POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä

sunnuntai 22.06.2008 Avainsanat: Maantiellä ajoOhittaminenOmat mokatPohdiskelu

Maanteillä oli juhannuksenakin mukavan rauhallista, kun vain osasi valita oikean ajan liikkumiseen. Oikea aika tarkoittaa tässä tapauksessa lauantaita eli juhannuspäivää, jolloin maanteillä oli sekä aamupäivästä että illasta oli kohtuullisen vähän liikennettä. Kävimme mieheni kanssa poikkeamassa vanhempieni luona Liepeellä, joka sijaitsee noin 30 kilometrin päässä Jyväskylästä Kuopioon päin.

Liepeelle mentäessä pääsee aina alkumatkasta paahtamaan satasta Vaajakosken moottoritiellä. Vaajakoskea lähestyttäessä nopeusrajoitus muuttuu ensin 80 km/h ja melkein heti perään (oisko 200 metrin päästä) 60 km/h:iin. Pololla on yleensä aika näppärä noudattaa hidastavia nopeusrajoituksia, sillä jos vain huomaa ajoissa nopeusrajoituksen, voi nostaa jalan kaasulta ja vauhti hidastuu juuri sopivaksi nopeusrajoitustolpan kohdalle. Liikennesääntöjen mukaanhan nopeuden pitää luonnollisesti toteutua tolpan kohdalla sen sijaan, että siinä alettaisiin hidastaa. Myönnän kyllä, että vähäliikenteisillä maanteillä en aina aja nopeusrajoitustolpan kohdalla vielä sen mukaista nopeutta, koska annan vauhdin mieluummin tosiaan hidastua itsestään kuin että aktiivisesti jarruttaisin.

Eniveis, tuossa Vaajakosken moottoritiellä on käsittääkseni pikkuinen ylämäki, joten Polo hidastuu juuri sopivasti rajoitusmerkkien kohdalle rajoitusten mukaiseen nopeuteen. Eilen se ei kuitenkaan kelvannut takanani tulleille parille autolle, jotka lähtivät ohittamaan minut miltei heti, kun olin 60 km/h rajoituksen ohittanut. Eivät nämä ohitukset minua liiemmin haitanneet, mutta niiden hyöty jäi kyseenalaiseksi, sillä autojen ohitettua minut pitikin kaikkien jo hidastaa tultaessa Vaajakosken liikenneympyrän tai oikeastaan sen ohittavalle kaistalle. Siinä sitten nätissä jonossa ajettiin ympyrän ohitse.

Kanavuoren ABC:n jälkeen saavutin laatikon mallisen kuorma/pakettiauton, joka körötteli satasen alueella kahdeksaakymppiä. Muutaman kilsan päässä Leppälahden kannaksella tuli hyvä tilaisuus ohittaa auto, sillä siinä näkyvyyttä on suoraan eteenpäin kilometri ja lähin vastaantulijakin näytti olevan riittävän kaukana. En osaa arvioida etäisyyttä, mutta mitään kiirettä ei pitänyt olla, eli ei muuta kuin vilkku päälle ja pakua ohittamaan. Ohituksessa tein kuitenkin sen mokan, etten tajunnut vaihtaa vitoselta neloselle, jolloin Polo ei lähtenyt kiihtymään yli satasen nopeuteen ihan siihen tahtiin kuin olisin toivonut. Ohitettava pakukin oli lopulta päässyt vähintään yhdeksänkympin vauhtiin, joten mulla alkoikin loppua ohituksesta aika kesken, kun paku pysyikin yllättävän hyvin rinnalla ja vastaantulija lähestyi. Ansaitsin todella vastaantulijan pitkien valojen vilkutukset, vaikka hyvin lopulta ehdinkin palaamaan pakun eteen. Ei kuitenkaan todellakaan ollut mikään tyylipuhdas ohitus vaan ihan liian läheltä piti.

Mieheni kanssa käytiin tilannetta läpi ja tultiin luonnollisesti siihen tulokseen, että pahin moka tuossa ohituksessa oli liian hidas nopeus. Joka taas johtui liian isosta vaihteesta. Vaikka Polo kiihtyy 80:sta sataseen varsin ripeästi vitosellakin, ei yli satasen enää kovin nopeasti mennäkään, kun olisi tarvetta "ampaista". Nelosella olisin ehtinyt nätisti ohi. Ohitukseen olisi mielestäni kannattanut valmistautua myös hieman aiemmin, sillä nyt kun mahdollisuus ohittaa tuli, minulla oli vielä sopiva turvaväli pakuun joten ohitettavaa matkaa oli aika paljon. Eli olisi pitänyt myös alkaa kiihdyttää omalla kaistalla jo siinä vaiheessa, kun vastaan oli vielä tulossa yksi aikaisempi auto jonka jälkeen sitten oli pitkä väli. Pakun nopeus myös yllätti, vaikka varmastikaan ei ollut kyse siitä, että se olisi minun ohittaessani alkanut kiihdyttää. Luultavasti se vain sai vain hieman lisää potkua siitä, kun tie viettää alaspäin kannakselle tultaessa.

Loppu hyvin - kaikki hyvin, mutta sai minut jälleen huomaamaan, kuinka onneton olen tekemään ohituksia maantiellä. Ajan niin vähän maantiellä, että ei ole tuntumaa. Eikä sielläkään hirveän usein tarvitse ohitella. Keväällä päästessäni ajamaan isin Audilla ohitin jonkin rekan myös liian hitaasti. Silloin vastaantulijoita ei ollut, mutta ehdin palata omalle kaistalleni vasta keltaisen sulkuviivan jo alettua, vaikka aloitin ohituksen silloinkin ihan riittävän ajoissa. Silloin kyse ei muistaakseni ollut edes liian isosta vaihteesta, vaan en vain tajunnut ajaa kovempaa.

Liikennesääntöjen mukaan ohitustilanteessakaan ei saa ajaa ylinopeutta. Tämä tuntuu käytännössä mahdottomuudelta, jollei ohitettavana ole oikeasti hitaasti ajava kulkuneuvo, kuten traktori.

Mietitäänpä, että edellämme ajaisi auto 90 km/h ja itse ajamme 100 km/h nopeusrajoituksen ollessa 100 km/h. Turvavälinhän pitäisi olla satasen nopeudessa vähintään 70 metriä, mutta lähdemme ohittamaan lähempää edellä olevaa autoa ja palaamme nopeasti omalle kaistallemme ohitettavan eteen, joten käytän ohitusmatkan ja -ajan laskemisessa matkaa 100 m. Tämä olisi siis etäisyys ohitettavan perästä siihen pisteeseen, missä vaiheessa palaamme omalle kaistallemme. Meidän ja ohitettavan auton nopeuden erotus on

100 km/h - 90 km/h = 10 km/h

mikä on siis nopeus jolla ohitamme edellä ajavan. 10 km/h nopeudella sadan metrin ohitusmatkan ajamiseen menee aikaa 0,01 h eli 0,6 min eli 36 sekuntia. Ajovauhtimme ollessa 100 km/h ehdimme siis

100 km/h x 0.01 h = 1 km

päähän alkupisteestä, ennen kuin olemme päässeet sadan metrin päähän siitä pisteestä, josta lähdimme edellä ajavaa ohittamaan.

Kun sitten ajatellaan, että ohittaessa edellä ajavaa myös vastaan saattaa olla tulossa liikennettä, tarvittaisiinkin ohitusta varten 2 km näkyvyyttä eteenpäin, jos vastaantulija ja me ajamme molemmat 100 km/h. Onko tällaista tilannetta koskaan?

Minua suoraan sanottuna nyt hieman epäilyttää tämän laskennan tulos. Kahden kilometrin vapaa näkyvyys on ihan järkyttävä matka! Jos jollain on laskentani tulokseen vastaansanomista, niin sanokaa! Naisen logiikkaan ei aina voi ihan täysillä luottaa.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Anonyymi - 27.6.2012 klo 4:24

    Itse olen näitä joskus laskenut ja saattaakin pitää paikkans! ikuisesti piirtyi mieleen lasku, jonka tulos oli seuraava: 80 km/h vauhtia ajavan auton ohittamiseen 100 km/h nopeudella tarvitaan vähintään 500m tilaa (ja näissä laskuissa ei laskettu millään turvaväleillä..)

  • Jenni - 27.6.2012 klo 8:52

    Jep, ohitukseen tarvittava matka on todellakin hämmästyttävän suuri. Tätä tietoa vasten on myös melko käsittämätöntä, että tehdään alle kilometrin mittaisia ohituskaistoja; ainakin Lahti-Jämsä välillä on pari kappaletta 800 m pitkiä. Niissä todella pitää olla edellä ajavan perässä kiinni kun kaista alkaa, että ehtii ohi. Siis jos haluaa ajaa rajoitusten mukaan. Itse pyrin ohittamaan rajoitusten mukaan ajaen jos kaistaa riittää (jos näyttää siltä ettei riitä, niin en sitten vaan lähde ohittamaan), mutta herkästi menee pikkasen ylinopeuden puolelle.

  • Olli M - 3.7.2016 klo 22:23

    Tulipas luettua vanhaa kirjoitusta..
    Olen itse miettinyt samoja kun joskus aikoinaan tuli työn vuoksi jonkin verran ajettua maantiellä.
    Usein mielestäni alinopeutta ajava kiihdyttää ohituskaistatien kohdalla nopeuden lähelle sallittua, ehkä leveämpi tie tuntuu turvallisemmalta joten kaasujalka painuu ikään kuin automaattisesti hieman syvemmälle (siis en usko tai en halua uskoa että nopeuden nosto ohituskaistan kohdalla olisi tahallista kiusaamista).
    Tästä seuraa että laillinen ohittaminen on jopa mahdotonta.
    Jos jollain (Autoliitto?) on yhteyksiä lakia valmisteleviin tahoihin niin minun mielestäni ohituskaistalla pitäisi sallia 20km/h korkeampi nopeus verrattuna tiellä voimassa olevaan rajoitukseen. Ja tietenkään ohituskaistaa ei saa käyttää kuin ohittamiseen.
    Näin ohituskaistoja voisi käyttää paremmin siihen mihin ne on tarkoitettu - ohittamiseen.
    Samaan syssyyn muuttaisin lakia niin että normaali ohittamisessa sallittaisiin ainakin 10km/h ylinopeus ohituksen aikana. Se olisi mielestäni turvallisempaa verrattuna nykyiseen, ja näinhän käytännössä taidetaankin toimia. (Nykyinen sakotuspolitiikka ei tässä kohdassa tue vaan vähentää liikenneturvallisuutta - ennen tuskin tarvitsi pelätä sakkoja pienistä ylityksistä, nyt tilanne taitaa olla eri)

  • Jenni - 29.7.2016 klo 23:02

    Kiitos Olli kommentista myös tähän vanhaan juttuun! :) Mulla vastailut venyy taas ihan liikaa, sori siitä...

    Huomattavasti isompi määrä autoja ehtisi kyllä käyttää ohituskaistaa kun siinä saisi ajaa kovempaa. Pyrin itse niillä ohittamaan vain rajoituksen mukaista nopeutta, mutta joskus joutuu vähän ottamaan vauhtia ettei joudu jäämään jonkun rekan taakse kilometreiksi, jos siis meinaa kaista loppua kesken. Hirveästi ei tee mieli ajaa ylinopeutta, jos siellä onkin toisessa päässä tutka. Välillä teenkin niin että päästän eka takaa autot ohituskaistalle ja sitten niiden perään vasta lähden ohituskaistalle etten hidasta niiden matkaa jotka eivät tutkia pelkää.

    Ja tosiaan tuntuu välillä että jotkut alkavat kiihdyttää kun ohituskaista tulee. Ehkä se on juuri se turvallisuuden tunne? En haluaisi uskoa että kukaan kiusallaan tekee, mutta välillä on kyllä tosi outoja tilanteita kun edellä oleva ajelee hitaasti ja aina kun tulisi ohitusmahis vaikka suorallakin, niin nousee nopeus. Ja sitten vielä ne jotka ajaa koko ajan 90 km/h rajoituksista viis...

    Hmm taisi mennä vähän aiheen ohi mutta juu, olen aika lailla samaa mieltä kanssasi. :)

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!