POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla auton hankkiminen

Hauskaa joulua!

keskiviikko 23.12.2015 Avainsanat: Auton hankkiminen , Leonidas , Mazda , Nissan , Seat , Taloudellinen ajo , Volkswagen , Yleinen

Ensimmäinen vuosi Autotien blogaajana alkaa olla täynnä. Tämä on ollut hyvä ja tapahtumientäyteinen vuosi. Teemana olivat hyvin vahvasti autonvaihto ja taloudellinen ajaminen; jälkimmäinen sekä arjessa että Ecorun-kilpailuissa. Koeajoja tuli tehtyä tosi vähän, sillä kun hankki itselleen täydellisen oman auton, ei tehnyt enää mieli testailla muuta. Paitsi Mazda MX-5, joka oli jotain mahtavaa! Mazda oli mukana tässä vuodessa enemmänkin kun vierailin onnellisten ajokoulussa ja sen vaikutuksesta päädyin myös kokeilemaan autoslalomia, joka oli tosi hauskaa. Loppuvuoden kohokohta oli puolestaan Nissanin turvallisuuspäivä, jossa ajoimme mm. ikkunat teipatulla Leafilla.

Juttua olisi riittänyt enemmän kuin olen ehtinyt kirjoittaa! Mutta tämähän tarkoittaa vain sitä, että teillä tulee olemaan luettavaa myös ensi vuonna! 

Kuvan joulukuusta koristavat Volkswagen-piparit, jotka leivoin jo viime vuoden jouluntoivotusta varten, mutta unohdin julkaista. :D Silloin ei ollut aavistustakaan, että olisimme parin kuukauden päästä tilanneet uuden auton! Vaikka merkki vaihtui Seatiin, VW kuitenkin on ja pysyy. Sitäpaitsi Leonidashan on vain espanjalainen Volkkari. :)

Hauskaa joulua kaikille lukijoilleni ja tavataan taas ensi vuonna!

Leonin luovutus

keskiviikko 06.05.2015 Avainsanat: Auton hankkiminen , Seat , Seat Leon

Olimme sopineet Jyväskylän Autotarvikkeen myyjän Jarnon kanssa, että Leonin luovutus tapahtuisi luovutushuollon jälkeen klo 16.30. Alunperin sen piti tapahtua vasta seuraavana päivänä, mutta sitä piti vapun vuoksi siirtää päivällä aikaisemmaksi. Voi harmi! :D

Luovutushuollon päätteeksi mekaanikko ajoi Leonin esittelyautojen halliin ja sitten kaikki alkoikin olla valmista. Kello oli kuitenkin vasta 15.30, joten sovittuun luovutusaikaan oli vielä tunti. No, se ei minua haitannut, sillä edessäni vihreä ihanuus, johon istuin fiilistelemään ja odottamaan.

Leon valmiina lähtemään maailmalle.

Ehdin olla yksin vain hetken, kun luokseni saapui toinen myyjä, joka pahoitteli, että Jarno oli vielä varattu ja ehdotti, että yhdistettäisiin puhelimeni autoon bluetoothilla, jotta luovutushuollon tehtävälistan viimeinenkin kohta tulisi suoritetuksi. Oli kyllä yllättävää, että bluetooth-yhdistäminen oli osana luovutuskuvioita. Yhdistäminen on nimittäin nopeaa ja helppoa ja itselleni myöskin tuttua, sillä olinhan yhdistänyt puhelimeni viime talven koeajoautoonkin.

Kun Leon oli saatu toistamaan puhelimen musiikkia, myyjä lähti viimeistelemään papereita ja minä jäin testailemaan Leonin toimintoja. Tiesin jo ennakkoon, että puhelimeen tallennettua musiikkia ei pysty selaamaan kansioittain Leonin audiojärjestelmän kautta kuten esim. Mazda3:ssa, mikä on aika tylsää. Ilahduttavaa oli sen sijaan huomata, et pystyin vaihtamaan Spotifyn biisejä ratissa olevista napeista. Olin nimittäin kuvitellut, että Spotifyä ei pystyisi komentamaan yhtään, vaan kappaleiden vaihdotkin pitäisi tehdä puhelimen kautta. Nyt Spotifyä ja puhelimen omia biisejä voi vaihtaa samalla tavalla.

Puhelin paritettu auton kanssa ja poppi soi. 

BodyPumpin soittolistan raikaessa Leonin kahdeksasta kaiuttimesta päätin tutustua Navi System -audio- ja navigointijärjestelmän navigaattoriin. Sain sen opastamaan itseni kotiin, mutta en keksinyt millään, miten peruisin navigoinnin. Siinä ihmetellessäni Jarno saapui paikalle ja pääsi ensitöikseen neuvomaan minulle navigoinnin lopetuksen. 

Kävimme yhdessä (miehenikin siis saapui ajastaan paikalle) läpi monia auton toimintoja, mutta järjestelmällistä esittelyä ei tarvittu, sillä olimme mieheni kanssa ehtineet tutustua moniin ominaisuuksiin jo koeajojen yhteydessä. Homma menikin lähinnä niin, että me kyselimme ja Jarno vastaili. Erityistä huomiota Jarno kehotti kiinnittämään rengaspaineiden valvontajärjestelmään, joka pitää muistaa nollata aina, kun renkaat vaihtaa. VW-konsernin autoissa rengaspainevaroitin on onneksi passiivinen ja mittaa paineen renkaan pyörähdyksestä, eikä se vaadi erillistä anturia jokaiseen renkaaseen.

Kun auton toiminnot oli käyty läpi, siirryimme Jarnon toimistoon hoitamaan paperityöt. Leonin maksaminen kävi kätevästi verkkopankin kautta. Kirjauduimme mieheni kanssa vuorollamme Jarnon koneella verkkopankkiin ja maksoimme samalle viitenumerolle omat osuutemme auton 16 000 euron välirahasta.

Kaupanteon yhteydessä teimme Leoniin myös huolenpitosopimuksen. Arvoin pitkään, otanko sen 10 000 vai 15 000 km vuosittaisen ajosuoritteen mukaan, mutta lopulta päädyin isompaan, koska Ecorun-kisaviikonlopuilta mittariin saattaa kertyä helposti lähemmäs 1000 km. Neljä vuotta voimassa oleva huolenpitosopimus maksaa 46 euroa kuussa ja sen piikkiin menevät kaikki huolto-ohjelman mukaiset huollot, takuun ulkopuoliset korjaukset ja mm. pyyhkijänsulkien vaihdot. 

Leonin kauppaan kuuluvat kangasmatot ja ensiapulaukku löytyivät autosta, mutta viimasuojat ja takki on haettava Autotarvikkeen Aholaidan toimipisteen varaosamyymälästä, koska niitä ei ollut Sorastajantiellä. Ihastelin muuten ääneen liikkeessä työharjoittelussa olleiden poikien Volkswagen Motorsport -takkeja, minkä seurauksena Jarno kysyin että haluaisinko sellaisen? No ehdottomasti! Oon Volkkari-fani vaikka kuinka ostinkin Seatin (= Espanjan Volkkari!), ja niinpä Seat-takki saa vaihtua VW-takkiin. Täytyy vain toivoa, että löytyy sopivan pieniä kokoja. :)

Ennen kuin päästimme vihreän monsterin vapauteen, pyysin Jarnoa vielä ottamaan muutaman valokuvan meidän onnellisesta perheestämme. Siinä sivussa myös vertailimme Leonin väriä hallin muiden autojen väriin. Eipä ollut toista samanlaista! Jarno kertoi, että hänen myymistään noin kuudestakymmenestä hatchback-Leonista vain neljä on ollut vihreitä. Totta puhuen odotin, että niitä olisi ollut vieläkin vähemmän, sillä nyt Leoneista on vihreitä liki 7%! Yksi aiemmin myyty pyörii myös Jyväskylässä, joten jos bongaat täällä vihreän Leonin, on 50% todennäköisyys, että se olen minä.

Väriä elämään! Kovin on tylsän värisiä autoja vaihdokkirivissä.

Lopulta oli aika avata hallin ovi ja suunnata baanalle! Illan ajot tosin jäivät kotiin ajoon ja salilla käymiseen, sillä keli oli sanalla sanoen surkea. Leonin luovutuspäivä oli meille vähän (aika paljonkin) kuin joulu huhtikuussa. Oltiin oltu tosi kilttejä, kun tuli noin iso ja kova paketti! Ja kun aina toivotaan, että joulu olisi valkoinen, niin nyt saatiin sekin: oli huhtikuun toiseksi viimeinen päivä ja niin vaan illalla salilta lähtiessä Leon oli peittynyt lumeen. Että niin siinä kävi, että vihreä Leon tuli ennen kuin vihreät lehdet puihin.

Leonin ensimmäinen ilta ja heti raukka hautautui lumeen...

Kaikkiaan Leonin tilaamisesta sen saamiseen meni aikaa kaksi ja puoli kuukautta, mikä ei mielestäni ole ollenkaan paha. Alunperin valmistusviikoksi sanottiin 15, mutta auto valmistuikin pari viikkoa etuajassa jo viikolla 13. Autokuumekaan ei ehtinyt kasvaa liian isoksi, kun toimitus oli näin ripeä. Ainoa hidastus oli ylimääräinen viikko SE-Mäkisen huomassa (normaalisti siellä menee viikko, mutta nyt kaksi). Silloin auto alkoi jo hieman poltella... 

  • 12.2.2015 - Teemme kaupat Leonista Jyväskylän Autotarvikkeella. Tilaukseen lähtee Seat Leon 1,4 TSI 150 ACT FR DSG Lima Green.
  • 23.3.2015 - Leon valmistetaan Seatin Martorellin tehtaalla Espanjassa.
  • 9.4.2015 - Leon saapuu laivalla Suomeen Vuosaaren satamaan.
  • 20.4.2015 - Leonille tehdään maahantulotarkastus SE-Mäkisen Vantaan toimipisteessä.
  • 23.4.2015 - Leon saapuu Jyväskylään SE-Mäkisen rekalla.
  • 29.4.2015 - Leonille tehdään luovutushuolto ja luovutetaan se meille.

Se on niin ihana! :)

Leonin luovutushuolto

sunnuntai 03.05.2015 Avainsanat: Auton hankkiminen , Huolto , Seat , Seat Leon

Uusi automme ei suinkaan ollut valmis myytäväksi heti, kun se oli kärrätty Jyväskylään, vaan sille piti tehdä vielä luovutushuolto. Siinä auto käydään läpi vielä kertaalleen, kuljetustila deaktivoidaan ja tehdään muita pieniä säätöjä ja tarkistuksia.

Pääsin seuraamaan Leonin luovutushuoltoa Jyväskylän Autotarvikkeen Sorastajantien Direct Express -huoltoon keskiviikkona. Myyjämme Jarno keksi jo kauppoja tehdessä, että voisin tulla sitä katsomaan ja minähän olin tietysti heti valmiina! :)

Luovutushuollon alkajaisiksi Leon ajettiin huollon halliin esittelyautojen hallista, jossa se oli odotellut pari päivää jatkotoimenpiteitä pestynä ja rekisterikilvet kiinnitettynä.

Moottorinlämmitimen asennus

Ensimmäiseksi automekaanikko asensi Leoniin kaupan yhteydessä tilaamani Defan moottorinlämmittimen ja sisähaaran, koska niissä oli kuulemma eniten hommaa. Asennus näytti minusta varsin yksinkertaiselta: auton pohjasta ja vetoakselin ympäriltä vain poistettiin suojat ja lämmitin kiinnitettiin moottorin pohjaan. Ihmettelin, että liimallako se kiinnitetään, mutta mekaanikon lämmittimeen levittämä valkoinen aine olikin lämpöä johtavaa tahnaa. Insinööri innostui: sama juttu kuin tietokoneen prosessorin ja jäähdytinsiilin välissä!

Defa moottorinlämmitin kiinnitettynä moottoriin. Se on siis tuon mustan johdon päässä oleva häkkyrä. Kovin on pieni osa kyseessä! Kuva on otettu auton alta takaapäin. 

Hankalinta lämmittimen asennuksessa oli pistorasian kiinnitys puskuriin. Itse pistoke asettui kivasti suoraan Leonin etusäleikköön ilman ylimääräisiä porailuja, mutta sen vastakappaleen kiinnitys vaati avuksi toisen mekaanikon. Yhdessä mekaanikot vetivät auton etuosan pohjamuovia niin, että toinen sai ujutettua kätensä ja johdon ympärillä olevan kiinnitysmutterin kohti pistoketta. Näytti aika hurjalta, miten paljon pohjamuovia taivutettiin, mutta niin se vain palasi alkuperäiseen muotoonsa. Kun vastakappalemutteri sitten oli saatu tuotua pistokkeen lähelle, se oli helppo ruuvata kiinni.

Kuinka monta mekaanikkoa tarvitaan moottorinlämmittimen pistorasian kiinnittämiseen?

Seuraavaksi mekaanikko porasi sisätilanlämmitimen pistoketta varten reiän rintapeltiin, joka erottaa auton matkustamon ja moottoritilan toisistaan. Pistokkeen johto vietiin siitä läpi ja tiivistettiin kumilla. Sitten pistoke kiinnitettiin autoon, johdot yhdistettiin moottoritilassa ja kiinnitettiin nippusiteillä auton pohjaan. Viimeiseksi mekaanikko ruuvasi vielä Defa Termini -sisätilalämmittimen jalkatilan kylkeen.

Moottorinlämmittimen sisähaaran johdon vienti rintapellin läpi.

Luovutushuolto

Lämmitinjuttujen asentamiseen meni noin tunti, minkä jälkeen oli itse luovutushuollon vuoro. Uudessa autossa ei käytännössä ole mitään huollettavaa, vaan kyseessä on ennemminkin pitkä lista erilaisia tarkastuksia. Osa huoltoluettelon tehtävistä oli myös suoritettu jo jossain vaiheessa aiemmin; mm. kuljetussuojien poisto korista (maahantulotarkastuksessa) ja istuimista sekä mattojen asennus.

Auton moottoritilasta tarkistettiin kaikkien nesteiden määrät (öljy, jäähdytysneste ja jarruneste) ja täytettiin ikkunanpesuainesäiliö. Leonin moottoria ei muuten ole peitetty muovisella kuorella kuten Polossa oli, vaan se on perinteisesti esillä.

Leonin moottoritila.

Akun kunto tarkastettiin testerillä ja sen liittimien tiukkuus käsin. Leonin akku on jännässä kankaisessa pesässä moottoritilassa. Se nähtävästi vähän suojaa akkua kylmältä ja pysyyhän se siellä myös siistimpänä. 

Akun kunto testattiin testerillä. Käynnistysteho oli sen mukaan 97% eli hyvä.

Leonin akun pesä oli niin hauska, että se ansaitsee omat kuvansa. Siellä akku pysyy hyvässä suojassa.

Renkaista tsekattiin sekä kunto että rengaspaineet. Lisäksi pyörien pultit kiristettiin 120 Nm ohjetiukkuuteen.

Leonin renkaiden paine oli käsittämättömältä kuulostava 3,5 bar, mutta kyse olikin kuulemma kuljetuspaineista. Aiemmin rengasliikkeessä työskennellyt mekaanikko laski paineet 2,4 bariin, mikä on kuulemma parempi kuin Leonin suosituspaineet 2,0 bar edessä ja 2,2 bar takana. Vararenkaan paine tarkistettiin tietysti myös. Leonin 18" vararengas on kapea donitsi, joten sen paine piti olla niinkin korkea kuin 4,2 bar. 

Järjestelmätesterillä autosta deaktivoitiin kuljetustila, jonka ideana on pitää autossa aktiivisena mahdollisimman vähän toimintoja, jotta akku ei kulu turhaan kuljetuksen aikana. Rajoitetusti toimivia asioita voivat olla mm. ilmastointi, sisävalot ja radio. Tarkka ominaisuuslista minulle ei selvinnyt, mutta ehkä sillä ei ole väliäkään.

Mekaanikko deaktivoi Leonin kuljetustilaa. Auton OBD-pistokkeessa oli kiinni langaton lähetin, joka oli yhteydessä läppärillä olevaan sovellukseen.

Luovutushuollossa auton pinnat ja sisäosat tarkistetaan vielä kerran, että ovat siistit ja puhtaat. Keli oli tähän hommaan vähän hankala, sillä vettä satoi kaatamalla ja autohan oli heti ravassa, kun mekaanikko vain kävi kiertämässä pihan tarkistuslistaan kuuluvalla koeajolla ja ajoi auton esittelyhalliin luovutusta odottamaan. Samoin tuulilasi ja ajovalot olivat puhtaammat ennen huoltoa, sillä huollossa testattiin ikkunanpesimien toiminta ja siinähän sitten ajovalotkin valuivat pesunestettä - pesimet kyllä selkeästi toimivat.

Auton pintojen puhtauden ja virheettömyyden katselu oli aika ylimalkainen ja huomautinkin mekaanikolle, että voisiko hän pyyhkäistä kuljettajan oven B-pilariin jättämänsä sormenjäljet pois. Tämä oli virhe! Mekaanikko käytti pyyhkimiseen ikkunanpesuainetta ja uutta puhdasta rättiä, mutta siitä jäi silti välittömästi pyyhintäjäljet B-pilarin muoviseen pianolakattuun pintaan. :( B-pilarit olivat Polossa samanlaiset ja niiden pitäminen täysin naarmuttomina on materiaalin vuoksi kyllä mielestäni täysi mahdottomuus. Päätin siis antaa tämän mennä sormien läpi, vaikka myyjälle siitä mainitsinkin luovutuksen yhteydessä. (Kyse on siis tietyssä kulmassa näkyvistä pyyhkimisen aiheuttamista mikronaarmuista, joilta ei voi välttyä muillakaan pinnoilla, kun autoa aletaan pestä.)

Kuljettajan oven B-pilarin mikronaarmut näkyvät vasemman puoleisessa palkissa pystyraitoina pilven yläpuolella. (Silmä erottaa naarmut paljon helpommin kuin kamera, joten niiden esiinsaaminen valokuvasta vaati kuvan överiylikäsittelyn.)

Huoltoa seuratessani kävin läpi Leonin maalipintoja, mutta en huomannut niistä kuin pari aavistuksenomaista tietyssä kulmassa näkyvää mikronaarmua, jotka olivat varmaan tulleet pesussa. Lisäksi yhdestä vanteesta huomasin 1,5 cm pituisen ohuen naarmun. Summa summarum, mitään valittamisen aihetta en maalipinnoista huomannut.

Luovutushuollon tehtävälistaan kuuluu myös sellaiset yksinkertaiset, mutta kuitenkin tärkeät asiat kuin kellon säätö ja radiokanavien viritys. Yllättävämpänä osana huollon viimeistelytöihin kuului asiakkaan matkapuhelimen ja auton hands-free laitteen bluetooth-yhteyden konffaus, minkä teki myyjä ennen luovutusta.

Yhteenveto

Tällaisia juttuja luovutushuoltoon pääpiirteissään kuuluu. Ihan mielenkiintoista oli päästä seuraamaan sitä! Alla olevasta kuvasta näkyy koko tehtävälista, jonka läpikäymiseen meni aikaa 1,5 h. Mekaanikko ei erikseen selittänyt minulle jokaista vaihetta mitä teki, vaan teki juttuja rutiininomaisesti ja kävi vain välillä vilkuilemassa, että mitä tehtävälistaan vielä kuului. Minä sitten välissä kyselin, että mitä nyt vuorossa; esimerkiksi kun mekaanikko tutki takarenkaan ripustuksia. Mahdollisten kuljetustukien poisto (ei ollut) ja jarrujärjestelmien vuotojen silmämääräinen tarkistus oli siinä kyseessä.

Luovutushuollon huoltoluettelo; ensimmäisessä sivussa kiinni myös akkutesterin tulos. 

Omasta mielestäni luovutushuoltoon pitäisi kuulua myös ohjauskulmien ja valojen suuntaus. Harrastajafoorumeilta olen lueskellut, että ne voivat olla välillä mitä sattuu. Nuo tarkistukset olisi voinut tietty tinkiä autoon kaupan päälle jos olisin tajunnut. Nyt jätin pyörien suuntauksen Rengasnuoran tehtäväksi uusien kesärenkaiden asennuksen yhteyteen ja valoista sitten reklamoi, jos tuntuu, että eivät valaise kunnolla. Tässä asiassa meinasin konsultoida valoista tarkkaa kaveriani, jolla on myös ledeillä varustettu Seat Leon (jonka valot oli pitänyt suunnata uusiksi, koska ne olivat olleet väärin.)

Leonin maahantulotarkastus

torstai 23.04.2015 Avainsanat: Auton hankkiminen , Seat , Seat Leon

Meidän Seat Leon on jo saapunut Suomeen! Mutta mitä kaikkea autolle tapahtuu ennen kuin se kuljetetaan Jyväskylän Autotarvikkeelle? Sain asiaan valaistusta viime perjantaina, kun pääsin tutustumaan SE-Mäkinen Logisticsin toimintaan.

SE-Mäkinen on yritys, joka kuljettaa autoja satamasta autoliikkeisiin ja liikkeiden välillä sekä tekee maahantulotarkastuksen kaikille VV-Auton maahantuomille autoille, joita ovat Audi, Seat ja Volkswagen, sekä Subaruille ja Aixam-mopoautoille. Lisäksi se vaneroi VW-hyötyautot ja varustelee autoja. Viime vuonna kuljetuksia oli 160 000 ja maahantulotarkastuksia 25 000, joista 24 000 VW-konsernin autoja. Varusteluja (mm. vetokoukkuja ja lämmittimiä) asennettiin 8000 autoon.

Tapasin SE-Mäkisen teknisten palveluiden johtajan Ari Karhun sattumalta Volkswagen Hyötyautojen talviajokoulussa helmikuun alussa. Kerroin hänelle, että olemme ehkä ostamassa uutta autoa ja että haaveilen pääseväni seuraamaan auton maahantuloa. Ari innostui heti ajatuksesta niinpä sovittiin, että he pitävät autoa silmällä ja pääsen katsomaan sitä kun se tulee maahan.

Vuosaaren satama

Olimme sopineet Arin kanssa tapaamisen Vuosaaren ABC:lle, josta pääsimme firman muiden työntekijöiden kyydissä satama-alueelle. Edellisellä viikolla 350 autolle varatulla kentällä oli ollut ruuhkaa, kun sinne oli ahdettu 450 autoa, mutta nyt suma oli saatu purettua eikä siellä ollut enää auton autoa.

Satamasta autot siirretään yleensä päivän sisällä SE-Mäkisen toimipisteeseen Vantaalle, mutta tuon ruuhkan ja pääsiäisen takia Leon oli majaillut satamassa kokonaisen viikon ja siirretty sieltä pois vasta edellisenä päivänä.

Vantaan toimipisteessä autoille tehdään maahantulotarkastus. Olin ihan luullut, että se tehtäisiin satamassa, mutta erillinen toimipiste on kuulemma kätevämpi. Esimerkiksi jos autojen saapumissatama vaihtuisi, ei infrastruktuuria tarvitsisi siirtää. 

Satamassa pyörimme auton kyydissä katselemassa paikkoja mukaan lukien uutta kenttää, jonne tulee mahtumaan 600 autoa entisen 350 sijaan. Siellä pyöriessämme näin jotain tuttua: ahtaajat alkoivat ajaa joistain laivasta ulos uunituoreita Poloja! Seurasin niiden kulkua ihan onnessani, koska oli siistiä nähdä niin paljon uunituoreita Poloja kerralla. :)

Vantaan toimipiste

Satamasta ajoimme yhtiön vuonna 2009 valmistuneelle pääkallopaikalle Vantaan Luhtaanmäkeen, jonka kentälle mahtuu kerralla jopa 2500 autoa. En tiedä paljon siellä oli nyt, mutta  kyllähän niitä riitti: uusia tarkastukseen meneviä autoja, valmiita liikkeisiin siirrettäviä autoja ja mm. leasingista palanneita autoja, jotka huolletaan ja toimitetaan edelleen jälleenmyyntiin. 

SE-Mäkisen toimipiste Vantaalla (Kuva: Google streetview)

Ari esitteli mulle ensin toimistoa ja kertoi vähän yleisiä juttuja yrityksestä. Satuimmepa tapaamaan aulassa yrityksen toimitusjohtajankin, joka onnitteli minua Suomen talouden pystyssä pitämisestä - siis uuden auton hankinnasta. :)

Toimitilojen aulassa vietti eläkepäiviään pikkuisen vanhempi auto: Studebaker Dictator vm. 1928. 

Vihreä ihanuus

Lounaan jälkeen siirryimme ulos katsomaan, mitä kaikkea uusille autoille tehdään. Ensin etsimme pihalta kuitenkin meidän tulevan Seat Leonin.

Kovin kauan vihreää Leonia ei tarvinnut etsiä, sillä autokentältä bongattu työntekijä oli kiinnittänyt siihen huomiota sen poikkeuksellisen värin vuoksi ja muistin sen sijainnin. Pelkän muistin varassa työntekijöiden ei kyllä tarvitse suunnistaa, vaan he näkevät kaikkien autojen tiedot ja sijainnit kapuloiksi kutsutuista kämmentietokoneistaan.

Ja sitten mä näin sen: meidän vihreän ihanuutemme!! Jotenkin oli vaikea kuvitella, että juuri se kyseinen upea autoyksilö tulee olemaan meidän ihan pian. Niin siistiä!

Ilme kertoo kaiken: Se on ihana!

Leon oli paketoitu tehtaalta lähtiessä varsin tarkasti. Konepelti, katto ja B-pilarit oli suojattu valkoisella teipillä ja puskureissa ja kuskin oven reunassa oli pehmusteena vaahtomuovipalat. Auton sisäpuolella oli puolestaan teipattu ratin logot, mittariston päällä oli suojakuori, lattioilla oli suojamuovit ja penkit olivat kokonaan muovipusseissa. Jopa oven kahvan sisäpuoli oli suojattu teipillä, jotta maalipintaan ei vain tule jälkiä ovea avatessa.

(Paikan päällä ei saanut ottaa valokuvia VV-Auton tietosuojapolitiikan vuoksi, mutta Leonia sain kuitenkin luvan kuvata, koska se tulee meille.)

Maahantulotarkastus

Kun lopulta maltoin jättää Leonin, lähdimme katsomaan, mitä maahantulotarkastuksessa tapahtuu. Ihan niin hyvin aikataulut eivät sattuneet kohdalleen, että olisin päässyt seuraamaan oman auton tarkastusta, mutta pääsinpähän sentään näkemään sen!

Heti terminaaliin kuljettamisen jälkeen autoihin tankataan viisi litraa bensaa. Tehtaalla bensaa on tankattu tosi pieni määrä, joten tällä varmistetaan, että se varmasti riittää. Sitten auto siirretään pesujonoon, jossa meidän Leonkin nyt oleili.

PDI eli pre-delivery-inspection eli maahantulotarkastus kuulostaa yksinkertaiselta, mutta todellisuudessa autovalmistaja on määritellyt hyvin tarkkaan, mitä siinä kuuluu tehdä. 

Pesu

Ihan ensimmäiseksi auto pestään, jotta sen maalipinta ja lasit voidaan tarkistaa mahdollisten kuljetusvaurioiden varalta.

Jos auton pintaan on tarttunut kuljetuksessa epäpuhtauksia, siihen levitetään ensin muutamaksi minuutiksi laimea happoliuos, jotta auton maalipinta ei vaurioidu pesun seuraavissa vaiheissa. Epäpuhtaudet voivat olla esimerkiksi ns. “lentoruostetta” eli yleensä rautatiekuljetuksista tulleita metallihiukkasia, jotka ovat tarttuneet auton pintaan ja ruostuneet kastuessaan.

Mahdollisen hapotuksen jälkeen auto huuhdellaan painepesurilla ja pestään käsin paikat, joihin konepesu ei yllä. Lopuksi auto pestään harjakoneessa, mikä järkytti minua syvästi. D: Tuotantopäällikkö Tyko vakuutti kuitenkin, että harjapesu on erittäin hellävarainen: se tehdään oikeanlaisilla pesuaineilla, pehmeillä harjoilla ja pienellä harjapaineella. Sain myös hypistellä harjaa vastaavaa materiaalia ja olihan se ihan pehmoinen. Harjoissa ei ole myöskään niihin tarttunutta likaa joka voisi aiheuttaa naarmuja, sillä loppujen lopuksihan niillä pestään varsin puhtaita autoja.

Koska kaikki prosessit ovat autotehtaan hyväksymiä, niin pakko se on uskoa, että auto tämän pesumenetelmän kestää. Tällaiseen harjakoneeseen mäkin ehkä uskaltaisin viedä autoni, mutta koska Prisman pesukatua ei taida olla hyväksytty autotehtaan toimesta, jatkan hyväksi havaitulla käsinpesulinjalla. :)

Autojen maalipinnoista pidetään muutenkin erityistä huolta ja esimerkiksi lumiharjojen ja raappojen käytöstä on tarkat ohjeet. Harjaamisen välttämiseksi lunta on poistettu talvella autojen päältä mm. lehtipuhaltimilla ja paineilmalla ja autoja saatetaan siirtää myös katsoen sivuikkunasta ulos, jotta tuulilasia ei tarvitse raapia.

Pakkaset ovat silti haaste pesuprosessille, sillä yli tonnin painoinen auto sitoo kylmyyttä itseensä aika lailla. Ja jottei liian helppoa olisi, niin kaikki autothan tulevat maahan kesärenkailla oli vuodenaika mikä tahansa. Logistiikkakeskuksen alueella onkin nopeusrajoitus 10 km/h, jotta autoilla ajetaan riittävän varovasti.

Varustelu ja tarkastus

Pesun jälkeen autoon lisätään siitä puuttuvat varusteet: mm. jalkatilojen matot, varoituskolmio, suomenkieliset dokumentit sekä joihinkin malleihin varaöljypullo. Kumimattoja sisältävät lavat olivat kokonsa puolesta aika miehekäs näky. Ja painavat kuulemma ihan järkyttävästi, mikä ei ole ihme, kun miettii, mitä pelkästään yksi Polon mattosarja painaa. Myös öljypulloilla ja varoituskolmioilla oli omat lavansa.

Seuraavassa hallissa auto ajetaan nosturille ja siihen asennetaan mahdolliset roiskeläpät sekä rekisterikilven alunen. Autosta tarkistetaan renkaiden ilmanpaineet, jäähdytysnesteen pakkasenkestävyys, akun varaus ja ikkunanpesuaineen määrä sekä poistetaan mahdolliset kuljetustuet. Istuimista poistetaan suojamuovit ja tarkistetaan että auto on kunnossa myös sisäpuolelta. Tehtaan valaisimia vastaavien lamppujen valossa tarkistetaan puolestaan auton maalipinta. Jos autossa on mikronaarmuja, ne hiotaan (eli myllytetään) kevyesti pois. Kaikki tarkastuksessa ilmenneet poikkeamat raportoidaan maahantuojalle, joka hoitaa ne kuntoon ennen auton luovuttamista asiakkaalle. Poikkeamia on kuitenkin yleisesti ottaen erittäin vähän.

Lopuksi auton kyytiin laitetaan rekisterikilvet, joiden numero on määräytynyt jo siinä vaiheessa, kun auto on tilattu. Jos autoon ei tehdä lisävarusteluja, niin sitten sitten on valmis kuljetukseen ja se ajetaan valmiiden autojen alueelle.

Yhden auton tarkastamiseen kuluu noin tunti ja vartti ja päivässä autoja käydään läpi keskimäärin sata. 

Leonin rekisterikilvet odottamassa ottajaansa.

Kuljetus

Autojen kuljetukset SE-Mäkinen hoitaa itse suunnittelemillaan autonkuljetusautoilla, joihin mahtuu jopa 11 autoa kerralla. Tästä syntyy kustannussäästöä verrattuna tavallisiin euroopassa käytettäviin autonkuljetusautoihin, joihin mahtuu vain kahdeksan autoa.

Yhtään autojen lastausta en päässyt valitettavasti näkemään, sillä tuo perjantai oli Vantaalla varsin hiljainen päivä. 

Leon oli tarkastettu maanantaina ja tänä aamuna se lastattiin Jyväskylään ajavaan rekkaan. Vähän toivoin, että olisin myös päässyt näkemään, miten se puretaan rekasta, mutta en tiennyt milloin se tulisi.

Illan kauppareissun yhteydessä oli pakko käydä kiertämässä Autotarvikkeen pihan kautta, josko sattuisi vihertämään. ja sieltähän se vihreys loisti jo kauas! Nyt pitäisi vielä malttaa odottaa viikko, sillä Leonin luovutushuolto on sovittu vasta ensi keskiviikolle ja luovutus torstaille...

"Eikö tätä millään saisi nyt heti? Kauhia autokuume!"

Yhteenveto

Oli todella mielenkiintoista päästä tutustumaan SE-Mäkisen toimintaan! Minua kiinnostaa kaikenlaiset autoihin liittyvät taustatoiminnot ja oli tosi siistiä päästä näkemään, mitä kaikkea maahantulotarkastukseen kuuluu. Paluumatkalla oli hauska tajuta, että kaikki vastaan tulleet Audit ja Volkkarit (vm. 2009 eteenpäin) ovat tosiaan menneet tuon samaisen tuotantolinjan läpi.

Oho, tilattiin auto

keskiviikko 25.02.2015 Avainsanat: Auton hankkiminen , Seat , Seat Leon

Niin siinä sitten kävi, että Jyväskylän Autotarvikkeen Seat-myyjä Jarno sai puristettua Leonista niin hyvän tarjouksen, että pistimme auton tilaukseen.

Meidän perheessämme on ollut tapana tehdä kaupat sitä nopeammin, mitä kalliimmasta asiasta on kyse. Nykyisestä asunnosta jätimme tarjouksen kaksi tuntia ensiesittelyn jälkeen, koska se oli niin ihana, ja showroomista löytynyt Polo ostettiin kahden päivän harkinta-ajalla, koska sekin oli niin ihana. Nyt kun uutta ihanaa autoa oltiin tilaamassa tehtaalta eikä kukaan ollut viemässä sitä nenämme edestä, pystyimme rauhassa tinkimään hintaa ja kyselemään tarjouksia myös muualta. 

Kaverini suositteli kiiruhtamaan autokaupoilla hitaasti, mutta turhan pitkään emme viitsineet kiusata myyjää tai “roikottaa löysässä hirressä”, kuten mieheni asian ilmaisi. Jarnon ekan tarjouksen väliraha 18000 e oli mielestämme huono, mutta toisessa oli jo yritystä; väliraha 16800 e. Tarjouksen perään Jarno laittoi vielä toisen mailin, että hän haluaa oikeasti myydä auton meille ja yrittää tehdä tarjouksen sen mukaan. Mailista oli varmaankin unohtunut kuva äärimmäisen söpöstä anovasti katsovasta koiranpennusta, mutta toisaalta sitä ei tarvinnut, sillä fiilis välittyi ilmankin... ;) Että sen mailin jälkeen tuntui sitten siltä, että meillä on koiranpentu löysässä hirressä. Raukkaparka! Mutta pysyimme kovina ja pyysimme tarjouksia myös muualta ennen kuin muita peliliikkeitä.

Tarjouspyyntö eri autoliikkeisiin

Tarjousten pyytäminen eri liikkeistä oli mielenkiintoista puuhaa. Lähetin sähköpostia neljälle Seatin jälleenmyyjälle kertoen, että olemme ostamassa uutta Leonia ja haluamme tietää, jos sen saisi edullisemmin joltain muulta paikkakunnalta. Saamani vastaukset olivat hyvin eri tasoisia niin kommunikaatioltaan kuin hinnaltaankin.

Parhaan palvelun tittelin saa Espoon LänsiAuto, jonka myyjä vastasi illalla lähettämääni viestiin alle tunnissa ihan vain ilmoittaakseen, että palaa asiaan heti seuraavana päivänä. Valitettavasti liikkeen tarjous oli kaikista kallein. Kun kiitin ja kerroin saamieni tarjousten hintahaitarin, sain vielä uudemman tarjouksen, mutta valitettavasti se oli edelleenkin kaikista kallein. Myyjä pahoitteli, että se on paras johon he pystyvät, mutta kommentoi, että jos haluan parasta palvelua, niin häneen kannattaa olla yhteydessä. Ja totta tosiaan, huonosta tarjouksesta huolimatta myyjästä jäi erittäin mukava fiilis, sillä yhteydenpito oli aktiivista ja iloista. Väliraha 20073 e / 180073 e.

Parhaan ensimmäisen tarjouksen antoi Autotalo Lohja. Ehkä myyjä oli tajunnut heti, että olemme oikeasti ostamassa autoa, sillä tarjous ihan eri luokkaa kuin muut. Jätin hyvän tarjouksen muhimaan ja lopulta kävi niin, että myyjälle tuli vastattua vasta, kun olimme kaupat tehneet. Tarjouksensa perään myyjä ei kysellyt. Poimin liikkeen mukaan vertailuuni, koska sen myyjää oli kehuttu jollain autofoorumilla. Väliraha 16400 e.

Tarkimmat speksit vaihtoautosta tiedusteli Tampereen Laakkonen. Kun muut laskivat tarjouksen vain auton rekisterinumeron ja kilsojen mukaan, Laakkonen halusi tietää kaiken viimeisimmästä huollosta mahdollisiin korjattaviin asioihin ja renkaisiin. Olisi pitänyt tajuta kertoa kaikki heti tarjouspyynnössä, mutta kuvittelin, että auton tiedot näkyvät jossain autoliikkeiden yhteisessä tietokannassa. Väliraha 17500 e.

Tylsimmän fiiliksen jätti Ylivieskan Autotalo Antti-Roiko. Myyjän sähköpostivastaukset olivat hieman tylyjä, kun niissä ei edes tervehditty. Ensimmäisen tarjouksen saatteena oli vain ilmoitus, että viimasuojaa ei tarvitse eikä heillä ole sitä tarjota. Kun kiitin tarjouksesta ja sanoin “ei kiitos”, sain vielä toisen tarjouksen, josta jäi fiilis, kuin se olisi viskattu eteeni. “Tuo on millä kaupan teen ja oletan että Polo on siistissä kunnossa, eikä, siihen minulta mene rahaa kuluihin.” Sähköpostin allekirjoituksen “Ystävällisin terveisin” oikein pelasta, kun mailista muuten jää fiilis “pidä hyvänäsi”. Tarkemmin tarjousta lukiessani huomasin, että siitä puuttui 730 e arvoinen FR Pack, joten hinnaltaan parhaalta näyttänyt tarjous ei ole vertailukelpoinen muiden tarjousten kanssa. Väliraha 17600 e / 16000 e. 

Kaupat

Saatuamme muiden liikkeiden tarjoukset tulimme siihen tulokseen, että väliraha pitää pystyä tinkimään 16000 euroon, sillä sen verran lähelle sitä jo muutamassa tarjouksessa mentiin. Kun Jarno sitten taas kyseli tilannetta, kerroimme, että sillä teemme kaupat. Saimme vastatarjouksen 16500 e + eka huolto ja sijaisauto ilmaiseksi, mutta siitä ei olisi hyötyä meille, koska ottaisimme autoon huolenpitosopimuksen johon huollot kuuluvat.

Mainitsinko muuten, että kommunikoin Jarnon kanssa sähköpostin sijaan melkein pelkästään tekstiviestein? Minusta se oli hauskaa. :) Kun edellisen tarjouksen jälkeen puhelin sitten oikeasti soi, se vaikutti lupaavalta. Totta tosiaan, maahantuojan suosiollisella avustuksella Jarno kertoi saaneensa puristettua hinnasta vielä viimeiset 500 e pois ja saisimme auton siihen hintaan, millä olimme sanoneet tekevämme kaupat. Jes!

 

Jyväskylän ja jonkun muun paikkakunnan tarjouksen olisi lopulta pitänyt erota usealla satasella, että olisimme lähteneet tekemään kauppaa muualle. Sen verran siitä olisi vaivaa ja tuttu myyjä on kuitenkin aina tuttu myyjä. Etenkin, kun kyseessä on niin hyvä tyyppi mitä Jarno on. :)

Parin päivän päästä suuntasimme Autotarvikkeelle tekemään kaupat uudesta Seat Leonista. Tilaukseen pistettiin lopulta seuraavanlainen auto:

SEAT Leon 1,4 TSI 150 ACT FR DSG

- Ulkoväri: Lima Green I3I3

- Istuinverhoilu: Uusi Leon FR Black

- LED Pack

- LED-sisävalopaketti

- Mukautuva vakionopeudensäädin

- Navi system -audio- ja navigointijärjestelmä

- Mapcare (sis. Euroopan kartasto)

- Pysäköintitutka edessä ja takana, optinen pysäköintiavustin 

- SEAT Sound system (10 kaiutinta, subwoofer), tilapäinen varapyörä

- Moottorilämmitin ja sisähaara asennettuna

- Viimasuoja

- Kangasmatot

Vielä viime hetkellä tingimme mukaan kangasmatot, jotka olimme unohtaneet sisällyttää alkuperäiseen Jarnolle laittamaamme tarjouspyyntöön. Lisäksi saamme kylkiäisenä jo edellisviikon tarjouksessa mukana olleet pienet ekstrat: Seat ensiapulaukku (koska nykyinen ei mahdu istuimen alla olevaan lokeroon...), Seat takki ja Defa Termini sisätilanlämmitin. Erityisesti sisätilalämmitin oli tosi kiva lisä, sillä olisimme joutuneet ostamaan sen muutenkin, koska Polon lämmitin Defa Termina on Leoniin turhan paksu.

Leonin autoverollinen kokonaishinta lisävarusteineen oli 32396,73 e eli 16000 euron välirahalla Polosta saatiin hyvitystä 16396,73 e. Hyvityshinnan euromäärä ei tosin meitä hirveästi kiinnostanut, koska käytännössä vain sillä oli merkitystä, miten paljon pitää maksaa väliä että vanha auto vaihtuisi uuteen.

Vanteet

Tarkkasilmäisimmät lukijat huomasivat edellisessä merkinnässäni ristiriidan: valitin 18” vanteiden meluisuudesta, mutta olin laittanut ne silti tarjouspyyntöön. Todellisuudessa autoon on ollut koko ajan tulossa FR-varustetasossa vakiona olevat 17” vanteet. Suunnittelimme vain alunperin myyjän kanssa sellaista puljausta, että vaihdettaisiin pyörät päikseen showroomissa olevan Leonin kanssa, jolloin liikkeelle jäisi isot edustavat vanteet ja me saisimme FR:n perus 17” vanteet. Tämä siksi, että led-valot ja 18” vanteet sisältävä FR Pack on halvempi kuin pelkät ledit sisältävä LED Pack (730 vs 770 e, missä ei ole mitään järkeä!). Kaupantekovaiheessa myyjä vaihtoi FR Packin kuitenkin LED Packiin, niin ei tarvitse säätää.

Mieheni olisi huolinut Leoniin 18” vanteet, mutta minä halusin ehdottomasti pienemmät, koska ainakin kuvittelen niiden olevan hiljaisemmat. Lukijalta tosin tuli jo kommenttia, että myös 17” on meluisat. Noh, kuulostellaan niitä sitten kun auto tulee. Voi olla, että vaihdatan saman tien uudet hiljaiset kesärenkaat tehtaan “random”-renkaiden tilalle. Riippuu siitä, millä renkailla auto tulee tehtaalta.

Style-varustetason vakiona olevilla 16” pyörillä Leon olisi tietysti hiljaisin ja myös taloudellisin. Sen verran minussa on kuitenkin turhamaisuutta, että en kelpuuta niitä. Mielestäni ne vain ovat liian läskit urheilulliseen autoon.

Odottavan aika ei olekaan niin pitkä

Seat Leonien toimitusaika on 2,5-3 kuukautta. Tämänhetkisen arvion mukaan vihreän ihanuutemme tuotantoviikko on kuulemma 15 eli kuuden viikon päästä; kahdeksan viikkoa tilauksesta. Suomeen auto ehtii toukokuussa. Ei minusta mitenkään paha aika odottaa. Nyt odotetaan vain jännityksellä, kumpi ehtii ensin: vihreät lehdet puihin vai vihreä Leon meille!

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!