POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla audi

Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?

tiistai 07.02.2017 Avainsanat: Audi , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Tapahtuma

Miltä tuntuisi ajaa autolla laskettelurinnettä ylös? Siitä lähdin ottamaan selvää, kun Audi Quattro Tour pysähtyi Riihivuoreen tammikuun lopulla.

Kiertueella oli koeajettavana ainakin kymmenen eri Audia; Q2:sta SQ7:aan ja monta A:ta välissä. Valtava määrä, mutta ei selvästikään liikaa, sillä aurinkoisena lauantaipäivänä autot tuntuivat olevan jatkuvasti menossa ja osaa joutui jonottamaankin.

Minua kiinnosti Quattro Tourilla eniten Audin uusi pieni katumaasturi Q2, sillä isäni haaveilee sellaisesta. Mutta siinä missä isälleni riittäisi noin 32 000 e maksava 1,0-litrainen perusmalli, oli kiertueauto huomattavasti paremmin varusteltu ja maksoi noin 60 000 e. Olisi ollut kiinnostavaa tietää, mitä kaikkea siinä oli, mutta en tajunnut katsoa varustelistaa ja kiertueen nettisivuilla autoista ei tyhmästi kerrota muuta kuin moottorikoko. Mutta hinnan perusteella sanoisin, että kaikilla herkuilla! 

Uusi Audi Q2 on nätti ilmestys. Yllättäen takavaloista tulee ihan mieleen Polo.

Saapuessani Riihivuoreen puolilta päivin Audi Q2 oli ajossa ja seuraavakin ajovuoro oli jo varattu. Noh, mitäs muita Audeja olisi vapaana? Ainakin A4 ja A6, mutta valitsin silti koeajoon alemman keskiluokan A3:n. Tykkään näet eniten koeajaa saman kokoluokan autoja, kuin itsellänikin on, ja jollainen voisi periaatteessa olla seuraava autoni - vaikka juuri nyt autonvaihto ei olekaan ajankohtainen.

Lyhyellä koeajolla ei ehtinyt erityisemmin perehtyä auton varusteisiin, vaan aika meni lähinnä ajo-profiilien tunnusteluun. Autona siinä ei ollut valitettavaa, vaan se tuntui yksinkertaisen hyvältä. Tämä oli merkille pantavaa, sillä yleensä huomaan autoista heti muovisuutta tai tyhmiä ratkaisuja, mutta A3:sta huokui laadukkuus. Toki onhan se toki ihan eri hintaluokassakin kuin esimerkiksi kattavasti koeajamani Toyota Auris.

Ihanan pirteän keltainen A3, takana jyhkeä Q5. Ja muuten onkin aika tyhjää...

A3:n koeajon jälkeen pääsin Q2:n rattiin. Olipas siinä tottumattomalle korkea ja ryhdikäs istuma-asento! Erityisesti jalkojen asennosta polkimilla tuli mieleen edellinen automme Volkswagen Polo, jossa myös oli vähän pystympi ajoasento. Muuten ei ollut valittamista. Kyllä tämä varmaan isälle kävisi, mutta 150-senttistä äitiäni varten autoon pitäisi kyllä ottaa lisävarustelistalta sähköinen takaluukku. En usko että hän ylettäisi sulkea sitä käsin, vaikka luukku ei noussutkaan yhtä korkealle kuin edellisessä kirjoituksessa kertomassani Toyota C-HR:ssä.

Nelivedoissa oli siistiä se, miten kiihdytyksissä tunsi, että kaikki pyörät vetävät. Rajansa kuitenkin kaikella. Oli kohtuullisen liukas keli ja kun kiihdytin Q2:lla maantielle lähes talla pohjassa, auto tahtoi vähän heittelehtiä.

Q2:ssa siisteintä oli virtuaalinen mittaristo, jonka toimintoja koitin ehtiä räplätä ajon aikana parhaani mukaan. Eli oikeasti aika vähän. Pitäisi joskus ottaa joku Audi koeajoon ihan vain virtuaalimittariston koeajoa varten, että pääsisi oikeasti tutustumaan siihen.

Audin virtuaalinen mittaristo oli hieno! Ratin takana oleva läpinäkyvä levy on hud-näyttö, josta näkee auton nopeuden ja vallitsevan nopeusrajoituksen.

Hei mutta niin, mitenkäs se laskettelurinteen ajaminen sujui? Totta puhuen ihan laskettelurinteessä ei ajettu, vaan sen vieressä kulkevaa huoltotietä pitkin. Sen verran jyrkkä ja liukas rinne oli kuitenkin kyseessä, että en lähtisi sitä yrittämään omalla autollani. Etenkin, kun Leonissa on kitkarenkaat alla. Mutta arvatkaapa mitä? Kitkarenkaat oli Audeissakin! Ja niin vaan niillä painettiin mäkeä ylös lumi pöllyten.

Audi Q3 paahtamassa rinnettä ylös.

A3:lla pysähdyin esittelijän toiveesta testiksi puoleen väliin rinnettä. Oli hämmästyttävää, miten se pystyi lähtemään uudestaan liikkeelle, matkaa kun vaan painoi kaasua. Q2:lla sen sijaan meinasi tulla vähän vaikeuksia, tosin vika taisi olla enemmän kuskissa kuin autossa.

Pysäytin Q2:n varmaankin rinteen jyrkimpään kohtaan, koska halusin ottaa näkymästä valokuvan. (Tuo ylempänä oleva mittaristokuva.) Yrittäessäni lähteä uudestaan liikkeelle, renkaat sutivatkin tyhjää ja kun painoin jarrun pohjaan, auto valui hieman taaksepäin. Esittelijä tuumi, että saatamme joutua peruuttamaan vähän loivemmalle kohdalle ottamaan vauhtia, mutta halusin kokeilla vielä kerran. Painoin nyt kaasua vain aavistuksen ja vähitellen auto lähtikin nousemaan mäkeä ylös. Eli ensimmäisellä yrityksellä olin vain painanut liikaa kaasua, kun tuntui, että mitään ei tapahdu. Kitkoilla kun ei kuule edes mitään rahinaa. 

Yhteenvetona pikaisista koeajoista sanoisin, että hämmästyttävän hyvä on kitkarenkailla varustettujen nelivetojen eteneminen. Kantsii käydä kokeilemassa jos kiertue sattuu omalle kohdalle!

Audi Q2 parkissa, ilmeisesti A4 ajaa ohi. Oli vähän haasteita tunnistaa... :D

Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta

keskiviikko 30.09.2015 Avainsanat: Audi , Leonidas , Seat , Seat Leon , Tapahtuma , Volkswagen

On perjantai-ilta klo 17.30 ja olemme suuntaamassa ystäväni kanssa Jyväskylän Autotarvikkeen naisteniltaan. Ystäväni on hieman huolissaan sopiiko hän joukkoon, sillä hän ei tiedä autoista hirveästi. Ja mitä automerkkejä liike edes myy? Ei huolta, tänään ei autovouhoteta. Autotarvikkeen sekä Likkojen Lenkin ja Fashion Unitin organisoimassa tyyli-illassa on ohjelmassa on liikunta- ja muotinäytös, tuote-esittelyjä, buffet-ruokailu ja arvontaa. Ja miehiltä pääsy kielletty - tämä on naisten juttu!

Kutsu naisten tyyli-iltaan tupsahti postissa pari viikkoa ennen tapahtumaa.

Saapuessamme paikalle autoliikkeen piha on jo ääriään myöten täynnä ja meidät ohjataa jättämään Leonidas Keskisuomalaisen parkkipaikalle. Kutsussa sanottiin, että auto saa jäädä kotiin, mutta enhän minä malttanut hylätä sitä. Alkoholittomat juomat kelpaavat hyvin, kun vastineeksi saa kulkea oman aikataulun mukaan.

Ilmapalloin ja ulkotulin koristellulla sisäänkäynnillä meidät toivottaa kädestä pitäen tervetulleeksi myyntipäällikkö Vesa Raivio. Jätämme takit narikkaan ja astumme sisään Audien esittelyhalliin, jossa käy kova kuhina. Paikalla on ihan valtavasti sakkia! Autot ovat saaneet tehdä tilaa erilaisille esittelypisteille: on vaateliikkeitä, kosmetiikkaa, tietokoneapua(!) ja liikuntakeskusta vain muutaman mainitakseni.

Liikkeen sisäänkäynnillä on vakuuttava meininki.

Yhdessä kulmassa hengaa automyyjiä ja bongaan myös meille Leonin myyneen Jarnon. Kaupanhieronnan yhteydessä tutuksi tulleen myyjän kätteleminen tuntuu liian korrektilta ajatukselta, mutta onneksi Jarno on samaa mieltä ja halaa minua lämpimästi. Hauska nähdä pitkästä aikaa!

Myyjien viereisellä standilla moikkaan huoltoneuvojia. Seateista vastaava Jari kertoo järjestelleensä kaikki asiat valmiiksi Leonin huoltoa varten, minkä varasin edellisellä viikolla. Korjataan mm. ovien resonointiäänet, joihin liittyen oli löytynyt monta tehtaan ohjeistusta.

Pöydällä olevasta korista nappaamme ystäväni kanssa muutamat Volkswagen-heijastimet; hän kuplavolkkarin pojalleen minä tietysti VW-logoja. Polon myyjä Mika vinkkasi minulle niistä muutama vuosi sitten, mutta ne ehtivät harmikseni loppua ennen kuin sain omani eikä maahantuojaltakaan löytynyt kuin kupliksia. Joskus viime vuonna sain lopulta himoitsemani logoheijastimet, kun sattumalta bongasin niitä somesta ja volkkarin tiedottaja lähetti niitä minulle pari kappaletta. Mutta ei haittaa vaikka niitä on enemmänkin, riittääpähän useampaan takkiin.

Tuttujen moikkaamisen jälkeen käymme Sats-Elixian kehonkoostumusmittauksessa ja sen jälkeen tutustumme muiden esittelypisteiden tarjontaan. Melkein kaikilla on jokin arvonta ja kynät sauhuten koitamme parantaa voittomahdollisuuksiamme. Continental-renkaiden pisteellä koemme kuitenkin pettymyksen, sillä siellä ei arvotakaan rengassarjaa, vaan tarjolla on vain suklaata ja muuta pientä. Juuri kun olisimme molemmat tarvinneet uudet talvirenkaat! 

Yellow Clothesin pisteellä Audin vanteet olivat päätyneet vaatetelineiksi. :D 

Esittelypisteiden kiertämisen jälkeen suuntaamme Volkswagenien esittelyhalliin, jossa on jo hyvää vauhtia menossa toimitusjohtajan tervetuliaispuhe. Missaamme puheen alkuosan, mutta yllättäen missaamme myös sen osan jonka olemme paikalla - äänentoisto on todella huono. Harmittaa, etten kuullut puhetta, joten päätän pyytää toimitusjohtajalta tiivistelmän siitä myöhemmin illalla. Puheen päätteeksi toimitusjohtaja esittelee liikkeen henkilökunnan autosihteereistä ja myyjistä huoltoneuvojiin. Tämä on mielestäni kiva idea, sillä heidän kanssaanhan liikkeessä pääosin asioidaan.

Toimitusjohtajan tervehdys.

Esittelyjen jälkeen mikkiin tarttuu illan virallinen juontaja. Jutut ovat hyvät, mutta vieraat ei malta enää oikein kuunnella, vaan tungeksivat kohti buffettia. Hieman epäkohteliasta mielestäni. Jäämme ystäväni kanssa kuuntelemaan mitä juontajalla on kerrottavaa ja palaamme sitten katsomaan loput esittelypisteet. Tässähän on vielä koko ilta aikaa syödä!

Hiljainen hetki esittelypisteillä on myös hyvä hetki kuvata Audi TT:tä. On se aika namupala!

Buffetruuhkan hellitettyä suuntaamme syömään. Lavalla soittaa pieni bändi, joka meinaa saada jalan vipattamaan, vaikka minä en siis todellakaan tanssi! Ruoka on hyvää ja naisia ajatellen tehty. Mietimme, että miehet olisivat varmasti kaivanneet lihaisampaa kattausta. Nyt nautiskelemme juustosalaattia, katkarapusalaattia ja broileriwokkia sekä puna- ja valkoviiniä. Ystäväni huolehtii ystävällisesti minunkin juomalipuistani, koska valitsin itse vesilinjan.

Omnom, ruokaa. Lattia ei ehkä ole fiinein paikka istua, mutta mitä siitä.

Ilta jatkuu liikuntaesityksellä ja muotinäytöksellä. Note to self: muista ladata kamera, jos lähdet jonnekin! Kamerasta loppui akku jo alkuillasta, joten joudun kuvaamaan muotinäytöksen kännykällä. Siellä onkin yksi tosi ihana mekko, jota on pakko mennä sovittamaan esi viikolla. Muuten asut eivät niinkään kiinnostaneet, mutta halusin kuvan jossa on malleja catwalkilla ja takana hieno Beetle. Auto olisi vain saanut olla vähän enemmän esillä!

Beetle ja Specsaversin silmälasimuotia.

Ennen kotiinlähtöä ehdin jututtaa Autotarvikkeen toimitusjohtajaa Seppo Huhtasaarta. Hän on hieman huolissaan, että aionko kysellä Volkswagenin päästöskandaalista mutta huoli on turha - vaikka järkyttävä tapaus onkin, se ei liity tähän iltaan mitenkään. Sen sijaan pyydän häntä kertomaan parhaat palat tervetuliaispuheesta ja kyselen muutenkin faktoja liikkeestä. 

Jyväskylän Autotarvike on kaupungin suurin autoliike ja Suomen vanhin Volkswagen-jälleenmyyjä. Uusia autoja myydään vuodessa reilu tuhat, mikä jakaantuu merkeittäin seuraavasti: Volkswagen 500 kpl, Audi 260 kpl, Seat 140 kpl ja Volkswagen hyötyautot 140 kpl. Vaihtoautoja menee vuodessa noin 3500 kpl. Huhtasaari on erityisen ylpeä siitä, että Autotarvike-konsernin omistaa pitkän historian omaava jyväskyläläinen sukuyritys R. Ruth Oy ja sen maksamat verot jäävät Jyväskylään. Liikkeen historia on kuulemma ollut myrskyisä ja 73 vuotta onkin todella kunnioitettava ikä autokaupalle. 

Huhtasaari haluaa kiittää ennen kaikkea liikkeen merkkiuskollisia asiakkaita: ilman heitä ei olisi meitä. Uskolliset asiakkaat myös mahdollistavat tällaisten erityistapahtumien järjestämisen. Tyyli-iltaan lähetettiin kutsu tuhannelle naiselle, jotka ovat ostaneet Autotarvikkeelta auton lähivuosina. Tilaisuuteen saapui yli 400 naista ja tulijoita olisi ollut enemmänkin, mutta suuremmalle joukolle ei yksinkertaisesti ollut tilaa. Illan fiilis on kuulemma ollut todella hyvä ja ihmiset ovat tykänneet kovasti olostaan.

Juttelen Huhtasaaren kanssa muutenkin ja kerron, kuinka kotoisaa Autotarvikkeelle on aina tulla, kun liikkeessä on niin paljon tuttuja. Välillä tuntuu, että pitäisi käydä vain siksi, että voisi kysyä huoltoneuvojien kuulumiset! Huhtasaari nyökyttelee, että heistäkin olisi mukavaa, jos asiakkaat kävisivät muulloinkin kuin pakottavan tarpeen tullen. Minun on myös pakko tunnustaa, että lempimyyjäni vuoden takainen irtisanominen oli aikamoinen shokki ja se on painanut pitkään mieltäni. Huhtasaari ei tietenkään voi kertoa minulle tapahtuneen yksityiskohtia, mutta keskustelumme jälkeen minusta tuntuu, että olen lopulta sujut asian kanssa. Ja tuntuu muuten myös siltä, että minulla on nyt yksi uusi tuttu lisää. :D

Kello on 21:05. Tapahtuma on päättynyt virallisesti klo 21 ja automyyjillä on jo kova tohina päällä, kun järjestelevät paikkoja ja ajavat Volkkareita takaisin esittelyhalliin. Rivakkaa toimintaa! Me suuntaamme viimeisten vieraiden joukossa narikkaan, josta mukaan tarttuu vielä hieman matkaevästä. Nordea jakoi myös kotiinviemiseksi myös ruusuja, mutta ne ovat näköjään ehtineet loppua. Se ei kuitenkaan fiilistä himmennä, vaan tyytyväisinä suuntaamme kohti kotia. Kiitos Jyväskylän Autotarvike, oli hurjan kiva ilta! :)

Tapahtuma on päättynyt, ei muuta kuin autot takaisin halliin.

Uusi Audi A3

sunnuntai 02.09.2012 Avainsanat: Audi , Koeajo

Poikettiin eilen Autotarvikkeella uuden Audi A3 Compact Coupén ensiesittelyssä. Mitään monipuolista arvosteluahan minulta ei koeajetuista autoista koskaan irtoa, mutta tässä joitain ajatuksia.

Tällä kertaa ensiesittely jäi todella vain esittelyksi, sillä liikkeellä oli vain yksi kappale autoja ja niinpä sitä ei päässyt koeajamaan lainkaan. Visiitti jätti siten hieman kylmäksi...

Täytyy sanoa, että pelkkien kylmätyyppienkin perusteella A3 oli kuitenkin varsin miellyttävä tuttavuus. Erityisen vakuuttunut olin istuimen etureunan etäisyyssäädöstä, jolla pitkäjalkaiset saavat istuimesta hyvän reisituen ja toisaalta istuin ei ole liian pitkä meille lyhytjalkaisille. Käytännössä en osaa sanoa oliko istuin riittävän lyhyt minulle koska en autoa päässyt ajamaan, mutta idea ainakin oli mainio.

Ulkonäöltään uusi A3 muistutti mielestäni mitoiltaan kasvanutta A1:stä. Autoliikkeessä ihmettelin, että miksi mieheni meni katsomaan A1:stä, mutta sehän olikin A3. Kuulemma jollekin muullekin oli käynyt samalla tavalla. Mitään erityisen radikaalia muutosta entisen A3 ulkonäköön ei ollut tullut, vaan auto oli edelleen ihan tunnistettavissa itsekseen, se vain näytti miellyttävän freesiltä.

Huomattavin uudistus A3:n ulkonäössä oli mielestäni uudelleen muotoillut valoumpiot niin edessä kuin takana. Led-ketjuista muodostuvat huomiovalot ovat jo ihan vanha juttu, nyt niiden pitää olla katkeamattomia nauhoja! Näyttävät paljon tyylikkäämmiltä. Takavaloista myyjä kertoi ylpeänä, että Audi on yksi niistä harvoista merkeistä, joilla ne on palavat aina. Nykytrendihän on EU-säädöksen myötä se, että takavalot eivät pala päivävalojen kanssa, mutta Audilla ne palavat silloinkin. Hienoa!

Uusi A3 on ensimmäinen auto, joka perustuu VW-konsernin uuteen moduulirakenteeseen, jossa samaa alustaa voidaan muokata eri malleihin sopivaksi. Uuden alustan myötä tulossa on uusi moottorikin, mutta nyt julkaisuvaiheessa joudutaan vielä tyytymään 1.4 TFSI:hin ja pariin muuhun tuttuun ja turvalliseen moottorivaihtoehtoon. Uusi sylinterien lepuutustoiminnolla varustettu moottori tulee joskus, en löytänyt tarkempaa tietoa siitä. Keväällä saadaan nelioviset ja automaattivaihteiset mallit.

Uusi A3 oli oikein sievä ilmestys.

Audi A1

sunnuntai 05.09.2010 Avainsanat: Audi , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen

Tykkään Audeista. Tykkään pienistä ja kompakteista autoista. Niinpä oli itsestään selvää lähteä A1-mallin ensiesittelyyn katsomaan, millaisen pikkuauton Audi on saanut aikaiseksi.

Tietysti olin nähnyt A1:stä kuvia netissä jo kuukausia sitten. Kiinnostuin siitä jo viime talvena kaverini vihjaaman A1-erikoissivuston perusteella, jolla auton värityksen pystyi kustomoimaan haluamakseen. Ekaa kertaa livenä näin auton viikko sitten, kun sellainen tuli vastaan kaupunkiin kävellessämme. Kyllähän sen heti tunnisti Audiksi etusäleikön ja led-valojen perusteella.

A1:n esittelyssä ei käynyt alkuunkaan samanlainen kuhina kuin Volkswagen Polon ensiesittelyssä vuosi sitten. Mutta eipä ole autotkaan ihan samassa hintaluokassa. Kauppakassin kun voi saada edullisemminkin. Toisaalta, A1 onkin premium-luokan kauppakassi. Halvimmillaan auton hinta lähtee vajaasta 23000 eurosta, mutta ennen kuin huomaakaan, on mukaan napsinut lisävarusteita helposti niin, että auton hinta kolkuttelee 30000 euroa.

Oikeasti luulen, että A1:n suunnittelijat itkisivät, jos autoa kutsuisi kauppakassiksi. Ideana lienee ennemminkin tuoda pieni ja persoonallinen auto niille, jotka haluavat korkeaa laatua, mutta joilla ei ole tarvetta sedanin kokoiselle rohjakkeelle. Periaatteessa A1 on Audin vastine VW Polon kokoluokkaan, mutta se ei ole niin käytännöllinen kuin Polo. A1:stä on jossain verrattu Volkswagen Sciroccoon ja itsekin pidän niitä hieman toistensa kilpailijoina. Molemmat ovat sporttisia ja massasta erottuvia autoja.

Jyväskylän autotarvikkeen sisätiloissa oli esiteltävänä saman värinen A1 kuin millainen se on kaikissa mainoksissa. Kattokaaret olivat tietysti kontrastiväriset, mikä on yksi A1:n tunnusmerkki. En osaa sanoa pidänkö siitä. Onhan se ihan hauska idea ja tuo vähän eroa muihin autoihin, mutta samalla se saa auton katon näyttämään vähän irtonaiselta. Kukin tehköön omat ratkaisunsa. Kontrastiväritys maksaa noin 600 e.

A1 on todellisuudessa paljon punkeromman näköinen kuin esitteiden kuvissa. Keula on taattua Audia, mutta B-pilarista taaksepäin muotoilu ei ole mielestäni niin onnistunut, sillä perä näyttää sivusta katsottuna melko tavanomaiselta pikkuautolta.


Ihmisiä ei ollut esittelyssä hirveästi ja myyjiäkään ei tuntunut hirveästi kiinnostavan auton esittely, joten saimme katsella autoa rauhassa. Koska emme olleet autosta yhtä kiinnostuneita kuin uudesta Polosta, emme tutkineet joka koloa niin tarkkaan. Kävi kuitenkin selväksi, että nelipaikkainen auto on käytännössä vain kaksipaikkainen. Takapenkin kohdalla katto laskee niin paljon, että 180-senttinen mieheni ei pystynyt istumaan siellä suorassa, koska hänen päänsä osui kattoon. Mutta kuten myyjä meille myöhemmin totesi, isommalle ihmisjoukolle on kyllä myynnissä isompia Audeja. Voin siis ottaa A1:een kyytiin vain lyhyitä kavereita.

Koeajolle saamamme A1 oli automaattivaihteinen ja varusteltu kaikenlaisilla kivoilla herkuilla. Auto oli kotoisan kokoinen ja tykästyin sen tuntumaan välittömästi. Samalla tavalla, kuin rakastan kaverini Audi A3:a. Minut ja Audi on selvästi luotu toisillemme. Valitettavasti rahapussiani ja Audin hintaluokkaa ei...

A1 oli kiva ja ketterä ajettava. 1.4 TFSI moottori kiihdytti auton satasen nopeuteen todella ripeästi ja sillä oli helppo liittyä ruuhkaisellekin moottoritielle. Ripeästä kiihtymisestä huolimatta auto oli erittäin hiljainen. Kaikki hallintalaitteet olivat hyvin käden ulottuvilla, joskin ohjauspyörässä ja viiksissä oli toimintoja niin, että heikompaa olisi hirvittänyt. Osasin käyttää niistä suurinta osaa heti, tosin vain siksi koska olin kokeillut niitä vastikään P:n A3:ssa. Tosin tässä toimintoja oli vielä enemmän ja osa jäikin edelleen hämärän peittoon. Kojelaudasta ylös nousevaan radion hallintapaneeliin en koskenut, enkä myöskään kokenut sitä mitenkään tarpeelliseksi ominaisuudeksi. Siinä tuntui olevan toimintoja ihan riittävästi ainakin sen perusteella kuinka paljon aikaa ajaessani mieheni käytti sen testailuun.

Yllättävän pienikokoisessa ohjauspyörässä riitti nappuloita. Kuvassa oikealla näkyy radion monitoiminäyttö, jonka voi tarvittaessa kääntää alas piiloon.


Hauska piirre A1:ssä oli että sen moottori sammui jokaiseen risteykseen pysähtyessäni. Parin sekunnin päästä pysähtymisestä auto hiljeni ja ajotietokoneen yläreunaan tuli ilmoitus Start-Stop-järjestelmän aktivoitumisesta. Kaasua painaessa auto käynnistyi ja lähti liikkeelle välittömästi, joten muuta liikennettä moottorin sammuminen ei hidastanut. Ja eihän se voisikaan toimia niin. En tiedä säästääkö auto polttoainetta jos pysähdys on vain muutaman sekunnin luokkaa, mutta pidemmissä valoissa seisomisissa voisi kuvitella pakokaasupäästöjen olevan aika paljon nykyistä pienemmän, jos kaikki autot sammuisivat samalla tavalla.

Olin kyllä pettynyt A1 värivalikoimaan. Erikoissivuston suunnittelutyökalu antoi ymmärtää, että auton ulkonäkö olisi todellakin kustomoitavissa, mutta värivaihtoehtoja ei ole loppujen lopuksi tarjolla kuin kymmenen ja nekin kaikki sitä tavallista tylsää sinistä ja mustaa. Vaaleansininen, ruskea ja viininpunainen olivat tavallisuudesta hieman poikkeavia värejä, mutta eivät siltikään massasta erityisesti erottuvia. Kattokaarien värivalikoima oli vielä suppeampi; yksi vaihtoehto per koriväri; eikä kaikkiin koriväreihin ilmeisesti edes saa kontrastiväritystä. Tuntuikin, että auton sisätilojen väritys on huomattavasti koria muokattavampi.

Koeajamani A1 sisätilojen värityksessä oli käytetty mustaa ja harmaata, joka jatkui myös ilmansuuttimien kehyksissä ja ovien verhoilussa. Hyvältä näytti. Taustalla toinen A1 näyttää murjottavan takalamppujen ilmeen perusteella.


Palautettuamme auton kyselimme siitä vielä hieman automyyjältä ja keräsimme mukaan kasan Audin esitteitä. Koeajoauton arvo lisävarusteiden kanssa oli hulppeat 34000 euroa, mikä on 12000 euroa perusmallia enemmän. Kyllähän sillä mielellään ajaisi, jos sellainen sattuisi taivaasta tipahtamaan. Keräsimme mukaamme kattavan nivaskan A1 esitteitä, joita on kiva lueskella kotona ja haaveilla. Tosin jatkan ehkä sittenkin haaveilua Sciroccosta, joka on tilavampi ja urheilullisempi.

Hieno Audi ja nuiva Audimies

sunnuntai 21.02.2010 Avainsanat: Audi , Koeajo , Muilla autoilla ajaminen

Vietimme eilen ystäväni Nioben kanssa kunnon tyttöjen päivän. Aloitus oli siskoni mielestä äijämäinen, mutta meille kyllä erittäin mieluinen: kävimme koeajamassa nelivetoista Audi A3:a Audi quattro tour -tapahtumassa.

Laajavuoressa ei näkynyt juuri ketään, kun saavuimme paikalle tasan kymmeneltä aamulla. Laajarin seinustalla oli kuitenkin rivissä erilaisia quattro touria mainostavia Audeja, joten pujahdimme niiden välissä olevasta ovesta sisään katsomaan, olisiko siellä vähän enemmän elämää. Aulassa vastassa oli valtava Q-sarjan Audi (Kuinka ihmeessä se oli saatu ajettua sisään?) sekä hieman sivummalla tiski, jossa saattoi ilmoittautua koeajolle. Vaikka tiskillä ei ollut edellämme kuin kaksi miestä, tuntui oman vuoron saaminen todella pitkältä ajalta. Ehkä oli kyse vain aamukankeudesta, mutta hukassa tuntuivat olevan niin autot, avaimet kuin tietoliikenneyhteydetkin.

Tiskin lähistöllä jonottaessamme paikalle ilmestyi mies, joka halusi koeajaa Q7:ää. Hänellä oli jo sellainen, mutta sillä oli ajettu jo paljon ja uudempi kiinnosti. Tukeva vanhempi Audin edustaja otti asian hoitaakseen erityisellä innolla ja tuli meidän ja ilmoittautumistiskinkin väliin selvittämään missä ko. auto oli menossa. Siinä edustaja sitten pyöri paikallaan ympyrää, viittoili ja osoitteli sormellaan jonnekin meidän taaksemme niin että oli vähällä työntää sormensa suoraan naamalleni. Edustajan käytös oli sitä luokkaa, että tunsimme olevamme kuin ilmaa tai vähintään näkymättömiä. Oli kyllä niin nuiva mies että oksat pois. (Terveisiä vaan Jyväskylän autotarvikkeelle, jonka palkkalistoilla ko. henkilö näyttäisi olevan.)

Lopulta saimme ilmoittauduttua ja edellistä mukavampi audimies johdatti meidät tuliterän A3 Sportback 2.0 TDI quattron luo. Sinänsä oli tyhmää valita testiin A3 kun isompiakin olisi ollut tarjolla, mutta koska se on meidän molempien suosikki Audin mallistosta, niin valinta oli aika selvä. Olisin tosin halunnut ajaa automaattivaihteista autoa, mutta vaikka suuri osa kiertueen Audeista näytti olevan automaatteja, ei A3 sitä kuitenkaan ollut.

A3:ssa oli hienot vanteet.


Ensimmäisestä kuskista ei tarvinnut kinata, vaan Niobe ilmoitti suoraan että minä ajaisin. Mikäpäs siinä. Audin edustajalle riitti takapenkkipaikka, joten saimme naiset istua molemmat edessä, mikä oli oikein jees.

Heti liikkeelle lähtiessä sammutin Audin vahingossa. Se ei ollut siitä moksiskaan, vaan käynnistyi itsestään uudelleen. Mitä ihmettä?! Autossa oli sammutus-käynnistys-automatiikka, jolla kulutusta saadaan pienennettyä, kun auton voi sammuttaa vaikkapa liikennevaloihin. Näytti toimivan mainiosti myös vahingossa sammuttamisen kanssa. Ei muuta kuin kytkin ohjaan ja auto käynnistyi uudelleen. Kätevää!

Päästyäni liikkeelle huomasin heti, että auto kuulostaa hassulta. Bensalla käyviin autoihin tottuneena dieselkone kuulosti minusta siltä, kuin se ei olisi millään jaksanut vääntää valitulla vaihteella vaan mourusi, että saisko pienempää vaihdetta kiitos. Jaksoi se kuitenkin. Minä nyt en tiedä autoista juuri mitään, mutta mielestäni auto ei tuntunut eroavan bensalla käyvistä autoista mitenkään muuten kuin ääneltään. Mieheni kertoo aina kuinka hänen isänsä diesel-mersulla ohitus perustuu yllätysmomenttiin, mutta ne ajat taitavat olla takana päin.

Koeajolenkin oli ilmeisesti tarkoitus ajaa Laajavuoresta Palokkaan ja sieltä moottoritietä Kirriin päin, mutta vanhasta tottumuksesta lähdin vahingossa Palokasta motarille kohti kaupunkia. Eipä siinä mitään, sitten ajoin vaan kaupungin kautta takaisin Laajavuoreen. Lenkin päätteeksi testattiin nelivedon mahtia suuntaamalla nokka kohti Laajavuoren huipulle vievää huoltotietä. Tie oli näyttä hurjalta, mutta neliveto kulki kuin tasaisella olisi ajanut. Se oli siistiä. Vähän jäi kyllä harmittamaan etten tajunnut pysähtyä mäessä, vaan ajoin yhtä soittoa koko matkan ylös saakka. Neliveto olisi varmaan lähtenyt mäestäkin liikkeelle kuin tasaiselta.

Hurja mäki ylös Laajavuoren päälle. Edellä toinen Audi.

Takaisin alas. En tiennytkään että Jyväskylässä on näin komeita maisemia!


Lasketeltuani huoltotien takaisin alas vaihdoimme kuskia ja Niobe ajoi vuorostaan Audilla lenkin. Motarille, kaupunkiin ja sitten Laajavuoren laelle. Mietin, että olisi ollut kiva testata vielä joku automaattivaihteinenkin auto, mutta koska kaikki esittelyautot olivat menossa, tyydyimme hyppäämään takaisin Poloon (joka kuulosti yhtäkkiä melko kovaääniseltä) ja suuntasimme ... minnekäs muualle kuin Laajavuoren päälle. Oli pakko kokeilla, hyytyykö Polo mäkeen vai jaksaako vääntää ylös. Jaksoi se, mutta ei ollut alkuunkaan yhtä kepeää meno kuin nelivedolla. Econen näytti mäelle kivutessa kulutuslukemia 22-28 litraa satasella, mutta valitettavasti en tajunnut katsoa Audin kulutusta lainkaan, joten mitään vertailutulosta ei ole antaa.

Koeajolla oli tosi kiva käydä, mutta autosta minulla ei ole hirveästi mitään sanottavaa, sillä se oli kuitenkin lähes sama auto kuin P:llä. Vain vetotapa ja moottorityyppi erosivat toisistaan. (Nyt joku sankari siellä takavasemmalla tietty huomauttaa että nuohan ovat merkittäviä eroja, mutta minulle ne eivät ole.) A3 on kiva ajaa ja kivan näköinen, ei siitä pääse mihinkään.

Jos nyt jotain sanoisin, niin koeajolla tulin jälleen siihen tulokseen että vaihteensuosittelija on mainio keksintö. Ajotietokone näyttää mikä vaihde on silmässä ja millä olisi taloudellisinta ajaa. Vaihteiden käyttö oli helppoa, mutta molemmat huomasimme, että vaihdekeppi liikkuu hyvin pienellä alueella ja vaihtaessani vaihdetta neloselle se menikin vahingossa kutoselle. Aika yllättävää, koska neloselle vaihtamisen ei mielestäni pitäisi vaatia kepiltä mitään sivuttaisliikettä ja nyt ilman sivuttaisliikettä sainkin sen kutoselle. Eli luultavasti olen painanut keppiä vahingossa ihan pikkuisen oikealle, jolloin päädyttiinkin jo eri vaihteelle. Sitten vielä yksi asia mihin A3:ssa olen kiinnittänyt huomiota on suuret sivupeilit. Peilit ovat varmaan puolet isommat kuin Polossa ja jos uuteen Poloon vertaa, niin ne ovat suorastaan valtavat. Taustapeili puolestaan ei ole kovin iso, kun takaikkunakaan ei ole. Vähän tuli jopa Sciroccon takanäkymät mieleen, vaikka A3:n takaikkuna on varmasti isompi.

Itse tapahtumasta meille jäi melko laimea maku suuhun, emmekä oikeastaan tunteneet itseämme erityisen tervetulleiksi. Lähinnä sen ylimielisen edustajan vuoksi. Kyydissämme istunut edustaja oli ihan mukava, mutta palattuamme lähtöpaikkaan hänkin liukeni paikalta hyvin vikkelästi. Itse en ehtinyt edes kiittää koeajosta. No, saatiin me sentään lahjaksi Audi-heijastimet, jollaista Q7-mies ei tainnut saada. Ehkä ne oli tarkoitettu vain lapsille ja hyvin innokkaille naiskuskeille, jotka vasta haaveilevat Audeista.

Audi-heijastin.
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!