03.12.2008

Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita

Osoite kopioitu

Kävimme tässä eräs aamu kahvitunnilla työkavereideni kanssa tiukkaa keskustelua siitä, mikä on paras reitti Laukaantieltä Rantaväylälle. Tavallisesti ajan Rasinrinteen kautta, mutta eilen päätin kokeilla pitkästä aikaa Lohikoskentien kautta ajamista. Eilinen ei kuitenkaan ollut ollenkaan hyvä päivä reitin nopeuden testaamiseen, sillä Lohikoskentien ja Vapaaherrantien risteyksen (kopioi linkki selaimen osoiteriville käsin, jos kartta näyttää linkkiä klikkaamalla koko maailmaa) liikennevalot olivat pois päältä ja kääntymismahdollisuutta vasemmalle sai odotella jonkin aikaa.

Siinä vaiheessa kun itse tajusin että liikennevalot olivat pois käytöstä, edelläni vasemmalle kääntyvien kaistalla oli jonossa 3-4 autoa. Odottelin omaa kääntymisvuoroani vain muutaman minuutin, mutta jo sinä aikana ehdin todistaa sen verran monta vaaratilannetta, että oksat pois!


Tapaus 1: Enkö mahdukaan tästä?

Kaupungista päin tuli aika tiheään tahtiin autoja, joten vastaantulijoiden kaistan yli meneminen ei onnistunut välttämättä noin vain. Kaupungista päin eri kaistoja pitkin (kaksi suoraan ja yksi Vapaaherrantielle kääntyville) tulevien autojen eri nopeudet ilmeisesti hämäsivät pari autoa minun edelläni vasemmalle kääntymisvuorossa olleen punaisen sedanin kuljettajan, sillä jo likkeelle lähteny kuljettaja joutuikin pysäyttämään ajokkinsa kesken menon. Jännittäväksi tilanne muuttui siinä vaiheessa, kun meistä päin ensimmäisen vastaantulijoiden kaistan kohdalle pysähtynyt sedan totesi, että ei todellakaan pääse nyt ajamaan risteyksen yli, vaan otti ja peruutti takaisin kääntyvien kaistalle. Keskelle risteystä jääminen ei olisikaan ollut järkevää, mutta täytyy todeta että oli peruutuskin aika yllättävä veto...


Tapaus 2: Väkisin läpi

Hurjan tempun teki myös se punaisen farkun kuljettaja, joka ajoi Palokasta tulevien rampilta kolmion takaa suoraan risteykseen välittämättä väistämisvelvollisuudestaan. Kovin pitkälle auto ei päässyt, vaan se joutui pysähtymään keskelle toista kaupunkiin päin ajavien kaistaa. Ehdin jo vetäistä kauhistuneena henkeä, kun yksi kaupunkiin päin ajanut auto joutui jarruttamaan tämän sankarin eteen, ettei olisi ajanut suoraan sen kylkeen. Onneksi sillä kuskilla oli tilanne hallussa ja hän ehti pysäyttää autonsa turvallisesti eikä mennyt edes tiukille. Saman tien tilanne olikin jo ohi, kun punainen auto näki tilaisuutensa tulleen ja karautti risteyksen läpi suoraan Vapaaherrantielle.


Tapaus 3: Ajojärjestyssäännöt hukassa vähän useammallakin

Palokasta tulevien rampin lisäksi myös Vapaaherrantieltä tulevilla on risteyksessä kärkikolmio, joka vaikuttaa risteyksen ajojärjestykseen silloin, kun liikennevalot eivät ole toiminnassa. En tiedä onko risteyksestä ajavien liian vaikea huomata liikennevalojen yhteydessä olevaa kolmiota, sillä ehdin nähdä parikin autoa, jotka kääntyivät Vapaaherrantieltä vasemmalle kaupunkiin päin, vaikka ajovuoro olisi ollut meillä Lohikoskentieltä Vapaaherrantielle kääntyvillä. Vai ajattelivatko nämä kuskit, että kääntyvä odottaa niin isoa väliä, että itse ehtii ampaista vähän pienemmästäkin?


Kun lopulta tuli minun vuoroni päästä yrittämään vasemmalle kääntymistä, olin näkemieni tapausten jälkeen todella varuillani. Vaikka minulla oli vastaantulijoiden kaistojen liikennevirtojen tyrehdyttyä etuajo-oikeus risteykseen, en voinut todellakaan olla varma, että voisin luottaa oikeuksiini. Todella varovasti ajoin risteykseen ja pääsin onneksi ehjänä läpi teilaamatta myöskään ainuttakaan jalankulkijaa.

Yksi tapauksen 3 autoista ajoi minun editseni Vapaaherrantieltä vasemmalle Lohikoskentielle, kun itse totesin että vastaantulijat lähestyivät niin eri tahtia, että risteykseen ei uskalla ajaa. Periaattessa editseni ajaneella autolla olikin tilannetajua, sillä tämä huomasi, ettei Lohikoskentietä aja kumpaankaan suuntaan autoja suoraan, mutta kaupungista päin tulijoita kääntyy Vapaaherrantielle, jolloin minä en voi ajaa risteykseen, mutta hän voi. Tilanne tuntui hurjalta sillä hetkellä, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna siinä oli ihan logiikkaakin mukana.

Ajoin tänään päivällä keskustaan samaisen risteyksen läpi ja liikennevalot olivat edelleen poissa käytöstä. Jos risteyksessä piitataan liikennesäännöistä keskimäärin yhtä paljon kuin mitä näin eilen, voi vain odottaa, että missä vaiheessa risteyksessä rysähtää. Toivottavasti niin ei ehdi kuitenkaan tapahtua, vaan valot otetaan pian takaisin käyttöön, sillä risteys todella ruuhkautuu ainakin iltapäivisin. Normaalistikin vältän ko. risteystä juuri siksi, että koko autojono ei välttämättäehdi kääntyä vasemmalle yksien valojen aikana .

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb