POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen
Suodatettu avainsanalla äänentoisto

Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus

keskiviikko 17.01.2018 Avainsanat: Leonidas , Seat , Seat Leon , Yhteistyö , Äänentoisto

* Yhteistyössä Audiovision

Teetin Leoniin kesällä 2016 äänieristyksen, koska en kestänyt enää sen ovien resonointia. Auto hiljeni kohtuullisesti, mutta vaimentamatta jäänyt lattia jäi vähän kaihertelemaan mieltä. Saisiko sillä vielä rengasmelua pois?

Asia ei selviä kuin kokeilemalla. Vein Leonin viime kesänä takaisin Kokkolaan Audiovisionille, missä teetin edellisenkin eristyksen.

Lattian lisäksi pyysin eristämään konepellin ja takaluukun sekä parantelemaan eristystä oikeasta ovesta, joka oli alkanut natista uudelleen.

Lattia

Lattian vaimentamista varten auton sisusta piti purkaa lähes kokonaan pois, mikä on varsin aikaa vievää hommaa.

Auton pohjapellin päälle liimattiin 2 mm paksua butyylimattoa ja sen päälle vielä 4 mm paksua kaksikerrosmattoa, joka on yhdistelmä butyylimattoa ja solukumia. Tätä paksummin vaimennusmattoja ei voi laittaa, koska muuten auton alkuperäinen lattiaverhoilu ei istuisi enää nätisti siihen päälle.

Sisusta purettuna.

Ensin lattiaan liimattiin 2 mm paksua butyylimattoa.

Butyylimaton päälle liimattiin 4 mm paksua kaksikerrosmattoa.

Vaimennusmattojen päälle laitettu auton oma lattiaverhoilu pullottaa aluksi hieman, mutta käytännössä sitä ei huomaa.

Lattian eristyksen yhteydessä keskikonsolin, vaihdekepin ja keskikyynärnojan alueelle eli kardaanitunneliin sekä takapenkin sivujen muovipaneeleihin liimattiin sentin paksuista villakangastyyppistä mattoa. Se on samanlaista, jota monet autotehtaatkin käyttävät.

En suoraan sanottuna tunnistanut näitä villakangasmatolla eristettyjä muoveja, mutta ovat kuulemma takapenkkien sivuilta.

Takaluukku

Jo viime vuonna Leonin takaluukusta kuului outoa natinaa, mistä tein YouTube-videonkin. Autohuollossa koittivat korjata sitä huopanauhalla, mutta se ei vienyt ääntä kokonaan pois. Nyt pyysin Audiovisionia eristämään senkin, eikä ääntä ole sen jälkeen kuulunut.

Takaluukun äänieristyksessä ei voinut käyttää painavia materiaaleja, koska sen kaasujouset eivät tahdo jaksaa nostaa luukkua ylös yhtään kylmemmillä keleillä.

Luukun äänieristeeksi laitettiin 15 mm paksuista kevyttä ja pyramidikuvioista pehmytmattoa, joka vaimentaa kaikumista. Se myös painuu kasaan, kun paneelit painetaan paikalleen ja tiivistää näin luukun.

Takaluukun sisustan vaimennus.

Konepelti

Kertoessani somessa äänieristyssuunnitelmistani minulle suositeltiin, että auton konepelti kannattaisi myös eristää. En ollut ihan varma sen hyödyllisyydestä, mutta kun auto nyt kerran oli Audiovisionilla, niin teetin sitten senkin.

Konepellin eristys ei ollut iso homma. Sen alkuperäinen huopamatto irrotettiin, liimattiin tilalle kaksikerrosmattoa ja pistettiin huopamatto takaisin paikoilleen.

Eristetty konepelti saa moottorin lämpeämään nopeammin talvella. Meluun sillä sen sijaan ei ole oikeastaan mitään vaikutusta, koska Leonin moottoriäänet kuuluvat muutenkin niin vähän sisälle. Dieselautoissa tilanne olisi varmaan ihan eri.

Alkuperäinen vaimennus purettuna.

Konepellin eristeenä käytettiin samaa kaksikerrosmattoa kuin auton lattiassa.

Konepellin alkuperäinen eristys lisäeristeen päällä.

Oven fiksaus

Leonin matkustajan ovi alkoi resonoida viime keväänä uudestaan todella rasittavasti, joten pyysin Audiovisionia korjaamaan sen vaimennusta.

Vesa ei keksinyt, mikä kohta ovessa erityisesti resonoi, joten hän fiksaili ovea hieman fiilispohjalla. Mahdollisesti natisevia kohtia täytettiin äänieristysmassalla ja lisäksi verhoilujen kiinnitysklipsejä uusittiin, koska ne löystyvät verhoiluja aukoessa.

Lopputuloksena ovi hiljeni ja minä olin taas onnellinen!

Vaimennusmassaa oven sisäpuolelle.

Auton äänieristyksen hinta

Lattian, takaluukun ja konepelli äänieristykset maksoivat yhteensä 525 euroa. Sain tuosta hinnasta kuitenkin hieman alennusta, koska lupasin kirjoittaa eristyksestä blogijutun. Olisin tosin teettänyt työn joka tapauksessa, sillä alennus ilmeni vasta laskulla.

Materiaalien osuus hinnasta oli 205 e ja työn 320 e. Työhön kului paljon aikaa, koska ei ole ihan pieni homma purkaa auton koko sisustaa eristysten tieltä.

Leonin äänieristys on tullut maksamaan kokonaisuudessaan vähän vajaa 1300 euroa, kun lasketaan hintaan mukaan nyt tehdyt lattia, konepelti ja takaluukku sekä aiemmin vaimennetut ovet ja takakontti.

Kannattiko äänieristys?

On sanottava suoraan, että ensimmäistä kertaa autolla ajaessa olin pettynyt. Tuntui, ettei lattian vaimennus vähentänyt rengasmelua juurikaan.

Mieheni mielestä rengasmelun sävy sen sijaan muuttui miellyttävämmäksi. Hänen mielestään musiikkikin kuulosti selkeästi aiempaa paremmalta!

Nyt kun olen ajanut autolla enemmän olen samaa mieltä. Leonin äänimaailma on selkeästi rauhallisempi kuin ennen. Odotin vaan alussa vähän liikoja...

Kunnon todisteen Leonin vaimennuksen toimivuudesta saimme käydessämme koeajamassa kesällä uuden Volkswagen Golfin. Voi hyvänen aika, miten meluisalla se tuntuikaan!

Meidän Leon on nyt ihan selkeästi Golfia hiljaisempi, vaikka meillä on 17" renkaat ja siinä oli 16". Ja vaikka Seat on konsernin halvempi merkki, johon ei todennäköisesti laiteta niin paljon eristyksiä kuin uuteen isoveljeensä.

Tällä perusteella Leonin vaimentaminen kannatti siis ehdottomasti. Tarkoitan nyt siis kokonaisuutena kaikkea mitä siihen on tehty: viime vuonna ovet, takakontti ja katto sekä nyt viimeisenä lattia ja takaluukku.

Yhteensä äänieristysmateriaaleja on laitettu autoon noin 25 kg verran. Äänen lisäksi vaimennusmateriaalit toimivat yleisenä eristeenä eli auto pitää paremmin myös lämpöä. Tämä on talvella mukava asia.

Ainut asia mitä Leonista voisi enää vaimentaa, on lokasuojien sisäpuolet. Materiaalia lokasuojiin ei kuluisi paljonkaan, mutta aikaa menisi tosi paljon, koska se vaatisi reipasta alustan purkua (pyörät, lokasuojat, pohjapanssari pois). Lisäksi tarvittaisiin mielellään nosturi, jota Audiovisionilla ei ole käytössään. Jätetään siis vaimennukset tähän.

Leon on oikeasti nyt niin hiljainen, kuin mitä on järkeä tehdä. Nyt vain kovaa ajoa ja toivottavasti ei tule hetkeen autonvaihtoaikeita!

* Olen saanut Leonin äänieristyksen hinnasta alennusta. Kaikki mielipiteet ovat omiani eikä yhteistyö vaikuttanut ostopäätökseen. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään. Kuvat ovat Audiovisionin ottamia.

Seat Leon äänieristys

sunnuntai 21.08.2016 Avainsanat: Leonidas , Seat , Seat Leon , Äänentoisto

Kuten edellisessä blogimerkinnässä kirjoittelin, Leonin resonoivia ovia ei saatu hiljaiseksi takuukorjauksena. Jotta hermot ei menisi ihan lopullisesti päätettiin ottaa kovemmat aseet käyttöön ja teetettiin auton vaimennus AudioVision-nimisessä autohifi-yrityksessä. 

Ja voi pojat, kyllä kannatti! Oli todellinen zen-fiilis, kun ajoin vaimennetulla autolla ekaa kertaa. Tuntui, kuin sellainen jatkuva stressi olisi pudonnut pois! En ollut tajunnutkaan, miten paljon natinat ja nitinät olivat vaikuttaneet olotilaani, vaikka tänne kirjoitinkin, että resonointiin menee järki.

Mitä autolle tehtiin?

Leonista vaimennettiin ovet, takakontti, pohja takapenkin kohdalta sekä katto. Kaverini kommentoi, että katon vaimennuksesta ei olisi mitään iloa, mutta päätin ennemmin luottaa 15 vuotta autohifiä asentaneeseen ammattilaisen suositukseen kuin kuulopuheisiin. Itse en aihetta tunne, joten oli parempi antaa AudioVisionin Veskulle vapaat kädet: kunhan teet siitä hyvän. Vesku päätti tehdä katon, koska hänen mukaansa se suorastaan "soi"!

Verhoiluja purkaessa ovista oli löytynyt autoliikkeen takuutyönä tekemät korjaukset, jotka olivat todella vaisuja. Olin luullut, että ovien resonoiviin paikkoihin oli liimailtu korjausohjeen mukaan huopanauhaa ja toisella korjauskerralla sitä olisi vielä lisätty. Sitä oli kuitenkin löytynyt vain 20 cm pätkä oven ikkunatiivisteestä. Autotehdas ei tosiaan anna huollolle liiemmin liekaa äänien korjaamiseen.

Vaimennuksen yhteydessä Vesku arveli löytäneensä todennäköinen syypään etuovien resonointiin. Ovipeltien välissä menee vaijereita ja ne olivat hanganneet peltien väliin johtavan luukun kanteen jäljet. Näiden asentoa oli huollossa koitettu muuttaa ja rasvata, mutta huonolla menestyksellä. Nyt välissä on eristemateriaalia, minkä pitäisi estää vaijerien liikkuminen.

Suurin resonoinnin lähde on ilmeisesti ollut oven sisällä olevat vaijerit, jotka ovat tärisseet oikeassa reunassa avattuna näkyvää muovista luukkua vasten. Nyt vaimennusmateriaalia on vaijerien molemmin puolin.

Kyselin vaimennuksen jälkeen Veskulta, mitä kaikkea hän autoon laittoi. Ja olihan siinä vaikka mitä! Yhdellä materiaalilla ei kuulemma pitkälle pötkitä, sillä eri materiaaleilla on eri ominaisuuksia: osa jäykistää, osa vie suhinoita, osa vie värinöitä jne. Parhaan lopputuloksen saakin yhdistelemällä niitä. 

Etuovet vaimennettiin kaikista perusteellisimmin, takaovet hieman kevyemmin. Ideana oli kuulemma saada oviin hieman massaa ja poistaa pehmeillä materiaaleilla suhinoita ja kohinoita.

Oviin laitettiin peräti viittä eri vaimennusmateriaalia: ulkopelleissä on alumiinikalvolla päällystettyä STP Black Gold -butyylimattoa, karkean vaahtomaista Gladen AERO-Foam -mattoa ja pehmeämpää Gladen AERO-Neoprene -mattoa. Välipelleissä on paloja Gladen AERO-Multi -mattoa ja oviverhoilussa Gladen AERO-Neoprene -mattoa sekä STP Biplast 10 -pehmytmattoa.

Takaovi ennen vaimennusta. Kovin on peltinen.

Takaoven verhoilu ennen vaimennusta.

Etuovi vaimennettuna. Ovipelti näyttää siltä, kuin siihen olisi liimailtu vaimennusmaton jämäpalat, mutta minkäs teet, kun mitään tärkeää ei saa peittää.

Etuoven verhoilu vaimennettuna.

Takalokasuojiin laitettiin alumiinilla pinnoitettua Silent Coat -butyylimattoa. Ostin sitä paketin takakontin vaimentamiseen viime kesänä, mutten saanut koskaan aikaiseksi laittaa sitä sinne. Nyt sille tuli sopivasti käyttöä tässä. Silent Coat on kuulemma hyvin samantyyppistä kuin STP Black Gold, mutta jäykempää. Takalokasuojiin Silent Coatin päälle laitettiin vielä Gladen AERO-Multia ja AERO-Neoprenea sekä palat AERO-Foamia.

Takalokasuojan ja pohjan vaimennus. Sivussa Silent Coat ja pohjassa STP Black Gold. 

Takakontin pohjaan ja takapenkin alle laitettiin STP Black Gold -butyylimattoa. Takarenkaan keskellä olevan subbarin kanteen liimattiin palat Gladen Aero-Neoprenea.

Takakontin vaimennus.

Kattoon liimattiin kerros Silent Coatia (tukevampi sopi paremmin kattoon) ja sen päälle kerrokset Gladen AERO-Neoprene ja STP Biplast -mattoja. Ennen katon eristämistä siitä poistettiin alkuperäinen eriste, joka oli ohutta pahvipintaista vaahtomuovia (vähän kuin sitä mihin voi tehdä kukka-asetelmia(!?) 

Katon alkuperäinen eristys.

Katon uusi eristys.

Lisäpainoa vaimennusmateriaalit toivat autoon yhteensä noin 10 kg.

Hintaa vaimentamisesta kertyi 720 e (+ aiemmin ostamani Silent Coat 50 e), mistä Jyväskylän Autotarvike maksoi 340 e. Koko tarinaa (lue tästä!) tuntemattomille tiedoksi, että autoliike tuli muutaman epäonnistuneen takuuhuoltokeikan jälkeen vastaan vaimennuksen hinnassa, kun valitin, että auto ei vastaa tilattua tuotetta. Koeajamamme Seat Leon kun oli todella hiljainen eikä natissut mistään. 

Lopputulos

Kuuntelin Leonia reilun viikon, ennen kuin olin valmis julkaisemaan tämän kirjoituksen, koska ajatukset eristyksen onnistumisesta ovat sahanneet laidasta laitaan. Suunnilleen näin:

  1. Aaaah tämä on niin ihanan hiljainen kun ei enää resonoi!
  2. Kraaagh mikä on tämä rengasmelu?
  3. Mitäh, auto narisee mutkissa?
  4. Voi ei matkustajan ovesta kuuluu sittenkin natinaa, eikö siihen auta mikään?
  5. Eipä kuulostella mahdollisia natinoita koko ajan, vaan musiikkia välillä. Kuulostaa hyvältä!
  6. On tämä kyllä varsin hiljainen ja natinatkin onneksi kohtuullisen harvassa. 

Eikkäs ensi-ihastuksesta toivuttuani havaitsin, että ihan kaikkia natinoita vaimennus ei valitettavasti poistanut oikeasta etuovesta. Se ääni, minkä sai hiljaiseksi kyynerpäällä verhoilun yläosaa poistamalla, on poissa. Jotain hyvin matalataajuuksista natinaa oven sisältä kuitenkin välillä kuuluu (yhtenä päivänä oli jatkuvaa jo 30 km/h ajaessa) eikä ovesta ole löytynyt kohtaa, mitä painamalla se voisi hiljentyä. Äänet ovat joka tapauksessa vaimeampia ja kaikki eivät niitä ehkä huomaisikaan, mutta olen herkistynyt natinoiden kuulemiseen.

Takaosan natina, josta laitoin ääninäytteen viime blogimerkintään, on kuulunut muutamaan kertaan eikä sen sävy muuttunut. Tosin ehkä aavistuksen hiljentynyt? Tästä voisi päätellä, että äänenlähde on takaluukun sisällä, sillä sitä ei vaimennettu. Eikä ehkä lisäpainon takia kannatakaan, koska Leonin takaluukun kaasujouset ovat niin heikot, etteivät talvella jaksa aina nostaa luukkua auki.

Jossain vaiheessa maltoin vaihtaa natinoiden kuuntelun musiikin kuunteluun. Kuulosti muuten hyvältä! Meidän Leonissahan on Seat Sound System -audiopaketti, joka pääsi nyt oikeuksiinsa. Äänentoisto on nyt selkeästi napakampi, kun ovet eivät ole enää peltipurkit.

Eristystä ovikaiuttuminen takana.

Siitä olen yllättynyt, miten vähän eristys vaikutti rengasmeluun. Tähän Vesku kommentoi, että se pistää nyt korvaan, kun "kokonaisälämölö" on hiljentynyt. Suurin melu tulee nyt etuosan jalkatiloista ja jos auton haluaisi oikeasti hiljaiseksi, kannattaisi lattiakin vaimentaa. Se oli käsittääkseni Veskulla harkinnassa jo nyt, mutta aika loppui kesken. Luulen, että teetän sen vielä tässä syksyn aikana. Toisaalta pelkään, että kun rengasmelu vaimenee, alan kuulla autosta yhä enemmän kaikkia muita ääniä. Tämä on loputon suo...

Nimittäin: äänieristyksen jälkeen olen huomannut uutena äänenä narinan B-pilarien seudulta, mikä kuuluu välillä, kun ajaa vaikka liikenneympyrässä tai kääntyy risteyksestä. Fiilis on se, että ääni kuuluu, kun auton runko tavallaan kiertyy kaarteissa. Verhoilujen purkamisessahan on aina vaarana, että itse osat alkavat natista kun kiinnitykset löystyvät. Voisiko olla sitä? Vai ovatko nämä narinat olleet jo ennen, mutten ole noteeranut niitä muiden äänien seasta?

Luulen, että olen aika herkistynyt kaikilla ylimääräisille äänille verrattuna normiautoilijaan. Siksi tämä viikon kuuntelujakso oli hyvä pitää ennen lopullisen tuomion antamista.

Välillä joudun muistuttamaan itseäni, että autosta kuuluu aina jotain ääniä. Se että töyssyissä tms. kuuluu jokin narahdus, lienee melko normaalia normaalia. Tavoitteena oli saada autosta jatkuvat resonoinnit pois ja siinä onnistuttiin. B-pilarien ajoittainen narina on hieman ärsyttävää, mutta huomattavasti vähemmän kuin aiemmat äänet.

Summa summarum: ei siitä täydellinen tullut, mutta ihan hyvä. Kannatti mielestäni tehdä.

Subbarikuvaa lukuunottamatta kuvat ovat Audiovisionin asennuksen aikana napsimia. Blogijuttua ei ole kuitenkaan tehty yhteistyössä ts. olen itse maksanut oman osuuteni eristyksen hinnasta.

Koeajossa Seat Leon FR

sunnuntai 12.01.2014 Avainsanat: Koeajo , Muilla autoilla ajaminen , Pimeällä ajo , Seat , Äänentoisto

Kävimme kesällä koeajamassa uutta Seat Leonia, josta tykkäsimme niin paljon, että se on tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona, kun mietitään perheemme mahdollista seuraavaa autoa. Jos ostaisimme Leonin, siinä pitäisi ehdottomasti olla 1.4-litrainen moottori ja automaattivaihteisto - kombinaatio jota ei vielä ole tuotannossa, mutta keväällä pitäisi tulla.
 
Varustetasoksi olemme kaavailleet urheilullista FR:ää, jota pääsimme testaamaan perjantaina, kun kaupunkiin tuli käymään Seat Leon 2.0 TDI 184 FR viikonloppunäyttelyä varten. Nimessä oleva 184 tarkoittaa heppoja, mikä on tehona 134 kW eli kyseessä oli taas ihanan sähäkkä auto!
 
 

 Myös punainen pukee Leonia.

Hieno pysäköintitutka näytti miten auto vie tilaa renkaiden kääntökulma huomioiden.

Koeajoaikaa meillä oli reilu tunti, joten iltapäiväruuhkan sijaan suuntasin pimeälle maantielle kokeilemaan Leonin kaukovaloja.
 
Leon oli varustettu LED packilla, mikä tarkoittaa sitä, että samat led-ajovalot toimivat sekä lähi- että kaukovaloina. Aika ovela systeemi! Vaihtaessa kaukovaloille ehtii juuri nähdä, kuinka valokeila kääntyy ylöspäin. Kaukovaloväläytyksessä valokeila vain käväisee ylhäällä ja palaa takaisin. Valot sisältävät myös highway-toiminnon eli valojen etäisyys säätyy automaattisesti vauhdin mukaan.
 
Minusta Leonin pitkät valot eivät tuntuneet hirveän tehokkailta, mutta testeissä niitä on kuulemma kehuttu ihan hyviksi. Ehkäpä valojen tutustu poikkeva valkoinen väri sai tuntemaan, että ne eivät valaisisi. Lisäksi lunta tuli vastaan vaakatasossa, joten keliolosuhteet eivät olleet ihan parhaat mahdolliset testaamiseen. Oli muuten eka kerta kun olen koeajolla päässyt käyttämään pitkiä valoja. =)
 
Entäs se FR-varustetaso? Se tuo Leoniin urheilullisuutta sinne tänne, mm. jäykemmän jousituksen, isommat vanteet, monitoimiohjauspyörän, tummennetut lasit jne. FR:n tärkein ominaisuus meille on kuitenkin urheilulliset etuistuimet ja juurikin niitä varten halusimme koeajaa FR:ää. Emme pettyneet. Penkit olivat mukavat ja tukevat ja niistä löytyi myös ristiselän tuen säätö. Leonin tavallisetkaan penkit eivät tosin ole huonot (vaan suorastaan yllättävän tukevat), mutta FR:ssä etuistuimet olivat vielä vähän paremmin sivuttaistuettu.
 

Kuva penkeistä unohtui näköjään ottaa. Tässä hyvitykseksi FR-ratti.

Mieheni suureksi riemuksi Leonissa oli SEAT Sound System -audiopaketti, joka sisältää 10 kaiutinta ja subwooferin. Oli muuten ilo kuunnella musiikkia sillä setillä! Subbari oli nerokkaasti kätketty takakonttiin välipohjan alle täysikokoisen vararenkaan keskelle. Aika siistiä, etenkin kun nykyautoissa ei aina ole vararengasta muutenkaan.
 

Subwoofer ja 18" vararengas sulassa sovussa takakontin välipohjan alla.

Seatin vaihteisto oli manuaalinen, mikä sai taas miettimään, että miksi ihmiset viitsivät ostaa manuaaleja, kun automaatti on niin paljon kätevämpi! Eihän se kepin hämmennys tietenkään niin vaikeaa ole, mutta automaatti on aina automaatti. :) Automaatilla ei esimerkiksi vahingossa ajele kilometritolkulla 80 km/h nelosvaihteella, kuten allekirjoittanut. :P Auto oli vaan niin hiljainen, etten huomannut mitään, vaikka ajotietokonekin suosittelee käytettävää vaihdetta!
 
Tykkään Seatissa tosi paljon siitä, että autoihin on tarjolla oikeasti erilaisia värejä. Käytännössä "tosi paljon" on perinteisten mustan, valkoisen, punaisen ja muutaman harmaan lisäksi vihreä ja pari kirkasta sinistä. Toinen sininen, "Alor Blue", olisi aivan upea, mutta se maksaa yli 1,5 kertaa enemmän kuin muut metallivärit. Myyjä ei osannut sanoa, että miksi. Mieheni ei ole valmis maksamaan siitä, mutta onneksi minulle kelpaisi vihreäkin! Sekin olisi jotain, mitä ei ihan joka päivä tule vastaan!
 

Seatin värikartta (kaikki mallit, ei vain Leon). Alor Blue on käsittääkseni vasemmassa reunassa toinen ylhäältä.

Polo ja rätisevä Media-In

lauantai 21.07.2012 Avainsanat: Polo , Polo Junior , Takuu , Volkswagen , Äänentoisto

Kun ostimme Polon, siihen asennettiin Media-In-liitäntä (MDI), jolla auton stereoihin (meillä perusmalli RCD310) saa kytkettyä esimerkiksi iPhonen tai USB-muistin ja kuunneltua niistä musiikkia. Asennus tehtiin iPhonea silmällä pitäen, mutta muutaman kuukauden käytön jälkeen huomasin, että olisi näppärä kuunnella musiikkia myös usbilta, koska puhelinta ei jaksa kytkeä autoon lyhyitä matkoja varten. Muistitikulta soittamista varten ei tarvitsisi hankkia kuin USB-liittimellä varustettu adapterikaapeli Media-Iniin, joten tuumasta toimeen.

Erinäisten sattumusten kautta adapteripiuha löytyi Nioben ja kumppanien häälahjapaketista yhdessä pakoputkenpään kanssa. Ilo jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi, sillä mitä tahansa musiikkia tikulta sitten soittikin, niin tietyt äänialat rätisivät vaikka täsmälleen samat mp3-tiedostot soivat iPhonen kautta virheettömästi.

Hanskalokeroon asennettu Media-In-liitin, jonka päässä USB-adapteri ja muistitikku.


Olin saanut samanlaisen rätinän aikaiseksi kerran iPhonella kun säädin suuremmaksi radion AUX/MDI Volume Leveliä eli asetusta, joka määrittelee, millä voimakkuudella sisään tuleva musiikki toistetaan. Vain alimmalla tasolla iPhone soi rätisemättä. Ajattelin että siitä olisi nytkin kyse, mutta asetus oli jo pienimmällä tasolla, joten siitä ei ollut apua.

AUX/MDI Volume Level


Seuraavaksi päivitin Media-Inin ohjelmistoversion, mutta ei vaikutusta. Viimeiseksi pyysin autoliikkeestä testiin toisen Media-In-USB-adapterin, mutta rätinä jatkui silläkin.

Lopulta ei auttanut kuin jättää auto takuuhuoltoon takuulla rätisevien esimerkkibiisien kera. Sunrise Avenuen "Choose To Be Me" toimi erittäin hyvänä esimerkkinä, sillä rätinä alkoi suunnilleen kappaleen ensimmäisestä tahdista...

Luulin että kyseessä olisi ollut Media-In-liitännän asennusvirhe, mutta hieman yllättäen vika paikallistettiinkin itse Media-In-liitäntäpalikkaan. Siinä oli ollut jotkin kaksi johdinta väärin päin, mikä aiheutti rätinän. Mikä lie maanantaikappale. Ei kuitenkaan ainut sarjassaan, sillä nettikeskustelujen mukaan muutamalla muullakin on ollut sama ongelma.

Takuuhuollon jälkeen musiikki on soinut mallikkaasti niin muistitikulta kuin puhelimestakin ja lisäksi AUX Level -säätöä on voinut käyttää ilman että ilmaantuisi ylimääräistä rätinää.

Musiikin soittaminen usbitikulta on kätevää, mutta valinnanvaraa siihen mitä soitetaan ei ole kovin paljon verrattuna iPhoneen, josta soittamalla on käytettävissä kaikki iTunesin valinnat genreittäin, artisteittain jne. soittamiseen. Tikulta soitat tiettyä kansiota tai kaikkia biisejä, piste. Yksittäisen kansion (artisti) alla olevia kansioita (albumit) en ole saanut ympättyä samaan sekasoittoon, vaan MIX FLD -asetus jää soittamaan aina ekaa alikansiota sekaisin. MP3-CD-levyyn verrattuna muistitikulta soittaminen on kuitenkin parempi, koska tikun lukeminen on radiolle huomattavasti CD-levyn lukemista nopeampaa.

 

Jos muuten suunnittelet Media-In USB-adapterin hankintaa, kannattaa katsastaa nettihuutokauppa eBayn valikoimat. Tällä hetkellä sieltä löytyy ko. piuhoja 18 dollarilla, kun Suomessa niistä saa maksaa 49 e... Puhumattakaan siitä, että kun kysyin piuhaa Poloon, varaosamyyjä haki koneelta Poloon sopivan yksilön tiedot (varaosanumero 5N0035558) joka se oli eri kuin tuo ja vielä vähän kalliimpi ja piti tilata erikseen. En muista hintaa, koska en tosiaan maksanut sitä itse. En tiedä mikä idea siinä on, että Poloon oli oma johtonsa enkä tajunnut asiaa silloin kyseenalaistaa. Vasta rätinästä reklamoidessani sain testattavaksi suoraan hyllystä löytyneen yleisen Media-In-USB-johdon, joka oli fyysisesti ihan samanlainen kuin minunkin (varaosanumero 000051446B) ja toimi ihan hyvin rätinää lukuun ottamatta. Ainut ero oli, että minun piuhani tuli sievässä rasiassa, kun taas yleinen oli pelkässä muovipussissa.

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!