08.09.2009

Uutta Poloa ihailemassa

Osoite kopioitu

Kävimme sunnuntaina mieheni kanssa Jyväskylän Autotarvikkeella katsastamassa uuden Volkswagen Polon, joka oli viikonloppuna ensiesittelyssä. Poloja oli esillä sisätiloissa 3 kpl, joten kaikki kiinnostuneet pääsivät mukavasti tutkimaan niitä eikä tarvinnut jonottaa. Yksi niistä oli jo saanut uuden omistajankin, mutta oli kuitenkin vapaasti tutkittavana.

Kivaltahan Polot näyttivät. Ulkonäön lisäksi kaikenlaisia pieniä asioita oli muuttunut pääosin parempaan suuntaan. En jaksa nyt kirjoittaa tarkempaa selvitystä, joten lista huomioista saa tällä kertaa riittää.

  • Polon keula näyttää edestä katsottuna aiempaa paljon muhkeammalta. Myös perän muoto on uudistunut kovasti; se on nyt melko kulmikas, kun aiempi malli oli hyvinkin pyöreä. Sivuprofiili on mukavan sporttinen.
  • Tuulilasi on aiempaa viistompi, minkä huomasi siitä, että se oli lähempänä pitkän matkustajan päätä kuin aiemmin.
  • Mittaristo ei ole periaatteessa uudistunut kuin väreiltään, mutta se näytti mukavan raikkaalta verrattuna aiempien Polojen sinisellä taustavalolla varustettuun mittaristoon.

  • Auton sisätilojen valaistuksen valitsemisnappula oli ihan rimpula. Pitkä muovinen palikka, jolla oli kolme eri asentoa. Etuistuimille oli myös erillisillä kytkimillä varustetut lukuvalot, joiden käyttötarkoitus tosin jäi hieman epäselväksi.
  • Etuistuimet olivat mukavan tuntuiset istua ja niissä oli myös yllättävän hyvä sivuttaistuki. Omaan Poloomme palattuamme tosin totesimme, että ei senkään istuinten sivuttaistuki ole ollenkaan hullumpi.
  • Verhoilun kuosi oli siisti. Yksinkertainen musta-harmaa oli paljon tyylikkäämpi, kuin edellisten mallien sateenkaaren väreillä kuvitettu harmaa.
  • Takakontin avausmekanismi oli rakennettu ovelasti VW-merkin yhteyteen. Painamalla merkin yläreunaa sisäänpäin kontin lukitus aukesi ja samalla merkki toimi kahvana. Ihan kätevä, mutta jos auton perä on likainen, ei voi välttyä sotkemasta käsiä toisin kuin perinteisessä kahvassa, jonka alle sormet saa ilman ylimääräisiä painalluksia.

  • Takakontti näytti tosi pieneltä, mutta siinä olikin ylimääräinen välilevy, jonka poistamalla konttiin tuli lisää syvyyttä noin 15-20 cm. Korkealla oleva pohja on kätevä pienelle tavaramäärälle, mutta jos tavaraa on enemmän, kannattaa levy jättää suorilta kotiin.
  • Konepelti ei pysy itsestään pystyssä kuten omassa Polossamme, vaan vaatii vanhanaikaiselta tuntuvan kepin tuekseen. Keppiä ei vain meinannut saada millään irti kolostaan, kun konepellin oli kerran sen varaan laittanut.
  • Uusissa Poloissa oli alla 15" renkaat, jotka näyttivät paljon paremmilta kuin 14" renkaat. Tarkemmin uuden Polon varustelistaa luettuani huomasin, että 15 tuuman renkaat ovat kyllä vakiona, mutta vain Comfortline-varustellussa autossa. Karvalakkimallissa eli Trendlinessä joutuu tyytymään entisen kokoisiin 14 tuuman renkaisiin.

Ihailtuamme Poloja aikamme sisätiloissa kysyimme tietysti myös mahdollisuutta koeajolle. Tokihan se järjestyi - testattavana oli sekä bensa- että dieselkoneella varustettu malli. Dieseliä ei tähän perheeseen (näillä ajomäärillä) tule, joten luonnollisesti lähdimme koeajamaan 1,4 bensamallia.

Heti liikkeelle lähtiessä kävi selväksi, että uuden Polon kytkin on todella jäykkä. Omassamme kytkin on mukavan pehmeästi käytettävä, mutta uudessa Polossa sitä sai todella painaa. Olin varma että sammuttaisin auton johonkin risteykseen kytkimen vuoksi, mutta niin ei kuitenkaan käynyt. Ei olisi ollut mikään ihme, kun se niin kovasti halusi nousta ylös.

Koska autoliikkeen sulkemisaika lähestyi uhkaavasti, tyydyimme tekemään ihan vain pikkuisen koeajolenkin. Ensin ajoin Vaajakoskentietä pitkin Jyskään ja siitä sitten moottoritielle Vaajakosken kiertoliittymään ja takaisin kaupunkiin. Hyvin kotoisaa Pololla oli ajaa, sillä ajotuntuma ja hallintalaitteet olivat hyvin samanlaiset kuin omassamme. Vaajakoskentien uudet töyssytkin tuntuivat samalta kuin omalla autolla ajettuna - hyvin töyssähtäviltä. Hieman hiljaisempi ajettava se oli kuin vanha.

Yhteenvetona sanoisin että uusi Polo on kivasti viilattu versio edellisestä Polosta. Ulkonäköä ja hallintalaitteiden ulkonäköä on uudistettu, mutta pohjalla on edelleen sama hyvä pikkuinen perusauto.

1,4 litraisen Polon hinta lähtee 16500 eurosta ja hinnaltaan vielä pimennossa olevan haaveilemamme 1,2 litraisen TSI-mallin hinta ei varmastikaan jää tuohon. Omasta Polostamme saisi kuulemma vaihdossa 6000-7000 euroa eli uuden ostamista varten pitäisi kehittää vielä yli 10000 euroa. Emme nyt rupea vaihtamaan.


Uuden Polon muuten hyvin perinteisestä värivalikoimasta erottuu edukseen pirteä keltainen värivaihtoehto. Kuvan Polo ei ollut esittelykappale, vaan Autotarvikkeen pihasta bongaamani Europcarin vuokra-auto.


Btw. Peräämme koeajolle lähti myös diesel-Polo, joka jäi Vaajakoskentiellä roikkumaan peräämme. Vastikään remontoidulla ja töyssytetyllä tiellä vaihtelevat tiheään tahtiin 30 km/h ja 40 km/h nopeusrajoitukset, joiden mukaan yritin parhaani mukaan ajaa. Takana ajaneen Polon kuskin mielestä ajoin ilmeisesti liian hitaasti, sillä ajaessani 30 km/h kohdalla 35 km/h kuski päätti ohittaa minut... Hieman huvittava tilanne kun ajaa itsekin ylinopeutta taajama-alueella niin silti joku päättää tulla ohitse.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb