22.02.2009

Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004

Osoite kopioitu

Oman Poloni jouduttua kolarin takia pariksi viikoksi korjaamolle, sain tilapäisautoksi Avis-vuokraamolta vuoden 2008 Polon. Lupasin jo silloin kirjoittaa autosta arvostelun, mutta kaiken muun tekemisen ja muiden juttuaiheiden takia asia pääsi viivästymään. Mutta en toki unohtanut asiaa!

Ulkonäkö

Vuoden 2004 ja 2008 Polot kuuluvat molemmat Polon vuonna 2001 esiteltyyn neljänteen sukupolveen, joka tunnetaan myös koodinimellä 9N. Ulkonäöltään vuosimallit kuitenkin hieman eroavat toisistaan, sillä vuonna 2005 neljäs sukupolvi koki niin kutsutun faceliftin, jonka seurauksena mm. pyöreät ajovaloumpiot korvattiin virtaviivaisemmilla ja takavalot saivat uuden ilmeen.

Uudistettu keulan ilme on Polojen suurin ulkonäöllinen ero.


Uudistettu Polo (mallikoodi 9N3) on miellyttänyt minun silmääni aina enemmän, kuin ensimmäinen versio, jollainen oma Poloiseni on. Yhdistetyt ajovaloumpiot ovat mielestäni tuoreemman näköiset ja paljon kauniimmat kuin erikseen olevat pyöreät umpiot. Sen sijaan takavalot eivät mielestäni ole niin kivat kuin omassani, mutta ne ovat paljon pienempi juttu kuin koko keulan ilme, missä uudistettu Polo kyllä hakkaa omani.

Vasemmalla Polon perä vm. 2008, oikealla perä vm. 2004.

 

Auton sisäpuolella tapahtuneet ulkonäölliset muutokset olivat hyvin vähäiset. Kierroslukumittarin tuhansien välit oli merkitty uudessa Polossa pienellä viivalla joka sadan väliin, kun taas omassani väliviiva on vain puolikkaiden ja neljännesten kohdalla. Tykkään enemmän harvempaan merkitystä, koska tapanani on seurailla kierroslukumittarista, milloin passaa käyttää vitosvaihdetta. Tasasadoista tuntemaani kohtaa ei erottanut. Myös nopeusmittariin oli tullut tiheämpi viivasto, mutta sillä ei juuri ollut käytännön merkitystä harvempaan verrattuna.

 

Ylhäällä mittaristo vm. 2008, alhaalla mittaristo vm. 2004.


Olen aina ihmetellyt, miksi autoissa on usein varsin kirjavat oletusverhoiluvaihtoehdot. Vuokra-Polo ei tehnyt poikkeusta kapeilla sateenkaaren värisillä raidoilla väritetyillä istuimillaan. Sanalla sanottuna kuosi oli aika kauhea. Omassa Polossanikin penkkien kangas on kirjavaa, mutta kuitenkin huomattavasti hillitympää. Vai mitä sanotte?

Vasemmalla istuimen kuosi vm. 2008, oikealla kuosi vm. 2004.


Ajo-ominaisuudet

Ulkonäköä tärkeämpi asia olisi kai vertailla Polojen ajo-ominaisuuksia. Heti ensimmäistä kertaa vuokra-Poloon istuessani tunsin oloni hyvin kotoisaksi, sillä olihan kyseessä moottorin tilavuutta myöten lähes sama auto kuin itselläni. Liikkeelle lähtö vakuutti autojen samankaltaisuudesta, sillä ajotuntuma oli säilynyt lähestulkoon ennallaan. Polkimet tuntuivat hieman kevyemmiltä ja samalla tietylä tavalla jämäkämmiltä, mutta niin kai voi olettaakin, kun toisella autolla on ajettu 4000 km ja toisella 90000 km.

Kolmosta lukuunottamatta vaihteet olivat kuin omassa Polossani. Kakkosella pystyi lähtemään liikkeelle jopa paikaltaan ilman sen suurempia kytkimen luistatuksia. Myös vitonen oli yhtä kevyt kuin omassani eli sitä voi käyttää jo 55 km/h vauhdissa.

Omalla Poloisellani voin ajaa esimerkiksi liikenneympyröistä tai risteyksistä kolmosella, vaikka nopeus tippuisi lähelle 20 km/h. Uudessa Polossa kolmonen oli sen verran raskaampi, että risteyksissä kolmonen oli yleensä liian iso vaihde aiheuttaen sen, että auto yritti "ryömiä" vähän liian vauhdikkaasti, jolloin joutui jarruttamaan ja vaihtamaan suosiolla pienemmälle vaihteelle.

Pieniä parannuksia ja muita huomioita

Kahden viikon "testijakson" aikana uudesta Polosta tuli bongattua muutama parantunut ja muutama huonontunut asia omaani verrattuna.

Takaikkunanpesin toimi paljon fiksummin kuin ennen. Jos Poloisen takaikkunan pesee, ikkunaan ruiskaistaan pesuainetta, minkä jälkeen pyyhkijän moottori heilauttaa pyyhkimen sulkaa kerran. Tämä on yleensä liian vähän, mistä johtuen joudun heilauttamaan sulkaa viiksestä toistamiseen. Uudessa Polossa takaikkunanpesin toimii täsmälleen samalla tavalla kuin etuikkunoiden pesinkin: pesuainetta ikkunaan ja sen jälkeen sulat pyyhkivät ikkunan kolmesti. Erittäin hyvä uudistus!

Vuokra-Poloa tankatessani huomasin yllätyksekseni, että bensatankin korkissa ei enää ollut lukkoa. En tiedä miten pieni todennäköisyys on sille, että joku käy pöllimässä autosta bensat, mutta ihmettelen silti, miksi täysin toimiva lukkoratkaisu oli poistettu. Lukko ei ollut siirtynyt bensatankin luukkuunkaan, vaan se aukesi samalla tavalla painamalla kuin ennenkin.

Uudessa Polossa ennen auton kyljissä olleet sivuvilkut oli siirretty sivupeilien alakulmiin. Joku vastaantulija voisi ehkä sanoa mielipiteensä muutoksesta, sillä minulle sillä ei ollut mitään merkitystä. No, näyttivät ainakin ihan kivoilta.

Siirryttyäni jälleen ajamaan omalla Polollani, huomasin, kuinka paljon paremmat talvirenkaat uudessa Polossa oli. Eräässä väistämisvellisuudella osoitetussa risteyksessä meinasin jäädä kerran takanatulijan jalkoihin, kun tungin hieman liian pieneen rakoon enkä saanutkaan kiihdytettyä samalla tavalla kuin olin tottunut, kun renkaat tahtoivat vain sutia. Täytynee harkita ensi talvena uusien talvirenkaiden ostamista, sillä oletettavasti Poloisen talvirenkaat ovat sen alkuperäiset eli jo 4-5 talvea ajetut.

Osoite kopioitu

Keskustelu

niobe
27.02.2009 19.53

Heips! Olipa hauskaa tavata sinut ihan livenä! Voisitko ehkä laittaa kuvat (mieliisti kaikki, eikä vaan meidän Pabloa :D ) minullekin nähtäväksi? Jos haluat lukea, voin pistää vastalahjaksi 20-sivuisen autokoulupäiväkirjan ;-) Osoitteeni olisi aq ät iki fi
Toivottavasti paluumatkasi sujui kommelluksetta,
niobe

Anonyymi
09.04.2009 01.18

2008 Polossa taitaa olla vakiovarusteena keskuslukitus, eli kun ovet ovat lukittuna on myös bensaluukku lukittuna. Siksi ei tarvitse erillistä lukittua korkkia.

Jenni
09.04.2009 08.00

Haha, paljon mahdollista! Mä en tajunnut ollenkaan että keskuslukitus vaikuttaisi siihenkin. =)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb