30.10.2013

Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan

Osoite kopioitu
OK Autolla pysähtyi viime viikonloppuna Toyotan hybridi- ja automaattiautokiertue, jonka yhteydessä oli myös mahdollisuus testata Toyotan eco-simulaattoria. Koska taloudellinen ajo on lähellä sydäntäni, oli simulaattoria pakko päästä testaamaan. Tai siis omia ajotaitojani.
 
Toyotan simulaattori muistutti hyvin paljon autokoulun pimeänajon simulaattoria, mutta siinä oli laajempi näkyvyys sivuille viiden näytön ansiosta. Oli myös mukavaa, että penkki ja ratti olivat suoraan Toyotasta ja niiden säädöt olivat sen mukaiset.
 
Simulaattorin taloudellisen ajon testissä oli tavoitteena ajaa desillä bensaa niin pitkä matka kuin mahdollista. Ei muuta kuin ajamaan! Harmillisesti laitteessa oli samat huonot puolet kuin autokoulunkin simulaattorissa eli ratti, polkimet ja vaihdekeppi olivat äärimmäisen tunnottomat. Koska ne eivät oikein antaneet palautetta, oli hirveän vaikea koittaa ajaa parhaimmalla mahdollisella tavalla. Sama juttu toki aina, kun siirtyy tuntemattoman auton rattiin, mutta oikeissa autoissa se on pientä tähän verrattuna.
 

Toyotan Eco-simulaattori.

Mieheni arveli, että olisin voinut parantaa ajoni taloudellisuutta ajamalla kovempaa. Nyt köröttelin tunnottomalla autolla taajamassa reilua alinopeutta, kun en oikein hahmottanut kaasupolkimen vastusta. Alussa ongelmana oli myös, että kakkosvaihde ei oikein mennyt silmään, mutta jonkin ajan kuluttua opin riittävän napakan tavan vaihtaa sille.
 
Simulaattori oli hanakka kertomaan, millaisilla kierroslukemilla ajan. Kun kierrokset menivät turhan korkeiksi, naisääni ilmoitti asiasta ja kun vaihdoin pykälää isommalle, ääni kertoi suunnilleen samaan hengenvetoon, että kierrokset ovat liian matalat… 
 
Kerran ajoin kolarin kääntyessäni oikealle, koska kääntymisen jyrkkyys oli vaikea hahmottaa. Tosi jyrkässä käännöksessä rattiin tuli lopulta vastusta, mikä oli hassun tuntuista. Onnistuin sammuttamaan auton useampaan kertaan ja kertaalleen jopa 60 km/h nopeudesta, kun vaihdoin liian isolle vaihteelle. Liikkeessä sitten vaan uudestaan käyntiin. :D
 

Simulaattorin mittareista oli vähän vaikea saada selvää, koska kattovalot heijastuivat niihin.

Tunnottomuudesta huolimatta simulaattorilla oli hauska ajaa! Onnekseni ihmisiä ei ollut jonoksi asti, joten ehdin ajaa desin testin neljästi, ennen kuin jouduin luovuttamaan kuskin paikan seuraavalle. Toyotan esittelijäkin häipyi paikalta parin ajon jälkeen, kun taisi todeta että viihdyn yksinkin. :) Jokainen ajokerta meni aina edellistä paremmin ja viimeisellä ajollani pääsin 3,3 km, mikä oli yli kilometrin ekaa ajokertaa parempi ja mikä riitti viikonlopun(?) ajajien 4. sijaan. Varmasti olisin saanut vieläkin paremman tuloksen, jos olisin ajanut vielä useamman kierroksen! Paras tulos oli 3,7 km, mikä oli kyllä jo todella pitkä matka.
Osoite kopioitu

Keskustelu

Anssi Salmi
21.03.2014 20.36

Kiitoksia erittäin mielenkiintoisesta kirjoituksesta! Linkitin tämän omaan blogiini: www.simulaattori.fi, ethän pahastu tästä? Simulaattorit ja ekoautoilu kulkevat todella mukavasti käsi kädessä. :)

Jenni
21.03.2014 23.33

Kiitos kommentista! Ei tietenkään haittaa linkkaus, päinvastoin! :)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Bensan kulutus Taloudellinen ajo Toyota

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb