POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla ajovarusteet

HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!

sunnuntai 17.09.2017 Avainsanat: Ajovarusteet , Moottoripyöräily

Olin tässä jo jonkun aikaa (lue: pari vuotta) miettinyt, että olisi näppärää olla moottoripyöräkypärä, jossa olisi sisäänrakennettu aurinkovisiiri. Minua nimittäin häikäisee tyyliin aina, vaikka olisi pilvinenkin sää, joten käytän aurinkolaseja lähes aina moottoripyöräillessä.

Aurinkolasit ovat kuitenkin hieman ärsyttävät tunkea kypärän alle, vaikka niissä onkin suorat sangat. Lisäksi ne alkavat aina pidempään ajaessa painaa päätä, koska pehmusteen silmälasiurat eivät ole aivan optimaalisella korkeudella. Sitten jos ajaessa aurinko meneekin kunnolla pilveen, aurinkolasit ovat turhat ja pitää pysähtyä ottamaan ne pois. Mutta mihin laitan ne? Ajotakin taskussa ei oikein ole tilaa kotelolle ja ilmankaan ei viitsisi säilyttää.

Että näin, eiköhän tässä ollut jo riittävästi perusteluja, että saan lähteä kaupoille?

Totta puhuen sovitin aurinkovisiirillistä HJC IS-17 kypärää jo joitakin vuosia sitten moottoripyörämessuilla, mutta ei tullut kauppoja, koska se kiinnitettiin pikalukolla. Olen siinä uskossa, että D-lenkki on ainut oikea tapa kiinnitystapa, jotta se on aina varmasti kireällä. En kyllä tiedä olisiko se muutenkaan ollut ihan hirveän hyvä laadukas, sillä nyt kun katsoin, niin hintaa näyttäisi olevan vain parisataa. Kuulostaa liian halvalta ollakseen kunnollinen...

Tänä kesänä keksin käydä googlettamaan, millaista tarjontaa HJC:llä on nyt aurinkovisiirillisissä kypärissä. Nykyinen kypäräni on HJC R-PHA 10 ja koska olen tykännyt siitä, oli luontevaa lähteä etsimään uuttakin samalta valmistajalta. Mallistosta löytyikin R-PHA 70, joka vaikutti tupla-D-lenkki -kiinnityksen lisäksi kaikin puolin tarpeisiini sopivalta.

Eipä aikaakaan, kun löysin jo itseni Jyväs-Marinelta sovittelemassa kypäriä mukavan myyjän avustuksella. Käytännössä kokeilin kyllä vain tuota R-PHA 70:ä sekä lähinnä verrokiksi jotain halvempaa, mutta se ei istunut päähäni alkuunkaan. R-PHA 70 istui sen sijaan kuin valettu. Koko oli sama XS kuin vanhassakin kypärässäni, mutta se oli tietty vähän jämptimpi, kun ei ollut muotoutunut vielä omaan päähän.

Aurinkovisiiri avattiin ja suljettiin leuan sivulla olevasta liukukytkimestä. Aluksi tuntui vähän vaikealta löytää sitä käsikopelolla, mutta arvelin, että kyllä sen paikan oppii tuntemaan kun muutaman kerran käyttää. Sain myös käydä ulkona testaamassa visiirin tummuutta. Vaikutti olevan ihan okei, joskin olisin kaivannut testiolosuhteisiin kirkkaampaa auringonpaistetta. 

Aurinkovisiiri avataan ja suljetaan alareunan liukusäätimestä.

Sovittelun jälkeen totesin, että tämä on se mitä tulin hakemaan, joten ostetaan pois. Tässä vaiheessa tuli vasta ekaa kertaa kysyttyä hintaakin! Se oli varsin sopuisa 399 e, sillä ovh on 449 e.

Suurin ongelma olikin arpoa, minkä värisen kypärän haluan. Olin valinnut mielessäni jo valko-punaisen Octar MC-1 mallin, mutta mattapintainen harmaan ja mustan kirjava MC-5SF vei lopulta voiton. Onneksi myyjällä ei tuntunut olevan kiirettä, vaan malttoi palvelella minua koko arpomiseni ajan. :)

Octar MC-1 vai Grandal MC-5SF?

Kokemuksia HJC R-PHA 70 -kypärästä

Ensimmäisen ajolenkin jälkeen olin ihan myyty, sillä integroitu aurinkovisiiri on niin kätevä! Ihanaa päästä eroon aurinkolasien kanssa sähläämisestä! Samat tunnelmat ovat jatkuneet koko kesän. Avausmekanismista täytyy tosin antaa hieman miinusta. Se on sinänsä helppo käyttää, mutta joudun edelleen välillä hieman etsiskelemään sitä leuan sivusta. Se voisi siis olla hieman selkeämmin merkitty.

Painoa aurinkovisiiri toi kypärään parisataa grammaa lisää. Vanha painaa 1200 g, kun taas uudella painoa on 1400 g. En kuitenkaan ole kokenut, että uusi kypärä olisi mitenkään erityisen painava päässä. 

Aurinkovisiiri kasvattaa tietysti myös kypärän ulkoista kokoa, koska mekanismi pitää saada mahtumaan pehmusteiden ja kuoren väliin. Kokoeroa on itse asiassa yllättävän paljon, nyt kun näen ne kuvissa omassa päässäni. 

Wow! Vasta tästä kuvaparista muuten tajusin, miten paljon isompi tuo uusi kypärä on! Hyvin huomaa myös, miten pinlock on paljon isompi kuin ennen.

Ostin uuden kypärän saadakseni aurinkovisiirin, mutta iloiseksi yllätyksekseni siinä oli muitakin plussia.

Parasta on, että se on huomattavasti hiljaisempi kuin R-PHA 10. Se ei myöskään vihellä yhtään moottoripyöräni etupleksin ilmavirrassa. Vanha kypäräni tekee sitä, jos istuu tietyllä etäisyydellä pleksistä, mutta tällä uudella voi olla missä asennossa tahansa ja se on hiljaa. En minä tälläkään ilman korvatulppia ajaisi, mutta siinä missä en aiemmin viitsinyt hirveästi ajaa melun takia 100 km/h, niin nyt se menee ihan mukavasti.

Nettiarvosteluissa R-PHA 70:n on sanottu olevan ihan keskitasoinen ääneneristäjä. Minulla ei ole oman kypäräni lisäksi kokemuksia kuin kaverin SHOEI:n kypärästä ja se oli aika samantasoinen melultaan kuin R-PHA 10.

R-PHA 70 vs. R-PHA 10

Jotkut pitävät moottoripyöräkypärän alla aina huppua, mutta itse taivun käyttämään huppua vasta tosi kylmillä keleillä. Muuten vältän, koska se painaa pehmusteita kasaan. En halua, että joutuisin käyttämään huppua kesäkuumallakin! Muistelisin jopa, että joku myyjä olisi joskus sanonut, että kypärän alla ei pitäisi pitää mitään.

Uusi kypärä on kyllä niin jämpti päähän, ettei sen alle tee mieli edes yrittää laittaa mitään. Se tuntuu kuitenkin ajaessa vanhaa viileämmältä. Mietinkin, että pitääkö säilyttää vanha kypärä kylmien kelien ajoja varten. Kypäriä sovitellessa huomaa selkeästi, että vanha on aavistuksen väljempi.  

Uuden kypärän mukana tuli sen alaosaan tarranauhalla kiinnitettävä leukasuoja. Kokeilin sitä kosteassa +10 C kelissä ja sillä olikin hämmästyttävän iso vaikutus. Kypärän sisällä alkoi olla ihan oma ilmastonsa, kun tuuli ei päässytkään enää puhaltamaan alakautta sisään. 

Leukasuoja näyttää mitättömältä, mutta sen vaikutus oli suuri.
(Aurinkovisiirin kytkin näkyy muuten tuossa oikeanpuoleisen emergency-nauhan vieressä.)

Tämä oli samalla todellinen testi visiirin huurtumista estävälle pinlock-kalvolle. Pinlock-kalvon ulkopuoliset alueet menivät nopeasti paksuun huurteeseen, mutta kalvon kohta pysyi puhtaana kirkkaana. Kun sitten piti pysähtyä moniin liikennevaloihin, meinasi kalvokin alkaa vähän huurtua - kypärän sisällä oli todennäköisesti vain liian huono ilmanvaihto. Korjasin tilanteen raottamalla visiiriä aina valoissa. Ajaessa ilma vaihtui sen verran, että kalvo pysyi kirkkaana. Täytyy nyt kuitenkin vielä miettiä, että pidänkö viimasuojan käytössä vai käärinkö vain buff-huivin tiukemmin leukaani saakka, kuten olen tehnyt aiemmin.

Pinlock-kalvo on muuten uudistunut kypärien välillä, sillä se on nyt huomattavasti isompi kuin ennen. Ennen sen alareuna oli vähän ärsyttävällä korkeudella mittariston katselun kannalta, mutta nyt pinlock täyttää lähes koko visiirin, eivätkä sen reunat ole enää näkökentässä.

Kaverini Shoeissa ei ollut kalvoa kun sitä aikoinaan testasin ja siinä visiiri meni kyllä huurteeseen alta aikayksikön, vaikka keli oli paljon lämpimämpi kuin nyt. En ollut sitä ennen edes tajunnut miten hienosti kalvo toimii, kun se oli kypärässäni vakiona.

Pinlock-kalvo täyttää lähes koko visiirin ja todistaa hyödyllisyytensä. Varsin paksu huurre nimittäin tuossa sen vieressä.

 

Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014

perjantai 25.04.2014 Avainsanat: Ajovarusteet , Moottoripyöräily , Pohdiskelu , Tapahtuma

Vierailin jokunen viikonloppu sitten Keski-Suomen Moottoripyöränäyttelyssä. Viime vuonna menin sinne vaatehankintojen perässä, mutta tänä vuonna ihan vain tunnelmaa haistelemaan. Mukaan otin ystäväni nioben, koska pitihän tuleva motoristi tutustuttaa paikkakunnan päätapahtumaan! Niobella oli uusi kamera ja suurin osa merkinnän kuvista onkin hänen ottamiaan. :)
 
Messuilla on aina vaarana, että sieltä tarttuu mukaan kaikenlaista. MP-messuilla vielä aika kallistakin, kuten viime vuonna 199 e nahkatakki. Ei sentään moottoripyörää, vaikka niitäkin oli toki tarjolla. Nahkatakki oli kyllä sellainen heräteostos, että en ole sitä päivääkään katunut! Käytin tekstiilitakkia viime kaudella tasan kerran, minkä jälkeen siirryin pysyvästi nahkatakkiin.
 
Tänä vuonna tapahtumasta ei tarttunut mukaan mitään ajovarusteita. En tällä hetkellä varsinaisesti tarvitse mitään, vaikka uudet kengät ja kypärä voisivatkin jossain vaiheessa olla ajankohtaiset. Lähinnä katselimme nioben kanssa tarjontaa, juttelimme muutaman esittelijän kanssa (terveisiä Kuuloxille!) ja koeistuimme joitakin moottoripyöriä. 
 

Tämä Kawasaki oli aika namupala! Myös vihreä väri saattaa vaikuttaa asiaan...

Keksin, että minun pitää saada istua kaikista isoimman näyttelystä löytyvän moottoripyörän selkään, että näkisin, miten kauas jalkani jäävät maasta. BMW R 1200 GS Adventure näytti isolta ja oli myös sitä, kuten alla olevasta kuvasta näkyy. Pyörän 89 cm istuinkorkeus oli "hieman" liikaa kaltaiselleni 160 cm mittaiselle tapille… :D
 

BMW R 1200 GS Adventure - ei pikkutytöille!

Moottoripyörien lisäksi tutustuimme nioben kanssa myös mopoautoon. Ne ovat ihan menevän näköisiksi muotoiltuja, mutta siitä ei pääse mihinkään että ne ovat aikamoisia muovipurkkeja. Mopoautojen hinnat ovat ihan käsittämättömiä, sillä niistä ei tarvitse maksaa edes autoveroa. Jyväs-Marinen pisteellä esillä ollut Aixam Coupe GTI ABS -mopoauto maksoi hurjat 15 990 e ja ihan perusmallikin 13 890 e.  Samalla hinnalla saa Volkswagen up!:n, joka on ihan täysiverinen auto (ovh. 13 347 e)
 

Epäuskoinen ilmeeni mopoauton ratissa. "15 990 euroa tästä kiposta? Et oo tosissasi?"

Olisi paljon turvallisempaa, jos mopoautot olisivat up! kaltaisia kestäviä pelejä, mutta nähtävästi max. 4 kW tehoinen pikkuinen moottori ei jaksaisi painavampia liikuttaa. Ehkä mopoautoissa pitäisi olla teho-painosuhde määrittävänä tekijänä, jotta voisi tehdä painavampia ja turvallisempia koreja? Hinnan ei ainakaan pitäisi muodostua kynnykseksi, koska hinta on jo nyt pikkuautoluokassa.

 
Menipäs tämä nyt syvälliseksi pohdinnaksi. Ihmettelyä aiheuttivat muuten myös Aixamin sporttiset istuimet. Minkähän kokoisille takapuolille ne on oikein suunniteltu? Penkki oli nimittäin liian kapea kankulleni, vaikka se ei edes mikään järjettömän iso ole. Se kankku siis. Penkin sporttiset muodot painuivat kuitenkin kasaan kuin vaahtomuovi, joten siinä pystyy leveäperäisempikin istumaan.
 

Mopoauton ovien karmit olivat hämmästyttävän heppoiset.

Jyväs-Marinen pisteellä sovitin HJC:n IS-17-kypärää, jossa on sisäänrakennettu aurinkovisiiri. Sellainen olisi tosi kätevä, kun ei tarvitsisi erikseen aurinkolaseja! Visiiri tuli esiin liukukytkintä työntämällä ja pompsahti pois nappia painamalla. Tuota nimenomaista kypärää en tosin huolisi pikalukituksen vuoksi. Mielestäni kypärän ainut oikea kiristysmekanismi on tupla D-rengas, koska sillä kypärän hihna tulee varmasti riittävän kireälle jokaisella ajokerralla. Pikalukituksessa hihna tuppaa ainakin pyöräilykypärissä vähitellen löystymään eikä sitä jaksa kiristää joka kerta.
 

Sisäänrakennettu aurinkovisiiri toi kypärälle kuulemma aavistuksen lisää painoa, mutta vaikutti todella näppärältä.

Tyhjin käsin en moottoripyöränäyttelystä päässyt kotiin, vaikka ajovarusteita en ostanutkaan. Heti ensimmäisellä ständillä iskin silmäni “VW Parking only” peltikylttiin. Ja oli siellä peltipurkkeja ja magneetteja ja vaikka mitä! Myyjä tinki puolestani ja hetkeä myöhemmin kävelinkin jo onnellisena pois kyltti ja Volkswagen kleinbus -magneetit mukanani. Polo saa pysäköintikyltillä nimikkopaikan meidän uuden asunnon autokatoksesta ja magneetit päätyvät minnekäs muuallekaan kuin jääkaapin oveen. Mun piti kyllä luopua jääkaappimagneettien keräilystä, mutta en voinut vastustaa kiusausta ostaa tuota settiä … hups.
 

VW Parking Only

 

Volkswagen magneettisetti, oli oikein virallinen lisenssituote.

Yllättäen löysin messuilta itselleni myös aurinkolasit! Tämä on oikeasti ihme, sillä yleensä mitkään lasit eivät ole yhteensopivia pääni kanssa. Sovittelin laseja yhdellä ständillä ja myyjä kuunteli selitystäni ongelmistani ja kaivoi sitten tiskin alta lasit, jotka istuivat päähäni tosi hyvin pienen sankojen taivuttelun jälkeen. Kaupat tuli, eikä kymppi ollut hinta eikä mikään. Etenkään, kun olin suunnitellut meneväni etsimään laseja optikolle 150 e budjetilla. :P
 

Ostin juoksuun, pyöräilyyn yms. sopivat aurinkolasit. 

Ja korvat lepää!

lauantai 17.08.2013 Avainsanat: Ajovarusteet , Moottoripyöräily , Yhteistyö

Ajonautinto moottoripyöräillessä on parantunut tänä kesänä potenssiin kymmenen, kun sain tehtyä kaksi parannusta ajomelun vähentämiseksi.

Ensimmäinen parannus oli hankkia omien korvieni mukaan valetut motoristin kuulosuojaimet. Olen tähän saakka käyttänyt yksinkertaisia keltaisia E.A.R.:eita tms. Korvakäytäväni ovat kuitenkin sen verran ahtaat, että välillä tulpat eivät ole millään menneet kunnolla paikalleen.

Kevään moottoripyöränäyttelyssä omaa pikku ständiään oli pitämässä jyväskyläläinen kuulonhuoltoon erikoistunut Kuuloxi-niminen yritys. Muutaman kympin hintaisia motoristien yleistulppia edustaja ei suositellut ja siihen tulokseen tulin itsekin, sillä tulppamalliset kuulokkeetkaan eivät pysy korvissani niin tuskin sitten nekään. Jo messuilla olisi voinut tilata omien korvien mukaan valetut korvatulpat, mutta jäin vielä harkitsemaan, sillä 187 e hintaisina ne eivät ole mitenkään halvat.

Vaihdettuani heinäkuussa taas uusiin keltaisiin tulppiin menetin lopullisesti hermoni, sillä ne asettuivat korviini huonommin kuin mitkään aiemmin käyttämäni halpistulpat. Muutaman tuskaisen käyttökerran jälkeen päätin, että nyt saa riittää tämä pelleily ja otin yhteyttä Kuuloxiin.

Jo seuraavana päivänä kävin liikkeessä otattamassa korvistani valokset Motorrad Special-suojaimia varten. Liikkeen nettisivuilla lukee, että ennen valosten ottamista korvat tulisi puhdistuttaa terveysasemalla, mutta tiedustellessani asiaa minulle kerrottiin että riittää että korvat ovat puhtaat. Pesin ne siis huolella kotona ja se riitti. Valokset tehtiin pursottamalla korviin samanoloista ainetta jolla minulta on otettu lapsena hammasvaloksia. Aineen annettiin jähmettyä korvassa muutama minuutti ja sitten valmis malli vedettiin pois korvasta.

Mallit korvistani. Aineen kovettuessa kuului hassu kupliva ääni.
 
 

Kahden viikon kuluttua valmiit korvatulpat olivat haettavissa Kuuloxilta. Toimitukseen meni hetki aikaa, koska valokset lähetetään Saksaan ja lopulliset tulpat tulevat sieltä sitten paluupostina Suomeen.

Aluksi tulpat tuntuivat vähän hankalilta laittaa korvaan, mutta nopeasti opin oikean tekniikan. Tilatessa sovimme ettei niihin tule yhdysnarua, mutta silti tulppiin oli jätetty sille lenkit. Ne tuntuivat hieman ikäviltä kypärää päähän laittaessa ja minun pitikin leikata ne irti tulpista, mutta en koskaan muistanut. Nyt olen jo niin tottunut niihin, että taidan antaa olla, koska lenkeistä vetämällä tulpat saa näppärästi irti korvista.

Valmiit korvatulpat.


Täytyy kyllä sanoa, että korvien mukaan valetut korvatulpat on ihan unelmat eikä kaduta yhtään niiden hankinta! Ne blokkaavat ajomelun aivan eri tasolla kuin perus-EARit. Noiden läpi kuulee liikenteen ja oman pyörän äänet ja voi jopa kuulla mitä kaverilla on sanottavaa, mutta samalla kypärämelu muuttui paljon inhimillisemmäksi. Ennen korvat saattoivat vähän soida ajon jälkeen tulpista huolimatta, mutta ei enää.

Tulpat eivät juurikaan ulkone korvista.


Tosi kiva yllätys korvatulppien hankinnassa oli se, että kun Kuuloxille paljastui että meinaan kirjoittaa niiden teettämisestä blogiini, he antoivat minulle niistä mukavan alennuksen. Maksoinkin siis alunperin 187 e hintaisista kuulosuojaimista vain 160 e. Kiitos ja kumarrus. :)

Kuulosuojaimet eivät ole kuitenkaan ainut ajomelua vähentänyt parannus tänä kesänä. Keväällä paljastui, että kypäräni visiirin ulina johtuu Eerikin pleksistä. En tiennyt miten pleksin asentoa voisi muuttaa, mutta onneksi kaverini otti sen asiakseen. Itse asiassa perussäätäminen meni ihan vaan taivuttamalla pleksiä koska tukivarret antoivat sen verran periksi, mutta sitähän minä en tajunnut… Ihan täydelliseen asentoon sitä ei saanut pelkällä taivuttamisella, joten tarvittiin myös vähän kuusiokoloavainta ja kumivasaraa.

Pleksi kiinnittyy ohjaustankoon tuollaisilla metallitangoilla.


Kyllähän se muutaman säätökerran ja ajolenkin motarille ja takaisin vaati, mutta lopulta pleksi saatiin sopivaan asentoon. Nyt kun istun pyörän selässä normaalissa ajoasennossa, pleksin aiheuttama viima menee juuri kypäräni alle eikä ulinaa enää kuulu. Hieman alaspäin kumartumalla ulina kuuluu ja vielä alempana ei, joten tosi pienestä sekin on kiinni.

Nyt kun korvat on tulpattu ja viima siirretty alemmas, on ajomukavuus parantunut älyttömästi. Ennen en viitsinyt melun takia juuri ajella satasta, mutta nyt sitäkin voi ihan hyvin ajaa. Ja hiljaisemmissa nopeuksissa on mukavan hiljaista. Korvat kiittävät!

MP-kauden avaus

lauantai 08.06.2013 Avainsanat: Ajovarusteet , Kawasaki ER-5 , Moottoripyöräily

Hain Eerikin pois talviteloilta vapun jälkeisenä perjantaina. Olisin saanut sen jo viikkoa aiemmin, mutta tuli pieni kommunikaatiokatkos enkä saanut tietää sen olevan haettavissa jo aiemmin. Noh, ei se mitään, oli niin huonot kelitkin ettei haitannut että pyörä oli pidempään suojassa sisätiloissa.

Mietin vähän, miten ajaminen tai oikeastaan pyörän käsittely sujuu talvitauon jälkeen, mutta hyvinhän se meni. Kuvan Moottoripalvelun pihasta poistuminen vähän jännitti, mutta sitten se olikin jo menoa. Huoltoajoneuvoni sanoi, ettei meinannut perässä pysyä kun ajettiin kotiin. :P

Pyörän käsittelytaidot eivät olleet heikentyneet merkittävästi talven aikana, mutta eivät ne kyllä olleet parantuneetkaan. Kääntyminen pienessä tilassa tuottaa ongelmia (kävin harjoittelemassa eräs ilta kaupan parkkipaikalla), mutta toisaalta yllätin oikein itseni kun ekaa kertaa ajoin meidän pihassa uukkarin päästäkseni Polon taakse parkkiin.

Eerik ei ollut talven aikana kutistunut enkä minäkään valitettavasti kasvattanut pidempiä jalkoja vaikka siltä tuntuikin, kun kävin keväällä koeistumassa pari senttiä korkeamman Kawasaki ER-6:n. Käsittelyn helpottamiseksi olisikin suunnitelmissa madaltaa Eerikin satulaa muutamalla sentillä. Sain Kuvan Moottoripalvelusta yhteystiedot jollekin verhoilijalle, joka voi madaltaa satulaa, mutta en ehtinyt teettää sitä vielä. Sen verran apteekin hyllyltä tuli yhteystiedot, että on tainnut muutama muukin tiedustella. Itse asiassa yritin jo viime syksynä kysellä tarjousta eräältä verhoilijalta, joka on madaltanut autokoulunkin pyörien satuloita, mutta tyyppi vaikutti siltä ettei häntä kiinnosta yhtään joten jäi silloin tekemättä.

Uuteen nahkatakkiini olen täysin rakastunut. Ekalla ajolla käytin vielä MP-Asun tekstiilitakkia, mutta sitten onkin menty pelkällä nahkatakilla, koska se on niin ihana! Tekstiilitakki on ihan kauhea jäykkis verrattuna nahkatakkiin, jossa kädet pystyvät liikkumaan paljon luontevammin. Se oli siis erittäin hyvä heräteostos!

Uudet Hanxin housut ovat myös oikein mukavat, koska ne eivät ahdista istuessa mistään. Ne ovat tuntuneet myös lämpimämmiltä kuin MP-Asun housut, koska alle on riittänyt ohuet villapitkikset keleillä, millä vanhoissa housuissa piti olla vuori ja pitkikset. Tilasin Hanxin nettikaupasta housuihin lisäksi vuorihousut, mutta niitä ei ole tarvinnut vielä käyttää. Ikävää Hanxin ajohousuissa on henkseleiden tarranauhakiinnitys, joka raapii ihoa/vaatteita.  Housuissa on myös muutamia muita ratkaisuja, jotka eivät ole niin toimivia kuin MP-Asun housuissa.

Uusista vaatteista täytyy vielä mainita windstopper-paita, jota kohtaan oli suuret odotukset ja jotka ovat myös täyttyneet. Paita on aivan loistava nahkatakin alla ja sen kanssa ei välttämättä tarvitse huivia lainkaan.

Kävin muutaman ajokerran jälkeen ostamassa lämpimämmät hanskat ja juttelin samalla myyjän kanssa kypäräni ulvovasta visiiristä. Hän arveli, että ulina johtuisikin moottoripyöräni pleksistä ja nyt kun olen sitä kuulostellut, niin myyjä taisi olla oikeassa. Eerikin edellinen omistaja on varmaankin ollut minua pidempi, joten pleksi on ollut hänelle sopivalla korkeudella. Jos nousen pyörän selässä pleksiä korkeammalle, ulina vähenee huomattavasti, kun pleksi ohjaama ilmavirta ei tule suoraan kypärääni päin. Täytyy siis joko kääntää sitä erilaiseen kulmaan tai testata, miltä tuntuisi ajaa kokonaan ilman sitä. Todennäköisesti tuuliselta.

Tämän kauden ajomäärät ovat kyllä jääneet ihan onnettomiksi, sillä mittarissa on vasta vajaa 300 km… Askartelin alkukuusta onnessani multigeokätköä ja viimeiset kaksi viikkoa onkin kruisailtu Jukella. Nyt olen viikon reissussa mutta jospa sitten alkaisi oikeasti olla aikaa moottoripyöräilyllekin. Sen verran kivaa se kuitenkin on.

Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä

lauantai 27.04.2013 Avainsanat: Ajovarusteet , Moottoripyöräily , Tapahtuma

Pääsiäisen jälkeisenä viikonloppuna Hipposhallilla järjestettiin 22. perinteinen Keski-Suomen MP-näyttely. Suuntasin messuille päämääränäni löytää uudet ajohousut, sillä vanhat olivat jääneet reisien kohdalta pieniksi talven aikana. Bodypumpilla todellakin kasvattaa lihaksia, sillä kuntosalilla käymistähän en harrasta. Vanhat housut mahtuvat jalkaan vielä ilman vuorta, mutta sen tarkenee poistaa vasta +20 asteessa, joten vuoretta ajaminen ei ole oikein vaihtoehto. Uudet oli siis pakko saada ennen kuin voin aloittaa ajokauden.

Messuille kanssani lähti motoristikaverini M, joka mainion seuran lisäksi toimi makutuomarina ja kantojuhtana. Ekana pysähdyimme Reliatecin pisteelle, josta ei valitettavasti löytynyt sopivia housuja. Housujen lisäksi kyselin liikkeen myyjältä, että miten tarkenisin paremmin kylmillä säillä, kun ajotakin alle ei vain mahdu enempää vaatetta. Kuulemma fleece-painotteinen kerrospukeutumiseni ei nykyisellään toimi, sillä fleecen alle tarvitaan aluspaita, joka siirtää hien pois iholta. Mielestäni en kylmällä ilmalla hikoile lainkaan, mutta ilmeisesti iho kuitenkin sen verran hengittää, että asialla on merkitystä.

Lopputuloksena ostin 129 eurolla teknisen aluspaidan ja windstopper-kankaasta tehdyn paidan, jota kohtaan olen nyt ladannut aikamoiset odotukset. Jospa en tänä kesänä palelisi! Liikkeellä ei ollut jostain syystä lainkaan mukana sovituskoppia, joten strippasin sitten sermin ja esiintymislavan välisessä kolossa sovittaessani vaatteita. Kyllä sieltä vähäsen ympäristöön näki, mutta jos joku ei ole ennen sattunut puolialastonta naista näkemään, niin voivoi! :D

Windstopper-paita ja aluspaita. Peilikuvat ovat vakava asia, tai sitten on vain yllättävän vaikeaa hymyillä peilille...


Seuraava stoppimme oli Kuvan Moottoripalvelun pisteellä, jossa olikin tosi paljon tavaraa myynnissä. Sovitin muutamat Rukan housut, mutta sopivia kokoja ei löytynyt. Löysin sieltä myös aika kivat hanskat, mutta jätin ne kuitenkin ostamatta.

Seuraavaksi eksyimme Hanxin myyntipisteelle. Hanx on täysin suomalainen moottoripyöräilyvaatteiden valmistaja, mikä on minusta tosi mahtavaa, ettei vain suunnitella täällä ja valmisteta jossain maailman äärissä. Hanxilta löytyi Classico Lady -ajohousut, jotka olivat juuri sopivat, joten kaupat tuli. Housuille jäi hintaa 20% messualennuksen jälkeen 183,20 e.

Uudet ajohousut punaisilla yksityiskohdilla!


Ajohousujen koko oli jännä 37; sitä on normaalisti tottunut että kokonumerointi menee kahden välein tyyliin 36, 38 jne. Ihan yhtä täydellisesti housut eivät istu kuin vanhat MP-Asun Sportiva-housuni, mutta toisaalta nämä eivät myöskään ahdista päällä. Uusien housujen ainut vika oli se, että niihin pitää ostaa erikseen sisähousut vuoriksi eikä niitä ollut messuilla myynnissä rajallisen kuljetuskapasiteetin takia. Täytyy siis tilata ne Hanxin verkkokaupasta, ellei vanhojen housujeni vuorta pysty käyttämään noissa. Epäilen kyllä ettei, mutta täytyy silti kokeilla.

Messujen päätavoite tuli saavutettu, kun housut löytyivät. Ihan ekstrana katselin takkeja sillä silmällä, että vastaan tulisi punasävyinen yksilö. Uusissa housuissani on itse asiassa punaiset alueet reiden sivussa, mutta vanha takkini on masentavan musta. Punaisia yksityiskohtia sisältäviä takkeja oli myynnissä yllättävän monia! Löysin messuilta jopa omasta MP-Asun Sportivo -takistani punaisen version, mutta se oli aika kamalan värinen, kun siinä oli sekä kirkkaanpunaista että viininpunaista.

 
Oikeasti, miksi punamusta takki on pilattu marjapuuron värisillä raidoilla?

Kierrettyämme messualueen kertaalleen läpi M lähti pois, mutta itse lähdin kiertämään aluetta uudelleen valokuvausmielessä. Liikenneturvan kojulla oli turvallisuudesta muistuttamassa kuolonkolarissa osallisena ollut skootterinraato sekä hajonneita kypäriä. Osallistuin kojulla myös lyhyeen moottoripyöräaiheiseen kyselyyn, mistä sain palkinnoksi suklaarasian. Kiitos oli hyvää!
 
Puuhun kaiverrettu risti kertonee riittävästi tämän skootterin kolarin seurauksista.

Poliisin pisteessä pääsi testaamaan kännilaseja (ihan kamalaa) ja tietokoneella pystyi vertailemaan, miten jalankulkijan heijastimet näkyvät eri etäisyyksiltä. Heijastimetonta jalankulkijaa ei kyllä huomannut oikeastaan ollenkaan 100 m päästä. Kyseinen heijastintesti löytyy Liikenneturvan kotisivuilta.
 
Heijastintesti.

Poliisin pisteeltä vaelsin uudelleen Reliatecin kojulle, jossa kokeilin huvikseni yksiä kivannäköisiä kenkiä. Juttelin myyjän kanssa niitä näitä ja myyjä kehotti minua siinä sivussa kokeilemaan yhtä nahkatakkia. Oi, se oli rakkautta ensisilmäyksellä! Ei punaista, mutta muuten todella hyvän näköinen. Ihastuin takissa siihen, että sitä voisi käyttää myös muuten kuin ajaessa. Purimme kokeeksi siitä suojat pois ja edelleen näytti hyvältä. En kuitenkaan ihan tohtinut heräteostaa 199 euron takkia, joten piti käydä kotona nukkumassa yksi yö sen päälle. Seuraavana päivänä sitten palasin hakemaan takin, koska en saanut sitä mielestäni. Kysyin myyjältä, että mitä hän ajatteli, palaisinko ja kyllä hän oli niin aavistellut. :)

Uusi hieno nahkatakki.

Muuten messuilla ei sunnuntaina ollut enää hirveästi uutta nähtävää, joten lähdin pois aika nopeasti. Hyvä niin, sillä viikonlopu tuli jo nyt aika kalliiksi. Mutta niin se vaan on, että vasta ensimmäisen ajokauden jälkeen tiesi, mitä tarvitsee. Oikeasti haluaisin vielä uudet kengätkin, sillä vanhani tuntuvat hieman nafteilta pikkuvarpaan kohdalta, mutta jätetään nyt jotain uusittavaa ensi kaudellekin. :P

Niin ja kai siellä messuilla jotain moottoripyöriäkin oli. Unohdin vain katsella niitä...!
Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!