10.04.2013
Talven suruja
Vaikka alkuviikosta vielä tulikin lunta, niin talvi alkaa olla siinä pisteessä, että alkaa olla kiire valittaa siitä! Joten teen sen nyt. Otsikon mukaisesti talvi on tuonut Poloiluun pieniä suruja, joista osa on uusia ja osa vanhoja.
Lumiharja naarmuttaa
Kaikista eniten suremani asia talvessa on tietenkin iänikuinen maalipinnan naarmuuntumisvaara, kun lunta on satanut likaisen auton päälle ja se pitäisi harjata pois. Jos auto on päässyt rapaiseksi, niin yleensä vähän kyttäänkin sääennusteita, että tuleeko lumimyrsky, että pitääkö äkkiä kiiruhtaa pesulle.
Helpointahan auto olisi pestä viikottain, mutta ei sitä ihan raski. Tänä talvena olen pesettänyt Polon kolmesti käsin Glosspointilla. Lisäksi olen käynyt pari kertaa Keljon Citymarketin harjattomassa pesukoneessa, jossa lähtee pahimmat ravat niin, että autosta kehtaa harjata lumet pois, mutta ei se koneessa mitenkään kunnolla puhtaaksi tule.
Ilmeisesti olen kuitenkin onnistunut harjaamaan lumet pois toistaiseksi varsin hellävaraisesti, sillä käyttäessäni autoa käsinpesussa olen saanut useamman kerran kommenttia siitä, miten hyvänä olen saanut pidettyä maalipinnan. :)
Jääraappa naarmuttaa
Kun auto on ravassa, sitä ei mielellään harjaile. Sama pätee tuulilasin raappaamiseen. Koitan välttyä raapimiselta parhaani mukaan käyttämällä sisätilanlämmitintä, mutta aina sekään ei riitä tai sitä ei ole voinut käyttää, jolloin auton ikkunat ovat päässeet jäätymään eikä ole auttanut kuin kaivaa jääraappa esiin.
Viime talvena selvisin raappaamisesta kunnialla, mutta tänä talvena olen suureksi surukseni saanut raavittua tuulilasiin parilla eri kertaa useamman vaakasuuntaisen naarmun. Ja tietenkin kuljettajan puolelle, vaikka raavinkin aina koko tuulilasin kerralla. Niin minun tuuriani. Jatkossa täytyy muistaa olla raapimatta ikkunaa ihan reunasta saakka, niin ei ainakaan lähde mukaan pyyhkijöiden kasaamat ravat. Mutta heikkoja on kyllä tuulilasitkin, kun sen saa näin helposti naarmuille. :(
Kynnykset jäätyvät
Veden kerääntyminen ja talvella jäätyminen Polon takaovien kynnyksille on kummallinen riesa. En käsitä, miten kynnykset on voitu suunnitella sen muotoisiksi, että vesi ei valu niistä pois, vaan se jää niihin oikein lammikoiksi. Ei voi olla edes kyse siitä, että auto olisi pysäköity kaltevalle alustalle, koska vettä on molempien puolien kynnyksillä. Talvella lammikot luonnollisesti jäätyvät.
Toinen Polon "rakenteellinen vika" on lumen kertyminen takaluukun ja katon väliseen uraan. En muista että vanhassa Polossa olisi ollut samaa ongelmaa. Ura on aika leveä ja sen alla on paljon tilaa. Takaluukkua avatessa uraan kertynyt lumi pölähtää herkästi takakonttiin ja jos sitä yrittää urasta poistaa, niin voi olla varma että sitten sitä on ainakin takakontissa vaikka kuinka yrittää olla varovainen...
Lämmityspistokkeen kansi irtoilee
Tämän talven uusi ongelma on Defan lämmitysjohdon pistokkeen kansi, joka ei pysy enää saranoillaan. Irrottaessani johtoa autosta alkuvuodesta pistokkeen kannen jousi yllättäen napsahti sen nurjalle puolelle jättäen kannen puoliksi auki olevaan asentoon. Luulin että se on jo mennyttä kalua, mutta jotenkin mieheni sai ujutettua jousen takaisin tulpan yläpuolelle.
Nytkin kansi meinaa aina välillä irrota, koska sen paikallaan pitävä sokka ujuttautuu jostain syystäpikkuhiljaa irti kannen toisesta saranasta. En ymmärrä miksi! Pistokkeen tai sen kannen yläreunasta ilmeisesti murtui pieni pala irti ekalla kertaa jote ehkä se vaikuttaa asiaan. Onneksi osittain irronnut kansi on helppo korjata, kun sen vain tekee riittävän ajoissa. Riittää, että avaimella työntää sokan takaisin paikalleen ja taas pärjää pari viikkoa.
Defan johto hajoaa
Tämän talven viimeisin riesa liittyy Defan lohkolämmittimen johtoon. Kyllä, se on pakkasella jäykkä kuin mikä, mutta nyt ei ole kyse tästä Facebookissakin kuuluisuutta keränneestä ongelmasta.
Uudet naapurimme ovat innostuneet pujottamaan johtoni lämmitystolpan johdonpidikkeen alle, minkä seurauksena johdon tyveen on ehtinyt syntyä reilussa kuukaudessa iso määrä pieniä viiltoja. Jos naapuri jatkaa toimintaansa, johto katkeaa ennemmin tai myöhemmin... Itse en ole pidikettä koskaan käyttänyt, koska johto taipuu itsestään oikeaan kohtaan, kun lämmitystolpan luukun vain sulkee. Onneksi tämän ongelman voinee ratkaista ihan puheella tai jos se ei riitä, niin katkaistaan johdonpidike kokonaan pois. Olisi kätevää jos johto olisi L:n muotoinen, mutta ei ole enkä kyllä maksa uudesta 30 e kun vanhassakaan ei ole (melkein) mitään vikaa.
Keskustelu
Mulla oli kyllä Ensio-poloisessakin sellainen ura, joka keräsi lunta takaluukun ylle. Ja Almerassa on myös, huoh.
..Mutta jotenkin kummasti olen kumpaankin autoon onnistunut saamaan mustan, taipuisan ja kaikella tavalla toimivan defan johdon :D
Ai vitsi, sit mä en vaan muista et sen kanssa olisi ollut ongelmia. Ehkä en ollut niin tarkka? :D
Ja vanhassa Polossa oli myös sellainen vanhempi harmaa Defan johto, joka muistaakseni oli pikkuisen taipuisampi. Tuo vihreä uusi tosiaan muuttuu kovemmassa pakkasessa ihan tönköksi!
Oletko autopeitteestä kuullut?
Toki, mutta senkin voi laittaa auton päälle vain, kun auto on puhdas, koska muuten tuulessa liikkuva peite hankaa likaista autoa ja pinta naarmuuntuu. Tai vaihtoehtoisesti pitäisi saada pingotettua peite niin tiukkaan ettei se pääse lepattamaan mutta tiedä sitten onko sellaisia.
Haluan tietää mikä on kun joka talvi pakkasilla Polo warient 1998 ovet jäätyy kiinni että autoon ei pääse sisälle,kerran jäin jumiin ja autokäynnissä,paniikki iski pääsi ulos vasta kun auto lämpeni,tämä ongelma ollut joka talvi,onko tuo vain kesä auto,oven suojat avattu ja kuivattu sitten voideltu mekanismit jollain aineella,ei apua siitäkään,mitä tehdä? kuulema tyyppi vika tämän vuosimalli Polo,onko toisilla samaa ongelmaa?Kiitos jos saan tietää mikä riesa?ps ei voi pitää sisälämmitintäkään muuten jäätyy vielä pahemmin.T Osmo
Huh, onpa sulla pahasti jäätyvät ovet! Mulla ei valitettavasti ole vastausta, miten tilanteen saisi korjattua eikä kokemusta noin vanhoista Poloista. :(