POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Yhteenveto ajokaudesta 2012

sunnuntai 20.01.2013 Avainsanat: AjovarusteetHuoltoKawasaki ER-5Moottoripyöräily

Minun piti kirjoittaa yhteenveto ekasta moottoripyöräilyajokaudestani jo tyyliin kaksi kuukautta sitten, mutta kuinkas sitten kävikään? Saatoin ehkä ihan vähän jäädä koukkuun iPadin Sanajahtiin...

Tänään selasin läpi iPhoton kuvavirtaa ja valikoin tähän merkintään aikamoisen kasan kuvia. Minulla on tapana ottaa paljon kuvia blogia varten, mutta julkaisen niitä loppujen lopuksi tosi vähän. Nyt koitan kuitenkin kuvien myötä muistella, mitä ajokausi 2012 piti sisällään ja samalla jään haaveilemaan ensi kesästä.

Harjoittelemalla oppii

Ensimmäinen kesä moottoripyörän selässä oli lähinnä harjoittelua. Nopeasti pyörän hallinnan oppi, mutta jälkeenpäin katsottuna vasta loppusyksystä olin saanut pyörän käsittelyyn kunnolla varmuutta. Käsittelyä hitaassa vauhdissa olisi silti pitänyt harjoitella enemmän ja meidän pihan parkkiksella en uskaltanut koko kautena kovin montaa kertaa ajaa pyörällä uukkaria kun pelkäsin könyäväni autoja päin.

 

Harjoittelua tyhjällä isolla pihalla.
 
Parilla ekalla ajokerralla minulla oli mukana omat saattojoukot varmistamassa.
(Kuinka ihanan värisiä nuo koivut ovatkaan kesäkuun alussa!)
 

Auto vs. moottoripyörä

 

Taitojen karttuessa liikkeellelähdöistä tuli vauhdikkaampia ja autot jäivät kiihdytyksissä kauas taakse, vaikka Erkki kuinka onkin vajaatehoinen. Voin todeta, että 25 kW kiihtyy ihan riittävästi! Huomasin tosin, että nämä "reteät" lähdöt vähän tarttuivat autolla ajamiseenkin, mitä en ihan hirveästi arvostanut.

 
Jos olin ajanut muutaman päivän moottoripyörällä ja hyppäsin sitten Polon rattiin, tuntui aina siltä, että onpas tämä helppoa ja olo on kuin sohvalla istuisi. Eikä tarvinnut vetää puolta vaatekaappia niskaan!
 
Autoon istuessani ihmettelin kyllä myös miten paljon auton A-pilari ja taustapeili peittävätkään näkyvyyttä. Motskarin selässä näkyvyyttä on niin paljon kuin päätä jaksaa kääntää, mutta kypärän sivut tietysti kaventavat samaan aikaan näkyvää maailmaa. Moottoripyörän selässä istuu myös korkeammalla ja niinpä meidän pihasta lähteminen oli helpompaa kuin autolla, kun näki suoraan pensasaidan yli tuleeko jalankulkijoita.


Varusteista

Moottoripyöräily oli kylmää touhua! En enää ihmettele, miten motoristit pystyvät ajamaan kesälläkin paksuissa kamppeissa. Vasta kun lämpömittari näytti 20+, pystyin purkamaan ajopuvustani vuoren pois. Se oli myös paras keli ajella, ei liian kuuma muttei myöskään liian kylmä. Helteellä maantiellä oli ok, mutta kaupungissa meinasi sulaa. Lämpötilan alkaessa hätyytellä 10 astetta pidin ajovaatteiden alla pitkiksiä ja paria fleeceä.

Ajovarusteeni olivat ihan hyvät, mutta jos en olisi pihi niin voisin vaihtaa koko vaatekerran uuteen. Takki ja housut saisivat olla lämpimämmät, mutta silti samalla ohuemmat. Takissa pitäisi ehdottomasti olla enemmän taskuja, sillä kaksi rintataskua on aika vähän, kun mukaan pitäisi saada aurinkolasikoteloa, lompakkoa, kameraa, nenäliinoja... Housut ovat melko ahtaat tolppareisieni kohdalta, joten saa nähdä mahdunko niihin enää ensi keväänä kun jatkan pumpissa käyntiä entiseen malliin.

Kypärä on tosi hyvä päähän, mutta visiiri ujeltaa jos napsautan sen lukituksen kiinni. Ihan viimeisellä tosi kylmällä ajolenkillä huomasin, että visiirin vasemmasta yläreunasta tuulee sisään, joten meinasin kokeilla josko se menisi takuuseen. En tiedä onko kyseessä koodaustermein bugi vai ominaisuus, mutta ainahan sitä voi kysyä.

Nopeasti suoritettu riisuutuminen ajokamppeista heinäkuun helteillä.


Millaisia lenkkejä?

Erkin matkamittariin kertyi kesän aikana noin 2600 kilometriä. Se ei sinänsä ole järin paljon, mutta kuitenkin enemmän kuin kuvittelin etukäteen: "Jos nyt tonni edes tulisi täyteen." Jos kelit olisivat olleet paremmat, olisi varmasti tullut ajettua enemmän. Kesä oli kuitenkin varsin sateinen mistä kertoo jo se, että tankkasin pyörän heinäkuussa vain kahdesti!

Tavanomaiset ajolenkkini olivat pituudeltaan 40-60 km luokkaa. Kaverin kanssa käytiin ajamassa kolmesti reilun sadan kilsan lenkki, mutta pidemmillä matkoilla ranne, polvet ja lonkankoukistajat tuppaavat jumittumaan.

Moottoripyöräilyssä parasta on mielestäni luonto ympärillä. Harmittaa, etten malttanut vaan kovin usein pysähtyä ihastelemaan sitä ja valokuvaamaan mielenkiintoisia asioita.

Eräänä sunnuntaiaamupäivänä elokuussa lähdin ajamaan Tikkakoskelle päin, mutta Kirrin jälkeen iski vastaan niin kova sumu, etten nähnyt eteeni. Oli pakko muuttaa suunnitelmia ja palata takaisin. Ajoin sitten Muuratsaloon, jossa oli ihan superhieno kesäkeli. Ihan uskomatonta olosuhteiden vaihtelua!

Tyyni Päijänne Säynätsalossa elokuun puolivälissä. 


Elokuun lopulla eräänä iltana sumu yllätti jälleen, mutta silloin se ei ollut niin paha vaan se oli niin tyylikäs, että pysähdyin kuvaamaan upean sumuisen kuutamon.

Upea sunnuntai-illan sumu elokuun lopulla.


Inhokkipaikat

Mukavuudenhaluisena motoristina lempimaastoani ovat kunnolliset asfalttitiet, mikä valitettavasti rajaa reittimahdollisuuksia. Muutaman kerran erehdyin hiekkatielle ja ajoin ne ihan paineessa. Pelkäsin koko ajan, että pyörä luistaa alta, kun tiellä oli irtokiviä.

Elokuussa kävin keräämässä mustikoita anoppilasta Toivakan metsistä, minne piti ajaa muutaman kilometrin hiekkatie. Se ei yllättäen kuitenkaan ollut yhtään niin kamala kuin pari aiempaa hiekkatietä, koska siinä ei ollut irtokiviä vaan pinta oli vain tasaisen hiekkainen. Jännitystä matkaan toi kuitenkin viimeinen hyvin kivikkoinn tienpätkä, joka pitää autollakin ajaa tarkkaan sihdaten, ettei ota pohjakosketusta mihinkään kiveen. Mutta moottoripyörällä lievästi ylös viettävä tie oli yllättävän helppo ajaa, kun vain piti riittävästi vauhtia yllä. Takaisin päin alamäkenä se oli haastavampi, mutta selvisin kunnialla.

Viimeinen pätkä anoppilaan vievästä tiestä on hyvin kivinen.

 

... myös toisesta suunnasta katsottuna.

 

Todistetusti pääsin kuitenkin perille.


Asfalttitietkään eivät aina olleet parhaassa mahdollisessa kunnossa. Alkukesän inhokki oli Tarvaalan ja Simunan välillä useamman kilometrin matkalta sieltä täältä paikattu tie, joka pomputti oikein huolella. Ajoin sen syksyllä uudelleen eikä paikkaus haitannut enää niin paljon, kun olin jo varmempi kuski. Tällä viikolla Keskisuomalaisessa muuten luki, että ko. pätkältä aiotaankin poistaa asfaltti kokonaan.

Alkukesästä päädyin säästeliäästi paikkaillulle tienpätkälle.

Kolmas inhokkipintani oli toinen säästeliäästi tehty paikkaus eli ajokaistasta on paikattu vain urat. Moottoripyörällä ajetaan keskellä kaistaa, missä on vanhaa asfalttia mutta paikkaamaton alue on parhaimmillaan hyvin kapea. Urien ja vanhan asfaltin reuna kyllä tasoittuu kuluessaan, mutta uutena niiden välissä tuntuu pieni kynnys joka hieman tuntui horjuttavalta ylittää.

Paikatut ajo-urat eivät olleet suosikkejani.


Huolto ja muu sellainen


Täytyy tunnustaa, että Eerik ei saanut kesällä osakseen sen tasoista huollollista rakkautta, kuin mitä se ehkä kaipasi. Tai no, ei se kai muuta olisi kaivannut kuin hieman aktiivisempaa ketjujen öljyämistä. Erään sadeviikon jälkeen huomasin, että pyörän ketjut olivat puhjenneet kukkaan... nimittäin ruostekukkaan. Ketjut olivat myös aika mähmäiset enkä tiedä olisiko niitä pitänyt miten siivota. Öljysin ne sitten ja pyyhin samalla pahimpia mähmiä pois.

Useamman päivän saderupeaman jälkeen Erkin ketjut olivat hieman ruosteessa.


Loppuajokaudesta tajusin, että moottoripyörän ketjuja pitäisi joskus kiristää. Käyttöohje käski ripustaa ketjuun kymmenen kilon painon, mutta mistäs minä sellaisen olisin keksinyt. Kaverin mielestä kiristykseen ei ollut ajokilometreilläni tarvetta joten annoin asian sitten olla. Ensi kesänä täytyy tutustua omatoimiseen huoltamiseen hieman paremmin...

Myöskin pyörän peseminen jäi aika vähiin: käytin sen kerran pesussa Glospointilla ja siinä se sitten olikin. Toisaalta pyörä oli loppukesän katoksessa ja vältin märällä ajamista, joten ei se hirveästi likaantunut. Mutta ehkä voisin pestä sen ensi kesänä muutaman kerran vanhempieni luona.

Erkki täydessä loistossaan pesun jälkeen.

Päätin ajokauden lokakuun alkupuolella, jolloin vein pyörän talvisäilöön ja huoltoon Kuvan Moottoripalveluun. Pelkäsin huollon maksavan ihan sikana, mutta saamani hinta-arvio "yli 400 e" olikin hyvin vähän yli: kaiken kattava 24 tkm huolto maksoi vain 407 euroa, josta työn osuus oli 262,50 e ja osat 144,50 e. Huolto sisälsi myös mittariston taustavalojen vaihdon (3 x 3,20 e / kpl).

Ajokausi päättyi matkamittarin näyttäessä 23680 km.



Vakuutukset

Vakuutusyhtiöksi päätyi tiukan vertailun jälkeen Tryg, jossa meillä on muutkin vakuutukset. Ero Ifiin ei tosin ollut kuin muutamia kymppejä Trygin eduksi. Vakuutuksia verratessa piti huomioida kaikki perheen vakuutukset, koska keskittämisedut ovat yhtiöissä niin suuret ja siinähän olikin sitten jonkin verran hommaa juosta yhtiöitä läpi.

Vakuutukset astuivat voimaan 1.6., mutta sain lopullisen laskun vasta syyskuussa. Trygissä oli superpitkä käsittelyjono kesällä eivätkä ehtineet käsitellä vakuutustani nopeammin. Sitten kun lopulta sain laskun, siinä oli jostain käsitämättömästä syystä merkitty pyörän tehoksi 36 kW, vaikka se kuristettiin kaasukahvan liikettä rajoittamalla 25 kW:iin. Valituksen jälkeen sain uuden laskun oikeilla tehoilla laskettuna.

Perheemme keskittämisalennuksilla liikennevakuutus maksoi 20% aloitusbonuksella 490 e ja osakasko 61 e. Eroa täysitehoiseen pyörään ei ollut liikennevakuutuksessa kuin muutama kymppi mikä oli yllätys, koska sekä autokoulun opettaja että myyjäliike sanoivat, että pienitehoisessa pyörässä olisi pienet vakuutukset. Ei nuo nyt minusta kovin pienet olleet, mutta ehkä olen vaarallista ikäluokkaa tms?


Moottoripyöräilyn kulut

En ole laskenut harrastuksen kuluja aiemmin, mutta tehdäänpä se nyt.

Moottoripyöräilyharrastuksen aloituskustannukset muodostuivat pyörän hankinnasta 3280 e, sen alkuhuollosta 300 e (kuristus, öljyjen ja tulppien vaihto sekä uusi takarengas) ja kuljetuskustannuksista 80 e. Ajovarusteet maksoivat 760 e. Vakuutukset maksoivat 551 e.

Ajokauden aikana bensoihin meni noin 180 e ja ketjuöljy taisi maksaa n. 5 e. Pesu maksoi 15 e.

Kauden lopuksi pyörälle tehtiin 407 e maksanut huolto ja jätin sen talvisäilöön joka maksoi 200 e.

Harrastuksen loppusummaksi tulee näin 5778 e. Ei ihan hirveän halpaa... Mutta ensi kaudella pitäisi pärjätä vähän pienemmillä kuluilla. =) Nyt jäämme vain odottamaan kevättä, siihen saakka kruisaillaan Pololla!

Photoshoottausta blogin uutta leiskaa varten (jota ei ole näkynyt).
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Marjaana - 1.2.2013 klo 19:06

    Rasvaa ne ketjut! Ettei katkea (no ei kai ne helposti katkea, mutta jos pieni peloittelu helpottaisi muistamista). Suositus on 500km välein ja aina sateessa ajamisen jälkeen. Ite olen tuosta pitänyt kiinni.

    Suosittelen ruosteenpoistokurssia nyt keväällä. Yksi hyvä vaihtoehto on Räyskälässä https://www.facebook.com/events/155233321295926/ mutta jos se tuntuu olevan kaukana, niin erittäin hyvä vaihtoehto olisi MP69:n järjestämä ruosteenpoistoviikonloppu. Itse olen yhtenä vuotena ollut mukana ja erittäin, erittäin hyvä! Suosittelen, että sijoitat sen verran siihen, että lähdet sellaiselle. Ainakin parina viime vuonna se on järjestetty Mäntässä, joten olisi lähempänä. http://www.motoristisurvival.fi/

  • Jenni - 1.2.2013 klo 19:55

    Joo. Mä rasvaan... ._.'

    Ai vitsi Mänttä oiskin tosi sopivalla etäisyydellä! Lopelle olisi lopen uuvuttavaa ajaa, kun puudun aina jo 100 km jälkeen... Täytyy harkita jotain tommosta tapahtumaa keväällä, kiinnostaisi kyllä. Kiitti linkeistä!

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!