16.03.2013
Vihreä unelma
Kuvan Moottoripalvelu mainosti torstain Keskisuomalaisessa, että heillä olisi perjantaina Kawasaki-moottoripyörien esittely. Mulla ei ole (eihän?!) moottoripyörä vaihtumassa uuteen ennen kuin saan ajaa täysikokoista, mutta ainahan sitä voi käydä katselemassa. Pyöräilin töiden jälkeen Kuvalle, mihin olikin Kuokkalan kehätyömään takia hieman vaikea päästä. Kulku liikkeen pihaan pyörätieltä oli suljettu, joten oli ajettava liikkeen ohi toiselle kadulle, ryhmityttävä kääntymään vasemmalle ja ajettava siitä sitten pihaan. Kai sitä on ajateltu, että ei se ole niin justiinsa, jos kevyt liikenne ei pääse huoltoasemalle/moottoripyöräliikkeeseen. Tai jotain.
Kuvalle oli tuota iso määrä Kawasakeja, mutta minua kiinnosti vain oman ER-5:ni seuraaja ER-6 ja siitäkin vain nakumalli ER-6n. Vilkaisin kyllä katettua F-mallia, mutta ei se oikein lämmittänyt mieltäni. Nakumalli sen sijaan oli aika hieno! Eikä vähiten upean vihreän värinsä takia...
Yllättäen ER-6 tuntui ihan pikkuisen matalammalta kuin oma ER-5:ni, vaikka speksien mukaan sen istuinkorkeus on 804 mm, kun ER-5 istuinkorkeus 780 mm. Outoa! Joko olen venynyt talven aikana pituutta tai sitten olen unohtanut, miten olen ylettänyt oman pyöräni penkiltä maahan. Voi tietysti olla, että ER-6 penkki on muotoiltu eri tavalla ja siksi 24 mm korkeuseroa ei huomaa. Olisi se silti saanut olla matamalpi. Kawasakin edustajan mukaan ER-6:tta on yksinkertaisin madaltaa vaihtamalla siihen matalampi penkki, joka madaltaa istuimen korkeutta 25 mm ja kaventaa sitä 20 mm. Aika suolainen hinta matalammala penkillä on, sillä se maksaa Kawasakin kotisivujen mukaan 333 e.
Kerroin, että en ole tosiaan vaihtamassa pyörää ennen kuin saan rajoittamattoman kortin ensi syksynä. Edustaja kävi tietysti heti mainostamaan kuristussarjaa, jolla pyörän saa kuristettua 25 kW:iin. Kuulemma ER-6 saa kuristettua helpommin kuin ER-5 ja osatkin maksavat vain 90 e. Kuristus tehdään kaasukahvan liikettä rajoittamalla ja lisäksi penkin alle tulee jokin johtosilmukka, jonka tarkoituksesta en päässyt jyvälle.
ER-6n olisi maksanut 8990 e ja hyvä rahoitustarjouskin olisi ollut tarjolla, mutta ajellaan nyt ensi kesä vielä vanhalla kunnon Eerikillä, joka on juuri huollettukin. Sen verran vihreä väri kuitenkin jäi mieleen, että jos joskus uuden ER-6 ostan, niin sen täytyy ehdottomasti olla vihreä! Nettimotossa oli myös pari vihreää yksilöä myynnissä, mutta nyt on pysyttävä kovana eikä surffattava vihreiden ihanuuksien perässä.
Oikeastaan Kawasaki ER-6 on vihreä unelma vol. 2, sillä ainut ja alkuperäinen vihreä unelmanihan on Volkswagen Scirocco. Vihreänä kiitos.
Keskustelu
Ei kommentteja