POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla Seat

Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus

tiistai 18.09.2018 Avainsanat: Kaasuauto , Seat

Oletteko ikinä miettineet miten hassua on tankata autoa polttoaineella, joka valmistetaan maatuneista muinaiseliöistä? Mitä jos polttoaineena voisikin käyttää jätteitä? Tällaista skenaariota maalailtiin jo elokuvassa Paluu tulevaisuuteen, jossa vierailulla vuodessa 2015 auton ydinreaktori vaihdettiin Mr. Fusion jätegeneraattoriin.

Totta puhuen en ollut uhrannut asialle aiemmin ajatusta, sillä taloudellisessa ajamisessakin lähtökohtani on ollut itsekäs polttoaineen ja sitä kautta rahan säästäminen. Ajettuani taloudellisuusajokilpailuun Seat Ibiza TGI kaasuauton heräsin kuitenkin ajattelemaan asiaa. Tai oikeastaan heräsin vasta, kun palasin tankkaamaan bensaa omaan autooni…

Kaasuauton ideologiaan rakastuin heti ensimmäisellä tankkauksella Mustankorkean jätteenkäsittelylaitoksen biokaasuasemalla. On niin siistiä, että kotitalouksien biojätteistä ja muista eloperäisistä aineksista voidaan valmistaa polttoainetta autoon! 

Kaatopaikoilla väkisinkin syntyvä metaani on voimakas kasvihuonekaasu, joka edistää ilmaston lämpenemistä. Siksi laki velvoittaa keräämään ja vähintään polttamaan metaanin. Biokaasulaitoksella asia on viety vielä pidemmälle, kun jätteet tarkoituksella mädätetään ja syntyneestä metaanista jalostetaan biokaasua autoilijoille, jotka polttavat sen ajellessaan hiilidioksidiksi. Tämä on vain niin nerokasta!

Kaasuautoon voi biokaasun lisäksi tankata maakaasua, joka on metaania siinä missä biokaasukin. Maakaasu on kuitenkin fossiilista polttoainetta, joten valitsen mieluummin biokaasun, vaikka se onkin hieman kalliimpaa. Biokaasua puoltaa myös sen kotimaisuus, sillä maakaasu tulee Suomeen Venäjän kaasukentiltä.

Kaasuautojen päästöt ja verotus

Verotuksessa kaasuautojen päästöt lasketaan aina maakaasun mukaan, vaikka autoon tankkaisikin yksinomaan biokaasua. Maakaasun päästöt ovat kuitenkin huomattavasti bensaa pienemmät. Esimerkiksi ajamani yksilitraisen Seat Ibizan CO2 päästöt ovat bensalla ajaessa 114 g, mutta maakaasulla ajaessa vain 88 g.

Biokaasulla ajaminen on laskennallisesti lähes päästötöntä, koska se on tuotettu uusiutuvista luonnonvaroista. Niiden sisältämä hiilidioksidi olisi joka tapauksessa päässyt ilmakehään, kun taas maakaasun hiilidioksidi on ollut sitoutuneena maan kuoren alle.

Kaasuautosta joutuu maksamaan käyttövoimaveroa, joka on Ibizan tapauksessa noin 150 e vuodessa. Kuulostaa julmalta ympäristöystävällistä autoa kohtaan, mutta...

Itse kaasua verotetaan varsin lempeällä kädellä. Kilosta maakaasua maksetaan valmisteveroa noin 0,25 e, kun taas bensalitrassa veroa on 0,70 e. Lisäksi näiden päälle tulee 24 % arvonlisävero. Biokaasusta valmisteveroa ei peritä lainkaan, vaan pelkkä alv.

Kaasuauton tankkaus

Kaasuauto on hyvä valinta, jos lähiseudulta vain löytyy kaasutankkausasema. Niitä on koko Suomessa tätä juttua kirjoittaessa reilu 40 kpl.

Kotikaupungissani Jyväskylässä tilanne on erinomainen: kaasuasemia on kolme ja neljäs on suunnitteilla. 

Gasum Vaajakosken ABC:n lähellä myy sekä maa- että biokaasua. Pelkkää biokaasua saa Metener Oy:ltä Leppävedeltä ja Mustankorkean jäteasemalta. Edullisin biokaasu on Mustankorkealla; vain 1,300 e/kg. Metenerillä kilo maksaa 1,400 e ja Gasumilla 1,450 e.

Biokaasun hinta ei vaihtele toisin kuin tuontimaakaasun. Sen hinta oli Jyväskylän Gasumilla 1,280 e/kg syyskuun 2018 alussa.

Jyväskylän halvin biokaasu löytyy Mustankorkealta.

Metaanikaasussa on 1,56-kertaisesti energiaa bensaan nähden, ja vertailuhinta bensaan lasketaan jakamalla kaasukilon hinta kertoimella. Ainakin Gasumin asemilla kertoo asemillaan kaasun hinnan vertailulukuna.

Kaasuautossa on aina myös bensatankki, sillä auto tarvitsee bensaa käynnistäessä. Bensaa poltetaan myös kylmällä ilmalla, kunnes jäähdytysneste on lämmennyt riittävästi.

Bensatankista on myös se etu, että jos kaasu loppuu, auto jatkaa keskeytymättä kulkuaan bensalla. Eli vaikka tarvitsisi satunnaisesti käydä kaasuasemien ulottumattomissa, niin ei tarvitse valita autoa sen mukaan vaan bensalla pääsee.

Ostaisinko kaasuauton?

Olemme miettineet mieheni kanssa, että seuraava automme olisi lataushybridi. Pystyisin ajamaan lyhyet työ- ja kauppamatkat pelkällä sähköllä ja pidemmät reissut sitten bensalla sähkön riittävyydestä stressaamatta.

Tutustuminen kaasuautoiluun sai miettimään muitakin vaihtoehtoja. En tunne olevani mikään viherhippi, mutta ajatus, että polttoaine syntyy jätteistä vakuutti minut. Biokaasun polttaminen ei tuota kuin vettä ja hiilidioksidia, joten se on erittäin ympäristöystävällinen vaihtoehto. 

Jos omia päästöjä voi vähentää näin helposti, niin minä olen mukana! Tai ainakin vahvasti harkitsemassa. Kaasuauton hankintahinta ei eroa tavallisesta kovinkaan paljon toisin kuin lataushybridin, jotka ovat huomattavasti kalliimpia.

Laskin mielenkiinnosta, miten paljon kaasuautoilu maksaisi nykyiseen autoon verrattuna. 13 000 km vuosiajolla kaasukäyttöisen Leonin käyttökulut olisivat noin 300 euroa nykyistä Leoniani vähemmän.

Ainua asia, mikä minua mietityttää kaasuautossa on sen tehokkuus. Olen tottunut 1,4-litraisen Leonidaksen 150 hevosvoimaan enkä mielelläni vähentäisi niitä. Jostain syystä kaasuautot ovat kuitenkin järjestäin tehottomampia kuin pelkästään bensalla käyvät lajitoverinsa. VW-konsernin TGI-mallit ovat olleet 1,4-litraisia ja niistä on otettu tehoja vain 81 kW/110 hv, mikä kuulostaa vähän lussulta.

Marraskuussa Suomeen tuleva kaasukäyttöinen Seat Leon on kuitenkin poikkeus. Sen 1,5-litraisesta moottorista otetaan irti 96 kW/130 hv, mikä ei ole enää kovin kaukana nykyisestä autostani. Tämä auto on koeajettava! 

Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018

maanantai 03.09.2018 Avainsanat: Ecorun , Kaasuauto , Seat , Taloudellinen ajo

Niin koitti se päivä, kun Leonidas jäi eläkkeelle taloudellisuusajokisoista. Kovin nuorina nämä autot eläköityvät, kun ei sillä ole ikää kuin kolme vuotta, mutta minkäs teet kun nuoremmat menevät ohi oikealta ja vasemmalta.

Millä autolla sitten ajaisin elokuun kilpailussa? Alunperin ajattelin pyytää lainaan Volkswagen Poloa, koska POLOisella blogillani on tänä vuonna 10-vuotissyntymäpäivä, mutta asia ratkesi kuin itsestään, kun selvisi että tsekkiläiset kaverini olisivat tulossa kisaan kaasuautolla. Minäkin haluan kaasuauton!

Kävin kysymässä autoa Jyväskylän Autotarvikkeelta ja tuttu myyjä oli heti valmis lainaamaan minulle Seat Ibiza 1,0 TGI -kaasuauton. Ainut miinus oli, että Ibiza olisi manuaalivaihteinen. Sitä ei edes myydä automaattina.

Mietin vain, että mitähän tästä vielä tulee!? Olen ajanut seitsemän vuotta automaattivaihteisella autolla, joten joutuisin nyt opettelemaan nyt ajamaan manuaalilla. Ei vaihteen vaihtaminen käsin ole mitenkään hankalaa, mutta se taloudellisuus...

Haaste otettu vastaan. :)

Ankaraa harjoittelua

Sain Ibizan käyttööni jo muutama päivä ennen kilpailua, mikä oli tosi hyvä, koska niin ehdin ajaa sitä vähän sisään (mittarissa saadessa 25 km) ja opetella käyttämään sitä.

Ensimmäiset harjoitukset ajoin Karin kanssa hiekkatiepätkällä, jossa harjoittelimme hiekkatieajoa pari vuotta sitten Leonilla. Totesimme, että Ibiza puutuu tosi herkästi mäkiin, mutta käyttäytyy soralla hyvin nätisti eikä ajonvakautus kaitse liikaa.

Tuossa 66 kW (90 hv) moottorissa ei oikein ole alavääntöä, joten jos kierrokset tippuivat, sillä ei päässyt mihinkään. Auton teknisistä tiedoista selvisi, että paras vääntö alkaa 1900 rpm kierroslukemasta, joten ei ihme että se oli vähän voimaton. Olen tottunut 150 hv Leonissa siihen että vääntöä on jo 1500 rpm kieppeillä.

Seuraavana päivänä lähdin tsekkiläisen taloudellisuusajajakaverini Marekin vinkistä selvittämään moottorin optimaalisinta kierrosaluetta. Ajoin samaa 700 metrin pätkää uudestaan ja uudestaan eri nopeuksilla ja otin joka kerta muistiin kierroslukeman ja kulutuksen.

Jotta tulokset olisivat vertailukelpoisia, kiihdytin auton tavoitenopeuteen aina ennen mittausjaksoa, valitsin suurimman vaihteen ja laitoin vakionopeussäätimen päälle. Nollasin kulutusmittarin aina saman maamerkin kohdalla ja katsoin jakson keskikulutuksen toisen maamerkin kohdalla. Koska maa reitti oli loivasti mäkinen, ajoin sen molempiin suuntiin ja otin molemmat lukemat talteen.

Saamieni lukemien varjossa näytti siltä, että Ibizan taloudellisin kierrosalue olisi 1300-1400 rpm, mikä tarkoitti 60-65 km/h nopeutta. Tällöin kulutus oli 2,3-2,7 kg/100 km suunnasta riippuen. Nopeuden noustessa yli 70 km/h:iin (1550 rpm >) kulutus alkoi selkeästi lisääntyä etenkin ylämäen puolella ja 80 km/h ajaessa se oli jo 2,7-3,2 kg/100 km.

Ibizan kulutus ja kierroslukemat eri nopeuksilla. Kulutus alaspäin viettävällä tiellä on vihreällä ja paluumatka samalla pätkällä oranssilla värillä.

Sopivan kierrosalueen löytäminen ei ole kuitenkaan vastaus kaikkeen, vaan tietoa pitää osata soveltaa. Mikä on maksimikierrosalue millä kiihdyttää? Vaihdanko vaihteita yksi kerrallaan vai hyppien joka toisen yli? Ennen kaikea miten ajan ylämäet taloudellisesti niin ettei auto puudu ihan täysin?

Tarkoituksenani ajaa neljän päivän aikana auton mittariin 1000 km, että saisin edes vähän vetristettyä uudenkarheaa moottoria. Huomasin kuitenkin nopeasti tavoitteen olevan utopistinen. Kilsoja kertyisi tietty nopeammin jos ajaisi vain maantietä, mutta siinä ei tule harjoitusta auton käytöksestä. Sain lopulta kasaan vain reilu puolet tavoitteesta, ja auton mittarissa olikin kisan alussa vain 550 km.

Kilpailupäivä

Suurajot Ecorunissa oli enemmän luokkia kuin koskaan ennen (ainakaan minun aikanani), kun mukana oli niin bensa-, diesel-, kaasu-, hybridi- kuin lataushybridiautojakin. Jokaisessa luokassa oli kolme autoa paitsi bensaluokassa neljä. Ja minä kun kuvittelin, että perinteinen bensaluokka kuolee kokonaan, kun kevään kisoissa bensa-autoja oli vain kaksi!

Taloudellisuusajajan painajainen on kesähelle. Auton ilmastointi on pidettävä pois päältä polttoaineenkulutuksen minimoimiseksi, joten auringonpaisteella ajaminen - ei siis tarvitse olla edes helle - on tosi tukalaa.

Itse pidän puhalluksen päällä ja sammutan vain AC:n, mutta kovimmat harrastajat sammuttavat ilmastoinnin täysin. Marek kertoi, että jos ei ole kuuma, hän pitää ilmastoinnin kokonaan pois - tuuletuksen voi hoitaa avaamalla ikkunat alamäissä.

Nyt keli oli alkuun parhain mahdollinen. Aurinko oli pilvessä ja ilman lämpötila +17 C. Loppumatkasta alkoi sataa ja välillä vettä tuli ihan reippaastikin, mutta tiet eivät kuitenkaan muuttuneet sellaiseksi mutavelliksi kuin viime vuonna.

Bensaluokassa kisannut edellissukupolven hopeinen Ibiza lähdössä matkaan. Tämäkin auto oli Jyväskylän Autotarvikkeen lainaama. :)

Kaasuautojen tankkaus

Kaasuluokan autoilla kilpailureitti poikkesi jonkin verran muista, sillä lähin kaasuasema oli Mustankorkealla, kun taas muut suuntasivat tankkaamaan Palokkaan.

Menomatkalla Mustankorkealle kaasuautot tankattiin lisäksi bensalla. Se ei ollut kuitenkaan millilitran tarkkaa piripintaan liruttelua kuten muiden autojen kilpailutankkaukset, vaan ideana oli vain tankata auto täyteen, jotta kaikilla olisi tasapuolisen painava tankki autossaan. Itse kilpailuhan ajettaisiin pelkällä kaasulla.

Mustankorkean jäteasemalla tankkasimme autot täyteen paikallista biokaasua. Kaasun tankkaus oli superhelppoa verrattuna bensan ja dieselin kilpailutankkauksiin! Pumppu täyttää kaasutankin parissa minuutissa ja lopettaa automaattisesti, kun kaasua ei mahdu tankkiin enempää.

Ei hankalaa piripintaan tankkausta, ei ravistelulenkkiä, eikä uutta tankkausta pukilta toivoen sormet ristissä, että tankkaus onnistuu. Ihan parasta!

Niin leppoisaa tankkaamista kaasuasemalla! (Kuva kilpailua edeltävän päivän tankkauksesta jos ihmettelitte, että missä numerotarrat ovat.)

Ainut spesiaali asia, mikä piti huomioida kaasuautoissa, oli että niillä sai lähteä takaisin kilpailukeskukseen vasta, kun mittaristoon syttyi kaasukäytön merkkivalo.

Jostain syystä kaasuautot saattavat käyttää muutaman minuutin bensaa polttoaineena ennen kaasulle siirtymistä. Ibiza meni kisassa kaasulle heti kun sen käynnisti, mutta aiemman tyhjästä täyteen tankkaamisen jälkeen se kävi peräti seitsemän minuuttia bensalla ennen kuin suostui vaihtamaan kaasuun.

Kaasun tankkauksen yhteydessä tarkkailimme kaasuaseman omaa painetta. Jos se olisi tippunut selkeästi kilpailijoiden välillä, olisi autojen saama kaasumäärä voinut olla eri. Nyt se pysyi kuitenkin hyvin samanlaisena.

Ajoimme kisan lopussa tankille samassa järjestyksessä kuin alussa, joten paineen laskun piti olla autojen välillä periaatteessa sama. Minun ja Marekin väliin "kiilasi" yksi tavallinen asiakas, mutta nähtävästi hän ei kuitenkaan vaikuttanut tuloksiin.

Kaasuaseman paine oli aamulla hieman korkeampi kuin illalla.

Kilpailu

En tiennyt että meillä on täällä keski-Suomessa näin paljon mäkiä! Kilpailu tuntui olevan mäkeä mäen perään. Pitkiä ja jyrkkiä, lyhyitä ja loivia, ja kaikkea siltä väliltä. Mutta kuten Kari sanoi, niin onneksi ylämäen jälkeen tulee aina alamäki.

Mäet myös kostautuivat. Jo kilpailun ensimmäisellä jaksolla 60 km/h alueella oli tutka hyvin herkullisessa paikassa, missä alamäki muuttui ylämäeksi. Siinä oli niin hyvä paikka ottaa vauhtia, että peräti puolet kilpailijoista ajoi tässä ylinopeutta. Itse vetäisin pohjat; 70 km/h. Hups... Onneksi en ajanut yhtään kovempaa, sillä silloin sakkoa olisi tullut 3 % sijaan 6 %.

Yhteensä kilpailussa oli kolme tutkapaikkaa, joista kahdessa muussa kaikki ajoivat kiltisti rajoituksen mukaan. Itse en kahta muuta edes huomannut matkan varrelta, kun olivat niin hyvässä piilossa.

Ai että, miten hyvä alamäki ottaa vähän vauhtia tuohon seuraavaan ylämäkeen!

Bongaatko tutkamiehen puskasta sähkötolppien välistä? En minäkään, kunnes oli liian myöhäistä...

Ibizalla ajaminen sujui varsin luontevasti, eikä se onneksi puutunut mäkiin kuin muutaman kerran. Harjoitus oli tuottanut tulosta!

Lounaan jälkeinen Urrian hyppyrin sisältänyt jakso oli kilpailun haastavin. Siinä oli korkea, yli 60 km/h keskinopeuspyynti ja suuri osa matkasta soratietä, jonka pinta oli paikoitellen liukas kuin kuulalaakereilla olisi ajanut. Ei siinä mitään jos ei olisi ollut kiire, mutta nyt aikataulupaineet ajoivat ajamaan aika kovaa.

Muutaman kerran ajonvakautus nappasi ihan kunnolla kiinni, kun auto luisteli kuin Teemu Selänne. Yhdessä mutkassa säikähdin kunnolla, kun tuntui siltä, että ilman ajonvakautusta oltaisiin päädytty kylki edellä ojaan. Sen jälkeen päätin vähän hidastaa menoa, vaikka kuinka olisi kiire.

Jälkeenpäin Jaakko mainitsi, että oli tehnyt virheen pyytämällä minua kiirehtimään pätkällä, sillä oli laskenut aikataulun väärin. Mutta rauhoitin kuulemma hyvin itseni yliyrittämisen jälkeen.

Urria ei ollut ainut tie, joka oli järkyssä kunnossa. Kilpailun loppupuolella Kuohun tienoilla tie oli ihan uskomatonta nimismiehenkiharaa. Tuntui, että hampaista tippuu paikat, kun siinä tärisytti menemään. Oli pakko hidastaa vauhti jossain kohdin alle 50 km/h:iin kun tie oli niin kamala. Joku sanoi, että tuolla tiellä olisi ollut rallien yleisöliikennettä ja siksi se on niin kärsinyt, mutta minulla ei ole varmaa tietoa asiasta.

Ai kauhea mikä täristys tässäkin oli!

Kokonaisuudessaan kilpailu meni mukavasti. Kommunikaatio pelasi emmekä ajaneet harhaan kertaakaan. Osasin ehkä kevään yliväsyneestä kisasta oppineena keskittyä pelkkään ajamiseen, enkä jutteluun.

Manuaalivaihteinen auto vaati hieman enemmän keskittymistä kuin automaatti, joskaa manuaalin ja automaatin ero ei lopulta ollut niin iso kuin olin kuvitellut. Käskytänhän automaattiakin osan matkasta itse.

Kaasuluokan tulokset

Kilpailun tauolle tultaessa Ibizan ajotietokone näytti 3,2 kg/100 km, mikä oli mielestäni ihan hyvän kuuloinen lukema. Marekin Skoda Octavia näytti 2,9 kg/100 km ja Tuomon Octavia reilu 3 kg/100 km, joten olisin kyllä sillä perusteella viimeinen. Noh, ei minulla mitään suuria odotuksia ollutkaan tuloksista, sillä auto oli uudenkarhea kuten myös ajotaitoni manuaalivaihteistolla.

Lopputankkauksessa Ibizaan meni 7,09 kg kaasua, mikä tarkoitti 265 km pituiselle reitille 2,718 kg/100 km kulutusta ja 74 g CO2/100 km päästöjä. Valmistaja on ilmoittanut Seat Ibiza 1.0 TGI kaasun kulutukseksi 3,3 kg/100 km ja päästöiksi 88 g CO2/100 km, joten alitin ne kirkkaasti.

Olin luottavainen, että muut tankkaisivat vielä vähemmän, mutta kilpailukeskukseen palattuamme Tuomo onnitteli minua. Ibizaan oli mennyt vähiten kaasua kaikista meistä kolmesta! Marekin Octaviaan oli mennyt 7,24 kg kaasua ja Tuomon Octaviaan 7,29 kg.

Mutta aina on mutta. Tuloksiin ei passaa uskoa, ennen kuin ne ovat seinällä, eikä välttämättä vielä silloinkaan, kuten viime kesänä saimme huomata... Olin varma, että viimeistään tutkasta saamani sakko tiputtaisi sijoitustani. Muut kaasuautoilijat tosin pohtivat, että he taisivat myös saada sakot samasta tutkasta.

Ja niinhän siinä kävi, että pienimmästä kulutuksesta huolimatta päädyin kaasuautojen viimeiseksi. 3 % ylinopeussakko tiputti minut toiseksi, koska Tuomo ei saanut sakkoja.

Jumbosijalle tipahdin, koska olin saanut vielä toiset 3 % sakkoa alkutankkauksesta, jossa Ibizaan ei mennyt lajisääntöjen vaatimaa kymmentä litraa bensaa. WTF? Ajan kaasuautolla joka käyttää kisassa pelkkää kaasua, ja saan sakkoa bensasta?

Sääntö juontuu siitä, että bensa/dieselautojen tankin voi turvottaa tankkaamalla sen monena päivänä ennen kisaa ihan täyteen. Jos tankkiin menee kymmenen litraa polttoainetta, ei sillä ole voinut kikkailla.

Säännöt ovat säännöt, mutta kyllä suututti! Niitä on kyllä muutettava seuraaville kausille, koska ei tässä ole nyt mitään järkeä. Ja jos kilpailun järjestäjillä olisi ollut yhtään pelisilmää, he olisivat voineet julkaista ennen kisaa lisämääräyksen, ettei kaasuautoihin tarvitse mahtua kymmentä litraa bensaa, koska sillä ei ole merkitystä...

Lopullinen kilpailukulutukseni sakkojen jälkeen oli 2,881 kg/100 km, mikä tarkoittaa energiaksi muutettuna 32,251 kWh/100 km.

Tsekit Marek ja David osallistuivat Ecoruniin joukkorahoituskampanjan voimalla ja heidän autonsa olikin kuorrutettu sponsorien tarroilla. Vieressä tauolla pikku-Ibizani.

Yleiskilpailun tulokset

Kilpailun voittajat palkittiin kisan jälkeen, mutta seuraavana päivänä kävi ilmi, että tuloslaskennassa oli ollut virheitä. Tämä on aina yhtä harmillista! Sama kuin viime vuonna, kun olin yhden päivän bensaluokan voittaja, mutta seuraavana selvisi, että olinkin vasta toinen. Tämä kertoo osaltaan tuloslaskennan monimutkaisuudesta?

Lopulliset tulokset saatiin muutaman päivän päästä. Niissä voitti se, joka ajoi pienimmällä kWh/100 km kulutuksella.

Kaasuautot ovat todella energiataloudellisia ja olivat 16 auton joukossa sijoilla 3., 5. ja 6, joista minä siis kuudes. Kilpailun voitti Toyota Prius PHEV lataushybridi 29,751 kWh/100 km kulutuksella, mutta todellinen yllättäjä oli toiselle sijalle tullut perinteinen Toyota Prius hybridi, joka jäi lataushybridin kulutuksesta alle 1 kWh/100 km.

Jostain syystä tässä kisassa ei ollut eritelty Modern- ja Traditional Cupin tuloksia, vaan yleiskilpailussa kaikki autot olivat samalla viivalla. Perinteisistä autoista vain kaasuautot pystyvät panemaan kampoihin hybrideille ja lataushybrideille. Perinteiset bensa-autot, joita Leonidaskin edusti, olivat sijoilla 11-14. Niillä ei paljon juhlita.

NEZ tulokset

Suurajot EcoRun oli tämän vuoden ainut pohjoismaiden yhteinen eli NEZ taloudellisuusajokilpailu.

Siinä oli tänä vuonna ihan uudenlainen pisteidenlaskusysteemi, jossa verrattiin autojen kulutusta niiden oman luokan keskikulutukseen. Kaikki autot saivat tällä tavalla oman vertailuluvun ja suurimman luvun saanut voitti koko NEZ-kilpailun.

Laskutavan ideana oli tehdä kilpailusta tasaväkinen eri luokkien kesken, sillä tähän mennessä NEZissä menestyminen on vaatinut käytännössä hybridiauton.

Käytännössä vertailuluvut tekivät tuloksista todella kummalliset, eikä niitä ymmärrä ilman tarkkaa tutustumista laskutapaan. Vai mitä sanotte siitä, että NEZin voitti yleiskilpailun kymmenes auto? Tämä johtuu siitä, että diesel-luokassa oli suurin hajonta tuloksissa ja luokan parhaan tuloksen ajaneet saivat siten suurimman vertailuluvun.

Kyllä, se on masentavaa, että hybridit voittavat käytännössä aina, ja juuri siitä syystä suomalaiseen EcoRun Cupiinkin tehtiin erilliset Modern ja Traditional sarjat. Pitäisikö NEZkin ajaa tällä erottelulla? Tosin mikäli kaasuautot ovat mukana jatkossa, ne voittavat sitten taas hyvin todennäköisesti kaikki bensa- ja dieselautot. Ehkä pitäisi vain jakaa luokkakohtaiset palkinnot eikä edes yrittää laittaa eri luokkia samalle viivalle?

Itse sijoituin NEZ-tuloksissa 12. sijalle.

Yhteenveto

Voihan vitsi! Epäilyksistäni huolimatta opin ajamaan taloudellisesti manuaalivaihteisella autolla! Vaikka pokaalia ei tästäkään kisasta tullut, niin olen tulokseen äärimmäisen tyytyväinen. Lasken mielessäni aina varjotuloksia ilman sanktioita ja niissä voitin kaasuautojen kisan.

Kaasuauto oli tankkaamisen suhteen yliveto, kun ei tarvinnut stressata yhtään siitä, onko auto nyt varmasti oikeassa asennossa tankilla ja saako ilmakuplat pois hötkyttelylenkillä. Haluaisin siksi ehdottomasti ajaa jatkossakin kaasuautolla, jos sellainen vain löytyy lainaan.

Jaakko on jo pidempään puhunut, että haluaisi minun kilpailevan manuaalivaihteisella autolla, mutten ole siitä innostunut. Turhaan vastustelin. Tarvitsen vain hieman aikaa opetella auton ja vaihteiston tavoille, minkä jälkeen ei ole merkitystä, mikä vaihteisto autossa on.

Oli mahtavaa, että sain Ibizan käyttööni jo kisaa edeltävänä keskiviikkona, niin ehdin harjoitella kunnolla. Jos olisin saanut auton vasta viikonloppuna, olisi tulos ollut varmaan aika erilainen.

Suuret kiitokset Jyväskylän Autotarvikkeelle Ibizan lainasta!

Seuraava taloudellisuusajokilpailu onkin Tsekissä kolmen viikon päästä ajettava Skoda Economy Run, johon saan ajokiksi manuaalivaihteisen Skoda Fabian. Aiemmat kisathan olen mennyt automaatila, mutta Ibizasta saamillani hyvillä kokemuksilla päätin jatkaa uraani vaihdekepin hämmentäjänä. Toivottavasti löytäisin Suomesta vastaavan auton koeajettavaksi ennen kisaa niin saisin selvitettyä moottorista optimaaliset nopeus- ja kierrosalueet.

Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä

keskiviikko 04.07.2018 Avainsanat: Katsastus , Leonidas , Seat , Seat Leon

Autojen katsastuslaki muuttui tämän vuoden toukokuussa niin, että alle kymmenen vuotta vanhat autot katsastetaan jatkossa joka toinen vuosi ja uudet autot ensimmäisen kerran vasta neljäntenä vuonna.

Kahden vuoden sääntö ei tule kuitenkaan voimaan automaattisesti, vaan auto on katsastettava seuraavan kerran silloin, kun se on rekisteriotteeseen merkitty. Uuteen rekisteriotteeseen tulee sitten merkintä kahden vuoden päähän, jos auto on alle 10-vuotias. Eli esimerkiksi viime vuonna katsastettu kuusivuotias auto katsastetaan tänä vuonna normaalisti, mutta seuraava kerta onkin vasta kahden vuoden päästä.

Kohti nosturia.

Leonin ensimmäinen katsastus piti tehdä viimeistään sinä päivänä kun auto täytti kolme vuotta eli huhtikuun lopulla. Se ei siis päässyt vielä uuteen sykliin. Sillä ei tosin ole merkitystä, sillä sen seuraava kerta on joka tapauksessa kahden vuoden päästä. Vanhan lain aikaan uudet autot katsastettiin kolmantena ja viidentenä vuonna.

Katsastuksessa on aina pieni jännitys, että onko jotain hajonnut, vaikka ei pitäisi. Näin kävi aikoinaan Polo Seniorin kanssa, joka hylättiin, koska jousesta puuttui pala - ja auto oli juuri huollettu!

Leonidas sen sijaan pääsi läpi heittämällä.

Yllättävin juttu tuloksissa oli iskunvaimentimet. Käytin Leonin samalla asemalla kuntotarkastuksessa vuosi sitten ja silloin iskunvaimentimien tulokset erosivat toisistaan tosi paljon. Tämä viittasi piilevään vikaan, vaikka mitään näkyvää vauriota tai vuotoja ei ollutkaan. Iskarit testattiin myös kuntotarkastuksen jälkeisessä huollossa, jolloin niissä ollut enää niin isoa eroa.

Nyt iskunvaimennintesti kertoi, että iskarit olivat yhtä tehokkaat niin taka- kuin etuakselillakin, mikä on ilmeisesti melko harvinaista. Mutta olen viimeiset puoli vuotta joutunut ajamaan kaupunkiin kuoppaisen tietyöalueen läpi, joten ehkä ne ovat siinä jatkuvassa pomputuksessa vetristyneet. Vai mitä sanotte?

Myöskin jarrut olivat hyvässä kunnossa eikä niissä ollut puolieroa kuten viime vuonna. Olivat tainneet herkistyä, kun jarrutin taannoisessa taloudellisuuajokilpailussa kimpaannuttuani niin kovaa, että tavaratkin lentelivät…

Jarrutusvoima oli aavistuksen viime vuotta matalampi, mutta toisaalta autolla jarrutettiin silloin monta kertaa peräjälkeen ennen kuin saatiin hyvä tuloksen. Nyt toimitus meni aika rutiinilla ja jarrujen ja iskarien testaamiseen riitti yksi kerta.

Läpi meni!

Polo Juniorin ensimmäisen katsastuksen yhteydessä kuvattiin työpaikkani tekemälle Muster-katsastusjärjestelmälle mainosvideo. Tänä keväänä kyselivät töissä, että löytyisikö joku jonka auto pitäisi katsastaa, sillä uudesta nettiajanvarauksesta haluttaisiin tehdä video. No minähän olin heti käsi ojossa ja yksi huhtikuinen päivä käytettiinkin sitten videon kuvaamiseen ja auton katsastukseen.

Jos kiinnostaa, niin voitte katsoa videon tuosta alta. Mitään etua en kyllä saanut videon teosta, vaan katsastuksestakin piti maksaa normihinta. (Tiskillä maksaessa olisin saanut jopa nettiä edullisemman hinnan, koska kuntosalini jäsenkortti oikeuttaa alennukseen.) Mutta olipahan hauska päivä!

Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä.

Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun

torstai 28.06.2018 Avainsanat: Huolto , Leonidas , Seat , Seat Leon

DSG-vaihteiston kytkimen ja takavalojen takuukorjausten lisäksi Leonille tehtiin huhtikuun lopussa määräaikaishuolto, jossa suoritettiin laaja tarkastushuolto ja jarrunesteiden vaihto sekä huolto-ohjelman ulkopuolisina lisätöinä öljynvaihto ja ilmastoinnin täyttö sekä desinfiointi.

Leonin mittarissa oli 34 100 km huollon aikaan eli pikkaisen reilu 10 000 km ajoa tulee vuodessa.

Pissapojan suuttimien säätö

Leonin pissapoika oli pissinyt kuskin puolen keskimmäisestä suuttimesta jo pidemmän aikaa suoraan katolle.

Yritimme säätää sitä joskus mieheni kanssa, mutta lopputuloksena oli lähinnä menetetyt hermot. Kulmaa on sairaan vaikea säätää tarkkaan kotikonstein; ainakin kun työkaluna on hakaneula… Se siis työnnetään pieneen pallon muotoiseen suuttimen sisään ja käännetään ja toivotaan, että kääntyisi riittävän vähän. Vesi tulee aina joko liian ylös tai alas. 

Epäonnistuneesta säädöstä johtuen olen joutunut ruiskuttamaan tuulilasille hirveästi vettä, että se kastuisi riittävästi. Taisin keväällä silti naarmuttaa sitä. Olin ensin säästellyt pyyhkimien käytössä ja sitten sainkin rekasta superravat lasille, jotka oli pakko pyyhkiä pois. Veden kanssa toki, mutta se rapakuorrutus olisi kaivannut vähän enemmän vettä.

Nyt huoltoon viedessä kysyin, että mitä maksaisi säätää suuttimet kuntoon. Aikoinaan kysyin samaa Polosta ja silloin sanoivat, että säätö voidaan tehdä takuutyönä enintään puoli vuotta vanhaan autoon. Noh, nythän olin valmis maksamaankin siitä, mutta iloiseksi yllätyksekseni pissapojan tarkistus ja tarvittaessa säätö kuului laajaan tarkastushuoltoon eikä siis kustantanut mitään ylimääräistä.

Nyt vesi ei lennä enää katolle, vaan tuulilasin keskivaiheille. Mielestäni se saisi päätyä vähän korkeammalle, koska nyt se osuu aika paljon pyyhkijän varteen, mutta on tämä kuitenkin parempi kuin aiempi tilanne.

Naapurini kertoi, että vedentuloaikaa ennen pyyhkijöiden liikkumista voi muuttaa VCDS:llä (VAG-COM Diagnostics System) ja mietinkin, että jos sitä vähän pidentäisi, niin kastuisi ennemmin tuulilasi kuin pyyhkijöiden varret.

Tuulilasin pyyhkimen sulkien vaihto

Minulla oli myös tarkoitus vaihdattaa pyyhkimen sulat huollon yhteydessä, mutta se ei onnistunut, koska yllättäen niitä ei ollut hyllyssä. Olisi pitänyt tajuta sanoa niistä jo huoltoa varatessa.

Huoltoneuvoja pyysi käymään joku päivä kun heillä on sulkia niin vaihtavat ne, jolloin sulat ja vaihto olisi mennyt huolenpitosopimuksen piikkiin. Vaihtotyöstä pitää kuitenkin maksaa n. 10 e, joten mieluummin hain sulat varaosatiskiltä ja asensin ne itse. 

Uudet tuulilasin pyyhkimen sulat Seat Leoniin maksoivat varaosatiskillä 42,50 e. Have a Drive -blogin Manu kertoi, että Boschin tarvikesulat maksoivat Leoniin 33,80 e, joten ne ostamalla säästäisi vajaan kympin. Itse kieltäydyn ostamasta enää muita kuin alkuperäisiä, sillä joskus Poloon ostamistani tarvikesulista toinen hipoi A-pilaria vaikka oli ihan oikea sulkamalli ja asennus. Lisäksi autoliikkeessä ei tarvitse arpoa, vaan voi ostaa rekisteriumeron perusteella varmasti oikean pituiset sulat.

Öljynvaihto

Minulla on ollut tapana vaihtaa autoni öljyt vuosittain, vaikka LongLife-huolto-ohjelma vaihdattaisikin sen vain joka toinen vuosi. Suomen vaihtuvissa sääoloissa ja pätkäajolla parempi näin.

Mobil1 öljypänikän ostin Minimanin tarjouksesta 29,90 e / 4 litraa, ja sovin, että se puuttuva puoli litraa laitettaisiin sitten taas autoliikkeen kalliista hanasta. Laskulla lisäöljyä ei kuitenkaan näkynyt, joten mietin, että olivatko unohtaneet laskuttaa sen kuten viime vuonna tai jopa laittaa sen. 

Kävikin ilmi, että moottoriin ei ollut mahtunut kuin neljä litraa. Hassua, koska aina ennen sinne on mennyt 4,5 litraa.

Tehdas määrää laittamaan vain neljä litraa eli mittatikun puoliväliin, mutta Suomessa laittavat 4,5 litraa eli mittatikun yläreunaan, jotta sitä ei tarvitse heti olla lisäämässä. Paitsi että nyt mittatikun yläreuna tuli vastaan jo neljän litran kohdalla. Mekaanikko kertoi, että joskus moottori ei vaan tule ihan tyhjäksi vaikka auto onkin vaakasuorassa nosturilla.

Ilmastointihuolto

Auton ilmastointihuolto on mielestäni hieman mystinen. Onko oikeasti tarvetta vaihtaa kylmäainetta, jos jäähdytys toimii? Miksei sitä ole auton huolto-ohjelmassa? Miten usein se kannattaisi tehdä?

Kyselin siitä jo viime vuonna, mutta silloin se olisi pitänyt maksaa erikseen. Nyt kolmantena vuonna ilmastoinnin täyttöhuollon saa tehdä Seatin huolenpitosopimuksen piikkiin.

Ilmastointihuolto maksoi huhtikuussa vielä 79 e, mutta nyt kesäkuussa se maksoi 99 e eikä hinta tule edes jäämään siihen. Kylmäaineen hinta on moninkertaistunut, koska EU rajoittaa sen saatavuutta asetuksella, joka pyrkii vähentämään kylmäaineiden vaikutusta ilmaston lämpenemiseen.

Kylmäaineen vaihtoa tärkeämpää minusta on auton ilmastoinnin desinfiointi. Polo alkoi haista vähän kummalle neljäntenä vuotena ja siitä viisastuneena halusin nyt kolmantena vuonna desinfioida Leonin ilmastoinnin.

Ilmastoinnin desinfiointi tehdään “räjäyttämällä” autossa desinfiointipanos. Sitä ennen autosta poistetaan raitisilmasuodatin ja laitetaan ilmastointi sisäkierrolle.

Raitisilmasuodatin vaihdettiin juuri viime vuonna, joten se otettiin pois desinfioinnin ajaksi, ettei aineen haju pinttyisi siihen. Määrätyn ajan jälkeen aerosolipullo poistetaan ja auto tuuletetaan.

Desinfiointiin käytetty Forte Air Conditioner Cleaner maksoi 39,00 e. En tiedä olisiko hinta eri, jos sen olisi vain ostanut varaosatiskiltä ja desinfioinut itse.

Huollon jälkeen auto oli niin superraikas, että meinasin saada päänsäryn kotiin ajaessani.

Mieheni mielestä hajussa oli imelä yhdistelmä kynttiläpajaa ja karkkikauppaa, kun taas minusta tuoksu oli raikkaan eukalyptuksinen. Pullossa luki sitruuna, että ota siitä nyt sitten selvää.

Joka tapauksessa tuoksu tasaantui muutamassa päivässä miellyttäväksi ja nyt reilun kuukauden jälkeen tuoksun huomaa enää vain harvakseltaan, kun auto on seissyt auringonpaisteessa. Mutta eipä haise myökään epäpuhtauksille!

Laajennettu tarkastushuolto

Joka toinen vuosi Leonille tehdään huolto-ohjelman mukainen tarkastushuolto ja joka toinen vuosi laajennettu tarkastushuolto.

Laajemmat tarkastukset olivat mielestäni aika pitkälle samoja, mitä katsastuksessakin tutkitaan: jarrupalat ja jarrujärjestelmä, pakoputkisto, alusta, moniurahihna, pallonivelet, raidetangon välykset jne.

Huollossa tsekataan jopa ensiapulaukun olemassaolo ja parasta ennen päiväys. Viime vuonna ea-laukun päiväystä ei ollut merkitty, mutta tänä vuonna se oli löytynyt ja todettu viime vuonna vanhentuneeksi... Huoltoneuvoja tosin totesi, että parempi se varmasti on kuin ei mitään.

Laajennettu tarkastushuolto maksoi 39,60 e enemmän kuin perustason tarkastushuolto, joka taas öljynvaihdon kanssa maksoi 89,10 e.

Kustannukset

Työt yhteensä 237,40 e:

  • Tarkastushuolto ja öljynvaihto: 89,10 e
  • Laajennettu tarkastushuolto: 39,60 e
  • Jarrunesteen vaihtotyö: 29,70 e
  • Ilmastointilaitteen täyttöhuolto: 79,00 e (sis. aineen)

Osat yhteensä 84,55 e:

  • Öljynsuodatin: 4,10 e
  • Tiiviste: 5,80 e
  • Öljyproppu: 5,00 e
  • Ongelmajätemaksu; 5,00 e
  • Jarruneste: 17,25 e
  • Ilmastoinnin puhdistusaine Forte: 39,00 e

Lisäksi laskun lopussa oli erillinen rivi “tarveaineet”, mihin oli mennyt 10,68 e. Tämä tarkoittaa mm. muttereita, voiteluaineita, hanskoja jne., joita kuluu huolloissa, mutta joilla ei ole omaa varaosanumeroa. Tämä ns. pientarvikelisä on yleisesti käytössä autohuolloissa. Jyväskylän Autotarvikkeella se on 4,5% työn osuudesta laskun loppusummasta, mutta kuitenkin enintään 70 e.

Kokonaisuudessaan huolenpitotililtä veloitettiin 332,63 e. Lisäksi itse ostamani moottoriöljy maksoi 29,90 e ja pyyhkijänsulat 42,50 e.

Eiköhän tällä autolla taas rullaa pitkän matkan ennen seuraavaa huoltoa! Ainakin ajattelisin, että nyt siitä on ehtinyt levitä kaikki mikä on levinnyt, joten nyt vaan kovaa ajoa. Ei ole mitään suunnitelmia vaihtaa uuteen, koska Seat Leon FR on niin erinomainen auto ajaa. 

Paras Leonidas!

Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa

torstai 31.05.2018 Avainsanat: Huolto , Leonidas , Seat , Seat Leon , Takuu

Eräänä huhtikuisena iltana katseeni sattui kiinnittymään Leonin upeaan perään tavallista tarkemmin. Mitä ihmettä, takavalojen umpiossa on murtumia! Mistä ne on oikein tulleet, kun auto ei ole osunut mihinkään? Tutkiessani niitä tarkemmin havaitsin, että umpiot halkeilevat sisäpuolelta ja ulkopuoli on koskematon.

Alkoi kauhea vanhojen valokuvien penkominen. Milloin säröt on tullut? Että mulla pitääkin olla tapana kuvata lähinnä kuskin puoleista kylkeä, joten kuvaa ei noin vain löytynytkään. Lopulta bongasin jäljet niinkin vanhoista kuvista kuin viime vuoden keväältä. Ne on siis olleet vähintään vuoden eikä niitä ollut huomannut niin minä, autohuolto kuin fiksarikaan, jolla käytän autoani käsinpesussa.

Oikean takavalon murtumat näkyvät oikeassa reunassa ja yläreunassa.

Vasemman takavalon murtuman huomasin vasta seuraavana aamuna. Yläreunassa on samanlainen jälki kuin oikeanpuoleisessa.

Koska murtumat eivät johtuneet ulkoisista tekijöistä, mietin voisiko kyseessä olla vika, jonka saisi korjattua takuuseen. Tai goodwillin piikkiin, koska takuuhan autosta loppui jo kahden vuoden jälkeen. Tuntui melko epätodennäköiseltä, mutta voisihan sitä silti kysyä.

Seuraavaksi läksin googlettamaan, josko jollain muulla olisi ollut samanlaista ongelmaa. Aikani etsittyäni löysinkin blogikirjoituksen, jonka kirjoittajan Leonissa oli sama ongelma ja juttuun oli kerätty kuvia myös muista Leonien umpioista. Ihan samanlaisia säröjä kuin mulla!

Jutun mukaan kyseessä on valmistusvirhe: takaumpion lasi on ruuvattu liian tiukkaan, minkä seurauksena se on murtunut. Monilla sen sisään oli tästä johtuen päässyt kosteutta sisään, mutta minulla se oli vielä ihan kuiva.

Seuraavana aamuna riensin Jyväskylän Autotarvikkeelle. Johan siitä olikin kolme päivää, kun olin hakenut auton kytkinremontista… Asian kanssa ei voinut kuitenkaan yhtään aikailla, sillä auto oli täyttämässä parin päivän päästä kolme vuotta, mikä saattaisi vaikuttaa korvattavuuteen.

Huoltoneuvoja otti valokuvat takavaloista ja lupasi selvittää asiaa. Ja totta tosiaan - tehtaalla oli tiedote umpioiden murtumista ja ne vaihdettaisiin veloituksetta.

Itse vaihtotapahtuma oli todella nopea, mistä kertoi itse vaihtotyön hinta: 19,80 e. (Siitä laskutusosuus oli 50 %; en tiedä miksi puoleen hintaan.) Katsoin jälkeenpäin YouTubesta videon umpioiden irrottamisesta ja se olikin todella yksinkertainen toimenpide. Takakontissa oleva luukku auki, iso käsin kierrettävä kiinnike auki ja sitten valomoduulin saakin vedettyä irti.

Leonin vasen takavalo maksoi 150,99 e ja oikea 158,00 e. Hinta sisältää koko umpiomoduulin, jossa on takavalo, jarruvalo, vilkku ja puolesta riippuen joko sumuvalo tai peruutusvalo.

Minulle ei tullut tästä kokonaisuudessaan 323,68 e keissistä mitään kuluja, joten tyytyväisenä lähdin korjaamolta; uuden kytkimen lisäksi nyt ehjin valoin. Jokohan tämän maanantaikappaleen takuukorjaukset olisivat tässä?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!