23.11.2008

Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi

Osoite kopioitu

Tien varressa näkyvä pysäköintikieltomerkki kertoo, että pysäköinti on kielletty seuraavaan risteykseen saakka. Keltaisella neliöllä kehystetty pysäköintikieltomerkki eli pysäköintikieltoaluemerkki sen sijaan tarkoittaa, että siitä eteenpäin pysäköinti on kielletty niin pitkälle, kunnes kieltoalue ilmoitetaan erillisellä merkillä päättyväksi.

Pysäköintikieltoalue on mm. tienpitäjälle kätevä, kun jokaisen risteyksen jälkeen ei tarvitse laittaa erikseen normaalia pysäköintikieltoa. Esimerkiksi Kangasvuoressa pysäköintikieltomerkkejä on niin tiheästi, että parhaimmillaan yhdellä silmäyksellä voi nähdä neljäkin peräkkäistä merkkiä. Aluekieltomerkki ei kuitenkaan toimisi siellä, koska pysäköinti on kielletty ainoastaan Kangasvuorentien varressa, kun taas useiden siitä eroavien sivuteiden varteen saa muistaakseni pysäköidä ihan vapaasti.

Autoilijoilta pysäköintikieltoaluemerkki vaatii valppautta, sillä merkki voi koskea isoakin aluetta. Merkin vaikutusalueella säännöllisesti asioivat luultavasti muistavat noudattaa merkkiä automaattisesti, mutta satunnaisesti alueella käyville huonosta havainnointikyvystä saattaa koitua 40-50 euron pysäköintivirhemaksu, mikäli pysäköinninvalvoja sattuu sopivasti paikalle. Täysin ehdoton pysäköintikieltoaluemerkki ei sentään ole, vaan pysäköinti voidaan sallia sen vaikutusalueella ilmoittamalla siitä asianmukaisin liikennemerkein.

Ainolassa koko Lehtorannantiellä pysäköinti on pysäköintikieltoaluemerkistä johtuen kiellettyä, mutta kesällä tilanne muuttuu, kun pitkälle suoralle tien varteen tuodaan pysäköintipaikkamerkki. Kesällä tien reuna on hyvin suosittu pysäköintipaikka ja harvoin kokonaan tyhjillään. Pysäköipä tien reunassa viime elokuussa yksi ruotsalainen Volvo yli kahden viikon ajan, vaikka paikalla on arkisin voimassa neljän tunnin aikaraja klo 8-18 välillä. Oli hauska seurata kuinka auto siirtyi pikkuhiljaa edemmäs ja edemmäs, kun omistaja piti huolen että neljän tunnin aikaraja ei ylity.

Vielä lokakuussa pysäköinti oli sallittua.


Viime viikon perjantaina pysäköintipaikkamerkki oli haettu pois tien varresta, mutta siitä huolimatta tien varteen oli vielä myöhään lauantai-iltanakin pysäköity 11 autoa. Maanantaina töistä tullessani tien varressa oli enää yksi auto, mutta se olikin sitten saanut muistutuksen pysäköinninvalvojalta. Aivan kaikki autoilijat eivät nähtävästi vielä ole huomanneet pysäköintipaikan katoamista, sillä vaikka maanantain jälkeen tien varteen pysäköinti vähenikin rajusti, on tien varressa kuitenkin joka päivä muutamia autoja. Tänäkin iltana kolme kappaletta. Eiköhän Lappu-Liisa muista heitäkin vielä joku päivä...

Vahingonilo oli paras ilo, kun toissa kesänä bongattiin parikin kertaa upean Ferrarin pyyhkijän alta sallitun pysäköintiajan ylittämisestä johtuva pysäköintivirhemaksu.

Oi muuten aika yllättävää huomata että kun pysäköintipaikkamerkki oli viety pois, oli joku pysäköinyt jo seuraavana päivänä tien varteen n. 20 metriä ennen kohtaa, mistä pysäköintialue alkoi. Arvelisin että tässä tapauksessa auton omistaja on ajanut täällä ensimmäistä kertaa ja katsonut että koska tien varressa on autoja, on pysäköinti selvästi sallittua ja jättänyt omansakin siihen.

Toissa kesänä Lehtorannantiellä oli suoran päässä pysäköintipaikan lopetusmerkki, muttei tänä vuonna. Tämä on mielestäni aika yllättävää, sillä suoran jälkeen tie kääntyy jyrkästi oikealle ja alkaa yläpäästään oikealle kaartava jyrkkä mäki, jonka varrella on useita sisäänajoväyliä pihoihin. Ehkäpä tienpitäjä on ajatellut, että kukaan ei pysäköi siihen kuitenkaan kun tilaakaan ei liiemmin ole ja säästänyt yhden liikennemerkin pystyttämiskustannukset. En muista, näinkö ainuttakaan autoa koko kesänä pysäköitynä mäkeen, joten ehkä lopetusmerkki olisi todella ollut turha. En kuitenkaan pidä ajatuksesta että mäkeen pysäköitäisiin, sillä pysäköityjen autojen takaa olisi hankala havaita vastaantulijoita. Muutaman kerran olen joutunut kiertämään mäkeen pysähtyneen auton ja aina on kyllä joutunut olemaan tosi varovainen, sillä etenkin sisäkaarteeseen pysähtynyt henkilöautoa suurempi kulkuväline peittää näkyvyyden erittäin tehokkaasti.
Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb