POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla ford

Ford Driving Skills for Life

perjantai 30.09.2016 Avainsanat: Ford , Tapahtuma , Video

Osallistuin elokuun lopulla Ford Driving Skills for Life (DSFL) -koulutukseen, jonka ajatuksena on antaa lisäeväitä turvalliseen ajamiseen. Tämä jenkeistä lähtöisin oleva, ennen kaikkea nuorille kuskeille suunnattu, ohjelma on pyörinyt eri maissa jo vuodesta 2003 alkaen. Vuonna 2013 se laajeni eurooppaan ja nyt se saapui ensimmäistä kertaa myös Suomeen.

Itselläni on ollut ajokortti jo 8 vuotta eli ihan uutukaisesta kuskista ei ole enää kyse. Silti pyysin saada osallistua tapahtumaan, sillä mielestäni kuljettajana ei ole koskaan valmis. Aina voi tulla paremmaksi. Ja sitä paitsi juttu tapahtumasta sopisi erinomaisesti blogiini! Eihän tuolla tapahtumassa minulle hirveästi uutta ollut, mutta mukavaa oli silti ja kertaus on opintojen äiti.

Vajaan neljän tunnin koulutussessio järjestettiin viikonlopun aina neljästi ja yhteensä osallistujia oli kuulemma noin 180 henkeä. Tosi hienoa, että porukkaa oli saatu näin paljon liikkeelle! Etenkin, kun tapahtumaa edeltävästä mainonnasta tuli fiilis, ettei osallistujia löydy tarpeeksi. Löytyipä sittenkin, ja hyvä niin. Ei tällaista tilaisuutta ihan joka päivä tule vastaan.

Koulutus jakautui neljään rastiin, joissa käsiteltiin erilaisia liikenneturvallisuuteen liittyviä seikkoja. Osallistujat jaettiin neljään ryhmään ja näin ollen rasteilla oli kerralla vain kymmenisen henkilöä ja kaikki pääsivät harjoittelemaan autolla ajamista käytännössä.

Nopeuden tiedostaminen -rastin autot aamuauringossa odottelemassa ensimmäisiä kuskeja.

Ajoneuvon käsittely

Ekalla rastilla harjoiteltiin auton hallintaa tilanteessa, jossa perä lähtee luistamaan. Nopeutta pienellä asfalttikentällä ei ollut kuin 20 km/h, mutta easydrift-takarenkailla varustetut Ford Fiestat spinnasivat siinäkin jo riittävän herkästi, jos vain tehtiin nopea ohjausliike tai kouluttaja vetäisi käsijarrusta. Matalasta nopeudesta tehdyssä harjoituksessa auton ajonvakautuskaan ei ehtinyt korjata luistoa, joten nyt sitä oli tosi kätevä harjoitella itse.

Auton yliohjautuminen korjattiin vastaohjauksella. Siinä äärimmäisen tärkeää oli mahdollisimman nopea reagoiminen, sillä muutoin perän luistoa ei enää ehtinyt korjata. Tärkeää oli myös pitää katse sinne minne halutaan mennä.

Tämä rasti oli mielestäni kaikkein hauskin ja kenties myös hyödyllisin. Olen vastaohjausta harjoitellut parina talvena talviajokoulussa, mutta vasta nyt siihen sai oikeanlaista tuntumaa, kun keskityttiin vain tähän yhteen asiaan. Ja kyllä se kouluttaja vieressä merkitsee paljon, kun saa välittömän palautteen.

Ajoneuvon käsittelyä harjoiteltiin driftausrenkailla varustetulla Ford Fiestalla. Oli muuten liukkaat!

Video: Ajoneuvon käsittely - yliohjautumisen korjaaminen vastaohjauksella

Nopeuden tiedostaminen

Toisen rastin ideana oli harjoitella hätäjarrutusta sekä havainnoida, miten nopeus vaikuttaa jarrutusmatkaan. Itselleni hyvin tuttuja juttuja aiemmista ajoharjoittelutapahtumista, mutta asioita, jota ei voi koskaan korostaa liikaa.

Ekana testattiin hätäjarrutusta. Hätätilanteessa auto on pakko saada pysähtymään niin nopeasti kuin suinkin, joten jarrua on polkaistava kaikella voimalla mitä löytyy! Autot eivät mene rikki siitä. Harjoituksessa käytetyn uuden Ford Ecosportin keula painui jarrutuksessa tosi paljon eteen ja oli myös jännä huomata, miten jarrupoljin oikein tuntui imeytyvän sisään jarrutuksen jatkuessa.

Saatuamme auton pysähdyksiin vuorossa oli rastin toinen osio, jossa väistettiin estettä ensin 40 km/h ja sitten 50 km/h nopeudesta. Radan varressa seissyt henkilö määräsi väistön suunnan sytyttämällä esteen oikealle tai vasemmalle puolelle vihreän valon. Lähestyessä estettä kovemmasta nopeudesta tuntui, ettei valo ehdi millään syttyä ennen kuin esteeseen törmää! Väistöt onnistuivat, mutta rasti todisti hyvin, miten reaktioaika kutistui olemattomiin, kun nopeutta oli enemmän. 

Ford Focus ja uusi EcoBoost valmiina jarrutusharjoituksiin. Omaa vuoroa odotellessa sai pelata taustalla näkyvää reaktiopeliä, joka oli muuten vaikea!

Video: Nopeuden tiedostaminen - hätäjarrutus ja nopeuden vaikutus jarrutusmatkaan

Keskittyminen

Kolmannella rastilla päästiin kokeilemaan Suomen surkein kuski -ohjelmastakin tuttua tehtävää eli tekstiviestin kirjoittamista pujotteluradalla. Voitte arvata, mitä siitä tuli, kun jo harjoituskierroksella ryömimisvauhdissa ilman puhelinta oli haastavaa olla osumatta kapean radan keiloihin... Kummastakaan ei tullut mitään!

Tehtävänä tämä oli mielestäni hieman turhan överi, sillä ei kai kukaan noin tiukassa paikassa keskittyisi muuhun. Eihän? Mutta todistaahan se tietysti asian, kärjistetysti vain. Kyllä minä kotimatkalla tämän tapahtuman jälkeen vähensin entisestään kaiken ylimääräisen tekemistä ajaessa, vaikken sitä paljon harrastakaan. Samalla tavalla joku spotify-biisilistan vaihtaminenkin vie huomiota. Suora leveä tie vain tuudittaa siihen että kyllähän tässä voi moniajaa.

Video: Keskittyminen - Miten tekstiviestin kirjoittaminen onnistuu ajaessa?

Toinen keskittymisrastin juttu oli simuloida päihteiden vaikutusta toimintakykyyn. Toiseen käteen ja jalkaan kiinnitetyllä tasapainoon vaikuttavilla lisäpainolla sekä eri vahvuisilla "kännilaseilla" saatiin aikaiseksi 0,5 promillen pikkuhiprakka 1,5  humala ja 3  jurri. Näillä varusteilla sitten koitettiin potkia palloa maaliin ja meinattiin tikahtua nauruun, kun viimeisimmällä versiolla palloon ei pakosti edes osunut, kun se näkyi kahtena. Sääli että humalassa porukka ei välttämättä tajua tätä kuten nyt, kun tiedostettiin, mitä oltiin tekemässä.

Tyylinäytteeni jalkapallon peluusta. Tässä kohtaa kaikki näkyi kahtena mutta tuurilla osuin palloon! (Kuva: Aake Kinnunen)

Tekniikka

Neljäs ja viimeinen rasti oli keskustelupainotteisempi, mutta pieni ajoharjoituskin oli saatu ympättyä mukaan. Pääsimme tutustumaan käytännössä Fordin Active City Stop -automaattijarrutukseen, joka jarruttaa automaattisesti, jos edellä ajava auto onkin yllättäen pysähtynyt eikä kuljettaja reagoi siihen.

Tekniikkaa kokeiltiin niin, että annettiin auton ryömiä kytkin ylhäällä kohti auton näköistä testitaulua ja keskityttiin katsomaan kouluttajaa ja juttelemaan mukavia. Siis tilanne, joka on varmasti hyvin yleinen matelevassa kaupunkiliikenteessä! Kun auto oli riittävän lähellä estettä, jarruista kuului miehekäs ääni ja auto pysähtyi todella napakasti. 

Oli siistiä päästä testaamaan automaattijarrutusta. Leonissakin on vastaava tekniikka ja olisi kiva testata sitä, mutta sattumoisin liikenteessä ei oikein viitsi. Tekniikka voi aina pettää, sitä alleviivasi Fordin kouluttajakin. Silti tämä tekniikka saisi minun mielestäni olla autoissa vakiovarusteena. Sekä Leoniin että Fordeihin sen saa vain lisävarusteena.

Active City Stop -automaattijarrutuksen testaus. Auto pysähtyi juuri ennen edellä olevaa "autoa".

Video: Tekniikka - ActiveCity Stop -järjestelmän toiminnassa

Neljännellä rastilla keskusteltiin myös tarkastuksista, joita autolle kannattaisi tehdä ennen liikkeellelähtöä. Jo auton kiertäminen auttaisi huomaamaan mahdollisesti tyhjät renkaat tai nestevuodot. Aika harva (minä mukaanlukien) näitä taitaa kuitenkaan tehdä.

Samat liikkeellelähtötarkistukset autolle pitäisi aina tehdä, oli kyseessä sitten riisikuppi tai Ford Mustang. :D

Tekniikkarastin kolmantena aiheena keskusteltiin DSFL-rekan äärellä mm. rekan katveista ja siitä miten raskas liikenne kannattaisi ottaa huomioon liikenteessä. Ryhmämme rekkaa ajaneet nuoret miehet vaahtosivat kilvan tavisautoilijoiden käyttäytymisestä ja minä mietin mielessäni, että pitäisi joskus päästä jonkun rekan kyytiin.

Kun tavarat on pakko tuoda paikalle jollain, niin miksei hyödyntää sitäkin koulutusvälineenä?

Yhteenveto

Ford Driving Skills for Life oli mielestäni antoisa tapahtuma, vaikka siinä ei itselleni hirveästi uusia juttuja tullutkaan. Mutta tämä oli kyllä tiedossakin. Oli silti kivaa päästä testaamaan vanhoja juttuja uudestaan ja uudet kouluttajat kouluttajat tarjosivat tietysti myös uusia tapoja ajatella asiaa. Vastaohjausharjoitus oli erityisen hyvä ja kännykkärasti herätteli överiydestään huolimatta.

Kokemattomille kuskeille tapahtuma sen sijaan antoi varmaan tosi paljon sekä ajateltavaa, kokemuksia, että varmuutta. Enkä sano, etteikö tällaiseen kannattaisi kokeneemmankin osallistua, kyllä tehtävät voivat tarjota heillekin uutta. Ford on vain maailmalla konseptoinut DSFL:n erityisesti nuorille, koska he ovat tilastojen mukaan riskialttiimpia kuljettajia liikenteessä.

Heijastinliivi ja lätäkkö saivat mielikuvituksen laukkaamaan - joku ei selvinnyt tapahtumasta...?

Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?

keskiviikko 28.01.2015 Avainsanat: #onnellistenajokoulu , Ecorun , Ford , Kawasaki ER-5 , Mazda , Moottoripyöräily , Nissan , Polo , Polo Junior , Taloudellinen ajo , Volkswagen , Yleinen

#onnellistenajokoulu

Poloisen vuosi 2014 sisälsi toimintaa enemmän kuin koskaan! Suurin kiitos siitä menee Mazdalle, jonka järjestämä Onnellisten ihmisten ajokoulu oli ehdottomasti paras juttu, mihin olen blogiurallani päässyt mukaan. Muistelen sitä edelleen lämmöllä. Kampanjan idea oli tehdä kuskeista onnellisempia ja sitä kautta ajamisesta turvallisempaa, rennompaa ja taloudellisempaa. Talven ja kevään aikana #onnellistenajokoulu kokoontui neljästi opettelemaan auton hallintaa liukkaalla kelillä, haastamaan asenteita ja treenaamaan taloudellista ajamista.

#onnellistenajokoulu'laiset radalla. Kuva (c) Akiphoto

#onnellistenajokoulu päättyi taloudellisen ajon kilpailu Ecoruniin. Valitettavasti homma vähän lässähti tässä kohtaa, sillä mukaan lähti vain muutama tyyppi eivätkä edes keulahahmot Anna Perho ja Aki Linnanahde osallistuneer. Opettajamme Minna kuitenkin nappasi Niklaksen kanssa palkintosijan, joten kampanja sai arvoisensa lopun.

Minusta #onnellistenajokoulu’n ideologia oli mahtava ja näkisin, että sille voisi olla tilausta ihan yleisestikin. Tietenkin se oli nyt myös Mazdan markkinointitempaus, mutta ainakin omasta mielestäni uusi ja rohkea sellainen ja heijasteli selkeästi Mazdan mainostamaa tapaa tehdä asiat eri tavalla.

Ecorun

Talidellisen ajon kilpailuihin osallistuminen oli toinen viime vuoden huippujuttu. Ilman #onnellistenajokoulu’a en olisi varmaan koskaan rohjennut niihin touhuihin lähteä, vaikka joskus olinkin niistä lukenut ja vähän haikaillutkin että se voisi olla siistiä. Nyt kun ekalla kertaa mukana oli taustataho, oli osallistumiskynnys matala.

Mazdalla ajaminen Ecorunissa meni penkin alle, mutta hauskaa oli silti ja kipinä jäi kytemään. Syksyllä lähdin kokeilemaan kisailua uudestaan, autona tällä kertaa tuttu ja turvallinen Polo. Ja sitten vielä uudestaan! Syksyn kisoissa voitin itseni ja oli ihan mahtavaa, vaikka sijoitukset eivät vielä päätä huimanneetkaan. Tänä vuonna pihistely tulee varmasti jatkumaan, ja onpa yksi kisa muuten ihan täällä Jyväskylässäkin!

Polo valmiina ensimmäiseen Ecoruniinsa.

Ajoharjoittelua

Helmi-maaliskuussa tuli harjoiteltua liukkaalla kelillä ajamista oikein urakalla. Ekana oli #onnellistenajokoulu’n rata, sitten perinteinen autokoulun liukkaan kelin ratapäivä ja maaliskuun alussa olin vielä Nokian Renkaiden Hakkapedia-blogaajien kanssa VW hyötyajoneuvojen talviajokoulussa (jossa tosin liukkaus oli epätalven vuoksi melkein muisto vain). Talviajokoulussa pääsin myös kokeilemaan maastossa ajamista Volkswagen Amarokilla, mikä oli tosi siistiä!

Amarok-maastoajelu Volkswagen hyötyajoneuvojen talviajokoulussa.

Koeajoja

Vuoden aikana ehdin koeajaa muutaman kiinnostavan auton, joista ykkösenä tietysti faceliftattu uusi Polo. Se oli ihana, mutta rahakirstun vartijan mukaan meille ei tule enää kolmatta Poloa. Olen itsekin siihen vähän järkitasolla kallistunut, lähinnä koska kokoluokkaa isompi auto olisi hiljaisempi. Kiikarissa on ollut Seat Leon, jonka koeajoin viime vuoden aikana parinakin eri mallina ja lisäksi sellainen oli vuokralla yhden viikonlopun. Syksyllä ajoin myös pari kertaa kaverin Seat Leon Cupralla, joka oli varsin tykki peli!

Tykki ja tykki :P

Keväällä minulla oli lainassa #onnellistenajokoulu’n tiimoilta ensin kolmen ja sitten vielä viikon ajan uusi Mazda3, joka herätti ristiriitaisia tunteita. Ulkonäköön ja ajotietokoneen ominaisuuksiin ihastuin, mutta melutasoon ja automaatin suorituskykyyn vihastuin. 

Syyskuussa pääsin kokeilemaan 4WETOA-blogin Akin Ford Ranger Wildtrak -pickuppia. Oli vähän muuta, mihin olen tottunut! Oli hauska käydä ajelemassa toisen liikenneblogaajan kanssa; ainakaan puheenaiheet eivät loppuneet kesken.

Lokakuun alussa koeajoin myös pikaisesti lataushybridi Golf GTE:n ja taisin vähän rakastua. Blogimerkintä GTE:stä on roikkunut luonnoksissa kuukausikaupalla, enkä enää tiedä, julkaisenko sitä ollenkaan ennen kuin testaan auton uudestaan. Luottomyyjäni kanssa oli vähän puhetta, että lainaisin sen Autotarvikkeelta viikonlopuksi kuten Polon viime keväänä.

Luottomyyjääni liittyen koin loppusyksystä myös järkytyksen, kun kuulin, että hänet ja monta muuta Autotarvikkeen myyjää oli irtisanottu. Vaikka emme ostaneet Mikalta kuin yhden auton, tuli hän kuitenkin tutuksi, kun kävin häntä silloin tällöin moikkaamassa asioidessani muuten Autotarvikkeella. Että kuka mulle nyt myy seuraavan Volkkarin?

Marraskuussa käännyinkin sitten Autopalen puoleen. Lainasin heiltä viikonlopun koeajoon Nissan Pulsarin, joka oli minusta yksi vuoden kiinnostavimmista autouutuuksista. Tykkäsinkin siitä tosi paljon, mutta automaattivaihteinen versio on niin suorituskyvytön, että se ei oikein houkuttele.

Moottoripyöräilyä

Eerik jäi viime kesänä aika vähälle ajolle. Kuten aiempinakin vuosina, koin elokuussa valaistumisen, että ei hitto, kausihan on kohta paketissa ja aloin vasta sitten panostaa ajamiseen. Kahvanlämmittimet olivat muuten paras tuunaus, mitä olen pyörään tehnyt! Kädet kylmettyvät syksyllä edelleen, mutta eivät enää syväjäädy.

Ajokauden lopulla minulla oli pari viikkoa lainassa kaverini moottoripyörä Kawasaki ER-6N, mutta ajoin sillä vain parisataa kilsaa, koska oli jo aika kylmät ilmat. Se oli ketterän ja vakaan tuntuinen ajettava, mutta ilmanvastus oli turhan suuri. Parin lenkin jälkeen pyörän akku yllättäen kuoli eikä tekohengityskään auttanut. Vaihdoin siihen sitten Eerikin akun (ER-5 ja ER-6 käyttävät samaa) ja ajoin sillä vielä pari lenkkiä ennen palauttamista kaverin luokse talviteloille. Kaveri ostaa siihen vasta keväällä uuden akun, niin ei tarvitse talvella huolehtia ylläpitolatauksesta.

Kawasaki ER-6N

Muuta

Polo ei arvostanut tammikuussa Mazda3:lla ajamistani ja kuoletti kostoksi akkunsa. Toisen kuoleman jälkeen akku meni vaihtoon. Kesällä Polo täytti kolme vuotta, minkä kunniaksi se pääsi katsastukseen ja öljynvaihto/jarruneste/ilmastointilaitehuoltoon. Autosta kuulunut hassu naputuskin saatiin ratkaistua huollon yhteydessä vaahtomuovilla.

Syksyllä kyllästyin Autotarvikkeen ökyhintaiseen renkaidenvaihtoon, vaikka hinta veloitetaankin huolenpitosopimuksesta. Niinpä päätin vaihdattaa renkaat jossain muualla. Innostuin siinä yhteydessä selvittämään kaikkien jyväskyläläisten auto- ja rengasliikkeiden hinnat, koska joku muukin oli varmaan kiinnostunut asiasta.

Autoiluvuoden kruunasi haastattelu Keskisuomalaisen Leidit Liikenteessä -palstalla. Jutusta tuli vielä tosi kiva; selitin ummet ja lammet, mutta niin vain toimittaja sai poimittua sieltä ne tärkeimmät kohdat.

Vuosi 2015

Tammikuun blogi oli varsin hiljainen, mikä johtui taustalla suoritetuista muuttopuuhista. Nyt muutto on suoritettu ja voin keskittyä taas siihen tärkeimpään, eli blogaamiseen. Tiedossa on ainakin lisää Seat Leonin testailua, U-käännöksiä, pari liukkaan kelin tapahtumaa ja tietysti pihistelyä Ecorunissa. Pysykää kuulolla!

Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up

torstai 13.11.2014 Avainsanat: Ford , Koeajo , Maantiellä ajo , Maastoajo , Muilla autoilla ajaminen

4WETOA-blogin Akin Ford Ranger Wildtrak pick-up vaihtui alkusyksystä pitkällisen odottelun jälkeen uunituoreeseen malliin. Nopeamminkin sen olisi saanut, mutta Aki halusi ehdottomasti Super Cab -version, jossa on pitkä lava ja vain yksi penkkirivi. Värinä on upea oranssi, josta Aki kirjoittaa: “Jos Wildtrak ei ole Wildtrak-oranssi, en oikein tiedä, onko se edes Wildtrak.”

 

Aki mietiskelee, millaisiin seikkailuihin Wildtrak hänet seuraavaksi viekään...

Reilu kuukausi takaperin Aki kysäisi, haluaisinko koeajaa Wildtrakin ja vieraskynäillä siitä hänen blogiinsa. No totta kai halusin! :) Tällainen iso pick-up on jotain aivan muuta, kuin mitä koeajoissani on totuttu näkemään.
 
Wildtrak oli toinen pick-up, jolla olen ajanut. Eka oli Amarok, jolla ajeltiin metsässä viime talvena Volkswagen hyötyautojen talviajokoulussa. Ihan vastaavaan maastoon Aki ei mua valitettavasti vienyt Wildtrakillaan, mutta pääsin sentään ajamaan pellolla, mikä sekin oli varsin hauskaa. Aki tosin taisi olla hieman kauhuissaan huomatessaan millainen peltokaahari rauhallisen poloisen kuoren alta paljastuikaan… Minussa oli kuulemma miehekkäitä piirteitä! Olen liikenteessä rauhallinen ja turvallisuudesta huolehtiva kuski, mutta kun tilaa oli, niin mikäs siinä päästellessä. Sama pätee rampeilla kiihdytyksiin. Talla pohjaan ja menoksi, sillä pitäähän autosta nyt testata, miten se kulkee.
 
Aki kutsuu itseään Ford Ranger -mieheksi, mutta puhuu silti aina Wildtrakista, joka on Ford Rangerin parhaiten varusteltu malli. Miellän avolava-auton lähinnä työjuhdaksi, mutta ymmärrän hyvin, että senkin voi haluta kunnon varusteilla. Ei Polossakaan voi vedota siihen, että kauppakassiin riittää perusvarustelu - ainakaan meidän perheessä. Täten voin hyvin uskoa, että Wildtrak on se ainut oikea Ford Ranger Akille. :) Siinä on malliston isoin moottori, isot vanteet, alcantara-verhoilu ja urheilullisia yksityiskohtia. Tehoa löytyy 50 pollea enemmän, kuin muista malleista. Vakiovarusteena on myös tunnelmallinen sisävalaistus, navigointijärjestelmä ja peruutuskamera. Herkkuja!
 
Suuntasimme Wildtrakilla ensimmäiseksi Heinämäentielle, josta olin bongannut täydellisen kuvauksellisen paikan. Upea oranssi auto ja syksyn ruska, mikä sopisikaan paremmin? En muuten ollut ollenkaan tajunnut, miten paljon ko. hiekkatietä ajetaan... Neljän jälkeen ei ollut ihan paras hetki parkeerata autoa vastaantulevien kaistalle poseeraamaan, mutta onnistuin kuitenkin nappaamaan muutamat hyvät kuvat eikä liikennekään hirveästi häiriintynyt.
 

Wildtrak maastoutuu ruskaan.

Olin pyytänyt Akia hoitamaan Wildtrakin ajamisen hiekkatien reunaan, mutta valokuvaussession jälkeen hyppäsin kuskin penkille. Tai oikeastaan kiipesin, sillä Wildtrak oli ihan järkyttävän iso! Keula oli ties miten kaukana edessä ja perä jossain takana. Nopeasti Wildtrakin kokoon kuitenkin tottui, eikä ajaessa enää muistanut, miten iso auto oli alla. Mitä nyt sieltä näki hyvin muun liikenteen yli.
 
Aki oli meinannut ajattaa meidät Jyväskeskuksen parkkihalliin, mutta unohti onneksi. Toisaalta se olisi voinut olla hyvin mielenkiintoista, mutta mietin vaan, että olisiko hän todella uskaltanut antaa minun ajaa sinne. Siinä vaiheessa olisi varmasti taas huomannut ajavansa jättiläisautolla.
 
Pellolla Wildtrak oli kuin kotonaan, vaikka alusta oli sellainen, että jollain Pololla sinne ei olisi uskaltanut harkitakaan menevänsä. Pellolta poistuessa testattiin alennusvaihdetta, mikä aikaansaa fiiliksen siitä, että auto mönkii vaikka minkä yli, vaikka maasto ei kovin haastavaa ollutkaan. Wildtrakin kanssa ilmeni kyllä taas sama juttu kuin Amarokillakin: pick-upin keula on niin jyhkeä, että kuskilla ei ole aavistustakaan, mitä sen edessä/alla on. Pitää siis jo kauempaa tiedostaa mihin on menossa ja valita ajolinja sen mukaan. Ja luottaa paikan tuntevaan apukuskiin. :P
 

Wildtrak luontaisessa ympäristössään.

Wildtrakin konehuoneesta löytyy 3.2-litran turbodieselmoottori, joka pitää miehekästä jyrinää reippaassa kiihdytyksessä. Kiihdytys moottoritielle satasen vauhtiin tuntui yllättävän ripeältä näin isolle autolle ja sitä se onkin: automaatti kiihtyy speksien mukaan 0-100 km/h 10,4 s eli samaa luokkaa kuin monet tavalliset perheautot.
 
Toinen minut yllättänyt asia oli Wildtrakin käsittämättömän hyvä rullaaminen, kun kaasua ei paina. Ajattelin, että niin ison auton vauhti hidastuisi nopeasti, mutta taisikin olla niin, että kun massan saa liikkeelle, niin se sitten kanssa menee ja menee.
 
Jottei menisi pelkäksi kehumiseksi, niin valitettavasti Wildtrakista löytyi epäonnistuneitakin ominaisuuksia. Mittariston keskellä oleva ajotietokone ei ollut kovin informatiivinen ja sen käyttäminen oli hankalaa. Nopeusmittarin alareunassa sijaitseva ajotietokoneen näytön tietoja vaihtava nappi herätti myös ihmetystä. Se on vastaava kuin vanhan Polon trippimittarin nollaustikku ja jotta sitä ylettyy painamaan, on pujotettava käsi ratin puolien välistä. WTF? Ratissa on vakionopeussäätimen ja handsfreen napit, mutta kyllä siihen nyt yksi ajotietokoneen nappi olisi vielä mahtunut.
 
Wildtrakin vakiovarusteiseen navigointijärjestelmään en tajunnut tutustua. Navigoinnin/radion monitoiminäyttö oli halkaisijaltaan vain viisi tuumaa, mikä tuntui surkean pieneltä. Radion sinisävyinen käyttöliittymä näytti siltä, kuin se kuuluisi auton edelliseen sukupolveen. Lisäksi näyttö oli piilotettu hassuun syvennykseen, joten se tuntui aika etäiseltä. Se tosin näytti olevan varsin hyvä paikka säilyttää puhelinta…
 

Wildtrakin ohjaamo. Eikö tuo näyttö ole teistäkin aika pieni?

Peruutuspeiliin integroitu peruutuskameran näyttö oli kätevä ominaisuus. Ei enää vuoronperää kamerakuvan ja peilin vilkuilua, kun ne on samassa paikassa. Kuva on tietysti pieni, mutta ei se haitannut. Tämän kokoisessa autossa peruutuskamera on mielestäni ehdoton varuste. Ainakin itse tunnen oloni paljon varmemmaksi, kun on elektroniikkaa ilmoittamassa takana piilevistä vaaroista.
 

Peruutuskameran näyttö taustapeilissä.

Päättelimme koeajosession työpaikalleni, johon olin jättänyt Polon odottelemaan. Siitä se ajatus sitten lähti vielä viimeiseen valokuvailuun - pitihän nämä kaksi todella erilaista autoa ajaa yhteiskuvaan. Iltahämärässä kuvaan tuli vielä ihan oma tunnelmansa, vaikka tausta olisi voinut olla parempikin. 
 

Poloinen ja Wildtrak - ei todellakaan kuin kaksi marjaa!

Täytyy sanoa, että hirveän hauskaa oli tavata toinen autobloggaaja ja vaihtaa ajamisen lomassa ajatuksia kaikenlaisesta liikenteeseen liittyvästä. Valokuvaaminenkin oli kaksin verroin hauskempaa kaverin kanssa ja kaveria pystyi nakittaa siirtämään autoa hieman eri asentoihin. Tämä on joskus uusittava!
 

Blogaaja kuvasi blogaajan kuvaamassa. :)

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!