POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla autonhuollon perusteet

Polo Simoissa

maanantai 21.11.2011 Avainsanat: Autonhuollon perusteet , Polo , Polo Junior , Renkaat

Vaikka vappuun on vielä liki puoli vuotta, on Polo jo ihan Simoissa. Ei ole kyllä ainut, sillä Sima-vanteet tuntuvat olevan varsin suositut Volkkarien alkuperäisvanteet talvirenkaille. (Toivottavasti Polo ei ole siis enää vappuna Simoissa, vaan Intensoissa...) Simat soveltuvat hyvin talvirenkaiden vanteiksi, koska niissä on viisi jämäkkää puolaa riittävän etäällä toisistaan, jolloin lumen ja jään ei pitäisi takertua niihin kovin helposti. Ja ovatpahan ne ihan hyvän näköisetkin.

Polo kesäkengissä...

... ja talvisaappaissa.


Simojen toimivuus on vielä kokematta, sillä talvi on antanut odottaa itseään. Sen verran lämpimiä kelejä on pidellyt, ettei nastoille olisi lopulta ollut moneen viikkoon vielä mitään tarvetta, eikä niitä olisikaan tullut vaihdettua, ellei Ylivieskan reissulle olisi ennustettu räntää. Vasta viime viikolla talvi alkoi oikeasti uhitella. Olisi kyllä kätevää omistaa kitkarenkaat talvea edeltäville saattaa-pakastaa-tai-sitten-ei -viikoille, jotta nastat eivät turhaan kuluttaisi kuivaa asfalttia, mutta mahdollisen liukkauden yllättäessä ei olisi sentään ihan kesänakeilla liikenteessä. Vastaan panevat kuitenkin niin varallisuus kuin säilytystilatkin, joten kaksiin renkaisiin on tyytyminen jatkossakin.

Ylivieskassa käynnin jälkeisellä autonhuoltokurssikerralla meinasin kiristää Polon vanteiden pultit. Se ei kuitenkaan onnistunut, sillä Sima-vanteiden pulttien päällä oli muoviset holkit, jotka näyttivät vaativan 12-sakaraista työkalua irrotakseen.

Simojen pultit oli suojattu mustilla muoviholkeilla, joiden irti saaminen näytti vaativan erikoistyökalua.


Kun kysyin työkalua automyyjältä, sain kuulla että takakontissa pitäisi olla pieni koukku holkkien irrottamiseen. Siellähän se oli vararenkaan työkalujen seurassa. Olin löytänyt sen jo aiemmin, mutta ei tullut mieleenkään, että niin heppoinen työkalu olisi tarkoitettu suojien irrottamiseen. Muoviholkkien idea on lähinnä suojata ja koristaa vanteiden pultteja, mutta saattaapa joku rengasvaraskin perääntyä, kun luulee että pultit eivät irtoa ilman erikoistyökaluja. Käytännössä suojat irtoavat millä tahansa koukulla, vaikkapa avaimella.

Tätä metallilenkkiä ei ihan ensimmäisenä olisi uskonut työkaluksi.


Seuraavalla viikolla sitten kiristin vanteiden pultit, kun olin ensin nyppinyt suojat irti. Lähtivät kyllä näppärästi irti. Pulttien kiristys paineilmakäyttöisellä pultinvääntimellä (jolla lienee parempikin nimi) oli kyllä helppoa. Kaikki pultit tuntuivat olevan napakasti kiinni, koska yksikään ei liikahtanut kiristyksessä. Toivottavasti eivät kuitenkaan ole liian tiukalla. Jos pultit vääntää kiinni käsin, oikea vääntöteho on se minkä pelkillä käsillä saa aikaiseksi. Jos rengasavaimen päällä hyppii, menee pultti varmasti liian kireälle. Pulttien kiristyksen suositeltua momenttia numeroina en muista ja netistä hakemalla löytyi niin erilaisia lukuja, joten se jää nyt auki.


Vanteiden pulttien kolot näyttävät kieltämättä vähän rujoilta ilman suojia. Kesävanteissa en ole kiinnittänyt pulttien koloihin mitään huomiota.

Kuulumisia autonhuoltokurssilta

lauantai 05.11.2011 Avainsanat: Autonhuollon perusteet , Polo , Polo Junior

Tämän syksyn tiistai-illat ovat kuluneet viime vuoden tapaan autonhuoltokurssilla. Olisin halunnut blogata kurssista joka kerran jälkeen kuten viime vuonna, mutta en ole millään kerennyt... No nyt lopulta muutama sananen siitä.

Kurssilla on tullut kerrattua paljon vanhoja asioita, mutta olen oppinut myös kaikenlaista uutta etenkin pienen triviatiedon muodossa. Tosin olen varmaan unohtanut asioista yli puolet, kun en ole niitä heti kirjaillut ylös.

Vaikka kurssin piti olla lähinnä kertausta, on muistiinpanoja syntynyt jo monta sivua...


Tämän vuoden kurssi on mielestäni ollut jotenkin parempi kuin viimevuotinen. Alussa osallistujia oli suunnilleen sama määrä kuin vuosi sittenkin, mutta nyt kävijöitä on useimmiten ollut vain 5-6. Vaikka kansalaisopisto ei vähäistä osallistujamäärää arvostakaan, niin mielestäni pienempi ryhmä on mahdollistanut paremmin triviaalimpiin asioihin paneutumisen ja olemme puuhanneet viime vuotta enemmän autojemme parissa. Kurssilla on muun muassa työnnetty auto kokeeksi käyntiin, vaihdettu palaneet parkkipolttimot, mittailtu jäähdytysnesteen pakkasenkestävyyttä, tutustuttu renkaiden tasapainottamiseen käytännössä ja leikitty auton diagnostiikkasoftalla.

OBD

Tällä viikolla kurssin aiheena oli auton sähkötekniikka, minkä aiheen missasin viime vuoden kurssilla kokonaan, kun en päässyt paikalle. Viime kerran OBD-jututkin olivat kyllä uutta asiaa. Sain niistä vain harmillisen vähän muistiinpanoja, kun asiaa käsiteltiin luokan sijasta hallin puolella, mutta onneksi interweb on keksitty.

OBD eli On-Board Diagnostics on auton itsediagnostiikkajärjestelmä, joka kerää tietoa tyyliin kaikesta auton järjestelmissä tapahtuvista asioista, kun autossa on virrat päällä tai se on käynnissä. Eri asioille on pyhitetty omat tietokoneensa; esim. päästöille, ABS-jarruille ja airbageille. Auton ollessa käynnissä OBD havaitsee jatkuvasti kaikenlaisia häiriöitä, mutta käyttäjälle se raportoi vain vakavat tai usein toistuvat häiriöt. OBD-lukijalla autosta saadaan luettua kaikki vikakoodit jolloin vikojen paikantaminen on helpompaa.

Pakokaasupäästöjen OBD-mittaus on pakollinen katsastukseen kuuluva toimenpide kaikille 1.1.2001 ja sen jälkeen rekisteröidyille henkilö- ja pakettiautoille. OBD:n lisäksi katsastukseen kuuluu päästömittaus korotetulla tyhjäkäynnillä, mutta ymmärsin että se on kylläkin vähän turhaa, sillä jos pakokaasumittaus kosahtaa, niin siinä vaiheessa vika näkyy todennäköisesti myös OBD:ssä.

OBD-testerillä todettiin myös että Polo olisi mennyt ainakin sen osalta katsastuksesta läpi ... aika huolestuttavaa tosin jos ei olisi mennyt!

Boschin OBD-testeri. Eri valmistajien järjestelmien ongelmana on kuulemma suomenkieli, jolla kirjoitettuna vikojen nimet voivat välillä olla vähän outoja. Vikakoodit ja niiden kuvaukset englanniksi ja saksaksi sen sijaan ovat standardoituja.


Perusteita auton sähkötekniikasta

Auton sähkötekniikka on niin laaja aihe, että sen puimiseen ei yksi kurssikerta riittänyt. Toisaalta se ei myöskään ole pelkästään omaa elämäänsä elävä aihe, sillä nykyautoissa sähkö liittyy lähes kaikkeen. Bensakäyttöistä autoa ei saa edes pidettyä käynnissä ilman sytytystulpan antamaa sähköistä kipinää, vaikka sen voisikin käynnistää työntämällä.

Auton tarvitseman sähkön kehittää kampiakselissa hihnalla kiinni oleva laturi (=generaattori), joka vie auton moottorin tuottamasta tehosta kuulemma 5-10 %. Laturin koko riippuu siitä, miten paljon virtaa auton sähkölaitteet vaativat. Opettajan mukaan tyypillinen laturin ampeerimäärä voi olla esimerkiksi 80 ampeeria. Jäin vähän ihmettelemään arvon mataluutta, sillä 1.2 TSI Polon teknisissä tiedoissa sanotaan, että sen laturin virta on 140 A. Ehkä opettajan esimerkki koski vanhempia autoja?

Ilmeisesti joissain tapauksissa myös auton laturin kapasiteetti voi loppua kesken. Tällaisissa tilanteissa auton tietokone poissulkee käytöstä vähemmän tärkeitä laitteita, jotta virtaa riittää tärkeimmille.

Laturin tuottama ylimääräinen virta täyttää akkua, jonka nimellisjännite on henkilöautoissa 12 V. Akun koko on opettajan mukaan tyypillisesti 60 Ah kieppeillä, mutta se riippuu jälleen paljon autosta. Meidän Polon akku on 51 Ah.

Opettajan piirtämä havaintokuva auton laturin toiminnasta. Samalla hihnalla voi pyöriä esimerkiksi vesipumppu ja ilmastointi.


Ajon aikana akkua ei tarvita, vaan siihen vain varastoidaan virtaa jotta auto saadaan käyntiin. Akun voimin myös auton kello pysyy ajassa ja tietokoneet kartalla. Laturi syöttää akulle virtaa vain sen mitä muilta laitteilta jää yli eli sähkölaitteita on paljon päällä, ei akku juurikaan täyty, . Tämä ilmiö esiintyy erityisesti talvella, kun on paljon valoja, puhallus isolla ja takaikkunan ja penkkien grillit päällä. Sitten kun ajetaan lyhyttä ajoa, niin akku ei ehdi täyttyä riittävästi korvatakseen käynnistyksessä kulutetun virran ja lopulta voi käydä niin, että akussa ei ole enää riittävästi virta auton käynnistykseen.

Hallissa testasimme auton sähkölaitteiden virrankulutusta käytännössä. Kytkimme Polon akkuun jännitemittarin ja akulta lähtevään piuhaan ampeerimittarin näyttämään virrankulutusta. Auton ollessa sammuksissa pelkät päiväajovalot päällä virrankulutusmittari näytti 2,4 A. Sitten kun autoon laitettiin päälle kaikki mahdolliset valot, ampeerimittari näytti virrankulutukseksi 18,4 A. Jos kaikki valot jätettäisiin päälle, 51 Ah akku tyhjenisi vähän vajaassa kolmessa tunnissa. (51 Ah / 18,4 A = 2,8 h)

Virrankulutus testattiin myös poppikset soimassa ja lämmittimet sekä ilmastointi täysillä, mutta niiden antamaa kulutusta en tiedä, koska istuin silloin itse autossa laittamassa laitteita päälle. Lisäksi akulle menevää virtaa testattiin auton ollessa käynnissä. Kun pelkät päiväajovalot olivat päällä, akku latautui, mutta kun kaikki mahdolliset sähkölaitteet olivat päällä, ei latautumista muistaakseni tapahtunut lainkaan.

Polon ollessa tyhjäkäynnillä ilman sähkölaitteita sen ajotietokone näytti polttoaineen kulutukseksi 0,8 l/h, kun taas kaikki päällä kulutus oli 1,6 l/h. Aikamoinen ero.

Kaikkien valojen ollessa päällä Polon virrankulutus oli 18,4 A.


Polon jälkeen virrankulutusta testattiin erään rouvan vanhemmalla Toyota Corollalla. En muista sen mittaustuloksia, mutta mielenkiintoista oli se, että auton ollessa käynnissä laturista selkeästi kuului erilainen ääni, kun kaikki sähkölaitteet olivat päällä verrattuna siihen, että eivät olleet. Eli sähkölaitteiden käyttö kuormitti myös eri tavalla laturia.

Minulla ei ole koskaan ollut tapana pitää autoa talvella tyhjäkäynnillä kaivaessani sitä esiin lumihangesta, koska mielestäni se kuluttaa turhaan polttoainetta ja saastuttaa ja onhan pidempi tyhjäkäyttö kielletty jo laissakin. Opettaja suositteli kuitenkin käynnstämään eka auton ja siivoamaan sen vasta sitten, koska siinä saa vähän ladattua akkua ja lisäksi moottori ehtii siinä rauhassa vähän lämmetä ja heräillä rauhassa. Ihan hyvä pointti, joskaan en varmaan silti taivu noudattamaan neuvoa.

Autonhuoltokurssi tulee taas!

tiistai 30.08.2011 Avainsanat: Autonhuollon perusteet , Polo , Polo Junior

Pomoni kuuli, että ilmoittauduin autonhuoltokurssille:
- Jenni, ei noin uusia autoja huolleta itse!
- No en mä kyllä huoltanut itse edellistäkään... Voihan kurssilla käydä ihan vain siksi että on kiinnostunut auton tekniikasta.
(Miespuoleinen) työkaverini osallistui keskusteluun:
- Minäkin kävin synnytysvalmennuksessa, enkä silti ole synnyttänyt!

Elikkäs Jyväskylän kansalaisopiston autonhuoltokurssi kutsuu minua taas. Mainokseksi kaikille, että "Autonhuollon perusteet" -kurssi järjestetään samassa paikassa ja samaan aikaan kuin viime vuonnakin eli Pajatiellä tiistaisin 6.9.2011 alkaen klo 18-20.30. Missasin viime vuonna autojen sähkötekniikkaosuuden kokonaan toisen kurssin takia, mikä jäi vähän kaivelemaan. Nytpä pääsen opiskelemaan nekin asiat ja kertaamaan muut.

Ja Poloa en siis todellakaan aio huoltaa itse, mutta vähän voin vilkaista, mitä se on syönyt ja millainen alusta siinä on vanhaan verrattuna. Saatan kyllä iskeä Poloon kromatun pakoputkenpään, jos sellainen tulee vastaan. Ja tuleehan se, en vain vielä tiedä että mistä.

Epätaloudellista taloudellista ajoa

sunnuntai 21.11.2010 Avainsanat: Autonhuollon perusteet , Polo , Polo Senior , Taloudellinen ajo , Talvi

Neljän viikon tauon jälkeen pääsin osallistumaan autonhuoltokurssin viimeiseen kokoontumiseen. Ilmeisesti jo edellisellä kerralla oli puhuttu auton ostamiseen liittyvistä asioista ja niillä tänään jatkettiin. Lopuksi puhuttiin myös ajon taloudellisuudesta, mitä aihetta olivat minua varten säästäneet viimeiseen kertaan, kun olin sitä toivonut. Kilttiä.

Auton ostamisesta

Opettaja kertoi, että autokaupoilla ei kannata suoraan sano, että on vaihtamassa autoa. Silloin tingitään pelkästään ostettavan auton hinnasta. Sitten kun on saanut tarjouksen ja harkinnan jälkeen menee liikkeeseen uudelleen niin voi alkaa puhua vaihdokista ja sitten lasketaan millaisen hyvityksen vanhasta autosta saa. Itse hyvitys ei tietenkään ole niin hyvä kuin jos olisi alusta alkaen laskettu vaihtoautolle hintaa, mutta koska meillä on jo hyvä tingitty hinta ostettavalle autolle, jää väliraha tällä tavalla useimmiten pienemmäksi.

Sitten puhuttiin siitä kuinka (yksityiseltä) ostaessa voi olla vaara, että autosta on veroja maksamatta. Tämä ongelma lähinnä saattaa ilmetä, jos auto on ollut alle 2 kuukautta edellisellä omistajalla, koska ajoneuvoverolapulla kestää muutama viikko tulla postissa ja sitten siinä on vielä pari viikkoa maksuaikaakin. Opettajalle oli kerran käynytkin niin, että oli ostanut auton laitettavaksi ja sitten kun oli vienyt sen katsastukseen niin oli paljastunut että edellinen omistaja ei ollut maksanut veroja. Katsastuksesta ei saa leimaa ennen kuin verorästit on maksettu, joten opettaja oli sitten maksanut ne ja vaatinut rahat myöhemmin takaisin auton myyjältä.

Autoveroa joutuu maksamaan minimissään 20 e vaikka auto olisi omistuksessa vaikka vain päivän. Jos auto kuitenkin myydään nopeasti eteenpäin, on luovutusasiakirjoissa mahdollista jättää uuden omistajan tiedot tyhjäksi, jolloin seuraava uusi omistaja voidaan suoraan merkitä omistajaksi. Tämä on mahdollista vain, mikäli auto vaihtaa omistajaa uudelleen seitsemän päivän sisällä, sillä ajoneuvolle tapahtuneista muutoksista pitää ilmoittaa ajoneuvoliikennerekisteriin viimeistään seitsemän päivän päästä muutoksen tapahtumisesta.

Nyt loppuvuodesta on kuulemma paras aika ostaa auto. Autoliikkeissä on varsin hiljaista koska joulun alla nyt ostetaan enemmän muuta kuin autoja ja talven tullen autoliikkeiden pihoistakin olisi kiva saada automäärää vähennettyä, joten voi saada hyviä diilejä.

Taloudellisesta ajotavasta

Suurin osa ajasta meni autojen ostotoimintaan liittyvistä asioista keskustellessa, sillä opettajalla oli aiheesta niin paljon juttuja kerrottavana. Lopulta kuitenkin päästiin taloudellisuuspuoleen.

Opin, että bensamoottori kuluttaa kylmänä vähemmän kuin diesel- vastaavissa olosuhteissa, joten lyhyillä matkoilla talvella bensamoottori on vähäkulutuksisempi. Autoa kannattaa lämmittää talvella, koska lämmin moottori on vetreämpi ja kuluttaa vähemmän polttoainetta. Tämän kaikki tosin jo varmasti tiesivätkin. Lämmitysajoista ei kerrottu muuta kuin että säteilylämmitin on heikkotehoisempin kuin lohkolämmitin, joten sitä joutuu käyttämään pidempään, esimerkiksi 2 h lohkolämmitys = 3 h säteilylämmitys. Lohkolämmitin lämmittää moottorin jäähdytysnesteen, kun taas säteilylämmitin lämmittää auton öljypohjaa. Säteilylämmitin on kuulemma yleistynyt nykyautoissa koska lohkolämmitin ei mahdu kaikkien autojen moottoritiloihin.

Taloudellisesta ajosta olin erityisen kiinnostunut kuulemaan auton huollon kannalta. Taloudellinen ajotapani perustuu autokoulusta saatuihin oppeihin eli pyrin ennakoimaan tilanteita, hyödyntämään moottorijarrutusta ja ajamaan aina niin suurella vaihteella kuin moottori jaksaa ongelmitta vetää. Mutta missä menee se raja, että taloudellisuuteen pyrkiminen kääntyykin haitaksi?

Opettajan mukaan autolla ajaessa ei kannattaisi pyrkiä aivan maksimaaliseen polttoaineen säästöön, sillä ajettaessa jatkuvasti matalilla kierroslukemilla auton moottori kuluu enemmän. Tämä johtuu siitä, että matalilla kierroksilla polttoaine ei pala yhtä puhtaasti kuin korkeilla kierroksilla, joten moottoriin kertyy epäpuhtauksia. Etenkin kylmällä kelillä kannattaisi ajaa aluksi korkeammilla kierroksilla, jotta auton moottori lämpenisi nopeammin.

Opettajan neuvot eri kierroslukualueilla ajamisesta menivät täysin ristin oman ajotapani kanssa. Hän esimerkiksi suositteli ajamaan kaupungissa aina 2000 rpm kierroksilla, kun taas itse olen tottunut ajamaan 1650 rpm kieppeillä ja vaihtamaan isommalle vaihteelle 2000 rpm kohdalla. Kaupungissa myöskään ei kuulemma tarvitsisi käyttää kolmosta isompaa vaihdetta, mutta kyllä Poloinen kulkee nätisti nelosella ja loivassa alamäessä jopa vitosella 50 km/h. Väitänkin, että vaihteiden nopeusalueet ovat autokohtaisia. Tosin myönnän, että ajelen herkästi kaupungissa hieman liian isoilla vaihteilla eli kierrokset tippuvat 1500:een mutta kun auto tuntuu vetävän silti ihan hyvin.

Toinen asia mikä ihmetytti oli se, että opettajan mielestä ykkösellä kiihdytettiin 20 km/h:iin ja sitten vaihdetaan seuraavalle vaihteelle. Olen käsittänyt, että ykkösellä lähdetään vain liikkeelle ja parin autonmitan päästä vaihdetaan jo kakkoselle. Mielestäni myös Polon ohjekirja sanoo näin.

Luulen, että taloudellisessa ajossa paras tapa menee jossain autokoulun ja autohuollon opettajan suosittelemien tapojen välissä. Pyritään ajamaan isoilla vaihteilla, mutta ei liian isoilla. Käytetään moottorijarrutusta, mutta muistetaan myös välillä jarruttaa oikein kunnolla, jotta jarrut eivät ruostu.

Yhteenveto

Kurssin loppuajaksi siirryimme vielä halliin, jossa sai kysellä vielä epäselviä asioita. Tsekattiin pyynnöstäni Polon jarrut joita lupasin kulutella poissaoloviikkojeni aikana. Valitettavasti jarrulevyjä tähyiltiin vain taskulampulla vanteen raoista, joten oikeaa kuvaa en saanut olisiko muutosta tapahtunut. Opettajan mielestä kyllä oli, vaikkakin ruostetta oli edelleen hieman.

Kurssi oli kyllä erittäin antoisa ja aion mennä sinne uudelleen ensi syksynä, sillä haluan oppia myös ne asiat jotka jäivät väliin kolmella poissaolokerrallani. Auton huoltoahan kurssilla ei juuri harrastettu ja opettajakin totesi, että kurssi on vuosi vuodelta muuttunut teoreettisemmaksi autojen tekniikan kehittyessä. Suosittelen kyllä kaikille, joita kiinnostaa tietää autosta enemmän, kuin vain että miten sillä ajetaan. Kurssilta saaduilla opeilla voi ymmärtää vähän enemmän sitäkin, mitä omalle autolle tehdään huollossa.

Vielä sytytyspuolan toiminnasta...

Eräänä perjantai-iltana puolaepisodin jälkeen kävin kysymässä Mikalta, pitäisikö muiden puolien hajoamisesta olla huolissaan ja mikä sen virka oikein on. Mikalla ei tuntunut olevan mikään kiire ja niinpä hän päätti piirtää minulle moottorin, "vaikka et tästä mitään ymmärräkään". Mutta pysyinkin siinä aika hyvin kärryillä, tuntui kuin olisin oppinut puhumaan vierasta kieltä! Tosin täytyy tunnustaa, että tipahdin kärryiltä siinä vaiheessa, kun Mika selitti puolan toiminnan. *nolo* Puolat kuulemma leviävät satunnaisesti eikä niistä tarvitse olla huolissaan. Jos pelkään että Polo jättää tielle, voisin kuulemma yhtä hyvin pelätä sitä uuden auton kanssa. Lohduttavaa, nyt ajan Pololla taas tyytyväisenä.

Pyysin kurssin lopussa vielä opettajalta nopeaa selitystä siihen, mikä puola on. Asia oli ilmeisesti käsitelty poissaollessani, mutta sain kumminkin selkeän vastauksen: se on käämi joka muuttaa akun jännitteen tuhatkertaiseksi ja antaa sen sytytystulpalle, joka taas antaa kipinän jolla sytytetään ilma-polttoaineseos. Kuulostaa yksinkertaiselta; en tiedä mikä meni ohi Mikan selostuksesta.

"Eivät renkaat kesää tee"

torstai 14.10.2010 Avainsanat: Autonhuollon perusteet , Renkaat

Näin totesi opettaja tiistaina, kun autonhuoltokurssin aiheena oli varsin ajankohtainen aihe eli renkaat. Tämän viikon kurssiraportti tulee vasta nyt, koska en yksinkertaisesti ehtinyt kirjoittaa sitä heti kurssin jälkeen.

Teoriapuoli

Ensimmäinen tunti vietettiin luokassa tutustuen renkaiden ominaisuuksiin, rakenteeseen ja säännöksiin. Opin muun muassa, että autojen renkaiden koko on kasvanut vuosien saatossa siksi, että autojen massa on kasvanut, jolloin on tarvittu tehokkaammat jarrut ja tehokkaammat jarrut taas vaativat enemmän tilaa renkaan sisältä.

Opin myös lopulta sen, mitä renkaan kyljessä olevat numerot tarkoittavat. Olen niistä vähän jyvällä ollut, mutta toisena oleva numero on ollut hämärän peitossa. Polon renkaan kokomerkintä "175/65 R 14" tarkoittaa:

  • 175 - renkaan leveys millimetreinä
  • R - renkaan tyyppi (R = radial = vyörengas)
  • 65 - renkaan korkeus (eli profiili) prosentteina renkaan leveydestä
  • 14 - renkaan sisäkehän halkaisija tuumina

Ihan kahjo merkintätapa näin naisen maalaisjärjellä ajateltuna. Samassa sopassa kymmenjärjestelmä, prosentit ja tuumat. No, siinä on varmaan jokin hienompi ajatusmalli takana.

Kesärenkaiden sakkoraja on 1,6 mm ja talvirenkaiden sakkoraja 3 mm. Talvirenkaissa merkitsee myös nastamäärä ja nastojen määrä eri renkaissa verrattuna toisiinsa, mutta en muista lukuja.

Vanhojen talvirenkaiden käyttöä kesärenkaina ei suositeltu, sillä talvirenkaiden kumiseos on tehty kylmiä ilmoja ajatellen ja näin ollen talvirenkaiden jarrutusmatkat kesäkelissä ovat huomattavasti pidemmät kuin vastaavissa olosuhteissa talvella.

Kitka- ja nastarenkaiden eroja käytiin läpi lyhyesti. Opettaja mainitsi, että jos nastarenkaiden käyttö lopetettaisiin kokonaan, pitenisivät kitkarenkaiden jarrutusmatkat nykyisestä. Miksi näin? Siksi että kitkarenkaat hyötyvät nastarenkaista. Nastarenkaat karhentavat jään pintaa, jolloin kitkarenkaat saavat siitä paremman otteen. Jos kaikki ajaisivat kitkoilla, olisi teiden pinnat liukkaampia.

Renkaiden vaihto

Jyväskylässä satoi tiistaiaamuna ensilumi ja sitä jäi jopa maahan. Olin suunnitellut vaihdattavani Polon renkaat tavalliseen tapaan puolivuotisvahauksen yhteydessä Autopesulassa, mutta koska olin lähdössä keskiviikkona Hesaan, oli talvirenkaat pakko vaihtaa tiistaina kurssilla. Ilman reissuahan vaihdolla ei olisi ollut niin kiire, koska yleensä Pololla ei ole pakko ajaa minnekään.

Lisäkseni kolme muuta kurssilaista vaihtoi autoonsa renkaat. Muut saivat tunkata autonsa ylös hallitunkeilla, mutta koska olin sattunut ajamaan Polon halliin nosturin kohdalle, nostettiin koko auto ilmaan. Sitten vain kesärenkaat irti. Pulttien irrotus kävi hyvin kätevästi paineilmalla toimivalla mutterinvääntimellä. Meinasin tosin saada eturenkaan syliini heti kun olin irrottanut siitä viimeisen pultin ja sain kopattua sen vain juuri ja juuri. Opettaja oli nostanut Polon nosturilla jostain syystä puolen metrin korkeuteen enkä tajunnut että sen voisi laskea lattianrajaan, jolloin ei olisi ollut tippumis- eikä nosteluongelmia.

Polo oli melko avuttoman näköinen nököttäessään nosturilla. :(


Ennen kuin pultit ruuvattiin takaisin, suihkautettiin niihin tervasumutetta, jotta ne aukeavat keväällä helposti.

Renkaista katsottiin pyörimissuunta ja kulumisen määrä, jotta osattaisiin valita parempikuntoiset renkaat auton taka-akselille. Paremmat renkaat laitetaan taakse, jotta taataan auton peräpään paras mahdollinen hallittavuus. Jos etupyöristä loppuu pito, tilanteen voi pelastaa painamalla kytkimen pohjaan jolloin pito palautuu vähitellen, mutta takapäälle ei nähtävästi hirveästi voi mitään jos se irtoaa tiestä. (Liikenneturvan sivuilla on muuten vertailu renkaiden sijoittelusta.)

Nastarenkaisiin oli toki viime keväänä merkitty mitkä olivat autossa milläkin kohdalla, mutta nyt tuli vielä erikseen tarkistettua, että vaihdetaanko eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen. Kyllä niissä pieni ero oli ja paikat vaihdettiin taas päikseen. (Note to self: kesärenkaiden permanenttitussi merkinnät olivat tänä vuonna oikein päin eli VT oikeasti takana ja VE edessä.)

En voi kyllä sanoa nytkään vaihtaneeni renkaita kokonaan itse, koska toinen kurssin miehistä autteli minua aikansa kuluksi. Eikä siinä mitään, kiitos vaan paljon avusta. Ja kun yhdessä välissä menin valokuvaamaan jarrulevyn kuntoa, kävi opettaja ohimennen kiristämässä toisen puolen renkaiden pultit. :D Tarkistin sitten lopuksi opettajan työn tuloksen. Kiinni oli kaikki pultit.

Kiristyksen oikea voimakkuus kuulemma taattiin paineilmavääntimeen säädetyllä paineilman voimakkuudella. Pulttien jälkikiristystä peltivanteisiin ei kuulemma tarvitse tehdä, mutta alumiinivanteisiin tarvitsee.

Todistusaineistoa siitä, että ainakin vasemman takarenkaan kiinnitin ihan itse.


Lopuksi tarkistin renkaiden ilmanpaineet. Eteen laitoin 2,4 bar ja taakse 2,8 bar, mitkä ovat Polon suositukset isoa lastia varten. Pienellä lastillahan mä ajan, mutta renkaissa on suositeltavampaa käyttää liikaa kuin liian vähän ilmaa. Lisäksi Talvirenkaisiin suositellaan laitettavaksi muutenkin 10% enemmän ilmaa kuin kesärenkaisiin, koska ulkoilman lämpötila vaikuttaa rengaspaineisiin.

Jarrulevyt??

Kurssia edeltävän viikonloppuna kävin ajamassa Pololla 30 km lenkin kuluttaakseni takajarrulevyjen ruostunutta pintaa. Ajelin moottoritietä ja aina erkanemiskaistoilla jarrutin tavallista voimakkaammin, jotta takajarrulevytkin kuluisivat. Toistin tämän noin kymmenen kertaa 70-100 km/h nopeuksista. Jarrutus pitäisi tehdä mahdollisimman kovasta nopeudesta, sillä muuten takajarrulevyt eivät jarruta riittävästi.

Jarrulevyjen pinta oli nyt selkeästi kirkkaampi kuin edellisellä kerralla, mutta ei siltikään aivan riittävän. Ruosteinen raita näkyi edelleen, eikä opettaja ollut aivan tyytyväinen. Tosin tyytymättömyys ei tällä kertaa tainnut kohdistua minuun, vaan itse jarruihin.

Takajarrulevy oli kuluneempi kuin viime kerralla, mutta vain hieman.

 

Vertailun vuoksi jarrulevyn viimeviikkoinen tilanne.


Sain neuvon jarruttaa välillä pelkällä käsijarrulla, koska sen jarrutusteho kohdistuu pelkkiin takajarruihin. Tätä tapaa ei voi soveltaa kaikkiin autoihin, koska jotain (mitä?) voi hajota. Se oli kuitenkin Pololle käypä tekniikka. Käsijarrujarrutuksessa täytyy toki olla varovainen, etteivät renkaat lukkiudu, koska silloin jarrutuksesta ei ole mitään hyötyä ja voi myös menettää auton hallinnan. Mutta jossain kuivissa alamäissä esim. voi kuluttaa jarrulevyjä näin.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!