POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla hybridiautot

Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta

lauantai 19.11.2016 Avainsanat: Hybridiautot , Koeajo , Mazda , Muilla autoilla ajaminen , Sähköauto , Tapahtuma , Vuokraus

Helsingissä järjestetään tänä viikonloppuna 18.-20.11. Auto 2016 messut, joka on Suomen suurin autotapahtuma koskaan. Mukana ovat lähes kaikki Suomessa myytävät automerkit ja koeajettava on noin 150 autoa.

Päätin jo aikaa sitten viettää messuilla koko viikonlopun, sillä olisihan se autoblogaajan paratiisi! Vähän ennen messuja kävi epäilyttämään, riittääkö siellä sittenkään tekemistä kahdeksi päiväksi, mutta se oli kyllä turha huoli! Lauantaina tapasin muutaman tutun ja juutuin parin firman osastolle niin pitkiksi ajoiksi, etten ehtinyt käydä hallin tarjonnasta läpi kuin murto-osan...

Messujen väenpaljoutta oli mukava tarkkailla portaista. Hyvin oli porukkaa, muttei liian ruuhkaksi asti kuitenkaan.

Koeajot

Auto 2016 tapahtumassa ostajan oli helppo vertailla eri automalleja, sillä niitä pääsi koeajamaan peräjälkeen. Koeajo varattiin automerkkien pisteiltä ja sitten vain omalla vuorolla jonottelualueelle odottamaan noutajaa. Koeajoja pystyi siis varailemaan pitkin päivää - jos kalenteri ei ollut vielä täynnä. Suosituimpien mallien koeajokalenterit täyttyivät nimittäin hetkessä. Koeajoille lähdettiin mukavasti sisätiloista, joten edes takkia ei tarvinnut hakea narikasta.

Autojen koeajoalueella melko hiljainen hetki, suurin osa autoista liikenteessä.

Itse pyrin testaamaan messuilla vähän erikoisempia autoja, joita ei ole tarjolla kotipaikkakunnalla. Etenkin hybridit kiinnostivat. Aiemmin hybridejä on tarjonnut lähinnä Toyota, mutta nyt tuntuu, että niitä on tulossa yhä enemmän ja enemmän ja halusinkin päästä tutustumaan kilpaileviin merkkeihin. Niinpä ensimmäiseksi koeajokiksi valikoitui täyshybridi Hyundai IONIQ.

Reilun kahdeksan kilometrin mittainen koeajolenkki oli kuitenkin niin lyhyt, että minulle ei jäänyt IONIQista mieleen juuri muuta kuin se, että moottoritien poistumisrampin kaarteessa meinasin tippua penkiltä. No en tietenkään oikeasti, mutta pömpeän istuimen sivuttaistuki oli niin olematon, että luisuin penkin reunaan. Hybriditekniikasta en oikein osaa sanoa mitään, sillä en ehtinyt keskittyä siihen tutustumiseen enkä osannut nollata kulutusmittareita ennen ajoon lähtöä. Odotin, että autossa mukana ollut edustaja kertoisi auton tekniikasta, mutta he olivat talkoolaisia, jotka eivät tienneet autoista mitään. Eli tekniikkaan tutustuminen piti hoitaa Hyundain osastolla.

Toisena autona koeajoin täyssähköisen Renault Zoe R240, joka oli todella suosittu ja sainkin koeajon vasta myöhään iltapäivällä. Mutta eipä tuo menoa haitannut. Zoen koeajajista minä olin kyllä täysi poikkeus, sillä ajattajan mukana kaikki edelliset olivat sähköautoilijoita ja tiesivät Zoestakin ennakkoon tyyliin kaiken. Minä taas olin avoimin mielin tapahtumassa seikkaileva blogaaja, joka valitsi auton testiin vain siksi, että se oli sähköinen.

Punkero-Zoen koeajolle lähdössä. :) Autossa oli sähköautoksi outo rengaskoko, sillä 205/45 R17 on  melko korkea vierinvastus.

Pelkkiä ummikoita Zoen koeajolla ei kuitenkaan ollut tälläkään kertaa, sillä pyysin kyytiini hetki ennen koeajoa messuille saapuneen Sähköautoileva motoristi blogia kirjoittavan Markon, joka on todellinen sähköautoasiantuntija. Marko tutustui auton valikoihin ja etsi kulutusnäytöt. Hetkellistä ei löydetty, mutta Zoen pidemmän ajan kulutus näytti kuulemma selkeästi suuremmalta kuin hänen Nissan Leafinsa kulutus. Koeajon jälkeen kyselin Renaultin osastolla hetkellisen kulutuksen perään ja se olikin ratin takana olevassa näytössä, mutta ratin nappeja en tajunnut ajaessa räplätä.

Renault Zoen kulutus koeajopäivän aikana.

Sekä Hyundailta että Renaultilta sai koeajolahjaksi sveitsiläisellä suklaalla täytetyn joulukalenterin. Ihanan makea yllätys!

Suklaajoulukalentereita, nam!

Tiesittekö muuten, että Volkswagenilta saa hienon kuplavolkkarisuklaakalenterin, jos tilaa 50 eurolla tavaroita VW:n nettikaupasta. Olen tässä harmitellut, että en saa hienoa kalenteria kun mulla on koko vaatekerta jo VW Motorsporttia eikä siten riittävästi tilattavaa kaupasta, mutta nämä kilpailevat merkit nyt hieman lievittävät tuskaa. :D

Terveisiä Mazdan osastolta

Mazdan osastolta löytyi tuttuja naamoja ja jäinkin juttelemaan sinne pidemmäksi aikaa. Mazdan maajohtaja Markku Riekkola kertoi, että oli todella tyytyväinen tapahtumaan. Autot olivat pääosassa, eikä millekään osastolle ollut lähdetty rakentamaan pilvilinnoja. Markku kommentoi, että tapahtuma on kuin jättikokoinen autojen pop up -myymälä, jossa ihmiset uskaltavat myös tutkia ja kokeilla autoja katselemisen sijaan. 

Mazdalla oli esillä koko mallisto mukaan lukien kovakattoinen Mazda MX-5 RF, joita ei ole kuin kolme kappaletta koko euroopassa. Sunnuntai-iltana tämä prototyyppi jatkaa jo matkaansa seuraavaan näyttelyyn, joten oli ihan ymmärrettävää, että autoa sai vain katsoa, muttei koskea.

Koeajoin Mazda MX-5:n viime syksynä ja se on kyllä ihan mahtava auto, vaikka harmaa prototyyppi yrittikin esittää tylsempää kuin onkaan. Olin muuten kuvitellut, että RF:n katto on aina kiinteästi kiinni, mutta eipäs ollutkaan, ei nyt eikä ennen. Mutta siinä missä rättikattoisen version katto lasketaan alas käsin, kovakattoisessa se tapahtui nappia painamalla. Ja ai että se menikin tyylikkäästi alas (ja ylös). Sulavasti kuin virtaava vesi!

Video: Näin nätisti Mazda MX-5 RF:n katto nousee ylös.

Jakamistalous kiinnostaa

Iltapäivällä juutuin pitkäksi aikaa autojen vertaisvuokrauspalvelu ShareIt Blox Carin ständille. Tutustuin yritykseen alkuvuodesta blogiyhteistyön ja Teslan vuokrauksen merkeissä. Sen jälkeen palvelu on laajentunut huomattavasti, ja nyt autojen vertaisvuokraus on mahdollista myös yrityksille ja autoliikkeille. Minusta tämä laajentaminen on tosi hyvä idea, ja mietinkin, miksei sitä ole keksitty jo kauan sitten. Miten oiva tapa se onkaan pienentää myös yritysten autojen kuluja, jos ne eivät ole jatkuvasti käytössä!

Shareitin esittelijöiden silmät oikein loistivat, kun he kertoivat menestystarinoista ja laajentuvasta asiakaskunnasta. Kesän jälkeen asiakkaita on alkanut tulla huomattavasti lisää ja nyt palvelussa on yli sata autoa ja 1500 käyttäjää. Ihmiset ovat todella alkaneet kiinnostua autojen jakamisesta ja nyt tarvitaan vain lisää tietoisuutta asiasta. 

ShareItin Rafael kertoi myös oman autonsa vuokraamisesta. Hänellä on muutaman tonnin arvoinen Volkswagen Golf, jolla riittää vientiä. Auton vuokrahinta on halpa - vain viisi euroa tunnilta tai 28 euroa päivässä, mutta siinä on kuitenkin ilmastointi ja mallinsa vuoksi se kelpaa isompienkin tavaroiden kuljettamiseen. Tavaroiden kuljetushan on juuri sellaista satunnaista auton tarvetta. Rafael oli laskenut, että vuoden alusta alkaen Golf on vuokralla keskimäärin viisi kertaa kuussa ja kesällä se oli vuokralla muutaman kerran viikonkin putkeen. Nyt hän haaveilee vähän uudemmasta autosta, mutta miettii, että jättäisi silti myös Golfin itselleen, koska se on niin suosittu vuokra-auto.

Rafael edustamassa.

Sunnuntaina jatkuu

Huomenna sunnuntaina suuntaan messuille heti kymmeneksi. Tarkoituksena on päästä lenkille messujen hienoimmalla koeajettavalla autolla, Jaguar F-TYPE 5.0 V8 R Coupe AWD:llä, mutta se on niin suosittu, että se on varattava heti ovien avauduttua. Sen perään pitää mennä varaamaan koeajoon BMW:n hauskan näköinen sähköauto i3. Ja sitten on testattava Land Roveria metallista kootulla ulkoradalla, jossa voi kokeilla auton etenemiskykyä jyrkässä ylämäessä ja ristiriipunnassa. Eikä pidä unohtaa autoblogaajien miittiä klo 12! Eli kyllä tekemistä riittää! 

Jos muuten olet tulossa messuille ja olet vielä vailla lippua, minulta löytyy yksi ylimääräinen. Pistä viestiä jos tarvitset! :)

Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid

tiistai 17.05.2016 Avainsanat: Bensan kulutus , Ecorun , Hybridiautot , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Taloudellinen ajo , Toyota

Toyota Corolla hatchbackin seuraaja Auris tuli markkinoille vuonna 2007. Toinen toinen sukupolvi julkaistiin vuonna 2012 ja viime kesänä 2015 olikin jo faceliftin aika. Auris on ollut Toyotan myydyin malli viimeiset kolme vuotta (Suomen 4-5. myydyin henkilöautomalli) ja se on näkynyt myös blogissani, sillä viimekeväinen juttuni Toyota Auris Hybridistä on ollut pitkään blogini suosituin kirjoitus. Jutussa koeajamani Auris on kuitenkin faceliftiä edeltävä malli, joten nyt oli korkea aika koeajaa Aurisin tuorein painos! Auton pyysin koeajoon viikonlopuksi Jyväskylän OK Autosta.

Onnistunut kasvojenkohotus

Facelift on todella tehnyt terää Aurisille niin ulko- kuin sisäpuolellakin. Ulkoisesti suurin muutos on tapahtunut keulassa, jonka ilme on nyt huomattavasti aiempaa modernimpi. Sukulaisuus viime kesänä uusitun isoveli Avensiksen kanssa on ilmiselvä.

Sekä päivävalot että takavalot ovat jo perusvarustetasossa ledit. Lisävarusteena myös ajovalot ja pitkät valot saa ledeinä. Koeajoautossa kaikki valot olivat ledejä, mutta pahus kun en tajunnut käydä testaamassa niiden tehoa pimeällä. Myyjä myös harmitteli tätä, sillä hänen mukaansa Aurisin led pitkät valot ovat todella hyvät ja olisi kyllä ollut mielenkiintoista verrata niitä Leonin vastaaviin.

Aurisin takapuoli ja erityisesti takavalot ovat saaneet muotoihinsa uutta särmää. Takavalot ovat siistin näköiset led-viirut, mutta harmillisesti ne palavat vain ajovalojen ollessa päällä. Valot täytyy myös tajuta laittaa itse päälle ellei autoon ole hankittu lisävarusteena hämärätunnistinta.

En pitänyt erityisesti edellisen Aurisin ulkonäöstä eikä tämä uusikaan vielä ihan täydellisesti sulattanut sydäntäni, mutta hyvällä tiellä ollaan jo. Erityisesti keula miellyttää silmääni. Perä ... no joo, on se huomattavasti aiempaa parempi. Valokuvia katsellessa tuntuu kyllä siltä, että vuosimalli vuosimallilta Aurisin perä leviää taaksepäin. Pitkä perä tekee myös lastauskynnyksen melko pitkäksi.

Sisäpuolella facelift on kohdistunut ennen kaikkea kojelautaan, jonka yleisilme on nyt aiempaa arvokkaamman näköinen. Halvalta stereosarjalta näyttävyt hopeinen muovi on saanut väistyä ja tilalle on tullut siistiä tummaa muovia, pianolakattua kiiltävää pintaa ja tikattua nahkajäljitelmää. Kosketusnäyttö on kasvanut reilusti ja siihen on tullut lisää tarkkuutta. Näytön alla olevat lämmityslaitteen katkaisimet on uusittu keinukytkimiksi, jotka ovat paitsi tyylikkään näköiset myös intuitiiviset käyttää.

Osittain keskikonsolin faceliftaus on mennyt mielestäni vähän liikaakin tyyli edellä. Vaikka kiiltäväpintainen näyttö kehyksineen onkin hienon näköinen, se myös toimii peilinä, josta pystyin katselemaan  ajoasennosta riippuen välillä pilviä ja välillä osittaista peilikuvaa matkustajasta. Lisäksi aiemmin kosketusnäytön reunoilla sijainneet fyysiset napit on muutettu osaksi näyttöä, eikä niitä voi käyttää hanskat kädessä. Olisin myös tykännyt, että näyttö olisi kallistettu vähän enemmän kuskiin päin. Nyt tuntui, että se oli ihan suorassa linjassa auto kanssa.

Mittariston muutokset eivät ole kovin suuria, mutta silti tuntuu, että se on ihan eri vuosikymmeneltä. Keskellä oleva näyttö on nyt värillinen ja miellyttävän tarkka sekin. Ainut pieni miinus tulee siitä, että pyöreät mittarit ovat omissa "tuuteissaan", minkä seurauksena matkustaja ei näe niitä, mutta harvemmin kai matkustaja niitä tarvitsee?

Ohjaamo on saanut huomattavasti aiempaa modernimman ilmeen.

Kuskin fiilikset

Koeajolla huomasin jälleen, miten erilainen ajotuntuma hybridissä on perinteiseen polttomoottoriautoon verrattuna. Hybridillä kaikki teho on käytettävissä sähkömoottorin ansiosta heti liikkeelle lähtiessä, kun taas oman auton DSG-vaihteisto tuntuu aina tuumaavan hetken ennen liikkeellelähtöä (Korostuu erityisesti käyttämässäni eco-moodissa.) ja auto kiihtyy vähitellen tahdilla. Siinä missä normiauton jarruteho on loogisessa suhteessa jarrupolkimen painamiseen, on jarrutus hybridillä ensin melko tehoton ja seuraavaksi jo yllättävän tehokas. Tämä johtuu siitä, että pieni jarrun painaminen jarruttaa pelkästään sähkömoottorilla ja oikeat jarrulevyt aktivoituvat vasta enemmän painaessa. Tämä teki pysähdyksistä välillä vähän nytkähtäviä.

Hybridispesifien juttujen lisäksi minulla ei ole erityistä sanottavaa Aurisin ajotuntumasta. Jousitus on edelleen varsin mukavuuspainotteinen, joskin minusta tuntui että se oli ehkä hieman jämäköitynyt aiempaan verrattuna. Tämän huomasi hidastetöyssyissä, jotka menivät aiemmalla mallilla todella pehmeästi, mutta nyt ne tuntuivat aavistuksen aiempaa enemmän.

Ohjauksen keskialue on minun makuuni hieman turhan herkkä, mikä tuntui siinä, että kun en keskittynyt ajoon täysin esim. säätäessäni ilmastointia auto meinasi vähän luikerrella. Sama vika kuin Mazda3:ssa, jolla ajelin pari vuotta sitten. Jos ratista irrottaa otteen kokonaan, kulkee auto ihan suoraan. Yleisesti ottaen Aurisin ajotuntuma oli miellyttävä.

Aurisin istuimet olivat varsin hyvät. Selkänojassa oli yllättävänkin mukavasti sivuttaistukea ja myös ristiseläntukea, vaikka jälkimmäistä ei pystynytkään itse säätämään. (Edit: Aurisin penkissä on sähköinen ristiseläntuensäätönappi penkin etureunassa, en vain huomannut sitä autossa istuessani!) Penkin istuinosaan olisin sen sijaan kaivannut hieman lisää pituutta ja jämäkkyyttä, jotta kaasujalan voisi pitää ihan rentona. Olen ehtinyt tottua Leonissa siihen, että istuimesta löytyy napakkaa tukea ihan polvitaipeeseen saakka.

Aurisin istuin oli varsin miellyttävä tuttavuus.

Sopivan ajoasennon löytäminen oli yllättävän vaikeaa. Ratin etäisyyssäätö oli hieman liian lyhyt enkä saanut rattia ihan riittävän lähelle itseäni ellen nostanut selkänojaa todella pystyyn. Jouduin myös pitämään rattia korkeammalla kuin olisin halunnut, ettei polvi osu ohjauspylvääseen kun siirrän jalkaa kaasulta jarrulle. Olen hieman ihmeissäni tästä, sillä en muista että samaa ongelmaa olisi ollut edellisellä Aurisilla. Onko ohjauspylväs lihonut faceliftissä vai olenko vain istunut aiemmin jotenkin eri asennossa? Olisin myös mielelläni istunut vähän korkeammalla, mutta ratti esti sen.

Ohjauspyörän kannattimen alaosa eli ohjauspylväs on Auriksessa turhan paksu.
Kuvasta näkee myös hyvin, miten kovasti kiiltäväpintainen keskikonsoli peilaa. :/

Matkustajan terveiset

Aurisin kyydissä parisataa kilsaa istunut mieheni totesin matkustajan olot ihan hyviksi. Istuma-asento oli kuulemma hieman kompromissi, sillä oveen uurrettu käsinoja jäi vähän liian kauas (Leonissa parempi). Edempänä ei kuitenkaan mahtunut istumaan, sillä polvi otti kiinni kojelaudan viistoon muotoiluun. Kiitosta mies antoi istuimen korkeussäädöstä, minkä olemassaolo ei tunnu ainakaan japanilaisissa autoissa olevan mitenkään itsestäänselvyys.

180 cm matkustajalle istuin on melko lyhyt. Polvet myös ottavat kiinni kojelautaan ellei istu takana, jolloin taas oven käsinoja muuttuu turhaksi.

Takana emme kumpikaan istuneet, mutta hämmästyimme takatilojen ahtautta. Minun takanani mahtuu istumaan kuka tahansa vaikka miten pienessä autossa, mutta 180 cm pitkän mieheni taakse ei jäänyt järin paljon jalkatilaa. Leonissa sitä jää vähän enemmän. Voi tietysti olla että mieheni mahtuu istumaan siinä edempänä ja siksi tilaa jää enemmän. :)

Taakse ei paljon jää tilaa kun edessä istuu 180 cm henkilö.

Rengasmelu

Automyyjän mukaan faceliftattu Auris on aiempaa hiljaisempi. Se voi kuulemma vain tuntua meluisalta, koska ainut äänenlähde on renkaat ja muu liikenne silloin kun polttomoottori ei ole käynnissä. Olemme ilmeisesti mieheni kanssa jotain todellisia prinsessoja auton sisämelun suhteen, sillä mielestämme rengasmelu oli edelleen tosi kova.

Koeajon aikaan Leonissa oli vielä kitkarenkaat alla ja vertasin Aurisin melua tietysti niihin. Luulin että kitkojen ero kesärenkaisiin ei olisi kovin suuri, mutta vaihdettuani Leoniin kesärenkaat autosta tuli niin meluisa, että oli pakko käydä koeajamassa Auris vielä uudestaan rengasmelua kuulostellakseni. Ja toden totta, olihan se kaupungissa melko hiljainen ja vielä niinäkin hetkinä kun polttomoottori oli käynnissä. Maantiellä Aurisin rengasmelun voimakkuus oli ehkä samaa luokkaa kuin Leonissa, mutta sen äänensävy oli huomattavasti Leonia rasittavampi.

Aurisissa oli 205/55 R16 renkaat, joiden paineiksi mittasin 2,6 bar. Leonissa puolestaan on 205/50 R17 ja paineet kevyelle lastille tarkoitetut 2,0/2,2 bar. Renkaiden vaihdon jälkeen siinä oli ensin taloudelliseen ajoon soveltuvat 2,6 bar, mutta melu oli niin kamala että piti vähentää.

Rengasmeluprinsessa suunnittelee tässä jo oman auton vaimentamista ja ihmettelee, miten on voinut ajaa Pololla... Mutta niin sitä vaan kaikkeen tottuu. Pari päivää Aurisilla sai sen tuntumaan ihan normaalilta.

Polttoaineenkulutus

Aurisista löytyy moottoreita jokaiseen makuun. On perinteinen 1.33 vapari, 1.2 turbo sekä manuaalina että automaattina, 1.6 diesel ja 1.8 bensahybridi.

Minulle Aurisin "se juttu" on aina ollut hybriditekniikka ja sitä myötä polttoainetaloudellisuus. Jo Aurisin ensimmäinen hybridiversio oli varsin pihi ja tämän faceliftin pitäisi olla vielä paljon pihimpi. Kulutuslukemat riippuvat jonkin verran varustetasoista, sillä eri tasoissa on eri kokoiset vanteet ja rengasprofiilihan vaikuttaa auton kulutukseen: mitä matalaprofiilisemmat renkaat, sitä korkeampi kulutus. Koeajamassani 16" renkailla varustetussa Hybrid Active -varustetason Aurisissa yhdistetty kulutus on 3,6; maantie 3,9 ja kaupunki 3,5 l/100 km.

Ajoin Aurisilla 20 km pituisen vakiokulutuslenkkini ja siinä se kulki lähes höyryillä! Ekalla yrityksellä keskikulutus oli 3,5 l/100 km ja toisella käsittämättömät 3,3 l/100 km! Kaupunkia ja maantietä yhdistelevä lenkkini, jonka keskinopeus on noin 42 km/h, on selkeästi kuin tehty hybridille, kun välillä on alamäkiä, missä ladata akkua, ja sitten kaupungissa voikin kulkea pääosin sähkön voimin. Sähköajon osuus oli ekalla kerralla 54 % ja toisella kerralla 58 %.

Tätä kulutuslenkin 3,3 l/100 km tulosta tulee tuskin koskaan päihitettyä polttomoottorilla.

Viime vuotisella Aurisilla sama lenkki meni pienimmillään 4,0 l/100 km, joten polttoainetaloudellisuutta on saatu viilattua huomattavasti. Autossa oli toki silloin talvirenkaat, mutta eivät ne ihan näin paljon vaikuta. Kävin vertailun vuoksi ajamassa koeajon jälkeen samaisen lenkin parin kertaan Leonilla kitkarenkailla ja paras keskikulutus mitä sain oli 4,4 l/100 km. Ei sekään ole huono tulos, mutta löpöä kului silti kolmanneksen enemmän kuin uudella Aurisilla...

Hybridiauto on siitä jännä, että kulutus kaupungissa on pienempi kuin maantiellä. Siinä missä kaupungissa Auris kulutti käsittämättömän vähän, maantiellä sen kulutus oli samaa luokkaa kuin omalla autollani. Kulutus 92 km matkalla Hartolasta Jyväskylään oli 4,3 l/100 km, kun keskinopeus oli 74 km/h. Ecorun-harjoituslenkilläni, jossa ihan pitkän matkaa ajetaan 60-80 km/h, mutta lopussa on kaupunkia ja keskinopeus on vain 52 km/h Auris oli taas elementissään ja kellotti kulutuslukemiksi 3,3 l/100 km.

Ecorun-harjoituslenkin kulutustietoja per ajettu minuutti. Loppumatkasta on reilusti alamäkeä, minkä voi todeta kerätyn energian määrästä.

Koko viikonlopun aikana Aurisin mittariin kertyi noin 330 km, josta reilu 2/3 maantiellä. Keskikulutus asettui lukemaan 4,1 l/100 km, jota OK Auton myyjä kehui varsin hyväksi etenkin, kun ajo oli maantiepainotteista. Kenties tuosta voisi vielä hieman nipistää, kun oppisi tuntemaan auton vielä paremmin.

Viikonlopun koeajon statsit. Vähällä meni!

Aurisin testaaminen sai minut yhä vakuuttuneemmaksi siitä, että hybridiautot on saatava taloudellisen ajon kilpailuissa eri luokkaan kuin normaalit polttikset. Uusi Auris oli niin pihi, ettei sitä ole mielestäni hirveästi mahdollisuuksia päihittää. Kilpailujen keskinopeuksien pitäisi olla yli 70 km/h, jotta hybridit eivät hyötyisi niin paljon sähköstä, mutta minun mielikuvani mukaan keskarit ovat usein lähempänä 60 km/h.

Yhteenveto

Toyotan hybridien mainoslause on, että "Rakastu uudelleen autoiluun." Autoiluun minun ei tarvitse rakastua uudelleen, mutta rakastuin uudelleen hybridiin! 

Viikonloppu hybridin kanssa sai aikaan ihan samat fiilikset kuin edellinenkin kerta Auriksen kanssa. Sen jälkeen paluu tavalliseen polttomoottoriin tuntui paluulta dinosaurusten aikakaudelle. Etenkin ajaessani koeajon jälkeen taloudellisen ajon lenkkiä omalla autollani oli todella turhauttavaa pysähdellä liikennevaloihin ja lähteä niistä liikkeelle pakokaasu tupruten kuten myös jarrutella alamäissä tietäen, että hyvä alamäkienergia valuu ihan hukkaan.

Hybridillä tuntuu ettei ole ihan niin justiinsa, vaikka joutuukin pysähtymään liikennevaloihin, sillä liikkeelle pääsee aina sähköllä ja aina kun auton päästää rullaamaan akku latautuu. Tietysti hybridilläkin kannattaa välttää pysähtymistä, mutta liikkeellelähdöt ovat sillä silti polttoainetaloudellisempia, koska energia tulee niihin akusta.

Mielestäni Auris oli tosi hyvä perusauto enkä yhtään ihmettele miksi se on niin suosittu. Edelliset mallit ovat olleet vähän karuja, mutta nyt aikaisempi muovisuus alkaa olla muisto vain.

Auris ei kuitenkaan herättänyt minussa hirveästi omistamisen halua, jos ei lasketa hybriditekniikkaa mukaan. Tilanne olisi varmaan eri, jos ajelisin itse vielä Pololla; nimittäin Polon aikaan koeajamaani Nissan Pulsariin tykästyin tosi paljon ja se on minusta se on hyvin samantasoinen auto kuin Auriskin. Mutta jos auton saisi rakennussarjana, ottaisin  Leonista kuoret ja sisukset, mutta moottoriksi tulisi kyllä ehdottomasti Aurisin hybridimoottori.

Parkkihallissa hybridi on todellinen hiippailija, mikä pitää tiedostaa, ettei säikäytä ajoväylillä hortoilevia shoppailijoita. :)

Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta

tiistai 24.03.2015 Avainsanat: Bensan kulutus , Hybridiautot , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Taloudellinen ajo , Toyota

Huom! Lue juttu uudistuneesta Toyota Auris hybridistä tästä!

Naisten ajopäivän Ecorun-esittelyt ajettiin Toyotan maahantuojan lainaamilla Auris Hybrideillä. Toin niistä yhden tapahtumapaikalle Jyväskylän OK Autolta, joten pääsin testaamaan autoa oikein kunnolla. Kilsoja kertyi viikonlopun aikana mittariin noin 600. Toissa syksyn lyhyellä koeajolla Auris tuntui nielevän bensaa turhankin innokkaasti, mutta nyt sain sen kulutusmittarin näyttämään heti alusta saakka varsin mukavia lukemia. Ja parempia vain tuli, kun auto kävi tutuksi.

Suunnittelin, että ajaisin taloudellisen ajon lenkin vielä uudestaan ennen laina-auton palauttamista, mutten ehtinyt. Mutta ei hätää! Palautettuani Aurisin avaimet OK Auton Rent-pisteeseen, marssin suoraan automyynnin puolelle kysymään josko saisin Aurisin koeajoon, kun tekisi mieli pihistellä sillä vielä vähän lisää. No kyllähän se kävi päinsä! 

Hieman nolotti palauttaa vuokraamoon mudalla kuorrutettu auto... :'D 

Hybridillä ajaminen

4wetoa-blogin Aki on kehunut, että OK Autolla ollaan erittäin myötämielisiä blogaajia kohtaan ja allekirjoitan tämän kyllä täysin! Myyjät olivat oikein mukavia ja ehdinkin jutella heidän kanssaan hyvän tovin sekä autoa lainatessa että seuravana päivänä palauttaessa. Sain myyjiltä myös hyödyllisiä lisävinkkejä siitä, miten hybridillä ajetaan. 

Viisi parasta vinkkiä hybridillä ajamiseen (Kuva: Toyota / Hybridin koeajo -pikaopas)

Hybridillä pitäisi kiihdyttää superrauhallisesti, jos haluaisi kulkea pelkän sähkömoottorin voimin. Mietin, että siinä ei ole mitään järkeä, mutta myyjä opasti, että se ei ole ideakaan. Sähköllä on tarkoitus lähteä vain liikkeelle (varovasti) ja sitten kun on saavutettu 15-30 km/h nopeus, painetaan kaasua enemmän ja kiihdytetään reippaasti lopulliseen nopeuteen polttomoottorin avustamana. Myyjän mukaan itsetarkoituksena ei myöskään ole jatkuva sähköllä ajaminen vaan se, että sähkömoottori on päällä usein, vaikkakin pieniä aikoja. Kokemani mukaan sähkömoottori menee kaupunkinopeuksissa päälle tosi herkästi, kun malttaa hellittää kaasusta hetkeksi ja painaa sitten kevyesti uudestaan. 

Pienen kulutuksen saavuttamiseksi autolla on tärkeää muistaa hyödyntää moottorijarrutusta. Hybridillä ajaessa rullaaminen on erityisen tärkeää, sillä auton vieriessä polttoaineen kulutus on nolla ja samalla akku latautuu. Hybridi myös rullaa pidempiä matkoja kuin perinteinen auto, sillä polttomoottori ei jarruta menoa. Ihan niin pitkiä matkoja Auris ei vierinyt kuin kuvittelin myyjän puheista, mutta jonkin verran eroa Poloon kuitenkin oli. Toisaalta Polo Junior on kyllä erinomaisen hyvin rullaava auto, ainakin vanhaan Polo Senioriin verrattuna.

Hybridillä ajaessa myös jarruttamiseen on syytä kiinnittää huomiota. Kevyesti jarruttaessa jarrupalat liiku yhtään, vaan kaikki jarruttaminen tapahtuu sähkömoottorin avulla, jolloin akku latautuu. Vasta voimakkaampi jarrutus aktivoi varsinaiset jarrut, jolloin myös osa jarrutusenergiasta menee hukkaan.

Aina jarrutusta ei tietenkään voi ennakoida täysin. Lahdessa pysähdyin joihinkin liikennevaloihin, kun vaihtuivat punaisiksi kun olin jo aika lähellä risteystä. Jarrutin samalla tavalla kuin olisin jarruttanut Pololla, minkä seurauksena auto pysähtyi todella terävästi ja turvavyökin otti kiinni. Elikkä Aurisin jarrutuntuma on ihan erilainen kuin Polossa ja pääsi yllättämään pari kertaa, mutta sitten siihen jo tottui.

Toyotan hybridien vaihdekepin B-asento on tarkoitettu käytettäväksi vain pitkissä ja jyrkissä alamäissä, joissa auton jarrupalat saattaisivat ylikuumentua. B-tila lisää todellista moottorijarrutusta polttomoottorin avulla, joten osa jarrutusenergiasta menee silloin hukkaan. Onkin taloudellisempaa ajaa D-tilassa ja jarruttaa kevyesti itse, jolloin kaikki energia menee varastoituu akkuun.

B-tila oli asia, minkä olin ymmärtänyt hybridistä eniten väärin. Toissa syksyn koeajolla luulin, että sen idea on maksimoida akun latautuminen moottorijarrutuksella ja käytinkin sitä innokkaasti. Metsään mentiin ja lujaa! Lienee vaikuttanut osaltaan silloiseen suureen kulutukseen? Nyt tiesin, että se on alamäkiä varten, mutta vasta auton palautettuani luin hybridin koeajo-oppaasta, että itse jarruttaminen on energiataloudellisempaa. En käyttänyt B-tilaa kuin yhdessä tosi pitkässä alamäessä kulutuslenkilläni, mutta kun olisin tiennyt sen toiminnan oikein, olisi siitäkin alamäestä saanut kerättyä talteen kaikki mahdolliset watit.

Toyota hybridien vaihteiston B-tila on tarkoitettu vain jyrkkiin alamäkiin.
(Kuva: Toyota / Hybridin koeajo -pikaopas)

Suurimman osan matkoista ajoin käyttäen Eco Modea, joka vaikuttaa kaasupolkimen vasteeseen siten, että 50 %:n liike on 25 % maksimitehosta, mikä tekee tekee ajosta tasaisempaa ja siten taloudellisempaa. Eco-moodi sai auton tuntumaan aluksi hieman lussulta, ja nimesinkin kaasupolkimen toivomuspolkimeksi. Sen toimintaan kuitenkin tottui, eikä Eco tuntunut muutaman sadan kilsan jälkeen enää ollenkaan huonolta. Tarvittaessa Auris kyllä kiihtyy Eco-moodillakin; täytyy vain painaa kaasua napakasti, ikään kuin näpäyttämällä, niin johan lähtee.

Kulutuslukemia maalla ja kaupungissa

Kitkarenkailla varustetulla koeajo-Aurisilla ajoin 135 km, miltä matkalta ajotietokone näytti keskikulutukseksi 4,5 l/100 km. Kyllä se vaan kulkee vähällä! 

Vanhempieni luokse Lievestuoreelle kulutus oli menomatkalla 4,4 l/100 km, kun uudella Pololla kulutus oli 4,6 l/100 km. Paluumatkalla kulutus oli 4,7 l/100 km vs. uuden Polon 4,9 l/100 km. 6,5 km matka töihin puolestaan meni 5,6 l/100 km kulutuksella, kun omalla Pololla työmatkan kulutus on aniharvoin alle 6,3 l/100 km.

Entä sitten taloudellisen ajon lenkki? Melkein höyryillä, kiitos vain kysymästä! :D Sain kulutuksesi 4,0 l/100 km, mikä on ihan mielettömän hyvä lukema! Uudella Pololla kulutus oli samalla reitillä 4,7 l/100 km. Oli mahtava fiilis, kun Aurisilla ajaessa lenkin kaupunkiosuudella kulutus pieneni pienenemistään. Voin kertoa, että tavallisella autolla sillä on hieman päinvastainen vaikutus...

Taloudellisen ajon lenkin loppuosa meni melkein pelkästään sähköllä. Parhaimmillaan kulutus on ollut nolla ja samanaikaisesti energiaa on riittänyt vielä talteenotettavaksikin, mikä näkyy noista puolikkaista E-kirjaimista.

Huipputuloksen innoittamana kokeilin ajaa lenkin uudestaan ja testata saisinko vielä parannettua kulutusta. Tähdet olivat kierrosten välissä ehtineet kääntyä väärään asentoon, sillä nyt kulutus olikin taas 4,3 l/100 km. Suurin syy tähän lienee se, että kiihdytin moottoritiellä auton reilusti sataseen, kun ekalla kierroksella autojono kulki molempiin suuntiin 80 km/h enkä jaksanut ohittaa sitä 1,5 km tähden.

Kulutuslenkillä saamiani kulutuksia ei voi pitää absoluuttisina totuuksina, koska kyseessä on yksittäiset ajokerrat ja ne tapahtuvat erilaisten liikennemäärien seassa. Ja kulutuskin katsotaan auton ajotietokoneesta, eikä tankkaamalla. Mielestäni vakiotestilenkki kuitenkin antaa suuntaa siitä, mihin auto kykenee ja miten se pärjää muihin ajamiini autoihin nähden. Itse asiassa olen tainnut ajaa parilla muullakin autolla testilenkin Keljon suuntaan vain tuolla 80 km/h nopeudella, en vain ole ajatellut, että se merkkaisi näin paljon. Kenties Aurisin jälkimmäisessä testilenkissä oli jotain muutakin kuluttavampaa, mutta uskon satasen vauhdin olleen suurin vaikutin.

Muita ajatuksia matkan varrelta

Toissa syksyn koeajoon nähden mielipiteeni Aurisista ei juuri muuttunut. Hybriditekniikasta tykkäsin tosi paljon, mutta muuten Auris ei herättänyt minussa palavaa rakkautta, vaikka siinä mukavia ominaisuuksia onkin. 

Ymmärsin kuitenkin kilometrien karttuessa, miksi suomalaiset ostavat Toyotaa kuin leipää. Se on toimintavarma ihmiskuljetin, joka ei tee itsestään minkäänlaista numeroa, vaan kuljettaa tylsät suomalaiset tylsästi perille. :P

Ajotuntumaltaan Auris oli edelleen hämmentävän pehmeä kulkija eivätkä jyrkimmätkään hidastetöyssyt juuri hidastaneet sen menoa. Esimerkiksi erään 40 km/h alueella sijaitsevan hidastetöyssyn voi ylittää Aurisilla surutta likipitäen rajoitusnopeudella, kun taas Polo on hidastettava siinä alle 20 km/h nopeuteen tai muuten jysähtää. Eikä ole merkitystä, ylitänkö Aurisilla töyssyn keskeltä vai reunasta, vaan se ylittää töyssyn pehmeästi niiaten. Lievästi epäreilua, sanoo Polo-kuski…

Pehmeän alustan lisäksi Aurisissa on myös pehmeä ohjaus. Ratin kääntäminen on todella kevyttä ja pienellä edestakaisin kääntelyllä auton saa “heittelehtimään”. Jotkut varmastikin tykkäävät keveydestä, mutta jämäkkä ohjaus on enemmän minun makuuni.

Toyota Auris kuskinpenkiltä katsottuna. Miellyttävän tuntuisesta ratista löytyy napit radion säätämiseen ja ajotietokoneen arvojen selaamiseen. Toyotan vakionopeussäätimen vipu oli looginen käyttää, vaikka sijainti kello neljässä olikin minulle uusi.

Kirjoitin viimeksi, että autoon kuuluu kovasti muun liikenteen melu, mutta nyt tulin siihen tulokseen, että rengasmelu on pahin melu. Kuvailin puhelimeni äänimuistioon rengasmelua suorastaan infernaaliseksi. Olisi itse asiassa mielenkiintoista testata, kumpi on meluisampi; Mazda3 vai Auris. Molemmissa alkaa pidemmällä maantietaipaleella kaivata korvatulppia ainakin, jos on nastarenkaat alla. Kitkarenkailla Aurisin rengasmelu oli huomattavasti siedettävämpi kuin nastoilla.

Ensimmäisen lyhyen koeajon perusteella olin sitä mieltä, että Aurisista näkee hyvin ulos. Nyt kun ehdin ajaa sillä enemmän, en ollut enää yhtään samaa mieltä. Paksu A-pilari ja kookas peili aiheuttava turhan ison katveen oikealle etuviistoon. Lisäksi Aurisin ikkunoiden alareuna on varsin korkealla, mikä heikentää näkyvyyttä taakse oikealle kaistanvaihtotilanteessa.

Miinusta Aurisille täytyy antaa kosketusnäytön valaistuksen vaihtamisesta yö/päivämoodin välillä. Harmaalla kelillä ajoin ajovaloilla, mutta niiden myötä auto totesi, että on pimeää ja laittoi näytön yömoodiin, jolloin se oli liian himmeä. Valikoista kaivamalla sai päälle päivämoodin, mutta olisi paljon kätevämpää, jos valaistus säätyisi automaattisesti.

Aurisin nerokkain ominaisuus oli kätketty niinkin tavalliseen varusteeseen kuin ikkunanpesimeen. Sekä etu- että takaikkunan pesimen viiksi on kaksitoiminen: pieni painallus suihkuttaa vettä ikkunaan ja vasta isompi painallus sekä suihkuttaa että pyyhkii. Tästä on se etu, että ikkunan pystyy kastelemaan kunnolla ennen pyyhkimistä, jolloin se naarmuuntuu vähemmän. Ei nimittäin ole ihan kerta tai kaksi, kun olen jättänyt Polon takaikkunan pesemättä siksi, että se pyyhkii ensin ja antaa vettä vasta, kun viikseä on ensin vähän pumpannut. Saisi Volkswagen ottaa tässä kohtaa mallia Toyotasta!

Erityismaininnan ansaitsee myös Aurisin katossa oleva pikkuinen led-valo, joka valaisee himmeästi keskikonsolin hallintalaitteet pimeällä ajaessa. Ihmettelin aluksi sen funktiota, mutta peittämällä sen kädellä huomasi heti, miten vaihdekeppi ja kaikki napit joutuivat pimeään. Nappien ikonit hehkuvat kyllä pimeässä punaisina, mutta ledien tuoma lisävalo tekee niiden käyttämisestä miellyttävämpää.

Aurisin yövalaistuksen led-valo näkyy kuvan yläreunassa keskellä. En valitettavasti pystynyt ottamaan siitä kuvaa pimeällä.

Yhteenveto

Toyota Auris Hybrid on todellinen tavallisen kansalaisen hybridi. Se on yksinkertaisen toimiva paketti eikä hintakaan päätä huimaa. Hyvin varusteltu Hybrid Active Edition -kampanjamalli maksaa hieman alle 28 ke ja huippuvarusteltu Hybrid Premiumkin vain vähän yli 31 ke. Aurisin olisi saanut halvemmalla kuin tilaamamme Seat Leonin, vaikka se on hybridi!

Automyyjä kertoi, että noin puolet myydyistä Auriksista on hybridejä. Ja kun hybridin on kerran ostanut, harva enää palaa perinteiseen. En muuten ihmettele yhtään.

Seitsemänsadan hybridillä ajetun kilometrin jälkeen minua kyllä vähän harmitti palata perinteisen polttomoottorikulkineen rattiin. Siinä missä perinteinen moottori kuluttaa eniten polttoainetta pysähdyksistä lähtiessä, hybridi lähtee liikkeelle sähkömoottorin voimin nollakulutuksella täysin äänettömästi ja täysin päästöittä. Ai vitsi se on kyllä parhautta!  

Rakastuin hybridiin.

Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!

keskiviikko 10.09.2014 Avainsanat: Ecorun , Hybridiautot , Polo , Polo Junior , Skoda , Taloudellinen ajo , Toyota , Volkswagen

Kävipä niin kivasti, että pääsin mukaan vielä kauden viimeiseenkin EcoRun-taloudellisuusjokilpailuun. Tällä kertaa kisa järjestettiin Vantaalla, jonne karautin aamulla mustalla ratsullani Lahden parhaasta B&B-paikasta eli siskoni luota. :)
 

Polo valmiina päivän koitokseen Hinausautokeskuksen pihassa. 

Kilpailun alku oli aikamoinen farssi, kun emme löytäneet lähtöpistettä! Ajoimme puoli kilsaa todetaksemme, että lähtöä ei vaan näy, ja suuntasimme takaisin alkupisteeseen Hinausautokeskukselle. Kun 3 muuta tiimiä tuli vastaan, ajattelimme, että heillä on lähtö tiedossa ja teimme uukkarin heidän peräänsä, mutta hetken päästä hekin palasivat ja me heidän perässään kysymään, että missä hitossa se lähtö nyt oikein on. Siinä se sitten oli ihan Hinausautokeskuksen liepeillä, mutta kun se oli miehittämätön ja siitä puuttui punainen AT-merkki, olimme ajaneet onnellisen tietämättöminä sen ohi. Ihan oikeaan suuntaan, muuten...
 
Lähdön löydyttyä suuntasimme kaikki 4 tiimiä reitille peräkanaa normaalin 2 minuutin aikaeron sijaan ja ihan väärässä järjestyksessä. Edelläni ajanut Skoda Citigo jarrutteli kisan alussa mutkissa ja mäissä aika innokkaasti, minkä seurauksena olin välillä ihan sen perässä kiinni vaikka kuinka yritin pitää etäisyyttä. Mutta kun Polo nyt vaan halusi aina rullata sen aina kiinni!
 

Citigo jarruttelee ihan turhaan hyvässä alamäessä!

Jossain välissä lopulta aukeni riittävän pitkä suora, jossa pääsin painelemaan pikkuisesta ohi. Pitkään aikaan sitä ei näkynytkään, mutta etapin loppuvaiheella se saavutti meidät ja joutui sitten ajelemaan perässämme. Ja sitten me vielä saavutimme viimeisellä numerolla ajavan Priuksen, joka kyllä ystävällisesti yritti antaa tietäkin yhdessä kohtaa, mutta tulkitsin viestin vähän väärin enkä tajunnut ohittaa sitä kuin vaan vasta myöhemmin.
 
Viime merkinnässä lupasin, että yrittäisin jatkossa muistaa jarrutella alamäissä etten ajaisi ylinopeutta. No toisin kävi. Myöhästyimme lähdöstä melkein 5 minuuttia ja Citigon perässä ajaminen hidastutti entisestään, joten piti kilometrejä koittaa niellä mahdollisimman ripeästi.
 
Kun baana aukesi, viime merkinnässä antamani jalot lupaukset ylinopeuden välttämisestä saivat kenkää ja annoin Polon taloudellisesti vieriä mäet aikalailla omaa vauhtiaan. Ekalla tauolla kilpakumppanit kommentoivat, että ei olisi kyllä kestänyt tutkia heidänkään ajonsa. Nyt niitä ei ollut, joten sanktiota ei tullut, mutta itseäni kyllä harmitti tämä alamäkikaahaus. Sitä paitsi se oli ihan turhaa, koska parin minuutin myöhästymisestämme AT1:ltä ei annettukaan virhepisteitä. Tätä emme tietenkään voineet tietää.
 

Saapuminen AT1:lle.

Ensimmäinen etappi oli superpitkä 100 km, seuraavat tavanomaisempia 40-50 km pituisia. Reitin alussa pyörittiin asuinalueilla, mikä oli aika haastavaa nuoteissa pysymisen kannalta. Itä-Hakkilaan tullessa ajoimme yhden risteyksen ohi, mistä tuli vajaa kilsa ylimääräistä ajoa. Se oli onneksi koko kisan ainut harhautuminen, mutta pari risteystä meinasi mennä pitkäksi ja niihin tuli jarrutettua aika napakasti.
 

 Hauskat liikenneympyrät Sipoossa: jäniksiä ja porkkanoita!

Vaikka jotkut kilpailureitin risteykset olivat pahoja puskissa lymyilevien tienviittojen vuoksi, oli monissa risteyksissä vastineeksi myös erinomainen näkyvyys molempiin suuntiin. Muun liikenteen puuttuessa tällaisista paikoista pystyi kääntyä todella vauhdikkaasti, jolloin nopeutta ei tarvinnut tiputtaa hirveästi. Vauhdikkaissa käännöksissä Polo niiasi sen verran vahvasti, että sen pitkät eturoiskeläpät raapivat maata monta kertaa ja mietin, onko niistä maalissa enää jäljellä mitään. Vähän oli kulmissa kulumaa havaittavissa! Normaalissa ajossa ne raapivat maata ajoittain lähinnä hidastetöyssyissä.
 

Polon roiskeläppä kisan lukuisten maakosketusten jälkeen.

Lopputulokset

Kilpailun päätteeksi Polon ajotietokone näytti kulutukseksi 4,3 l/100 km. Edellisen kisan perusteella luulin sitä tarkaksi, mutta tankkausten perusteella laskettu kisakulutus olikin huomattavasti vähemmän; 3,973 l/100 km! Ihan mieletöntä, en voi käsittää miten Polo voi kulkea noin vähällä polttoaineella! Olen aina pitänyt valmistajan ilmoittamaa maantiekulutusta 4,4 l/100 km arvona, johon pääseminen vaatii magiikkaa, mutta nyt alitin sen yli 4 desillä. Nyt alan jo itsekin uskoa tuohon tulokseen; kisapäivänä se oli vielä vähän vaikeaa. :D
 
Vaikka Uljas Mustani oli kisassa äärimmäisen vähäruokainen, irtosi sillä vain luokan toiseksi viimeinen sija (6/7). Siihen olen vähän pettynyt. Kuvittelin nimittäin pystyväni päihittämään alussa hissutelleen Skoda Citigon, mutta sehän pihisteli komeasti kolmanneksi. Toisaalta sen ilmoitettu maantiekulutuskin on 7 dl vähemmän kuin Pololla.
 
Tohkeissani olin puolestaan siitä, että Polo hävisi kisassa Toyota Auris Hybridille vain 0,004 l/100 km! Ja minä kun luulin, että kaikki hybridit olisivat ihan omaa luokkaansa, mutta ei ainakaan tällä kertaa. Kisan kaksi ekaa sijaa meni kyllä Priuksille, joilla oli myös kokeneet ja taitavat kuljettajat Jari Hannula/Janne Saarikoski ja Terho Havumäki/Jari Valkjärvi.
 

LänsiAuto EcoRunin ja samalla myös koko kauden voittaneet Janne Saarikoski ja Jari Hannula.

Yleiskilpailussa sijoitukseni oli 7/11, mikä ei ole hullummin. Dieselit eivät pärjänneet tässä kisassa bensakoneille, sillä seitsemän parhaan joukossa oli vain yksi dieselauto. Parhaan kulutuksen dieselillä Volvo V40 D4:llä ajoivat viime kisan mielettömällä tuloksella voittaneet Markku Lehisto ja Raimo Alm sijoittuen nyt viidenneksi.
 
Tämän kilpailun hitaammat keskinopeudet (kolmella etapilla alle 50 km/h) eivät kuulemma sopineet Volvolle ja keskikulutus olikin melkein puoli litraa enemmän kuin viimeksi. Pololle hitaampi vauhti selkeästi sopi, kun kulutus oli puoli litraa viime kisaa vähemmän. En tajunnutkaan, että autoissa voisi olla näin isoja eroja!

Tankkaus- ja jatkopohdintaa

Ykköstankkauksessa Polo ryysti 4 minuutissa melkein 30 litraa bensaa, jonka jälkeen alkoi vaikuttaa siltä, että bensa tulee yli ja lopetin. 
 
Järjestäjän suorittamassa kakkostankkauksessa Polo ei meinannut huolia bensaa millään ja tankkaus oli pelkkää liruttelua, mutta viimeisillä sekunneilla sitä meni mielestäni yhtäkkiä vielä 3 dl ellen ihan väärin katsonut. Ehkä sitä olisi mennyt vielä enemmänkin, jos aika ei olisi loppunut. Tässä tankkauksessa bensaa meni 4,89 l, joten olisin kyllä saanut sitä tankattua alussa itsekin täydemmäksi.
 
Seuraavassa kisassa täytyy muistaa käyttää koko tankkausaika ja tulla kisaan täydemmällä tankilla, jotta sen saa varmemmin täyteen. Jos nämä asiat olisivat nyt olleet reilassa, olisi Polon kulutuksesta saattanut tippua vielä desi pois. Mutta tämä on vain jossittelua. Ensi kerralla olen viisaampi.
 
Muilta kilpailijoilta sain tankkauksen jälkeen vinkin, että Polon polttoainereiän vieressä on nappi, jolla tankista saa turhat ilmat pois ja sitten bensaa mahtuu lisää. En ole koskaan huomannut sitä, vaikka siinähän se törötti ihan näkyvillä. Täytyy hyödyntää sitä jatkossa!
 
Kartturini oli hyvä ja olimme tyytyväisiä toistemme suorituksiin. Muuta mainittavaa ei oikeastaan ole, hyvin pelasi meidän yhteistyö. Lupasi lähteä tarvittaessa toistekin lukemaan minulle nuotteja. :)

 

Seuraavat EcoRun-kilpailut ovatkin sitten vasta ensi vuonna; ensimmäisenä Savon Pihistys Kuopiossa maaliskuun puolivälissä. Talvikeli ei oikein ajatuksena innosta, vaikka haastetta se varmasti antaisi. Ei passaisi ajaa ihan niin reteästi risteyksiä kuin nyt! Mutta katsotaan sitä sitten lähemmin.

Ensi vuoden kilpailuihin auton mittarivalikoimaa voisi vähän kehittää. Nyt meillä ei ollut kuin auton ajotietokoneen trippi ja keskinopeusmittarit sekä kännykässä sekuntikello ja kisa-aikaa näyttävä sovellus, mutta se ei toiminut kunnolla... Terho ystävällisesti lainasi meille rannekelloaan, kun huomattiin ruokatauolla kellosovelluksen bugaus. Tosi kivoja kaikki kilpailijat, kun annetaan vinkkejä ja autetaan kaveria. :)

Terhon ja Jarin Priuksessa oli muuten mittari poikineen ja pyysin niistä vähän esittelyä:
  • navigaattori näyttää todellista nopeutta ja keskinopeutta
  • sekuntikello alaspäin näyttää jäljellä olevaa aikaa
  • rengassarjan mukaan kalibroitu trippimittari 
  • kello jossa virallinen kilpailuaika.
  • kisa-aikatauluun kirjoitettuna omat lähtö- ja saapumisajat
  • lisäksi taulukko, jossa vaadittavat keskinopeudet eri matkoille ja jäljellä oleville minuuteille

Tästä voisi ottaa vähän mallia ensi vuoden kilpailuihin. Tarvitaan ainakin kello, jossa virallinen aika ja lisäksi tuo sekuntikellokaan ei olisi huono idea.

Terhon ja Jarin työpiste.

Demo Tour 2013 ja kestohymy

lauantai 30.11.2013 Avainsanat: Demo Tour , Hybridiautot , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Polo , Volkswagen

Meillä on muodostunut perinteeksi käydä testaamassa Volkswagen Demo Tourilla muutamaa autoa. Tänä vuonna erityisesti kiinnosti Jetta Hybrid ja ilmeisesti vasta kesken kiertueen mukaan tullut Polo R WRC. Jotain hyötyä siitä, että Jyväskylä oli syyskuun puolivälissä startanneen kiertueen neljänneksi viimeinen paikkakunta!

Jetta Hybrid

Lähdimme ensimmäiseksi kokeilemaan hybridi-Jettaa. Nappasimme mukaan lempiautomyyjämme Mikan, koska uuden auton tekniikasta saa lyhyellä koeajolla enemmän irti, kun on mukana joku joka auton tekniikan tuntee. Toki Demo Tourin puolestakin olisi saanut esittelijän, mutta tuttu automyyjä on aina tuttu. Selvisi muuten, että Autotarvikkeella on ollut Jetta Hybrid koeajettavana jo kesästä saakka, ja me tultiin Demo Tourille sitä varten…
 
Jetalla oli mukava ajaa. Sen hallintalaitteet olivat tutun turvalliset ja ajotuntuma jämäkän saksalainen. Auton jarrutustuntuma oli kuitenkin aika erikoinen. Jarrut ottivat kiinni varsin napakasti, vaikka poljinta painoi vain vähän. Kun painoin jarrua vähitellen kovemmin esimerkiksi liikennevaloja lähestyessä, tuntui, ettei sillä ollut enää mitään merkitystä auton hidastumiseen vaan auto vaan meni ja meni.
 
Hybridi on parhaimmillaan kaupungissa, joten motarilla pistäytymisen jälkeen suuntasin keskustaan. Neljän ruuhkassa oli hauska huomata, kuinka hybridin keskikulutus vain tasaisesti laski, kun liikuttiin sähkömoottorin avulla. Koeajon keskikulutus oli 5,7 l/100 km. Automyyjä olisi toivonut näkevänsä paljon matalampia lukemia, mutta kaupunkiajoksi se oli minusta ihan ok, etenkin kun vertaa siihen mitä sain aikaiseksi Auris Hybridillä (toki eri lenkki).
 
Demo Tourin esittelijä varoitti, että sähköllä liikkuessa Jetta on äänetön ja ihmiset ei siksi välttämättä huomaa sitä. Se todella oli hiljainen! Siinä sai kokea auton sisälläkin sen sähköauton hiljaisuuden, jota odotin mutta joka puuttui taannoin testaamastani Auris Hybridistä.
 
Liikkeellelähtö pelkän sähkömoottorin turvin tuntui hieman voimattomalta. Mutta oliko se sitä oikeasti? Kun korvat eivät rekisteröi kiihtyvän auton ääntä, niin eihän silloin voi kiihtyäkään? Ripeämmissä kiihdytyksissä käytetään bensa- ja sähkömoottoria, joiden yhdistelmällä (1.4 TSI 110 kW + sähkö 20 kW) auto kiihtyy nollasta sataan parhaimmillaan 8,6 sekunnissa.
 
Kirjoitin Auris Hybrid -merkinnässäni, kuinka meidän ajomäärällä ei ole juuri väliä, miten paljon auto kuluttaa. Sillä perusteella en siis valitsisi Auris Hybridiä, niin vähän kuin se kuluttaakin. Mutta nyt kun alle saatiin Volkswagen, muuttui ääni kellossa. Kyse onkin siis vain merkistä… Todettiin miehen kanssa, että meidän kertaviikkoiset kauppareissut ainakin on semmoista pysähtelyä, että niissä sähkömoottori olisi ihan elementissään. 
 
Jetta Hybrid maksaa 36 000 e, mikä on 9000 e enemmän kuin halvin malli, mutta jos vertailukohteeksi otetaan se meille sopivin ja samalla kaikkein kallein eli 32 400 e hintainen 1.4 TSI 118 kW Highline, niin hintaeroa jää enää 3600 e. Aika paljon pitäisi tosin ajella, että sitäkään säästäisi… Mutta tämmöinen 3000 e voi olla hinta jonka laittaa auton varusteisiin, niin pitäisikö laskea sitten hybridimoottorikin vaan varusteeksi? Kunhan pohdin. Tosin Jettaa me ei haluta, koska ei tykätä sedaneista, mutta jos Golfin saisi hybridinä, niin voitaisiin harkitakin.

Jetta Hybridin mittaristo. Kamera teki tenän joten Jetasta ei ole enempää kuvia...

Polo R WRC

Luulisi Polon olevan jo aika nähty juttu, mutta ei. Demo Tourilla oli mukana Polo R WRC -ralliauton siviiliversio, joka on kaikkien aikojen tehokkain Polo 2.0 TSI 162 kW (220 hv) moottorillaan. Sitä valmistetaan vain 2500 kpl ja Suomen kiintiö oli alunperin vain kolme, mutta määrä nostettiin syksyllä 20:een Polo WRC:n voitettua Suomen MM-rallin.

Se näyttää hyvin viattomalta...

Ensimmäiset kolme Polo R WRC:tä myytin kuulemma "tiskin alta", mutta näköjään kaikkia kahtakymmentä ei, kun sellainen tuli mukaan kiertueelle ja se on valittavissa Volkkarin konfiguraattorissakin. Alkuperäinen hinta oli 44 000 e, mutta kiintiön kasvatuksen yhteydessä hinta tippui 35 000 euroon, mikä ei ole tuollaiselle harvinaiselle tehopakkaukselle paha!
 
Pololla ajoimme vain lyhyen koeajolenkin moottoritiellä muutaman kiihdytyskaistan kautta, koska suurin ilohan noissa tehokkaissa autoissa on aina ollut kiihtyminen. :D Ja hyvin Polo R WRC kiihtyi! Tunnustan nyt kiihdyttäneeni sen hetkellisesti 20-30 km/h verran ylinopeuteen, onneksi ei poliisi tullut sillä hetkellä vastaan.

Polo R WRC:ssä oli käsiä hellivän pehmeä alcantara-verhoiltu ratti.

Kirjoitin pari vuotta sitten, että Polo GTI murahteli innokkaasti. Polo R WRC:hen verrattuna se oli kyllä aika päälleliimatun oloista murinaa, sillä tässä murina kuulosti sellaiselta oikeasti tehokkaalta! Sen kiihtyvyys 6,3s 0 -> 100 km/h ei silti ollut GTI:hin verrattuna kuin 0,6 s parempi, mutta ehkä se ei kerro kaikkea.

 

WRC Pololla ajamisesta jäi kyllä kunnon kestohymy naamalle loppupäiväksi, sen verran hauska peli se oli! :D

Muuta

Toivottavasti Demo Tour tulee Jyväskylään ensi vuonna vähän aikaisemmin.  Tuntuu, että kiertue olisi joka vuosi hirveän myöhään täällä, mutta vanhoja merkintöjä selailemalla voi todeta, että on se ollut täällä pari jo kertaa syys-lokakuussakin. Ajankohdalla ei olisi muuten väliä, mutta tähän aikaan vuodesta kiertueen tehokkaista autoista ei saa kaikkea iloa irti, koska maa on jäässä.

Tänä vuonna tosin renkaiden pito pääsi yllättämään. Nokian renkaat on kiertueen yhteistyökumppani ja ainakin koeajamissani autoissa oli Nokian kitkarenkaat alla. Koska autot eivät luistelleet yhtään, luulin että tiet olivat ehtineet  sulaa lämpötilan pyöriessä koko päivän nollan tuntumassa. Pololla kotiin ajaessa kuitenkin huomasin yllätyksekseni, että siellähän oli liukasta, ja liikenneympyrässä ajaminenkin meni vähän luisteluksi. Myös kaverini sanoivat, että oli varsin liukas keli. En tajua, missä vaiheessa kitkarenkaat ovat muuttuneet näin pitäviksi jäällä...
 
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!