POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla jarrut

Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)

keskiviikko 28.06.2017 Avainsanat: Ajoharjoittelu , Jarrut , Moottoripyöräily , Tapahtuma

Kerroin edellisessä kirjoituksessani Motoristi Survival Tour -koulutuksen hidasajoharjoituksista ja siihen liittyvistä jutuista: ajoasennosta, katseen käytöstä ja hallintalaitteiden käytössä. Nyt tarina jatkuu. Tällä kertaa aiheina ovat moottoripyörän jarrutustekniikka ja kaarreajo.

Tehokas jarruttaminen moottoripyörällä

Oikea ajoasento ja katseen käyttö ovat tärkeässä osassa tehokkaassa jarrutuksessa. Pidetään siis jaloilla tukevasti kiinni moottoripyörästä, keskivartalo tiukkana ja kädet rentoina. Näin pyörä pysyy hyvin suorassa linjassa jarrutuksen aikana eikä kuskina painuta jarrutuksen voimasta käsien päälle ja mahdollisesti vahingossa käännetä tankoa.

Sopiva jarrutuksen teho on sellainen, että ollaan vielä juuri pidon rajoissa. Jarrutuksessa etupyörää ei kannata päästä lukkiutumaan, koska jos moottoripyörä on vähänkin epätasapainossa, se saattaa kaatua. Lisäksi lukossa oleva rengas ei jarruta yhtä tehokkaasti kuin pyörivä rengas.

Takarenkaan lukkiutuminen ei ole niin vakavaa, koska sen jarrutusteho on aika pieni (jopa 90 % jarrutustehosta voi olla etupyörällä!) ja on yksi muuttuja vähemmän, kun ei tarvitse jarrutuksen aikana keskittyä sen poljinvoimaan. Jarrutetan siis molemmila jarruilla samaan aikaan ja tehokkaasti, mutta säädellään etujarrulla jarrutuksen tehoa. Ai niin, ja laitetaan mielellään kytkin pohjaan, niin pyörä ei sammu.

Jarrutusdemot

Ennen kuin pääsimme itse jarruttelemaan, toinen kouluttajista demosi meille tehokasta jarrutusta eri nopeuksista. Meidän tehtävämme oli veikata, millä matkalla moottoripyörä pysähtyy, kun nopeus on 60 km/h ja 80 km/h.

Olen arvioinut jarrutusmatkoja monen monta kertaa liukkaan kelin ratapäivissä, mutta nyt kesäkelissä ei ollut aavistustakaan, mihin pyörää pysähtyisi 60 km/h nopeudesta. Oli muuten vain 13 metriä! Jarrutusmatka 80 km/h nopeudesta olikin sitten helpompi arvioida, koska jarrutusmatka tuplaantuu aina, kun nopeus kasvaa neljänneksellä. Nopeudesta 80 km/h jarrutusmatka oli 25 m.

Video: tehokas jarrutus moottoripyörällä 60 km/h ja 80 km/h nopeuksista.

Näissä demoissa mitatuissa matkoissa täytyy tosin huomioida, että nissä mitattiin tosiaan pelkkää jarrutusmatkaa, ei reaktiomatkaa. Kun mukaan lasketaan 17 m reaktiomatka, 60 km/h todellinen pysähtymismatka on 41 m. Reaktiomatka 80 km/h nopeudesta on puolestaan 22 m, joten pysähtymismatka onkin 47 m.

Liikenneturvan sivuilla on muuten hyvä laskuri, jossa voi tutustua moottoripyörän jarrutusmatkoihin erilaisilla keleillä ja alustoilla.

Rami makaa radalla 60 km/h pysähdyksen kohdalla ja moottoripyörä on 80 km/h pysähdyksen kohdalla. Jarrutus on alkanut molemmissa tapauksissa punaisten keilojen kohdalta. 80 km/h:sta jäännösnopeus Ramin kohdalla olisi vielä reilu 60 km/h, joten voisi vähän sattua!

Yksikölliset jarrutusharjoitukset

Jarrutusharjoituksissa emme kerääntyneet ajoittain radan reunaan oppimaan lisää teoriaa kuten hidasajossa. Sen sijaan saimme kouluttajilta yksilöllistä palautetta jokaisen jarrutuksen jälkeen ja neuvoja, mihin asiaan kannattaa kiinnittää seuraavalla kierroksella huomiota. Hidasajoharjoituksen tapaan siis myös jarrutustekniikkaa rakennettiin vaihe vaiheelta paremmaksi, mikä oli minusta oivallinen tapa opetella asioita, kun ei anneta kaikkea tietoa yhtenä pläjäyksenä!

Minulla on ollut tapana vaihtaa vaihde aina pienimmälle samaan aikaan kuin jarrutan, mutta nyt sain kehotuksen luopua siitä. On parempi painaa vain kytkin pohjaan ja keskittyä muuten kunnolliseen jarrutukseen.

Seuraavalla yrityksellä sain palautetta, että takajarrua voisi käyttää napakammin. Pelkäsin, että se menee lukkoon ja siksi olen vähän arastellut sen käyttämistä. Mutta ei se lukkiutuminen kuulemma haittaa mitään, jos ajolinja on vaan suorassa.

Kolmas korjattava asia löytyi käsijarrun käytöstä. Olen tottunut käyttämään jarrua vain kahdella sormella, koska pikkusormeni ei yletä kahvaan ollenkaan. Sitä pitäisi kuitenkin puristaa kaikilla sormilla, jotta saa parhaan mahdollisen puristusvoiman. Kahden sormen tekniikkani lienee lähtöisin siitä, että Eerikin jarrukahva on vääntynyt jonkun edellisen omistajan jäljiltä ja on siten vähän kaukana. En ole antanut sen häiritä, mutta nyt mietin, että kahvan voisi ehkä vaihdattaa uuteen suoraan.

Eerikissä on hieman kiero jarrukahva.

Koko kädellä ja kunnolla jalkajarrulla jarruttaessa moottoripyöräni pysähtyikin jo ihan kohtuullisesti, muistaakseni 16 metriin. Seuraavalla yrityksellä jarrutusmatka lyheni 14,5 metriin, missä ei ollut enää kuin 1,5 m eroa kouluttajamme tulokseen. Ei huono! Liikenneturvan laskurin mukaan jarrutumatka 60 km/h nopeudesta optimaalisella asfaltilla on 14 m, joten tähän voi kyllä olla tyytyväinen.

Tehokkaassa jarrutuksessa paino siirtyy eteen ja etupää painuu kasaan.

Seuraavaksi olisin voinut kokeilla jarruttaa kovemmista vauhdeista, mutta halusin pitää vauhdin samana, jotta näkisin mahdollisen kehityksen jarrutustekniikassa.

Kävi kuitenkin niin, että 14,5 m jäi parhaaksi tuloksekseni. Sen jälkeen tulokset alkoivat heikentyä, milloin minkäkin syyn takia.

Ensin kouluttaja kysäisi, että oliko hänessä ollut jotain outoa, kun katsoin häntä jarrutuksen aikana. Että pitäisi keskittyä täysillä suoritukseen ja katsoa kauas eteenpäin eikä vilkuilla sivuille. En tajunnut edes tehneeni näin!

Seuraavalla kerralla keskityin katsomaan kaukaisuuteen, mutta muuten tulos oli surkea, koska kouluttaja ilmoitti että nyt ei enää jarrutella. Ajoasento oli huono ja mulla oli jäänyt jopa kaasu päälle. Mitään näistä en huomannut, kun keskityin vain kaukaisuuteen. Totta puhuen en muistanut iltapäivän jarrutusharjoituksissa kiinnittää enää mitään huomiota ajoasentoon, kun asia opetettiin ennen ruokataukoa! Hups...

Sain kokeilla vielä kerran, mutta ajoasento oli edelleen huono ja jarutusmatka pitkähkö. Takajarru oli kyllä molemmissa viimeisissä ihan lukossa.

Minusta on hienoa, miten ammattitaitoiset kouluttajat näkevät, milloin oppilaat ovat ajaneet tarpeeksi ja on parempi lopettaa. Oppilaana sitä ei nimittäin tajua, ihmettelin lähinnä, että miksei nyt suju. Kaikilla se vaihe tulee kuulemma varsin samoihin aikoihin. Vertasivat sitä sitten siihen, että ei juoksijakaan pysty vetämään 100 m spurtteja loputtomasti.

Moottoripyörän ohjaustekniikka

Päivän viimeisenä isona aiheena keskityttiin moottoripyörän ohjaustekniikkaan ja vähän sen teoriaan. Miksi pyörä kääntyy kovemmassa vauhdissa paremmin, kun ohjaustankoa kääntää eri suuntaan kuin mihin haluaa mennä?

Tässä on taustalla niin hienoa fysiikkaa, etten edes yritä selittää sitä kattavasti. Tiivistetysti sanottuna käy niin, että kun tankoa työntää (= vastaohjaus / työntöohjaus) eri suuntaan kuin mihin haluaa kääntyä, niin rengas taittuu pois alta ja koska sen reunan ympärysmitta on pienempi kuin keskikohdan, pyörä kääntyykin työnnön suuntaan.

Vastaohjausta voi demota myös laittamalla pöydälle kumoon kartion mallisen juomalasin. Jos sitä lähtee vierittämään pöytää pitkin, se ei mene suoraan, vaan kääntyy pohjan suuntaan, koska pohja on kapeampi.

Rengas kääntyy kallistuksen suuntaan kuten juomalasikin. Testattu käytännössä!

Googletin vastaohjausta ja vastaan tuli oma blogaukseni moottoripyöräkurssista, jolloin olin oppinut ohjauksen vasta teoriassa, mutten ollut päässyt vielä testaamaan käytännössä. Mietin silloin, että toimiiko vastaohjaus samalla tavalla kuin polkupyöränkin kääntäminen kovemmassa vauhdissa. Terveisiä vuoden 2011 Jennille täältä vuodesta 2017, että kyllä se toimii juuri niin!

Teoriapuolen jälkeen saimme tehtäväksi lähteä ajamaan liukaankelinradan ympärille merkittyä rataa ja pitämään hauskaa! Radalle oli aseteltu keiloista portteja ja niistä läpi ajaessa tuli harjoiteltua ohjausta. Ajoin rataa maksimissaan 45 km/h, mutta radan päädyissä piti aina himmata johonkin 30 km/h:iin kun siellä oli tiukemmat käännökset. En uskaltanut taittaa etenkään toiseen niistä pyörää, koska pelkäsin että se liukastuu kyljelleen, vaikka oltiin ihan pitävällä asfaltilla.

Nyt vain saatiin ajaa sitä omaan tahtiin ympäri uudestaan ja uudestaan. Kivaa se kyllä oli, ja hauskapitotehtävä tuli siis suoritettua.

Tänä harjoitus oli kiva, ja kierroksia sai ajaa oikein kunnolla. Olisi silti ollut mukavaa, että kouluttajat olisivat puuttuneet myös ohjaukseen ja antaneet lisävinkkejä. Esimerkiksi tuohon, että ajanko mahdollisesti väärin jyrkemmät mutkat, kun pelkään niissä kaatumista vai onko kyse vain siitä, etten uskalla vastaohjata riittävästi.

Kuvasarjasta näkee hyvin, miten paljon pyörä kallistelee mutkissa. Kuvat ovat MP69:n kouluttajan ottamia, maasta makuulta tuli aika hauska kuvakulma.

Lisää ohjelmaa

Kurssi päättyi ohjausharjoitusten jälkeen, mutta väleissä ja ruokatauollakin harjoittelimme kaikenlaista, kuten ryhmäajoa, ajolinjoja ja pyörän pystyyn nostamista. Palataan niihin jutun kolmannessa osassa, joten kannattaa edelleen pysyä kuulolla! :)

Poloa ulkoiluttamassa

sunnuntai 05.02.2012 Avainsanat: Jarrut , Maantiellä ajo , Navigointi , Polo , Polo Junior , Talvi

Ajelin Pololla tammikuussa vähemmän kuin koskaan. Pelkistä kauppareissuista ja salilla käymisistä ei kertynyt ajoa kuin pari sataa kilometriä, mutta käynnistyksiä sitten senkin edestä. Lyhyet ajomatkat ja useat käynnistykset eivät tee hyvää akun varaukselle, joten pikkuhiljaa alkoi tuntua siltä, että Poloa pitäisi ulkoiluttaa kerralla enemmän, että saisin akun taas täyteen.

Eilen oli sen verran vilpoinen keli (-26 C), että päätin että nyt on hyvä aika lähteä lenkille. Miestäkään ei tarvinnut hirveästi houkutella mukaan, kun lenkillä olisi katto pään päällä. Ei muuta kuin toppavaatetta niskaan ja ulos ja sisään autoon. Puolentoista tunnin lämmityksen jäljiltä Polo käynnistyi tyytyväisenä.

Olin katsellut kotona Google Mapsista kivan näköisen Päijännettä sivuavan Muuratsaloa vastapäätä kulkevan Haukanmaanväylä-nimisen tien, mitä halusin ajaa. Bookmarkkasin reitin puhelimen Google Maps karttasovellukseen ja otin vielä navigaattorin mukaan verrokiksi, mutta siihen en reittiä laittanut.



Kivan näköinen pikkutie jonka halusin ajaa.


Haukanmaanväylälle päästäkseni piti ajaa ensin vanhalle nelostielle Kanavuoren ABC:ltä. En muistanutkaan miten kapea ja mutkainen tie se on! Nyt kun on ajanut reilun vuoden vain uutta nelostietä Kanavuoresta Toivakkaan, on vaikea uskoa että tuo vanha on vielä vähän aikaa sitten ollut valtatie...

Haukanmaanväylä oli mukava tie ajaa. Hyvin aurattu tasainen ja pääosin lumipintainen tie. Leveäkin. Kun pitää siirtyä paikasta A paikkaan B, suosin suoria ja nopeita väyliä, mutta muuten vain ajellessa tuollaiset pikkutiet ovat ihania. Ihana pikkutie kuitenkin päättyi 12 km ajon jälkeen. Ensin tuli kyltti "yleinen tie päättyy" ja hetken päästä kun olisi pitänyt kääntyä vasemmalle (kuvan reitillä näkyvä pallura), nökötti tien varressa ajo kielletty -merkki. Pöh. Ei auttanut kuin kääntyä takaisin.

Navigaattorin mukaan ko. tietä mihin olisin kääntynyt ei ollut edes olemassa. Ei tuohon navigaattoriinkaan tosin täysin voi luottaa, sillä se ei esimerkiksi edelleenkään tunne nelostien uutta linjausta, vaikka olen päivittänyt siihen tuoreimmat Q4/2011 kartat. Uutta nelostietä ajaessani navi näyttää että ajan keskellä ei mitään ja ehdottelee tekemään U-käännöksiä tai kääntymään seuraavasta risteyksestä vanhalle linjaukselle.

Päästyämme takaisin vanhalle nelostielle jatkoin matkaa Toivakkaan alkuperäisen suunnitelman mukaan ja sieltä taas mukavan pientä tietä pitkin Leppälahteen ysitielle. Ysitie olikin sitten tylsä valtaväylä ja sitä pitkin suuntasin takaisin kotiin. Lyhyeltä tuntuneeseen reissuun meni liki kaksi tuntia ja matkaakin kertyi pikkuisen vajaa 100 km. Keskinopeus 50 km/h ja keskikulutus 6,2 l/100 km. En osaa sanoa mikä kulutus olisi ollut lämpimämmällä kelillä, mutta kyllä tässä selvästi oli pakkaslisää.

Eräällä foorumilla lupasin kuulostella Poloa, että kuuluuko siinä mitään ylimääräisiä natinoita ajaessa. Eipä kuulunut. Todella hiljainen auto pakkasellakin, vaikka silloin minusta on ihan normaalia että auto vähän natisee. Sen sijaan oikeasta etujarrusta kuului ikävää korkeaäänistä kirskuntaa sen jälkeen, kun olin pysähtynyt hetkeksi umpikujaan ja lähtenyt uudelleen liikkeelle. Ääni kuului ensin jarruttaessa ja sitten se jatkui puolisen minuuttia vielä ajaessakin. Olisiko jarrulevyn välissä ollut jäätä joka olisi syntynyt tien pinnasta pikkuisen nousseesta lumesta? Tämä toistui vielä uudelleen jarruttaessa, mutta sen jälkeen ei onneksi enää.

Ratapäivä 2011

tiistai 08.03.2011 Avainsanat: Autokoulu , Jarrut , Maantiellä ajo , Ongelmatilanteet , Polo , Polo Senior , Rata-ajo , Tapahtuma , Video

Helmikuun viimeisenä perjantaina osallistuin jo perinteeksi muodostuneeseen Autokoulu Moottorin liukkaan kelin ratapäivään Joutsan ajoharjoitteluradalla. Tänä vuonna päivän pääteemaksi oli valittu kaarreajo, mikä oli mukavaa vaihtelua edellisten vuosien (2009, 2010) väistöharjoituksiin. Ei sillä että väistötehtävät tyhmiä olisivat, mutta oli mielenkiintoista päästä kokeilemaan muutakin. Ja pääsihän sitä loppupäivästä väistelemään muutaman kerran estettäkin.

Edellisinä vuosina olen valokuvannut näyttöjä ja ajoharjoituksia, mutta koska kuvat alkaisivat pikku hiljaa toistaa itseään, päätin tänä vuonna asian pidemmälle ja lainata radalle videokameran. Olisihan tuo kuvan- ja äänenlaatu voinut olla parempikin, mutta jätetään jotain ensi vuodellekin... Palelsi vaan niin hirveästi että kamera vaan tärisi käsissäni!


Video kaarteessa suoritetuista näytöistä.


Näytöissä siis jarrutettiin aina maassa makaavalla lipulla merkittyjen keilojen kohdalta. Kohta ei valitettavasti erotu videossa kovinkaan hyvin, mutta ei voi mitään. En myöskään saanut videolla näkymään nuolia joilla yritin jarrutuskohtaa havainnollistaa, joten koittakaa yrittää nähdä.

Jarrutukset tehtiin ensin nelivetoisella Audilla 60, 70 ja 80 km/h nopeudesta. Vain 60 km/h nopeudessa auto pysyi radalle merkityssä kaarteessa, muissa ajauduttiin pois omalta kaistalta. Audin jälkeen kokeiltiin miten etuvetoinen Golf käyttäytyy samassa tilanteessa 60 ja 70 km/h lähtönopeuksilla ja mitä tapahtuu, jos 70 km/h nopeudessa jarrutuskohdalla otetaankin vain kaasu pois. Lopuksi jarrutukset 60 ja 70 km/h nopeudesta toistettiin vielä henkilöautoja raskaammalla Crafter-kuorma-autolla. Sitä en kyllä ymmärrä että miten Golf päätyi 70 km/h jarrutuksesta niin paljon pidemmälle kuin Audi tai Crafter, kun se kuitenkin 60 km/h jarrutuksesta pysähtyi aika lailla samalle kohdalle muiden kanssa...

Näyttöjen jälkeen siirryttiin ajamaan omilla autoilla kaarretta eri nopeuksilla. "Riemukseni" Polon oikean etupyörän ABS-jarru ei toiminut tänäkään vuonna, vaan lukkiutui jarrutuksissa itsepintaisesti. Kolmen yrityksen jälkeen tympäännyin ja pyysin saada ajaa kaarretta autokoulun Golfilla. Sillä oli ihan kiva ajella, kunhan aluksi taas muistin miten automaattivaihteilla lähdetään liikkeelle.

Jarrutuskokeiden jälkeen kokeiltiin tulla kaarteeseen ilman jarrua. Ajoin ensin pari kertaa Golfilla, jonka jarrut löin pohjaan kaarteen lopussa yleensä liian aikaisin kun pelkäsin päätyväni sen kanssa penkkaan. Sitten vaihdoin takasin Poloon, joka tuntui pysyvän jarruttamatta kaarteessa hämmentävän hyvin verrattuna siihen kun jarrutin. Liika vauhti oli kuitenkin liikaa ja 75 km/h nopeudesta auto pyörähti ympäri kaarteen lopussa. Vaikka rata on leveä, niin siinä kyllä jo vähän pelotti että reunat tulevat vastaan.


Kaarreajoharjoituksia Pololla.


Kahvitauon jälkeen kokeiltiin millaisia jarrutusmatkoja ratapäivään osallistujien autoilla tulee 60 km/h nopeudesta. Radalla ei ole mitään mittoja, joten kokonaisjarrutusmatkasta en tiedä, mutta kaikkien autojen jarrutusmatkojen hajonta oli kymmenisen metriä. Ei hirveästi. Polo taisi pysähtyä aika lailla keskivaiheille, mikä oli ehkä hieman pettymys, sillä olisin toivonut että uudet renkaat rulettavat. No, eivät ne olleetkaan testivoittajat.

Sitten siirryttiinkin harjoittelemaan perinteistä väistöä ja keilojen pujottelua. Kahvitauolla yksi opettaja oli puhunut, kuinka hänen mielestään automaattivaihteisissa autoissa pitäisi aina olla ajonvakautusjärjestelmä, koska niissä ei saa vetoa pois pyöriltä samalla tavalla kuin manuaaleissa ja se voi aiheuttaa vaaratilanteita. Olikohan nopeissa ohjausliikkeissä tai jotain ... en muista millään. Pyysin sitten opettajan kyytiini että voidaan testata manuaalin ja automaatin eroa pujottelussa.

Ensin pujoteltiin Pololla noin 30 km/h nopeudella kakkosvaihteella muistaakseni siten, että annettiin aina kaasua ennen keilaa, höllättiin ohjausliikkeen ajaksi ja annettiin lisää kaasua. En suoraan sanottuna valitettavasti ihan hiffannut mikä oli ideana... Toisella kertaa Pololla pujotellessa mentiin samalla tavalla, mutta ehkä vähän enemmän vauhtia. Täydeksi yllätyksekseni Polo otti ja pyörähti ympäri viimeisen väistön yhteydessä! Pyörähdys johtui käsittääkseni siitä, että kaasu päästettiin ylös samalla hetkellä kun tehtiin ohjausliike. Ilmeisesti lisäkaasulla olisi voitu vielä palauttaa auton hallinta, mutta eipä tuossa kyllä mitään ehtinyt tajuta. Kysyin myöhemmin opettajalta, että tiesikö hän että auto tulee pyörähtämään. Ei kuulemma tiennyt, mutta arveli että niin siinä tulee käymään. Hauskoja yllätyksiä.

Parin Pololla ajetun pujottelukierroksen jälkeen vaihdettiin automaattiin ja pujoteltiin vielä sillä. Luulin että sekin olisi pitänyt saada pyörähtämään ympäri sopimattomasta ohjausliikkeestä, mutta nätisti kulki sinne minne pitikin, joten en nyt oikein saanut näyttöä ajonvakaudettomuuden huonoudesta.

Pujotteluradan päässä kauempana radalla oli väistötehtävä, johon ehti onnistuneen pujottelun jälkeen vielä kiihdyttää melko mukavasti. Pololla 55 km/h:iin ja Golfilla 60 km/h:iin. Väistöistä ei oikeastaan muuta sanottavaa, kuin että ne eivät mielestäni menneet erityisen hyvin omalle kaistalle paluun osalta. Mutta niitä ehti muutenkin kokeilla vain muutaman kerran.

Päivän lopuksi pidettiin laina-Audilla ajotaitokisa, jonka rata oli yritetty tänä vuonna tehdä entistä haastavammaksi. En ollut erityisen kilpailuhenkisellä tuulella, joten ajelin pujottelun, väistön, U-käännöksen ja auton keilojen väliin pysäköinnin sisältäneen radan tasaisen rauhallisesti ja loppuaika olikin keskitasoa. Yllätyksekseni auton kyydissä ajanottajana toiminut opettaja muisti minut autokoulun ykkösvaiheesta, vaikka ajoin hänen kanssaan silloin vain liukkaan kelin radalla.

Yritimme saada kaverini kanssa koko porukan radan jälkeen kahvittelemaan Karoliinan kahvimyllyyn, mutta lopulta meitä ei päätynyt sinne kuin kolme ja yksi opettaja. Kun lähdimme sieltä pois, oli alkanut sataa ihanaa alijäähtynyttä vettä ja auton ikkuna oli hieman jäätynyt. Raavin ikkunan, mutta kun kilometrin ajon jälkeen käännyin nelostielle, alkoi ikkuna olla jo uudelleen jäässä. Tilanne ei näyttänyt pimeässä pahalta ja jatkoin matkaa. No, kaikki oli hyvin niin kauan kun ketään ei tullut vastaan. Sitten kun autoja alkoi tulla vastaan, näkyvyys meni todella huonoksi, sillä vastaantulijoiden valot vaan heijastuivat ikkunasta ja ajaminen kävi pelottavaksi. Muutaman kilsan päästä bongasin tyhjän linkkipysäkin ja pysähdyin raaputtamaan ikkunan puhtaaksi. Loppumatkan sain pidettyä tuulilasin sulana käyttämällä pyyhkijöitä tihkuasennolla ja pesemällä ikkunaa säännöllisesti. En kyllä ollut ainut, jota sade haittasi, sillä linkkipysäkeillä oli tasaisesti autoja pysähdyksissä.

Yhteenvetona päivästä voi sanoa, että taas oli kivaa! Tykkäsin siitä, että painotettiin eri asiaa kuin aiempina vuosina. Kaarreajossa minusta mielenkiintoisinta oli ajaa kaarteeseen jarruttamatta ja tuntea, miten auto käyttäytyy. Tykkäsin myös ajella Golfilla, joka on kyllä veistetty ihan samasta muotista kuin Polo, mitä nyt kaikki on hieman isompaa. Radalla aika kului taas hyvin nopsaan, mutta viime vuoteen verrattuna sitä ei mennyt hukkaan omaa vuoroa odotellessa, koska porukkaa oli vähemmän. Näyttöjen videoinnissa osa jutuista meni ehkä vähän ohi, mutta voitte uskoa, että asiat kävivät selviksi kun videoita kasatessa katselin niitä uudelleen ja uudelleen... Ja ei muuta kuin ensi vuonna uusiksi!

Ps. Videot löytyvät Youtubesta HD-laadulla, tähän niitä ei vaan voinut niin isoina laittaa.

Simuloitu rengasrikko

tiistai 05.10.2010 Avainsanat: Autonhuollon perusteet , Jarrut , Renkaat

Autonhuoltokurssin päivän aiheina oli kytkin, vaihteet, jarrut ja renkaan vaihtaminen tien päällä.

Alkuun opettaja oli kaivanut romulaatikoista meille esiteltäväksi erilaisia auton osia, mistä on aiemmilla kerroilla ollut puhetta. Löytyi iskunvaimenninta, jousta, jarrulevyä, tasauspyörästöä ja vesipumppua. Lisäksi uutena oli kytkinlevy ja vaihteisto, joiden toimintaa käytiin läpi havainnollisesti näiden osien avulla.

Pitkissä liikennevaloissa seisomisissa kannattaisi kuulemma vaihtaa vaihde vapaalle kytkimen pohjassa pitämisen sijaan, sillä se kuluttaa kytkimessä olevia jousia (jotka olivat jännän näköiset). Muutenkin oli puhetta auton kulumisesta. Jäi sellainen fiilis kytkinjutuista että se hajoaa hyvin herkästi ja mietin että hajotanko omani jossain vaiheessa. Jos olen melkein pysähtynyt liikennevaloihin tms. ja painanut kytkimen pohjaan mutta auto liikkuu vielä ja vaihde on kakkosella ja sitten pitääkin lähteä liikkeelle, niin saatan herkästi auttaa "liikkeelle lähtöä" hieman kytkimellä. Ykkönen olisi kuitenkin liian pieni vaihde, koska auto liikkuu jo. Mikä sitten on sopiva määrä kytkintä ja mikä ei, sillä enhän voi sitä salamanakaan ylös nostaa... Että lasketaanko nykyinen tapani oikeaski vai vääräksi. Olen tätä miettinyt kyllä ennenkin.

Luokassa opiskelimme jarruja, joita käsiteltiin jonkin verran jo viime kerralla. Meni melkein vedonlyönniksi opettajan kanssa, onko Polossa levy- vai rumpujarrut takana.

Sitten jälkeen siirryimme halliin, jossa saimme oppeja auton vararenkaan vaihdosta. Halukkaat saivat myös hommaa kokeilla omasta autosta löytyvillä välineillä. Tietysti halusin ja tänään siis opin vaihtamaan autoon renkaan, mikä oli aika hienoa. Aika rimpula auton mukana tuleva tunkki oli eikö sitä olekaan syytä käyttää kuin hätätilanteissa. (Nyt simuloimme hätätilannetta ja saimme itse yrittää keksiä miten rengas vaihdetaan ja käytimme autosta löytyvää tunkkia.) Jos renkaita aikoo vaihtaa kausittain itse, on sitä varten syytä ostaa kunnon tunkki.

Polon takakontin pohjan alta löytyi vararengas ja vaihtotyökalut.

 

Auton mukana tulava tunkki on aivan liian kevytrakenteinen toistuvaan käyttöön. Se näyttikin siltä ettei kestäisi, mutta kyllä auto vaan nousi ylös.


Tällaiset ohjeet sain auton renkaiden vaihtoon:

  1. Auto tasaiselle alustalle
  2. Seisontajarru päälle ja vaihde silmään
  3. Löysytetään muttereita tyyliin puoli kierrosta (jos ei aukea käsin, avainta voi polkaista jalalla)
  4. Etsitään auton pohjasta vahvistettu kohta johon tunkki asetetaan
  5. Tunkataan auto ylös sen verran että rengas irtoaa maasta
  6. Avataan mutterit kokonaan ja vaihdetaan rengas
  7. Kierretään mutterit kiinni muttei väännetä
  8. Lasketaan auto alas tunkilta
  9. Kiristetään mutterit


Olisin halunnut tsekata rengaspaineet renkaista ja vararenkaasta, mutta ilta meni muutenkin jo 20 minuuttia pitkäksi joten annoin olla. Hauska kun renkaan irrottaneella miehellä oli pienessä Seatissaan täsmälleen samanlainen tunkki kuin Polossa. Ai kuinka niin saman konsernin autoja? Kolmas auto josta rengas irrotettiin oli Golf, joten aika VAG-painotteista oli.

Renkaiden irrottamisen ideana oli myös päästä katsomaan erilaisia jarruja. Irrottamalla Polosta takarenkaan sain todistettua opettajalle, että siinä todella on takana levyjarrut. Opettaja sanoi, ettei ole ennen nähnyt levyjarruja näin pienissä autoissa.

Tuli myös todistettua(?) että levyjarrut pienen auton takana eivät ole kovin hyvä idea, sillä ne olivat vaihteeksi ruosteessa. Tai itse asiassa irrotetun renkaan jarrulevy oli puoliksi ruosteessa, sillä jarrupala oli oi osunut jarrulevyyn vain puolittain. Opettaja epäili että jarruissa voisi olla jotain vikaa ja pala olisi ehkä vinossa, mutta koska toisenkin puolen jarrulevy näytti suunnilleen samalta, oli vika todennäköisesti vain käyttäjässä ja käyttämättömyydessä. Kerroinkin kaikille kuinka jouduin pari vuotta sitten vaihtamaan jarrulevyt, koska ne olivat käyttämättöyyttään umpiruosteessa. Opettaja käski minua kaahaamaan ja heitti, että jos jarrut näyttävät vielä ensi kerralla samalta, saan kurssista hylkäyksen. Ehken kuitenkaan kaahaa, mutta täytyypä taas suorittaa muutamia kunnon jarrutuksia.

Polon takajarrulevy oli vähän ruosteessa. Taas.

"Jarrut - vauhdin surma"

tiistai 28.09.2010 Avainsanat: Autonhuollon perusteet , Jarrut , Moottori

Otsikosta huolimatta jarrut eivät olleet tämänpäiväisen autonhuoltokurssin pääasia, vaan siirryimme aiheeseen vasta viimeisen puolen tunnin ajaksi. Ehdin silti oppia, kuinka levyjarru ja rumpujarru toimii. Polossa on levyjarrut edessä ja takana, mutta monissa autoissa takana on rumpujarrut, koska siellä ei tarvita niin suurta jarrutustehoa.

Opin myös, kuinka ABS-jarrut toimivat teknisesti. Ideahan lienee kaikille selvä: jarrut eivät lukkiudu, vaikka jarrupoljinta kuinka runttaa pohjaan. Hyvät naurut irrotti juttu siitä, että ABS-jarrujen ollessa autoissa uusi lisävaruste, Suomen valtio lätkäisi niille oman veron. Kyllähän siitä veroa pitää maksaa jos ihmishenkiä pelastaa... Ei tainnut olla naurun aihe silloin. Opettajan mukaan tämä vero oli käytössä vain hetken aikaa ja lopetettiin sitten. (En löytänyt Googlella asiasta mitään lisätietoa.)

Tunnin alkuosan käytimme kertaamalla vielä hieman moottorin ja jäähdytyksen toimintaa aiemminkin näkemällämme moottorinraadolla. Sattumoisin eräällä kurssilaisella oli autossaan täsmälleen samanlainen moottori niin pystyimme sitten katsomaan myös toimivaa versiota siitä. Puretusta opettaja näytti mäntien ja venttiilien toimintaa käytännössä.

Moottorin männät. Takana kansiosa jossa sylinterien kannet, joista oikeanpuoleista lukuunottamatta on poistettu venttiilien kannet.


Kertailun jälkeen pääsimme mittaamaan ominaispainomittarilla autoistamme jäähdytysnesteen pakkasenkestävyyden. Polon jäähdytysnesteen paisuntasäiliöön oli kirjoitettu tussilla -45 C. Mittari näytti -47 C joten eiköhän se ole ihan riittävän kestävää. Tuossakaan lämpötilassa neste ei vielä varsinaisesti jäädy, mutta alkaa kiteytyä.

Polon jäähdytysnesteen paisuntasäiliö.


Tarkistimme autoista myös öljyt. Eräs nainen oli katsonut öljyn tilanteen vasta viime viikolla, mutta nyt vain tikun päässä oli vain sentti öljyä. Auto oli pysäköity hieman kaltevalle tasolle, mutta opettajan mukaan se ei selittänyt täysin puutetta. Toisen naisen mersusta katsottiin automaattivaihteiston öljymäärä erillisellä tikulla, koska sellaista ei tule auton mukana. Ensin näytti hyvältä, mutta kun auto käynnistettiin ja mitattiin määrä kierrossa olevasta öljystä, sitä olikin tosi vähän. Nainen kertoi, että öljy olisi pitänyt vaihtaa viime tai toissa huollossa. En kyllä ymmärrä, miksi ei ole vaihdettu.

Mittailujen jälkeen toinen kurssimme miehistä vaihtoi opettajan ohjeilla autoonsa öljyt ja me muut katsoimme vierestä tarkkana. Ei näyttänyt kovin vaikealta eikä aikaakaan kulunut hirveästi, mutta harvalla on oikeasti käytettävissään tilat joissa homman voi tehdä.

Kätevä öljynkeräysastia jonka yläosa oli kylläkin aluksi korkeammalla vastaanottamassa ihanan ruskeat öljyt.

Kannan kurssilla aina kameraa mukanani saadakseni kuvitusta merkintöihini. Tänään otin kuvia Polon sisuskaluista.

Polon kompakti konetila.

Nätin kannen alta paljastuu moottori.

Moottorin kansi sivusta katsottuna. Siinä kulkee ilmaa moottorille ja moottorilta pois.

Moottori lähikuvassa. Päällä öljysäiliön korkki ja sytytystulpat (nuo piuhoitetut neliöt). Musta suihkuletkun näköinen johto kuuluu lohkolämmittimeen. Luulin että johto on se joka lämmittää, mutta oikeasti vastus onkin vain yhdessä kohtaa moottorin kyljessä.

Polon keula sisältä päin katsottuna. Edessä tuuletinpropelli, takana jäähdytysritilä.
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!