POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla hakkapedia

Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä

torstai 06.03.2014 Avainsanat: Hakkapedia , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Rata-ajo , Renkaat , Yhteistyö

Hakkapedian blogaajat pääsivät viime maanantaina osallistumaan Volkswagen hyötyautojen ja Nokian Renkaiden järjestämään talviajokouluun. Kolme viikkoa pyörivä tapahtuma järjestettiin tänä vuonna 14. kerran eivätkä keliolosuhteet ole olleet koskaan näin haasteelliset. Voin vain kuvitella, miten järjestäjät ovat hajoilleet, kun Jämijärven lentokentän kiitoradalle jäädytetty ajoharjoittelurata on vähitellen haihtunut ilmaan viime viikon plussakeleillä.
 
Järjestäjät eivät voineet muuttua lumeksi, mutta onneksi pressipäivän osallistujat toivat sen mukanaan. Vielä edellisenä iltana maa oli ollut kuiva ja lumeton, mutta aamupäivän aikana lunta satoi useampi sentti eikä talviajokoulua tarvinnut sittenkään järjestää kesäkelissä.
 

Hyötyautot eivät ehkä ole kovin jännittäviä, mutta ainakin niitä oli paljon!

Päivä alkoi lehdistötilaisuudella. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri piti - kuulemma tapansa mukaan - niin tyhjentävän esitelmän uusista isojen autojen talvirenkaista, ettei kenellekään jäänyt mitään kysyttävää. Meinasin kirjoittaa renkaista tähän jotain, mutta hienoja ominaisuuksia on niin paljon, että en edes yritä referoida niitä tähän! :P Uudet mallit olivat Hakkapeliitta 8 SUV -nastarengas katumaastureille sekä Hakkapeliitta C3 -nastarengas ja CR3-kitkarengas paketti- ja jakeluautoille.
 
Esitelmänsä lopuksi Matti kertoi, kuinka kaikki aina kysyvät, että miksette yhdistä nasta- ja kitkarengasta. Nyt 80-vuotisen taipaleensa kunniaksi Nokian Renkaat halusi näyttää, että yhdistäminen on todella mahdollista ja kehitti maailman ensimmäisen nastattoman nastarenkaan. Renkaan nastat saa tarpeen mukaan esiin ja piiloon auton kojelaudassa olevaa nappia painamalla. Valitettavasti tämä superrengas on vain konseptimalli, jota ei tuoda markkinoille. Mutta eihän sitä koskaan tiedä, vaikka ne olisivat arkea vuonna 2034, kun Nokian Renkaat täyttää 100 vuotta.
 
Lehdistötilaisuuden esitelmien jälkeen lähdettiin noin 50 km maantielenkille Volkswagenin laajalla hyötyajoneuvomallistolla. Jaoin auton erään toimittajan kanssa, ja olimme autoissa vuorotellen kuskina. Muutaman kilometrin välein vaihdettiin aina uuteen autoon. En pysynyt laskuissa mukana, mutta vaihtoja taisi tulla 12-15:n luokkaa. Liki 20 auton letkassa oli Transportereiden ja Caddyjen lisäksi ainakin pick-up Amarok, umpipakettiauto Crafter ja 7-paikkainen tila-auto Multivan.

Yksi monista autojen vaihdoista.

Lisäksi mukana oli muutaman muun automerkin kilpaileva malli, mikä oli minusta aika kiva idea, kun autoja pystyi oikeasti vertaamaan. Joku meidän Hakkapedia-porukasta kyllä naureskeli, että oli se vähän hassua ajaa Volkswagenin ja Nokian Renkaiden tapahtumassa ekana Continentalin renkailla varustetulla Mersun pakettiautolla (tms.)…
 
Ennen koeajolle lähtöä Anu huikkasi, että katselkaa sitten, millaiset renkaat autoissa on alla. Loistavana rengastestaajana unohdin sen kuitenkin kokonaan. Pelkkää renkaiden vertailua varten olisi pitänyt olla erillinen valikoima samanlaisia autoja, sillä nyt ajaminen oli lähinnä uusiin autoihin tutustumista ja rengas on vain yksi osa autoa.
 
Transporterit olivat kyllä ihan tuttuja Volkkareita; kaikki hallintalaitteet siellä mihin olen tottunutkin. Polkimet eivät vain olleet niin mukavassa kulmassa kuin henkilöautoissa eikä ajoasentoa muutenkaan saanut viilattua ihan parhaaksi mahdolliseksi, sillä ratista loppui aina korkeussäätö kesken. Sitten kun pääsin Caddyn rattiin, olo olikin jo varsin kotoisa, koska se oli henkilöautomaisempi.
 

Transporterin ratissa.

Paria muun merkkistä pakua ehdin myös kokeilla ja ne olivat kyllä todella perinteisen pakettiauton tuntuisia. Eli ihan käyttöautoja, mutta ei erityisen mukavia. 
 
Koeajolenkin jälkeen jatkoimme suoraan lentokentälle jäädytetylle liukkaan kelin radalle. Onneksemme se ei ollut kokonaan sulanut, vaan pystyimme kokeilemaan pujottelua ja jarrutusta jäisessä mutkassa. Yllättäen radalla ei ollut ollenkaan opetuspuolta  eikä edes kerrottu, millä nopeudella tehtäviin pitäisi ajaa, joten se oli vain sellaista ajelua. Muutaman kierroksen jälkeen olikin jo aika siirtyä lounaalle, joten vähiin jäi rata-ajo.
 

Lentokentälle jäädytetyllä liukkaan kelin radalla ei pituus loppunut kesken!

Radalla ajoin ensin Transporterilla ja sitten pikkuisella Mercedes-Benz Citanilla, joka olikin tosi hauska ja ketterä ajettava ollakseen pakettiauto! Olisi pitänyt ajaa vielä Caddy, että olisi saanut samankokoisen vertailukohteen Volkkarilta, mutta aika tosiaan loppui kesken ja niin Citan jäi suosikikseni.
 

Pieni ja ketterä MB Citan.

Lounaan jälkeen oli vuorossa päivältä eniten odottamani ohjelmanumero: maastosafari Amarokeilla. Iloiseksi yllätyksekseni olin bongannut paikalta Onnellisten ihmisten ajokoulusta tutun opettajan Minna Sillankorvan, jonka yritys Ajoakatemia järjestää mm. maastoajokoulutusta. Käytin tilanteen hyväksi ja pyysin Minnan metsälenkille kyytiini opettajaksi. Ajamisesta saikin paljon enemmän irti, kun oli asiantuntija mukana neuvomassa.
 

Volkswagen Amarok

Pientä kuoppaa edessä, mutta ei haittaa!

Metsälenkin lisäksi Amarokeilla sai ajaa “isojen poikien hiekkalaatikolla” hiekkakuopassa, jossa noustiin ja laskettiin mäkiä. Kirjoitan maastoajosta myöhemmin erillisen laajemman merkinnän blogiini, koska lukijani Aki vähän sellaista toivoi. Lisää siis aiheesta myöhemmin. Nyt sanon vain, että oli maastossa ajelu oli sairaan kivaa! Oli ihan hullua, miten auto vain möyri eteenpäin mäistä ja kuopista välittämättä!
 

Hieman boostattu Crafter könyämässä mäkeä alas.

Illalla VV-Auton edustaja kyseli fiiliksiä päivästä ja kun hän kerran halusi kuullat suoraa palautetta, niin sanoin, että muuten kivaa, mutta liukkaan kelin rataosuus oli aika heikko esitys. Hän sitten kertoi, että rata-ajoa oltiin oltu jo perumassa kokonaan olemattoman lumitilanteen vuoksi. Aamupäivällä lunta ehti kuitenkin sataa niin paljon, että ollessamme koeajolenkillä järjestäjät olivat todenneet, että radalle voidaan sittenkin mennä. Koeajoletkamme oli silloin vain niin kaukana, että sitä ei saatu paikalle hetkeen ja siksi rata-ajo jäi niin lyhyeksi. Normaalisti siellä olisi myös ollut jokaisen tehtävän kohdalla opastaja.
 
Kuultuani nämä taustatiedot loppui valitteluni. En ollut tajunnut ollenkaan, että tilanne radalla oli ollut todella niin huono! VV-Auton mies kutsui päivää suorastaan katastrofiksi, mutta ei se minusta tuntunut missään vaiheessa mitenkään katastrofaaliselta. Rata-ajo olisi voinut olla parempi, mutta muutenhan päivä oli oikein jees.
 

Lunta satoi hyötyautojen koeajolenkin aikana ajoittain ihan huolella.

Vaikka pakettiautot eivät mielestäni ihan niitä kiinnostavimpia autoja olekaan, niin tapahtumaan oli silti tosi kiva osallistua! Amarokeilla ajaminen oli paras autoiluosuus, mutta ehkä parasta koko tapahtumassa oli silti tutustua Hakkapedian porukkaan ja vaihtaa ajatuksia heidän kanssaan. Hirveän kivaa sakkia olivat niin blogaajat kuin Nokian Renkaidenkin tyypit. Toivottavasti päästään näkemään toistekin. :)
 

Esittelyhallista löytyi tällainen hieno T2 kombi, jonka edessä piti tietenkin vähän poseerata kun olin pukeutunutkin asiaankuuluvasti rallihuppariini.

 
Pääsin talviajokouluun Nokian Renkaiden Hakkapedia-blogiohjelman kautta ja julkaisinkin tämän merkinnän myös Hakkapedia-blogissani. Kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.

Tänä talvena liukasta on vain radalla

sunnuntai 23.02.2014 Avainsanat: #onnellistenajokoulu , Autokoulu , Hakkapedia , Rata-ajo , Talvi , Tapahtuma , Video , Yhteistyö

No ainakin melkein. Keskiviikkona ilman lämpötila painui aavistuksen pakkasen puolelle ja teki pitkästä aikaa tiet äärettömän liukkaiksi. Kuokkalan sillalta valoihin hidastanut auto pysähtyi vasta puoleen väliin suojatietä ja myös kaverini auto halusi vain jatkaa matkaansa, kun lounaalle mennessä piti pysähtyä kääntyvän auton taakse. Turvaväli oli kunnossa, joten hyvin kaveri ehti pysähtyä, mutta kyllähän se vähän säikäytti.
 
Itse en päässyt “nauttimaan” keskiviikon kelistä autolla, mutta perjantaina nautin liukastelusta taas täysin rinnoin Autokoulu Moottorin vapaaehtoiskurssilla. Tänä vuonna mukaan oli lähtenyt kahdeksan autokuntaa ja kun porukka vielä jaettiin kahdelle eri suorituspisteelle, niin siinä ehti ajaa ihan mukavasti.
 
Päivän aluksi kierrettiin turvatila, jossa testasin pitkästä aikaa turvavyökelkan. Äkkipysähdys 7 km/h nopeudesta nykäisee edelleen varsin napakasti! Eli kannattaa käyttää sitä turvavyötä myös parkkipaikalla ja irrottaa se vasta, kun auto on pysähtynyt.

Blogaaja kelkkailemassa!

Radalla pidettiin aluksi perinteiset näytöt nopeuden vaikutuksesta jarrutusmatkaan ja turvavälin merkityksestä.

Jarrutusmatkavertailussahan on ideana näyttää, miten pienikin muutos ajoneuvon nopeudessa vaikuttaa jarrutusmatkaan. Ensin jarrutetaan auto pysähdyksiin 50 km/h nopeudesta. Pysähdyskohtaan nostetaan nukke, minkä jälkeen katsotaan, mitä sille tapahtuu, kun auto jarrutetaan pysähdyksiin 60 km/h nopeudesta  (myös jarrutuspaikka siirtyy samalla hieman eteenpäin, koska reaktiomatka on kovemmassa vauhdissa isompi). Miettikää, että jos 50 km/h nopeudesta auton saa pysäytettyä juuri ennen jalankulkijaa, niin 60 km/h nopeudesta auto törmää jalankulkijaan laskennallisesti 47 km/h nopeudella! Auts!
Koska rata oli ihan superliukas, pienikin pitoero jarrutuskohdassa vaikutti pysähtymismatkaan ja siksi logiikka “neljännes lisää vauhtia tuplaa jarrutusmatkan” ei tällä kertaa antanut ihan oikeita tuloksia. Opettajan auto pysähtyi 60 km/h nopeudesta vähän nopeammin kuin piti ja siten törmäysnopeus radalle jätettyyn nukkeen oli vain 30 km/h. Mutta kyllä sekin tietysti sattuisi...

Kaikista näyttävin tämä näyttö on kuulemma kuivalla asfaltilla, jolla se tehdään autokoulun syventävässä vaiheessa kesäkelillä. Sen haluaisinkin nähdä joskus!

Harmaa auto lähestymässä 60 km/h nopeudella.

Video: Jarrutusmatkat eri nopeuksilla

Turvavälinäyttöä varten osallistujat saivat arvioida, miten lähellä edelle olevaa ovat ajaneet 50 km/h nopeudessa. Näiden keskiarvon mukaan opettajat sitten ajoivat peräkkäin rinnakkain radalle ja kyllähän sen tietää, mitä käy kun edellä ajanut jarruttaa ja 10 metrin päässä takana tullut reagoi siihen.

Perässä ajanut pysähtyi paljon myöhemmin kuin edellä ajanut, tosin sillä oli hieman liukkaampi alusta. Pointti kuitenkin tuli selväksi eli kannattaa pitä turmavälin sijaan turvaväliä. Jos musta auto olisi ajanut harmaan takana, niin se ei varmasti olisi pysähtynyt ennen harmaan perää... 50 km/h nopeudella auto liikkuu jo pelkästään sekunnin reaktioajan aikana 13 metriä!

Musta auto päätyi harmaan eteen, kun ajoi sen takana 50 km/h vahdissa 10 m turmavälillä. Sen ajoura tosin oli vähän liukkaampi kuin harmaan, mistä syystä pysähtymispaikat erosivat näin paljon.

Video: Turvavälinäyttö

Demojen jälkeen jakauduttiin kahtia. Oma porukkani harjoitteli ensin suoralla, jossa ekana ajettiin kukin radalle 60 km/h nopeudella ja jarrutettiin merkin kohdalta niin kovaa kuin pystyttiin. Ideana oli katsoa, millaisia jarrutusmatkoja tuli.
 
Hieman oli paineita Nokian Renkaiden Hakkapedia-blogaajana uusien Hakkapeliitta 8 -renkaitteni* menestymisestä, mutta onnistuin kuin onnistuinkin pysähtymään 60 km/h nopeudesta lyhimmällä jarrutusmatkalla 80 metrin kohdalle, kun ryhmän pisin jarrutusmatka oli 95 m (30 tkm ajetuilla nastarenkailla). Pelkät metrit eivät toki kerro koko tilanteen totuutta, mutta kyllä ne viitteitä antavat siitä, miten renkailla on eroa ja miten liikenteessäkin äkkijarrutustilanteessa joku voi pysähtyä paljon napakammin kuin joku toinen.
 
Suoralla kokeilimme ensin keiloilla merkittyyn tiukkaan mutkaan ajamista 60 km/h nopeudesta. Siitähän ei tullut siis yhtään mitään! Auto luisteli ihan minne sattui ja muovitörppökin sai kyytiä. Toivottavasti Poloon ei sattunut… Seuraavaksi samaa kokeiltiin jarrutuksen kanssa, mutta auto ei edelleenkään mennyt sinne minne olisin halunnut. Tuli sellainen olo, että mitä mä teen väärin? Noh, kun vauhti on jo lähtökohtaisesti liian kova, ei jarrutuskaan enää pelasta. Vasta 50 km/h ja jarrutus mahdollisti tuon ajamisen.

Nakitin opettajan kuvaamaan uusintayritystäni mutkaan ajamisesta. Kyllä tuosta pikkaisen näkee miten auto niiaa käännöksessä.

Sitten kun opettaja istui kyytiin ja vinkkasi vähän parempia ajolinjoja, niin mutka menikin tosi paljon paremmin. Todettiin kuitenkin molemmat, että ajolinjojen haku menee pikkasen leikkimisen puolelle, sillä ei niitä oikeassa liikenteessä ihan tälleen haeta. Mutta ei se mitään, välillä saa leikkiä. :)
 

Video: Pololla luistelua

Kaarteessa koitin kokeilla, miten Polon ajonvakautus toimii, mutta se tuntui olevan unten mailla. Vasta räväkällä ohjausliikkeellä (“Ei hitto tää auto luistelee, käännänpä rattia hirveästi jos se vaikka auttaisi!”) se heräsi kauneusuniltaan ja nappasikin saman tien selkeästi kiinni. Eipä ole ainakaan liian kaitseva, mutta toisaalta olisin kaivannut vähän herkempää heräämistä, kun auto ei enää pysynytkään kaarteessa.
 
Onnellisten ajokoulun radalla huomasin, miten oli kiva kun oli kaveri kyydissä autossa kommentoimassa ja yritin sitä ratapäiväänkin ehdottaa, mutta ei toisilleen tuntemattomat ihmiset ryhdy pareiksi ellei joku käske. Olisin voinut toki tunkea mukaan houkuttelemani työkaverini kyytiin, mutta sitten taas tulee se ajatus, että kun haluan ajaa itse! Mäkin olisin tarvinnut sitä käskyä...
 
Tämän vuoden ratapäivän harjoituksista minulle jäi hieman sekava maku. Pääsyynä ehkä se, että ennen kuin mutkatehtävään tuli selkeää ratkaisua, vaihdettiinkin ajamaan hiljaisemmalla nopeudella esteen väistämistä. Eli mutkan 60 km/h vaihtui esteen väistön 50 km/h:iin, joka menikin ihan helposti läpi. Testasin sen myös 60 km/h:lla ja meni edelleen helposti, koska sivuttaissiirtyminen oli kaistanvaihdon luokkaa kun taas "mutkassa" sitä oli huomattavasti enemmän.

Uudet ihmiset tuntuivat tykänneen tapahtumasta todella paljon, mikä on tosi kiva juttu. Minä nyt en lähde sieltä kulumallakaan, joten ehken osaa ottaa hommaa enää niin vakavasti kun on tuttu paikka ja opettajat. Vapaaehtoiskurssilla on rennompi ote ja siellä sai ehdottaa itsekin, että mitä tekisi, joten ehkä sekin aiheutti sekavuutta. Täytyy sanoa, että sain enemmän irti Onnellisten ihmisten ajokoulun radasta, koska siellä touhu oli suunnitelmallisempaa.
 
Kaikkien näiden Moottorin ratapäivien hienoin juttu on ollut se, että ekalla kerralla tapaamastani blogini lukijasta tuli todella hyvä ystäväni ja tänä vuonna meillä oli jo tutustumisemme viisivuotispäivä! Niobe on paras juttu, mitä liikenneharrastukseni on minulle antanut! =)

Yllättävistä tilanteista voi löytää uusia ystäviä!

* Olen saanut Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat Nokian Renkailta ilmaiseksi Hakkapedia-blogiohjelman kautta, mutta kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.

Hakkapedia-blogaajaksi

keskiviikko 01.01.2014 Avainsanat: Hakkapedia , Hakkapeliitta 8 , Renkaat , Yhteistyö

Sain Nokian Renkailta syksyllä mukavan yhteydenoton: minua pyydettiin Hakkapeliitta testikuljettajaksi! Nokian Renkaat käynnisti Hakkapeliitta-testikuljettajaohjelman pari vuotta sitten Hakkapeliitta-talvirenkaan 75-vuotispäivän kunniaksi. Sen ideana on, että tavallisista tallaajista koostuvat testikuljettajat saavat ilmaiseksi uudet Nokian talvirenkaat ja kirjoittavat sitten niistä kertyviä kokemuksiaan blogimuodossa Hakkapedia-sivustolle.
 
Olin tosi otettu kutsusta, mutta samalla mietin, että olisiko minulla riittävästi kirjoitettavaa Hakkapediaan. Lisäksi Polossa oli alla kaksi talvea ja 10 000 km ajetut Nokian Hakkapeliitta 7 -nastarenkaat, joten niitä ei ollut mikään tarve vaihtaa uusiin. Mietin myös haluaisinko profiloitua netissä Nokian Renkaiden testaajaksi, sillä jos saat jotain ilmaiseksi, ihmiset saattavat alkaa ajatella, että sitten et muuta teekään kuin ylistä sponsoria.
 
Tuumittuani asiaa joka kantilta päätin ryhtyä testikuljettajaksi, sillä tilaisuus oli yksinkertaisesti liian hyvä ohitettavaksi. Saisin upouudet nastarenkaat autooni ja voisin saada blogilleni lisää lukijoita Hakkapedian kautta. 
 
Aion pitää Hakkapediassa yllä samaa blogaustyyliä kuin täälläkin (sen ansiostahan kutsun sinne sain!), enkä ryhdy kirjoittamaan pikaraapaisuja vain sen takia, että saisin sinne mahdollisimman monta merkintää. Testikuljettajille ei ole asetettu mitään määrävaatimuksia blogimerkintöjen suhteen, vaan kaikilla on täysi vapaus kirjoittaa blogiinsa mitä ja miten paljon haluaa. 
 
Hakkapedian suurin haaste on minusta valtava testikuljettajien määrä (58 tällä hetkellä, vaikka aktiivisia onkin paljon vähemmän) ja juttujen kirjava taso. Jotkut analysoivat renkaita harvoin mutta tarkkaan, toiset taas kirjoittavat hyvin laaja-alaisesti autoilusta ja välillä jotkut jutut eivät liity autoihin ollenkaan. Lisäksi sivuston ulkoasu kaipaisi vähän kasvojenkohotusta sinne tänne.
 
Mitkä renkaat minä sitten valitsin? * Alunperin päätin ottaa Hakkapeliitta 8, mutta Volkswagen Demo Tourin jälkeen Hakkapeliitta R2 -kitkat alkoivat houkuttaa, kun koeajettavissa autoissa oli sellaiset ja ne pitivät todella hyvin. Päädyin lopulta kuitenkin valitsemaan Hakkapeliitta 8 -nastat, koska ne antavat maksimaalisen pidon. Ja kommentoihan Nokian Renkaiden edustaja myös ("… jos tuodaan mukaan ripaus itsekkyyttä ..."), että heitä kiinnostaisi tänä talvena enemmän kuulla kokemuksiani Hakkapeliitta 7 ja Hakkapeliitta 8 eroista, mikä sai vaakakuppini lopullisesti kallistumaan nastoihin.
 

Hakkapeliitta 7 vanteilla ja Hakkapeliitta 8 odottamassa asennusta.

Olisin saanut uudet renkaat Poloon jo lokakuussa, mutta päätin ajaa ensin jonkin aikaa vanhoilla nastarenkailla, että saan paremmin verrattua seiskoja ja kaseja toisiinsa. Jouluaaton aattona, kun viimeisetkin lumet alkoivat olla sulaneet, kävin lopulta Vianorilla vaihdattamassa Poloon kasinastat. * 
 

Vanhan renkaan irrotus vanteelta.

Vianorilla (joka muuten on Nokian Renkaiden omistama rengasliikeketju; en sitä aiemmin tiennytkään) pääsin halliin katsomaan renkaidenvaihtoa. Kävi kyllä näppärästi, vaikkei ihan niin sähäkästi kuin Gummisepillä 3 vuotta sitten. Ehkä nerokkain keksintö oli pyörien pesukone, johon ne laitettiin yksi kerrallaan harjapesuun ja puhdasta jälkeä tuli! Hieman epäilen, että Autotarvikkeella ei ole tuollaista, kun oli niin likaiset kesäpyörät viimesyksyisen renkaanvaihdon pesun jäljiltä

 

 

Pyörien pesukone.

Vianorin mies totesi, että vanhat Hakkapeliitta 7 -renkaani ovat kuin uudet, kun olivat niin vähän kuluneet. Nastojakaan ei olut kahdessa vuodessa hukkunut. Mies myös sanoi, että niistä voisi hyvin saada 200-250 e, joskin Polon renkaskoko 185/60 R15 ei ole hirveän suosittu (tuo 185/60 siis).
 

Hakkapeliitta 7 kahden talven ja 10 000 km ajon jälkeen.

Uusilla Hakkapeliitta 8 -nastarenkailla ei tarvinnut ajaa kuin pari sataa metriä todetakseen, että ne ovat käsittämättömän hiljaiset! Perinteinen nastarenkaiden rapina puuttui lähes kokonaan ja olo oli kuin kitkoilla ajaessa. Ihanaa! Joululomalla ajetut 100 km vahvistivat saman; hiljaista oli.
 
Nyt sitten vain jään odottelemaan oikeita talvikelejä, sillä nyt tiet ovat kaikkialla paljaita ja märkiä. Hakkapediamerkintöjäni voi seurata osoitteessa http://hakkapedia.fi/blog/fi/author/Jenni%20R/ Täällä blogissakin renkaat varmasti silloin tällöin vilahtelevat, mutta vähemmän kuin Hakkapediassa.
 
Mulla olisi muuten Polosta ylimääräisiksi jääneet 185/60 R15 Hakkapeliitta 7 -nastarenkaat myytävänä, ei kukaan sattuisi tarvitsemaan? :P
 
* Olen saanut Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat ja niiden asennuksen Nokian Renkailta ilmaiseksi, mutta kaikki mielipiteet ovat omiani. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään.
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!