POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla Leonidas

Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä

keskiviikko 04.07.2018 Avainsanat: Katsastus , Leonidas , Seat , Seat Leon

Autojen katsastuslaki muuttui tämän vuoden toukokuussa niin, että alle kymmenen vuotta vanhat autot katsastetaan jatkossa joka toinen vuosi ja uudet autot ensimmäisen kerran vasta neljäntenä vuonna.

Kahden vuoden sääntö ei tule kuitenkaan voimaan automaattisesti, vaan auto on katsastettava seuraavan kerran silloin, kun se on rekisteriotteeseen merkitty. Uuteen rekisteriotteeseen tulee sitten merkintä kahden vuoden päähän, jos auto on alle 10-vuotias. Eli esimerkiksi viime vuonna katsastettu kuusivuotias auto katsastetaan tänä vuonna normaalisti, mutta seuraava kerta onkin vasta kahden vuoden päästä.

Kohti nosturia.

Leonin ensimmäinen katsastus piti tehdä viimeistään sinä päivänä kun auto täytti kolme vuotta eli huhtikuun lopulla. Se ei siis päässyt vielä uuteen sykliin. Sillä ei tosin ole merkitystä, sillä sen seuraava kerta on joka tapauksessa kahden vuoden päästä. Vanhan lain aikaan uudet autot katsastettiin kolmantena ja viidentenä vuonna.

Katsastuksessa on aina pieni jännitys, että onko jotain hajonnut, vaikka ei pitäisi. Näin kävi aikoinaan Polo Seniorin kanssa, joka hylättiin, koska jousesta puuttui pala - ja auto oli juuri huollettu!

Leonidas sen sijaan pääsi läpi heittämällä.

Yllättävin juttu tuloksissa oli iskunvaimentimet. Käytin Leonin samalla asemalla kuntotarkastuksessa vuosi sitten ja silloin iskunvaimentimien tulokset erosivat toisistaan tosi paljon. Tämä viittasi piilevään vikaan, vaikka mitään näkyvää vauriota tai vuotoja ei ollutkaan. Iskarit testattiin myös kuntotarkastuksen jälkeisessä huollossa, jolloin niissä ollut enää niin isoa eroa.

Nyt iskunvaimennintesti kertoi, että iskarit olivat yhtä tehokkaat niin taka- kuin etuakselillakin, mikä on ilmeisesti melko harvinaista. Mutta olen viimeiset puoli vuotta joutunut ajamaan kaupunkiin kuoppaisen tietyöalueen läpi, joten ehkä ne ovat siinä jatkuvassa pomputuksessa vetristyneet. Vai mitä sanotte?

Myöskin jarrut olivat hyvässä kunnossa eikä niissä ollut puolieroa kuten viime vuonna. Olivat tainneet herkistyä, kun jarrutin taannoisessa taloudellisuuajokilpailussa kimpaannuttuani niin kovaa, että tavaratkin lentelivät…

Jarrutusvoima oli aavistuksen viime vuotta matalampi, mutta toisaalta autolla jarrutettiin silloin monta kertaa peräjälkeen ennen kuin saatiin hyvä tuloksen. Nyt toimitus meni aika rutiinilla ja jarrujen ja iskarien testaamiseen riitti yksi kerta.

Läpi meni!

Polo Juniorin ensimmäisen katsastuksen yhteydessä kuvattiin työpaikkani tekemälle Muster-katsastusjärjestelmälle mainosvideo. Tänä keväänä kyselivät töissä, että löytyisikö joku jonka auto pitäisi katsastaa, sillä uudesta nettiajanvarauksesta haluttaisiin tehdä video. No minähän olin heti käsi ojossa ja yksi huhtikuinen päivä käytettiinkin sitten videon kuvaamiseen ja auton katsastukseen.

Jos kiinnostaa, niin voitte katsoa videon tuosta alta. Mitään etua en kyllä saanut videon teosta, vaan katsastuksestakin piti maksaa normihinta. (Tiskillä maksaessa olisin saanut jopa nettiä edullisemman hinnan, koska kuntosalini jäsenkortti oikeuttaa alennukseen.) Mutta olipahan hauska päivä!

Jos video ei näy, voit katsoa sen tästä.

Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun

torstai 28.06.2018 Avainsanat: Huolto , Leonidas , Seat , Seat Leon

DSG-vaihteiston kytkimen ja takavalojen takuukorjausten lisäksi Leonille tehtiin huhtikuun lopussa määräaikaishuolto, jossa suoritettiin laaja tarkastushuolto ja jarrunesteiden vaihto sekä huolto-ohjelman ulkopuolisina lisätöinä öljynvaihto ja ilmastoinnin täyttö sekä desinfiointi.

Leonin mittarissa oli 34 100 km huollon aikaan eli pikkaisen reilu 10 000 km ajoa tulee vuodessa.

Pissapojan suuttimien säätö

Leonin pissapoika oli pissinyt kuskin puolen keskimmäisestä suuttimesta jo pidemmän aikaa suoraan katolle.

Yritimme säätää sitä joskus mieheni kanssa, mutta lopputuloksena oli lähinnä menetetyt hermot. Kulmaa on sairaan vaikea säätää tarkkaan kotikonstein; ainakin kun työkaluna on hakaneula… Se siis työnnetään pieneen pallon muotoiseen suuttimen sisään ja käännetään ja toivotaan, että kääntyisi riittävän vähän. Vesi tulee aina joko liian ylös tai alas. 

Epäonnistuneesta säädöstä johtuen olen joutunut ruiskuttamaan tuulilasille hirveästi vettä, että se kastuisi riittävästi. Taisin keväällä silti naarmuttaa sitä. Olin ensin säästellyt pyyhkimien käytössä ja sitten sainkin rekasta superravat lasille, jotka oli pakko pyyhkiä pois. Veden kanssa toki, mutta se rapakuorrutus olisi kaivannut vähän enemmän vettä.

Nyt huoltoon viedessä kysyin, että mitä maksaisi säätää suuttimet kuntoon. Aikoinaan kysyin samaa Polosta ja silloin sanoivat, että säätö voidaan tehdä takuutyönä enintään puoli vuotta vanhaan autoon. Noh, nythän olin valmis maksamaankin siitä, mutta iloiseksi yllätyksekseni pissapojan tarkistus ja tarvittaessa säätö kuului laajaan tarkastushuoltoon eikä siis kustantanut mitään ylimääräistä.

Nyt vesi ei lennä enää katolle, vaan tuulilasin keskivaiheille. Mielestäni se saisi päätyä vähän korkeammalle, koska nyt se osuu aika paljon pyyhkijän varteen, mutta on tämä kuitenkin parempi kuin aiempi tilanne.

Naapurini kertoi, että vedentuloaikaa ennen pyyhkijöiden liikkumista voi muuttaa VCDS:llä (VAG-COM Diagnostics System) ja mietinkin, että jos sitä vähän pidentäisi, niin kastuisi ennemmin tuulilasi kuin pyyhkijöiden varret.

Tuulilasin pyyhkimen sulkien vaihto

Minulla oli myös tarkoitus vaihdattaa pyyhkimen sulat huollon yhteydessä, mutta se ei onnistunut, koska yllättäen niitä ei ollut hyllyssä. Olisi pitänyt tajuta sanoa niistä jo huoltoa varatessa.

Huoltoneuvoja pyysi käymään joku päivä kun heillä on sulkia niin vaihtavat ne, jolloin sulat ja vaihto olisi mennyt huolenpitosopimuksen piikkiin. Vaihtotyöstä pitää kuitenkin maksaa n. 10 e, joten mieluummin hain sulat varaosatiskiltä ja asensin ne itse. 

Uudet tuulilasin pyyhkimen sulat Seat Leoniin maksoivat varaosatiskillä 42,50 e. Have a Drive -blogin Manu kertoi, että Boschin tarvikesulat maksoivat Leoniin 33,80 e, joten ne ostamalla säästäisi vajaan kympin. Itse kieltäydyn ostamasta enää muita kuin alkuperäisiä, sillä joskus Poloon ostamistani tarvikesulista toinen hipoi A-pilaria vaikka oli ihan oikea sulkamalli ja asennus. Lisäksi autoliikkeessä ei tarvitse arpoa, vaan voi ostaa rekisteriumeron perusteella varmasti oikean pituiset sulat.

Öljynvaihto

Minulla on ollut tapana vaihtaa autoni öljyt vuosittain, vaikka LongLife-huolto-ohjelma vaihdattaisikin sen vain joka toinen vuosi. Suomen vaihtuvissa sääoloissa ja pätkäajolla parempi näin.

Mobil1 öljypänikän ostin Minimanin tarjouksesta 29,90 e / 4 litraa, ja sovin, että se puuttuva puoli litraa laitettaisiin sitten taas autoliikkeen kalliista hanasta. Laskulla lisäöljyä ei kuitenkaan näkynyt, joten mietin, että olivatko unohtaneet laskuttaa sen kuten viime vuonna tai jopa laittaa sen. 

Kävikin ilmi, että moottoriin ei ollut mahtunut kuin neljä litraa. Hassua, koska aina ennen sinne on mennyt 4,5 litraa.

Tehdas määrää laittamaan vain neljä litraa eli mittatikun puoliväliin, mutta Suomessa laittavat 4,5 litraa eli mittatikun yläreunaan, jotta sitä ei tarvitse heti olla lisäämässä. Paitsi että nyt mittatikun yläreuna tuli vastaan jo neljän litran kohdalla. Mekaanikko kertoi, että joskus moottori ei vaan tule ihan tyhjäksi vaikka auto onkin vaakasuorassa nosturilla.

Ilmastointihuolto

Auton ilmastointihuolto on mielestäni hieman mystinen. Onko oikeasti tarvetta vaihtaa kylmäainetta, jos jäähdytys toimii? Miksei sitä ole auton huolto-ohjelmassa? Miten usein se kannattaisi tehdä?

Kyselin siitä jo viime vuonna, mutta silloin se olisi pitänyt maksaa erikseen. Nyt kolmantena vuonna ilmastoinnin täyttöhuollon saa tehdä Seatin huolenpitosopimuksen piikkiin.

Ilmastointihuolto maksoi huhtikuussa vielä 79 e, mutta nyt kesäkuussa se maksoi 99 e eikä hinta tule edes jäämään siihen. Kylmäaineen hinta on moninkertaistunut, koska EU rajoittaa sen saatavuutta asetuksella, joka pyrkii vähentämään kylmäaineiden vaikutusta ilmaston lämpenemiseen.

Kylmäaineen vaihtoa tärkeämpää minusta on auton ilmastoinnin desinfiointi. Polo alkoi haista vähän kummalle neljäntenä vuotena ja siitä viisastuneena halusin nyt kolmantena vuonna desinfioida Leonin ilmastoinnin.

Ilmastoinnin desinfiointi tehdään “räjäyttämällä” autossa desinfiointipanos. Sitä ennen autosta poistetaan raitisilmasuodatin ja laitetaan ilmastointi sisäkierrolle.

Raitisilmasuodatin vaihdettiin juuri viime vuonna, joten se otettiin pois desinfioinnin ajaksi, ettei aineen haju pinttyisi siihen. Määrätyn ajan jälkeen aerosolipullo poistetaan ja auto tuuletetaan.

Desinfiointiin käytetty Forte Air Conditioner Cleaner maksoi 39,00 e. En tiedä olisiko hinta eri, jos sen olisi vain ostanut varaosatiskiltä ja desinfioinut itse.

Huollon jälkeen auto oli niin superraikas, että meinasin saada päänsäryn kotiin ajaessani.

Mieheni mielestä hajussa oli imelä yhdistelmä kynttiläpajaa ja karkkikauppaa, kun taas minusta tuoksu oli raikkaan eukalyptuksinen. Pullossa luki sitruuna, että ota siitä nyt sitten selvää.

Joka tapauksessa tuoksu tasaantui muutamassa päivässä miellyttäväksi ja nyt reilun kuukauden jälkeen tuoksun huomaa enää vain harvakseltaan, kun auto on seissyt auringonpaisteessa. Mutta eipä haise myökään epäpuhtauksille!

Laajennettu tarkastushuolto

Joka toinen vuosi Leonille tehdään huolto-ohjelman mukainen tarkastushuolto ja joka toinen vuosi laajennettu tarkastushuolto.

Laajemmat tarkastukset olivat mielestäni aika pitkälle samoja, mitä katsastuksessakin tutkitaan: jarrupalat ja jarrujärjestelmä, pakoputkisto, alusta, moniurahihna, pallonivelet, raidetangon välykset jne.

Huollossa tsekataan jopa ensiapulaukun olemassaolo ja parasta ennen päiväys. Viime vuonna ea-laukun päiväystä ei ollut merkitty, mutta tänä vuonna se oli löytynyt ja todettu viime vuonna vanhentuneeksi... Huoltoneuvoja tosin totesi, että parempi se varmasti on kuin ei mitään.

Laajennettu tarkastushuolto maksoi 39,60 e enemmän kuin perustason tarkastushuolto, joka taas öljynvaihdon kanssa maksoi 89,10 e.

Kustannukset

Työt yhteensä 237,40 e:

  • Tarkastushuolto ja öljynvaihto: 89,10 e
  • Laajennettu tarkastushuolto: 39,60 e
  • Jarrunesteen vaihtotyö: 29,70 e
  • Ilmastointilaitteen täyttöhuolto: 79,00 e (sis. aineen)

Osat yhteensä 84,55 e:

  • Öljynsuodatin: 4,10 e
  • Tiiviste: 5,80 e
  • Öljyproppu: 5,00 e
  • Ongelmajätemaksu; 5,00 e
  • Jarruneste: 17,25 e
  • Ilmastoinnin puhdistusaine Forte: 39,00 e

Lisäksi laskun lopussa oli erillinen rivi “tarveaineet”, mihin oli mennyt 10,68 e. Tämä tarkoittaa mm. muttereita, voiteluaineita, hanskoja jne., joita kuluu huolloissa, mutta joilla ei ole omaa varaosanumeroa. Tämä ns. pientarvikelisä on yleisesti käytössä autohuolloissa. Jyväskylän Autotarvikkeella se on 4,5% työn osuudesta laskun loppusummasta, mutta kuitenkin enintään 70 e.

Kokonaisuudessaan huolenpitotililtä veloitettiin 332,63 e. Lisäksi itse ostamani moottoriöljy maksoi 29,90 e ja pyyhkijänsulat 42,50 e.

Eiköhän tällä autolla taas rullaa pitkän matkan ennen seuraavaa huoltoa! Ainakin ajattelisin, että nyt siitä on ehtinyt levitä kaikki mikä on levinnyt, joten nyt vaan kovaa ajoa. Ei ole mitään suunnitelmia vaihtaa uuteen, koska Seat Leon FR on niin erinomainen auto ajaa. 

Paras Leonidas!

Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa

torstai 31.05.2018 Avainsanat: Huolto , Leonidas , Seat , Seat Leon , Takuu

Eräänä huhtikuisena iltana katseeni sattui kiinnittymään Leonin upeaan perään tavallista tarkemmin. Mitä ihmettä, takavalojen umpiossa on murtumia! Mistä ne on oikein tulleet, kun auto ei ole osunut mihinkään? Tutkiessani niitä tarkemmin havaitsin, että umpiot halkeilevat sisäpuolelta ja ulkopuoli on koskematon.

Alkoi kauhea vanhojen valokuvien penkominen. Milloin säröt on tullut? Että mulla pitääkin olla tapana kuvata lähinnä kuskin puoleista kylkeä, joten kuvaa ei noin vain löytynytkään. Lopulta bongasin jäljet niinkin vanhoista kuvista kuin viime vuoden keväältä. Ne on siis olleet vähintään vuoden eikä niitä ollut huomannut niin minä, autohuolto kuin fiksarikaan, jolla käytän autoani käsinpesussa.

Oikean takavalon murtumat näkyvät oikeassa reunassa ja yläreunassa.

Vasemman takavalon murtuman huomasin vasta seuraavana aamuna. Yläreunassa on samanlainen jälki kuin oikeanpuoleisessa.

Koska murtumat eivät johtuneet ulkoisista tekijöistä, mietin voisiko kyseessä olla vika, jonka saisi korjattua takuuseen. Tai goodwillin piikkiin, koska takuuhan autosta loppui jo kahden vuoden jälkeen. Tuntui melko epätodennäköiseltä, mutta voisihan sitä silti kysyä.

Seuraavaksi läksin googlettamaan, josko jollain muulla olisi ollut samanlaista ongelmaa. Aikani etsittyäni löysinkin blogikirjoituksen, jonka kirjoittajan Leonissa oli sama ongelma ja juttuun oli kerätty kuvia myös muista Leonien umpioista. Ihan samanlaisia säröjä kuin mulla!

Jutun mukaan kyseessä on valmistusvirhe: takaumpion lasi on ruuvattu liian tiukkaan, minkä seurauksena se on murtunut. Monilla sen sisään oli tästä johtuen päässyt kosteutta sisään, mutta minulla se oli vielä ihan kuiva.

Seuraavana aamuna riensin Jyväskylän Autotarvikkeelle. Johan siitä olikin kolme päivää, kun olin hakenut auton kytkinremontista… Asian kanssa ei voinut kuitenkaan yhtään aikailla, sillä auto oli täyttämässä parin päivän päästä kolme vuotta, mikä saattaisi vaikuttaa korvattavuuteen.

Huoltoneuvoja otti valokuvat takavaloista ja lupasi selvittää asiaa. Ja totta tosiaan - tehtaalla oli tiedote umpioiden murtumista ja ne vaihdettaisiin veloituksetta.

Itse vaihtotapahtuma oli todella nopea, mistä kertoi itse vaihtotyön hinta: 19,80 e. (Siitä laskutusosuus oli 50 %; en tiedä miksi puoleen hintaan.) Katsoin jälkeenpäin YouTubesta videon umpioiden irrottamisesta ja se olikin todella yksinkertainen toimenpide. Takakontissa oleva luukku auki, iso käsin kierrettävä kiinnike auki ja sitten valomoduulin saakin vedettyä irti.

Leonin vasen takavalo maksoi 150,99 e ja oikea 158,00 e. Hinta sisältää koko umpiomoduulin, jossa on takavalo, jarruvalo, vilkku ja puolesta riippuen joko sumuvalo tai peruutusvalo.

Minulle ei tullut tästä kokonaisuudessaan 323,68 e keissistä mitään kuluja, joten tyytyväisenä lähdin korjaamolta; uuden kytkimen lisäksi nyt ehjin valoin. Jokohan tämän maanantaikappaleen takuukorjaukset olisivat tässä?

Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto

sunnuntai 20.05.2018 Avainsanat: Huolto , Leonidas , Seat , Seat Leon , Takuu

Autoni alkoi pitää huhtikuun taloudellisuusajokilpailuissa kummallista ääntä. Siitä kuului muutaman tunnin ajon jälkeen *kviik* kun automaatti vaihtoi vaihteen ykköseltä kakkoselle ja hiljaisempi *kviik*, kun se vaihtoi kakkoselta kolmoselle. Kartturini Tero epäili, että äänenlähde olisi Leonin 7-vaihteisen DSG-vaihteiston kytkin.

Kilpailujen jälkeen kiirehdin varaamaan Leonille huoltoa Jyväskylän Autotarvikkeelta. Sille oli määrä tehdä määräaikaishuolto huhtikuun loppuun mennessä, jolloin se täyttäisi kolme vuotta, ja äänenlähde olisi hyvä selvittää samalla. 

Kuvaukseni perusteella huoltoneuvoja selasi valmistajan tiedotteita ja löysi mahdolliseksi syyksi DSG-vaihteiston monitoimikytkimen.

DSG-vaihteiston oudot äänet

Mutta … vaihteisto ei tietenkään pitänyt mitään ääntä kilpailun jälkeen, kun ajoin vain lyhyitä pätkiä töihin ja takaisin ja esimerkiksi autoliikkeeseen reklamoimaan äänestä. Niinpä tietysti! Miten huolto voisi huomata sen, kun minäkään en huomaa? 

Huoltoa edeltävä viikonloppua suuntasin kuulosteluajelulle, jotta voisin kertoa huollossa, miten "kviik"-äänen saa aikaiseksi. Ajoin Leonilla 95 km samantyylistä ajoa kuin taloudellisuusajokilpailuissa, mutta auto pysyi hiljaa liikkeelle lähdöissä.

Täysin hiljaa auto ei kuitenkaan ollut. Havaitsin, että isoimmalla eli seiskavaihteella matalilla 1150-1200 rpm kierroksilla ajaessa konepellin alta kuului jatkuva hiljainen ääni, joka kuulosti siltä, kuin siellä olisi linnunpesä täynnä poikasia sirkuttamassa.

Heti kun vaihteen vaihtoi kutoselle, ääni poistui. Ja seiskalle vaihtaminen palautti sen. Tämä oli tilanteessa, jossa käskin autoa käyttämään isompaa vaihdetta kuin automaatti olisi itse käyttänyt, mutta se kuitenkin antoi käyttää sitä. Myöhemmin huomasin, että sama ääni kuului myös, kun ajoin taajamassa nelosvaihteella, jonka auto oli itse valinnut käyttöön.

Kerroin uusista havainnoistani huoltoneuvojalle kun vein autoa ja harmittelin samalla, että en sitä alkuperäistä ääntä kuullut. Se ei haitannut, vaan mekaanikot tutkivat auton joka tapauksessa. Ja autohan piti tosiaan viedä liikkeeseen jo edellisenä päivänä, että mekaanikot saavat käynnistää sen aamulla kylmänä.

DSG-vaihteiston äänen lähde ja korjaus

Seuraavana iltapäivänä menin jännityksellä hakemaan autoa huollosta.

Huoltoneuvoja kiitteli, että reklamaationi vaihteen vaihdossa kuuluvista äänistä oli ollut erinomainen ja johdattanut mekaanikot heti oikeille jäljille. Vaihteistossa oli todella ollut toimintahäiriö ja monitoimikytkin oli vaihdettu uuteen.

Ihmettelin, että miten mekaanikot pystyivät löytämään äänen, vaikka en kuullut itse mitään kisojen jälkeen. 

Huoltoneuvoja kertoi, että tällaista ääntä menee kuuntelemaan aina kaksi mekaanikkoa. Ensin he avaavat konepeiton, istuvat sitten autoon ja käynnistävät sen. Ja kun mekaanikot tiesivät mitä kuunnella, niin se olikin sitten selvä tapaus. Sanonpahan vaan, että tämä on sitä ammattitaitoa!

Huoltoneuvoja arvioi, että vika olisi muuttunut toiminnalliseksi häiriöksi parin vuoden päästä; ehkä noin 60 tkm kohdalla. Tämä ilmenisi auton nykimisenä ja äänenä. Nythän autolla oli ajettu vasta 35 tkm ja vika oli vasta ns. kosmeettinen. 

Ääni johtui kuulemma jostain jutusta kytkimen materiaalin rakenteessa. Monitoimikytkin vaihdettiin uudenlaiseen, jossa materiaali on vaihtunut toiseen eikä siinä pitäisi tapahtua vastaavaa.

 Leonin DSG-vaihteiston monilevykytkin huoltoneuvojan kuvaamana. Kaikista tehtaalle reklamoitavista osista otetaan aina kuva, jotta voidaan osoittaa niiden liittyvän tiettyyn työmääräykseen. 

Kyselin myös mielenkiinnosta, millainen projekti monitoimikytkimen vaihtaminen uuteen on. Sain kuulla, että kaksoiskytkinten lukkojen vapautuspisteen säätäminen vaatii suurta tarkkuutta, jotta vaihde saadaan vaihtumaan synkronoidusti parittomilta parillisille ja toisinpäin.

Mekaanikko kertoi, että kytkinten esijännitys säädetään oikeaksi lisäämällä kytkimeen 1,5-3 mm paksuisia shim-levyjä, kunnes digitaalinen syvyysmittari näyttää kytkimen asennon olevan oikea. Työvaihetta ei tarvittaisi, jos kaikki tehtaalta tulevat kytkimet olisivat identtisinä, mutta niissä on tietyt valmistustoleranssit ja siksi pitää tehdä tämä säätö.

Seitsenportaisessa DSG-laatikossa säätö pitää tehdä kuulemma erikseen parittomille ja parillisille vaihteille, mutta kuusiportaisessa riittää yksi.

Mekaanikko jätti minulle muistoksi osan, jonka päälle shim-levyt laitetaan, kun olin kysellyt siitä niin paljon. Luulin ihan, että se olisi ollut paljon pienempi! Kuvassa mittakaavaa antamassa Skoda-aurinkolasit, jotka arvoin Facebookin puolella osan tarkoitusta veikanneiden kesken. 

Mitä DSG-vaihteiston korjaaminen maksoi?  

Kokonaisuutena Leonin monitoimikytkimen vaihtaminen maksoi n. 1500 e, josta tehtaan piikkiin meni kytkimen hinta 500 e. Auton myyjäliike ja maahantuoja korvasivat loput 1000 e.

Minun ei onneksi tarvinnut maksaa korjauksesta mitään. Leonin takuu päättyi jo vuosi sitten, mutta myyjällä on silti vastuu virheestä, sillä vaihteiston oletettu kestoikä on huomattavasti pidempi kuin kolme vuotta ja 35 000 km. 

Asiakkaalle annetun hyvityksen suuruuteen vaikuttaa huoltoneuvojan mukaan mm. auton ikä, ajetut kilometrit ja sitä myöten saatu käyttöhyöty, huoltohistoria, huolenpitosopimusasiakkuus, se onko ensimmäinen omistaja ja miten autoa on käytetty.

Oli onnekas sattuma, että havaitsin Leonin vaihteistossa oudon äänen jo ennen kuin auto täytti kolme vuotta. Myöhemmin sen korjauskulujen jakamisesta olisi saattanut tulla vääntöä, mutta nyt kaikki sujui ongelmitta.

Edit 26.6.2018: Huolenpitosopimusasiakkuus vaikuttaa hyvitykseen siksi, että hps asiakkailla auto tiedetään aina olevan viimeisen päälle huollettu. Hyvityksessä merkitystä on myös sillä, onko korjattava kohde huolto-ohjelman tarkastuslistalla.

Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018

maanantai 07.05.2018 Avainsanat: Ecorun , Leonidas , Seat , Seat Leon , Taloudellinen ajo

Tupla-ecorun-viikonlopun jälkimmäinen kilpailu järjestettiin sunnuntaina Pusulassa. Jos en olisi maksanut kisaa ennakkoon, olisin varmaankin jättänyt sen väliin. 

Lauantain kisan jälkeen kysyttiin kilpailijoiden mielipidettä kahden kisan viikonlopusta. Kaikki olivat tyytyväisiä paitsi minä, joka mietin kauhulla miten väsyneenä joudun ajamaan 300 km kotiin sunnuntai-iltana. Siinä vaiheessa en vain arvannut, että olisin jo sunnuntaiaamuna niin väsynyt, että meinaisin torkahtaa rattiin 75 km siirtymällä hotellilta kisapaikalle!

Kisapaikalle päästyäni olo oli kuin zombiella, paitsi että en örissyt. Koska en jaksanut… Kartturini Jaakkokin kommentoi, ettei ole nähnyt minua koskaan niin hiljaisena kuin olin silloin.

Onneksi sain kisan jälkeiselle kotimatkalle kuskiksi toisen jyväskyläläisen tiimin kartturin, koska kisan jälkeen ajamisesta ei olisi tullut enää mitään.

Zombiekuski odottamassa auton tankkauksen valmistumista.

Vauhdikas kilpailu

Vaikka olin tosi väsynyt, ajaminen kilpailussa tuntui hyvältä! Kaikki energia kuluikin sitten ajamiseen, eikä minusta ollut reitillä juttuseuraa. Mutta tulipahan keskityttyä 110% ajamiseen.

Jatkoin ajamista edellisen päivän tyyliin kiihdytä-ja-rullaa-tekniikalla, missä otin aina vauhtia alamäistä ja annoin nopeuden pudota ylämäissä.

Siinä missä lauantaina ajettiin varsin maltillisilla nopeuksilla, päästiin sunnuntaina jo ihan vauhdin makuun, koska suurimmalla osalla jaksoista keskinopeus oli yli 60 km/h. Vieläkin vauhdikkaampaa olisi ollut, ellei osalla kilpailun teistä olisi tiekirjan painamisen jälkeen pudotettu nopeusrajoitusta 80 -> 60 km/h:iin teiden huonon kunnon takia.

Lehdissä on uutisoitu, että kelirikko on tänä vuonna pahempi kuin vuosiin. Tämä ecorun-viikonloppu todellakin näytti kaikessa kaameudessaan, miten luokattoman huonossa kunnossa tiet ympäri maata ovat talven jäljiltä!

Kilpailun ainut hiekkatiepätkä poistettiin lisämääräyksellä, koska se oli niin huonossa kunnossa. Lisäksi tienpitäjä oli laskenut muutamien teiden nopeusrajoituksia kuoppien takia.

Yhden 60 km/h rajoitetun alamäen laskettelin vauhdikkaasti alas 69 km/h nopeudella suoraan tutkaan. Kyllä, tiesin että ajan ylinopeutta, mutta kun en halunnut surmata hyvää vauhtia jarruttamalla. Yksi kilpailija kommentoi mulle, että kumpi on nolompaa: ajaa ecorunissa alamäessä tutkaan 69 km/h vai 59 km/h alinopeutta kuten he. Niinpä... 

Alamäen tutkan huomasin, mutta lisäksi järjestäjät olivat tutkanneet jotain risteystä. Ei mitään havaintoa missä! Kilpailun järjestäjä kommentoi mulle, että ajoit siitä aika vauhdikkaasti, mistä huolestuin, että nytkö meidät diskataan koko kisasta?! Onneksi oli kuitenkin ajanut sen ihan rajoitusten puitteissa.

Yhdellä jaksolla oli liki 30 km pätkä 120 km/h rajoitettua moottoritietä, mikä vaati hieman taktikointia.

Millä nopeudella pitäisi ajaa, että pysyy aikataulussa, muttei myöhästy? Muistelen ajaneeni motarilla parin vuoden takaisessa kisassa pääosin 80 km/h, mikä on toki tasaista, mutta ylämäissä kulutus nousee.

Nyt ajoin kaikki alaspäin viettävät osuudet satasen pintaan ja ylämäissä annoin vauhdin hiipua 80 km/h pintaan. Hetkellisen kulutuksen mittaria seuraamalla pyrin pitämään kulutuksen matalalla ja onnistuinkin siinä mielestäni ihan hyvin, koska ajoin pitkiä matkoja satasta tyyliin 3,2 l/100 km kulutuksella.

Turhan paljon virheitä

Harhauduimme kilpailureitiltä harmillisen monta kertaa. Yksi kohta tiekirjassa oli ihan outo ja päädyimme jonkun rakennuksen pihaan pyörimään. Siitä päästyämme käännyimme seuraavasta risteyksestä väärään suuntaan.

Siitä olikin paha tehdä uukkaria, sillä liikennevirta oli jatkuva eikä missään mitään risteystä kääntymistä varten. Lopulta Jaakko käski tehdä uukkarin ihan vaan tien varteen pysähtyen ja kyllä se Leonidas siitä juuri ja juuri mahtui kääntymään, kun pientareita vähän käytti hyväksi.

Lounastauolta lähtiessä käännyimme ekasta risteyksestä väärään suuntaan, minkä Jaakko tajusi jo 50 metrin jälkeen ja pyysi pysähtymään. Siinä ei ollut hyvää kääntymispaikkaa, joten jatkoin toisen mokoman eteenpäin. Tästä tuli noottia, että minun pitäisi pysähtyä nopeammin. Mutta ei siinä pystynyt kääntymään!

Parisataametriä uukkarin jälkeen Jaakko tajusi, että olimmekin nyt väärässä suunnassa (eli alkuperäinen suunta oli oikea) ja pyysi pysähtymään. Aaargh, ei nyt oikeasti!

Tuppaan välillä kiihtymään nollasta sataan nopeammin kuin autoni, joten kimpaantuneena jarrutin niin, että asfaltiin jäi mustat jäljet. Joko nyt oli riittävän nopeasti pysähdytty?

Ennen kuin pääsimme taas liikenteeseen, seuraavana lähtövuorossa oleva autokunta näkyi jo lähtevän. Eli tähän uukkarisekoiluun tuhraantui kaksi minuuttia kallista aikaa. Maantiet joutui posottamaan vauhdilla, että saimme aikataulun kiinni. Mutta emme myöhästyneet!

Tiekirjaan oli yhdelle jaksolle eksynyt ikävä matkavirhe: yksi risteys oli merkitty tulevaksi monta kilometriä ennen todellisuutta. Tämä ei meitä kuitenkaan hämännyt, sillä olimme varmoja, ettemme olleet kääntyneet mitään edeltävää risteystä väärin. Niinpä vain jatkoimme matkaa ja saavutimme siinä sivussa seuraavan joukkueen.

Yhtä vakaata uskoa ei ollut jyväskyläläisellä Seat Leon -tiimillä, joka ajoi jossain vaiheessa meitä vastaan. He olivat päättäneet lähteä tarkistamaan edellistä risteystä, mutta kun kaksi autokuntaa tuli vastaan, he tekivät uukkarin ja karauttivat pian ohi.

Seat Leon ohittamassa Seat Leonia.

Tulokset

Kilpailun bensaluokassa oli kaksi osanottajaa kuten edellisenäkin päivänä: Minun Seat Leon 1,4 TSI ACT ja toisen jyväskyläläisen tiimin Seat Leon 1,0 TSI. Mietimme ennen kilpailua, että voisimme jakaa viikonlopun voitot. He voittaisivat hitaan kilpailun ja minä nopean, koska autoni sopii paremmin nopeaan ajoon.

Valitettavasti Leonidas jäi tässäkin kisassa kakkoseksi eli viimeiseksi. Seatien kulutusero oli kuitenkin huomattavasti pienempi kuin edellisenä päivänä: voittajien kulutus oli 4,248 l/100 km kun taas minun 4,475 l/100 km/h. Ennen ylinopeussakkoa kulutukseni oli 4,336 l/100 km eli vain reilun desin ero! 

Auton ajotietokone näytti molemmilla Seateilla samaa kulutusta kuin mitattukin.

Yksilitraisen Leonin kulutus kasvaa todella radikaalisti, kun ajetaan kovempaa, sillä edellisen päivän hitaasta kisasta mun kulutus kasvoi vain 2 dl/100 km, mutta yksilitraisella Leonilla 5 dl/100 km.

Tästä voi päätellä, että isommalla moottorilla varustettu Leonidas todella tykkää kovemmista nopeuksista kuin pienimoottorinen veljensä.

Hauskana sivuhuomiona täytyy mainita, että samansuuntaiset erot kulutuksissa oli myös dieseleissä. Edellispäivän hitaassa kisassa yleensä tosi hyvin pärjännyt Markku Lehisto jäi yleiskilpailun viimeiseksi isolla Jaguar XE:llä, jonka kulutus oli 4,117 l/100 km. Sunnuntain maantiepainotteisessa kisassa Jaguar näytti kyntensä ja Markku voittikin yleiskilpailun 3,668 l/100 km kulutuksella.

Mutta takaisin Leoneihin.

Vaikka kisasta olisi karsinut muutamat harhaanajot, niiden aiheuttaman kirimisen ja ylinopeuden, olisi Leonien ero ollut varmaan jo aika pieni. Epäilen silti voittomahdollisuuksia. Nyt alla oli myös kitkarenkaat, joista sain etua kesärenkailla varustettuun Leoniin verrattuna. Kesärengaskisassa ero olisi taas kasvanut.

Summa summarum: nopeissa kisoissa Leonidaksella on vielä periaatteessa mahiksia, mutta hitaissa kisoissa sillä ei tee mitään. Harmittaa oikeasti, sillä rakastan autoani ja haluaisin kisata sillä. :(

Koko traditional-luokka tuntuu kyllä olevan kuolemassa ecoruneista kun kilpailijat siirtyvät kisaamaan yhä enenevissä määrin hybrideillä. Autot ovat järjestäin lainattuja ja uusinta tekniikkaa. Mieheni ehdotti, että pitäisikö harrastelijaluokka olla niille, jotka ajavat omilla autoillaan? Voisin siirtyä itsekin siihen... Kun mieluummin ajan huikealla alustalla ja istuimilla varustetulla Leonilla kuin esimerkiksi Hyundai Ioniqilla, jonka penkit ovat kuin sohvat.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!