20.01.2013

Yhteenveto ajokaudesta 2012

Osoite kopioitu

Minun piti kirjoittaa yhteenveto ekasta moottoripyöräilyajokaudestani jo tyyliin kaksi kuukautta sitten, mutta kuinkas sitten kävikään? Saatoin ehkä ihan vähän jäädä koukkuun iPadin Sanajahtiin...

Tänään selasin läpi iPhoton kuvavirtaa ja valikoin tähän merkintään aikamoisen kasan kuvia. Minulla on tapana ottaa paljon kuvia blogia varten, mutta julkaisen niitä loppujen lopuksi tosi vähän. Nyt koitan kuitenkin kuvien myötä muistella, mitä ajokausi 2012 piti sisällään ja samalla jään haaveilemaan ensi kesästä.

Harjoittelemalla oppii

Ensimmäinen kesä moottoripyörän selässä oli lähinnä harjoittelua. Nopeasti pyörän hallinnan oppi, mutta jälkeenpäin katsottuna vasta loppusyksystä olin saanut pyörän käsittelyyn kunnolla varmuutta. Käsittelyä hitaassa vauhdissa olisi silti pitänyt harjoitella enemmän ja meidän pihan parkkiksella en uskaltanut koko kautena kovin montaa kertaa ajaa pyörällä uukkaria kun pelkäsin könyäväni autoja päin.

 

Harjoittelua tyhjällä isolla pihalla.
 
Parilla ekalla ajokerralla minulla oli mukana omat saattojoukot varmistamassa.
(Kuinka ihanan värisiä nuo koivut ovatkaan kesäkuun alussa!)
 

Auto vs. moottoripyörä

 

Taitojen karttuessa liikkeellelähdöistä tuli vauhdikkaampia ja autot jäivät kiihdytyksissä kauas taakse, vaikka Erkki kuinka onkin vajaatehoinen. Voin todeta, että 25 kW kiihtyy ihan riittävästi! Huomasin tosin, että nämä "reteät" lähdöt vähän tarttuivat autolla ajamiseenkin, mitä en ihan hirveästi arvostanut.

 
Jos olin ajanut muutaman päivän moottoripyörällä ja hyppäsin sitten Polon rattiin, tuntui aina siltä, että onpas tämä helppoa ja olo on kuin sohvalla istuisi. Eikä tarvinnut vetää puolta vaatekaappia niskaan!
 
Autoon istuessani ihmettelin kyllä myös miten paljon auton A-pilari ja taustapeili peittävätkään näkyvyyttä. Motskarin selässä näkyvyyttä on niin paljon kuin päätä jaksaa kääntää, mutta kypärän sivut tietysti kaventavat samaan aikaan näkyvää maailmaa. Moottoripyörän selässä istuu myös korkeammalla ja niinpä meidän pihasta lähteminen oli helpompaa kuin autolla, kun näki suoraan pensasaidan yli tuleeko jalankulkijoita.


Varusteista

Moottoripyöräily oli kylmää touhua! En enää ihmettele, miten motoristit pystyvät ajamaan kesälläkin paksuissa kamppeissa. Vasta kun lämpömittari näytti 20+, pystyin purkamaan ajopuvustani vuoren pois. Se oli myös paras keli ajella, ei liian kuuma muttei myöskään liian kylmä. Helteellä maantiellä oli ok, mutta kaupungissa meinasi sulaa. Lämpötilan alkaessa hätyytellä 10 astetta pidin ajovaatteiden alla pitkiksiä ja paria fleeceä.

Ajovarusteeni olivat ihan hyvät, mutta jos en olisi pihi niin voisin vaihtaa koko vaatekerran uuteen. Takki ja housut saisivat olla lämpimämmät, mutta silti samalla ohuemmat. Takissa pitäisi ehdottomasti olla enemmän taskuja, sillä kaksi rintataskua on aika vähän, kun mukaan pitäisi saada aurinkolasikoteloa, lompakkoa, kameraa, nenäliinoja... Housut ovat melko ahtaat tolppareisieni kohdalta, joten saa nähdä mahdunko niihin enää ensi keväänä kun jatkan pumpissa käyntiä entiseen malliin.

Kypärä on tosi hyvä päähän, mutta visiiri ujeltaa jos napsautan sen lukituksen kiinni. Ihan viimeisellä tosi kylmällä ajolenkillä huomasin, että visiirin vasemmasta yläreunasta tuulee sisään, joten meinasin kokeilla josko se menisi takuuseen. En tiedä onko kyseessä koodaustermein bugi vai ominaisuus, mutta ainahan sitä voi kysyä.

Nopeasti suoritettu riisuutuminen ajokamppeista heinäkuun helteillä.


Millaisia lenkkejä?

Erkin matkamittariin kertyi kesän aikana noin 2600 kilometriä. Se ei sinänsä ole järin paljon, mutta kuitenkin enemmän kuin kuvittelin etukäteen: "Jos nyt tonni edes tulisi täyteen." Jos kelit olisivat olleet paremmat, olisi varmasti tullut ajettua enemmän. Kesä oli kuitenkin varsin sateinen mistä kertoo jo se, että tankkasin pyörän heinäkuussa vain kahdesti!

Tavanomaiset ajolenkkini olivat pituudeltaan 40-60 km luokkaa. Kaverin kanssa käytiin ajamassa kolmesti reilun sadan kilsan lenkki, mutta pidemmillä matkoilla ranne, polvet ja lonkankoukistajat tuppaavat jumittumaan.

Moottoripyöräilyssä parasta on mielestäni luonto ympärillä. Harmittaa, etten malttanut vaan kovin usein pysähtyä ihastelemaan sitä ja valokuvaamaan mielenkiintoisia asioita.

Eräänä sunnuntaiaamupäivänä elokuussa lähdin ajamaan Tikkakoskelle päin, mutta Kirrin jälkeen iski vastaan niin kova sumu, etten nähnyt eteeni. Oli pakko muuttaa suunnitelmia ja palata takaisin. Ajoin sitten Muuratsaloon, jossa oli ihan superhieno kesäkeli. Ihan uskomatonta olosuhteiden vaihtelua!

Tyyni Päijänne Säynätsalossa elokuun puolivälissä. 


Elokuun lopulla eräänä iltana sumu yllätti jälleen, mutta silloin se ei ollut niin paha vaan se oli niin tyylikäs, että pysähdyin kuvaamaan upean sumuisen kuutamon.

Upea sunnuntai-illan sumu elokuun lopulla.


Inhokkipaikat

Mukavuudenhaluisena motoristina lempimaastoani ovat kunnolliset asfalttitiet, mikä valitettavasti rajaa reittimahdollisuuksia. Muutaman kerran erehdyin hiekkatielle ja ajoin ne ihan paineessa. Pelkäsin koko ajan, että pyörä luistaa alta, kun tiellä oli irtokiviä.

Elokuussa kävin keräämässä mustikoita anoppilasta Toivakan metsistä, minne piti ajaa muutaman kilometrin hiekkatie. Se ei yllättäen kuitenkaan ollut yhtään niin kamala kuin pari aiempaa hiekkatietä, koska siinä ei ollut irtokiviä vaan pinta oli vain tasaisen hiekkainen. Jännitystä matkaan toi kuitenkin viimeinen hyvin kivikkoinn tienpätkä, joka pitää autollakin ajaa tarkkaan sihdaten, ettei ota pohjakosketusta mihinkään kiveen. Mutta moottoripyörällä lievästi ylös viettävä tie oli yllättävän helppo ajaa, kun vain piti riittävästi vauhtia yllä. Takaisin päin alamäkenä se oli haastavampi, mutta selvisin kunnialla.

Viimeinen pätkä anoppilaan vievästä tiestä on hyvin kivinen.

 

... myös toisesta suunnasta katsottuna.

 

Todistetusti pääsin kuitenkin perille.


Asfalttitietkään eivät aina olleet parhaassa mahdollisessa kunnossa. Alkukesän inhokki oli Tarvaalan ja Simunan välillä useamman kilometrin matkalta sieltä täältä paikattu tie, joka pomputti oikein huolella. Ajoin sen syksyllä uudelleen eikä paikkaus haitannut enää niin paljon, kun olin jo varmempi kuski. Tällä viikolla Keskisuomalaisessa muuten luki, että ko. pätkältä aiotaankin poistaa asfaltti kokonaan.

Alkukesästä päädyin säästeliäästi paikkaillulle tienpätkälle.

Kolmas inhokkipintani oli toinen säästeliäästi tehty paikkaus eli ajokaistasta on paikattu vain urat. Moottoripyörällä ajetaan keskellä kaistaa, missä on vanhaa asfalttia mutta paikkaamaton alue on parhaimmillaan hyvin kapea. Urien ja vanhan asfaltin reuna kyllä tasoittuu kuluessaan, mutta uutena niiden välissä tuntuu pieni kynnys joka hieman tuntui horjuttavalta ylittää.

Paikatut ajo-urat eivät olleet suosikkejani.


Huolto ja muu sellainen


Täytyy tunnustaa, että Eerik ei saanut kesällä osakseen sen tasoista huollollista rakkautta, kuin mitä se ehkä kaipasi. Tai no, ei se kai muuta olisi kaivannut kuin hieman aktiivisempaa ketjujen öljyämistä. Erään sadeviikon jälkeen huomasin, että pyörän ketjut olivat puhjenneet kukkaan... nimittäin ruostekukkaan. Ketjut olivat myös aika mähmäiset enkä tiedä olisiko niitä pitänyt miten siivota. Öljysin ne sitten ja pyyhin samalla pahimpia mähmiä pois.

Useamman päivän saderupeaman jälkeen Erkin ketjut olivat hieman ruosteessa.


Loppuajokaudesta tajusin, että moottoripyörän ketjuja pitäisi joskus kiristää. Käyttöohje käski ripustaa ketjuun kymmenen kilon painon, mutta mistäs minä sellaisen olisin keksinyt. Kaverin mielestä kiristykseen ei ollut ajokilometreilläni tarvetta joten annoin asian sitten olla. Ensi kesänä täytyy tutustua omatoimiseen huoltamiseen hieman paremmin...

Myöskin pyörän peseminen jäi aika vähiin: käytin sen kerran pesussa Glospointilla ja siinä se sitten olikin. Toisaalta pyörä oli loppukesän katoksessa ja vältin märällä ajamista, joten ei se hirveästi likaantunut. Mutta ehkä voisin pestä sen ensi kesänä muutaman kerran vanhempieni luona.

Erkki täydessä loistossaan pesun jälkeen.

Päätin ajokauden lokakuun alkupuolella, jolloin vein pyörän talvisäilöön ja huoltoon Kuvan Moottoripalveluun. Pelkäsin huollon maksavan ihan sikana, mutta saamani hinta-arvio "yli 400 e" olikin hyvin vähän yli: kaiken kattava 24 tkm huolto maksoi vain 407 euroa, josta työn osuus oli 262,50 e ja osat 144,50 e. Huolto sisälsi myös mittariston taustavalojen vaihdon (3 x 3,20 e / kpl).

Ajokausi päättyi matkamittarin näyttäessä 23680 km.



Vakuutukset

Vakuutusyhtiöksi päätyi tiukan vertailun jälkeen Tryg, jossa meillä on muutkin vakuutukset. Ero Ifiin ei tosin ollut kuin muutamia kymppejä Trygin eduksi. Vakuutuksia verratessa piti huomioida kaikki perheen vakuutukset, koska keskittämisedut ovat yhtiöissä niin suuret ja siinähän olikin sitten jonkin verran hommaa juosta yhtiöitä läpi.

Vakuutukset astuivat voimaan 1.6., mutta sain lopullisen laskun vasta syyskuussa. Trygissä oli superpitkä käsittelyjono kesällä eivätkä ehtineet käsitellä vakuutustani nopeammin. Sitten kun lopulta sain laskun, siinä oli jostain käsitämättömästä syystä merkitty pyörän tehoksi 36 kW, vaikka se kuristettiin kaasukahvan liikettä rajoittamalla 25 kW:iin. Valituksen jälkeen sain uuden laskun oikeilla tehoilla laskettuna.

Perheemme keskittämisalennuksilla liikennevakuutus maksoi 20% aloitusbonuksella 490 e ja osakasko 61 e. Eroa täysitehoiseen pyörään ei ollut liikennevakuutuksessa kuin muutama kymppi mikä oli yllätys, koska sekä autokoulun opettaja että myyjäliike sanoivat, että pienitehoisessa pyörässä olisi pienet vakuutukset. Ei nuo nyt minusta kovin pienet olleet, mutta ehkä olen vaarallista ikäluokkaa tms?


Moottoripyöräilyn kulut

En ole laskenut harrastuksen kuluja aiemmin, mutta tehdäänpä se nyt.

Moottoripyöräilyharrastuksen aloituskustannukset muodostuivat pyörän hankinnasta 3280 e, sen alkuhuollosta 300 e (kuristus, öljyjen ja tulppien vaihto sekä uusi takarengas) ja kuljetuskustannuksista 80 e. Ajovarusteet maksoivat 760 e. Vakuutukset maksoivat 551 e.

Ajokauden aikana bensoihin meni noin 180 e ja ketjuöljy taisi maksaa n. 5 e. Pesu maksoi 15 e.

Kauden lopuksi pyörälle tehtiin 407 e maksanut huolto ja jätin sen talvisäilöön joka maksoi 200 e.

Harrastuksen loppusummaksi tulee näin 5778 e. Ei ihan hirveän halpaa... Mutta ensi kaudella pitäisi pärjätä vähän pienemmillä kuluilla. =) Nyt jäämme vain odottamaan kevättä, siihen saakka kruisaillaan Pololla!

Photoshoottausta blogin uutta leiskaa varten (jota ei ole näkynyt).
Osoite kopioitu

Keskustelu

Marjaana
01.02.2013 19.06

Rasvaa ne ketjut! Ettei katkea (no ei kai ne helposti katkea, mutta jos pieni peloittelu helpottaisi muistamista). Suositus on 500km välein ja aina sateessa ajamisen jälkeen. Ite olen tuosta pitänyt kiinni.

Suosittelen ruosteenpoistokurssia nyt keväällä. Yksi hyvä vaihtoehto on Räyskälässä https://www.facebook.com/events/155233321295926/ mutta jos se tuntuu olevan kaukana, niin erittäin hyvä vaihtoehto olisi MP69:n järjestämä ruosteenpoistoviikonloppu. Itse olen yhtenä vuotena ollut mukana ja erittäin, erittäin hyvä! Suosittelen, että sijoitat sen verran siihen, että lähdet sellaiselle. Ainakin parina viime vuonna se on järjestetty Mäntässä, joten olisi lähempänä. http://www.motoristisurvival.fi/

Jenni
01.02.2013 19.55

Joo. Mä rasvaan... ._.'

Ai vitsi Mänttä oiskin tosi sopivalla etäisyydellä! Lopelle olisi lopen uuvuttavaa ajaa, kun puudun aina jo 100 km jälkeen... Täytyy harkita jotain tommosta tapahtumaa keväällä, kiinnostaisi kyllä. Kiitti linkeistä!

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb