POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?

sunnuntai 08.02.2015 Avainsanat: Auton hankkiminenKoeajoMuilla autoilla ajaminenSeatSeat LeonTalvi

Koeajoin kolmannen sukupolven Seat Leonin ensimmäisen kerran toissa kesänä, jolloin se oli ollut myynnissä puoli vuotta. Edellinen malli oli kamala muovihirvitys, mutta uusi oli ihan toista maata ja sekä näytti että tuntui hyvältä ja oli vielä hiljainenkin. Totesimmekin, että siinä olisi hyvä seuraaja Pololle, kun Polo vähän ikääntyy ja Leoniin tulee tarjolle 1.4 TSI + DSG -kombo.

Leon ensimmäistä kertaa testissä kesällä 2013.

Ekan koeajon jälkeen Leonia on tullut testailtua aikalailla puolivuosittain. Seatin myyjä on muistanut meidät hyvin ja kutsui vuosi sitten tammikuussa kokeilemaan haaveilemaamme FR-varustetasoista Leonia, jossa oli myös Seat Sound System, joka sisältää kymmenen kaiutinta ja vararenkaaseen piilotetun subbarin. Se on muuten pakko saada!

Toisella testikerralla Leonissa oli Seat Sound System ja vararenkaaseen piilotettu subwoofer.

Viime kesänä päästiin testaamaan automaattivaihteista 1.4 TSI moottorilla varustettua Leonia, kun se lopulta tuli myyntiin. Tämä auto oli valitettavasti farkku ja sisämelu 18” vanteilla tosi paljon kovempi kuin ekana testaamassamme Leonissa, jossa oli 16” vanteet. Tässä autossa testasimme kaistallapitoavustinta ja mukautuvaa vakionopeussäädintä ACC:tä, joista jälkimmäinen päätyi ehdottomasti ostoslistalle.

Kolmannella testikierroksella Leon oli varustettu adaptiivisella vakionopeussäätimellä.

Pari viikkoa sitten joku Jyväskylän Autotarvikkeen uusista Volkswagen-myyjistä soitti miehelleni ja sanoi, että he haluaisivat ostaa Polomme. En tiedä, oliko tämä vain ovela tapa saada meidät autokaupoille vai olisiko Pololle oikeasti joku ostaja, mutta yhtä kaikki, aktivoiduimme pitkästä aikaa Leon-asiassa ja lähdimme tunnin koeajolle testaamaan sitä. Koska auto tuntui edelleen houkuttelevalta, otimme sen viime viikonlopuksi koeajoon ja pyysimme siitä myös tarjousta. 

Volkkarifanilta pitää tietysti kysyä, että miksi Seat Leon eikä Volkswagen Golf? Ehkä faniuteni ei ole riittävän syvässä, sillä sekä järki että tunne kallistuvat Golfin espanjalaiseen serkkuun. Golfin suurin vikahan on siinä, että niitä on kaikilla. Se ei tietenkään ole auton vika, vaan kertoo vain sen hyvyydestä. Mutta minä haluan, että autoni erottuu massasta. Kun on mahdollista saada Golfin tekniikka hieman edullisemmin ja silti komeammissa kuorissa, niin kyllä kiitos, minulle kelpaa! Mutta kyllä mä silti koen vähän ristiriitaisia tunteita siitä, että olen hylkäämässä lempimerkkiäni vaikka samassa konsernissa pysytäänkin..

Koeajoviikonlopulle sattui aika lumiset kelit, mutta emme antaneet niiden häiritä. Ensitöiksi karautimme Leonilla Muuramen Riihivuoren laelle, jonne se kiipesi melko vaivattomasti. Alas tultiin vielä vaivattomammin, eikä moottorijarrutus pienelläkään vaihteella riittänyt pitämään auton vauhtia 50 km/h:ssä.

Muuramesta matka jatkui Korpilahdelle ja Kärkistensalmen sillan kautta kohti Joutsaa tietä 610 pitkin. Tuntui harvinaiselta ajaa tiellä, jota ei suolata, vaan se oli vain aurattu ja karhuttu. Pinta oli paikoitellen melko jäinen ja auto luisteli välillä, mutta mitään ongelmia ei tullut. (Vastaava pinta oli muuten alkuviikon nasta/kitkarengaskoeajolenkilläni.) 

Nyt neljännellä testikerralla ajelimme Leonilla Leivonmäelle Karoliinan kestikievariin, josta saa herkullisia maalaispitsoja.

Toisena päivänä testasimme Leonin kaupunkiajo-ominaisuuksia ja taloudellisuutta. Lunta oli tullut taivaan täydeltä ja tiet kaupungissa ihan muhjua, joten taloudellisen ajon lenkki ei ollut kovin reilu verrattuna muihin autoihin, joilla olen ajanut sulalla. Tulokseksi sain 5,5 l/100 km, mitä pidin kuitenkin ihan hyvänä keliin suhteutettuna. Edellisen päivän maantieajossa keskikulutus oli 5,2 l/100 km.

Leonin ainut miinuspuoli Poloon verrattuna on säilytystilat. Takakontti on tietenkin Poloa suurempi, mutta kaikenlaiselle pienelle autossa aina kulkevalle rojulle Leonissa ei ole yhtä hyvin paikkoja. Esimerkiksi Polon takakontin maanmainiota välipohjaa ei saa Leoniin edes rahalla. Sääli, sillä sen alla on ollut tosi kätevä säilyttää mm. ensiapulaukkua, lumilapiota ja pressua. Myös Polon on etuistuimien alla olevat säilytyslaatikot ovat Leonin vastaavia paremmat, koska ne vedetään auki vs. Leonin etureunasta aukeava luukku. Camelbakin punkero 0,75 l juomapullo mahtuu Polon ovikoteloon heittämällä, mutta Leonissa sitä ei saa mihinkään pystyyn. 

Leonin lisävarustelistassa olisi tarjolla säilytystilapaketti, mutta se on aika turha, koska se ei tuo kuin luukun matkustajan istuimen alle ja pienen sivuverkon tavaratilan vasempaan reunaan (+kumimatot mukitelineen ja keskikyynärnojan pohjaan + kansi keskikonsolissa olevaan koloon).

Alunperin Leonissa oli vakiona suljettava säilytyslokero keskikonsolissa, mutta nykyisin se tulee vain säilytystilapaketin mukana. Minusta lokero on käytännöllisempi ilman kuvassa näkyvää kantta.

Hieman miinusta Leon saa siitä, että takavalot eivät pala päivävalojen kanssa. Ne on mahdollista koodata päälle, mutta myyjäliikkeellä ei ole lupaa tehdä sitä, koska byrokratia. Jotenkin tämä liittyy siihen, että auto on hyväksytty vain palamattomilla takavaloilla. Onneksi takavalot voi koodata palamaan jälkeenpäinkin VCDS:llä (VAG-COM Diagnostic System). Kaverin Cupraan se on tehty, joten hänen kauttaan varmasti löytyisi tekijä.

Iso plussa Leonissa on FR-varustetason urheilulliset etuistuimet. Ne on mukavasti sivuttaistuettu ja ristiselänsäätö löytyy sekä kuskille että matkustajalle. Etuistuimen istuinosa on Poloa pidempi ja tuntuu aluksi vähän liian pitkältä, mutta kun siinä hetken istuu, niin huomaa että se on ihan sopiva. Lopulta huomaa, että jalka on polkimella Poloa rennommin. Tämä on tärkeää, koska syksyllä huomasin jännittäväni lonkankoukistajaa turhan paljon ajaessani Pololla pidempiä matkoja.

Tarjouksen pyysimme seuraavanlaisesta autosta:

SEAT Leon 1,4 TSI 150 ACT FR DSG Lima green

- FR Pack (LED-ajovalot, 18” vanteet)

- LED-sisävalopaketti

- Mukautuva vakionopeudensäädin

- Navi system -audio- ja navigointijärjestelmä

- Mapcare (sis. Euroopan kartasto)

- Pysäköintitutka edessä ja takana, optinen pysäköintiavustin 

- SEAT Sound system (10 kaiutinta, subwoofer) tilapäinen varapyörä

- Moottorilämmitin ja sisäpistoke asennettuna

- Viimasuoja

- Kangasmatot

Jos en kerran saa vihreää Sciroccoa niin otetaan sitten vihreä Leon. :)

Myyjän ensimmäinen tarjous ei ollut tarjousta nähnytkään, vaan hinnat olivat ihan listahintoja ja Polon hyvityshintakin aika heikko. Seuraava oli jo vähän parempi, mutta vielä pitäisi petrata, että alettaisiin kauppaa vääntää. Kyselin tarjouksia myös muutamista muista liikkeistä ja sainkin kaksi parempaa tarjousta, joskin tarkemmin katsottuani toisesta puuttui FR pack kokonaan. 

Mieluiten ostaisimme auton omalta paikkakunnalta. Täytyy jatkaa tinkimistä ja katsoa miten käy. Tilanne on siinä mielessä helppo, että meillä ei ole vielä mitään pakottavaa tarvetta autonvaihdolle. Polossa ei ole mitään vikaa ja voimme sillä ajaa helposti vielä pitkään. Mutta ei käy kieltäminen, etteikö uusi auto olisi kiva...

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Tomppa - 14.2.2015 klo 14:54

    Itse en isompaan Leoniin vaihtaisi, koska keskimittaisena miehenä (181 cm) mahdun 6R-Poloon, ja Leonin leveys vähentäisi pysäköintimahdollisuuksia varsinkin parkkitaloissa.

    Vähän kummeksun tarjouspyyntöäsi Leonista 18-tuumaisilla pyörillä, joiden meluisuutta farkkumallissa valitit. Sellaiset ovat Suomen teillä myös herkemmin urissa vetelevät, hakkaavat matalampina terävissä kuopissa pahemmin käsille ja sujahtavat helpommin vesiliirtoon. Ja ovat uusittaessa(-kin) kalliimmat.

  • Jenni - 14.2.2015 klo 20:39

    Poloon mahtuu tosiaan ihan hyvin myös 183 cm mieheni, kiitos hyvien säätömahdollisuuksien. Tavaroiden kanssa se jää ajoittain pieneksi. Samoin äänieristys on isommassa autossa parempi. Toki Polon saa paremmin mahtumaan ahtaisiin paikkoihin.

    Hyvä kun otit puheeksi vanteet, sillä unohdin avata valintaa tässä merkinnässä! Leonin hinnoittelu menee sillä tavalla kummallisesti, että isot vanteet ja led-valot sisältävä FR pack on halvempi kuin pelkät ledit sisältävä LED pack. (730 vs 770 e). Jyväskylän Autotarvikkeen myyjän kanssa sovittiin tarjousta pyytäessä sellainen puljaus, että otettaisiin FR pack, mutta vaihdettaisiin autoon show roomista 17" perus FR vanteet, koska show roomin autossa 18" vanteet ovat edustavat. Tällä perusteella pyysin tarjouksen muistakin liikkeistä, muta tarjouspyynnöissä en vannesäätöä maininnut. Tosiaan en missän nimessä halua niitä 18" vanteita juuri meluisuuden takia. 17" on sopiva kompromissi. :)

  • Juha - 16.2.2015 klo 11:20

    Hieno paketti ja erityisesti hyvät varusteet olet autoon valinnut!

    Mitä tuohon vannekokoon tulee niin oman muistikuvan mukaan sekä 17” että 18” ovat rengasmelultaan aika kovat (koeajoin FR-varusteista kummallakin rengastuksella), vasta 16” vannekoon myötä melu asettui miellyttävälle tasolle. Itseäni alun perin kiinnosti FR-varustetaso juuri urheiluistuinten vuoksi, mutta tuo rengasmeluasia käänsi sitten valinnan Style –varusteluun (jossa vakiokoko 16") lisättynä nahka-alcantara –urheiluistuimilla. Mutta jos melu alkaa häiritä niin onneksi tuota rengaskokoa pystyy päivittämään myöhemminkin.

  • Jenni - 16.2.2015 klo 14:07

    Juu ei mitään karvalakkia aleta tilata, jos auto päästään itse suunnittelemaan. :D

    Kuulostaa huonolta tuo että 17" olisi yhtä meluisa kuin 18". En ole kokeillut FR:ää kesärenkailla kuin farkkuna 18", joten en ole päässyt kuulostelemaan. Oon pyöritellyt myös ajatusta, että vaihtaisi tehtaan 17" renkaat joihinkin toisen merkkisiin hiljaisiin ja taloudellisiin renkaisiin, jos ne eivät ole hyvät. Riippuu kuluista ja melusta. Rengasliike on niistä käytännössä ajamattomista luvannut hyvittää "jotain", koska kyllä ne aina menee jollekin kaupaksi.

  • Foxit - 17.2.2015 klo 12:46

    Vielä sen verran näistä eri renkaista, että jos haluat painottaa mukavuutta ja ajaa edullisemmin niin pienemmät vanteet ja korkeampi rengasprofiili on aina voittaja. Esimerkkinä vaikka 15" vanne 195/65 renkaineen painaa tarvike alulla ehkä noin 15-17 kg kun taas 18" vanne 225/40 painaa jo reilut 10kg enemmän. Hitausmomentti kasvaa huomattavasti vannekoon kasvaessa kun massa sjoittuu enempi ulkokehälle. Auto joutuu siis tekemään huomattavasti enempi työtä kiihdyttäessä isommilla vanteilla varustettua autoa, joka taas huonontaa taloudellisuutta vaihtelevissa nopeuksissa. Leveämmillä renkailla on myös isompi otsapinta-ala joka lisää ilman vastusta kovemmissa vauhdeissa. 18" rengas+vanne maksaa hankittaessa karkeasti tuplaten enemmän ja renkaat kuluvat myös tuplaten nopeammin.

  • Foxit - 19.2.2015 klo 10:46

    "Esimerkkinä vaikka 15" vanne 195/65 renkaineen painaa tarvike alulla ehkä noin 15-17 kg kun taas 18" vanne 225/40 painaa jo reilut 10kg enemmän."
    Korjaus: Minun piti kirjoittaa, että 18" vanne 225/40 renkaineen painaa jo reilut 10 kg enemmän. Eli 18" yhden rengasvannekombon paino voi lähennellä jo 30 kiloa!

  • Tomppa - 22.2.2015 klo 10:38

    Katsoin tarkemmin Leonin pyörävaihtoehtoja, ja täytynee kompata tuota Juhan valintaa. 17-tuumaiset ovat 18:sia parempi, koska renkaan korkeus "kasvaa sisäänpäin" reilun sentin, ja 16-tuumaisuus tuo vielä 1½ senttiä lisää. Renkaan korkeuden kasvaessa ei tarvitse tehdä renkaasta niin jäykkää. Kuitenkin melun kannalta toinen tärkeä asia eli leveys muuttuu vasta 17->16, kun rengas kapenee kerralla 2 senttiä 225->205. Ja 205/55 R 16 on sitten niitä myydyimpiä rengaskokoja, joita saa varsin edullisesti, kun vaihdon aika tulee. Mutta kyllä renkaan valmistajallakin on merkitystä, itse totesin Polossa Michelin Energy Saver-kumit ajamistani hiljaisimmiksi.

  • Jenni - 25.2.2015 klo 23:39

    Kivaa kun kävitte miettimään vanneasioita oikein kunnolla! Ja pahoittelut, etten ole saanut aikaiseksi vastata nopeammin... :/

    Itse olen vanneasioissa hyvin noviisi, mutta tässä kevään mittaan tulee niistäkin varmaan tarkemmin otettua selvää, kun lähden etsimään Leoniin kivoja kesävanteita. Nuo 17" vakiot on ainakin ajateltu laitettavaksi talvirenkaille. Valtavia painoeroja rengas+vannekomboilla, on muuten mielenkiintoista tetää, mitä nuo vakiot painaa. Tompalla oli hyvä pointti tuosta vanteen leveydestä, en tajunnutkaan että 16" ja 17" vanteilla on noin iso ero! Kävikin kiinnostamaan, että löytyisiköhän autoon kesärenkaille 205 leveät 17" vanteet, jolloni olisivat kevyemmät ja taloudellisemmat. Tässä tapauksessa kesärenkaat menisivät myös saman tien vaihtoon, mutta tätä olin jo alunperinkin vähän harkinnut, jos tehtaalta ei tule mitkään erityisen hyvät.

  • Juha - 26.2.2015 klo 11:25

    17" vanteelle itse ottaisin talvirenkaat koossa 205/50 R 17. Tuo on vierintäkehältään hyvin lähellä alkuperäiskokoa 225/45, mutta 2 cm kapeampana toimii talvirenkaana todennäköisesti paremmin. Koko on hieman harvinaisempi, mutta löytyy kuitenkin useimmilta rengasvalmistajilta ja sopii Leonin alkuperäisvanteen leveyteen. Myös kesärenkaana tuo 205/50 lienee paras 17" vaihtoehto jos mahdollisimman taloudellista kokoa etsii, vaikka toki rengasmerkilläkin on oma vaikutuksensa.

  • Jenni - 26.2.2015 klo 20:42

    Kiitos kommentista! Just tänään kävin Rengasnuoralla tsekkaamassa testirenkaistani paineet huomista ratapäivää varten ja samalla kyselin kaikkea renkaista ja vanteista. Tuo 205/50 R 17 olisi varmaan hyvä, tosin itse mietin vasta kesärenkaita. Mutta tietysti talvirenkaisiin sama, sanoivat liikkeessä, että tuo kapeampi ei ole niin uraherkkäkään joten sitä parempi talveen. 225/45 R 17 on vähän halvempi koska se on suositumpi koko; 205 maksaa merkkirengassarjassa (esim. Nokian, Goodyear) n. 85 e 225:ttä enemmän.

    Foxitin aempaan kommentteihin liittyen kysyin myös painoista. Kuulemma 17" vanteissa siitä ei tarvitse vielä hirveästi huolehtia.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (19)
marraskuu (1)
Vain 3,6 millilitran päässä voitosta - Toyota EcoRun 6.10.2018
lokakuu (1)
Kolmas kerta toden sanoo? - Skoda Economy Run 2018
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Koeajossa vertaisvuokrattu unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!