POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Toyota Auris Hybrid

sunnuntai 10.11.2013 Avainsanat: HybridiautotKoeajoMuilla autoilla ajaminenToyota

Toyotan taloudellisen ajon simulaattorin testaamisen yhteydessä OK Autolla halusin myös testata hybridiauton, koska en sellaisella ole ennen ajanut. Liikkeessä tajusin, etten edes tarkasti tiennyt, mitä hybridi tarkoittaa. Onko hybridi esimerkiksi aina ladattava? Entä mitä tarkoittaa Toyotan täyshybridi? Piti siis vähän googlettaa aihetta, ja viisastuinkin heti. Muun muassa Motivan sivuilla oli selkeästi kerrottu hybrideistä, lataushybrideistä ja sähköautoista.

Hybridiautossa voimanlähteenä on polttomoottorin lisäksi sähkömoottori, minkä tietysti jo tiesinkin. Hybridiauton akkuja ladataan moottorijarrutuksissa sekä polttomoottorilla silloin, kun ajo on kevyttä (mutta nähtävästi kuitenkin liian raskasta pelkällä sähköllä ajamiseen). Hybridiautossa sähkömoottori voi käsittääkseni joko avustaa polttomoottoria tai sillä voi ajaa lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä. Toyotan myyjän mukaan sähköä käytetään erityisesti liikkeelle lähdöissä, joissa polttomoottorin kulutus on suuri. Hybridiauto voi olla myös pistokehybridi, jolloin autossa on perushybridiä isommat akut ja sen voi ladata pistokkeesta. Pistokehybridin isommat akut myös mahdollistavat pidempien matkojen (tyyliin 20-80 km) ajamisen pelkällä sähkövoimalla. Kun akut tyhjenevät, voimanlähde vain vaihtuu polttomoottoriin ja matka jatkuu. Toyotan "täyshybridi"-sanalle en löytänyt luotettavaa selvitystä, mutta ilmeisesti se tarkoittaa sitä, että autolla pystyy ajamaan lyhyitä matkoja pelkän sähkömoottorin voimalla.
 
Hybridikoeajolle lähdimme Toyota Auriksella, joka on samaa kokoluokkaa kuin seuraava automme. Etsimme koeajoautoa jonkin aikaa pihalta, minkä automyyjäkin taisi ikkunasta huomata, kun tuli sitä yhdessä etsimään. Kuljimme pitkin pihaa keskuslukituksen avausta napsutellen, mutta mikään auto ei vilkutellut meille valoja. Lopulta koeajoauto löytyi liikkeen takapihalta, jonne edellinen koeajaja oli palauttanut sen jostain syystä.
 
Kävimme ajamassa hybridi-Auriksella tavanomaisen koeajolenkkimme eli Vaajakoskentien töyssyt ja pieni motarikoukkaus Vaajakosken moottoritiellä. Luulin, että hybridi olisi käyttänyt voimanlähteenään pääasiallisesti sähköä, mutta suurin osa ajosta meni kuitenkin polttomoottorilla. Sain koeajon kulutuslukemiksikin hulppeat 6,5 litraa, mikä on aika paljon siihen nähden mitä hybridin pitäisi kuluttaa. Ehkä en vain osannut käyttää sitä tai ajoreittini oli liian vauhdikas? Auton ajomoodina käytin kyllä melkein koko matkan ecoa. Toyotan esitteen mukaan täyshybridillä voi ajaa kaupunkiajossa jopa puolet ajasta polttomoottori sammutettuna.
 

Auriksen mittaristo kertoi selkeästi, mitä voimanlähdettä käytettiin milläkin hetkellä.

Auriksen kojelautaa ja kulutus viimeisen 15 minuutin aikana.

 
Koeajon jälkeisen jutustelun perusteella jäi sellainen olo, että ei nyt osattu testata autoa ihan "oikein" tai "oikeilla tavoilla" ja myyjä lupasikin, että saisimme sen toki koko illaksi testiin kun vaan ottaisimme yhteyttä. Vähän mieli tekisi tutustua siihen paremmin vaikka Auris ei ollut eikä koeajon perusteellakaan päätynyt mahdollisten tulevien autojemme listalle.
 
Edit: Ajoin Auris hybridillä 700 km maaliskuussa 2015. Keskikulutus oli 4,5 luokkaa ja kaupungissa kulkee tosi vähällä! Lue tuore blogimerkintä tästä!
 

En ihan tajunnut tätä kuvaa. Polttomoottori lataa akkua mutta samalla sähkömoottori käyttää sitä?

 
Miksi ei sitten Aurista? Auris oli hyvin hajuton ja mauton, eikä se herättänyt mitään omistamisen haluja. Ulkonäkökään ei oikein miellytä. Lisäksi meidän perheemme vuosiajoilla on loppujen lopuksi melko sama, miten paljon auto kuluttaa. Toyotan säästölaskurin mukaan säästäisimme Auris Hybridillä vuodessa rahaa 272 e ja hiilidioksidipäästöjä 370 kg verrattuna Poloomme. Mielenkiinnosta laskin säästöt myös yhdellä mahdollisista tulevista autoistamme: Volkswagen Golf 1.4 ACT:lla säästö olisi enää 216 e ja 290 kg. Hyvin on siis Volkkarillakin onnistuttu vähentämään päästöjä, kun Golfissa on kuitenkin isompi moottori kuin meidän Polossa.
 
 
Jotta merkintä ei menisi pelkäksi analysoinniksi säätöistä ja päästöistä, listataanpa tähän loppuun vielä yleisiä tuntemuksia Auriksesta. Meidän ennakkokäsityksemme Toyotasta yleensäkin on muovisuus. Auris oli kuitenkin positiivinen yllätys, sillä se ei ollut alkuunkaan niin muovisen tuntuinen sisältä kuin odotimme. Lisäksi sen kojelauta oli huomattavasti hillitympi kuin edellisessä versiossa, jossa kojelauta muistutti tyyliltään ja laadultaan halpaa stereosarjaa. On siis tapahtunut huomattavaa parannusta! Auriksen muotoilu ei silti oikein sytyttänyt ja erityisesti perä on mielestäni yksinkertaisesti ruma.
 
Hidastetöyssyistä ajaessa Auris oli varmaan mukavin koskaan testaamani auto. Vaajakoskentien terävät töyssyt eivät vaatineet hiljentämään ollenkaan, kun auto meni niistä 40 km/h nopeudella niin pehmoisesti yli. Siihen vaikuttaa varmaan Auriksen ei-urheilullinen alusta ja pitkä akseliväli. Ulos näki hyvin ja peilit olivat isot ja hyvät. Jarrupoljin oli tosi tunnoton. Moottorijarrutuksen latausominaisuutta käyttäessa auto hidastui todella nopeasti verrattuna tavalliseen moottorijarrutukseen, minkä seurauksena kaasua ei voinut päästää ylös yhtään niin ajoissa kuin mihin on tottunut.
 
Koska Auris oli hybridi, odotin että se olisi sähkömoottorilla ajaessa myös hyvin hiljainen. Priuksethan rullailevat kadulla ohi ihan äänettä. En kuitenkaan ollut tajunnut, että ohi ajavan auton hiljaisuus ei tarkoita suoraan sitä, että se olisi myös sisältä hiljainen. Toyota Auris olikin sisältä yllättävä meluisa auto, sillä sisälle kuului hirveän selkeästi muun liikenteen melu.
 
Auriksen kokeilu oli ihan jees ja vähän jäi kiinnostamaan uusintakoeajo. Luulen kuitenkin, ettei sitä tule kokeiltua uudelleen hetkeen, koska auto ei valitettavasti kiinnosta ostomielessä. Varmasti ajaa asiansa ja näin, mutta ei vain ole meidän makuumme.
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Zeb - 11.11.2013 klo 13:28

    Mä oon ihan ihastunu tuon Auriksen ulkomuotoon, se hurmas mut ensinäkemältä.. Ajelin kolmostietä pohjoiseen, kun näin tien sivussa kivan näköisen auton. Mietin, että mikähän auto tuo on, kun näin sen toisenkin kyljen, jossa luki suurin kirjaimin "Minä olen uusi Auris" :D

  • Jenni - 11.11.2013 klo 14:24

    Kun joku auto iskee, niin se iskee. Tiedän tunteen, vaikka ne sitä kanssasi Auriksesta jaakaan! =) Mutta olipa hauska sattuma, että auto kertoi sulle kuka on! :D

  • Jenni - 13.11.2013 klo 8:08

    Zeb, näitköhän tämän auton? http://olen-auris.fi/seuraa-minua/ Hauska kampanja ollut viime keväänä Auris Hybridillä, seurattu kuukauden ajan miten paljon ajetaan sähköllä vs. polttomoottorilla.

  • Foxit - 30.5.2014 klo 12:08

    Ihmettelen vain tuota koeajosi kulutusta. Miten ihmeessä olet päässyt tällä uudemmalla hybridi -Auriksella 6,5 l/100km kulutuslukemiin :o!? Vaihdoin itse juuri 2011 Polo Bluemotion 1,2 TDI:stä vanhemman korin 2011 Auris 1,8 HSD:hen ja tämän hetkisten tankkausten kokonaiskulutus näyttää 4,7 l/100km. Katso linkki: https://www.spritmonitor.de/en/detail/632752.html

  • Jenni - 30.5.2014 klo 12:52

    No sitä mekin ihmeteltiin, ihan järjetön kulutus. :DD Jos kesällä tulee aika pitkäksi, niin voisi oikeastaan lainata sen illaksi ja ajella pariin kertaan taloudellisen ajon lenkin ja katsoa mitä saa kulutukseksi sitten...

  • Foxit - 30.5.2014 klo 13:18

    Kyllä tuon hybridin kulutuksen tosiaan pitäisi asettua helposti 5 l/100km molemmin puolin. Itse olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen tämän hybridin toimintaan.

    Ikävä kyllä minulta meni luotto VAG-konsernin laitteisiin joksikin aikaa ja heidän ylimielinen asenteensa asikkaitaan kohtaan on minulle liikaa. En ajatellut lähteä kokeilemaan Polon kanssa onnea jumiutuvan EGR -venttiilin kanssa ja ruostuvien peltien kanssa. Hiukkassuodattimen, kaksoismassapyörän tai turbokaan eivät ole ikuisia.

    DSG 7-vaihteiston kestävyydestä ollaan kanssa montaa mieltä, mekatroniikaa ja kytkinlevyjä vaihdetaan autoista joilla pitäisi olla hädin tuskin sisäänajo suoritettu. Jakoketjullisten TSI-moottorien suunnittelun kukkaselle (kiristymätön alimitoitettu ketju) ei ole tehty muutoksia, vaan tilalle otettiin taas hihna uusiin malleihin.

  • Jenni - 30.5.2014 klo 13:34

    Jotain tuon suuntaista kulutusta minäkin Aurikselta odotin...

    Huono homma että sulla meni luotto Volkkareihin. Olen käsittänyt, että jossain jenkeissä tullaan paljon helpommin asiakasta vastaan kuin täällä. Itsekin olen vähän sillä linjalla, että kaikki on niin kauan hyvin kuin pidän tuon huolenpitosopimuksen, niin ei tule mitään yllättäviä kuluja vaikka tulisi yllättäviä remontteja.

    Ajattelisin, että jakoketjun vaihtuminen takaisin perinteiseen hihnaan ehkä palauttaa ihmisten luottoa. Vaikka olihan tuo nyt ihan uskomatonta, että ikuiseksi määritelty osa oli sellainen kuin oli...

  • Foxit - 9.10.2014 klo 17:56

    Oman hybridi-Auriksen keskikulutus on pudonnut nyt 4,5 l/100km keskulutukseen reilun 10 tkm aikana, mikä on nyt 0,2 l/100 päässä TDI Polostani. Talvi nostanee keskikulutusta, veikkaan että keväällä katselen noin n. 0,3 l/100km suurempaa keskikulutuslukemaa Spritmonitorista.

  • Jenni - 9.10.2014 klo 21:03

    Hyvään tulokseen oot päässyt! :)

    Nythän on Tpyptalla ollut kampanja, että koeaja hybridi ja testaa miten pienellä kulutuksella pääset. Mittaus tehdään Drivecolla, joka mulla on Polossa (edelleen). On pitänyt mennä kokeilemaan Auris, mutta oon unohtanut asian kokonaan...

  • eki - 3.6.2016 klo 7:13

    Hieman ihmetyttää tuo koeajolenkin kulutus.
    Olen nyt ajanut reilut 5000km Auris Hybridillä ja kertaakaan ei kulutus ole noussut noin korkealle. Talvella nastarenkailla ajaen ja kuormattuna mahdollisimman korkeita nopeuksia käyttäen ja lukuisia ohituksia sisältäneellä Lapin reissulla kulutus oli 5,5L /100, joka on korkein mitattu. Tuolloin olin ajanut ennen reissuun lähtöä vasta muutama sata kilometriä tuolla autolla.
    Nyt kesäajossa tankkauksista mitatut kulutukset ovat olleet 4,4-4,8 L / 100km sekalaisessa ajossa. Nopeusrajoitetuilla ( 60-80km/h) asfalttiteillä pääsee 3,2-3,8L /100km/h kulutukseen kevyellä ajolla.
    Hybridin kulutus on hybridiä vähemmän ajaneelle lähes aina korkeampi kuin kokeneelle kuljettajalle. Itsellänikin samoilla toistuvilla matkoilla kulutus putosi kokemuksen myötä lähes 0,5L /100km.
    Kulutuksen ohella myös verot ja vakuutusmaksut sekä huollot ovat erittäin kohtuulliset.

  • Jenni - 3.6.2016 klo 10:51

    Se kulutus oli kyllä käsittämätön, vaikka en mä kyllä osannut sillä hybridillä silloin ajaakaan! :D

    Oon tän kirjoituksen jälkeen ajanut Auris hybridillä kahdesti ja etenkin kuukausi sitten (http://www.autotie.fi/tien-sivusta/poloinen/koeajossa-faceliftin-saanut-superpihi-toyota-auris-hybrid) pääsinkin huikean pienellä kulutuksella. Viikonlopun koeajon, josta maantietä 2/3, kulutus oli 4,1 l/100 km. Kaupungissa vakiotestilenkkini meni jopa 3,3 l/100 km samoin ecorun-testilenkki, jossa nopeudet 40-80 km/h.

  • Tero - 6.2.2017 klo 14:33

    Ostin uuden Auris TS Premium hybridin vähän ennen joulua ja täytyy sanoa ,että parempaa talviautoa saa hakea lämpeää hetkessä (pakoputkessa lämmöntalteenotto) ja kulutus ei päätä huimaa 5,1L/100km on ollut talven kulutus sekalaisessa ajossa 45L tankillisella ajaa helposti päälle 800km ! Asennutin vielä 5kw Eberin puhelin ohjauksella kesällä mennään varmaan 4,5L tuntumassa/100km kulutus ei myöskään nouse mitenkään radikaalisti edes motari nopeuksissa siinä 5L/100km korvilla pyöritään. Hybridiä pitää kyllä ajaa hieman eritavalla kuin normi autoa sähköllä pystyy ajamaan noin 75km/H jonka jälkeen polttomoottorin on käynnistyttävä eli 0-75km/H voi ajaa sähköllä sähköajolla ei kiihdytellä mutta nopeuden ylläpito sähköllä onnistuu kun esim. Kiihdytetään ensin vaikka 60km/H ja nostettan jalka kaasulta niin moottori sammuu ja painetaan kevyesti uudestaan niin voidaan edetä pelkällä sähköllä . Moottori käynnistyy taas kun joko kiihdytetään tai koneenlämpö menee alle 50asteen tai akun varaus on riittävän alhainen. Huomion arvoista on myös se ,että hybridissä kulutukseen vaikuttaa myös etenkin talvella kabiinin lämpötila ja ilmastoinnin käyttö koska kaikki nämä toimivat hybridissä sähköllä. Eikä remmillä polttomoottorin käydessä niinkuin perinteisessä autossa. Eli sähköajon pituutta voidaan pidentää pienentämällä lämpöä ja kytkemällä ilmastointi pois päältä. EV-mode on loppupeleissä aika turha nappi koska sähköajoa voi hyödyntää täysin myös ECO tilassa . Pover-tilassa kaasun vaste muuttuu todella herkäksi ja tietysti se myös vaikuttaa kulutukseen. ECO-tilallakaan ei jää jalkoihin. Liikkuu tarpeeksi ripeästi omiin tarpeisiin. Hybridi voimalinja on luotettava ja vetää tasaisesti kaikissa oloissa paras auto muula ikinä hybridi järjestelmän takuu 5v akkuturva 10v tai 350 000km auton perustakuu 3v tai 100 000km. 10V vanha autoni kulutti noin 6,5-7L/100km ja se oli pienempi muutenkin tosin merkki ei vaihtunut eikä malli !

  • Jenni - 13.2.2017 klo 20:48

    Kiitos Tero pitkästä kommentistasi ja kertomistasi huomioista liittyen polttoaineen kulutukseen! Hienoa kuulla, että olet ollut tyytyväinen autoosi! :)

    Hybridillä tosiaan saa ajaa eri tavalla kuin tavallisella polttiksella, mutta ainakin sinä tunnut omaksuneen sen todella hyvin. Tuo on just siistiä, kun voi kiihdyttää reippaasti ja sitten pieni hölläys kaasupolkimesta ja auto siirtyy kulkemaan sähköllä.

    Palautin tänään koeajosta Lexuksen hybridin ja siitä kun palasi takaisin polttikseen niin huomasin taas kuinka paljon tasaisempaa kulku sillä on matelunopeuksissa (pysäköinti, liikennevaloja lähestyminen) vs. oman auto vaikka siinä kuinka in automaattivaihteisto.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!