POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa

torstai 22.10.2015 Avainsanat: LeonidasPoloTapahtumaVolkswagen

Ensimmäiset muistoni MM-ralleista ovat peruskouluajalta 90-luvulta, jolloin kilpailu kulki vielä Suurajojen nimellä ja järjestettiin elokuun puolella. Kotipaikkakuntani Lievestuore sijaitsee lähellä Ruuhimäkeä ja pojat lintsasivat koulusta päästäkseen katsomaan ralleja. Monena vuonna ralliautot myös ajoivat taajaman läpi ja pysähtyivätkin siihen. Jonain vuonna seuratessamme huoltoa joku mekaanikko pyysi, että voisimmeko me lapset etsiä heille pari lautaa. Lähdimme tohkeissamme niitä etsimään, mutta emme löytäneet. Mikä pettymys sitten olikaan, kun palatessamme auto olikin jo lähtenyt pois.

Aikuisena rallit eivät kiinnostaneet ja Jyväskylän Ainolanrannassa asuessamme bongailimmekin rallien aikaan enemmän helikoptereita kuin autoja. Kunnes ... tadaa, alkoi kuulua huhuja että Volkswagen aikoo lähteä MM-sarjaan ja vielä Pololla! Service Parkia pidemmälle en kuitenkaan lähtenyt, sillä minua kiinnosti enemmän Volkkarin oheistoiminta ja ralli-Polojen näkeminen läheltä kuin autojen seuraaminen erikoiskokeilla.

Ääni muuttui kellossa, kun näin viime vuoden kisan jälkeen Suomen Volkswagenin Facebook-sivulla kuvia erikoiskokeelta, jonka varrella kymmenet Volkkarin liput liehuivat. Olisipa hienoa päästä mukaan kannustamaan tuohon porukkaan! Vähän ennen tämän vuoden ralleja kysäisinkin maahantuojalta, että olisiko VW-fanin blogaajan mahdollista päästä mukaan. Olihan se, eikä mennyt kuin päivä, kun posti jo kiikutti minulle rallipassin ja kutsun Volkswagenin vieraaksi Jukojärven erikoiskokeelle. 

Jäätyminen Harjulla

Koska minulla oli nyt kätösissäni - tai pikemminkin kaulassani - kaikille erikoiskokeille oikeuttava rallipassi, niin pitihän sitä hyödyntää. Lyöttäydyinkin torstaina mukaan työkaverini seurueeseen Jyväskylän keskustassa ajettavalle Harjun erikoiskokeelle. Katselupaikaksi pojat olivat valinneet ek:n loppupuolella olevaan hidastetöyssyyn rakennetun shikaanin, johon autot ensin hidastavat ja siten taas kaasu pohjaan ja kohti maalia. Paikalta näki myös hieman autoja, kun ne ajoivat Harjun rinnettä alas.

Suuntasimme Harjulle jo pari tuntia ennen ek:n alkua varmistaaksemme hyvät paikat. Hieman turhankin aikaisessa, sillä ainakaan tuolla alueella ei ollut vielä mitään yleisöryntäystä ja viiden maissa iski kunnon kaatosade, jota pidimme erään koivun ja sateenvarjojen alla. Työkaverini ehti kastua läpimäräksi kaivaessaan repustaan sadetakkia! Itse pysyin kuivana, mutta kun myöhemmin kaivoin repusta hupparin lämmikkeeksi, totesin sen osittain kastuneen, kun vesi oli valunut sateenvarjosta repun päälle. Niinpä ennen kuin ek:lla ehti ajaa ainuttakaan autoa, olin jo ehtinyt jäätyä totaalisesti ja loppusulaminen tapahtuikin vasta kotona kuumassa suihkussa.

Koitimme olla hieman sateen suojassa puun alla. Viereen muodostui kunnon joki...

Harjun ek ajettiin torstaina niin, että ensin liikenteeseen lähtivät alempien luokkien autot ja 1,5 h myöhemmin WRC-autot. Tässä lienee ideana, että katsojat eivät kaikkoa heti kärkinimien ajettua. Minusta oli kyllä ihan kiva katsoa ensin noita hitaampia autoja ja nähdä sitten pikkuhiljaa yhä kovempaa ja kovempaa ajoa. WRC-autojen kanssa kilpaa ajoi myös tv-kuvauskopteri, joka lensi niin matalalla, että sen ilmavirta varisti moneen otteeseen puista vettä katsojien päälle.

Joku ekoista autoista radalla.

Katselupaikkamme shikaanin jälkeen oli ihan jees, mutta varmaan parempiakin olisi voinut olla. Jossain vaiheessa enne WRC-autoja kävin kävelemässä (lue: sulattelemassa itseäni) Harjun alueella ja yksi kiinnostava katselupaikka olisi esimerkiksi ollut maalin paikkeilla. Harjun laellakin kävin, mutta siellä autot vai hujahtivat ohi, eikä varsinaista teknistä ajamista nähnyt. 

WRC-autojen ajettua lähdimme valumaan vähitellen kohti Service Parkia. Paluumatkalla bongasimme kivan katselupaikan, jossa autot ajavat harju alamäen jälkeen asfaltilta hiekalle. Siinä mutkassa oli menoa ja meininkiä.

Tämä olisi ollut hyvä katselupaikka!

Yhteenveto elämäni ensimmäisestä erikoiskokeesta: ihan siistiä, mutta hirveästi odottelua ja kylymä! Ensi kerralle siis mukaan penkki ja lisää vaatteita. Kaupunkierikoiskokeesta kylä tykkäsin, kun sitä varten ei tarvinnut ajaa mihinkään korpeen vaan käveli vain paikalle.

Perjantain huolto

Perjantain ralliohjelmana oli päättänyt seurata Volkkarien iltahuollon. Menin Paviljongin Service Parkiin tuntia ennen huollon alkua, jolloin paikalla oli vielä ihan hiljaista ja pääsin erinomaiselle katselupaikalle aidan viereen Latvalan pilttuun eteen. Ajoitukseni oli täydellinen, sillä ei tarvinnut kuitenkaan odottaa kuin kymmenisen minuuttia, niin porukkaa alkoi valua paikalle. :)

Ogier ja Latvala tekivät hienot sisääntulot pilttuisiinsa ja oli siistiä autot ihan eturivistä. Keskeyttämään joutuneen Mikkelsenin pilttuu oli suljettu tarkkaan pressulla. Olisi ollut kiinnostavaa nähdä, mitä siellä tehtiin, sillä kovasti sieltä kuului kaikenlaisia askartelun ääniä.

Latvala saapuu huoltoon.

Minulle the juttu oli Latvalan auton huolto, vaikka yhtä hyvinhän olisin voinut seurata myös Ogierin huoltoa. Valitsemastani paikasta se vain näkyi vähän huonosti. Latvalan huoltoa sai odottaa hetken jos toisenkin, sillä Ogierin auto huollettiin ekana. Ja sitten kun Latvalan auton kimppuun käytiin, tärkeämmät rallivieraat kansoittivat ihan pilttuun edustan eikä tavallisten katsojien aidan takaa tahtonut nähdä mitään. Onneksi eivät olleet siinä koko aikaa, mutta loppujen lopuksi huollosta ei silti ottanut selvää. Tai sitten sometin liikaa... Kovasti miehet puuhasivat auton ympärillä ja minua huvitti, kun yksi vielä makasi auton alla, niin toinen jo moppasi lattiaa vierestä! :)

Oli kyllä aikamoinen tohina auton ympärillä huollossa. :)

Uusi pohjapanssari autoon. Viimeisessä kuvassa jo moppaillaan ja auton takana taitaa olla itse JML.

Kaiken kaikkiaan seisoin aidan vieressä kolme tuntia, mikä kuulostaa aika paljolta, mutta meni nopsaan. Koko illan seisoskelu kyllä kannatti, sillä huollon alkaessa Latvala tuli jakamaan nimmareita ja nyt mulla onkin työpaikan Volkswagen-seinällä Polo WRC:n kuva Jari-Matin nimmarilla varustettuna!

Ai niin, @volkswagensuomi instagram-kuvista voi muuten bongata jonkun hyvin keskittyneen punapään (1, 2). 

Nimmareita faneille.

Rallimuistot seinällä. :)

Jukojärven erikoiskoe

Kellon soidessa kuudelta lauantaiaamuna mietin onko tässä mitään järkeä: suunnata nyt koko päiväksi pellolle katsomaan kun autot kiitävät ohi. :D Ei muuta kuin Leonidaksen nokka kohti Keuruuta ja asiaa selvittämään.

Leonidas parkkiin pellolle. (Kuva otettu erikoiskokeiden välissä.)

Katsomon sisäänkäynti. (Kuva otettu erikoiskokeiden välissä.)

Rally the Worldin mainoskuvan mukaan elämä ennen ja jälkeen rallien on pelkkää odottelua. Jukojärvellä ei tarvinnut aamulla juurikaan odotella ja sain silti oivallisen paikan ihan aidan vierestä, josta tiukan vasemmalle kääntyvän mutkan ajamista oli kiva seurata lähietäisyydeltä. Autot hidastivat mutkaan kunnolla ja painoivat taas katsomon kohdalla kaasun pohjaan.

Lauantain ajojärjestyksessä Ogier ja Latvala olivat ihan alussa. Juontajamme kuulutti, että JM tulee kolmantena ja liputimme innoissamme … Citroenille. Voi ei, mihin oli Latvala jäänyt?! Onneksi sitten selvisi, että JM tuleekin vasta neljäntenä. Juontaja pahoitteli väärää tietoa ja pyysi, ettei häntä kivitettäisi siitä hyvästä - vain pehmeillä pullilla olisi saanut heittää. :D Noo, hyvää harjoitusta siinä saatiin ja seuraavana liput liehuivat ja torvet soivat Latvalalle, joka hujahti vauhdikkaasti ohi. Täytyy sanoa, että juontajamme oli mainio ja juttua riitti niin, että viereisellä Jarkko Nikaran VIP-alueella mietittiin varmaan, että hiljeneekö tuo koskaan. Mutta liputettiin me juontajan kehotuksesta Jarkko Nikarallekin! :D

Latvala selvittää mutkan tyylikkäästi. Ja minä tajusin, että tarvitse kameraani zoom-objektiivin...

Sinänsä on kyllä harmi, että WRC-autot ajavat ekana, sillä Volkswagen-fanit näkevät tallinsa autot heti ensimmäisenä ja sen jälkeen ei ole mitään jännitettävää. Tykkäsin enemmän torstain Harjun EK:n tavasta, jossa aloitettiin hitaammista ja edettiin yhä lähemmäs huippua. Molemmilla erikoiskokeilla viimeisinä ajoivat vetomiehet, joiden ajamista mutkaan oli itse asiassa varsin mielenkiintoista seurata, kun taso oli hyvin vaihtelevaa. Joku vetomies jopa kääntyi mutkassa väärään suuntaan ja ajoi siitä sitten vauhdikkaan uukkarin.

Volkswagen-katsomo oli muuten siitä hauska, että siellä olisi ollut melkein poikkeava jos oli päällä jotain muuta kuin VW-vaatteita. Fanituotepisteestä saatujen lippisten lisäksi takkeja, huppareita ja t-paitoja näkyi runsaasti. Itse harrastin torstain erikoiskokeesta viisastuneena kolmikerros-Volkkari-pukeutumista; t-paita, huppari ja takki; enkä tällä kertaa jäätynyt. Tosin siinä vaiheessa kun porukka alkoi olla pelkissä t-paidoissa, mä tarkenin juuri ottaa takin pois päältä. Tuli elävästi mieleen vaellusripari vuodelta 2000, jolloin olin koko ajan jäässä ja pukeutuneena suunnilleen kaikkiin mukana kantamiini vaatteisiin!

Aamun kärkiryhmien ajettua koittikin jo lounasaika. Ruuat olivat maistuvat ja annoksen kruunasi huippuhyvä loimulohi. Jälkkärikahvina tarjottiin ehtaa Jari-Mattia, jonka tosin skippasin, kun en ole kahvia koskaan oppinut juomaan. Mutta kahvila oli tosi hieno ja sen jättimäiset suklaakeksit namia.

JM-Coffee. Passion for rallying and coffee.

Viimeistenkin vetomiesten ajettua Jukojärvi 1 hiljeni ja monet Volkkarifanit lähtivät pois. Minä olin päättänyt katsoa molemmat EK:t, kun olin kerran paikan päälle tullut. Aikaa tappaakseni kävin hakemassa autosta läppärin ja aloitin tämän blogimerkinnän kirjoittamisen, tosin julkaisuajasta voitte päätellä, että runosuoni ei oikein sykkinyt. Myöhemmin pöytääni istahti pari miestä, jotka tulivat Volkkarikatsomoon vasta Jukojärvi 2 varten. Heidän kanssaan sekä aika että juttu lensivät.

Parikymmentä minuuttia ennen Jukojärvi 2 alkua taivas alkoi synketä uhkaavasti juuri ennen EK:n alkua vettä alkoi tulla kaatamalla. Suuri osa katsojista vetäytyi telttakatokseen, mutta kovimpia faneja edes kaatosade ei karkottanut parhaimmilta katsomopaikoilta aidan vierestä. Ei myöskään minua, vaan istuin sateenvarjon alla kuin tatti ja puristin tiukasti reppuani, jotta läppäri ei vain kastuisi. Kannustamisemme palkittiin: kun Latvala ajoi Volkswagen-katsomon ohi, hän ehti vielä kelistä ja vauhdista huolimatta vilkuttaa meille. Tai ehkä Se oli Miika, mutta kummiskin. :)

Sateenvarjomeri ja tiivis tunnelma katoksissa.

Näkymät sateenvarjon alta. Nolla-auto kiertämässä reittiä.

Tärkeimpien luokkien ajettua ajattelin lähteä kotiin, mutta niin olivat ajatelleet monet muutkin ja peltoparkista poistuminen oli ruuhkautunut. Pelto oli muuttunut sateen seurauksena mutavelliksi, johon etenkin asuntoautot jäivät kiinni. Monet henkilöautotkin tarvitsivat työntöapua, kun taas nelivedot ylittivät mutaesteen kadehdittavan helposti. Niinpä palasin suosiolla katsomaan erikoiskoetta.

Kiitos kun kävit! Paitsi että en lähtenytkään. (Kuva otettu erikoiskokeiden välissä.)

EK:n päätyttyä autoja oli jonottamassa pois pellolta ihan valtavasti ja joitain autoja taidettiin vetää sieltä irti traktorillakin. Osa porukasta oli ihan raivona ja pois ajamisessa ei ollut mitään logiikkaa, kun kaikki vain yrittivät tunkea samaan aikaan pois ja muutama mies (en tiedä olivatko järjestäjiä) koittivat edes vähän ohjata liikennettä. Käsitin että parin sadan metrin mittaisella poistumistiellä tapahtui peräänajokin, kun sinne piti ottaa vauhtia ja joku toinen oli tainnut jäädä sinne kiinni. Sivukorvalla kuulin manausta, kuinka järjestäjät keräävät vain rahat mutta poispääsemiseen ei liikene mitään apuja.

Aargh, mikä lieju!

Minä en jaksanut jonottaa pois, vaan istuin suosiolla autoon lukemaan kirjaa. Välillä kävin katsomassa tilannetta ja lopulta lähes 1,5 h ihan ekaa lähtöyritystäni myöhemmin pääsin starttaamaan. Suurin pelkoni oli, että Leonidas jää kiinni ja sitä joudutaan työntämään, jolloin se saattaisi naarmuuntua... Onneksi siihen mennessä poistumistielle oli keksitty pitävämpi reitti ja pääsin ajamaan turvallisesti pois, vaikkakin tiellä aikamoiset urat olikin. Olipahan kokemus!

Latvala voitti!

Sunnuntaina olisi ollut hauska mennä Paviljongille katsomaan Latvalan kruunaamista Suomen MM-rallin mestariksi, mutta sinne olisi pitänyt lähteä niin ajoissa etten ehtinyt. Tyydyin siis fiilistelemään ralliradiota kuunnellen ja uutissivuja lueskellen.

Yhteenveto

Tuliko volkkarifanista rallifani? No ei sen enempää kuin ennenkään. On siistiä kun rallisirkus tulee kaupunkiin, koska Volkswagen on mukana, mutta koko viikonlopun mittaiseen erikoiskokeiden kiertorupeamaan en usko lähteväni jatkossakaan. Vaikka ihan hauskaa olikin ja ajamista oli kiva seurata, niin en siltä näe itseäni kiirehtimässä erikoiskokeelta toiselle. Tai oikeasstaan se kyllä riippuu ihan seurasta! Yksinään ei, kaverien kanssa - miksipä ei. Ja vaikka en ralleja muuten aktiivisesti seuraakaan, niin esim. ralliradio oli kovaa kamaa sen jälkeen kun oli itse päässyt katsomaan menoa paikan päälle. 

Kiitokset Volkswagenille elämyksellisestä ralliviikonlopusta!

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!