19.05.2015

Uudet vanteet ja renkaat Leoniin

Osoite kopioitu

Heti Leonin tilaamisesta lähtien minulle oli selvää, että siihen on hankittava jotkut hienot vanteet kesärenkaita varten ja originaalivanteet jäävät talvirenkaille. Kesärenkaat ajattelin vaihtaa merkkirenkaisiin, mikäli tehtaan ensiasennusrenkaat eivät olisi hyvät.

Vanteet ja mahdolliset uudet renkaat olin päättänyt hankkia Rengasnuoralta, johon tutustuin viime syksynä renkaanvaihdon hintavertailua tehdessäni. Hintavertailun ja talvirenkaiden vaihdon yhteydessä firmasta jäi niin mukava fiilis, että päätin, että jatkossa Rengasnuora saa olla hovihankkijani kaikissa rengasasioissa. Se ei ehkä ole kaupungin halvin rengasliike, mutta palvelu on ensiluokkaista! Rengasnuoran johtokaksikko Jarmo ja Janne ovat todella mukavia ja asiantuntevia ja liikkeessä käydessäni imenkin heiltä aina rengastietoutta itseeni kuin sieni. (Paitsi että kaikki ei mahdu päähäni, höh!)

Renkaat

Siinä missä asiakas voi tilata auton tehtaalta juuri niillä ominaisuuksilla kuin haluaa, ensiasennusrenkaat päättää valmistaja. Kysyin myyjältä kauppoja tehdessä, millä renkailla Leon tulee, mutta valitettavasti hän ei tiennyt sitä. Autot tulevat tehtaalta kuulemma milloin milläkin renkailla sen mukaan, mitä sattuu olemaan tarjolla. En siis voinut ennakkoon tietää, millä renkailla saan auton ja pitäisikö ne vaihtaa parempiin.

Erilaisista kesärengasvaihtoehtoja kävin kartoittamassa Rengasnuoralta jo helmikuussa. Koska Leon olisi tasan tarkkaan meille tehty auto, en halunnut tehdä renkaissakaan kompromissia, vaan halusin siihen parhaat mahdolliset renkaat painottaen hiljaisuutta ja taloudellisuutta. Näillä spekseillä Janne suositteli minulle Goodyear EfficientGrip Performance -rengasta, joka on hiljaisin rengas, mitä markkinoilta tällä hetkellä löytyy.

Renkaiden matala vierinvastus oli minulle tärkeä juttu taloudellisuuden ja ennen kaikkea Ecorunien takia, joten Janne suositteli hankkimaan renkaat Leonin vakiokokoa 225/45 R17 pari senttiä kapeampana 205/50 R17 -kokona. Siinä missä 225 mm leveän EfficientGripin polttoainetaloudellisuusluokka on C, 205 mm levyisen luokka olikin jo B. Kapeampi malli oli muutamia kymppejä kalliimpi kuin volyymimalli 225/45 R17, koska sitä myydään huomattavasti vähemmän, mutta sillä ei ollut minulle merkitystä.

Jos ajaisi 35000 km vuodessa, B-luokan renkailla säästäisi bensaa vuodessa 100 e C-luokan renkaisiin nähden. Minun ajomäärilläni rahaa säästyy ehkä 20 e, mutta periaate selviää tästä kuvasta kivasti.  

Goodyear EfficientGrip Performance kuulosti tosi hyvältä renkaalta, mutta en tehnyt vielä helmikuussa päätöksiä. Kun rengas sitten menestyi Tekniikan Maailman kesärengasvertailussa erinomaisesti hiljaisuuden ja vierinvastuksen osalta (ja oli toki muutenkin laaturengas), päätin hankkia ne Leoniin riippumatta siitä, millä renkailla se tulee tehtaalta.

Goodyear EfficientGrip Performance 205/50 R 17:
märkäpito A-luokkaa, vierinvastus B-luokkaa, ohiajomelu 68 dB.

Saadessamme Leonin paljastui, että sen ensiasennusrenkaat olivatkin Tekniikan Maailman vertailuissa hyvin menestyneet Pirelli Cinturato P7:t. Siinä vaiheessa vähän harmitti, että olin tilannut Leoniin uudet renkaat, koska Pirellit olivatkin ihan hyvät ja rahanmenoon nähden ero Goodyeareihin ei ollut suuri. Tätä blogausta kirjoittaessani huomasin kuitenkin, että renkaat eivät olleetkaan tämän vuoden TM:n vertailussa kevyiksi ja hiljaisiksi kehutut Cinturato P7 Blue:t vaan Cinturato P7:t, jotka saivat viime vuoden TM:n vertailussa moitteita vierinvastuksesta, vaikka muuten olivatkin huippurenkaat. Eli sittenkin hyvä että vaihdoin ne pois. :P

Vanteet 

Auton vannevalinnallakin on mahdollista vaikuttaa ajon taloudellisuuteen, koska painavampi vanne on raskaampi liikuttaa ja kasvattaa siten auton kulutusta. Vanteissa valitessa en kuitenkaan kiinnittänyt siihen huomiota, vaan menin puhtaasti ulkonäkö edellä. Valmistajat eivät myösköön kerro vanteidensa painoja missään yleisesti, joten niitä ei pahemmin vertailla.

Minulla ja miehelläni on hyvin samanlainen vannemaku, joten Leoniin oli helppo etsiä molempia miellyttävät vanteet. Halusimme sellaiset, joissa olisi mustaa ja hopeaa ja “silppurilook" eli ei tavallisia suoria puolia vaan leikkaavan terän näköiset puolat. Terävyys voisi olla toteutettu joko värityksellä tai sitten oikeasti kiertymällä.

Rengasnuoralta saamissani esitteissä oli pilvin pimein vanteita, mutta lopulta aika vähän sellaisia, mitä olisimme huolineet. Hintakattona per vanne pidin n. 200 euroa ja pari tosi hienoa karsiutuikin pois pelkästään hinnan vuoksi. Osa puolestaan karsiutui pois, koska koko oli väärä: joko liian leveä tai liian iso tuumakoko. Leonin vakiovanne on 7,5 tuumaa leveä ja saman levyiset menivät myös 205 leveään renkaaseen, joten sen kokoisia etsin. Vaihtoehtoisesti 205 levyiselle renkaalle olisi sopinut 7 tuumaa leveä vanne. 

Vanteita kerrakseen Rautamon ja Vanteesi.fi esitteissä.

Koitin katsella vanteita myös netissä olevista vannesovittimista, koska niissä vanteet olisi nähnyt suoraan auton alla. Sovittimien valikoimat olivat kuitenkin paperisiin esitteisiin verrattuna todella surkeat enkä löytänyt niistä mitään kivaa, vaikka osa sovittimista oli samojen firmojen, miltä minulla oli esitteet. Tämä oli outoa, sillä Leoniin sopivien vanteiden mitat ovat niin yleiset, että luulisi, että sopivia löytyisi sovittimistakin.

Katselin Leoniin vanteita lisäksi parilta autoaiheiselta keskustelupalstalta. VAGarenan vannekeskustelussa iskin silmäni Rial Lugano Black -vanteisiin, joiden kokonaan hopeisen version Rial Luganon olin kirjannut suosikkilistalleni. Olin ollut valmis tyytymään kokonaan hopeiseen vanteeseen, koska Volkswagen Sciroccon suosikkivannettani Interlagosia muistuttavat Rial Luganot näyttivät niin siistiltä, mutta nähtyäni tämän musta-hopean version ostopäätös oli siinä: nämä on pakko saada! 

Pikainen photoshoppaus riitti vakuuttamaan sekä minut että mieheni, että nämä vanteet on saatava. 

Huomasin nopeasti, että erityisesti sopivia vanteita hankkiessa palvelevan rengasliikkeen käyttäminen helpottaa elämää suunnattomasti. Netti on täynnä tietoa ja olisin toki voinut selvittää kaikki tiedot ja tilata vanteet sieltä mistä halvimmalla saa, mutta maksoin kyllä mielelläni palvelusta. Rengasliikkeen käyttämisessä on sekin etu, että jos tilattu vanne ei kaikesta huolimatta käykään autoon, liike vastaa tuotteesta. Jos olisin tilannut vanteet itse jostain verkkokaupasta niin se olisi ollut oma vika, jos ne eivät olisikaan olleet autooni sopivat.

Pyytäessäni Jarmoa selvittämään, saako Luganoa Leoniin minun ei tarvinnut tietää mitään ET-luvuista tai pulttijaosta tai muusta vaan riitti, että kerroin, mitkä renkaat ja vanteet haluaisin. Lisäksi piti ilmoittaa Leonin teho (150 hv), koska käytännössä se määrittää, miten isot jarrut autossa on ja jarrujen koko puolestaan määrittää, millaiset vanteet autoon on mahdollista laittaa. Lugano Black ei kuulunut Rialin maahantuojan Rautamon vakiovalikoimaan, mutta se ei ollut ongelma, vaan he pystyivät järjestämään vanteet suoraan tehtaalta Rengasnuoralle.

Tällaiset renkaat ja vanteet Leoniin pistettiin tilaukseen:

Rengas: Goodyear EfficientGrip Performance
- Leveys: 205 mm
- Profiilisuhde: 50
- Vanteen halkaisija: 17"
- Märkäpito: A
- Vierinvastus: B
- Ohiajomelu: 68 dB

Vanne: Rial Lugano Black musta/kiillotettu
- Halkaisija: 17"
- Leveys: 7,5"
- Pulttijako: 5 x 112
- ET: 47
- Keskireikä: 70,1 mm; sovitetaan soviterenkaalla kokoon 57,1 mm

 

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Leonidas Renkaat Seat Leon Taloudellinen ajo

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb