POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla jenni

POLOinen 10 vuotta!

tiistai 09.01.2018 Avainsanat: Jenni , Leonidas , Pohdiskelu , Polo Junior , Polo Senior

Kylläpä aika rientää! Tänä vuonna tulee nimittäin kuluneeksi kymmenen vuotta siitä, kun perustin autoblogi POLOisen. Varsinainen merkkipäivä on vasta kesäkuussa, mutta mielestäni kymmenen vuoden rajapyykkiä sopii juhlia koko vuoden.

Historian havinaa ja tiukkoja mielipiteitä

Lueskelin viikonloppuna juttuja blogin ensimmäisiltä vuosilta ja hihittelin monta kertaa ääneen. Voi sitä tunteen paloa, mikä niissä on! xD

“Kyllä minä tekisin niin ja näin” ja “Mitä senkin tyypin päässä liikkui??” ja “Tekisi kyllä mieli sanoa suorat sanat!” 

Sitä se oli aloittelevan autoilijan elämä, kun kortti oli ollut taskussa vasta alle vuoden. Nämä mielipiteet ja ajatuksethan ne olivat syynä blogin perustamiselle, kun en viitsinyt enää vaivata miestäni ihan kaikilla sanomisillani.

Hauska oli muuten myös huomata, että Järjen Ääni eli rakas aviomieheni oli mukana blogissa jo ihan alussa. Joulukuisessa kirjoituksessani hän kyseenalaisti ohitukseni, joka meinasi päätyä kaiteeseen. Kymmenen vuotta sitten Järjen Ääni puolestaan kyseenalaisti haluni hankkia Volkswagen Sciroccon, joka oli unelma-autoni monta vuotta.

Täytyy kyllä ihmetellä, miten käsittämättömän paljon juttua mulla riitti jo pelkästään ensimmäisen vuoden aikana! Reissuja, outoja liikennetilanteita, esitelmä Vaajakosken turboliittymästä, kolari, uusien renkaiden hankinta, liukkaan kelin rata kesällä ja talvella, katsastus jne...

Tästä nappisilmäisestä Poloisesta se kaikki lähti. :)

Minä autobloggaajana

Oikeasti ikävöin sitä aikaa, kun oli niin paljon sanottavaa liikenteestä. Mutta kun olin uusi kuski, oli kaikki uutta ja ihmeellistä. Esimerkiksi iskunvaimentimien testaus ensimmäisessä katsastuksessa oli “hämärä heilutustesti”. :D

Nykyisin tuntuu, että pitää tapahtua jotain tosi spesiaalia, että ryhtyisi kirjoittamaan. Oikeasti suurin este tavallisempien tapahtumien kirjoittamiselle on kyllkin aika. En ole aikoihin osannut kirjoittaa tajunnanvirtaa, kun kaikki "pitää" taustoittaa tarkasti ja kirjoittaa kilometrin pituinen juttu. Ja pahuksen monta kertaa unohdun someenkin, ennen kuin juttu on valmis!

Mulla on edelleen jonossa juttuja viime kesältä ja syksyltä, joten tajunnanvirta - sitä ei taideta hetkeen nähdä.

POLOisen Facebook-sivulle näitä lyhempiä tulee sentään välillä kirjoiteltua, kuten meidän lähitietyömaan montuista. Kerran ajoin asfaltin reunan monttuun niin, että auto oikein pomppasi ja piti käydä tarkistamassa pyörien kulmat. Joululomalla tiellä oli puolestaan enemmän kuoppia kuin tasaista ja ajoin sen niin varovaisesti, että taksi paineli ohi...

Tietysti muuttuminen analyyttisemmaksi on osittain ihan luonnollista kasvua. Minä olen vuosien saatossa muuttunut autoilijana ja blogini siinä mukana. Kaikki ei sentään muutu, vaan vanhat tutut aiheet liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen tulevat pyörimään mukana varmasti hamaan tulevaisuuteen! Taloudellisen ajamisenhan olen vienyt ihan uudelle tasolle, kun aloin kilpailla ecorunissa vuonna 2014.

Polo Seniorin päivitys Polo Junioriin vuonna 2011 oli huima tekninen loikka. Automaattivaihteet ja ilmastointi, ai että!

Isoimpia juttuja, mitä mulle on autoblogaajana tämän kymmenen vuoden aikana tapahtunut, ovat ainakin autonhuoltokurssi (kahdesti!), kaksi autonvaihtoa, moottoripyöräkortin ja pyörän hankinta, Mazdan Onnellisten ajokoulu ja tietysti ryhtyminen taloudellisen ajon harrastajaksi.

Vaikka varsinaiseksi koeajoblogiksi en ole POLOista koskaan tarkoittanut, mutta muutamia koeajojuttuja tulee silti vuosittain tehtyä. Makeimmat testaamani autot ovat olleet Tesla Model S, Lotus Evora ja Lotus Elise, Nissan 370z sekä pieni yllättäjä Renault Twizy!

Jos kuuntelisin vain googlettajia, niin minun pitäisi koeajaa koko Toyotan mallisto. Analytiikan mukaan Toyota Auris -aiheiset juttuni ovat nimittäin todella suosittuja, ja niitä luki viime kuussakin liki 30% blogini kävijöistä! Muut jutut saavat vain kävijöiden muruset.

Tulevaisuuden suunnitelmat

Poloisen kymmenvuotisjuhlan kunniaksi minulla ei ole vielä suuria suunnitelmia juttuaiheiden suhteen muuten, kuin että uusi Polo täytyy koeajaa! Sehän julkaistiin jo viime syksynä, mutta minulla on edelleenkin viimevuotisiakin juttuja jonossa, joten en sitä viitsinyt koeajanut syksyllä.

Facebookiin meinasin tehdä säännöllisesti päivittyvän juttusarjan, missä palaan vanhoihin postauksiin. Julkaisen parin viikon välein jonkin vanhan jutun ja mietin, miten nykyisin tekisin samassa tilanteessa ja ovatko ajatukseni kenties muuttuneet ajan saatossa. Tekisikö viekäkin mieli sanoa suorat sanat törttöilijöille?

Minulle saa toki myös ehdottaa aiheita juttuihin! En tosin pysty lupaamaan aikataulua, jolla toiveita toteuttaisin. Minulla on nimittäin edelleen vuosi sitten saamani toive turvavyön käytöstä videona edelleen tekemättä… Mutta ehdottakaa silti. Ehkä jokin aihe on niin kiinnostava, että käyn sen kimppuun saman tien!

Toistaiseksi ei ole mitään suunnitelmia vaihtaa Leonidasta tuoreempaan. Mediasoitin voisi olla modernimpi, mutta muuten auto on vallan mainio.

Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!

perjantai 29.12.2017 Avainsanat: Jenni , Kolarointi , Liikenneturvallisuus , Pohdiskelu , Talvi

Kiireellä on ihmeellinen vaikutus. Vaikka olen normaaleissa oloissa rauhallinen ja harkitseva kuski, kiireessä nämä hyveet välillä unohtuvat. Päähän ei mahdu muuta kuin ajatus, että on pakko päästä äkkiä perille. Pari viikkoa sitten meinasin päätyä siitä hyvästä kaiteeseen.

Olin luvannut olla kotona vastaanottamassa vieraita klo 18 ja olin siitä pari minuuttia myöhässä. Taivaalta satoi räntää ja moottoritiellä oli paikoitellen nuoskalunta ja loskaa. Päätin silti lähteä toisen auton vanavedessä ohittamaan edellä ajanutta peräkärrynvetäjää. En jaksanut kökkiä sen perässä, kun pitäisi olla jo perillä. 

Viereisellä penkillä istunut järjen ääni eli rakas mieheni huomautti, että ei ole mitään hyötyä ohittaa kolmen kilometrin motaripätkällä, mutta minä jääräpäisesti sivuutin järjen äänen ja lähdin ohittamaan. Ajattelin, että homma on ihan hallussa, kun ohitan rauhallisesti ja järki kädessä.

Ohituskaistalla nopeuteni oli 95 km/h pintaan, mutta loivassa kaarteessa oikealle annoin nopeuden aavistuksen tippua, sillä siinä oli vähän paksummin lunta.

Ihan kaarteen lopussa auto alkoi yllättäen heittelehtiä. Ehdin ajatella, että nyt kolisee. Jarrutin hieman, ohjasin luiston suuntaan ja pyrin ylipäätään pitämään auton suorassa. Sitten renkaat nappasivatkin kiinni paljaasta asfaltista ja auto oli taas hallinnassani.

Koko tilanne kesti vain muutaman sekunnin, minkä jälkeen suoritin ohituksen loppuun ja ajoin hieman säikähtäneenä kotiin. 

Kyllä minua nolotti! En kehdannut oikein puhuakaan aiheesta kun nolotti nin paljon. Asiaa sivuten laskeskelimme kuitenkin säästettyjä sekunteja. Kolmen kilometrin matkaan menee 27 sekuntia enemmän, jos ajaa satasen sijasta 80 km/h. 

Tilanne tallentui autoni koejalautakameraan. Videolla se ei näytä yhtään niin pahalta kuin tuntui, koska auton perä heitti, ja kamera on kiinni tuulilasissa. Videon perusteella näyttäisi siltä, että auto lähti lapasesta, koska ajoin/ajauduin pois paljaalla asfaltilla olleesta urasta suoraan paksuun loskavalliin.

Viikkoa myöhemmin ajoin jälleen samanlaisessa kelissä, mutta sillä kertaa ei ollut kiire mihinkään. Moottoritien ohituskaistalla oli jälleen loskaa, mutta ei tehnyt mieli yhtään kokeilla onnea siinä. Ei suorastaan tullut edes mieleen. 

Tämän jälkeen pystyin puhumaankin edellisen viikon tapahtumasta. Uusi kerta samanlaisessa kelissä sai minut nimittäin viimeistään tajuamaan, miten idiootti olin ollut edellisellä kerralla!

En pysty jälkeenpäin käsittämään, miten kiireellä voi oikeasti olla niin rankasti järjenjuoksua sumentava vaikutus. Miten se saa uskomaan, että ei tässä mitään voi tapahtua, kun kiireettömänä samassa tilanteessa näkee riskit eikä todellakaan ajaisi samalla tavalla? 

Tästä on nyt otettu opiksi ja voin viisaampana aloitella uutta vuotta. Onko teillä käynyt vastaavaa?

Leonidaksen kuusenhakureissu

lauantai 23.12.2017 Avainsanat: Jenni , Leonidas , Talvi , Yleinen

Meillä on ollut jo monta vuotta perinteenä, että käydään viikkoa ennen joulua poimimassa anoppilasta joulukuusi. Kasvatettua kuusta en voisi kuvitellakaan, koska ne eivät näytä luonnollisilta tiheine oksineen. Ja muovikuusi - ei ikinä! Oman kuusen kaatamisessa on myös tekemisen meininkiä, kun minä kaupunkilaistyttö saan sahan käteeni. :D

Automme on aina määrittänyt joulukuusen pituuden. Ensimmäinen kuusemme oli ehkä 130 cm pitkä mahtuipa kätevästi jätesäkissä Poloon. Sen jälkeen kuuset ovat kasvaneet (heh) ja viimevuotinen taisi olla jotain 180 cm. Sen saaminen Leonidaksen kyytiin oli jo aika temppu, kun ei ole perän mitalla siunattu tuota autoa.

Toisaalta vanhempani kuljettavat ostokuusensa vuoden 2000 Audi A4:llään, mistä ei aa edes penkkejä kaadettua! En tajua miten kuusi mahtuu siihen, mutta äiti kuulemma istuu aina takapenkillä isin takana ja kuusi matkustaa herroiksi takapenkin ja takakenoon kallistetun etupenkin päällä. 

Asiaa varmaan auttaa sekin, että ostokuusi on sukassa ja luomukuusi on lähinnä koitettu tunkea isoon jätesäkkiin eli vie tilaa leveyssuunnassa myös.

Tänä löytämäni joulukuusi oli taas vähän pienempää mallia ja mahtui autoon kivasti. Sellainen minun mittaiseni eli 160 cm pitkä kuusi menee autoon heittämällä. Valitettavasti en tästä heitosta vaan tajunnut ottaa kuvaa eikä arkistoistakaan löytynyt yhtään…

Kuusen kantamisen tyylinäyte.

Kuusenkaatopäivänä sateli räntää aika huolella ja meinasin liukastua kiireessä kaiteeseenkin! :o Mutta se on eri tarina se, katsotaan josko kehtaan kirjoittaa sen myöhemmin tänne. Lupaan ottaa siitä opikseni.

Räntäsateessa ajaessa ja ravan lentäessä kaaressa mietin, että eipä olisi hirveän kiva keli kuljettaa kuusta auton katolla. Auto oli tuon reissun jälkeen aikamoisessa kuorrutuksessa, niin miettii sitten, missä kuorrutuksessa kuusi olisi. Suihkuun joutaisi ennen pystytystä! Toisaalta taitavat suositellakin kylmällä vedellä suihkuttamista sulatellessa, joten siinähän se tulisi samalla pestyä...

Minä lähden nyt uusintareissulle anoppilaan hakemaan kinkkua ja viemään italiansalaattia. Toivotaan, että auton maavara riittää tai sinne vievä metsätie on aurattu. Lapion otan ainakin varmuuden vuoksi mukaan!

Toivottavasti teidän joulukuusenne on jo saatu turvallisesti kotiin ja voitte pikkuhiljaa rauhoittua joulun viettoon. Kivaa joulua kaikille! 

Hyvät joulut toivottaa Leonidas ja tonttu!

POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla

perjantai 05.05.2017 Avainsanat: Jenni , Tapahtuma

Luin PING Helsinki Business Festivalista ensimmäistä kertaa joskus viime vuoden keväänä Twitterissä. Tapahtuma, jossa sisällöntuottajat ja markkinointiväki kohtaavat, oppivat toisiltaan ja katsovat tulevaisuuteen - voi veljet, miten siistiltä se kuulosti! Luin kaikki mahdolliset blogikirjoitukset tapahtumasta ja päätin, että seuraavana vuonna minäkin olen mukana.

Sisällöntuottajat (eli Content Gurut eli blogaajat, instaajat, tubettajat jne.) pääsevät festareille ilmaiseksi *, kun taas yritysten edustajat (eli Business Hippiet) maksavat pääsylipuista. Content Guruksi ei kuitenkaan pääse kuka vain, vaan raati valitsee hakemusten perusteella mukaan sopivimmat. 

Kirjoittaessani talvella hakemusta mietin, että mahdetaanko minua huolia mukaan, sillä blogillani on kuukausittain lukijoita vain 6000-8000, mikä on aika vähän verrattuna suosittujen blogien kymmeniin tuhansiin lukijoihin. Ehkä pääsinkin mukaan, siksi, koska autoblogeja on tosi vähän. Laskujeni mukaan Suomessa on tällä hetkellä alle kymmenen säännöllisesti päivittyvää autoblogia ja minä voin ylpeänä kertoa kirjoittavani niistä vanhinta. POLOinen täyttää tänä kesänä jo yhdeksän vuotta!

Tapahtuman pukeutumisteemana oli heittäytyminen. Itse vetäisin päälle tietenkin Volkswagen Motorsport -hupparin ja otin mukaan myös Volkswagen-lipun, koska pitihän autobloggaajien lippu pitää korkealla!

Kirjoitustyöpaja

PING Helsingin ohjelman julkistuksessa iskin silmäni ensimmäisenä DIY-otsikon alta löytyneeseen ohjelmaan nimeltä "Opi parhailta – 12 vinkkiä kirjoittamiseen”. Sinne oli pakko päästä! Kun on kirjoittanut blogia yhdeksän vuotta (itse asiassa 15 vuotta, jos ihan ensimmäinenkin nettipäiväkirja lasketaan), niin sitä alkaa ehkä hieman olla juurtunut tiettyyn tyyliin. Lähinnä ongelmani on kuitenkin se, että olen kirjoittajana h-i-d-a-s!

Työpajasta tulikin hyvää vinkkiä, että kannattaisi erottaa kirjoittaminen ja editointi. Juutun ihan liian usein ensinnäkin etsimään jutuilleni taustatietoa ja toisekseen saatan monesti hieroa yhden kappaleen sanamuotoja puoli tuntia. Samalla ajatus ja jutun punainen lanka katoaa.

Esiintyjiltä tuli myös kommenttia, että vaikka kuinka yrittäisit kirjoittaa ymmärrettävästi, niin joku tajuaa sen silti väärin. Eli viimeiseen saakka nysvääminen on aika turhaa... Kirjoitin näillä ohjeilla juttuluonnoksen kotimatkasta kesärenkailla räntäsateessa ja hämmästyin oikein, kun sain kaikki ajatukseni “paperille” yhdessä illassa! Julkaisen sen muutaman päivän päästä kun olen vielä editoinut sen.

Hyväksy, että kirjoittaminen vie aikaa! Ronja Salmi ja Mikko Toiviainen opastivat kirjoittamisesta. Kaksikolta on tulossa syksyllä kirja samasta aiheesta, se täytyy todellakin lukea!

POLOisen suuri kaupallisuusdilemma

Toinen valinnainen ohjelma, mihin osallistuin oli paneelikeskustelu aiheesta "Propagandaa ja piilomainontaa – voiko markkinointi olla vastuullista?” Tämä kiinnosti kovasti, koska kerron blogissani monesti erilaista palveluista, mitä olen autoilijana käyttänyt. Miten kertoa niistä mahdollisimman läpinäkyvästi? 

Paneelikeskustelu oli mielenkiintoinen, mutta ei antanut minulle vastauksia, sillä siinä pohdittiin enemmän, miten ilmoittaa kaupalliset yhteistyöt ja miksi bloggaajien pitää ilmoittaa saaduista asioista ja lehtien ei. Minun juttuni ovat äärimmäisen harvoin kaupallisia yhteistöitä, koska pyrin asioimaan yrityksissä normaalina asiakkaana. Tosin viime aikoina olen pyytänyt päästä katsomaan toimenpiteitä, koska haluan tietää ja raportoida autolle tehdyistä jutuista blogissani mahdollisimman tarkasti! Mutta pitäisikö minun alkaa pyytää rahaa yrityksiltä näistä raporteista?

Piilomainonnasta juttelemassa Emmi Nuorgam, Anni Lintula, Rosanna Marila ja Jari Tamminen. 

Tästä päästäänkin kolmanteen ohjelmaan, johon ilmoittauduin mukaan: ruokatunnilla oli mahdollisuus osallistua pyöreän pöydän ääressä (Se oli kyllä kulmikas, mua on huijattu!)  keskusteluun oman kanavan kaupallistamisesta. Minulla ei ole toistaiseksi erityisiä kaupallistamissuunnitelmia, mutta oli silti kiinnostavaa mennä kuuntelemaan Veera Biancan alustamaa keskustelua aiheesta.

Minulle kaupallisuus on kyllä suuri kysymysmerkki, koska pidän jopa kunnia-asiana sitä, että kerron blogissani normaalin asiakkaan tarinoita, mutta toisaalta taas joskus mietin, että on se nyt vähän nuijaa tehdä tätä ilmaiseksi. (Toki Autotie maksaa minulle kirjoituksistani hieman.) Mutta eihän se voi mennä niinkään, että kirjoittaisin kokemuksiani vain niistä yrityksistä, jotka minulle siitä maksavat? Menisi vähän blogin idea hukkaan, kun en voisikaan raportoida kaikesta, mitä autolle on tehty. Miten erottelisin maksetut ja ei maksetut kokemukset?

Alkujaanhan blogit olivat juuri sitä, että ihmiset suosittelivat tuotteita/palveluja, joista tykkäsivät, mutta nykyisin tuntuu, että jokainen ylistys on tai sen pitäisi olla maksettu. Ja PING Helsinki vielä vahvisti sitä käsitystä, ettei pidä tehdä ilmaista työtä. Alkaa tuntua siltä, että on jotenkin väärin, jos ylistän jotain yritystä, jonka vakioasiakkaaksi olen päätynyt heidän erinomaisen palvelunsa takia...

Tässä autohommassa on vielä se juttu, että kun toimittaja lainaa lehdistöauton ja kirjoittaa siitä, niin ei siinä rahat liiku suuntaan eikä toiseen. Miten siis vakuuttaa maahantuoja siitä, että bloggaaja kirjoittaisi niin hyvin, että siitä kannattaisi maksaa? Noh, tekemällä tietysti ylivertaista sisältöä! En ole vielä tosin keksinyt millaista se olisi, mutta en jaksa vaivata päätäni sillä nyt. POLOinen on niin paljon muutakin kuin koeajoja.

POLOinen on myös liikenteen ihmettelyä, siitähän kaikki suorastaan lähti. Kuinka sattuikaan, huoneeni ikkunasta oli suora näköyhteys raitiotyömaalle.

Muu ohjelma

Päivän Keynote-puheenvuorot olivat ihan mielenkiintoisia (erityisesti mahtava Ann Handley!), mutta nämä tiettyihin asioihin keskittyneet rinnakkaisohjelmat olivat itselleni PING Helsingin parasta antia. Harmittaa vain, kun 21 ohjelman joukosta pystyi valitsemaan vain kaksi joihin osallistua, koska muut menivät päällekkäin. Harmi, ettei ohjelmia videoitu, että niitä voisi katsoa netistä jälkeenpäin. Ehkä ensi vuonna?

Yksi PING Helsingin ideoista on, että ihmiset voivat helposti verkostoitua siellä. Vartin tapaamisia varten oli oikein Brella-ennakkoilmoittautumisjärjestelmä! Minulla oli ehkä vääränlaiset kalastusvälineet tai tavoitteena liian harvinaiset kalalajit, sillä en löytänyt osallistujalistalta kuin pari henkilöä, joihin kiinnostaisi tutustua.

Toinen kaloista ui karkuun, mutta toisen onnistuin tapaamaan pienten aikataulusäätöjen jälkeen! Ja se oli kyllä onni, sillä juutuin juttelemaan sähköautojen latausoperaattori Virta Ltd:n edustajan kanssa saman tien kolmeksi vartiksi. Jatkoimme siitä vielä illallisellekin, jossa seuraamme liittyi tuttuni, tapahtuman toinen autobloggaaja, Pikamulkauksen / Scenic Road Huntersin Miika. Oli kyllä oikein kiinnostavat keskustelut autoilun nykytilanteesta ja tulevaisuudesta!

Muutoin uusiin ihmisiin tutustuminen jäi aika vähiin. Jos päädyn jonnekin pienellä porukalla, alan mielelläni heti tutustua toisiin, mutta erityisesti iltabileissä oli välillä aika yksinäistä. Päivällä ei ehtinyt olla yksinäinen kun kiiti vain ohjelmasta toiseen! Joku kirjoitti, että PINGissä on matala kynnys esitellä itsensä kenelle tahansa, mutta minulle keskustelunavaus tuntemattoman käytävällä vastaan tulevan ihmisen kanssa vain on ylivoimaista. Pitäisikin olla jotain kohtaamispisteitä, joissa samanlaiset sosiaalisesti rajoittuneet voisivat tavata toisiaan ja huomata yhtäkkiä olevansakin sosiaalisia!

Matkaeväät

Tärkein PINGin tarjoama eväs kotimatkalle oli usko omaan tekemiseen. Tähän liittyen oli mahtavaa kuulla pariltakin kokeneelta sisällöntuottajalta, että blogini 6000-8000 kuukausittaista lukijaa on ihan hyvä määrä - minä kun olin pitänyt alle kymmentä tuhatta kuukausilukijaa aika aloittelijatouhuna.

Sen oman jutun löytämistä ja sillä erottumista korostettiin päivän aikana monesti! Joillain erottuminen muista vastaavan aiheen sisällöntuottajista vaatii tekemistä, mutta minä erotun jo pelkästään blogini autoaiheella. En ei silti tuudittaudu olemaan vain autolehtien kanssakilpaileva koeajoblogi, vaan POLOinen on paljon muutakin. Se on ennen kaikkea minun näköisiäni kokemuksia liikenteestä, autoista ja auton omistamisesta. Eikä sille näy loppua!

Jos pingailu kiinnostaa, niin tilaa tuolta uutiskirje (sivun puolivälin paikkeilta löytyy lomake), ja pysyt kartalla, milloin seuraava tapahtuma järjestetään! PING Helsinki järjestää vuoden aikana lyhyempiäkin työpajoja erilaisista kiinnostavista aiheista. Olisin niin mukana niissä jos tätä etäisyyttä olisi vähän vähemmän...

* Olen saanut festarilipun ilmaiseksi muiden Conten Gurujen tapaan, mutta matkat ja majoittumiset maksoin itse.

Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia

sunnuntai 26.03.2017 Avainsanat: Jenni , Leonidas , Ongelmatilanteet , Puhtaanapito , Renkaat , Seat , Seat Leon , Volkswagen

Olen ollut tässä kohta neljä viikkoa flunssassa, minkä seurauksena olen ajanut töihin viimeisen kuukauden pelkästään autolla. Se onkin vastapainoa sille, että tammi-helmikuussa Leonidaksen mittariin tuli vain 700 km, kun pyöräilin pääosin eikä ollut mitään reissua minnekään.

Autoilun etu on myös se, että ei ole tarvinnut hermoilla keväisessä loskassa pyöräilystä. Kun tämä tauti jossain vaiheessa hellittää, voinkin vaihtaa suorilta kesäpyörään. Tosin että ensin siihen pitää vaihtaa taakse sisäkumi, kun edellisen presta-venttiili otti ja hajosi syksyllä. Tuntuvat olevan jotenkin heikkoja, sillä tämä on 4 vuoden aikana jo toinen, joka hajosi.

Hmm, otsikoin tämän jutun autoilukuulumisiksi, joten siirrytäänpä niihin...

Aikainen lintu auton pesee

Sain flunssan kylkiäiseksi viikko sitten yskän, josta ei meinaa tulla loppua lainkaan. Perjantaiaamuna heräsin kuudelta loputtomaan yskään ja kun en kerran saanut enää nukuttua, päätin hyödyntää ylimääräisen tunnin käyttämlä auton pikapesussa ennen töihin menoa.

Nyt on kyllä käsillä taas se aika keväästä, kun auto ei pysy puhtaana hetkeäkään eli periaatteessa ei ole mitään järkeä pestä sitä. Leonidas on kuitenkin ollut kiveniskemäillasta saakka niin likainen, että hyvä että on edes ovenkahvaan viitsinyt koskea… Oli siis syytä pestä se likaantumisen uhallakin.

Pesupaikaksi valitsin Palokan ABC:n, jossa harjaton pikapesu maksaa 13,90. Kuten toivoinkin, ei ollut yhtään jonoa kello seitsemän aamulla! Vaihtoehtona olisi ollut 14,20 e hintainen harjaton pesu City Car Washissa Palokanorren toiselle puolella, mutta työkaverini oli sitä mieltä, että ABC:n kone pesee paremmin. Hyvinhän kumpikaan ei pese, mutta pääsee edes suurimmista ravoista eroon. Käsinpesuun auton voi viedä sitten, kun se pysyy edes viikon puhtaana.

Hiljaista oli autopesussa klo 6:58.

... niin, nythän auto ei sitten pysynyt puhtaana edes puolta tuntia. Vaikka keli oli pari astetta pakkasella ja tiet ihan kuivia, auto oli silti töihin päästessä rapapilkkuinen. Mitä ihmettä? Oliko jossain silti lätäköitä joista olin kaahannut yli?

Työkaverini keksi, että Leonin rapakuorrutus on muuten katupölyä. Moottoritiellä oli paikoin oikein pölypilviä, ja pölyhän sitten tarttui auton kosteaan pintaan kuin täit tervaan. Ei tullut mieleenkään tällainen vaihtoehto! En tosin ollut ainut tämän ongelman kanssa, sillä postattuani alla olevan kuvan Instagramiin useampikin kommentoi kokeneensa saman kohtalon.

Ja tässä näemme, mihin kaikiin kohtiin autoa jäi kosteutta pesukoneen jälkeen...

Pakko pysähtyä moottoritien varteen!

Pesun jälkeen suuntasin töihin moottoritietä pitkin. Vajaan kilsan ajettuani jostain renkaasta alkoi kuulua “psiiiiiiif”, joka kuulosti samalta kuin se, kun pyörän rengas tyhjenee. Ulp! Mietin kyllä, että rengaspainevaroittimen pitäisi huomauttaa, mutta mitä jos se vaikka on rikki? En viitsi ottaa riskiä että ajan tyhjentyneellä renkaalla, joten kun ääni ei lakannut, päätin pysähtyä tien sivuun tarkistamaan renkaiden kunnon.

Perässäni ei onneksi ajanut ketään, joten moottoritien varteen oli helppo pysähtyä. Sitten hätävilkut päälle ja rullaus niin kauas tien pientareelle kuin mahdollista. Hetken mietin, että mitäs nyt. Jos joutuisin tilaamaan paikalle hinausauton, se kävisi kuitenkin helposti, sillä olen Autoliiton Plus-jäsen, jolle hinauspalvelut ovat ilmaiset

Moottoritien reunaan pysäköidystä autosta poistuminen vilkkaasti ohikiitävän työmatkaliikenteen aikaan olikin oma temppunsa. Vaikka auton etäisyys ajoradan reunasta oli metrin luokkaa, en silti uskaltanut raottaa auton ovea ennen kuin autojonossa oli hieman pidempi rako. Sitten vain renkaita potkimaan. Iloiseksi yllätyksekseni niissä ei ollutkaan mitään vikaa, joten ääni johtui jostain muusta.

Moottoritielle palaaminen tien reunasta oli paljon hankalampaa kuin pysähtyminen, sillä työmatkaliikenne oli kiihtynyt. Vilkkua vasemmalle en viitsinyt kytkeä ennen kuin autojono katkeaisi, ettei kukaan ala turhaan väistää. Lopulta rako tuli, vilkku päälle ja talla pohjassa kiihdytin muun liikenteen sekaan. Renkaan pihinä muuttui kiihdytyksessä vinkunaksi, joka katkesi nopeasti. Kyseessä olikin siis vain jarrulevyjen väliin juuttunut kivi.

Töissä kerroin aamuisesta seikkailustani ja sain kuulla, että jos rengas tyhjenee ajossa, äänestä ei voi erehtyä -  se verran kova se kuulemma on. Noh, tiedänpähän jatkossa. Minulla ei ole koskaan puhjennut rengas, joten en voinut tietää millainen ääni siitä tulee. Parempi katsoa kuin katua!

Pikaiset tyypit uudesta Volkswagen Golfista

Lauantaina mulla ei ollut semiflunssaisena mitään tekemistä, joten päätin aikani kuluksi lähteä kokeilemaan uutta faceliftattua Golfia. Epäilin kyllä, että  vasta viime viikolla ensiesitelty auto olisi varattu, mutta niitä olikin Jyväskylän Autotarvikkeen pihassa suorastaan kaksin kappalein. Astuessani sisään vastassa oli puolestaan heti kaksi myyjää, joten koeajo järjestyi välittömästi.

Uusi Volkswagen Golf vuosimallia 2017.

Koska olin nukkunut aamupäivän univelkoja pois, oli koeajolle aikaa vain kolmisen varttia. Siinä ehtisi kuitenkin juuri sopivasti ajaa taloudellisen ajon lenkkini! Lenkki oli kuitenkin myös hyvä testi autolle noin yleensä, koska se sisältää kaupunkia ja maantietä paljon eri nopeuksilla.

Kukaan ei varmaan ylläty, kun sanon, että Golf oli hyvä auto ajaa?! Mihinkä sitä hyvää muuttamaan, paitsi entistä parempaan. Fiilispohjalta sanoisin ainakin sisämelun vähentyneen, sillä nastarenkaista huolimatta auto tuntui todella hiljaiselta. Epäilisin sen olevan kesärenkailla jopa hiljaisempi kuin Leon, johon on kuitenkin tehty äänieristys.

Koeajon keskikulutus 4,8 l/100 km, mikä on ihan ok. Kesärenkailla ja automaattivaihteistolla tulos olisi todennäköisesti ollut pari desiä parempi. Ajoin vertailun vuoksi koeajon jälkeen saman lenkin Leonilla ja sillä tulos oli 4,7 l/100 km. Optimiolosuhteissa silläkin olisi varmaan päässyt desin tai pari vähemmällä.

Uudessa Golfissa on paljon uutta ns. tietotekniikkapuolella, kun multimedianäyttö on pistetty uusiksi ja mittaristosta on tullut samalla tavalla digitaalinen kuin alkuvuodesta koeajamassani Audissa. Nyt kaikki hienoudet oli tajuttu ottaa mukaan koeajoautoon toisin kuin 7. korin Golfia testatessani, jolloin auto oli lähes karvalakkimalli.

Ajotietokoneen kulutusnäyttö oli yhtä informatiivinen kuin ennenkin. Muut valmistajat, ottakaa mallia! Paitsi kiiltävästä pinnasta, joka peilaa ärsyttävästi.

Kaikkea tätä olisi kiinnostavaa päästä testaamaan vähän pidemmin, joten sovinkin jo alustavasti viikonlopun mittaisen koeajon lähitulevaisuuteen. Nyt pitäisi enää päättää, otanko koeajoon manuaalivaihteisen hatchbackin vai automaatti-farkun. Farkut ovat laivoja ja manuaalivaihteet oldskool. Voikin olla, että valitsen hatchbackin ihan vain siksi, että se on makean keltainen, kun taas farkku oli tylsän harmaa. Onko tämä aika kliseistä, että nainen valitsee auton värin perusteella? :D Mutta kyllähän värikäs auto näyttää aina paremmalta valokuvissa! 

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!