeltä keskustaan pyöräillessä Grilli 21:n puoleista väylää. Erillistä pyöräkaistaa ei tule, vaan kevyenliikenteenväylän yksisuuntaisuus ilmaistaan tekstikilvillä.

Uudistuksen ideana on artikkelin mukaan lisätä pyöräilyn sujuvuutta ja turvallisuutta, mutta en ole ihan vakuuttunut asiasta. Ensimmäinen ajatukseni juttua lukiessa oli, että eihän aprillipäivä ole vielä aikoihin. Päivittäin Puistokatua pitkin keskustaan pyöräilevä mieheni puolestaan kommentoi ideaa täysin aivokuolleeksi.

Monenlaisia vaaroja

Olemme molemmat sitä mieltä, että on tyhmää pakottaa pyöräilijät ajamaan keskustaan päin Puistokadun oikean puolen kevyenliikenteenväylää. Se on paljon vaarallisempi kuin hautausmaan puoli, sillä oikealle puolelle jää kolme huonon näkemän kolmioristeystä, monta tonttiliittymää sekä useita kerrostalojen alaovia ja kivijalkaliikkeiden sisäänkäyntejä. Näiden ohi sitten viiletetän helposti 30 km/h nopeudella, sillä katu viettää reippaasti alaspäin. Ei tunnu kovin turvalliselta. Juuri ennen Kalevankadun risteystä on vielä Puistokoulu, jonka kohdalla kevyenliikenteenväylä on hyvin kapea ja siinä liikkuu aamuisin paljon koululaisia. 

Ensimmäinen vaarallisista kolmioristeyksistä. Tässä mieheni meinasi jäädä auton alle. Vasemmalla puolella tietä risteys vie yksisuuntaiselle kadulle, joten sieltä ei voi tulla autoja päälle.

Hautausmaan puoleinen kevyenliikenteenväylä on mielestämme paljon turvallisempi ajaa keskustaan päin. Vaikka vauhtia olisi paljonkin, risteyksiin näkee kohtuullisen hyvin. Porttikongeja ja rappuja matkalla on vähemmän ja lisäksi niihin on parempi näkyvyys. Vain Kankaankadun liittymässä saa olla erityisen tarkkana, sillä sieltä tulevia autoja ei näe kumpareen takaa.

Muutama viikko sitten sankarihautoja remontoitiin ja sen kohdalla kaikki kevyt liikenne oli muutaman viikon ajan pakotettu käyttämään Grilli 21:n puoleista kevyenliikenteenväylää. Mieheni kertoi, että tätä puolta oli oikeasti pelottava ajaa, sillä siinä sai aina pelätä, milloin joku auto tulee kolmion takaa päälle. Yhtenä aamuna näin meinasi käydäkin. Kevyenliikenteenväylä on myös kohtuullisen pimeä, sillä puut varjostavat sitä voimakkaasti. Mieheni tuumikin, että jos tämä yksisuuntaisuus on jäädäkseen, hänen täytyy ehkä siirtyä pyöräilemään töihin toista pidempää reittiä, ettei tarvitse ajaa oikeaa puolta. Kertoo mielestäni aika hyvin, mitä mieltä hän on uudistuksen turvallisuudesta.

Hieman epäkäytännöllisyyttäkin yksisuuntaisiin puoliin liittyy. Jos esimerkiksi tulee Taulumäeltä Puistokadulle ja haluaa jatkaa Tourukadulle kohti Lutakkoa, täytyy muutaman korttelin ajaksi siirtyä ajamaan oikeanpuoleista väylää, jolloin joutuu myös ylittämään tien kahteen kertaan.

Itse ajan harvemmin Puistokatua keskustaan, vaan lähinnä toiseen suuntaan. Siihen suuntaan minulle on yksi ja sama, mitä puolta tiestä käytän. Ylämäkeen vauhti on hiljaisempi, joten risteyksissä ei ehdi tulla samalla tavalla yllätyksiä.

Summa summarum: mielestäni olisi parempi, että Puistokadulla saisi pyöräillä molempiin suuntiin hautausmaanpuoleista kevyenliikenteenväylää.

Keskisuomalaisen uutista ei ole netissä, mutta muutoksesta on tiedote Jyväskylän Pyöräilyseura JYPS ry:n sivuilla. Puistokadun pyöräilyväylien yksisuuntaistaminen on osa Jyväskylän kaupungin pyöräilyn edistämisohjelmaa ja jatkossa yksisuuntaisia väyliä olisi tulossa lisää.

Jatkossa tätä hyvää suoraa ei saa enää ajaa pyörällä alaspäin kohti keskustaa, vaan pitää käyttää oikeanpuoleista väylää, jonka varressa on muun muassa lukuisia ovia.

 

Pysäköinti Jyväskylän satamassa

lauantai 30.01.2016 Avainsanat: Jyväskylä , Liikennesäännöt , Pysäköinti

Viime viikonloppuna oli hyvä keli, joka houkutteli porukkaa luistelemaan ja hiihtämään Jyväsjärvelle sankoin joukoin. Autot pysäköitiin luistinradan kupeeseen sataman kärkeen minne nyt saatiin mahtumaan. Tämä kostautui: lopputuloksena aika moni joutui maksamaan luistelureissustaan 60 e pysäköintivirhemaksun.

Ihmiset olivat tietysti närkästyneitä pysäköinninvalvojien toiminnasta. Monet ottivat asian tiimoilta yhteyttä Keskisuomalaiseen, joka julkaisikin aiheesta jutun sunnuntai-iltana. Ihmisten mielestä pysäköinninvalvojilla pitäisi kuulemma olla vähän pelisilmää, milloin sakottaa. Ollaan on hyvällä mielellä nauttimassa talvisäästä ja siitä saa palkkioksi virhemaksun. Vaikka ei oltu edes kenenkään tiellä! Sitä paitsi satamankärjen pysäköintipaikat on merkitty hyvin epämääräisesti eikä siellä ole selkeää kieltomerkkiä.

Viikolla Keskisuomalainen julkaisi vielä kaksi juttua lisää sataman pysäköinnistä. Ensimmäisessä annettiin ymmärtää, että koko satamankärjessä pysäköinti on kielletty, mutta toisessa korjattiin, että siellä saa kyllä pysäköidä merkityillä paikoilla. 

Kävin eilen luistelemassa Jyväsjärvellä ja päätin siinä sivussa suorittaa hieman tutkivaa journalismia: onko pysäköintipaikat oikeasti ilmoitettu niin vaikeasti, kuin mitä lehdessä haastatellut ihmiset antoivat ymmärtää?

Ajoin Leonidaksen satamaan neljän tunnin kiekkopaikalle, nappasin luistimet mukaani ja kävelin viereiselle helikopterien laskeutumispaikkanakin toimineelle kentälle. Heti kentän sisääntuloväylän reunassa oli pysäköintialueen merkki ja sen alla lisäkilpi "Pysäköinti sallittu vain merkityille paikoille". Eli vaikka missasin sataman sisääntuloväylällä olleen pysäköintikieltoaluemerkin, niin tämä kyllä muistuttaa, että autoa ei saa jättää mihin tahansa.

Satamassa on voimassa aluepysäköintikielto.

Sataman kärjessä muistutetaan vielä erikseen, että pysäköinti on sallittu vain merkityillä paikoilla.

Mihin auton sitten saa pysäköidä? Noh, ensinnäkin ihan alueen reunaan saa pysäköidä vain matkailuautoilla. Sen jälkeen kentälle on merkitty on kolme kaistaletta, mihin auton saa jättää pysäköintikiekon kanssa neljäksi tunniksi. Kunkin kaistaleen molemmissa päissä on P-merkki, autojen pysäköintiasennon kertova kilpi ja lisäkilvet, jotka kertovat, että pysäköidä saa 4 h kiekolla tai vapaasti asukaspysäköintilupa B:llä. Matkailuautoparkin jälkeiseen kohtaan saa laittaa vain yhden rivin autoja, mutta sitä seuraaviin kohtiin autoja saa pysäköidä kahteen riviin.

Pysäköinti sataman kärjessä. Pysäköintikieltoalue on voimassa koko sataman alueella, mutta erikseen merkityillä paikoilla saa pysäköidä.

Helikopterikentän lisäksi ilmaista tilaa on sataman sisääntulon vasemmalla puolella (2 h kiekolla) ja ennen kenttää (4 h kiekolla, mutta vain talvisin, koska paikat on kesällä varattu sataman työntekijöille). Jos kaikki merkityt ilmaiset paikat ovat loppu, ei auta kuin viedä auto esimerkiksi sataman sisääntuloväylän oikealle puolella olevalle maksulliselle paikalle tai Paviljongin pysäköintialueelle/halliin.

Pensasaidalla reunustetulla alueella saa pysäköidä talviaikaan 4 h kiekolla.

Satamakadun kupeessa olevalla parkkipaikalla saa pysäköidä 2 h kiekolla. Sataman sisääntuloväylän oikealla puolella (kuvassa taka-alalla) oleva parkkialue on sen sijaan maksullinen.

Mihin autoa sitten ei saa pysäköidä? Ei mihinkään muualle, sillä sataman alueella vallitsee aluepysäköintikielto. Jos auto on vaikka P-merkin etupuolella, se on pysäköity väärin. Tai jos auto on ihan sataman kärjessä kotakahvilan vieressä, missä on kyllä ihan kivasti tilaa, niin se on silti pysäköity väärin. 

Tähän ei saa pysäköidä, koska satamassa vallitsee aluepysäköintikielto.

Pyörittyäni eilen satamassa ja tänään vielä uudestaan kameran kanssa tulin siihen tulokseen, että pysäköintipaikat on merkitty niin selkeästi, että jos niitä ei tajua, niin sietääkin saada virhemaksun. Ainut bongaamani epäselvyys oli se, että ekan pysäköintikaistaleen toisesta päästä puuttui aluepysäköinnin salliva lisäkilpi, vaikka toisessa päässä se olikin.

Keskisuomalaisessa joku kommentoi, että "Ymmärrän, että he (=parkkipirkot) tekivät vain työtään, mutta nyt kohde on kyllä väärä." Mikä sitten olisi oikea kohde? Säännöt ovat samat kaikille eikä niitä voi muuttaa päivästä riippuen, vaikka kuinka olisi hieno keli, hyvä fiilis ja auto täynnä luistelemaan haluavia lapsia. Ei poliisikaan taida hyväksyä punaisia päin ajamista sillä verukkeella, että oli kiire tai vähän muuta liikennettä?!

En ollut todistamassa viime viikon pysäköintihärdelliä, mutta täytyy sanoa että tänään homma oli aika hyvin hanskassa. Vapaan parkipaikan etsijöitä pyöri sataman kärjessä tasaiseen tahtiin, mutta vain muutama auto oli erehdytty jättämään kielletylle alueelle. Parille miehelle vinkkasinkin, että ei muuten kantsi jättää siihen... Jotkut oppivat kantapään kautta, mutta ehkä se meni perille.

Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka

sunnuntai 01.08.2010 Avainsanat: Jyväskylä , Ruuhka

Eilen päättyneen MM-rallin juhlailotulitus täytti Jyväsjärven rannat katsojista ja kadut autoista. Ainakin täällä Ainolanrannassa ihmiset jättivät autoja minne sattuu ja lappuliisoilla olisi ollut aikamoinen homma laputtaa ne kaikki, jos olisivat keskellä yötä tehneet töitä. Ilotulituksen päätyttyä Lehtorannantielle muodostui kaikkien aikojen ruuhka, kun ihmiset halusivat pois... Autot matelivat molempiin suuntiin tietä. Kävelijöitä pujahteli tien yli. Mopoilijat pujottelivat autojen välistä ja pyörätietä pitkin. Ruuhkassa joku jopa rullaluisteli keskellä tietä. Kunnon jännitysnäytelmä!

Puolituntisen spektaakkelin viimeisiä raketteja viedään.

 

Jonot molempiin suuntiin.

Välillä jonot pysähtyivät täysin, kun kadulle ei mahtunutkaan kolmea autoa rinnan.

 

Jonkun piti kaivaa jotain auton takakontista, vaikka autojono liikkuikin. Aika temppu.

 

Mopoilijat eivät turvaväleistä piitanneet. Odotimme kauhulla, missä vaiheessa ajavat kolahtaa, kun liikenne tosiaan pysähteli muutaman metrin välein ja etummaisten mopoilijoiden etäisyys taksin perään oli alle puoli metriä.

Pysäköinti Ainolanrannassa

lauantai 31.07.2010 Avainsanat: Jyväskylä , Liikennesäännöt , Pysäköinti

Olen asunut reilu kolme vuotta Ainolanrannassa. Sinä aikana ei ole selvinnyt, mikä on Siltakadun ja Lehtorannantien välissä olevan hiekkakentän tarkoitus. Ilmeisesti kentälle piti rakentaa jotain, sillä pitkään siinä oli valtava kyltti, joka mainosti "tulevaisuuden toimitilaa". Pari vuotta sitten kyltti kuitenkin kerättiin pois ja alue jäi yleiseksi pysäköintialueeksi.

"Hiekkaparkkis" Siltakadun ja Lehtorannantien välissä.


Eräänä päivänä kesäkuun alussa kaikkiin "hiekkaparkkikselle" pysäköityihin autoihin oli jätetty huomautus virheellisestä pysäköinnistä. Huomautuksen perusteena oli pysäköintikieltoalue-liikennemerkin huomiotta jättäminen. Merkki on Lehtorannantien molemmissa päissä ja hiekkakenttää ei ole erikseen merkitty parkkipaikaksi, joten pysäköintikieltoaluemerkki vaikuttaa sielläkin. Jossain autoissa huomautuksen syynä oli puolestaan luvaton maastoon pysäköinti, mille en keksinyt perustetta. Pelkkä huomautus oli joka tapauksessa ystävällinen lähestymistapa verrattuna siihen, että kaikille olisi suoraan annettu pysäköintivirhemaksu.

Huomautusten antamisen jälkeen kentän reunaan ilmestyi seuraavana päivänä betoniporsaita estämään sinne ajaminen. Kokonaan aluetta ei tietenkään voitu sulkea, koska muuten autot eivät olisi päässeet ajamaan sieltä pois.

Huomautusten jättämisen jälkeen ei mennyt kuin muutama päivä, että autoilijat oppivat jättämään autonsa muualle. Eräs autonomistaja sen sijaan halusi päästä ulkomailla rekisterissä olevasta autostaan eroon: huomautusta seuraavana päivänä siitä hävisi kilvet. Kaupunki jätti autoon siirtokehotuksen ja viikkoa myöhemmin auto oli hinattu pois. En tiedä kenen toimesta.

Pysäköintikieltoaluemerkki Lehtorannantien alussa.


Minusta oli outoa, että pysäköinnistä huomautettiin vasta nyt, koska kentällä pysäköintiin ei ole näiden yli kolmen vuoden aikana puututtu kertaakaan aiemmin. Kysyin asiasta kaupungin kysymyspalstalla, mutta en saanut suoraa vastausta siihen, miksi pysäköinninvalvonta aloitettiin juuri nyt. Alueella pysäköinti ei kuulemma ole koskaan ollut sallittua, mikä onkin loogista, kun ottaa huomioon pysäköintikieltoaluemerkin. Huomautus luvattomasta maastoon pysäköinnistä oli pysäköinninvalvojan ajatusvirhe.

Alue on saamani vastauksen mukaan kaavoitettu torialueeksi. Sille ei kuitenkaan olla tekemässä kummempia muutoksia ennen, kuin viereinen tontti rakennetaan valmiiksi, koska rakentamisen yhteydessä torialuetta joudutaan todennäköisesti käyttämään. Pysäköinninvalvonnan ja esteiden avulla alue pyritään saamaan kaavanmukaiseen käyttöön. Kevyen liikenteen väylän päällystämistä Siltakadun ja Lehtorannantien välille harkitaan.

Ehdotin myös kysymykseni yhteydessä, että voisiko hiekkakentällä pysäköinnin sallia. Kesäisin Lehtorannantien suoralle väliaikaisesti järjestetty pysäköintikaistale on etenkin kesäteatteriesitysten aikaan tupaten täysi, joten hiekkakentän pysäköintikäyttö toisi helpotusta ruuhkaan. Tämä ei kuulemma kuitenkaan onnistu, koska alue on kaavoitettu torialueeksi ja torialueelle ei saa pysäköidä.

Neste Rallia katsomaan tulleet turistit eivät hiekkakentän ajoesteistä piitanneet, vaan siirsivät ne sivuun ja pysäköivät autonsa sinne kuten joka vuosi on ollut tapana. Kuinka tyhmiä ihmiset ovat? Luulisi että tajuaisivat että pysäköinti on kielletty, jos alueelle ajaminen on estetty betoniporsailla.

Innokkaat rallituristit pysäköivät sinne minne haluavat, kulkuesteistä välittämättä.

Perjantaina päivällä ohi kävellessämme lähes kaikkia autonomistajia oli muistettu pysäköintivirhemaksulla. Tyhmyydestä sakotetaan, vaikka pysäköintivirhemaksu ei sakko olekaan. Ne jotka jäivät ilman, sattuivat vain todennäköisesti olemaan sillä hetkellä poissa, kun parkkipirkot kävivät kierroksella. Samana iltana erään matkailuauton ikkunaan oli puolestaan jätetty vastineeksi lappu, jossa luki "anna sakko". Nähtävästi osa rallituristeista maksaakin ennemmin pysäköintivirhemaksun kuin majoittuu kalliimmalla syrjään leirintäalueelle. Sinänsä ihan ymmärrettävä logiikka...

 

Sievä rivi pysäköintivirhemaksuja.

Jonkin auton pyyhkijän alla oli avonainen pysäköintivirhemaksulappu.
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!