22.06.2008

Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä

Osoite kopioitu

Maanteillä oli juhannuksenakin mukavan rauhallista, kun vain osasi valita oikean ajan liikkumiseen. Oikea aika tarkoittaa tässä tapauksessa lauantaita eli juhannuspäivää, jolloin maanteillä oli sekä aamupäivästä että illasta oli kohtuullisen vähän liikennettä. Kävimme mieheni kanssa poikkeamassa vanhempieni luona Liepeellä, joka sijaitsee noin 30 kilometrin päässä Jyväskylästä Kuopioon päin.

Liepeelle mentäessä pääsee aina alkumatkasta paahtamaan satasta Vaajakosken moottoritiellä. Vaajakoskea lähestyttäessä nopeusrajoitus muuttuu ensin 80 km/h ja melkein heti perään (oisko 200 metrin päästä) 60 km/h:iin. Pololla on yleensä aika näppärä noudattaa hidastavia nopeusrajoituksia, sillä jos vain huomaa ajoissa nopeusrajoituksen, voi nostaa jalan kaasulta ja vauhti hidastuu juuri sopivaksi nopeusrajoitustolpan kohdalle. Liikennesääntöjen mukaanhan nopeuden pitää luonnollisesti toteutua tolpan kohdalla sen sijaan, että siinä alettaisiin hidastaa. Myönnän kyllä, että vähäliikenteisillä maanteillä en aina aja nopeusrajoitustolpan kohdalla vielä sen mukaista nopeutta, koska annan vauhdin mieluummin tosiaan hidastua itsestään kuin että aktiivisesti jarruttaisin.

Eniveis, tuossa Vaajakosken moottoritiellä on käsittääkseni pikkuinen ylämäki, joten Polo hidastuu juuri sopivasti rajoitusmerkkien kohdalle rajoitusten mukaiseen nopeuteen. Eilen se ei kuitenkaan kelvannut takanani tulleille parille autolle, jotka lähtivät ohittamaan minut miltei heti, kun olin 60 km/h rajoituksen ohittanut. Eivät nämä ohitukset minua liiemmin haitanneet, mutta niiden hyöty jäi kyseenalaiseksi, sillä autojen ohitettua minut pitikin kaikkien jo hidastaa tultaessa Vaajakosken liikenneympyrän tai oikeastaan sen ohittavalle kaistalle. Siinä sitten nätissä jonossa ajettiin ympyrän ohitse.

Kanavuoren ABC:n jälkeen saavutin laatikon mallisen kuorma/pakettiauton, joka körötteli satasen alueella kahdeksaakymppiä. Muutaman kilsan päässä Leppälahden kannaksella tuli hyvä tilaisuus ohittaa auto, sillä siinä näkyvyyttä on suoraan eteenpäin kilometri ja lähin vastaantulijakin näytti olevan riittävän kaukana. En osaa arvioida etäisyyttä, mutta mitään kiirettä ei pitänyt olla, eli ei muuta kuin vilkku päälle ja pakua ohittamaan. Ohituksessa tein kuitenkin sen mokan, etten tajunnut vaihtaa vitoselta neloselle, jolloin Polo ei lähtenyt kiihtymään yli satasen nopeuteen ihan siihen tahtiin kuin olisin toivonut. Ohitettava pakukin oli lopulta päässyt vähintään yhdeksänkympin vauhtiin, joten mulla alkoikin loppua ohituksesta aika kesken, kun paku pysyikin yllättävän hyvin rinnalla ja vastaantulija lähestyi. Ansaitsin todella vastaantulijan pitkien valojen vilkutukset, vaikka hyvin lopulta ehdinkin palaamaan pakun eteen. Ei kuitenkaan todellakaan ollut mikään tyylipuhdas ohitus vaan ihan liian läheltä piti.

Mieheni kanssa käytiin tilannetta läpi ja tultiin luonnollisesti siihen tulokseen, että pahin moka tuossa ohituksessa oli liian hidas nopeus. Joka taas johtui liian isosta vaihteesta. Vaikka Polo kiihtyy 80:sta sataseen varsin ripeästi vitosellakin, ei yli satasen enää kovin nopeasti mennäkään, kun olisi tarvetta "ampaista". Nelosella olisin ehtinyt nätisti ohi. Ohitukseen olisi mielestäni kannattanut valmistautua myös hieman aiemmin, sillä nyt kun mahdollisuus ohittaa tuli, minulla oli vielä sopiva turvaväli pakuun joten ohitettavaa matkaa oli aika paljon. Eli olisi pitänyt myös alkaa kiihdyttää omalla kaistalla jo siinä vaiheessa, kun vastaan oli vielä tulossa yksi aikaisempi auto jonka jälkeen sitten oli pitkä väli. Pakun nopeus myös yllätti, vaikka varmastikaan ei ollut kyse siitä, että se olisi minun ohittaessani alkanut kiihdyttää. Luultavasti se vain sai vain hieman lisää potkua siitä, kun tie viettää alaspäin kannakselle tultaessa.

Loppu hyvin - kaikki hyvin, mutta sai minut jälleen huomaamaan, kuinka onneton olen tekemään ohituksia maantiellä. Ajan niin vähän maantiellä, että ei ole tuntumaa. Eikä sielläkään hirveän usein tarvitse ohitella. Keväällä päästessäni ajamaan isin Audilla ohitin jonkin rekan myös liian hitaasti. Silloin vastaantulijoita ei ollut, mutta ehdin palata omalle kaistalleni vasta keltaisen sulkuviivan jo alettua, vaikka aloitin ohituksen silloinkin ihan riittävän ajoissa. Silloin kyse ei muistaakseni ollut edes liian isosta vaihteesta, vaan en vain tajunnut ajaa kovempaa.

Liikennesääntöjen mukaan ohitustilanteessakaan ei saa ajaa ylinopeutta. Tämä tuntuu käytännössä mahdottomuudelta, jollei ohitettavana ole oikeasti hitaasti ajava kulkuneuvo, kuten traktori.

Mietitäänpä, että edellämme ajaisi auto 90 km/h ja itse ajamme 100 km/h nopeusrajoituksen ollessa 100 km/h. Turvavälinhän pitäisi olla satasen nopeudessa vähintään 70 metriä, mutta lähdemme ohittamaan lähempää edellä olevaa autoa ja palaamme nopeasti omalle kaistallemme ohitettavan eteen, joten käytän ohitusmatkan ja -ajan laskemisessa matkaa 100 m. Tämä olisi siis etäisyys ohitettavan perästä siihen pisteeseen, missä vaiheessa palaamme omalle kaistallemme. Meidän ja ohitettavan auton nopeuden erotus on

100 km/h - 90 km/h = 10 km/h

mikä on siis nopeus jolla ohitamme edellä ajavan. 10 km/h nopeudella sadan metrin ohitusmatkan ajamiseen menee aikaa 0,01 h eli 0,6 min eli 36 sekuntia. Ajovauhtimme ollessa 100 km/h ehdimme siis

100 km/h x 0.01 h = 1 km

päähän alkupisteestä, ennen kuin olemme päässeet sadan metrin päähän siitä pisteestä, josta lähdimme edellä ajavaa ohittamaan.

Kun sitten ajatellaan, että ohittaessa edellä ajavaa myös vastaan saattaa olla tulossa liikennettä, tarvittaisiinkin ohitusta varten 2 km näkyvyyttä eteenpäin, jos vastaantulija ja me ajamme molemmat 100 km/h. Onko tällaista tilannetta koskaan?

Minua suoraan sanottuna nyt hieman epäilyttää tämän laskennan tulos. Kahden kilometrin vapaa näkyvyys on ihan järkyttävä matka! Jos jollain on laskentani tulokseen vastaansanomista, niin sanokaa! Naisen logiikkaan ei aina voi ihan täysillä luottaa.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Anonyymi
27.06.2012 04.24

Itse olen näitä joskus laskenut ja saattaakin pitää paikkans! ikuisesti piirtyi mieleen lasku, jonka tulos oli seuraava: 80 km/h vauhtia ajavan auton ohittamiseen 100 km/h nopeudella tarvitaan vähintään 500m tilaa (ja näissä laskuissa ei laskettu millään turvaväleillä..)

Jenni
27.06.2012 08.52

Jep, ohitukseen tarvittava matka on todellakin hämmästyttävän suuri. Tätä tietoa vasten on myös melko käsittämätöntä, että tehdään alle kilometrin mittaisia ohituskaistoja; ainakin Lahti-Jämsä välillä on pari kappaletta 800 m pitkiä. Niissä todella pitää olla edellä ajavan perässä kiinni kun kaista alkaa, että ehtii ohi. Siis jos haluaa ajaa rajoitusten mukaan. Itse pyrin ohittamaan rajoitusten mukaan ajaen jos kaistaa riittää (jos näyttää siltä ettei riitä, niin en sitten vaan lähde ohittamaan), mutta herkästi menee pikkasen ylinopeuden puolelle.

Olli M
03.07.2016 22.23

Tulipas luettua vanhaa kirjoitusta..
Olen itse miettinyt samoja kun joskus aikoinaan tuli työn vuoksi jonkin verran ajettua maantiellä.
Usein mielestäni alinopeutta ajava kiihdyttää ohituskaistatien kohdalla nopeuden lähelle sallittua, ehkä leveämpi tie tuntuu turvallisemmalta joten kaasujalka painuu ikään kuin automaattisesti hieman syvemmälle (siis en usko tai en halua uskoa että nopeuden nosto ohituskaistan kohdalla olisi tahallista kiusaamista).
Tästä seuraa että laillinen ohittaminen on jopa mahdotonta.
Jos jollain (Autoliitto?) on yhteyksiä lakia valmisteleviin tahoihin niin minun mielestäni ohituskaistalla pitäisi sallia 20km/h korkeampi nopeus verrattuna tiellä voimassa olevaan rajoitukseen. Ja tietenkään ohituskaistaa ei saa käyttää kuin ohittamiseen.
Näin ohituskaistoja voisi käyttää paremmin siihen mihin ne on tarkoitettu - ohittamiseen.
Samaan syssyyn muuttaisin lakia niin että normaali ohittamisessa sallittaisiin ainakin 10km/h ylinopeus ohituksen aikana. Se olisi mielestäni turvallisempaa verrattuna nykyiseen, ja näinhän käytännössä taidetaankin toimia. (Nykyinen sakotuspolitiikka ei tässä kohdassa tue vaan vähentää liikenneturvallisuutta - ennen tuskin tarvitsi pelätä sakkoja pienistä ylityksistä, nyt tilanne taitaa olla eri)

Jenni
29.07.2016 23.02

Kiitos Olli kommentista myös tähän vanhaan juttuun! :) Mulla vastailut venyy taas ihan liikaa, sori siitä...

Huomattavasti isompi määrä autoja ehtisi kyllä käyttää ohituskaistaa kun siinä saisi ajaa kovempaa. Pyrin itse niillä ohittamaan vain rajoituksen mukaista nopeutta, mutta joskus joutuu vähän ottamaan vauhtia ettei joudu jäämään jonkun rekan taakse kilometreiksi, jos siis meinaa kaista loppua kesken. Hirveästi ei tee mieli ajaa ylinopeutta, jos siellä onkin toisessa päässä tutka. Välillä teenkin niin että päästän eka takaa autot ohituskaistalle ja sitten niiden perään vasta lähden ohituskaistalle etten hidasta niiden matkaa jotka eivät tutkia pelkää.

Ja tosiaan tuntuu välillä että jotkut alkavat kiihdyttää kun ohituskaista tulee. Ehkä se on juuri se turvallisuuden tunne? En haluaisi uskoa että kukaan kiusallaan tekee, mutta välillä on kyllä tosi outoja tilanteita kun edellä oleva ajelee hitaasti ja aina kun tulisi ohitusmahis vaikka suorallakin, niin nousee nopeus. Ja sitten vielä ne jotka ajaa koko ajan 90 km/h rajoituksista viis...

Hmm taisi mennä vähän aiheen ohi mutta juu, olen aika lailla samaa mieltä kanssasi. :)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb